Toch wel handig heh, accountability
In WoW heb je het WoW token (koop/verkoop gecentraliseerd via gamemaker Blizzard). Voorheen had je illegale RMT (had je in Anarchy Online en Runescape en heb je in FFXIV ook). Diablo 3 was, denk ik, een voorloper op de NFT in die zin (en een voorloper van WoW token, hoewel ze enorm veel geld aan support kwijt waren aan support tickets en fraude). Om het WoW token te implementeren heeft Blizzard een econoom ingehuurd. Het werkt als volgt: supply en demand herberekenen het aantal gold (goud) dat je krijgt voor een WoW token als je deze verkoopt (voor 20 EUR). Je kunt het WoW token gebruiken voor een maand subscription (los kost dit 13 EUR). Dus Blizzard verdient met elke verkoop van een WoW token 7 EUR, en verliezen er geen subscription van (sterker nog het hielp multiboxers een tijdje maar dat is inmiddels illegaal geworden nadat het lange tijd (jarenlang) mocht). VS en andere regionen hebben andere prijzen maar werkt identiek. Nadat Blizzard het WoW token had geïmplementeerd zijn ze gefaseerd achter RMT aangegaan. Door inflatie krijg je steeds meer gold voor een WoW token, maar legaal gezien gaan de meesten niet 300k (huidige prijs WoW token) gold per uur verdienen (als je uit gaat van een loon van 20 EUR/uur). Ook verreweg de meeste boosters niet. Ja, de beste mythic raiding guilds misschien maar die hebben ook kosten.
In ieder spel heb je whales. Rijke mensen met teveel geld (meestal IRL) die veel teveel uitgeven aan allerhande zaken in het spel (cash shop, RMT, boosts, enz). De gamemaker wil dat zoveel mogelijk van dat geld bij hen terecht komt. Door met NFT te beginnen, beheren zij de mints en de assets. Dat deel is gecentraliseerd (niks decentraals aan), ook de content wordt centraal gehost bij de gamemaker (weer niets decentraals aan). Ze rijden dus mee met de hype van de decentrale blockchain. Het enige dat een decentrale database kan doen is voor consensus over wie wat beheert, een soort van P2P vertrouwen. Maar omdat het maken van de assets centraal is, en men in begin assets kan weggeven aan wie dan ook (de eigenaren van de game, die toevallig ook spelen met botjes want communities zoals Reddit zouden zo nooit groot worden
) is het zelfs zonder dat men percentage vraagt per transactie koffiedik kijken over hoe eerlijk het is. Heeft men de transactie percentage niet, dan zal men misschien smerige spelletjes of hebben gespeeld met de assets. Maar dat weet je dus niet, en zonder wetgeving/jurisprudentie blijft het een wild west. Want het feit dat men die transactie percentage heeft, zegt nog niets over of en in hoeverre de rest eerlijk is verlopen. Het is net zoiets als websites waar je een abonnement kunt nemen om de advertenties te hiden. Ja, dat kan. Maar de tracking kan gewoon doorgaan, dat
weet de gemiddelde bezoeker niet.
Laat ik het zo zeggen. Stel je bent game maker en je kunt een cash shop implementeren. De assets zijn per gebruiker die een sunk cost heeft middels kopen game (en/of subscription). Een account zou kunnen worden verkocht, dat wil je voorkomen (proberen ze ook). Dit bestaat al jaren. Je hebt ook pay to win, dan kun je betalen om sterker te worden, dat vooral lame is als er sprake is van PvP (player vs player, speler(s) versus speler(s)) of PvE (player vs environement ofwel multiplayer coop tegen computer). Denk je nou echt dat een game maker NFTs implementeert zodat de spelers eerlijker hun assets kunnen verkopen als ze deze niet meer willen? Misschien een kwestie van vertrouwen, ik geloof daar in ieder geval helemaal niets van.
[Reactie gewijzigd door Jerie op 28 januari 2022 12:54]