Meta hernoemt Oculus officieel naar Meta Quest

Facebook-moederbedrijf Meta heeft de bedrijfsnaam Oculus officieel veranderd naar Meta Quest. Dat meldt het bedrijf op Twitter. Het was al langer bekend dat de merknaam Oculus uitgefaseerd zou worden.

Meta Quest
Meta kondigt de naamswijziging aan
met een meme. Bron: Meta

Meta publiceert een meme op Twitter met de tekst 'nieuwe naam, dezelfde missie'. Vervolgens werd het Twitter-account hernoemd van '@OculusVR' naar '@MetaQuestVR'. Daarmee verdwijnt de merknaam Oculus officieel, om plaats te maken voor 'Meta Quest'. De merknaam 'Quest', die al gebruikt wordt voor enkele VR-brillen van de fabrikant, lijkt daarmee ook onderdeel van de bedrijfsnaam te worden.

Het bedrijf meldt aan een gebruiker dat dit 'een moeilijke stap was om te zetten'. "Hoewel we het merk van de hardware veranderen, zal Oculus een kernonderdeel van ons DNA blijven en voortleven in zaken als software en ontwikkelaarstools", schrijft het bedrijf.

Het was al bekend dat de naam Oculus zou verdwijnen. Het bedrijf maakte in oktober bekend dat de Oculus Quest hernoemd zou worden naar de Meta Quest. De naamswijziging is op het moment van schrijven nog niet overal doorgevoerd. De Oculus-app in de App Store en Play Store zijn bijvoorbeeld nog niet hernoemd. Die zullen binnenkort hernoemd worden naar de Meta Quest App, bevestigde het bedrijf eerder.

Oculus Quest 2

Door Daan van Monsjou

Redacteur

27-01-2022 • 16:52

55 Linkedin Whatsapp

Submitter: MrCrashdummy

Lees meer

Reacties (55)

55
53
31
5
0
10
Wijzig sortering
Vreselijk dat ik dit ding nog steeds overweeg. De prijs / feature ratio is wel heel erg hoog. Heb nu een Reverb G2 maar dat software ecosysteem is echt om van te janken. Ik kijk de kat nog even uit de boom, maar wil wel graag wireless kunnen simracen.
Als er nog geen noodzaak voor je is om te veranderen, dan zou ik het voorlopig even aan blijven kijken. De HP reverb 2 is een degelijke headset, en werkt gewoon met SteamVR, dus wat betreft ecosysteem zit dat wel goed.
Zelf heb ik vanaf launch een G2 en heb een tijd geleden ook een Quest 2 gekocht om wireless te gamen. De Quest 2 biedt veel VR voor die paar honderd euro, maar de beeldkwaliteit is in vegelijking met de G2 waardeloos. Er zit een aardig scherm in maar de compressie die wordt gebruikt om het beeld naar de Q2 te streamen is echt verschrikkelijk. Helemaal met race/flight sims aangezien je dan in de verte wil kijken en al het detail verdwijnt. De Q2 heb ik inmiddels ook weer verkocht.

[Reactie gewijzigd door Jewcookie op 28 januari 2022 08:38]

Eindelijk de doodsteek voor een privacyschending systeem.

Hopelijk krijgen goede underdogs nu een boost in hun verkopen en/of staat er een mooi nieuw innovatief bedrijf op.
Waarom zou de (niet bestaande) concurrentie een boost krijgen in verkopen vanwege een naamswijziging?

De concurrentie moet met standalone headsets komen en die subsidieren. Niet headsets van €1000 die een gaming PC vereisen.
Omdat mensen Occulus willen en geen Meta of Facebook. Mensen zijn erg merkvast, en als de naam wijzigd kan dat uitmaken.

Ik hoop het wellicht meer dan verwachten, maar ja, hoop doet leven.
Toen de Quest uitkwam was Oculus al in bezit van Facebook. Je doet nu net of de hele userbase van Oculus ineens het product niet meer gaat gebruiken omdat ze ineens denken dat al hun privacy verloren gaat. Bij ieder bericht op Tweakers waarbij Meta in het nieuws komt staan er altijd weer mensen vooraan om de privacy kaart weer te trekken. Laat mensen lekker doen wat ze leuk vinden.

Bovendien, wat maakt het jou nou uit wie een Quest in zijn huis heeft? En dan zeg je "Hoop doet leven", sorry hoor maar als dit is waarvoor je leeft heb ik medelijden met jou.
De Facebook verplichting kwam pas daarna, eerst had je gewoon een Oculus account en wat niet alles verbonden aan Facebook. Dat is er later bijgekomen en met deze stap is het helemaal duidelijk dat ik er niks meer mee te maken wil hebben. Het is inderdaad wat Triblade zegt, ik wil Oculus en geen Meta of Facebook.

Beetje jammer van alle games die gekocht zijn want die ben je blijkbaar kwijt als je je Facebook account opzegt, maar ja blijkbaar mag dit soort koppelverkoop tegenwoordig gewoon :-(

Ik koop liever een headset van 1000,- als dat ik een gedwongen Facebook infuusje moet aanleggen.
wat een onzin

mensen willen een Quest (2) omdat er gewoon geen degelijk alternatief is momenteel voor een degelijke standalone headset die zowel lokaal apps kan draaien als PC apps ( oa steamvr ) via wireless connectie

sinds kort hoef je ook geen facebook meer te gebruiken om de Quest te gebruiken, al kan je dan logischerwijze de Quest store niet gebruiken
dat lijkt me nu ook vrij logisch , je kan op de sony store ook niet gaan inloggen met een Microsoft account en omgekeerd

ook de nieuwe playstation VR is volgens mij een gemiste kans.
opnieuw een bedrade headset waar je mee vasthangt aan de locatie van je playstation.
Wireless connecteren naar je playstation en spelen vanwaar je wil op je LAN had hier een enorme concurrentie kunnen betekenen maar nu is het gewoon concurentie voor een Steam headset of HTC en veel minder voor de Quest.

ps: technisch vind ik de nieuwe PSVR best goed hoor maar niet standlone is de reden dat ik hem niet ga halen en eerder een Quest3 bij release zal oppikken
Meta doet mij denken aan hun geweldige Metaverse idee, wat een 3d chat met microtransactions wordt. Nee, Oculus was beter!
Oculus was al geen oculus meer toen facebook het overnam. Het was vanaf het begin al duidelijk dat gaming niet hun #1 focus was, en dat was bij de 'oude' oculus wel het geval.

Aan de andere kant hadden ze zonder de facebook miljarden nooit kunnen bereiken wat ze nu bereikt hebben, en was VR wellicht weer uitgestorven tot de volgende vlaag van interesse.. Lastig te zeggen.

Ik ben niet zo'n fan van Facebook (nu meta) als bedrijf. Maar ze hebben VR wel op de kaart gezet, en zetten een goed platform neer voor een degelijke prijs. Dat stimuleert de hele VR markt, niet alleen deze.

Qua metaverse weet ik nog niet echt wat ik er van moet verwachten. Ik verwacht wel meer dan "een 3d chat met microtransactions" eigenlijk. Dat soort diensten zijn er al zat en zijn niet echt aantrekkelijk voor veel mensen.
Laten we niet gaan doen alsof "metaverse" iets is wat echt bestaat oid. Het is een marketingkreet van een van de realiteit losgezongen malloot die niets liever wil dan klanten zoveel mogelijk binnen zijn ecosysteem houden. Niet erkennen dat soort onzin, ik vind het hol geblaat. Met een Vr bril door een wereld van een advertentieboer lopen waar alles getraced wordt en je op je 'behoeften afgestemde' dingen krijgt voorgeschoteld. Ik vind het klinken als een regelrechte nachtmerrie.
Het bestaat nog niet nee, klopt.

Maar komt het er? Ik denk het wel. Het is niet alleen Zuckerberg die het er over heeft. Ook Satya Nadella maakte het een van zijn hoofdpunten van de keynote van Microsoft ignite eind 2021.

En dat is ook de kracht achter het idee: Pluraliteit. Niet afhankelijk zijn van een enkele leverancier. Een metaverse van alleen meta is inderdaad een slecht idee. Maar is dat ooit gebeurd? Zie de OS markt, de smartphonemarkt.. Altijd zijn er wel meerdere bedrijven die er in stappen en hun eigen ding doen.
Het is de vorige keren dat ze VR probeerden te verkopen keihard geflopt om diverse goede redenen, dus het zal nu ook wel floppen.
Toen was de techniek er nog niet klaar voor. Ik gebruik het nu veel en ik ben er erg enthousiast over.

Ik vind het sowieso al behoorlijk succesvol. Dat iets geen flop is betekent niet dat iedereen het moet willen of er wat aan heeft. Alleen dat er genoeg interesse in is om het te verkopen.

Voor gaming en simulatie in het bijzonder heeft het zich allang bewezen.
Het probleem van een VR Metaverse is dat het probeert een bestaand, fysiek fenomeen van "togetherness" te simuleren, door iedereen te herleiden tot avatars en virtuele omgevingen. Noem mij cynisch, maar dat gaat gewoon niet. Ofwel doe je dat gewoon allemaal samen op kantoor, of kom je met de vrienden samen op café, of zoals nu tijdens corona-situaties doe je gewoon een Teams meeting en dan ZIE je iedereen. je kan met een domme Mii avatar echt niet de subtiliteiten van het menselijk gezicht overbrengen, en een hoop fake benen of armen zien weegt daar echt niet tegen op. Met hoe wijdverspreid en eenvoudig videocallen is, ga je ook echt niet mensen ineens VR-brillen in kunnen duwen.

VR Gaming, dat zie ik nog zitten, sure, count me in. VR interacties met andere mensen, nah, I'm out.
Ik moet zeggen ik heb het geprobeerd op het werk. Met apps als Arthur en Spatial. En ik vond wel degelijk toegevoegde waarde. Je ziet niet elkaars echte gezicht, maar met name omdat je elkaar in een 3D ruimte ziet, voelt het wel als wat meer 'samen' dan een teams vergadering. Met name voor dingen waar je niet focust op elkaar maar los breekt in kleinere groepjes. In een teams call kan je namelijk niet makkelijk weglopen om even 1:1 te overleggen.

Ik zie er wel degelijk meerwaarde in, maar smaken verschhillen.
Het is inderdaad dit maar tegelijkertijd denk ik met iets als horizon (of venues, weet ik veel hoe het heet) is er al wel iets in die richting.
Zuckerberg ziet natuurlijk wel graag dat je de hele dag naar advertenties kijkt en dat je de hele wereld aan nft’s koopt.
Ionen alleen bang dat het platform, net als Facebook en Twitter, al snel een onaangename plek wordt met allerlei ontevreden losers en complotdenkers die de boel hijacken. Herinnerd iemand zich nog second life? En dat enkelen het volstrekt normaal vonden dat je ‘makelaar’ was in second life 8)7

[Reactie gewijzigd door iAR op 28 januari 2022 07:02]

Vr op de kaart gezet of vr van de kaart geveegd?

Oculus was voor de Facebook overname een veel gehoorde naam icm nieuws over vernieuwingen en innovatie vwb VR.

Na de overname is enkel negatief in het nieuws geweest en hoor ik vrij weinig meer over daadwerkelijke innovatie.

En ik ben dus geen die hard VR fan die alles op zoekt over VR heb wel een ps VR overigens maar ben nooit blown away geweest over de techniek en mogelijkheden.
Nou, het heeft VR wel degelijk op de kaart gezet. De Quest 2 is heel erg populair en vooral betaalbaar in tegenstelling tot de andere varianten. PSVR is de andere die VR voor de mainstream gamer ook op de kaart heeft gezet wat betreft betaalbare VR. Zonder facebook/meta denk ik werkelijk dat VR echt alleen beschikbaar zou zijn voor de niche markt, waar het nu ook nog steeds geen hele grote markt is, maar dus wel dankzij de Quest 2 een markt die goed aan het groeien is. Later in her jaar met de PSVR2 zal het ook weer verder groeien voor de mainstream markt.
Oculus pre-facebook was een bedrijf dat het moest doen met kliekjes van andere fabrikanten, voor andere doelen. De DK1 (developers kit 1) was oorspronkelijk veel kleiner, maar ze zijn uiteindelijk naar een 7" tablet scherm gegaan omdat hetkleinere scherm dat ze eigenlijk wilden gebruiken niet meer leverbaar was. Daardoor liep je letterlijk met een bord voor je kop, het zag er niet uit. Het werkte ook voor geen meter, het display was niet low-persistance en low-latency en veel te laag in resolutie. Het leidde bij mij meteen tot vreselijke misselijkheid.

De DK2 was al een stuk beter maar toen was facebook er al bij betrokken. Met de Rift was alles custom, en de quest helemaal. Dat kan niet zonder een mega budget.

Was VR zo'n succes geweest zonder Facebook? Ik denk het niet. Met name standalone VR met de quest zoals we die nu kennen. Niemand anders heeft zo'n ecosysteem gemaakt en dit is met facebook die de kar trekt (en de waarde ervan heeft bewezen). Iemand moet er gewoon keihard voor gaan en er een enorme berg geld in pompen. Dat was in dit geval Facebook. De rest van de industrie lift mee. Dat betekent niet dat alle VR gaat worden zoals Facebook wil, maar ze hebben het wel op de kaart gezet. Als de meerwaarde eenmaal bewezen is, is het een veel minder risicovolle investering en vandaar dat er dan meer partijen op instappen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 27 januari 2022 18:56]

Ik denk dat de metaverse begint met avatar interoperability, mogelijk zelfs gewoon buiten VR. Je ziet het al in Fortnite, mensen betalen al voor een "skin" en een "dansje" zodat ze zich uniek kunnen onderscheiden in de online wereld. Denk je in dat die wereld straks verder gaat dan Fortnite, of laat ik het omdraaien Fortnite gaat externe avatars toelaten in zijn wereld (dan moet het verdien model uiteraard wel interessant zijn voor Epic).
En daar komt dan ook eindelijk een nuttig doel voor dat NFT idee; je avatar inclusief al je accessoires zoals kleding en dansjes etc. worden in de blockchain opgeslagen, zodat elke game en andere online experience zoals Teams jouw unieke avatar kunnen ophalen. Uiteraard kun je ook meerdere avatars in je portfolio hebben, een voor gamen en een voor werk, etc.
Naam maakt weinig uit, want wat je er ook van vind, ze gaan echt niet hun plannen veranderen
Had zelf die keuze niet gemaakt. Oculus was een goeie naam en die jaren aan reputatie gooi je nu grotendeels weg.
Nouja goede naam en reputatie maar toch ook schade opgelopen door onderdeel van facebook te worden en dan nog hele debacle met beloven dat je nooit met Facebook hoeft in te loggen om een Oculus headset te gebruiken waar ze toch van terug kwamen.
Nou wat mij betreft sinds de overname alleen maar achteruitgegaan. Had liever gezien dat ze Oculus meteen geschrapt hadden, dan had ik ze herinnerd op de piek en niet zoals nu in de aftakeling. Maar ja, dat was natuurlijk weer niet gunstig voor Facebook / Meta. Ben zelf CV1 gebruiker van her eerste uur geweest en vind het nog steeds eeuwig zonde dat ze niet serieus verder zijn gegaan met hoogwaardige PC VR. Sinds december vorig jaar (na dus ruim 5,5 jaar) ben ik overgestapt naar de HP Reverb G2, maar bijvoorbeeld de tracking is nog steeds minder goed dan Oculus (had ik ook wel verwacht zonder externe camera tracking). Als de Index de resolutie had van de G2, was ik daarvoor gegaan.
Maar die schade maken ze nu volledig door de naam te veranderen in het gene waar de reputatie door geraakt is.

Ze zouden juist hun best moeten doen om vooral niemand te laten herinneren aan dat zij het moederbedrijf zijn.

Maargoed dat geldt alleen voor de mensen die negatief zijn over FB. Zat mensen heb geen enkel probleem met dit bedrijf, en vinden het allemaal prima.
Heb er zelf ook geen last van, zou nooit een Oculus hebben gekocht sinds de overname.
aan de andere kant is dit wel een boost voor het meta merk. En die kan dat best gebruiken.
Je maakt een korrelatie met twee totaal verschillende doelgroepen.


De mensen die indertijd een Oculus hebben aangeschaft, dat was met de intentie om (hoofdzakelijk) games te spelen.


Meta is met de bedoeling om reclame te verkopen en/of via microtransacties zoals in games gebeurt andere inkomsten te gaan vergaren.
En dat is een discussie die al lang loopt op verschillende platformen zoals Samsung met reclames op televisies, op een Apple moet je er helemaal niet mee aankomen, recent op de Nvidia shield dat er met scheve ogen werd gekeken omdat Google/Alphabet reclames aan het opdringen is. Je gaat geen duurder product aanschaffen om reclame te kijken, dat is de omgekeerde wereld.
Ik snap dat jij nogal negatief tegen facebook/meta aankijkt. En dat is terecht.
Wat ik echter bedoelde was vrij simpel, meta is redelijk negatief, oculus was redelijk positief en praktisch gezien de beste VR headset qua prijs/performance. Door zo'n goed product te verbinden aan de naam meta trek je de naam dus iets omhoog, iets positiever.

Wat jij er allemaal bijhaalt is vrij irrelevant imho.
> aan de andere kant is dit wel een boost voor het meta merk. En die kan dat best gebruiken.

Mis ik de /s of ben je serieus ?

[Reactie gewijzigd door Substrata op 27 januari 2022 23:24]

Ben ik met je eens. Oculus heeft ook nog enige relatie tot zien. Meta Quest, alsof je een opdracht doet voor de hoofdzaken in een spel.
Ach dat kleine groepje mensen die Oculus kenden moeten dan maar wennen aan de nieuwe naam. Het grote publiek zal het niet weten.
Nou ja, ik moet zeggen dat die naam al te grabbel was gegooid met Facebook. En de verplichting van een Facebook account.
Op lange termijn zal dit wel een goed idee zijn. Voor nu wat minder. De associatie met Facebook is voor de meeste mensen niet positief. Andersom heeft oculus een redelijke naam in de markt en kan dit wel bijdragen aan het positiever maken van de naam Meta.
Voor mij heeft de naam Meta een nog negatiever imago. Het is Facebook in schaapskleren die straks de metaverse in handen wilt hebben. Ze zijn zo arrogant dat zichzelf maar direct Meta hebben genoemd 8)7.

Met Meta Quest, willen ze in mijn ogen je overhalen om in hun virtuele wereld te komen, waar zij vervolgens de wereld kunnen bepalen.

Social media is al jaren kapot. Het idee dat we allemaal 1 sociaal medium gebruiken om met elkaar in contact te komen is een illusie. Jongeren willen niet met hun ouders op dezelfde website zitten en ouderen vechten elkaar de tent uit. Waarom zou Meta fan wel gaan lukken als de devacto Metaverse?
Facebook is een product, Meta is de naam van het bedrijf. En de wijziging maakt het maar duidelijk dat product en bedrijf niet het zelfde zijn. Google/Alphabet deed dit ook. Voor iedereen die ‘social’ media niets vind maakt de naamswijziging ook niets uit. Het blijft een smerig bedrijf.

De meta quest is gewoon de oculus quest en je kunt daar gewoon games spelen. Op het moment dat zij daar de wereld bepalen kun je gewoon stoppen. De metaverse gaat er nooit zo komen. Het is niet meer dan een ambitieus plan van een bedrijf (denk: droom groot). Maar als je naar elke andere tak van sport (home automation, streaming, etc) kijkt, gaat het nooit lukken om die plannen te verwezenlijken. Niemand past zich aan aan de ander en iedereen wil zijn eigen standaard opzetten.
Om de 1 of andere reden heb ik nu het idee of ik een product van Facebook koop. Die naam Meta heeft juist een negatieve klank voor mij.

Wat @bed76 ook al aangaf zie ik nu :)

[Reactie gewijzigd door S.McDuck op 27 januari 2022 17:12]

Dus hun primaire product is nu de Meta Quest Quest 2?
Of kunnen we daar Meta Quest² 2 van maken?
Er zijn nog steeds mensen die niet weten dat Whatsapp en instagram van Facebook zijn, als ze nu gewoon alles van hun een 'meta' tag gaan geven, MetaApp, MetaMessenger, InstaMeta, aanzienlijk stuk makkelijker om gewoon grote boog om alles 'meta' te gaan lopen.
Dit zou eigenlijk best een goed idee zijn, een doodsteek, maar goed :)
Wat ik mij nu dan ook afvraag is of de "Meta" Oculus Quest 2 nu dan ook Meta op de voorkant krijgt i.p.v. de Oculus tekst :+ .
Dit is geweldig nieuws voor mensen die wel een fatsoenlijke VR bril tegen een aardige prijs willen hebben, maar niets met Facebook hebben: die kunnen niet gewoon een Meta Quest kopen!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee