Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

NaWas, tapvorderingen en anti-abuse

Directeur over 20 jaar NBIP: we doen best veel

21-09-2021 • 06:01

25 Linkedin Whatsapp

Octavia de Weerdt van de NBIP

Twintig jaar geleden besloten zes Nederlandse telecomproviders de stichting Nationale Beheersorganisatie Internet Providers op te richten. De providers zagen reden om de koppen bij elkaar te steken vanwege artikel 13 van de Telecommunicatiewet. Dat artikel stelt hen verplicht te voldoen aan vorderingen van opsporingsinstanties voor het aftappen van informatie en daarvoor ook de nodige technische voorzieningen te treffen. De NBIP neemt hen die zorg uit handen, maar doet twintig jaar later veel meer. Zo is de organisatie misschien nog wel bekender van de NaWas, een dienst waarmee providers zich snel tegen ddos-aanvallen kunnen verweren. Directeur van de NBIP is Octavia de Weerdt en Tweakers vroeg haar naar verleden en toekomst van de tapdienst, de NaWas en de overige projecten van de stichting.

De NBIP viert dit jaar haar twintigjarige jubileum. Waarom besloten providers samen een stichting op te zetten?

"De providers kregen een wettelijke tapverplichting, maar wisten niet goed hoe ze die taps moesten uitvoeren. Ze hadden een gezamenlijk probleem en gingen kijken hoe ze dat samen konden oplossen. Duidelijk was dat er een uitvoerende instantie moest komen en dat ze moesten investeren in hardware, software en kennis. Het idee was om dat gezamenlijk te doen en er alleen gebruik van te maken als het nodig is. Het was een as-a-service avant la lettre. Vorderingen komen formeel binnen bij de providers en feitelijk zijn zij de ontvangers die dat moeten uitvoeren, maar ze zijn twintig jaar geleden zo slim geweest om dat helemaal uit te besteden. Sindsdien zijn wij de uitvoerende en beoordelende instantie, al is het per provider verschillend. Sommigen doen de beoordeling van vorderingen zelf en laten de tap door ons doen. We hebben de apparatuur en rijden bijvoorbeeld ook fysiek uit met apparatuur die we dan ergens in een datacenter aansluiten. Ik ben zelf overigens in 2017 begonnen bij de NBIP. Daarvoor heb ik jarenlang een hostingbedrijf gehad."'We hebben de apparatuur en rijden bijvoorbeeld ook fysiek uit'

Hoe gingen providers voor 2001 om met tapverzoeken?

"De verplichting om tappen mogelijk te maken was er toen simpelweg niet en technische mogelijkheden om apparatuur en netwerken aftapbaar te maken, hadden ze ook niet. Dat hebben ze moeten organiseren. Nu hebben we iets dat vergelijkbaar is met de Europese verordening om het verspreiden van online terroristische content tegen te gaan (hosting­diensten zijn verplicht om maatregelen nemen om dit tegen te gaan, red.) Eerder speelde zoiets met het in werking treden van de Wiv 2017. Door nieuwe wetgeving ontstaan verplichtingen en om daaraan te voldoen, is organisatie vereist."

NBIP tapvorderingen 2004
Schematisch weergegeven hoe tappen in 2004 verliep, LIO staat voor Landelijke Interceptie Organisatie.

2001 is in internetjaren prehistorie. Wat is het grootste verschil wat omgang met tapvorderingen betreft tussen vroeger en nu?

"Wetten lopen altijd achter op technologie; dat is een gegeven. Waar we nu mee te maken hebben, is dat de data zich op veel meer plekken bevindt. Data is niet meer dat wat door een telefoonlijntje gaat. Waar zit de data? De gegevens zitten in virtuele machines, voip is erbij gekomen. Soms wordt gevraagd om een hele machine te kunnen inlezen. Met die technologische ontwikkeling hebben we vooral te maken gehad in de afgelopen jaren."

En wat is de belangrijkste ontwikkeling voor de toekomst?

"We krijgen te maken met voorgestelde Europese regelgeving zoals die rond e-Evidence. Straks kunnen onze deelnemers wellicht worden bevraagd door entiteiten uit elk ander Europees land. Wat ga je daarmee doen? Dat gaat echt wat toevoegen wat complexiteit en schaalgrootte betreft. De NBIP is ontstaan op Nederlands niveau, maar we moeten straks gesprekspartner worden op Europese schaal. We beoordelen immers ook; we hebben een loketfunctie. Komt het volgens de regels binnen, komt het overeen met wat er besproken is, kunnen we het aannemen of afwijzen? Dat hele proces kan straks op Europees niveau plaatsvinden."

e-Evidence
De gevolgen van eventuele invoering van de e-Evidence-richtlijn volgens het Openbaar Ministerie. Het Europarlement moet nog stemmen over de richtlijn.

Als vorderingen van instanties uit alle lidstaten kunnen komen, lijkt dat tot een flinke toename van het aantal tapvorderingen te kunnen leiden. Hoe kijken jullie daartegenaan?

"De meningen daarover zijn verdeeld, maar wij denken wel dat je een toename zult zien als dit ingaat. Wij pleiten er ook altijd voor om alles goed te regelen voordat je hiermee begint, maar helaas loopt het niet altijd zo. De technische protocollen voor de uitwisseling van de data zijn er in principe wel (zoals de Inter LEMF Handover Interface, red.) maar toch is iedereen zoekende hoe ze hieraan invulling gaan geven. Grotere providers zijn zelfvoorzienend hierin, maar kleinere partijen hebben een NBIP nodig om dit te stroomlijnen."

Hoe bereiden jullie je hierop voor dan?

"Voorbereiden is lastig, omdat we het moeilijk kunnen inschatten. Tapdiensten zijn extern gestuurd. We kunnen niet raden wat er op ons afkomt. Daarom was onze oprichting ook zo slim; je kunt als provider ieder afzonderlijk investeren in apparatuur, maar je weet van tevoren niet in hoeverre je het nodig hebt. Wij hanteren een procedure van 'vraaggestuurd-plus'. We kijken naar de afgelopen jaren: wat is er gebeurd? Dan zien we een toename. De verwachting is dat dit alleen maar meer wordt. We anticiperen op een geleidelijk groeiproces.

NBIP toename tapvorderingen
Verloop van aantal tapvorderingen sinds 2012, bron: Jaarverslag NBIP 2019. Aan de toename in 2019 ging de inwerkingtreding van de WIV 2017 op 1 mei 2018 vooraf. De NBIP verzorgt de inrichting van systemen voor de gegevensoverdracht aan het Centraal Informatiepunt Onderzoek Telecommunicatie. Inlichtingendiensten bevragen gegevens via dit CIOT.

Als Europa hiermee te maken krijgt, wordt het dan niet tijd voor een Europese variant van de NBIP?

"Ik denk het wel. In Nederland zijn de afspraken helder wat rechten en plichten van providers betreft. Dat is niet in alle landen gelijk. Technisch hoeft er geen struikelblok te zijn, want zoals gezegd bestaat er een Europees protocol waarop men kan aansluiten. Dat is best vergevorderd, maar ja, voordat iedereen het gaat gebruiken…"

Spelen jullie ook een bemiddelende rol? Ik denk dan bijvoorbeeld aan het geschil tussen Voys en de overheid, omdat Voys weigerde klantdata aan het Centraal Informatiepunt Onderzoek Telecommunicatie toe te voegen.

"De meeste vorderingen zijn heel helder. Bij uitzonderingen geven we een advies of vragen we om een advies. Het gaat dan meestal om interpretaties. Het is dan uiteindelijk aan de provider zelf om een keuze te maken of hij er gehoor aan gaat geven of niet. Wij maken die keuze niet. Andersom hebben we een open relatie met het Openbaar Ministerie. Uiteindelijk moeten we het samen doen."

'Het is niet zo dat ik bijna tweehonderd providers hoef te vragen wat we moeten doen'Dat Openbaar Ministerie wil toegang tot versleutelde data, althans, dat wil het onderzoeken. Ook op Europees niveau speelt dit. Zien jullie ook een rol voor jullie zelf weggelegd in die discussie? Wat is jullie standpunt?

"Onze insteek is primair: wat kom je tegen in de uitvoering? Over dit specifieke onderwerp hebben we de Stimuleer Encryptie-oproep van begin dit jaar ondertekend om hier niet aan te morren."

Komen jullie tot dit standpunt na overleg met de providers?

"Het is niet zo dat ik bijna tweehonderd providers hoef te vragen wat we moeten doen. Onze richtlijnen zijn bekend, ook naar onze achterban. We zijn transparant in wat we doen. We hebben ook een raad van deelnemers die we bevragen over de manier waarop we opereren en of we binnen de koers blijven. Aan de andere kant zijn we een stichting en als zodanig redelijk zelfstandig. We zijn geen branchevereniging. We spreken vanuit onze expertise, ook als we bedreigingen zien. In het verleden spraken we indien we gevraagd werden. De laatste jaren is dat wat veranderd en dragen we, vanuit onze expertise, opgebouwde kennis en positie, wat meer onze standpunten uit."

De wasstraat voor ddos-aanvallen

Sinds 2014 bieden jullie de Nationale Wasstraat of NaWas aan, een dienst waarmee providers zich tegen ddos-aanvallen kunnen weren. Sindsdien is de NaWas flink gegroeid als dienst en is deze denk ik inmiddels bekender dan de NBIP. Wordt het geen tijd dat de NaWas op eigen benen gaat staan?

"Dat vooruitzicht laten we best voorbijkomen. Dat we ons afvragen: komt er een moment waarop we dat moeten of kunnen doen? Het bestuur heeft daar ook voorzieningen voor getroffen. De NaWas is een aparte stichting. Dat heeft het bestuur zo ingericht met in het achterhoofd dat de NaWas zelfstandig moet kunnen opereren mocht dat moment aanbreken. De NaWas is opgericht vanuit dezelfde problematiek als de tapverplichting. In 2014 waren er veel ddos-aanvallen op banken en providers kregen het een beetje benauwd. Als we dit willen oplossen, is dat duur. Je hebt er veel spullen voor nodig, maar je weet niet in hoeverre je het nodig zult hebben. Zelfde basisprincipe: kun je dan niet beter gezamenlijk inkopen en er alleen gebruik van maken als je het nodig hebt. Dan is het zo efficiënt mogelijk."

'Nu is het moment om te kijken of je een scrubbingcenter een Europese identiteit kunt geven'Maar over die zelfstandige rol van de NaWas…

"Ja, als we vooruitkijken, is het tijd om naar Europa te kijken. We verkopen al aan Europese deelnemers, maar ik denk dat het nu een goed moment is om te kijken of je een scrubbingcenter een Europese identiteit kunt geven. We zeggen nu: 'made in NL', maar misschien wordt het 'made in EU'. We kijken gericht naar connectiviteit in Europa. We kunnen in Italië aansluiten, Frankrijk, Spanje, Oostenrijk en Oost-Europa. Zo bouwen we dat netwerk op. We kijken dus naar onze rol in een Europees ecosysteem en dat is zo'n moment waarop je denkt, moet de NaWas niet op zichzelf opereren?"

Zijn er in andere landen initiatieven die vergelijkbaar zijn met de NaWas?

"Nee, die zijn er niet."

Dus de NBIP wil het principe van de NaWas op Europees niveau toepassen.

"Ja. Je zou de neiging hebben om het als een commercieel product aan te bieden. Het is een dienst zoals elke andere IT-dienst. Alleen we hebben ontdekt dat het principe van gezamenlijk doen en het zo bijdragen aan de algehele veiligheid van internet, werkt. Een scrubbingcenter zoals de NaWas kun je als een enkele partij niet aanbieden. Voor ons moet het kostendekkend zijn en we moeten genoeg reserves hebben om het te kunnen uitbreiden. We hoeven echter geen winst te maken; we hoeven niets aan iemand uit te keren. We merken dat samenwerken met providers en hostingpartijen een enorme tractie oplevert, ook in Europa. Zo is internet ook ontstaan."

Ddos-aanvallen nemen flink toe in kracht en complexiteit. Ik neem aan dat de kosten dan ook toenemen?

"Ja, ons kostenplaatje is ook behoorlijk gegroeid in de afgelopen jaren. In onze eerste overeenkomst uit 2014 stond een disclaimer dat we niets konden garanderen als het boven de 10Gbit/s zou worden. We hebben nu een operationele capaciteit van 500Gbit/s. Dat komt door herinvesteren. In feite hebben we nu ook twee wasstraten en we verwachten verder te groeien met een gedistribueerd model. Dat kan in Europa."

Jullie maken nu gebruik van onder andere de AMS-IX en NL-ix voor de NaWas, maar dan zou je het dus ook via andere Europese internetexchanges kunnen laten lopen?

"Ja, en daar zijn we in feite al mee gestart. Dat doen we op basis van de vraag. We hebben al een aansluiting op TOP-IX in Turijn, en bij LINX, de London Internet Exchange. Voor LINX hebben we ook flink geïnvesteerd in de technologie voor de aansluiting. De volgende stappen kunnen Frankrijk en Duitsland zijn. Als er morgen een Franse of Duitse provider komt die vraagt om op de wasstraat te komen, kunnen wij in die connectiviteit voorzien en zeggen: sluit maar aan. We zitten bij de internetexchanges omdat daar de connectiviteit zit en daar zitten ook de partijen, de providers die er interesse in hebben. De volgende stap is dat je gedistribueerd plaatselijk mitigeert, want momenteel wordt de intelligente mitigatie nog in Amsterdam gedaan. In onze visie doe je straks de bulk van het verkeer in de edges en alleen het noodzakelijke centraal. We testen ook met transits, die dan plaatselijk mitigeren voordat het bij ons komt, net zoals je met je auto in de wasstraat eerst het grove vuil eraf wast en als laatste de restjes wegpoetst."

Volgens jullie worden aanvallen ook complexer. Welke ontwikkelingen zijn er bij het intelligenter maken van de ddos-bestrijding?

ddos-clearinghouse

"We zijn bijvoorbeeld betrokken bij het DDOS-clearinghouse, samen met de Universiteit Twente, SURF en SIDN. Een paar jaar geleden bedachten we al: wat nou als we een soort patroonherkenning hebben voor ddos-aanvallen? Want hoe sneller je het herkent, hoe sneller je het kunt wassen. Dan word je zelfs proactief en kun je iets zien voordat het verstorend wordt. We willen ertoe komen dat de deelnemers van de brede Anti-DDoS-Coalitie heel actief de informatie over die vingerafdrukken met elkaar gaan delen. Er loopt ook een Europese pilot: Concordia. Wij zijn dan opnieuw uitvoerend, zodat het niet bij projecten blijft. Er moet ook echt een product uitkomen.

Anti-abusenetwerk

Jullie hebben daarnaast een onderzoeksproject rond abuse, voor het detecteren en het oplossen van misbruik en kwetsbaarheden in netwerken. Dat is weer iets heel anders. Moet abusebestrijding de derde tak van de NBIP worden, naast de tapdienst en NaWas?

"Dat project komt voort uit wat eerst bij ons trusted flagger heette. Er is behoefte aan een vertrouwde partij die dit soort informatie op de juiste wijze ontvangt, maar ook weer teruggeeft, met een flag die aangeeft: "Dit is goed, dit is niet goed, dit moet je ermee doen."

Over wat voor informatie hebben we het dan?

"We hebben het dan over abuse in brede zin. In de praktijk gaat het om kwetsbaarheden en exploits die zich in netwerken bevinden. Er zijn natuurlijk partijen die daarop scannen en die informatie hebben, maar als je je als provider op zo'n dienst abonneert, krijg je een stortvloed aan meldingen en weet je nog steeds niet precies wat je ermee moet. Opnieuw geldt dat je dit probleem beter gezamenlijk kunt aanpakken om het betaalbaar te houden."

"Op deze wijze hebben we het anti-abuseplatform opgezet, dat we hebben omgedoopt in Clean Network Platform. De bedoeling daarvan is dat bedrijven zich daarop kunnen abonneren en daarbij kunnen aangeven dat ze alleen de abuse-informatie krijgen die op hen van toepassing is. We willen heel gericht informatie over kwetsbaarheden en exploits in de netwerken aan providers sturen met de boodschap 'doe hier wat aan'. We geloven dat het in staat stellen van providers om in actie te komen, een enorm hefboomeffect heeft. Net als bij de NaWas: we hebben daar 115 unieke leden, maar we bestrijken een miljoen .nl-domeinen. Als je op AS-niveau dingen doet, heeft dat impact."

'We willen heel gericht informatie over kwetsbaarheden en exploits aan providers sturen'Wanneer moet het Clean Network Platform van start gaan?

"Providers kunnen zich al aansluiten. We werken nu aan een soort keurmerk voor providers die zich aansluiten en actief handelen op abusemeldingen. Dat biedt dan zekere garanties en onderscheidt hen van providers die dat niet doen. Ze kunnen daarmee aantonen dat ze hun hygiënemaatregelen op orde hebben. Denk hierbij ook aan de bad hoster - good hoster-discussie, We willen in dit kwartaal starten met dat keurmerk. Onze ambitie is om dat breder in te zetten dan alleen de NBIP-deelnemers, want iedereen heeft daar baat bij."

Jullie verlangen dus ook een soort terugkoppeling, waarbij providers aangeven dat ze bepaalde stappen hebben gezet. Welke eisen stellen jullie?

"Iedereen kan zich aansluiten om informatie te ontvangen, maar om in aanmerking te komen voor het keurmerk, moeten providers de gedragscode die de sector heeft opgesteld, onderschrijven. Dan krijgen ze het eerste plusje in het proces om een keurmerk te krijgen. Gedurende twee jaar daarna, moeten ze kunnen aantonen dat ze actief meewerken om kwetsbaarheden te verminderen, dat er verbetering zichtbaar is. Daar hangt dus ook een meetmethode aan vast. De nulmeting is dan de instap en de ondertekening van de gedragscode. Daarna krijgen ze twee jaar de tijd om te verbeteren. Dan krijgen ze een tweede plus of ster, of hoe je het wilt noemen. We geloven dat je daarmee kunt aantonen dat de Nederlandse netwerken steeds schoner worden."

Casual Model Incidents TU Delft
De benchmarkmethode is ontwikkeld door de TU Delft. Providers komen in een ranking op basis van hun reactie op meldingen over gehackte servers, phishingsites, command-and-controlservers, spamservers, en exploitkits op hun netwerken. De methode houdt rekening met de eigenschappen van de provider. De abusefeeds komen van verschillende bronnen, zoals die van de Shadowserver-stichting, Spamhaus DBL en Google Safe Browsing.

Dat klinkt allemaal heel ambitieus. Jullie kunnen dus meer tapvorderingen uit heel Europa tegemoetzien, de NaWas moet de ddos-scrubber van Europa worden en er komt een platform om de Nederlandse netwerken vrij te maken van abuse. Met hoeveel medewerkers moeten jullie dat voor elkaar krijgen?

"We hebben bij operations tien mensen; dat zijn niet allemaal fulltimers. Daarnaast zijn er nog het bestuur en een middenlaag, waaronder ik en een accountmanager, en er is een financiële administratie. Die basis is nodig om goed de regie te kunnen voeren, maar die moet wel groeien in de komende jaren."

Aan welke groei denk je dan?

"Het is nog te vroeg om dat te zeggen. We doen natuurlijk ook heel veel gezamenlijk met de deelnemers. We hebben bijvoorbeeld een technische commissie om te bespreken wat de volgende stap met de NaWas wordt. We doen het niet allemaal zelf en vragen soms aan providers om bij te dragen en ons een beetje van hun tijd te geven, maar als ik het allemaal zo vertel, doen we best veel ja. We hebben genoeg te doen in de komende twintig jaar."

Reacties (25)

25
25
7
0
0
15
Wijzig sortering
Iemand bekend met de oorzaak van de gigantische toename van taps in 2019?
De NBIP schrijft hier zelf niets over (zijn ook gewoon doorgeefluik natuurlijk) maar de toename is vrijwel zeker het gevolg van de inwerkingtreding van de WIV 2017. Aangezien de NBIP de aansluiting op het CIOT regelt, waar de autoriteiten de door hen opgevraagde gegevens uit betrekken, moest de NBIP in 2017/2018 voorbereidingen treffen voor uitbreiding van de CIOT-dienst. Dit melden ze wel in hun jaarverslag 2018. Ik heb een toelichting bij de grafiek gezet.
Aangezien de NBIP de aansluiting op het CIOT regelt, waar de autoriteiten de door hen opgevraagde gegevens uit betrekken
Volgens mij is dit iets te kort door de bocht. Aanlevering van gegevens naar CIOT hoeft volgens mij niet via NBIP te gaan. Ja als een provider al hun tapverzoeken via NBIP heeft lopen, is de koppeling naar de CIOT door de NBIP logisch. Maar voor de providers die dit niet aan NBIP uitbesteden (lees, bijna alle grotere providers) zie bijv.: https://www.privacybarome...ereldkampioen_afluisteren waar 40k taps genoemd worden terwijl NBIP in haar jaarverslag voor 2012 welgeteld 50 taps heeft.
Mooie club en doen nuttig werk. Hun NaWas is echt een toffe dienst!
Ik heb een tijd terug geprobeerd om eens contact op te nemen wat er mogelijk was maar kreeg toen geen gehoor terug waardoor ik het idee kreeg dat ze eigenlijk niet meer actief bezig waren wat ik best jammer vond. Toch goed om te zien dat er nog wel iets gebeurt. Dit ddos probleem is echt iets wat we samen moeten oplossen.
In beginsel vind ik dat ze goed werk leveren, maar na het lezen van dit artikel krijg ik een beetje het gevoel dat je als hostingpartij in Europa niet meer om hen heen kunt over enkele jaren. Ik vind dat een beetje een eng idee. Ze verkrijgen zoveel macht binnen de hostingwereld en (zoals ze zelf zeggen) zijn ze geen branchevereniging. Ik zie ze daarom ook niet snel lobbyen bij overheden voor bijvoorbeeld logische privacy-wetgeving voor hostingpartijen.

[Reactie gewijzigd door TwArbo op 21 september 2021 08:31]

Dat is ook logisch. Ze zijn er voor de uitvoering voor haar leden, op een zo efficiënt mogelijke manier. Dat is hun enige charter en mandaat.

Je mag prima proberen het zelf te proberen, een grote toko als OVH of Ghandi kan dat best. TransIP misschien zelfs ook wel. Toko's als google, microsoft en AWS kunnen dit volledig zelf en zullen nooit aanhaken.

De vraag is: wil je dat? Ik denk het - zoals de vlag er nu bij hangt - niet.

Als ze een machtspositie krijgen en die uitbuiten, zal er snel een alternatief opstaan, opgezet door geïrriteerde ex-leden van ze. De enige manier waarop ze dat kunnen voorkomen is precies zoals ze doen: houdt je leden blij :)
Als NaWas een commerciële dienst gaat worden kan je net zo goed naar Akamai / Cloudflare / Imperva kijken. Ik zie dan de toegevoegde waarde niet echt.
Is niet commercieel en wordt het ook niet. Zelfstandige stichting is nog steeds een stichting, dus geen winstoogmerk
Een stichting mag winst maken en uitkeren aan haar leden.
Zoals @arjankoole al aangeeft betekent een stichting niet automatisch dat er geen winstoogmerk is.
Een stichting is niet de meest praktische rechtspersoon voor een onderneming met winstoogmerk, omdat er geen juridische eigenaar van een stichting is die die winst kan claimen. Dat hoeft geen belemmering te zijn, maar meestal willen mensen die investeren in een onderneming die winst maakt, daar ook eigenaar van zijn. Daar zijn betere rechtsvormen voor.
Als NaWas een commerciële dienst gaat worden kan je net zo goed naar Akamai / Cloudflare / Imperva kijken. Ik zie dan de toegevoegde waarde niet echt.
de toegevoegde waarde is: Nederlands/Europees. :) De toko's die jij noemt zijn dat niet. (hoewel ik moet bekennen dat ik Imperva niet ken). Onze privacy regels zijn een stuk strenger dan in andere landen. Ik heb geen reden om akamai of cloudflare te wantrouwen, maar ik zal eerder NaWas vertrouwen. ;)

Daarnaast opereert NaWas op een andere manier/ander niveau.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 21 september 2021 10:27]

Zijn ook allemaal Amerikaanse diensten. Graag zie ik dat we in Europa ook wat meer kennis opbouwen op dit vlak en ook behouden. Niet alles moet onder Amerikaanse of Chinese diensten steunen.
Mooi artikel!

[Reactie gewijzigd door mduijm op 21 september 2021 08:46]

Staat er gewoon bij in de eerste alinea en in de kop tussen het nieuws:
Directeur van de NBIP is Octavia de Weerdt en Tweakers vroeg haar naar verleden en toekomst van de tapdienst, de NaWas en de overige projecten van de stichting.

[Reactie gewijzigd door Yorinn op 21 september 2021 08:47]

Je hebt gelijk :) slecht gelezen. Ik heb reactie al aangepast :)

Mooi stel mensen bij elkaar! Alex van Bit en Ludo van Intermax zijn allemaal zeer ervaren mensen!

[Reactie gewijzigd door mduijm op 21 september 2021 08:49]

toegang tot versleutelde data <knip> Wat is jullie standpunt?

"Onze insteek is primair: wat kom je tegen in de uitvoering? Over dit specifieke onderwerp hebben we de Stimuleer Encryptie-oproep van begin dit jaar ondertekend om hier niet aan te morren."
Het ondertekenen van de "Stimuleer Encryptie" wijst er op dat ze niet tegen encryptie zijn, maar het eerste deel van het het antwoord komt nogal vaag over. Wat kom je dan tegen in het veld? Wat voor gevolgen heeft dat? Verandert dat wel eens?
NBIP doet volgens mij niet bijster veel met taps/intercepties .. 300 stuks (2019) is helemaal niets voor een land zoals Nederland.
Ik denk dat we echt moeten denken aan de super kleine ISP en VoIP leveranciers in Nederland die gebruikmaken van deze dienstverlening van NBIP. Bijvoorbeeld een kleinere VoIP-provider een zakelijke internetprovider of een revo-christelijke provider.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nogal een slap verhaal vind.
Ik denk dat we echt moeten denken aan de super kleine ISP en VoIP leveranciers in Nederland die gebruikmaken van deze dienstverlening van NBIP.
Nee hoor, kijk maar eens voor wie NBIP de tapverplichting invult: https://www.nbip.nl/tapdienst-tapbevel/deelnemers/

Dat zijn kleine en hele grote netwerken
Als de grote netwerken daadwerkelijk gebruik maakten van NBIP zouden we geen 300 stuks tapverzoeken terugzien in het jaarverslag van 2019. Dat ze het kunnen invullen voor betekent niet dat ze het daadwerkelijk doen. En gebaseerd op de aantallen weet ik zeker dat ze dat niet doen.
Leuk stuk van een leuke club!
Wel jammer dat ze, als je ze direct vraagt wat hun maximale scrubbing capaciteit is, ze dat niet willen geven (snap ik ook), maar dat ze in dit artikel wel die limiet (500Gb) aangeven. Ik hoop dat ze stiekem veel meer hebben, want nu gaan mensen die echt kwaad willen, aanvallen plannen van in ieder geval 500Gb+/s.
Hoe kan het dat tappen dan toch toeneemt in aantallen. Ik zou verwachten dat eigenlijk alles al encrypted is, en dat taps dus eigenlijk juist afnemen, omdat de bruikbare informatie nihil is.

[Reactie gewijzigd door Mushroomician op 22 september 2021 17:59]

Klopt, in een tap is alleen te zien dat IP 1.2.3.4 verbind met IP 4.3.2.1 op poort X. Als dat encrypted verkeer is dan is dat voor de tap inderdaad niets anders dan onbruikbare info, behalve dat er communicatie geweest is tussen 1.2.3.4 en 4.3.2.1, dat is in principe al voldoende. Zie het als een TCPdump.

Daarnaast moet er een mail tap ingeregeld worden als een provider mailbox diensten levert. Die zijn wel leesbaar/ontsleutelbaar
Meer kan een provider ook niet aanleveren (Ik heb zo'n tap ingeregeld/tapklaar gemaakt ism met de NBIP)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee