Prijzen videokaarten stegen met gemiddeld 10 procent sinds juli

De prijzen van videokaarten, die begin deze zomer een daling leken te hebben ingezet, zijn in de afgelopen twee maanden weer met gemiddeld 10 procent gestegen. Dat blijkt uit data van Tweakers' Pricewatch. AMD Radeon RX 6800 steeg het hardst, met 36 procent.

In juli maakten we voor het laatst de balans op in de markt voor videokaarten. Toen schreven we dat de prijzen daalden doordat er steeds grotere leveringen binnenkwamen bij winkels, ook al kwamen de winkelprijzen nog niet in de buurt van de door AMD en Nvidia gecommuniceerde adviesprijzen.

Sindsdien zijn de prijzen van de meeste videokaarten gestabiliseerd of zelfs iets gestegen. In het groene kamp werden vooral de RTX 3090 (23 procent) en de RTX 3070 Ti (22 procent) duurder. De RTX 3060 Ti en RTX 3080 Ti werden daarentegen iets goedkoper. Van de AMD-kaarten zijn de RX 6800 en RX 6800 XT het meest in prijs gestegen, met respectievelijk 36 en 24 procent.

Twee van de kaarten die in ons recentste prijs-prestatieoverzicht kwamen bovendrijven, de RTX 3070 Ti en de RX 6800 XT, zijn juist de grootste slachtoffers. Een prijscorrectie lag bij de RTX 3070 en RTX 3070 Ti voor de hand, want die kostten in juli exact evenveel, ondanks het prestatieverschil. Die correctie is er echter niet gekomen door de RTX 3070 goedkoper te laten worden, maar door de RTX 3070 Ti duurder te maken. Bij de RX 6800 en RX 6800 XT speelt vooral de beroerde verkrijgbaarheid een rol; op het moment van schrijven is van beide gpu's slechts één kaart op voorraad in de Pricewatch.

Aantal modellen op voorraad per gpu
RX 6600 XT RX 6700 XT RX 6800 (XT) RX 6900 XT RTX 3060 (Ti) RTX 3070 (Ti) RTX 3080 (Ti) RTX 3090
9 11 1 (1) 13 22 (21) 16 (7) 15 (22) 13

Twee maanden geleden was de RX 6600 XT nog niet beschikbaar, dus daarvoor hebben we in de tabel de prijs op de dag na introductie ingevuld. Toen kostte die kaart nog 499 euro, inmiddels betaal je minstens 569 euro. Daarmee blijft hij wel iets goedkoper dan de RTX 3060 van Nvidia, die nu vanaf 599 euro te koop is.

Een andere manier om de laatste tijd aan een videokaart te komen, zijn de drops van AMD's en Nvidia's referentiemodellen. AMD heeft enige tijd geleden een wachtrijsysteem geïntroduceerd, waardoor het lastiger is geworden om een kaart te bemachtigen bij de wekelijkse verkoop. Tips om toch aan een kaart te komen, worden gedeeld in het AMD-levertijdentopic. Geïnteresseerden in een Nvidia Founders Edition moeten zich wenden tot een Duitse winkel voor Nederlanders en een Franse winkel voor Belgen. Sommigen hebben daar succes mee, blijkt uit het Nvidia-levertijdentopic.

In de Pricewatch kun je eenvoudig zoeken naar een uit voorraad leverbare videokaart door het filter voor 'Maximale levertijd' naar 24 uur te slepen.

Door Tomas Hochstenbach

Redacteur

21-09-2021 • 11:42

124 Linkedin Whatsapp

Reacties (124)

124
123
85
9
0
27
Wijzig sortering
Ik dacht heel even dat een van de grooste aanbieder van dumpprijzen verdwenen was op Tweakers: Xstra. Als deze aanbieder was verbannen, dan kon het een verklaring zijn waarom de prijzen zijn gestegen.

Inmiddels hebben ze minder producten in de PW staan dan voorheen. In een korte check zag ik deze kaart namelijk niet staan die ze aanbieden:
https://www.xstra.eu/prod...2gb-gddr6-video-card.html
pricewatch: ASRock Radeon RX6700 XT Challenger Pro 12G

In juni heb ik daar een bestelling ongedaan gemaakt en na diverse mailtjes heb ik het geld pas in september terug gekregen. Zeer waarschijnlijk hebben veel meer mensen daar last van gehad, vandaar de lage score op Tweakers.
Ik heb voor het overzicht hierboven sowieso alleen videokaarten die direct leverbaar (24u) zijn meegenomen, dus wat winkels zonder voorraad doen maakt voor deze vergelijking niet uit ;)
Is de prijswijziging plotsklaps of is een en ander zo ontstaan naargelang de tijd vorderde? Nu valt alleen te concluderen dat er verschil is in de prijzen, maar is het lastig te zeggen of er een trend is in stijgende of dalende lijn. Hierdoor valt ook lastig te zeggen of de conclusies die komen uit dit nieuwsartikel valide zijn of niet.

In Juli werd immers geconcludeerd dat de prijzen daalden, twee maanden later zijn de prijzen opeens gestegen. Voor November zullen ze dan (naar ik aanneem) gaan dalen, omdat ook Black Friday en Cybermonday er aan komen, maar ook de feestdagen van December er ook aan zitten te komen.

Ik heb nu in elk geval het idee dat er conclusies worden getrokken aan de hand van moment opnames, als de trend is dat (nu of sinds een week bijvoorbeeld) prijzen dalen voor een videokaart, is het dan wel een terechte conclusie dat de prijzen gestegen zijn en zou een nuance toevoegen dan misschien geen goed idee zijn? Immers met 1 week (in pak 'm beet 8 in totaal) is dat toch een periode wat voor 12,5% bepalend is voor de conclusie, wat best een fors aandeel is.

In een markt wat momenteel qua verkopen een beetje op zijn gat ligt (o.a. omdat de prijzen zo hoog zijn) lijkt met een artikel wat vooral conclusies trekt op basis van moment opnamen geen goed middel om de verkopen wat aan te zwengelen, zeg maar. ;)

EDIT: Artikel -> NIeuwsartikel, om verwarring met artikelen (producten) en dit nieuwsartikel te voorkomen.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 21 september 2021 14:36]

Trend van de vraagprijzen kun je toch zien bij elk artikel?

Voorbeeld: https://imgur.com/a/CMXcKGx
Maar dan weet ik toch niet of dit nieuwsartikel rekening houdt met de trend?

Edit: Heb om onduidelijkheden te voorkomen even nieuwsartikel ervan gemaakt ipv artikel. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 21 september 2021 14:35]

Vandaar dat je daar ook niet moest gaan bestellen. Reviews zijn er met een reden.

Ik vindt het waardeloos dat nu alles omhoog gaat qua aanschafprijs.
Het wordt echt eens tijd dat de verkoop van deze kaarten aan cryptominers en scalpers onmogelijk wordt gemaakt. De hele markt wordt compleet de vernieling in gewerkt.
Ik begrijp je sentiment, maar je spreekt zelf over markt: een markt is vraag en aanbod.

Dat is hetzelfde als klagen over dat die aanbieding uit de supermarkt, een kratje bier voor een tientje, elke keer voor je neus wordt weggekaapt door alcoholisten. "het wordt tijd dat de verkoop aan alcoholisten onmogelijk wordt gemaakt"

Ik zou in dit geval zeggen, de markt functioneert exact zoals het principe bedoeld is: veel vraag = hogere prijzen. Zuur voor de mensen die niet meer willen en/of kunnen betalen.
Het probleem is dat deze vraag voor een groot deel artificieel is.

Scalpers zijn geen consumenten. Ze doen niets behalve doorverkopen, ze zijn geen deel van de markt, ze exploiteren het alleen.

Dit is niet anders dan de mensen die kaartjes kopen voor sportwedstrijden en festivals en ze dan voor exorbitante prijzen verkopen als ze elders uitverkocht zijn.

Het zijn parasieten die geen enkele vraag genereren of oplossen; enkel verplaatsen voor een hogere prijs
Eens, maar je schreef ook cryptominers in je bericht. Mijn reactie was vooral op dat deel van de kopers.

Overigens zijn de kopers van die kratjes bier, die ze vervolgens doorverkopen op een buurtfeest ook "verplaatsers voor een hogere prijs". Come to think of it: de hele economie is gebaseerd op dat principe: produceren, verplaatsen, distribueren naar waar de vraag hoog is en dat met een opslag die ze als winst kunnen beschouwen.
Dat noemen ze 'waarde toevoegen' en is wel iets anders dan wat scalpers doen. Waarde toevoegen kan op veel manieren, bijvoorbeeld door 'distributie voor je rekening nemen' (dat is wat groothandels doen), maar meestal komt er meer bij kijken, herverpakken, assembleren, snijden, noem maar op.
'een schaars goed op alle mogelijke manieren wegkapen om vervolgens zelf aan te bieden' voegt geen enkele waarde toe, maar maakt hooguit misbruik van het feit dat het originele goed (lees: consoles, videokaarten, concertkaartjes) blijkbaar te goedkoop verkocht wordt.
distribueren naar waar de vraag hoog is en dat met een opslag die ze als winst kunnen beschouwen.
Maar dat doen scalpers dus niet.

Je koopt videokaarten online en ze worden aan je deur bezorgt. Er is geen behoefte aan een distribiteur omdat die er al zijn, scalpers zorgen er enkel en alleen voor dat normale consumenten geen videokaarten meer bij de gebruikelijke bronnen kunnen halen (webshops, Nvidia zelf, etc.) zodat zij de ruimte hebben om er voor te vragen wat ze maar willen.
"ze zijn geen deel van de markt, ze exploiteren het alleen."
Maar dan zijn ze toch ook deel van die markt? Of heet dat dan officieel niet zo?
Ze zijn een tussenpersoon.

Net als bijvoorbeeld de MediaMarkt of CoolBlue; ze zorgen niet voor vraag of aanbod, ze exploiteren het gewoon.
De fabrikant zorgt voor het aanbod en de eindconsument zorgt voor de vraag. Alles daartussenin faciliteert dat en verdient er geld aan. Maar terwijl dingen als transportbedrijven nodig zijn om het van de fabrikant de wereld over te brengen en de MediaMarkt nodig is om het in te kopen voor verkoop in Nederland heeft de scalper geen enkele meerwaarde aan deze keten.

Ze faciliteren niets en belemmeren alleen het proces van een product om bij de klant te komen door kunstmatige schaarste te creëren.
Het wordt echt eens tijd dat de verkoop van deze kaarten aan cryptominers en scalpers onmogelijk wordt gemaakt. De hele markt wordt compleet de vernieling in gewerkt.
Want? De markt wordt nu eenmaal gecreëerd door de balans tussen vraag en aanbod. En zolang cryptominen niet bij wet illegaal is (of als zodanig wordt uitgevoerd, bijv. door stroom aftappen), is er maar weinig tegen te doen.

Als je dan toch de markt wil beïnvloeden is het misschien beter om de markt (technisch) te reguleren, maar dat brengt over het algemeen alleen maar meer zwarthandel en doorverkoop in de hand.

[Reactie gewijzigd door RRRobert op 21 september 2021 12:16]

zolang cryptominen niet bij wet illegaal is
Zou het wel moeten zijn. Complete energieverspilling voor valuta die te onbetrouwbaar is om als stabiel betaalmiddel te gebruiken (kijk maar naar El Salvador) en dat veel te makkelijk te misbruiken is.

Er is geen balans in de markt. Cryptominers willen altijd meer videokaarten en kapot gebruikte videokaarten koopt niemand en scalpers blijven ze altijd opkopen om geld mee te verdienen. Elke nieuwe voorraad aan videokaarten verdwijnt gelijk met alleen een enkeling die geluk heeft net op tijd eentje te kunnen bemachtigen bij gratie van hun internetverbinding. De normale consument valt volledig tussen wal en schip.
Vrijheid en veiligheid komen nu eenmaal niet gratis zoals je google of facebook services. Hacking is een van de grootste problemen momenteel, en het is bijna niet op te lossen in het huidige gecentraliseerde model van het internet.

https://www.youtube.com/watch?v=QbUyGpHcgm8

[Reactie gewijzigd door thibaultvdb op 21 september 2021 13:02]

"het huidige gecentraliseerde model van het internet."
Interessant. Ik zou juist denken dat het huidige model gedecentraliseerd is, omdat er veel partijen zijn die buiten bereik liggen van de opsporingsdiensten, mede omdat ze regelmatig in landen bestaan waar de wet/regering niet meewerkt.
Het grootste deel van de totale internet bandbreedte gaat naar servers van Google, Facebook, Amazon of Microsoft. Ongeveer 30 procent van uw totale datalimiet gaat naar ads. Ads hebben ong 1 procent clickrate en de vraag is nu nog of dat wel een bedoelde klik was. Er is geen keuze qua sociaal netwerk, zelfs niet echt qua videostream platform. Dit is een symptoom van centralisatie van internet. Niemand kan concurreren met gratis.

De oplossing is decentraal, we kennen dat als uploaden in de torrent wereld. S'nachts als je gsm in de lader zit gaat die een beetje werken om het social media platform gesynced en online te houden. Enige kentekening is dat je net zoals bij torrents een ratio zal moeten behouden.

Trek dit door van social media platform naar alle andere soort platformen. Geen ads meet die het internet vervuilen, en ingebouwde beveiliging. Probeer maar eens een decentraal netwerk met 100.000 nodes aan te vallen.
Nvidia heeft daar een goede gooi daar gedaan met de Limited Hash Rate edities van haar kaarten. In ieder geval de Ti-modellen maar ook de nieuwere 30XX modellen hebben dat.

Het drukt de prijs nog niet echt tot nu toe.
Duwde de prijs van de non-LHR kaarten gewoon weer over de 2k. De LHR kaarten waren eerst iets geodkoper maar zijn tegenwoordig weer duurder dan wat je 6 maand terug voor een v1 kaart moest betalen.
ik hoop echt dat die prijs binnenkort weer omlaag gaat

[Reactie gewijzigd door Nrojt op 2 oktober 2021 12:04]

Komt ook mede omdat die LHR limiter te omzeilen is en de kaarten nog steeds op 70% van de niet LHR-versie kunnen draaien.

[Reactie gewijzigd door Nrojt op 2 oktober 2021 12:04]

je kan het ook zo zien; de miners balen dat gamers ook een sterke videokaart willen.
ik ben zelf nog geen miner want bezit nog geen zonnepanelen, maar in de toekomst volgend jaar mine ik tijdens zonnepiekuren om zo geen energie te verliezen. volgend jaar ook in de planning een EV auto....
Hoe bedoel je dat?
Ga jij je panelen loskoppelen van het net?
De grote vraag is straks of de markt zich "herstelt", of dat fabrikanten zien dat ze prima wegkomen met de hogere prijzen en gewoon meer vragen voor hetzelfde. Zelfs met deze absurde prijzen lijkt alles wat geproduceerd wordt, gewoon te worden verkocht.
Tja, het is gewoon vraag en aanbod. Momenteel is er een veel grotere vraag dan dat er aanbod, dus zijn de vraagprijzen hoog.

Als op een gegeven moment de vraag afneemt terwijl het aanbod toeneemt zal je vanzelf andere prijzen gaan zien. Maar goed, voordat we gaan zien dat kaarten massaal blijven liggen in de schappen zullen we nog wel even moeten wachten vrees is.
Ik zie zulke reacties als die van jou altijd bij dit soort artikelen voorbij komen en dat is gewoon grote onzin, ik kijk al maanden naar de prijzen en voorraden en er zijn bepaalde kaarten al maanden goed leverbaar. En dan vooral de RTX 3070 serie, alleen de prijzen dalen helemaal niet. Gezien de tabel stijgen de prijzen in ieder geval ook niet in vergelijking met Juli, maar de zogenaamde marktwerking laat maar weg.

De 3070 Ti versie is ook aardig beschikbaar, maar daar stijgt de gemiddelde prijs zelfs 22%. En dat voor een kaart die maar marginaal beter is en met de huidige prijzen dus een complete miskoop zou zijn als je dit vergelijkt met de non Ti.

Winkels willen de kaarten uiteindelijk niet met verlies verkopen, blijkbaar zijn de marges op videokaarten minimaal en met de blijvend stijgende transportkosten is het voor kleine ondernemingen bijna niet te doen om er überhaupt wat op te verdienen. De groothandels en tussenpersonen hebben er goed op verdient en de winkels pissen naast de pot.
Toch ben ik bang dat vele winkels uiteindelijk met genoeg voorraden blijven zitten, want hoe graag mensen ook een videokaart willen de huidige prijzen zijn veel te hoog voor een gemiddelde gamer of computer enthousiast.
Hij heeft toch echt gewoon gelijk. De wet van vraag en aanbod geldt hier gewoon: alles wat ze produceren kunnen ze afzetten tegen 50% extra, omdat er meer vraag dan aanbod is. Als er meer geproduceerd zou worden, zouden ze evenveel verkopen, tenzij de prijs omlaag zou gaan. Veel mensen zijn gewoon niet bereid om te upgraden tegen de huidige prijzen.

Ik verwacht dat de prijzen wel weer dalen, tenzij er een kunstmatige schaarste in stand wordt gehouden.
Dat is niet waar, je doet net of alleen de fabrieken er geld op verdienen. Er zitten veel meer schakels tussen en dat begint al met het aanleveren van de grondstoffen en deel fabricaten. Naast de fabrikant zoals Nvidia of AMD zijn er ook nog partners die ander componenten kopen en marge aan Nvidia of AMD moeten afdragen. Dan heb je nog de groothandelaren, er zijn maar weinig winkels die rechtstreeks van de fabriek kopen. En dan moeten de goederen ook nog verzonden worden, en laat nou net transport extreem duur zijn geworden.

De prijzen waren ook zonder de hoeveelheid vraag een heel stuk hoger geweest dan de adviesprijs. In elke sector zijn er sinds de crisis prijsstijgingen, dit heeft niet alleen betrekking op videokaarten. Elke schakel in de keten wil er ook nog leuk aan verdienen en zolang er mensen breid zijn deze prijzen te betalen zullen ze ook niet dalen zelfs al is er genoeg aanbod.
Fabrikanten maar ook winkeliers hebben nu ook gezien wat mensen blijkbaar willen betalen voor grafische kaarten, of ze nu schaars zijn of niet. Zelfs bij genoeg voorraad zal het maanden duren voordat er echt "normale" prijzen zullen zijn.

Er is uiteindelijk niemand gebaat bij kunstmatige schaarste, de marges zullen voor de fabrikanten niet extreem veel hoger liggen.

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 22 september 2021 13:39]

Dat is niet waar
Wat specifiek niet? Dat er meer vraag dan aanbod is? Uiteindelijk bepaalt de consument wat de afzetmarkt is. Als winkels tegen de huidige hoge prijzen niet konden verkopen, zou de hele keten tot stilstand komen of de prijzen moesten omlaag.
je doet net of alleen de fabrieken er geld op verdienen.
Dat zeg ik nergens, jij denkt uit mijn reactie te destilleren dat ik denk dat alleen GPU-fabrieken een aanbod leveren.
Er zitten veel meer schakels tussen en dat begint al met het aanleveren van de grondstoffen en deel fabricaten.
En die halffabrikaten komen niet uit fabrieken? Iedereen in de keten heeft zijn prijzen aangepast aan het beperkte aanbod. Maar voor de consument boeit het weinig wie die euro's erbij op gooit: de prijs wordt er niet anders op.
De prijzen waren ook zonder de hoeveelheid vraag een heel stuk hoger geweest dan de adviesprijs. In elke sector zijn er sinds de crisis prijsstijgingen, dit heeft niet alleen betrekking op videokaarten. Elke schakel in de keten wil er ook nog leuk aan verdienen en zolang er mensen breid zijn deze prijzen te betalen zullen ze ook niet dalen zelfs al is er genoeg aanbod.
Dat is precies het punt dat hierboven al werd gemaakt: met de huidige prijzen hebben we gewoon genoeg aanbod. Maar als het aanbod substantieel zou groeien, zouden de prijzen vanzelf dalen. Ook in de hele keten gebeurt dat. Die hogere prijzen zijn alleen houdbaar als de afnemers geen alternatief hebben. En aan het eind van de keten zitten gewoon consumenten die wachten tot een upgrade voor een voor hun acceptabele prijs haalbaar is, desnoods tweedehands of een generatie ouder.

Het is niet alsof er momenteel geen videokaarten beschikbaar zijn, het is dat veel consumenten ze te duur vinden en dus nog even afwachten tot de prijzen weer gedaald zijn.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 22 september 2021 15:32]

Ik denk dat wij dan een ander beeld hebben van goed leverbaar, wat ik zie als goed leverbaar is niet 1 of 2 kaartjes per Sku die toevallig op voorraad liggen voor een prijs die 50% of meer boven de adviesprijs ligt en vaak alsnog binnen enkele uren verkopen. Nee, bij goed leverbaar denk ik aan ruime keuze tussen de verschillende Sku voor een prijs die in de buurt komt van de adviesprijs.

Die vraagprijs wordt nog altijd hoog gehouden door de vraag vanuit, verwacht ik, in de eerste plaats de miners en in 2de plaats de gamers. Dat het voornamelijk de miners zijn verwacht ik omdat de prijzen grotendeels mee te lijken bewegen met miningopbrengsten, al zit er wel een bepaalde lag in. Voorbeeld: daalt de mining profitability zie je enkele weken laten de kaart prijzen ook ligt dalen. De laatste tijd zag je het tegenovergestelde, in de loop van de zomer stegen de coin prijzen, mining werd weer meer profitable en de laatste weken zie je ook de kaart prijzen weer stijgen.

Ik verwacht echt dat pas wanneer de vraag vanuit de mining sector wegvalt of flink gaat afnemen dat de kaartprijzen ook gaan dalen. Immers zolang mining geld blijft opleveren willen mensen die kaarten gewoon hebben en zal er dus ook (veel) vraag zijn.

Dat winkel liever niet met verlies verkopen heb je zeker gelijk in, maar op een gegeven moment zullen ze wel mee moeten al er in het distributie kanaal echt lagere prijzen komen. Er zullen dan altijd immers concurrenten zijn die deze prijzen wel gaan voeren.
Gezien bepaalde kaarten helemaal niet op voorraad zijn, vind ik dat als er 8 types bij 2 of meerdere winkels op voorraad staan dat ze niet slecht leverbaar zijn. Nu zijn er de laatste maanden weer nieuwe revisies, LHR modellen en ook nog een TI variant bij gekomen, van zowel de RTX 3070 als 3080 waardoor er natuurlijk minder van hetzelfde model geproduceerd wordt. Bijna alle kaarten worden voor meer dan 50% dan de adviesprijs verkocht, vaak zelfs vele malen meer.

Afgezien van Nederland zijn er in Duitsland ook genoeg 3070 verkrijgbaar, ja voor net zulke belachelijke prijzen. Maar dat hele marktwerking en dat de prijs enkel en alleen hoog is door de vraag is onzin, het is inderdaad een mede oorzaak. Maar de transportkosten zijn een groter probleem. Zeevracht containers zijn bijna niet interessant gezien deze vaak 1-2 maanden onderweg zijn, en als men de huidige prijzen ziet schrikt men zich helemaal kapot.

Miners zijn zeker een mede oorzaak van de tekorten, maar de meeste miners richten zich voornamelijk op de higer-end modellen. Terwijl het grootste gedeelte gamers of pc gebruikers een mid tot low-end model aanschaffen. Dan moet je denken aan de RTX 3070 maar meestal zelfs lager. Kijk maar eens op de Steam Survey, daar zie je dat 10% een 1060 heeft en 6% een 2060. 50% van de gamers heeft blijkbaar een kaart onder de 2070 (super). https://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

De vraag naar videokaarten mag dan wel hoger zijn, toch zijn er blijkbaar maar weinig gamers die daadwerkelijk high-end modellen gebruiken. Met de huidige prijzen ook voor de mid- en low end kaarten zie ik niet in dat deze überhaupt verkocht worden. Echte low-end modellen zijn er helemaal niet, zowel AMD als Nvidia richten zich totaal niet op deze modellen, terwijl er altijd al veel meer vraag is naar low en mid-end modellen. Videokaarten van sub €300,- als adviesprijs zijn al niet eens verkrijgbaar, behalve oudere modellen.
Volgens mij is dat gewoon de markt volgens het boekje, je zoekt een balans tussen het aantal verkopen en de prijs. er wordt nu misschien minder snel een kaart gekocht, maar degene die de duurdere kaarten nog wel kopen compenseren daar weer voor (blijkbaar), wat dus betekend dat er wel veel geroep is maar dat er maar een kleine minderheid daadwerkelijk afziet van een koop.
Dat kun je zo niet zeggen zonder te weten hoeveel er werkelijk geproduceerd en verkocht wordt. Als ze gewoon veel minder kunnen leveren momenteel dan kan het prima dat ze uiteindelijk toch minder overhouden.
Ik denk dat hij bedoelt als de productie weer gewoon aan de vraag kan voldoen dat de prijzen nog steeds hoog blijven.
Ja maar je weet niet of het een kleine minderheid is die nu geen kaart koopt... Misschien is het wel de helft maar kunnen ze ook maar de helft leveren en verkopen ze dus nu alsnog alles. Als ze straks dan weer naar het oude productieniveau terug zouden willen kunnen ze niet hetzelfde prijsniveau aanhouden.
Op deze manier gaat de pc gaming markt ook kapot. Een aantal mensen kunnen deze 'nieuwe' prijzen wel betalen, maar andere niet en gaan op zoek naar een alternatief. Bv een PS5 of Xbox die nog wel aan normale prijzen verkocht worden.

Dus op korte tijd kan er veel winst gemaakt worden, maar als dit blijft aanhouden gaan er minder spellen verschijnen voor de pc omdat de markt aan het krimpen is. Wat dan ook als gevolg heeft dat er minder interesse is in nieuwe kaarten. Maar als er al veel mensen een ander platform gekozen hebben, komen deze ook niet meer zo gemakkelijk terug.
Pc gaming markt kan een krimp meemaken of de games gaan grafisch gewoon niet vooruit en wordt er beter geoptimaliseerd (hopelijk), uiteindelijk kan het ook richting smartphones gaan.

"don't you guys have phones?"

Gaming op smartphones is in bepaalde landen toch wel de mainstream way omdat het voor hun niet betaalbaar is om een gaming pc of console aan te schaffen. Zou dat hier in Nederland ook zo gaan?
Ik zie dat soort gaming toch echt wel als een hele andere categorie, mobiel gamen geeft niet dezelfde ervaring als een game-pc of zelfs een console, daar is de formfactor toch niet handig genoeg voor. Er zijn wel games die zich prima lenen voor mobiel, maar zoals ik zei, andere categorie.

Daarnaast heb je nog de exclusives bij consoles die ervoor zorgen dat de platforms zijn wat ze zijn, want waarom is de Switch anders zo succesvol? Het is niet moeilijk een tablet te vinden met vergelijkbare of zelfs veel betere hardware voor vergelijkbare prijzen, dus dat is het overduidelijk niet alleen.

Dat de PC markt zal krimpen lijkt me stug, het stagneert hooguit, ze zullen de videokaarten denk ik heus wel wat langer voor deze prijzen uitmelken, zorgt dat voor teruglopende verkopen, dan komen er vast wel weer meer betaalbare midrange kaarten.

Ik denk dat het allemaal wel zal meevallen, maar dat de gemiddelde consument genaaid word, mag wel duidelijk zijn.
De grote vraag is straks of de markt zich "herstelt", of dat fabrikanten zien dat ze prima wegkomen met de hogere prijzen en gewoon meer vragen voor hetzelfde. Zelfs met deze absurde prijzen lijkt alles wat geproduceerd wordt, gewoon te worden verkocht.
Dan te bedenken dat ik in 2016 blij was met een voor die tijd best laag uitgevallen prijs van €475 voor een van de betere GTX 1070 kaarten... ik heb altijd middenklasse nVidia-kaarten gehad (met een 256 bit geheugenbus):

GTX 1070, 8GB
GTX 560, 1 GB
9600 GT, 512 MB
Ti 4600, 128 MB (foutje, op de een of andere manier. Ik kocht een Ti 4400, maar er zat een Ti 4600 in de doos.)

De prijzen in het verleden kan ik me niet herinneren, maar meer dan €475 is het nooit geweest. Nu kost een 3070 over de €1000, maar dat zie ik mezelf nooit betalen voor een videokaart.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 21 september 2021 13:52]

De hoogste prijs wat ik ooit voor de GPU betaald heb was in de gtx 2xx serie. 999 euro bij alternate voor een GTX295. Dual gpu variant
Nieuwe Playstation en Xbox zijn nergens normaal verkrijgbaar nog en gaan ook 3x over de kop.
Af en toe de lokale winkel inlopen.

Had vorige week bijna via zo een (excuse my language) marktplaats lul voor €100 boven winkelprijs een XB Series X gehaald maar moest toevallig een tosti ijzer hebben. MM had van beide kampen drie stuks staan, dus heb er gelijk eentje meegenomen.

Nu weet ik niet of je zelf op zoek bent, of dat je het als voorbeeld gebruikt maar mocht het het eerste zijn wil ik best even langs de MM lopen voor je om te kijken of er nog voorraad staat.
Beide toch verkregen tegen "normale" prijzen bij de winkel.
Ik heb een tijdje de verkopen gevolgd hiervoor, en heb ze bij de Mediamarkt kunnen scoren.

Dit waren echter voor beide wel bundel verkopen, dus een extra controller, oplaadstation en spellen erbij.
Het is nu wel echt heel problematisch, dat er na launch een tekort is, is niet ongehoord. Maar nu zijn we bijna een jaar verder en het heeft niet weten te herstellen na een korte verbetering (qua stock en prijs).

Overigens is dit wel merkbaar in elke industrie, alles is prijziger geworden, alles is lastiger te krijgen.
Nou niet alles hoor. Bijv een ventilator kost nog evenveel. Maarja, daar zitten dan ook geen chips in.
Buiten de computer space om zijn zelfs gitaren vanwege grondstoffen, fietsen etc vanwege logistics ook allemaal duurder geworden. Met enorme wachtlijsten.
Vooral dat laatste. Als voorbeeld, een standaard zeecontainer van China naar de US verschepen kost normaliter rondom de $2000 nu vanwege schaarste in de transport zijn prijzen van $12000 heel normaal. Grote jongens kunnen dat betalen, kleine niet. Dus die vissen achter het net tot er ergens een gaatje in een container is. Waarbij je zeker niet de enige bent die wacht op zo'n gaatje. Idem geldt voor luchtvervoer omdat container transport op z'n gat ligt.

Het systeem heeft altijd precies goed gedraaid met in-/uitvoer (lege plekken zijn immers verloren inkomsten). Echter door de corona-klap is de boel gestagneerd en daardoor flink geïmplodeerd. Dus ik vraag me af in hoeverre dit ooit nog gaat herstellen naar zoals het voorheen was zonder flinke kostenposten, faillissementen van de eerder genoemde grote jongens of veranderingen in de transportsector.
Maak hier maar gemiddeld $16.000 (40FT Container) en $8500 (20FT Container) van vandaag de dag. (Hongkong - Yantian - Xiamen naar Rotterdam ) :) , de verchillen per bedrijf in de rederij die container transport verzorgen gaan maar om tientjes, bijna alles zit op hetzelfde prijs niveau. + inderdaad delay's, voorheen had je 4 weken vaartijd , nu zit je gemiddeld al op 6/7.

De verwachtingen voor Q4-2021 zijn nog erger, er word gesproken over $20.000 (40FT Container) . Plus nog langere lead times. Kans is dus groot dat er op bepaalde product groepen nog een stijging volgt , distributeurs en resellers ontkomen hier niet aan. Het moet tenslotte van A naar B komen.

[Reactie gewijzigd door Gipsy King op 21 september 2021 12:47]

Is dat echt waar? Dezelfde container was vroeger 2000 en nu 16000? Zelfde snelheid en dergelijke?
Zeker echt waar.
Laatste container hebben we rond de $16 000 geboekt - en dan moet het 'drukste' seizoen voor EU containers er nog aankomen. Iedereen wil zijn goederen voor het nieuwejaar (end of year sales) + Chinees Nieuwjaar doemt al weer op - wat in een 'standaard' jaar dit de duurste periode maakt voor je container. Men verwacht dus dat de prijzen gaan doorstijgen (Zie Bioblade zijn reactie).

Qua leadtime is vooral de onvoorspelbaarheid een vervelende factor. Je boekt een container voor een bepaalde prijs; maar wil momenteel niet zeggen dat je de container ook effectief hebt. Heb je pech; boekt iemand de space voor een paar $ meer & mag je wachten. Vervelend voor kleine firma's die vooral boeken op prijs & niet genoeg volume hebben om een vast contract te boeken. Ook qua COVID is de 2de grootste haven enkele weken geleden nog volledig dicht gegaan. Wat natuurlijk voor een énorm domino effect zorgt naar de toekomst toe.

China Shipping is momenteel écht een ramp. Turkije is momenteel een goed alternatief; maar ook daar gaan de leadtimes omhoog - aangezien veel EU bedrijven een alternatief zoeken en allemaal bij Turkije uitkomen (+- 2000euro /40HQ).

[Reactie gewijzigd door jonasross op 21 september 2021 16:50]

De goedkoopste AMD Radeon RX 6800 (XT) kost nu €1300, ze zijn weer allemaal een stuk duurder geworden, de goedkoopste GeForce RTX 3080 kost nu €1300, en de goedkoopste Radeon RX 6700 XT en GeForce RTX 3070 Ti koste nog in 18 juni 2021 €749 en €819, nu kosten de goedkoopste die te koop zijn €850 en €1000.

We zijn weer helemaal terug bij af, dat de prijzen van de high end grafische kaarten (RX 6800 en RTX 3080) weer meer dan 2x de MSRP prijs zijn.

Weet nog dat Tweakers een nieuws bericht uit bracht 3 maanden terug dat de prijzen eindelijk omlaag gaan, maar we zien de laatste 2 weken dat ze weer enorm omhoog geschoten zijn, het is echt een trieste tijd om gamer te wezen, ook als je een console wil.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 21 september 2021 23:42]

Gisteren toevallig opgezocht.
https://industryedge.com....2021_01/B5_Shipping_1.png

Let wel grafiek gaat tot januari!
Dus extrapoleer en presto!

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 21 september 2021 14:51]

Heb ook begrepen dat grote partijen zoals bijvoorbeeld Maersk expres schepen uit de roulatie halen (zogenaamd in onderhoud gooien) om hierdoor de prijzen kunstmatig hoog te houden door het aanbod aan schepen lager te houden. Ze hebben jaren met lagere marges gewerkt dus ze vinden het totaal niet erg dat de zaken erg goed gaan op dit moment.
Exact dit is het issue. Bij begin COVID waren de rederijen bang dat de markt in elkaar zou storten, dus hebben 60%(!!!) van alle containers in opslag gezet. De markt explodeerde echter en nu maken ze giga winst in plaats van net wel, net niet winst maken.
Doordat alle rederijen dit hebben, durft geen enkele partij containers uit opslag te halen. Want als er vervolgens capaciteit komt, zal de prijs weer in elkaar storten. Op dit moment is het dus volledig kunstmatig tekort om winst te kunnen maken...

(Src: Werk voor een vd grootste transportbedrijven ter wereld)

[Reactie gewijzigd door DragonSlayer666 op 21 september 2021 14:44]

Het klinkt vrij eenvoudig om de containers uit de opslag te halen en eventueel weer op te slaan als de vraag afneemt. Waarom kan dit niet zomaar? Hebben ze langdurige contracten afgesloten met de opslagbedrijven met boeteclausules?
Dat is een hele goede vraag. Op dit moment is voor zover mij bekend maar een reden: Geld. Nu verdienen ze dik, dus zolang ze geen containers vrijgeven, blijft de prijs hoog.
Dat lijkt me niet logisch, want als het zo makkelijk was om de prijs op te drijven, hadden ze eerder al veel containers in de opslag gegooid.
Dat werkt alleen als iedereen het doet. Als er twintig partijen zijn die het voor € 10 aanbieden en één ervan zegt "ik zit vol" dan vervoeren de andere negentien het wel, nog steeds voor € 10.

Als ze echter alle twintig zeggen dat ze vol zitten (of gewoon daadwerkelijk vol zitten), dan heeft het pas invloed op de markt. En dat onderling afspreken is een goede manier om gigantische boetes te krijgen, dus dat gebeurt niet zomaar. Met zijn allen bang zijn dat vanwege corona de markt instort is echter geen oneerlijke prijsafspraak.
Maar de vervoerder die als eerste zijn containers uit de opslag haalt kan dan veel meer vervoeren tegen een hoge prijs. Dus waarom gebeurd dat dan niet?
Eindelijk een eerlijk verhaal, ipv gewauwel over zogenaamde transport problemen. Die rederijen zouden eigenlijk vreselijk hard aangepakt moeten worden (woekerwinsten maken over de rug van COVID), net zoals dat in het oorlogsrecht geregeld is.
Exact dit is het issue. Bij begin COVID waren de rederijen bang dat de markt in elkaar zou storten, dus hebben 60%(!!!) van alle containers in opslag gezet.
Dit klopt niet. Het zijn niet de containers die in opslag zijn gezet, maar de containerschepen zelf. ( stilstaande containers an zich kosten namelijk geen geld ). Er is op dit moment gewoon geen plek op de beperkte containerschepen. De prijzen zijn ongeveer vertienvoudigd. Dat is de rede dat er veel containerschepen uit de roulatie zijn gehaald. Die dingen kosten namelijk een vermogen om drijvend te houden. De containers zelf zijn niet het probleem, die zijn er in overvloed, maar niemand wil ze betalen op dit moment.

Wij ( als bedrijf) kunnen nog profiteren van overheidsgelden in de vorm van subsidies ( agrarisch), maar de meeste transportkosten komen nog steeds voor de rekening van de klant. Die wil dat vaak niet betalen, en daardoor is er paniek en wordt er minder ingeschaald.
Klinkt eerlijk gezegd wel beetje als verjaardagspraat, lijkt mij dat het zelfmoord is als je zulke gigantische schepen stil laat liggen, dat kost echt enorm veel geld.
Ik heb het gehoord van onze procurement afdeling die dagelijks contact heeft met dit soort grote maatschappijen om plekken in te kopen. Bovendien is het een vrij kleine wereld. En ik werk voor een van de grootste internationale transport bedrijven dus denk wel dat ze op die afdeling weten hoe het zit
Zijn er dan partijen weggevallen en dus minder capaciteit? Nu met grotere vraag zou je zeggen dat er meer spelers bijkomen of capaciteit opschalen
Probleem is dat de lege containers en schepen in Europa / VS staan en de spullen in China en niemand wil de lege containers terug naar China slepen, of dus tegen hoofdprijs.
dat is nu niet echt een probleem, die containers geraken er wel. Het schip moet namelijk ook terug geraken.
Klopt, maar alle havens zitten ook vol (daarom wachten er ook zoveel schepen op zee) en hebben dus geen tijd/capaciteit om iets te doen dat geen waarde toevoegt (lege containers te laden) ten opzichte van volle containers lossen. De tijd dat schepen onderweg zijn is ook al gestegen van 40 naar soms wel 90 dagen. Probleem wordt alleen maar erger.

Deze video legt wel goed uit hoe dit komt, vind ik: https://youtu.be/b1JlYZQG3lI
Sorry, maar dat klinkt niet logisch. Een lege container in China is veel meer waard dan een lege container in Rotterdam, duizenden dollars meer zelfs. Dan is het dus voordelig om ze terug te slepen.
Een container richting China kost nog steeds zo'n 2000 euro. Ze zullen dus nog wel enigsinds vol terug gestuurd worden.
Dat durf ik niet te zeggen , Wij werken al jaren met betrouwbare partijen zoals o.a Dimerco. Vaak posten ze ook netjes news etc over de hele markt situatie zoals : https://dimerco.com/2021/...rket-capacity-rate-trend/ .
Het schijnt vooral met de locatie (en dus beschikbaarheid) van de containers te maken te hebben.

https://www.volkskrant.nl...t-van-de-wereld~b4875fdf/
Zie bericht van DragonSlayer666
@dvdmeer • 21 september 2021 14:43 • Rapporteer
faillissementen zijn eerder te vinden bij de kleine jongens spijtig genoeg. Gevolg van al het centraal geplan.
En dan komt er naast corona ook vermoedelijk ook nog het klimaatprobleem bij, dat ook met de dag erger wordt. Dit zal ook op een maniernog meer effect gaan hebben.
Vooral dat laatste. Als voorbeeld, een standaard zeecontainer van China naar de US verschepen kost normaliter rondom de $2000 nu vanwege schaarste in de transport zijn prijzen van $12000 heel normaal.
Sorry, maar dit heeft heel weinig met de prijzen van grafische kaarten te maken.
Er passen namelijk heel veel graka's in zo'n container.
Dan kun je redeneren dat de onderdelen om die kaarten te maken ook extra duur zijn om te vervoeren.
Maar van die onderdelen passen nog veel meer eenheden in zo'n container.
De huidige prijzen van grafische kaarten zijn denk ik maar voor een klein deel te herleiden naar duurder transport.
Nou niet alles hoor. Bijv een ventilator kost nog evenveel. Maarja, daar zitten dan ook geen chips in.
Totdat de voorraad bij de groothandel en/of importeur is uitverkocht. Dan wordt de nieuwe batch met zes tot tien weken vertraging en met acht tot twaalf keer hogere transportkosten uit China gehaald. Reken er maar op dat e.e.a. volgend jaar (flink) duurder gaat worden.

De voorraden van álle grondstoffen lijden op dit moment aan schaarste. Kunststoffen, metalen, hout, noem maar op.

[Reactie gewijzigd door RRRobert op 21 september 2021 15:40]

Nou niet alles hoor. Bijv een ventilator kost nog evenveel. Maarja, daar zitten dan ook geen chips in.
De CPU's en MB chipsets zijn helemaal niet duurder geworden de laatste maanden, zelfs omlaag gegaan, en dat zijn toch aardig grote chips.
Zit net even in m'n mail te duiken. Had in November vorig jaar een PC voor mijn oom gebouwd voor FS2020. Toen een 3070 opgepikt voor 649. Staat nu gewoon 899 achter.. 8)7
Jup, ik weet nog dat ik een 3070 had gehaald voor 679, omdat mijn 3080 wel lang duurde. Week gehad en toen was er magisch een 3080 na 3-4 maanden. 3080 was 729 :+
Mijn echtgenote wou mij eentje cadeau doen voor mijn verjaardag en ik vond 649 al te veel toen 8)7 Ondertussen blijf ik hardnekkig verder doen met mijn GTX1070 tot ze nog eens onder de 700€ komen...
Naast de Topics hier op Tweakers is ook Benelux Stockchecker de moeite waard om in de gaten te houden. Hier staan net wat meer webshops in die niet in de pricewatch staan en geven een meer real-time beeld van de prijzen en aanbod omdat alleen prijzen van beschikbare kaarten getoond zijn.
Sowieso, wat in dit artikel staat is het in de gaten houden van de topics in combinatie met geduld echt te moeite waard! Ik zie regelmatig 3080's voor 1100 euro en heb zelf een 3080ti voor 1999 kunnen scoren! Ook komen tips voorbij over hoe je meer kans kan maken om Founders Editions te scoren en wanneer er drops zijn (MSRP prijzen voor een GPU vind je nergens anders!)

[Reactie gewijzigd door Jorissie87 op 21 september 2021 12:04]

Een 3080Ti voor €1200 is inderdaad in deze markt een nette prijs vergeleken met de adviesprijs, een 3080 voor €1100 zou ik toch niet echt onder 'goedkope drops' scharen wat dat betreft, die €1100 is dan nog steeds veel te veel.

Toch kun je hieraan wel zien hoe schrijnend de situatie is in deze markt momenteel, wanneer +-€400, oftewel +-57% boven adviesprijs al wordt gezien als 'goedkoop'.
Dat de markt momenteel waardeloos is, is algemeen bekend (cryptomining, chiptekorten, corona, etc.). Het gaat er hier om waar jouw kansen het beste zijn. Je kan heel veel mazzel hebben en voor minder dan 800 euro een FE 3080 scoren via NBB of LDLC. Als je een aftermarket kaart wil dan kom je gewoon niet onder 1000 uit, voorlopig gaat dat ook niet veranderen.
De prijsdalingen in het rood en stijgingen in het groen lijken wel verwarrend in de tabel.

Edi: het is aangepast. Super.

[Reactie gewijzigd door Li1quid op 21 september 2021 11:50]

Ja ik moest ook even de tekst lezen voordat ik het goed begrepen had.

Edit: Zo is het inderdaad een stuk duidelijker.

[Reactie gewijzigd door kami124 op 21 september 2021 13:21]

De kleurtjes hadden ze wel andersom mogen doen, 36% duurder vind ik niet groen maar rood.
Goede suggestie, omgedraaid!
Sommige aftermarket kaarten zoals de MSI 3080 Gaming lhr zijn alweer weken lang uitverkocht bij meerdere shops. Vanaf prijs alweer 1500 +
Als je de diverse webshops (ook buiten NL) in de gaten houdt is er altijd wel een 3080 voor rond de 1300 euro te vinden. Check Benelux Stockchecker en ik zie direct al een Asus TUF via de Asus webshop (inclusief webcam), een Gigabyte Gaming OC via Cyberport in Duitsland en een MSI Ventus 3x bij SHScomputers. Leveren allemaal naar NL en kosten 1299. Als je geen bezwaar hebt tegen merken als Gainward, PNY, Zotac en Palit kun je ze vaak nog wel voor 100-200 minder scoren.
Ik wil een MSI 3080 gaming. Geen interesse in de andere;)
Waarom alleen maar die?
Betrouwbaar, snel en vooral zeer stil
Ze zijn toch maar ietsjes hoger geclocked.
Helaas is dit erg slecht voor de consument. Wanneer prijzen stijgen dalen ze eigenlijk bijna nooit en na een paar jaar gewenning slikt de consument dit gewoon. Dat de prijzen nu stijgen zou je kunnen onderbouwen. Maar ik verwacht dat de prijzen nooit meer op het oude niveau komen, en dat is niet goed te praten.

Hopelijk gaat Intel de markt veroveren met videokaarten die wel leverbaar zijn en een scherpe prijs hebben.
Helemaal mee eens. Dat is eigenlijk met alle producten. Erg triest.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee