Tweakers Podcast #201 - Cryptoscams, AI-docu's en play-to-earn-games

Deze week praten Wout Funnekotter, Arnoud Wokke, Jurian Ubachs en Joris Jansen over AI in een documentaire, de cryptoscam rond Outerverse, de James Webb-telescoop, Googles cookie-alternatief en play-to-earn-games.

0:00 Intro
0:19 Opening
1:31 AI in een docu
7:30 De Outerverse-scam
13:55 James Webb is aangekomen
18:59 Bassie en Adriaan
20:06 Google Topics
25:41 Play-to-earn games
55:51 Sneakpeek

Door Arnoud Wokke

Redacteur

27-01-2022 • 06:00

9 Linkedin Whatsapp

Reacties (9)

9
9
4
3
0
5
Wijzig sortering
Voor wie (net als ik) geïntrigeerd was door het verhaal over de Beatles, hier de trailer.

Overigens zijn er ook heel vermakelijke rabbit holes over de vermeende dood van Paul mcCartney. Ik herinner me een aflevering op radio van lang geleden (naam kwijt, presentatie dacht ik door Hans Schiffers) over die dood. Het zijn al met al best veel aanwijzingen, tot aan verwijzingen in nummers van de Beatles zelf, oa op het White Album in "Revolution nr9", "Glass Onion" en "Don't pass me by" waarin ze letterlijk zingen "here's another clue for you all: the walrus was Paul" en "you were in a car crash and you lost your hair". Het zal allemaal bij elkaar gezocht zijn om het echt te laten lijken, en misschien speelden de Beatles er zelf ook mee, maar ik heb nooit weer naar Revolution nr9 kunnen luisteren en ik vind het nog steeds een eng nummer.

Edit: begin je rabbit hole op https://nl.wikipedia.org/wiki/Paul_is_dead

[Reactie gewijzigd door P_Tingen op 27 januari 2022 09:05]

Voor wie (net als ik) geïntrigeerd was door het verhaal over de Beatles, hier de trailer.
Expliciet geen trailer, zegt Peter Jackson in het intro - maar wel een leuk filmpje idd :)

De Paul Is Dead-theorie deed me niet zoveel, omdat mijn rabbit hole begon bij Get Back (of eigenlijk bij de podcast De Laatste Dagen van John Lennon, maar daarin gaat het niet over deze complottheorie). In Get Back zie je duidelijk Paul als leider van de Beatles in 1969 en de chemie tussen hem en John Lennon. Als je die theorie accepteert, moeten ze iemand hebben kunnen vinden die lijkt op Paul, ook uitstekend instrument kan spelen, briljant liedjes kan schrijven én met de overige Beatles om kan gaan alsof ze elkaar al jaren kennen (zoals je in Get Back heel duidelijk kan zien). Dat gaat er bij mij niet in.

Get Back is natuurlijk gemaakt uit beeldmateriaal die is geschoten voor wat uiteindelijk de film Let It Be is geworden. Die is te bekijken op Archive.org. Dan kun je zien, en vooral horen, hoeveel verschil die AI heeft gemaakt :)

Edit: voor een visuele vergelijking heb ik beide naast elkaar gezet. Dit is hetzelfde shot op vrijwel hetzelfde moment https://tweakers.net/ext/i/2004900706.jpeg

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 27 januari 2022 12:03]

@arnoudwokke en @koekiemonsterr The Beatles: Get Back is te streamen in 4K HDR en Dolby Atmos. AVForums geeft beeldkwaliteit een 9(/10).
Zelf vond ik de beeldkwaliteit (en audio) fenomenaal. Chromatic aberration is wel somszichtbaar en ingezoomde en donkere shots zijn wat minder scherp. HDR is ook goed ingezet. Niet voor lichteffecten, maar wel voor een goed contrast in shots meer donkere en lichte delen. De hoeveelheid ruis (grain) is ook nog goed zichtbaar, maar niet zo erg als bij oudere films (zoals the Birds).
Aha dank voor het melden. Hoeveel verder zou @arnoudwokke in het rabbit hole van The Beatles zijn gevallen als ie een tv met (fatsoenlijke) hdr had gehad :P
Re: NFTs minten of een projectje opzetten op basis van andermans intellectuele eigendom, hoe komen ze er mee weg / denken ze er mee weg te komen: in dit stukje (blijven hangen tot het stukje streamers-q&a) uit een interessante docu over (het probleem van) NFTs wordt de brutaliteit van dit soort projecten aardig geillustreerd: er worden een paar incorrecte aannames over merkrecht en copyright geroepen, en vervolgens 'staat het op de blockchain dus er is geen weg terug'.
Dit is niet eens 'makkelijker om vergeving te vragen dan om toestemming,' dit is een dikke middelvinger naar makers en een belediging van de (door de dollartekens in de ogen mogelijk licht aangetaste) intelligentie van de deelnemers aan dit soort projecten.
Op het moment dat de eigenlijke eigenaar van de assets/kunst achter het misbruik komt, hebben de mensen die de boel online hebben gegooid al een lading crypto of NFTs verkocht en hun geld al binnen.

[Reactie gewijzigd door Tarin op 27 januari 2022 09:24]

Toch wel handig heh, accountability :+

In WoW heb je het WoW token (koop/verkoop gecentraliseerd via gamemaker Blizzard). Voorheen had je illegale RMT (had je in Anarchy Online en Runescape en heb je in FFXIV ook). Diablo 3 was, denk ik, een voorloper op de NFT in die zin (en een voorloper van WoW token, hoewel ze enorm veel geld aan support kwijt waren aan support tickets en fraude). Om het WoW token te implementeren heeft Blizzard een econoom ingehuurd. Het werkt als volgt: supply en demand herberekenen het aantal gold (goud) dat je krijgt voor een WoW token als je deze verkoopt (voor 20 EUR). Je kunt het WoW token gebruiken voor een maand subscription (los kost dit 13 EUR). Dus Blizzard verdient met elke verkoop van een WoW token 7 EUR, en verliezen er geen subscription van (sterker nog het hielp multiboxers een tijdje maar dat is inmiddels illegaal geworden nadat het lange tijd (jarenlang) mocht). VS en andere regionen hebben andere prijzen maar werkt identiek. Nadat Blizzard het WoW token had geïmplementeerd zijn ze gefaseerd achter RMT aangegaan. Door inflatie krijg je steeds meer gold voor een WoW token, maar legaal gezien gaan de meesten niet 300k (huidige prijs WoW token) gold per uur verdienen (als je uit gaat van een loon van 20 EUR/uur). Ook verreweg de meeste boosters niet. Ja, de beste mythic raiding guilds misschien maar die hebben ook kosten.

In ieder spel heb je whales. Rijke mensen met teveel geld (meestal IRL) die veel teveel uitgeven aan allerhande zaken in het spel (cash shop, RMT, boosts, enz). De gamemaker wil dat zoveel mogelijk van dat geld bij hen terecht komt. Door met NFT te beginnen, beheren zij de mints en de assets. Dat deel is gecentraliseerd (niks decentraals aan), ook de content wordt centraal gehost bij de gamemaker (weer niets decentraals aan). Ze rijden dus mee met de hype van de decentrale blockchain. Het enige dat een decentrale database kan doen is voor consensus over wie wat beheert, een soort van P2P vertrouwen. Maar omdat het maken van de assets centraal is, en men in begin assets kan weggeven aan wie dan ook (de eigenaren van de game, die toevallig ook spelen met botjes want communities zoals Reddit zouden zo nooit groot worden ;)) is het zelfs zonder dat men percentage vraagt per transactie koffiedik kijken over hoe eerlijk het is. Heeft men de transactie percentage niet, dan zal men misschien smerige spelletjes of hebben gespeeld met de assets. Maar dat weet je dus niet, en zonder wetgeving/jurisprudentie blijft het een wild west. Want het feit dat men die transactie percentage heeft, zegt nog niets over of en in hoeverre de rest eerlijk is verlopen. Het is net zoiets als websites waar je een abonnement kunt nemen om de advertenties te hiden. Ja, dat kan. Maar de tracking kan gewoon doorgaan, dat weet de gemiddelde bezoeker niet.

Laat ik het zo zeggen. Stel je bent game maker en je kunt een cash shop implementeren. De assets zijn per gebruiker die een sunk cost heeft middels kopen game (en/of subscription). Een account zou kunnen worden verkocht, dat wil je voorkomen (proberen ze ook). Dit bestaat al jaren. Je hebt ook pay to win, dan kun je betalen om sterker te worden, dat vooral lame is als er sprake is van PvP (player vs player, speler(s) versus speler(s)) of PvE (player vs environement ofwel multiplayer coop tegen computer). Denk je nou echt dat een game maker NFTs implementeert zodat de spelers eerlijker hun assets kunnen verkopen als ze deze niet meer willen? Misschien een kwestie van vertrouwen, ik geloof daar in ieder geval helemaal niets van.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 28 januari 2022 12:54]

Waarom niet gewoon alleen in game handelen ipv dat het buiten de game om mogelijk moet zijn? Iemand die zo'n in game items wil hebben heeft de game zelf hoogst waarschijnlijk ook. Dan kan het gewoon in een database en heb je die energie vretende crypto's of NFT's ook niet nodig.

Verder lijkt het me heel onwenselijk om een spel te maken die ondertussen de rekenkracht gebruikt voor het minen van crypto's. Dit gaat veel onwetende consumenten of papa's en mama's een veel hogere stroom rekening geven en ons al overbelaste stroom netwerk in Nederland nog meer belasten. Krijgen we straks een energielabel voor games :+
@Tweakjur Zijn je panelen inmiddels geactiveerd? En kun je uitleggen waarom ze niets produceren zonder activatie; SolarEdge of iets dergelijks?
Nope.... er komt vrijdag een servicemonteur om ze aan te zetten. Hopelijk. Er lijkt 'iets' nog niet te kloppen.

Update! Zijn net mensen van Coolblue geweest en ze hadden het euvel (een foutje met de aardedraad waardoor ie storing gaf) snel gevonden. Ze doen het!

[Reactie gewijzigd door Tweakjur op 31 januari 2022 12:29]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee