ACM gaat dit jaar besluiten nemen over toegang tot vaste netwerken providers

De Autoriteit Consument en Markt gaat dit jaar besluiten over toegang tot vaste netwerken voor providers zonder eigen netwerk. Dat laat de toezichthouder weten. Ook gaat het online dienstverleners aanspreken op 'oneerlijke voorwaarden'.

De ACM noemt in een document verschillende speerpunten waar de toezichthouder zich komend jaar op gaat richten. De ACM gaat naar eigen zeggen verder met het aanpakken van 'nep-engagement' zoals oneerlijke reviews en neplikes. Ook wil het aanbieders van online diensten en platforms aanspreken op oneerlijke voorwaarden, maar treedt daarbij niet in detail. De toezichthouder gaf recent al wel een boete aan Apple, omdat het bedrijf volgens de ACM 'onredelijke' voorwaarden in de App Store hanteert en deze vervolgens niet afdoende aanpaste. Dat is omdat datingappaanbieders geen vrije keuze hebben qua betaalsystemen voor aankopen die consumenten in de apps doen.

De markttoezichthouder gaat dit jaar ook besluiten of en onder welke voorwaarden telecomaanbieders zonder eigen netwerk toegang moeten krijgen tot de vaste netwerken van andere providers. "Een goed functionerend en concurrerend netwerk is van groot belang voor de digitale economie", zo schrijft de markttoezichthouder.

De ACM is al langer bezig met dit onderwerp en gaf vorig jaar al aan te onderzoeken of toegang tot de netwerken van KPN en Ziggo al dan niet gereguleerd moet worden. Eerder was dergelijke toegang al gereguleerd, maar het College van Beroep voor het bedrijfsleven trok daar in maart 2020 een streep door. Op basis van die uitspraak werd een wetsvoorstel opgesteld dat de ACM meer bevoegdheden zou geven om netwerktoegang te kunnen reguleren. Dat is aangenomen door de Eerste en Tweede Kamer.

Verder komt de toezichthouder dit jaar met een leidraad 'ict in de zorg', die de concurrentieregels voor ict-leveranciers en andere marktpartijen in de zorg moet verduidelijken. Ook gaat de ACM de randvoorwaarden voor het uitschakelen van 2G en 3G verduidelijken en 'ontoelaatbare beïnvloeding van (jonge) consumenten in digitale ecosystemen zoals games aanpakken'. Het onderzoek naar clouddiensten wordt in 2022 afgerond. Daarnaast gaat de ACM onder meer verder met energie en duurzaamheid, onder andere door te toetsen of netbeheerders de noodzakelijke investeringen doen om hun netcapaciteit uit te breiden. De toezichthouder gaat zich ten slotte ook richten op de woningmarkt.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

27-01-2022 • 15:57

72 Linkedin Whatsapp

Lees meer

Reacties (72)

72
72
58
1
0
6
Wijzig sortering
Wat is het toekomstbeeld, dat een bewoner van elke provider een aansluiting krijgt? Lijkt wel te gebeuren met T-Mobile en KPN waar KPN een netwerk naast dat van T-Mobile in de grond pleurt. Enorm zonde van de grondstoffen.
Dat is op 1 plek in Nederland gebeurd. Een wijk van een stadsdeel in Den Haag, verder nergens. Je maakt het groter dan dat het is. Dat is inmiddels 2 jaar geleden een verder nergens meer gebeurd. Was gewoon een actie van KPN om te kijken of t-mobile zou stoppen. Dat is ze bij lokale initiatieven in het land gelukt maar hier niet. Verder rolt t-mobile elk jaar een nieuw gedeelte uit en is kpn zo goed als gestopt in den haag.
Dat is op 1 plek in Nederland gebeurd.
Dat ben ik niet met je eens. Bijvoorbeeld in Zeist zou een glasnetwerk worden aangelegd door e-fiber.
Maar zoals het wel vaker gaat, probeert KPN daartussen te komen en dan haakt de iets minder kapitaalkrachtige organisatie of de iets minder goed lobbyende organisatie af.
Zie ook Glasvezel E-Fiber Zeist gaat niet door (KPN... grrrr)
KPN is echt zo'n smerig bedrijf. In het begin van de glasvezeltijd kochten ze glasvezelbedrijven op om er niks mee te doen (zodat hun coax niet waardeloos werd) en nu gaan ze uitrollen waar andere partijen al bezig zijn.
Hier komt Efiber wel ( ooit ... het kabeltje ligt al 3 maanden aan mijn voordeur )
Maar in de nieuwbouwwijk is er KPN in de grond gegaan, en daar heeft dus niemand Efiber gekozen.

Wat ik wel grappig vind, bij mij in de straat is er niemand met een aansluiting verder, op een kleine 80 woningen, één kabeltje , de mijne :+
Verderop op de hoek een familielid, die mij vroeg of hij moest overstappen, en dan weer 100m verder mijn pa en zijn buurman
Dus op een traject van bijna 200 woningen, maar zo'n 5 aftakkingen gemaakt.

( de minimale grens was ook niet gehaald, maar omdat de gemeente het 'tekort' subsidieerde vanwege een groot buitengebied, is het toch doorgegaan. )
Daar zijn de aansluitingen wél volop, want Ziggo trekt niet die kant op, en DSL komt bij sommige bevriende bedrijven niet hoger dan 4Mb, en krijgt 4G/5G ondersteuning van KPN, die zijn dolblij met hun Gb glas straks
Volgens mij is je informatie niet helemaal correct.
Sinds kort heb ik ook een glasvezelaansluiting gekregen. De installateur legt al 15 jaar glas aan en vertelde dat in sommige nieuwbouwwijken er al 4! netwerken liggen.
Het zal zeker niet op grote schaal gebeuren, maar enkel in Den Haag lijkt mij sterk.
Als jij een voorbeeld hebt van waar er 4 glasvezel netwerken liggen. Ik ken er geen, los van zakelijke netwerken van bijv. Eurofiber.
Gouda heeft een netwerk van Rekam, Delta, KPN
En dan is het stomme dat de eerste twee inmiddels samen zijn maar wel ieder een eigen vezel heeft
In de praktijk zijn dat er 2.

Er ligt in Gouda

Koper van KPN, waarop veel DSL aanbieders actief kunnen zijn
Coax van Rekam waarop ook Caiway actief is (beide inmiddels opgeslokt door Delta)
Glasvezel van Rekam (inmiddels dus Delta) en glasvezel van KPN waar op allebei verschillende glasvezelaanbieders actief zijn.

Vziw liggen uiteindelijk nergens 3 glasvezellijnen.
Zeker wel in Bloemendaal liggen op sommige adressen drie glasvezels binnen. Heb er dagelijks mee te maken dus weet echt wel waar ik over praat. Her is niet elke woning maar die woningen zijn er zeker
Daar was toch alleen sprake van en is niet doorgegaan? In ken mensen in Plaswijck en daar is maar 2 x de grond open gegaan. Zou ook nogal raar zijn omdat de gesprekken tussen Delta en Rekam/Caiway ook niet uit de lucht zijn komen vallen.

Heb jij daar dan 3 verschllende glasvezelpunten in die huizen gezien? Het kan hoor, maar ik zou het wel heel bijzonder vinden als Delta tegelijk glasvezelinfra koopt via Rekam/Caiway én het tegelijkertijd zelf nog maar een keertje aanlegt.
Jazeker! Morgen rijd ik weer rond in Gouda. Mocht ik het tegenkomen maak ik er een foto van voor je. Ik ben zelf inhome monteur voor KPN.
Aardig van je!

Wat een rare situatie dan! Ik verwonderde me er al over dat het toen werd aangekondigd, maar nadat op die plekken de straat 2 x open ging én Delta ook de eigenaar van Rekam en Caiway werd, had ik het in elk geval niet verwacht.

Wat sowieso al raar is, is dat alle prijsvergelijkers voor internet in Gouda, werkelijk nooit het Rekam-netwerk meenamen. Ik heb al jaren glasvezel (eerst via Rekam, provider Trined en sinds 2 maanden T-Mobile op het KPN-netwerk) Zelfs Rekam had niet goed gedocumenteerd staan welke providers je kon nemen. Sterker nog, sommige providers (zoals Trined) hadden op hun eigen website staan dat ze niet hier actief zijn, terwijl ik bij Trined gewoon het abonnement had lopen.

Ik weet niet of er meer van dit soort steden zijn, maar Gouda is raar wat dat aan gaat.
Coax is ook voor een groot gedeelte glas toch tegenwoordig? Het is maar net wat je verstaat onder glasvezel.
Je hebt inderdaad wel RFOG (Radio Frequency Over Glass). Zo keek ik jarenlang mijn tv.
Vanwege mijn werk kom ik veel in contact met mensen die juist melden dat ze meer dan 1 aansluiting hebben in de woning. Dit is nog steeds gaande op meerdere plekken. Zal wat meer info vergaren hierover, welke providers en waar het dan gebeurd. Ik gaf een voorbeeld met KPN maar dit gebeurd veel meer dan je denkt.
Hier in Gouda gebeurt het met de netwerken van Delta en KPN.

Het lijkt mij dat het op meer plaatsen gebeurt.
Ik vind het wel mooi eigenlijk. Concurrentie en redundantie.
Concurrentie is welkom maar redundantie is behoorlijk niche en zal meer voor bedrijven interessant zijn.
Als iedereen niet op vliegvakantie gaat, minder vlees eet en vaker de fiets pakt scheelt dat nog veel en veel meer dan die paar meter kabel per woning.
Hoe moet ik anders mijn spirit animal vinden dan?
Dit is precies wat onze ACM graag wil. Lees je even mee op pagina 2/36 bij punt 1?
De ACM acht het daarom van groot belang dat alle huishoudens in
Nederland in de nabije toekomst de beschikking krijgen over minimaal één glasvezelaansluiting,
naast de veelal reeds aanwezige kabelaansluiting, om de concurrentie op de Nederlandse
telecommarkt op lange termijn optimaal te kunnen waarborgen.
T-mobile heeft geen eigen netwerk. Ze maken gebruik van de netwerken van Primevest of ODF. Ze belichten en zijn isp, meer niet.
Vaste netwerk infrastructuur is zo economisch fundamenteel dat openheid geen vraagstuk zou moeten zijn. Wie is er gebaat bij een gesloten infrastructuur? Openheid zou een voorwaarde moeten zijn voor het trekken van kabels door/onder publieke grond of op dieptes die als het domein van de staat gezien worden.
Een gesloten infrastructuur is iets dat je zonder regels per definitie krijgt als gevolg van elkaar beconcureren / marktwerking, net als in de zorg gebeurd is.
Marktwerking voor commerciele doeleinden kan prima werken, maar op eerste levensbehoefte/primair goed als zorg en infrastructuur werkt het minder goed.
Goed. Dan ligt er ergens coax waar je een flinke datasnelheid mee kunt leveren. Dus een land voldoet aan de EU richtlijnen over broadband access. Dan hoeven ze een fibre-exploitant geen toestemming te geven om te gaan graven. Die moet z'n diensten dan maar over coax bieden. Hoe ga je borgen dat iemand wel fiber mag leggen? En als er straks een nieuwere technologie komt? Mag die provider dan ook gaan graven?
Leuk voor consumenten, maar dan zou een eurofiber al zijn darkfibers open moeten stellen omdat die in de Nederlandse bodem liggen?!?
Hoe vaak is dat openstellen van de kabel nu al ter sprake gekomen? Uiteindelijk is dit nooit gebeurd. Ik denk eerlijk gezegd dat glasvezel ze langzaam gaat inhalen met het tempo dat dat nu de grond in gaat.
Ik hoop dat ze opschieten. Het is namelijk echt zinloos om een straat meerdere malen op te gooien voor glasvezel.
Ik vind het ook onzin om de straat meerdere keren open te gooien, maar nog steeds liever dan teveel geld betalen aan KPN.
Nu is er effectief 0 concurrentie, je betaald of veel aan KPN of nog meer aan een andere partij omdat die simpelweg niet kunnen concurreren door de extreem hoge kosten die ze doorberekend krijgen van KPN. (dit alles nog even los van hoe hard KPN de uitrol van glasvezel heeft lopen frustreren).

Glasvezel had gewoon door (semi) overheid geregeld moeten zijn net als alle andere nutsvoorzieningen en dan kunnen de providers lekker concurreren met hun aanbod daaroverheen. Maar helaas.

[Reactie gewijzigd door aaahaaap op 27 januari 2022 16:38]

Hoeft geen nutsvoorziening te zijn denk ik. Ik heb 1gb up/down glasvezel voor €39. Dit komt omdat er 10 providers aanwezig zijn om het net. Dus als je het netwerk gewoon open gooit dan gaan de prijzen vanzelf wel naar beneden.
Gewoon open met eigen apparatuur ;). Want genoeg plekken waar KPN het netwerk beheert en 10 aanbieders zijn ben je nog steeds afhankelijk van kpn qua snelheid en kosten.
Je ziet dit bij veel providers terug op glas, op KPN netwerk betaal je gemiddeld 20 euro meer voor vaak lagere snelheid
Die prijs is zo laag omdat er één beheerder is, die zijn netwerk openstelt tegen een lage vaste vergoeding per aansluiting.
Niet omdat er zoveel concurrentie is.
Uiteindelijk bieden ze allemaal exact hetzelfde pakket aan, met kleine verschillen links of rechts.

KPN vraagt per aansluiting gewoon de vaste (hoge) prijs van een basisabonnement, en de provider moet het daar maar mee doen.

Maar ook 2 aanbieders ( fiber / cable ) is geen oplossing, dat zien we in België wel.
Dat is een jungle aan verschillen, van datalimiet tot torenhoge prijzen voor een extra pakket..
Daar moet je voor studeren, om de juiste keuzes te maken.
Ik kan hier dus alleen maar van dromen :(
Nuts voorziening, weet niet hoor, dan waren de prijzen vele malen hoger. Kijk maar eens hoe duur bellen was in de jaren 80-90. Gigantisch. Een open net zou wel een oplossing zijn, want toen dat met de telefoonkabels gebeurde werd alles goedkoper.
Dat klopt natuurlijk niet helemaal want toen was KPN nog monopolist op het telefoonnet met stilzwijgende toestemming van de overheid... |:(
Tot voor kort was het technisch niet mogelijk omdat je de analoge zenders niet kon uitschakelen. Nu die zijn verwijderd kan het afgedwongen gaan worden.
Dat heeft daar natuurlijk helemaal niets mee te maken, je kan prima meerdere partijen een ethernet stekker aanbieden op de kabel. De kabelaar verzorgt de infra (net zoals KPN op hun netwerk doet) en biedt partijen een ethernet koppelvlak. Daar was Ziggo mee bezig, gedwongen door de ACM, totdat de rechter besloot dat dat niet meer hoefde. Dezelfde dag trok Ziggo hun concept marktaanbod in en was het klaar. Technisch geen enkel probleem, alleen wil Ziggo daar simpelweg niet aan meewerken.
Open netwerk zou een standaard moeten zijn. Dat er tal online bedrijven bestaan allemaal prima maar nu wilt iedereen ineens z'n eigen vezeltje de grond in dauwen en zit je met tig aansluitingen in je woning. Ik vind dat alle netwerken open moeten voor elk provider. Liefst dat het nog wordt aangelegd en beheerd door een niet commercieel partij/overheid. Je ziet nu al waar het naartoe gaat met KPN en Ziggo, blijft weinig ruimte over, t-mobile is ook al z'n eigen netwerk aan het opbouwen. Te zot voor woorden, niet leuk voor consument maar ook verrot voor het milieu
Voor beide is wat te zeggen. Waar 1 partij de boel de boel laat kan een andere er in springen. En als het er op aan komt heb ik nog altijd meer vertrouwen in bedrijven als het om dit soort dingen gaan dan een overheid die allemaal regels gaat verzinnen om iets af te dwingen. Ik ken ook genoeg voorbeelden waarin mensen die wat afgelegen wonen de handen ineen hebben geslagen het zelf hebben geregeld. Een collega van mij heeft naar een centraal punt in het gehucht waar hij woont fiber aangelegd en daarvandaan een eigen WIFI netwerk voor de buurt gemaakt. Werkt prima en uiteindelijk helemaal niet zo duur.
Tig partijen? Zijn er hoogstens 2 plus een coax boer.
Daarnaast zou de overheid dit gaan aanbesteden en raadt een hoeveel bedrijven een dergelijke aanbesteding überhaupt kunnen winnen? Dat zijn er maar een handvol waardoor het alsnog bij die bedrijven komt. Ik denk niet dat dat het goedkoper maakt. Elk groot overheid project wat ik voorbij zie komen loopt miljoenen uit budget. En de burger draait daar uiteindelijk voor op.
Juist goed voor het milieu. Als de meeste na corona ook thuis blijven werken over een goede infrastructuur en niet voor elk wissewasje in de auto stapt scheelt veel meer.

De keuze tussen verschillende providers houd juist de markt scherp.
Dat wat je zegt natuurlijk maar het zou evenmin beter zijn als er 1 netwerk zou zijn ipv verschillende netwerken draaiend houden, plus weer kabels en dus plastic etc wat ervoor gebruikt wordt..

Ik probeer te zeggen dat het beter zou zijn als er 1 netwerk is waar alle providers op kunnen en dan onderling qua prijzen mogen concurreren.
Ja dat is de theorie.
Nee, zelfs dat niet, dat wil onze ACM niet, lees de management samenvatting maar even op pagina 2.
Ondertussen vraag ik me af hoe lang je dit kan onderzoek. Het is toch klip en klaar dat de situatie met Ziggo en KPN niet wenselijk is. Er valt gewoon voor veel mensen niets te kiezen en de oplossing ligt daar. Het gele traject is al een keer bewandeld met de mobiele netwerken. Daar is het al jaren zo geregeld
Wat is dan wel wenselijk? Dit is zo'n commoditymarkt geworden dat er uiteindelijk slecht 2, maximaal 3 partijen overblijven die kunnen overleven. Er is niets waarmee een nieuwe partij zich kan onderscheiden van wat er is. De kwaliteit is behoorlijk goed in Nederland, de snelheden zijn meer dan goed. Het enige wat meer providers oplevert is dat er wat cowboys komen die onder de kostprijs abonnementen bieden om na 2 jaar de boel voor heel veel geld aan een grotere partij te verkopen.
Wat is dan wel wenselijk? Dit is zo'n commoditymarkt geworden dat er uiteindelijk slecht 2, maximaal 3 partijen overblijven die kunnen overleven.
Sterk reguleren vanuit de staat om er op toe te zien dat consumenten niet genaaid worden ondanks (semi-)monopolistische situaties. En aub niet naar van die idioterie uitwijken zoals periodiek publiek aanbesteden als met het openbaar vervoer gebeurd is; want 'goedkoopste bod wint' is een drama gebleken. Die sector is totaal uitgekleed.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 28 januari 2022 08:38]

De overheid heeft niet echt een goede track record met het reguleren van dit soort zaken… Of je nu door de kat of de hond wordt gebeten word. Probleem is dat iedereen voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en geen geld over hebben voor service.
Dat lijkt natuurlijk heel leuk! Goedkopere verbinding, door de overheid streng reguleren. Maar het is wel een wisselwerking, het moet ook interessant blijven voor bedrijven om te investeren in Nederland. We hebben nu een heel goed netwerk liggen in Nederland, straks zowel glasvezel als coax met beide goede robuuste netwerken met hoge snelheden voor mijn inziens een prima prijs. Wil je hoge snelheden betaal je veel, heb je de basis heb je zowel internet/telefonie als televisie voor rond de 50 euro.
[...]

Sterk reguleren vanuit de staat om er op toe te zien dat consumenten niet genaaid worden.
En aub niet van die idioterie zoals periodiek publiek aanbesteden als met het openbaar vervoer gebeurd.
De staat heeft zelf het bestel publiek gemaakt waarbij het netwerk wat publiek had moeten blijven ook de markt is in geslingerd. De weg terug is er in mijn optiek niet meer. De situatie zoals deze nu is, is veroorzaakt door de toenmalige regering. Daarnaast heeft regulering pas zin als er één marktpartij is met aanmerkelijke marktmacht. Nu het marktaandeel van Ziggo gelijk/groter is dan KPN - te danken aan dezelfde regulering - heeft ingrijpen weinig zin. Zoals @Frame164 al opmerkt, in een niet onderscheidende markt is er plek voor maximaal 2 tot 3 partijen en die zijn er nu al.

Je geeft aan wat je niet wenst en dat een sterke regulering de oplossing is. Kan je iets specifieker zijn hoe je dat voor je ziet en bij welke partijen?

Edit n.a.v. wijziging post @R4gnax En in jouw wijziging zit precies het probleem opgesloten. De goedkoopste is blijkbaar niet de oplossing, maar wat dan wel? De één na goedkoopste? Waar het probleem zit - denk ik - dat de vragende partij krampachtig alles probeert af te dekken in hun vraagstelling. Maar dat lukt ze niet omdat ze geen diepgaande kennis hebben van het onderwerp. Dat zie je ook bij IT uitbestedingen van het rijk, er zitten teveel gaten in het bestek waardoor dat bestek vrijjheden biedt,

Punten geven aan antwoorden van marktpartijen die worden gesteld t.a.v .kwaliteit van het gebodene, prijzen etcetera is een manier, maar het blijft dat er simpelweg te weinig kennis zit bij de opsteller van het bestek om alles goed te kunnen beschrijven. En daar gaat het dan ook mis. En dat is ook niet makkelijk, je wil kennis inhuren omdat je die zelf niet hebt ....Kip-ei probleem.

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 28 januari 2022 12:24]

Je geeft aan wat je niet wenst en dat een sterke regulering de oplossing is. Kan je iets specifieker zijn hoe je dat voor je ziet en bij welke partijen?
Net mn originele bericht aangepast.
Met de 4e aanbieder (tele2) die inmiddels weer is opgekocht?
De ACM gaat naar eigen zeggen verder met het aanpakken van 'nep-engagement' zoals oneerlijke reviews en neplikes. Ook wil het aanbieders van online diensten en platforms aanspreken op oneerlijke voorwaarden, maar treedt daarbij niet in detail.
Van mij mogen ze eens iets doen aan de onduidelijkheden van de overboekingen.
Dat providers duidelijk moeten maken met hoeveel buren je op 1 lijntje/straatkast zit is misschien lastig maar nu is daar geen enkele informatie over.
Of dat het voortaan in elk geval per plaats/postcode een beetje inzichtelijker wordt wat je hebt.
Ik heb onderstaande link wel eens eerder geplaatst, hulde aan Stichting kabel Veendam.
Het is maar een indicatie, maar het is in elk geval een indicatie.
Andere providers weigeren inzicht te geven, dat blijft raar ...

https://www.skv.nl/dataverkeer/
Op deze pagina ziet u het actuele realtime internetverkeer op het kabelnet van SKV in Veendam van alle ruim 11.000 internetabonnees.
Het glasvezelnetwerk van SKV heeft 2 x 40 Gb capaciteit ter beschikking. Uit onderstaande grafiek, die iedere 5 minuten wordt ververst, is het totale verbruik van alle abonnees te zien.
SKV heeft dus ruim voldoende overcapaciteit om abonnees ook in geval van extreme belasting van het internet via de glasvezel in Veendam een goede stabiele verbinding te kunnen bieden.
Vanuit technisch oogpunt is er toch niets mis met overboeking? Dit houdt de prijs ook redelijk. Wanneer het gebruik in zo'n groep stijgt, splitsen ze die op in kleinere. Althans dat zag je toen iedereen plots thuis moest werken + online les volgen. Bepaalde wijken hadden toen overlast en werden opgesplitst. Er is dus nog steeds overboeking maar minder.
Ik ben niet tegen overboeking hoor, ik ben ook voor. ;)
Maar graag zou ik willen weten hoe(veel) .
Bovendien is dit een principe kwestie die providers zelf blijven initiëren door te gooien en te strooien met aanbiedingen van (inmiddels) honderden Mbits die je kunt krijgen, terwijl ze die alleen kunnen waarmaken door deze (onduidelijk) te verdelen, nogmaals niks mis mee maar 99% van de consumenten weten niet hoe dat zit. Het Giganet van Ziggo is uiteraard Giganep, maar hoe nep? hangt er vanaf waar je woont.
De ACM noemt zich Autoriteit voor de Consument en Markt, maar autoriteit zijn op het gebied van overboekingen schuiven ze al jaren voor zich uit. Vreemd.
Je geeft net nog aan dat overboeking prima is, maar daarna noem je Giganet nep? Ik heb nu net nog speedtest gedaan en haal 947,4Mbit en de reden dat ik geen 1000Mbit haal is omdat het beperking is in mijn binnenhuis netwek(1Gbit Netwerkkaart en CAT5E kabel). Als je bij glasvezel allemaal vol gaat downloaden in een regio/wijk gaat er ook beperking optreden, ook daar heb je overboeking, al dat niet mer andere verhoudingen.
En u nog eens doen samen met je 20 directe buren
Hoevaak komt dat in de praktijk voor? Mede door deze hoge snelheid ben ik met downloaden ook vaak klaar binnen een minuut of hooguit 15 voor grotere bestanden.

Je kan ook een dedicated lijn nemen, maar dan ben je voor 10/10 waarschijnlijk al 5 tot 10x zoveel kwijt. Het is dus kiezen of delen, maar mij is dat het in ieder geval niet waard.
Oh, ik ben ook zeker niet van mening dat overboeking een slecht ding is... ondersteun alleen wel de wens voor inzicht in de ratios die de provider hanteert... want op hype/piek-momenten kun je er (afhankelijk van de overboekingsratio) wel degelijk last van krijgen. Dus het zou een punt moeten zijn dat je, naast onder meer de kostprijs ervan, mee zou moeten kunnen nemen in je providerkeuze.

En dan zul je waarschijnlijk zien dat bij de goedkopere providers die ratio riskanter ingeboekt wordt. Daar kun je voor kiezen (hoe vaak heb je nou die max download/upload nodig... en als ie er dan net niet is, ach dan wacht je toch ff), of je kunt gaan voor een premium abbo met minder overboeking (want ik wil, no matter wat, lekker snel zijn). En als er dan een dure provider is die een slechtere overboekingsratio heeft dan veel van de goedkopere concurrenten zal ie goed moeten uitleggen waarom zijn dienst ondanks het grotere risico op een tijdelijk verlaagde snelheid toch zoveel meer waard is.
Volgens mij zijn ze sinds een paar jaar verplicht om hun minimale belofte waar te maken.
Dus als jij adverteert met 1000Mb moet je daar 9 van de 10x toch echt wel aan komen
( rekenverschillen van een paar Mbit daargelaten op zulke snelheden )
Yep
Minimale download- en uploadsnelheid moet hoger dan 40% van de geadverteerde snelheid.
Voorbeeld bij Ziggo op de site
meer leesvoer nieuws: Providers moeten vanaf 2018 werkelijk haalbare internetsnelheden melden
Overigens kun je in Veendam zien dat in de piek een gemiddelde wordt verstookt van 2 Mbit per huis ;)
Je kunt nu zeggen waar maak je je druk om, het gaat mij om helderheid
@SirMemeAlot Giganep vertelt de consument niets over overboekingen.
Als je Ziggo KPN of T-Mobile belt krijg je geen antwoord op vragen hoe dat zit.
Prima dat er marketing wordt bedreven maar de ACM pretendeert toezicht.
Dit artikel gaat over dat de ACM meer wil toezien op de nepperij die providers verkopen, wat mij betreft hoort overboeking daar nogal bij... Dat is het punt wat ik wil maken, that's all...

[Reactie gewijzigd door DeComponeur op 27 januari 2022 21:22]

Het zou zeker transparanter mogen, maar wie daar in de praktijk echt op zit te wachten zullen enkelingen zijn. Ik heb wel eens een pagina op de Ziggo website gezien die hier meer uitleg over geeft en inderdaad iets staat van dat je een internet verbinding neemt met een snelheid tot 1000Mbit dus geen garantie maar dat je het waarschijnlijk in 90% van de dag wel zal halen. Kan deze niet meer vinden, dus dat versterkt je punt over transparantie.
Je hebt het hier al jaren over maar waar heb je het nou precies over? Wat kun je nu als je de overboeking kent? Precies, helemaal niets. Ja, je weet dan dat deze over COAX hoger is dan AON glasvezel. Dat weet je nu ook al. Wat wil je nu precies bereiken? Zo lang klanten niet klagen over capaciteitsissues en de provider goede capaciteitsmanagement doet is er geen probleem en gaat de ACM zich er niet mee bemoeien, die hebben wel wat anders te doen. Je zoekt naar een niet bestaand probleem met je overboekingsfetisj. Hier ook "Giganep" en tot nu toe altijd tussen de 900 Mbps en 945 Mbps. Zo lang dat zo blijft zal het mij een worst wezen wat de overboeking is.

De hele essentie van een consumentenlijn en het feit dat deze betaalbaar moet blijven is daar komt die: overboeking!

[Reactie gewijzigd door Jay-B op 28 januari 2022 00:36]

Zo lang klanten niet klagen over capaciteitsissues en de provider goede capaciteitsmanagement doet is er geen probleem en gaat de ACM zich er niet mee bemoeien, die hebben wel wat anders te doen.
Afgezien van het feit dat op sommige plekken mensen wel degelijk klagen, vind ik het prettig om te weten hoe mijn netwerk is ingedeeld. Dat hoeft echt niet in detail, maar zoals Veendam het doet vind ik transparant en bovendien sympathiek. Alle providers zouden dat kunnen doen, ze weten zelfs die cijfers ... geef dat dan aan denk ik dan... en dat hoeft echt niet op de Gbit nauwkeurig...
Fijn dat je 900+ download hebt, maar er zijn flatgebouwen in Nederland die 's avonds vervelend traag zijn. Daar betalen ze exact dezelfde prijs voor hun Giga-abo, maar krijgen soms een stuk minder. Dat is geen verwijt maar een constatering waar (bijna) alle providers niets over willen zeggen,
sterker nog bij Ziggo staat zelfs dit nog op de site:
Het maakt dan ook niet uit met hoeveel huishoudens je op de centrale zit :? :+
edit
En Ziggo heeft de trouwens GTI ondertekend 'gedragscode-transparantie-internetsnelheden'
me hoela :+ https://www.ziggo.nl/klan...arantie-internetsnelheden

[Reactie gewijzigd door DeComponeur op 28 januari 2022 13:04]

Zie daar het failliet van de Vrije Martk toegang.. /

>> Wat is Marktwerking en deugd het..

[Reactie gewijzigd door Antenne Bayern op 27 januari 2022 20:55]

Zonder vrije markt hadden we niet gehad wat we nu hadden. Waarschijnlijk ben jij nog niet zo oud dat je de ellende van de PTT hebt meegemaakt. Toen ik mijn eerste huis kreeg was het heel normaal dat je 2 maanden moest wachten voordat het de PTT behaagde om een telefoonaansluiting te realiseren. Daar kan je je nu, dankzij de vrije markt, niets meer bij voorstellen.
Als ik het mij goed herinner, is juist door de overheid verplicht gesteld om overstappen soepel te laten verlopen, incl. nummerbehoud. Nu is dat voor mobiele telefonie wat makkelijker te regelen dan voor fysieke aansluitingen, maar toch.
Wat is er precies failliet? Volgens mij is de markt beter dan ooit, er komen steeds meer providers bij. We hebben bijna overal toegang tot hoge snelheden en voor een acceptabele prijs. Je hebt al basis internet/televisie en telefonie voor rond de 50 p/m. Waarom denk je dat als het geen vrije markt is dat het dan zoveel beter zou zijn?
Dit gaat wel snel zeg. Zijn ze hier nu al bijna mee klaar?
Oneerlijke reviews verbieden zoals reviews waarvoor fabrikanten veel geld betalen is een goed begin. :*)
Wanneer ik zie dat reviewers hier op tweakers maandelijks voor duizenden euro's aan hardware krijgen voor het schrijven van reviews is de onafhankelijkheid met zekerheid nergens meer te bekennen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee