TransIP verhoogt prijzen van vps'en en domeinnamen

TransIP verhoogt de prijzen van zijn vps'en en domeinnamen per 1 maart. Nederlandse domeinen worden een euro duurder. De hoogste vps-stijging is 25 euro. De hostingprovider noemt inflatie als reden voor de prijsstijging.

TransIP noemt de nieuwe prijzen in een e-mail naar klanten. Daarin staat dat de Blade-virtual private server-pakketten in sommige gevallen nieuwe prijzen krijgen. Dat is niet overal het geval; het instap X1-pakket blijft tien euro per maand kosten. Ook het duurste X64-pakket blijft dezelfde prijs van 299 euro houden. Wel gaan de prijzen van X4, X8, X16 en X24 omhoog met prijzen tussen de 2,50 euro en 25 euro.

TransIP verhoogt ook de prijzen van veel domeinnamen. Zowel een .nl- als een .be-domein worden een euro duurder. De prijs van een .com-domein stijgt met 1,74 euro naar 14,99. TransIP verhoogt ook de prijzen van verschillende domeinnamen voor specifieke doeleinden en landen, zoals .app of .am.

"Er is op dit moment sprake van een hoge inflatie", schrijft TransIP in de e-mail. "Door flinke prijsverhogingen van onder andere hardware-, energie- en overige leveranciers hebben wij besloten de prijzen voor een aantal producten aan te passen."

Update: de verklaring van TransIP is toegevoegd.

Vps-pakket Oude prijs Nieuwe prijs
BladeVPS X1 € 10,- € 10,-
BladeVPS X4 € 20,- € 22,50
BladeVPS X8 € 50,- € 55,-
BladeVPS X16 € 90,- € 100,-
BladeVPS X24 € 125,- € 150,-
BladeVPS X64 € 299,- € 299,-
Domeinnaam Oude prijs Nieuwe prijs
.nl € 7,99 € 8,99
.com € 13.25 € 14,99
.eu € 12,99 € 14,99
.be € 10,99 € 11,99
.net € 15,49 € 15,99
.de € 14,50 € 14,99
.org € 17,49 € 17,50
.nu € 25,- € 26,-
.info € 14,99 € 15,99
.co.uk € 12,50 € 12,50

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

27-01-2022 • 10:11

289 Linkedin Whatsapp

Submitter: Dennisb1

Reacties (289)

289
283
176
16
0
49
Wijzig sortering
Ik kreeg zojuist ook van Vimexx een e-mail met daarin de aankondiging van een prijsverhoging van 5% per 01-03-2022. Gelukkig heb ik eind vorig jaar m'n hosting pakketten al voor meerdere jaren verlengd.

Citaat uit e-mail Vimexx:

"Dit betekent dat wij onze huidige verlengtarieven voor al onze producten zullen verhogen vanaf 01-03-2022 met 5%. Een overzicht hiervan hebben we gemaakt op https://www.vimexx.nl/prijzen "

Concreet houdt dit in dat bijv. een .nl domeinnaam (verlenging) van 3,89 naar 4,08 gaat. De nieuwe tarieven zijn dus nog steeds lager dan die van TransIP.

[Reactie gewijzigd door nikon. op 27 januari 2022 16:04]

Vimexx lijkt in 2019 overgenomen te zijn door TransIP: https://drimble.nl/bedrijf/leiden/38824582/vimexx-bv.html

Op zich niet gek dus dat ze tegelijk hun tarieven verhogen.
In het artikel staat dat er geen verklaring wordt gegeven voor de prijsstijging, in de mail staat het volgende:

Beste klant,
Op 1 maart 2022 wijzigen de prijzen van alle domeinnamen en enkele BladeVPS producten. De nieuwe prijzen worden vanaf 1 maart 2022 automatisch verwerkt op je nieuwe factuur. Voor domeinnamen gaat de nieuwe prijs in bij de eerste verlenging na 1 maart 2022. Op www.transip.nl/prijzen vind je een overzicht van alle prijswijzigingen.
Er is op dit moment sprake van een hoge inflatie. Door flinke prijsverhogingen van onder andere hardware-, energie- en overige leveranciers hebben wij besloten de prijzen voor een aantal producten aan te passen.
De domeinen staan in beheer bij SIDN, welke hardware dan ?
Ik gebruik bijvoorbeeld geen hardware van Trans IP dus is het ook niet eerlijk.

Als je hun DNS gebruikt dan snap ik het misschien maar de prijzen worden niet verhoogt vanuit SIDN, dit is nagevraagd.
Je neemt je domein af bij TransIP, niet bij SIDN.

TransIP heeft daar wél hardware en personeel voor nodig. Die kosten stijgen elk jaar.
Toch heeft @Shirenzo wel een punt. Als je een .NL-domeinnaam afneemt bij TransIP dan heeft TransIP aan kosten voor die dienst eigenlijk alleen de kosten van SIDN. TransIP levert geen hardware of netwerk voor de dienst zolang je jouw eigen DNS servers gebruikt. De basisprijs van een .NL-domeinnaam is ca. € 3,55 per jaar bij SIDN, dus € 4,30 per jaar inclusief BTW.

Hun winstmarge gaat met 27% omhoog van 3,70 euro naar 4,70 euro.

Los daarvan staat het ze natuurlijk vrij om hun tarieven te verhogen. Maar net doen alsof ze alleen maar de directe onkosten doorbelasten, dat is simpelweg niet waar.
Transip heeft natuurlijk wel een eigen infrastructuur voor domeinen, backend waarin jjij kan inloggen, bestellingen kan doen, beheer. Klantenservice als je vragen hebt.

Je moet dan gaan kijken naar de prijs en er is een deel van de prijs van een domein die aan sidn gekoppeld is. Overige deel is gewoon winst en kosten van transip.

Je hebt gelijk ze misbruiken inflatie en gestegen prijzen om prijs soms goed te verhogen. Uiteindelijk is dit gewoon voor de winstmarge.
Ik heb ze namelijk nog niet gehoord als prijzen voor hardware data en dergelijke dalen, dan verwacht je een prijsverlaging.

Transip is samen gegaan met combell en die hebben veel moeten investeren in overnames. Dat geld moet terugverdiend worden en een deel van de prijsstijgingen zijn gewoon daarvoor bedoeld.

Het staat iedereen vrij om een andere vps provider te nemen en gelukkig zijn er nog alternatieven op dat gebied.
Oke ik geloof heel het verhaal, maar waarom stijgen dan niet de prijzen van alle domeinnamen en producten of van degene die wel stijgen niet even veel of met dezelfde percentage?

Het is gewoon een ordinaire verhoging om meer winst te maken, wat elk commercieel bedrijf uiteraard gewoon mag doen. De smoes die ze gebruiken is gewoon zwak en slechts waar voor een klein percentage van de stijging. Sinds TransIP overgenomen is worden ze gewoon steeds minder intressant. Wordt langzamerhand tijd voor een nieuw Nederlands partij.
BAM! Laat de ongefundeerde veroordelingen maar vloeien. Als je niet exact kan benoemen hoe het zit, moet je hier ook geen uitspraken over doen. Je zet je zelf voor .......

Ik werk voor een grote organisatie met vergelijkbare diensten als Trans-IP. Wij doen vergelijkbare verhogingen, of zelfs hoger, dit doen we overigens ieder jaar. Is heel normaal. Maar kosten zijn sinds corona daadwerkelijk op bijna alle fronten gigantisch toegenomen, met name stroom. Stroomkosten zijn bijvoorbeeld ruim 400% gestegen ten opzichte van prijzen voor Q2 2021. Ik snap wel dat dit gebeurt. Het is natuurlijk niet leuk, dat snap ik, zeker gezien wij de rekening betalen.

[Reactie gewijzigd door Marchel op 27 januari 2022 17:21]

Dan moet je mijn bericht toch even iets beter lezen BAM! Zijn de stroomkosten voor selecte aantal domeinextensies gestegen? Zijn de stroomkosten voor de BladeVPS X1 en de BladeVPS X64 even duur gebleven terwijl de stroom van de BladeVPS X24 €25 duurder is geworden? Of moeten de klanten van die selecte producten de gestegen stroomkosten van alle overige klanten betalen?

Voor wat sta je nu zelf...?
Ik snap dat je die conclusie trekt, maar zonder daadwerkelijke inzage in hoe kosten en marges worden betekent zijn je aannamen wat mij betreft te kort door de bocht.
Tja dan mogen de reacties onder dit artikel wel uitschakelen als we zonder een volledige inzage geen conclusies uit mogen trekken.
Ik ben van mening dat het oneerlijke verhoging in prijzen zijn. Het is meer een herverdeling van de propositie waarbij ze de klanten richting bepaalde producten willen sturen (los van de verhoging bij de domeinnamen). Om dat in te zien heb je echt geen volledige inzage in hun boekhouding nodig.

Verder ben ik tevreden klant bij TransIP, maar ik weet dat ze ook meelezen hier dus wil ik mijn mening incl onderbouwing hier gewoon kwijt.
Ik lees je met je antwoorden vooral uitleg geven wat je meent dat een verklaring is, niet hoe dat werkelijk redelijk is. En dat is het hele probleem: en afhankelijk zijn van wat een bedrijf wel en niet wil noemen en geen duidelijk inzicht hebben wat ze weg laten of hoe het redelijk is in verhouding tot de keuzes die ze maken voor zichzelf en de klant.
Het probleem is dat er zelden een duidelijke uitleg is waaruit valt op te maken dat de percentages redelijk zijn bij de vage verklaring. Dan kan je niet anders verwachten dat (mogelijke) klanten zelf conclusies gaan trekken over die redelijkheid, aangezien het hun geld is waar het bedrijf extra van wil hebben. Zeker als bepaalde producten zelfs 25% of meer duurder worden en anderen soortgelijke producten niet stijgen of elders heel veel minder stijgen. De verklaring mag hoe dan ook met een korreltje zout worden genomen, aangezien er zelden staat wat ze vanuit winstoogmerk of strategie in de stijging meebepalen.
Je kan stroomtarieven die datacenters betalen inzien. Zie hier: https://www.epexspot.com/...0&data_mode=table&period=
In ik het bij SIDN afnemen dan?
In ik het bij SIDN afnemen dan?
Je kunt als bedrijf klant worden bij SIDN en daar direct domeinnamen afnemen voor ongeveer 3,55 euro per domeinnaam. Je hebt echter wel jaarlijkse contributiekosten. Het omslagpunt waarbij SIDN goedkoper gaat zijn ligt rond de 180 .NL-domeinnamen, ervan uitgaande dat je weinig mutaties hebt (bij SIDN kun je domeinnamen per maand of kwartaal afnemen).
Wellicht compleet offtopic en wellicht niet interessant voor dit topic maar toch:
Dus 3,55 exl. btw per domein, per jaar. Wat zijn de kwartaal/ jaar contributies voor de Sidn ?
(Volgens de nieuwe tarieven van Transip gaan de prijzen van .nl domeinen nu naar 8,99 ?)
Wat zijn de kwartaal/ jaar contributies voor de Sidn ?
Ongeveer 70,- euro per maand. Ik zeg ongeveer, want SIDN geeft een bepaalde korting afhankelijk van je performance. Volgens mij is dit afhankelijk van het wel of niet gebruiken van DNSSEC en IPv6, maar ik weet het niet zeker. Dit levert je dan een paar euro cashback op per maand.
TransIP heeft wel kosten voor het bijhouden van een database met domeinnamen en bij welke klant die horen. Het is niet één API-call bij aanschaf en klaar.

Ik reageer verder niet op de redelijkheid van de verhoging, maar op de onrealistische reactie dat ze er geen kosten aan hebben.
Wij loggen niet in bij transip, domein wordt geregistreerd met 1 APi call en dan is het klaar.
Dus voor die 1 KB per domein moet je zoveel meer betalen, laat me niet lachen, als dat zo was dan konden we het internet opdoeken.

Oh en factuur wordt verstuurd per e-mail wat wetterlijk verplicht is en geen geld voor gerekend mag worden en geautomatiseerd is, dus welke kantoor kosten ?
Bank wordt automatisch uitgelezen.

En transip is lid van Team Blue die alles aan het overnemen is, dit is gewoon je winst verhogen zonder goeie uitleg, dit gaan we zeker ook uitvragen bij TransIP want de verhoging is oneerlijk en gemeen.
Iemand moet die API en alle achterliggende systemen toch ontwikkelen, in de lucht houden, onderhouden en ondersteunen? Je hebt toch een account waarop je API-keys hebt aangemaakt om met jouw client in te loggen?

Het automatiseren van een facturatiesysteem kost toch ook geld, net als het versturen van mails?

Je kunt de verhoging oneerlijk vinden, dat mag. Je mag ook denken dat het allemaal niks kost, maar dat is onrealistisch. Je mag ook hopen dat een commercieel bedrijf dingen tegen kostprijs verkoopt, maar dat is naïef.

[Reactie gewijzigd door CodeCaster op 27 januari 2022 18:13]

je R&D vs terug winnen van die kosten, die backend systeem wordt niet door TransIP gemaakt maar door Team Blue.

Het systeem van transIP bestaat al zolang dat het al 20x is terug verdiend.
De verhoudingen zijn scheef omdat de winst al enorm hoog is.
Ze hebben bij TransIP ook al jaren de prijzen van de domeinnaamregistraties niet verhoogd, terwijl we wel al jaren met inflatie te maken hebben. Voor de goede orde, er is hier niemand die niet erkend dat een deel van deze prijsverhoging ook ten goede komt aan de winstmarge, maar die is in de afgelopen jaren geslonken en nu brengen ze deze gewoon weer op peil. Doen alsof dit "oneerlijk en gemeen" is vind ik wat ver gaan, maar als je dat echt vindt registreer jij je domeinnamen toch gewoon lekker ergens anders?
Terwijl andere partijen 50 % minder rekenen....
Vertel mij waar ik voor € 4,50 mijn .nl domeinnaam af kan nemen, inclusief DNS, DNSSEC en de service en stabiliteit van TransIP en ik stap meteen over.
Here ya go ! https://www.vimexx.nl/
Eerste jaar onder 1 euro have fun! daarna 3.89 per jaar.

[Reactie gewijzigd door Shirenzo op 29 januari 2022 16:14]

Een paar weken terug kreeg ik nog een mail van ze dat ik gebruik maakte van een verouderde API en dat ik over moest naar een nieuwe. Blijkbaar hebben ze nog wel wat ontwikkeling in de API zitten en ook monitoring op het gebruik daarvan. En voor 1 euro extra per jaar voor mijn domeinnaam ga ik nog niet rondkijken naar iets goedkopers.
als je maar 1 domein heb ben ik totaal met je eens, als je er meer dan 5000 heb zoals wij dan is het een ander verhaal, en ja we hebben niet alleen .nl ook andere tld`s
Dan ga je toch naar een ander? TransIP is nooit de goedkoopste geweest volgens mij.
Nee, maar ze bieden wel console toegang en optie om zelf een O.S. te installeren.
Dit waren voor mij vereisten.

[Reactie gewijzigd door fastbikkel op 27 januari 2022 12:46]

Dat is toch een beetje standaard bij vps providers? Ik ken eigenlijk geen enkele vps provider zonder console en waar je niet zelf de keuze kunt maken voor een OS.
Dan moet ik eens opnieuw gaan zoeken, ik kon er zeer weinig vinden.
Ik kende toendertijd binnen NL alleen Transip en Denit en dan heb ik het over een jaar of 4 geleden.

Het moet ook precies die combi zijn 'console plus manier om zelf te installeren'.
De meeste providers bieden wel een optie om je OS te installeren, maar dan gaat dat via een prepackaged template. En daar zit dan ook vaak toegang in voor de provider, voor het geval ze erin willen (support e.d.)

Een kleine anderhalf jaar geleden heb ik opnieuw gezocht, maar kon weer geen andere provider vinden die dit biedt.
Ik wil per se zelf die ISO kunnen starten, zelf mn disks kunnen encrypten en zelf mn toegang kunnen regelen. Paranoia alom. ;-)
FreeBSD installatie erop, dus ook geen extra kosten. Helemaal perfect voor mij.

[Reactie gewijzigd door fastbikkel op 29 januari 2022 11:48]

Ik weet niet of het per se NL moet zijn, maar bij mijn weten doet tilaa.com het ook.

Buiten NL Hetzner, Contabo, Vultr.

Eigenlijk is het lang geleden dat ik een provider heb gezien waar je geen custom images kunt uploaden en de beschikking hebt over een console. Als dat tenminste is wat je bedoelt.
Het uploaden vanuit mn eigen pc is niet per se nodig.
Ik ga even kijken naar je tips w.b. de bedrijven, dank je!
Serieus, ik heb jaren geleden hier flink tijd in gestopt en zelfs mail gestuurd aan providers om te vragen of ze dit boden. De meesten boden niets op dit vlak.
Het was vrijwel altijd een compromis.

[Reactie gewijzigd door fastbikkel op 30 januari 2022 13:28]

Personeelskosten, kantoorkosten, bankkosten gaan ook elk jaar omhoog. Het is niet alleen de inkoop van dat domeintje bij SIDN.
Welke kantoor kosten? Alles is geautomatiseerd.
Bank kosten schrijf je af netjes, ik zie het probleem niet.
Wie beantwoord dan jouw vragen op hun supportsite?
Even in lijn van het argument van @Shirenzo: iemand die vanuit huis werkt.

Natuurlijk zijn er nog andere kosten voor een organisatie al zou het helemaal geen kantoren hebben, zoals @cavanta ook noemt.
Het getuigt wel van een wat naïeve instelling als je denk dat je welk groot bedrijf dan ook kan runnen zonder kosten voor personeel, huisvesting, licenties en hardware. Iedereen kan domeinnamen verkopen met een paar dubbeltjes winst maar dat is een erg zwak businessmodel, zoals iedereen zal weten die het geprobeerd heeft :)
naïeve nee, ik snap dat er geld verdiend moet worden etc en hoe het werkt, maar waar ik allergisch voor ben is dat als ik een reden van een partij lees die niet slaat op het product.

Hiermee maak je een groep klanten slachttoffer voor andere klanten, ondanks dat ik best snap dat ze moeten blijven overleven.

Ik vind echter wel dat als de prijzen voor energie omhoog gaan en dat op de VPS slaan dat dit daar doorberekend moet worden en niet op de domeinen, de servers namelijk waar het control panel op draait is dubbel uitgevoerd dus 2 vm`s als webserver en een LB er voor.

De stroom kosten voor 1 domein registratie dus de electriciteit die dit op dat moment gebruikt is eenmalig onder de 0.0001 cent, na de registratie zal dit eenmaal per jaar terug komen om de verlening betaling te krijgen.

Kwa kosten bedoel ik als je inzoemt dan valt het best mee kwa kosten, er worden gewoon kosten gedekt van een ander product bij de domeinen en dat is niet eerlijk in mijn ogen.

Het voelt een beetje alsof ik betaal voor de buurman zeg maar....
niemand, ik neem geen support af, dit ivb dat zodra de registratie gedaan is de kous af is en onze eigen systemen het verder oppakken.
Ik snap jou niet hoor. Wil je het niet snappen, kan je het niet snappen, wil je laten zien hoe goed je het allemaal voor elkaar heb? praat me even bij. Je hebt nu al minstens 10 reacties nodig had om te vertellen dat het te duur is en dat jij het gratis kan of zo? Je gaat wel een beetje volledig voorbij aan het punt dat iedereen hier probeert te maken en niemand is het echt eens met je. Misschien moet je daar iets mee doen?
Ik vind het gewoon heerlijk hoe jij bijt, thats all 8)7
Waarom registreer je die domeinen bij TransIP dan? Er zijn goedkopere partijen met API, OpenProvider bijvoorbeeld. Ik heb een VPS bij TransIP en de domeinen, commerciële SSL en spamfilters bij OpenProvider.
TransIP is nooit goedkoop geweest met domeinen.
De systemen waarin dit allemaal is geautomatiseerd kosten ook geld/stroom/beheer/personeel etc.
Dat moet / mag ook doorberekend worden. Voor niets gaat de zon op.
Dat is obviously allang doorberekend en terugverdiend middels alle besparingen door minder personeel te hoeven huren. Dit gaat om meer winst maken.
SIDN is alleen als registrerende, controlerende en waar nodig handhavende partij betrokken bij de uitgifte van .nl domeinnamen.

De tier 1 registrar, TransIP in dit geval, dient te zorgen voor de infrastructuur, aanmaken dns, hosting etc. etc. Dus ja, je draait dus wel degelijk via TransIP diensten (in veel gevallen door hosting ook hardware).

Prijswijzigingen viel te verwachten en vind ik persoonlijk nog redelijk. Ze hebben ondanks alle stijgingen toch redelijk lang gewacht met het doorvoeren er van.
UUUUUUhhhhhhh dat is niet hoe een TLD werkt, je kan eigen glue records bij SIDN toevoegen hun DNS systemen die bij ripe gemeld staan zullen het vervolgens over de wereld versprijden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Top-level_domain

je kan transip dus alleen als registratie partij voor gebruiken, je hoeft dus geen systemen van transip te gebruiken om het domein online te hebben wat bij ons bijvoorbeeld het geval is.
dat is niet hoe een TLD werkt
Je "vergeet" wel even dat je hiervoor registrar moet worden bij SIDN.

Dit kost:
  • eenmalig €213,-
  • maandelijks €71,-
Op jaarbasis, voor het eerste jaar: €1.065,-, daarna €852,-.
Dit is exclusief kosten voor de daadwerkelijke .nl-domeinen die je zou afnemen.

Daarnaast moet je geregistreerd staan bij de KVK.

Let op, je kan nu alleen nog .nl-domeinen registreren (want SIDN doet geen .com of whatever else).

https://www.sidn.nl/nl-domeinnaam/registrar-worden
UUUh nee voor glue records kan je dat gewoon via de transip API doen :)
Die geeft het netjes door :)

Ga maar kijken!
je kan eigen glue records bij SIDN toevoegen
...en...
voor glue records kan je dat gewoon via de transip API doen
...wat is het nou?

Wat jij maar niet lijkt te begrijpen is dat een partij als TransIP gewoon zelf bepaald welke diensten ze aanbieden, hoe ze die diensten aanbieden en wat ze daarvoor rekenen.

Dit soort opmerkingen:
Wij loggen niet in bij transip, domein wordt geregistreerd met 1 APi call en dan is het klaar.
...laat doorschemeren dat je echt geen flauw benul hebt van wat IAM is en wat daarvoor nodig is. En zo kunnen aan aantal Tweakers hier, samen met mij, die er wellicht wat meer kaas van hebben gegeten eindeloos door blijven gaan.

Niemand verplicht jou om zaken te doen met TransIP, niemand verplicht jou om bij TransIP te blijven.

Laten we het daarom gewoon simpel maken: als TransIP zin heeft om de prijzen te verhogen, dan is daar niets "oneerlijk" of "gemeen" aan (zoals jij hierboven ergens schrijft). Dat is een keuze die zij hebben, net zoals ieder ander de keuze heeft om over te stappen naar een andere leverancier.

Dat jij ervoor kiest om maar een stukje van hun dienstverlening te gebruiken, verandert daar helemaal niets aan. Of ga je ook met een buschauffeur in discussie omdat jij vindt dat het voor jou goedkoper moet zijn omdat jij automatische deuren en verwarming in de bus onzin vindt?

[Reactie gewijzigd door EnigmA-X op 29 januari 2022 23:51]

Zucht je snapt echt niet, je doet een API call met alle info, inc de glue records, en dat verloopt via SIDN daarna doet trans niets meer,
Het verbaast me ook niets als ze de verhoging op domeinen gebruiken om de verhoging op de rest van de producten te minimaliseren. Niet veel mensen zullen verhuizen omdat hun domein een euro extra kost.
Totdat er iemand emailt met een vraag over zijn domeinnaam. Laat dat 2 a 3 e-mailtjes kosten, of 10 minuten tijd. Dan is die domeinnaam op slag niet meer rendabel. Verliesgevend zelfs.

Die kosten moet je wel terugverdienen, en ja, je wil ook nog eens een beetje winst maken. Gelukkig e-mailt niet iedereen en kun je het spreiden. Anders zou een domeinnaam al snel 100 euro kosten.
jij snapt niet hoe dat werkt
Da's niet zo'n vriendelijk begin van een reactie.

TransIP levert een dienst, en heeft daar wel degelijk kosten en onderhoud aan.

Ze moeten aan hun kant ook een database bijhouden, mensen die de software en hardware die daarbij horen onderhouden, en die dingen kosten geld.

[Reactie gewijzigd door CodeCaster op 27 januari 2022 18:10]

Nee, nee, jij snapt simpelweg niet hoe Shirenzo het geregeld heeft.

Shirenzo komt niet voor als klant in de systemen van TransIp, Shirenzo doet gewoon elk jaar een handmatige overboeking naar de bankrekening van Transit, zonder omschrijving of iets of wat dan ook (want dan zouden ze je noteren in hun systemen, maar Shirenzo maakt 0 gebruik van hun systemen)

En als Shirenzo een nieuwe domeinnaam erbij wil, dan stapt hij zelf bij SIDN naar binnen, plugt zijn laptop in het netwerk en doet die ene API-call waarna hij gewoon weer weggaat en hij voor zichzelf noteert dat hij dit jaar voor 1 domeinnaam extra geld moet overmaken naar TransIP.

Zo werkt dat waarschijnlijk bij Shirenzo, dat jij dat niet snapt zeg ;)
Precies dit, jij snapt het eindelijk ! dat noemen ze een VIP behandeling.
Alle grolle los gelaten het is verplicht om alle kosten te vermelden die er zijn, ambiguur verhogen of niet vermelden waarom, aka zaken waar je niet voor kan rekenen mag simple weg niet.

Zie ook ACM in hoe kosten vermelding verplicht is: https://www.acm.nl/nl/ond...rmelden/prijzen-vermelden

Misschien een idee is om het ACM naar deze casus te laten kijken.....
kan nog wel eens interesant worden!
Alle grolle los gelaten het is verplicht om alle kosten te vermelden die er zijn, ambiguur verhogen of niet vermelden waarom, aka zaken waar je niet voor kan rekenen mag simple weg niet.
alle kosten zijn : 8,99 voor een domein.
er zijn geen zaken waar ze niet voor kunnen rekenen, oftewel ik heb geen idee waar je het over hebt.

Al gooien ze morgen de prijzen omhoog naar 899,99 dan voldoen ze nog steeds aan hoe ze kosten moeten vermelden.

Kosten vermelding zegt enkel iets over hoe je de kosten moet vermelden, het zegt niets over hoe je die kosten intern wilt opbouwen en/of verrekenen.
Als zij de schoonmaker bij hun een opslag willen geven en zij dat willen verrekenen in de kosten voor een .nl domein dan is dat gewoon toegestaan.
Misschien een idee is om het ACM naar deze casus te laten kijken.....
Ik maak uit de rest van je posten op dat jij als "professional" gebruik maakt van de diensten van TransIP.

ACM = Autoriteit CONSUMENT &Markt

Ik vermoed dus dat die niet staan te springen om voor B2B naar deze casus te gaan kijken.....

En ja, consumenten nemen ook rechtstreeks diensten af van TransIP, maar jij laat ons wel duidelijk weten dat jij geen gewone consument bent, maar dat overstijgt.
Consumenten en toch bekijken ze dit: https://www.acm.nl/nl/ond...fspraken-tussen-bedrijven

Interesant.......
Je hebt nog altijd nameservers en dergelijke nodig. Met alleen het administratief regelen van de registratie ben je er niet.
Wij gebruiker onze eigen NS via sticky ip bij SIDN, wij gebruiken niks van TransIP.
En al die andere klanten van TransIP doen dat dus ook?

We moeten niet vergeten waar we het over hebben: ongeveer 1 euro per *jaar*. Veel mensen hebben totaal geen moeite om elk jaar €100 meer te betalen voor de nieuwe iPhone, maar een euro voor een domein is dan een gigantisch probleem?

Doorbelasten naar je eigen klanten en als dat niet lukt heb je een probleem met je businessmodel.

Waarom neem je niet direct bij de SIDN af trouwens? Dan is dit “probleem” in 1 keer van tafel. Ook daar kan je gewoon tegen een API aan kletsen.

[Reactie gewijzigd door eMiz0r op 27 januari 2022 13:55]

1 euro per nl
3 euro voor eu

dat betekend 3000 euro voor 1000 domeinen en 1000 euro, is behoorlijk wat geld voor bedrijven die zoveel beheren, wij zitten daar boven ver daar boven, dus het gaat niet om klein geld.
Gewoon rechtstreeks inkopen dan, probleem opgelost. EurID kost niets behalve een eenmalige storting van 5k en de SIDN rekent €100 p/m lidmaatschap? Heb je er met grofweg 200 domeinen uit en daarna hoef je nooit meer te klagen een paar euro extra per jaar :)

Je hebt het op 2.000 domeinen over een prijsverhoging van €330 per maand. Dat belast je gewoon door aan je eindklant die geen moeite zal hebben met een paar euro extra per jaar voor een paar domeinen aan kosten. Of je slikt het zelf, want met 1.000 .nl domeinen en 1.000 .eu domeinen zal je ook minimaal 25k per jaar omzet doen.

Je businessmodel klopt niet als je dit niet kunt doorbelasten of zelf kunt inslikken. Verisign verhoogt de prijzen van onder andere .com ook de laatste jaren met een dollar per jaar, laat staan wanneer de dollar straks weer aantrekt door de hogere rentes…
Met die aantallen kun je beter rechtstreeks bij SIDN registreren. Waarom doe je dat dan bij TransIP?
omdat we een diverse mix van tld`s hebben niet alleen .nl, je moet maar is uitrekenen hoe duur het is als je per TLD de overeenkomst moet doen, dan tikt het keihard aan.
Dat is helemaal niet van toepassing als je alleen je domein er registreert.

En als je dat domein door wilt sturen naar een ander domein (simpele forwarding) betaal je daar al weer een extra 5 euro per jaar voor.
Doorsturen en een eigen NS draaien zijn hele verschillende zaken.
Maar als jij een vraag hebt over je domein, moeten mensen van TransIP die nog steeds beantwoorden. Die lonen, de kosten voor hun systemen (voor support tickets, het beheren van je DNS, hun eigen API om alles te aan te kunnen passen etc) zijn ook in de domeinprijs meegenomen.
Dat geldt misschien voor jou specifiek, maar voor het gros van de klanten wordt er echt wel wat meer afgenomen. Als je alleen maar je domeinnaam registreert en je eigen nameservers enzo gebruikt, dan snap ik ook niet zo goed waarom je überhaupt bij TransIP je diensten afneemt.

Mensen nemen, mijns inziens, juist een domein af bij TransIP voor die extra diensten die bij je domeinnaam zitten.

Als je een auto koopt, dan zit daar ook een radio in en daar betaal je voor of je die gebruikt of niet. Bij TransIP is dat niet anders.
wat gebruik je dan als alternatief voor all je domein namen ?
Bij hosted.nl betaal je E 4.99 excl BTW voor een .nl
Voor internationale domeinnamen is Cloudflare het goedkoopste adres (leveren tegen kostprijs).
Cloudflare is interesant, maar niet een NL partij wat weer andere problemen met zich mee brengt.
Hosted niet zoon fan van,
Bij openprovider betalen wij naar 3,19 per .nl domein ex btw (3,85 Inc.) en kunnen we ook alles via de API regelen
is prepaid, kan je niet automatisch alles laten verlopen.
Jawel hoor, je kan auto deposit aanzetten, dan vul je je wallet automatisch aan als je onder een bepaalde treshhold zit
dat is interesant, dank
Je gaat hier in de comments helemaal los over dat het allemaal super simpel is en ze de klant naaien, maar van je onderbouwingen klopt over het algemeen weinig. Bank uitlezen gaat automatisch? Sure, maar wie moet dat bouwen en onderhouden? En waar draait dat? 0 gebruik maken van hun (TransIP) systemen? Wat een onzin; ik denk dat jij de persoon bent die niet snapt hoe het werkt en het gevoel hebt te betalen voor zaken die een registrar je biedt voor een koppeling met een registry.

Ik ben geen TransIP klant maar ik neem aan dat eigen nameservers of die van TransIP gebruiken een keuze is. Jij gebruikt misschien je eigen nameservers, maar dat zal voor het merendeel van de klanten van TransIP niet het geval zijn. Resultaat is dat ondanks dat jij die DNS service niet gebruikt er wel voor zult betalen.

En een API call doen en klaar? Wat dacht je van het maken van contacten en vervolgens ook de optie bieden die contacten aan te kunnen passen via een TransIP control panel. Wat als iemand een domein uitverhuisd heeft? Wat als je door je billing model verlengingen vanuit je eigen systeem wilt regelen en niet via automatisch verlengen bij SIDN? SIDN stuurt via EPP berichten die je moet pollen en acties op moet ondernemen. Je moet genoeg automatiseren voor een dienst als deze en daar zijn mensen en infra voor nodig en dat kost geld. Verder ook niet onbelangrijk, SIDN verhoogt de prijzen van .NL domeinnamen ook elk jaar en dat wordt hier ook nergens genoemd.
Je zegt het zelf, je bent geen klant van TransIP was je dat wel dan wist je dat zodra je domein registreerd in de API call je de token keys etc krijgt, en vervolgens loopt dat via de ICAN of SIDN automatisch, transip komt daar niet bij kijken alleen facturatie.

Nogmaals, bij de eerste API informatie krijg je alle info al en alles wat je aanlevert, dit is een regel rechte API call richting SIDN.

de API hoort bij de dienst verlening het bespaart ze veel geld dus de prijs verhoging slaat nergens op.
Ik zei dat ik geen klant ben van TransIP, niet dat ik dat nooit geweest ben :-) Maar jij denkt serieus dat jij als klant van TransIP een API call doet en dat TransIP dat 1 op 1 doorzet naar de registry? Het is echt niet zo kort door de bocht als dat jij denkt. Jouw beeld van hoe dit werkt en de praktijk lopen aardig uit elkaar; dat kan ik je garanderen als developer die bij meer dan 1 grote webhoster gewerkt heeft en daadwerkelijk koppelingen met registries gebouwd heeft en wel technisch onderlegd is. Het is duidelijk dat je het niet eens bent met de prijsverhoging (terecht dan wel onterecht), maar je beredenering die je hier overal zit te verkondigen klopt van geen kant, dus stop daar aub mee.
API CALL --> Trans IP --> API CALL --> SIDN

Mis ik nog iets ?

Docs te vinden bij https://www.sidnlabs.nl/en en https://www.transip.nl/developers/
Zie mijn bericht van 27 januari. Je mist zeker iets, naast begrijpend lezen. Ik ga de discussie ook niet meer met je aan want het is zinloos.
dat klopt, het is inderdaad zinloos, prettig weekend!
Met het afnemen van de dienst bij TransIP wist je dat er geen enkele differentiatie bestaat tussen hoe de klant de dienst gebruikt. Ofwel je betaald gewoon voor alles wat standaard bij deze dienst hoort en daar zijn wel degelijk kosten aan verbonden. Je wist dus ook bij aangaan van de overeenkomst dat je sowieso voor een groot deel betaald wat je niet afneemt.
nuja één van de redenen kan zijn dat de stroomkosten de laatste tijd flink stijgen, transip zal die kosten willen verhalen op z'n klanten in plaats van op z'n marge. De beste manier om dat te doen is deels op plekken waar A: het voor de klant zo goedkoop mogelijk is en B: waar er zoveel mogelijk klanten de dupe van zijn, liever iedereen een beetje met weinig weglopers dan enkelen een heleboel met veel weglopers en dus noodzaak tot nog forsere ingrepen.
Transip is samengegaan met combell en combell heeft veel bedrijven overgenomen, dus veel geïnvesteerd. die investering wil men ook terugverdienen en dat zie je nu ook in de prijzen terug.
Een deel van de hogere prijs zal zeker door hogere kosten komen, maar deel ook zeker voor betere marge.
Je kan het ook zo zien transip is ook gegroeid en door meer binnen de groep te bundelen kunnen kosten ook gedrukt worden. Klanten van cloudvps zijn naar transip overgezet.
Samenvoegen van bedrijven spaart ook kosten maar daar hoor je ze niet over. Men heeft het alleen over gestegen kosten en dat is helaas altijd maar een deel van een mooi gemaakt verhaal.
Transip is samengegaan met combell en combell heeft veel bedrijven overgenomen, dus veel geïnvesteerd
Combell / Team Blue heeft veel geld betaald aan de eigenaren / aandeelhouders van de overgenomen bedrijven. Dat is iets anders dan een investering, vind ik.
Bij een investering verwacht ik dat er geld wordt uitgegeven aan betere hardware, software, opleidingen voor personeel, R&D, en dat soort dingen.
Nu worden alleen een paar rijke mensen nog rijker, en het personeel wat de waarde van het bedrijf heeft gecreeerd wordt er niet beter van.
Je kan combell ook als investeringsmaatschappij zien. Die betalen ook voor overname van bedrijven en willen hun investering" ook terug zien.
Nu worden alleen een paar rijke mensen nog rijker, en het personeel wat de waarde van het bedrijf heeft gecreëerd wordt er niet beter van.
Met dat laatste heb ik toch vaak een probleem. Personeel krijgt voor werk betaald, of dat goed betaald is is een andere vraag. Gezien krapte op de arbeidsmarkt heb je het in dit geval nu voor het uitzoeken. Het personeel geeft een bedrijf waarde maar risico's liggen altijd bij de ondernemer. Dat kan goed gaan maar ook fout gaan. Een ieder die altijd loopt te zeiken ja maar mijn baas dit of dat, doe het zelf maar hou er rekening mee dat je als ondernemer ook verantwoordelijkhedne hebt, risico's moet nemen, geen 9-5 baan.
Wat ook kan is dat transip met het verhogen van de prijzen voor domeinnamen ook de prijsstijgingen betaald voor zijn andere producten (ipv alleen producten verhogen waar inflatie invloed op heeft, verhogen ze alles). Dit om de prijzen van hun andere producten niet zo enorm te laten stijgen (alles een paar euro er bij ipv. bij kleinere scope aan producten vele euro's). Met als doel dat mensen die een VPS afnemen niet massaal verhuizen naar Azure/AWS/Google door een enorme prijsstijging. Mensen zoals jij die Transip alleen gebruiken voor het registreren van domeinnamen willen ze liever missen dan wat grotere vissen met veel VPS afname.

In ieder geval het werkt, voor die paar euro gaat ons bedrijf in ieder geval niet wisselen van registrar
Waarom maak je dan gebruik van TransIP en koop je niet direct in bij SIDN? Als alles toch simpel en geautomatiseerd gaat. Kennelijk heeft TransIP meerwaarde wat je bij SIDN niet hebt.
Jij snapt niet hoe het werkt. Je gebruikt toch hun orderstraat? Je krijgt van hun toch facturen? Je geeft opzeggingen toch door via hun portal? Je stuurt hun toch een mail als je een vraag hebt? Zij moeten toch jouw betaling verwerken en een betaling richting de SIDN klaarzetten?

Allemaal zaken wat geld kost.
Je vergeet alleen even dat een banaan in een schip naar Nederland wordt gevaren en daar weer met een vrachtwagen wordt vervoerd. Als de brandstofprijzen dan vervolgens stijgen, dan wilt men dit compenseren en ja dan wordt die banaan dus een euro duurder.

En soms worden die extra kosten niet evenredig verdeelt, ook dat kan. En dan kan je denken dat men alleen maar de winst aan het verhogen is, dat het allemaal door die zelfscankassa's van 5 jaar geleden komt en als je deze uitleg krijgt heel hard roepen "maar ik gebruik die vrachtwagen helemaal niet, ik rij toch zelf naar de winkel en ik vervoer die banaan zelf naar huis", maar het resultaat is denk ik alleen maar dat je mensen laat zien dat je geen idee hebt hoe dingen werken in de wereld.
Het is de hele productieketen die de prijs opdrijft,

zelfs als ik de banaan tegen kostprijs zou verkopen als winkelier met zelfscancassa's dan nog zou ik niet aan een toekomstige verhoging kunnen ontsnappen als mijn inkoopprijs opeens X procenten omhoog gaat omdat elke schakel iets meer vraagt. Tegen verlies ga ik namelijk niet verkopen (of ik moet het heel goed kunnen compenseren met andere gewilde artikelen)
Jij koopt een banaan in de supermarkt, de banaan kost 1 euro.
"I mean, it's one banana, Michael, what could it cost? Ten dollars?".

[Reactie gewijzigd door CodeCaster op 27 januari 2022 21:38]

ga het niet markt technisch op andere partijen afschuiven.
Da's marketing O-)

En wie komt er mee weg? monopolisten / duopolisten. Of: als de alternatieven dermate veel slechter zijn - als ze al bestaan - en de afnemer dus weinig keuze heeft.
SIDN is alleen het register voor .nl domeinen. TransIP heeft eigen DNS-servers, die beheert de SIDN niet. ;)
we gebruiken DNS Servers van transip niet.

[Reactie gewijzigd door Shirenzo op 28 januari 2022 11:56]

De SIDN is daar dan ook niet verantwoordelijk voor. ;) Zoals gezegd, ze zijn alleen register, meer niet. Ik zie ook niet wat de relatie is met SIDN en de prijsverhoging... Dat is natuurlijk altijd aan het bedrijf zelf? TransIP heeft zelf toch aangegeven waarom men dit doet?
Nog nooit gehoord van DNS? Die dienst krijg je er ook bij, en daar zijn ZEKER servers bij betrokken. Nog los van alle andere argumenten (huur, loon, elektra, administratie, back-end, etc...).
Inderdaad.
En terwijl Transip niet de goedkoopste is voor domeinnamen is het voor mij zeker goedkoper dan mijn eigen DNS-servers moeten draaien. Nog even afgezien van hoeveel tijd het me kost die bij te houden.
nee hoor sticky DNS bij SIDN en eigen systemen.
In een mail van CloudVPS, onderdeel van TransIP melden ze het volgende:
In 2022 stijgen onze kosten. Stroom wordt flink duurder, maar ook meerdere andere leveranciers hebben serieuze prijsverhogingen doorgevoerd. Hierdoor zijn wij genoodzaakt onze prijzen aan te passen.
Mooi dat je cloudvps schrijft.
cloudvps was apart bedrijf, werd overgenomen door transip.
klanten van cloud werden vorig jaar naar transip overgezet. Daarmee bespaar je dus kosten want je gaat van 2 naar 1 boekhouding.
Je gaat van 2 infrastructuren die je moet onderhouden naar 1 ook dat bespraard kosten.

Helaas hoor je die bespraing nergens terug in het mooie marketing verhaaltje.
Daarnaast transip is samengegaan met combell. Combell heeft veel bedrijven overgenomen en dat geld moet ook terugverdiend worden.

Dus is het standaard bij overnames en dit soort bedrijven dat je prijzen gaat verhogen. Als de prijsverhoging meer opbrengt dan het aantal klanten dat wegloopt hou je meer over. Ook dat speelt hier mee met een prijsverhoging.
Kijk je dan bijv bij upcloud of digital ocean die ook vps servers leveren dan zie ik daar niet zulke prijsverhogingen. Hebben die dan geen stijgend kosten of kunnen die de prijs gelijk houden door dalende kosten vanwege groei ?
In het artikel staat dat er geen verklaring wordt gegeven voor de prijsstijging, in de mail staat het volgende:
De auteur heeft de verklaring van TransIP toegevoegd aan het artikel.
Onzin net als Teakers en feitelijk all media zijn overgenomen door zowel EU als dekmantel alsmede chinees investeerders https://www.apache.be/201...ieslurpers-van-vlaanderen DPG Media, Mediahuis all jawel 100% van ALLE Media is Overgenomen en Liberty Global KPN/Vodafone/TV Zenders alle Ziggo/KPN MSM is van uit 1 bron aangestuurd TV en Kabel en voor TransIP https://www.crunchbase.co...l-fund/recent_investments het plots bestaande team.blue uit Gent neemt met een rap tempo https://team.blue/brands/ vele KEY nodes over voor een habbecrats laag inschieten kun je zo hosten en als je er binnen zit dan gaat het break-even naar winst worden omgezet door de prijzen stapje voor stapje EU breed te verhogen....de stille overname van de chinezen en nu willen ze centen zien na 10 jaar
Ik zit al sinds 2016 bij TransIP met VPS oplossingen en in al die jaren is er nooit een prijsverhoging voorgekomen waar dat bij andere aanbieders elk jaar gebeurt.
Daarnaast heb ik in al die jaren nog nooit problemen gehad en is elke vraag binnen een uur opgelost. Kwaliteit en uptime is dikke prima (2x 3 minuten onbeschikbaar geweest over 6 jaar), die paar euro extra per VPS betaal ik met alle liefde.
2x 3 minuten onbeschikbaar geweest over 6 jaar
Ik kan je garanderen dat dit veel langer is geweest. Ik weet niet of je op allestoringen.nl een overzicht kan krijgen van de afgelopen 36 maanden maar daarop zou je het kunnen zien (de echte grote pieken met 100+ meldingen).

Maar over het algemeen is het kwalitatief veel beter. Als er een storing is dan wordt het vanzelf uiteindelijk wel opgelost. Ik hoef er nooit een mailtje over te sturen.

Waar ik me wel zorgen over maak is dat er geen prijsverhoging is voor x1. Als TransIP dit leest; dat mag echt wel hoor. Ik heb liever dat jullie de prijs verhogen dan dat jullie meer x1's op één machine gaan stoppen en daardoor de kwaliteit slechter wordt.
Ik kan je garanderen dat dit veel langer is geweest. Ik weet niet of je op allestoringen.nl een overzicht kan krijgen van de afgelopen 36 maanden maar daarop zou je het kunnen zien (de echte grote pieken met 100+ meldingen).
Weet ik ook niet of dat kan. Wat ik wel weet is dat de grootste storingen die er waren met DNS en DDoS te maken hadden, gezien ik alleen van VPS gebruik maak en niet van TransIP DNS heb ik daar geen onderbrekingen van ondervonden. Er is een keer (als ik mij goed herinner) iets met een router config fout gegaan en dat was heel snel opgelost. Die andere keer kan ik mij niet eens herinneren wat het was.

Afhankelijk van welke services je afneemt kan uiteraard ook je downtime verschillen.
Ik kan me herinneren dat een aantal jaren geleden ergens in Amsterdam een datakabel was opgegraven, en dat transip er toen ook urenlang uit lag. Er was toen veel offline... Maar doorgaans is transip wel een van de meer betrouwbare vps providers.
Precies dit. Als dit de komende jaren de enige verhoging blijft heb ik er geen enkele moeite mee. Die prijzen (VPS in elk geval) zijn inderdaad al een jaar of 7 hetzelfde volgens mij.
Het bedrijf waar ik werk biedt ook diensten aan vanuit dezelfde datacenters als trans-ip. Wij hebben per 1-1 een prijsstijging van 50% gekregen op de energiekosten.

Nou verwacht ik wel dat trans-ip wat meer onderhandelingsruimte heeft dan ons bedrijf, maar ze zullen zeker ook een prijsverhoging gekregen hebben.
Staat transip niet in dc's van thedatacentergroup? Waar ze zelf (mede)eigenaar van zijn?
Klopt, maar inmiddels wel verkocht aan NorthC.
Ik werk zelf ook bij een grote Managed hoster, nu zitten we zelf heel comfortabel qua domeinnaam prijzen maar we kunnen zelf ook goed het volgende merken:

- de stroomprijzen hakken er echt in bij datacentra, het gemiddelde ligt rond de €0.31/kWh
- IPv4/6 kosten zijn flink tekort en aan het stijgen, inflatie
- Domeinnamen gaan qua prijzen ook omhoog. Eind vorig jaar waren .net, .org ook in prijs verhoogd als voorbeeld.
- Met de infrastructuur van tegenwoordig die ook vulnerable is (denk: DDoS aanvallen, meer verkeer, zwaardere applicaties) is de vraag voor zwaardere omgevingen ook telkens meer. Ook bijvoobeeld Nameservers/DNS geldt dit zwaar voor.
- De hoster moet ook nog een Control Panel beschikbaar maken, backend servers die EPP acties kan doen bij het register (SIDN als voorbeeld), personeel voor eventuele vragen over simpele dingen als DNS records, die zal je toch altijd krijgen.
- Salarissen stijgen ook enorm in deze markt.

Ik snap de prijsstijgingen bij TransIP volledig, ik vind het zelfs nog meevallen. Ik denk dat we ook wel een beetje verwend zijn in de Nederlandse markt met de cut-throat hoge concurrentie en partijen die tegen elkaar opboxte.
- de stroomprijzen hakken er echt in bij datacentra, het gemiddelde ligt rond de €0.31/kWh
Ondertussen betaald een relatie van mij nog €0.09/kWh voor zijn bedrijf. Waarom is het bij jullie zo veel?
Het is niet hun DC en een DC doet meer dan doorkoppen van stroom, ze verzorgen waarschijnlijk ook redundantie in de stroomverbindingen en vaak nog tijdelijke noodstroom bij uitval van het net via vliegwiel/ups.

Ik ben niet hardwareseller, maar dit is denk ik een mogelijke verklaring.
Is dat inclusief UPS en generatoren?
Oud vast contract wellicht? Ik vraag me af of de stroomleverancier daar wel zo blij mee is want 9 cent is echt vér onder wat het daadwerkelijk kost momenteel.
Vergeet de ondertussen quasi verplichte "verzekering" tegen ransomware niet. Je kan in je voorwaarden schrijven wat je wilt rond aansprakelijkheid maar als morgen je bedrijf plat ligt en je klanten niet meer aan hun data kunnen...

Je kan dan kiezen uit:
- een echte verzekering afsluiten (peperduur)
- zelf geld opzij zetten om losgeld te betalen (grijze zone)
- infrastructuur op standby hebben om snel te restoren (risico als backups aangetast zijn)

Hiermee rekening houden en extra investeren in allerlei extra lagen zou voor mijn klanten neerkomen op minstens een verdubbeling. Was voor mij de reden om uit de hostingmarkt te stappen als kleinere speler.
Ik snap de stap, maar vond ze al vrij prijzig. Hele fijne provider wel, maar wel aan de prijs...
Echt? Ik vind TransIP zeer schappelijk. Als je de prijzen vergelijkt met menig budgethost (die allemaal in het zelfde huisje zitten) dan is TransIP inderdaad prijzig, maar dat is al een 4-sterrenmaaltijd vergelijken met een pakje instant noodles van 20 cent. Ze vullen even veel, maar de smaak is heel anders.

TransIP heeft super support en een heel solide netwerk, alleen de DNS hebben ze afgelopen jaar problemen mee gehad en in een enkel datacenter zijn er twee outages geweest binnen kantooruren door een DDOS aanval.
Als ik de stats van mijn TransIP VPS vergelijk (met een uptime van 99.99999%) met goedkopere hosts waar ik bij heb gezeten (waar ik de 99% niet eens haalde) en bijv. DigitalOcean (waar ik de 98% niet eens haal op het moment) dan ben ik toch heel blij dat ik die extra 2-3 euro per maand betaal :).

Daarbij is zoals @.oisyn aangeeft TransIP ook zeer goedkoop voor domeinnamen. Ook daar is altijd goedkoper te vinden, maar vergeet niet dat TransIP ook weer veel mogelijkheden heeft in het beheren van DNS via een API enzo. Ik heb genoeg registrars gezien waar domeinnamen duurder waren die dat niet hadden.

[Reactie gewijzigd door Oon op 27 januari 2022 10:31]

domeinamen: Vimexx scheelt soms meer dan de helft per domeinnaam

En support transip, daar heb ik wel een mening over.. totaal niet telefonisch bereikbaar!
Is telefonisch bereikbaarheid zo belangrijk dan? What about chat? Persoonlijk ben ik zeer tevreden als het via live chat kan. :)
Welke chat? Het is alleen per mail/tickets..
Waar je binnen dezelfde dag, soms enkele uren een reactie krijgt. Zelfs in weekend of buiten kantoor uren.

De support van Transip heb ik niks negatiefs over te zeggen, heb het best wat keren nodig gehad en altijd snel en adequaat geholpen. Dat is een ervaring die ik eigenlijk bij nog geen andere hoster heb mee gemaakt. Met name de goedkope hosts is support absoluut prut.

Zelf geen chat gezien, nee, maar dat is vrijwel altijd een lompe bot waar je niks aan hebt die je toch door moet verwijzen naar een echte medewerker, ik heb daar geen positieve ervaringen mee, meestal zijn de 1e lijns support medewerkers die na de bot komen ook niet bepaald behulpzaam.

Ik stuur liever een ticket zodat de support afdeling er de tijd voor kan nemen en kan bepalen wie het moet gaan afhandelen. Bij Transip in ieder geval altijd keurige oplossingen mogen ontvangen.
Meestal wordt ik door transIp in enkele minuten geholpen als dit binnen de kantoor uren valt.
Ik heb wel is om 3 uur snachts gewoon een slow chat gehad via het ticket systeem op een zaterdagnacht, letterlijk binnen een minuut of 20 gewoon reacties en dat midden in de nacht
OW, ik zit zelf bij Vimexx en ging er van uit dat TransIP ook wel live support had... 8)7
Live chat is even nutteloos als telefonisch als het om meer dan iets met facturatie of een reboot gaat. Bij TransIP kun je zelf je VPS rebooten en vanuit de console erin als het nodig is, dus dat kun je allemaal zelf oplossen.
Dan blijft alleen nog administratieve dingen (facturatie) over en de grotere problemen, maar die hebben of geen haast of zijn toch te veel om telefonisch of via live chat te gaan rommelen.

Ben blij dat ze de kosten daarvan besparen en gewoon hele goeie support hebben via tickets. Bij andere partijen heb ik vaak genoeg een halfuur op antwoord zitten wachten in live chat, waarna het dan alsnog in 10 minuten is opgelost of je wordt doorgestuurd naar een ticket omdat de T1-support het niet kan oplossen en de T2-support geen chat reps heeft. Bij TransIP schiet ik een ticket in en krijg ik vanzelf een halfuur tot een uur later antwoord dat het is opgelost.
TransIP heeft bij mij tot nog toe altijd binnen een uurtje mijn tickets afgehandeld. Tenzij het iets heel simpels is over een factuur ofzo heeft telefonisch contact vaak toch weinig nut.

Ik heb er bewust voor gekozen om mijn domeinnamen bij dezelfde partij te houden als de rest zodat ik gewoon iedere maand een factuur krijg en niet met meerdere verschillende partijen bezig ben. Als domeinnamen nou een paar euro per maand zouden schelen dan zou het (keer het aantal domeinnamen dat ik heb) mogelijk wel de moeite waard zijn om het op te splitsen, maar dan moet je je toch ook wel afvragen waarom ze zoveel goedkoper zijn.
Ik doel dan ook meer op support voor een vps. Maar dan nog, een bedrijf hoor je te kunnen bellen. Ook als je aangeeft in het ticket of ze even willen bellen(want dat is soms handiger en sneller) doen ze ook niet.
Juist support voor een VPS zou ik echt niet gaan bellen, dat zijn allemaal dingen die beter in een ticket kunnen.
Maar zelfs mijn inhoudelijke tickets die eigenlijk voorbij standaard support van een unmanaged VPS gaan zijn altijd binnen een uurtje of twee afgehandeld, daar kan ik echt niet over klagen.
Vimexx is inderdaad spotgoedkoop. Vanaf 45 cent per maand voor hosting!

https://www.vimexx.nl/webhosting

Het is wel wat verstopt op die pagina, je moet twee keer op de blauwe pijl links drukken.
Op aanraden van een Tweaker hier vorig jaar ook eens een domein voor een klant via Vimexx geregistreerd maar die maken direct een '2e domein .online' aan.. Eerste jaar gratis meneer!

Ja maar die mag je dus nog wel even handmatig stopzetten. Dit soort koppelverkoop ben ik niet van gediend en blijf dus lekker bij Transip. Al jaren lang een goede, duidelijke en betrouwbare partij.
Dan heb je die dus niet verwijderd uit je mandje. En ze moeten ergens op verdienen.
Lol, tuurlijk wel maar dat ze die er automatisch inzetten heeft niets met 'ze moeten ergens op verdienen' te maken.. Gewoon koppelverkoop/afzetterij en een reden om er geen zaken meer mee te doen en iedereen die ik ken die een domein vast wil leggen deze partij afraden.. Alle kleine beetjes helpen ;)
ach ja, bij transip betaal je het dubbele dan bij vimexx. dat vimexx aan koppelverkoop doet, doet transip dat met hogere prijzen.
En intussen heeft Vimexx ook een prijsverhoging van 5% aangekondigd per mail. Webhosting van 0,45 € wordt 0,47 €. Ben benieuwd hoeveel klagers dat weer oplevert :+

https://www.vimexx.nl/prijzen

[Reactie gewijzigd door zx9r_mario op 27 januari 2022 15:25]

Duidelijkheid, I love it ;)
Heel apart, bij mij is het nooit op automatisch verlengen gezet.
Niet op automatisch verlengen, automatisch een extra domein aangemaakt ipv hetgeen wat ik heb besteld.. Is nogal een verschil. Zo doen ze een jaar later net alsof het zo hoort..

Afijn, wellicht een verschil van inzicht over hoe dit soort dingen 'horen' ;)
oohh zo, ja inderdaad. Ja dat doen ze inderdaad, ik vind het zelf niet erg, want de domeinnamen verlopen vanzelf. Dus ze maken zelf de kosten.
hier vorig jaar ook eens een domein voor een klant via Vimexx geregistreerd maar die maken direct een '2e domein .online' aan.. Eerste jaar gratis meneer!
Niet dat je daar ook maar iets aan hebt, want probeer maar eens fatsoenlijk in de zoekresultaten te komen met zo'n TLD. Daarbij mag je weer moeite doen om hem niet volgend jaar automatisch verlengd te "krijgen", waar je dan wel gewoon voor mag afrekenen.
Transip verdient de bulk van het geld op de zakelijke markt en vanuit dat opzicht maakt een paar euro verschil geen biet uit. Zelf breng ik bijna alle klant projecten onder op transip VPS-en. Mijn uurprijs overtreft de maandelijke kosten ruimschoots.

Uptime ben ik er meer dan tevreden over, bereikbaarheid service afdeling is prima. Vanuit de meeste aspecten ben ik de service afdeling, want ik beheer die server.

De enige reden waarom ik ook nog wat andere partijen gebruik is risicospreiding, ik kan snel wat containers overhevelen als dat moet naar een ander netwerk. Maar goh, dat is misschien 1 keer gebeurd in de afgelopen 5 jaar.
Een paar euro ? Hangt ervan af, uiteindelijk is het de eindklant die dit gaat betalen hoor. Ok een stijging van 1 euro op een domeinnaam nu niet. Maar als jij een vps gaat beheren voor een klant, dan ga je dat doorrekenen, voor 100 euro gaat een klant nu niet zijn prijzen naar omhoog halen, maar 100 euro hier, 100 euro daar en voila prijsstijging van producten. En wie gaat dit betalen ... de consument. Stroom is zeker duurder geworden en wat is bij een hosting boer nu 1 van de dingen waar veel geld naartoe gaat ... stroom en lonen. Lonen is afhankelijk van hoeveel medewerkers je hebt uiteraard, kan loopt flink vlug op. En goed IT personeel, wel daar betaal je nu eenmaal voor. Uiteraard is er nog hardware, dat zal ook wel een pak kosten, maar als je dat op jaarbasis gaat bekijken naast loon en stroom zal dat nog wel meevallen
Downtime kost meer geld dan die paar euro op de service.
SLA's kosten nu eenmaal geld.
Dat weet ik goed genoeg, ik zeg alleen maar dat iemand de prijsstijging gaat betalen. Gratis bestaat niet.
Als ik de stats van mijn TransIP VPS vergelijk (met een uptime van 99.99999%) met goedkopere hosts waar ik bij heb gezeten (waar ik de 99% niet eens haalde) en bijv. DigitalOcean (waar ik de 98% niet eens haal op het moment) dan ben ik toch heel blij dat ik die extra 2-3 euro per maand betaal :).
Ik sta echt te kijken van de gemixte reacties onder zo'n nieuwsbericht, de een is hartstikke tevreden, de ander heeft continu problemen, eigenlijk best bizar. Ik heb 33 servers/droplets en 3 managed databases bij DigitalOcean en ben er juist ontzettend tevreden over. 3 jaar geleden afgestapt van een paar dedicated servers bij OVH (daarvoor VPS bij TransIP) en nooit meer problemen gehad. Alles draait al jaren helemaal stabiel en heb nog geen seconde downtime gehad. Ok, wel achter loadbalancers en servers in verschillende DC's, maar toch.

Vanmorgen wel alle domeinnamen van TransIP naar mijn.host verhuisd, domeinnamen zijn in vergelijking met de hostingkosten natuurlijk peanuts, maar principieel ga ik niet de hoofdprijs betalen voor een dermate homogeen product als domeinnamen.

En wat betreft support, ik denk als je een beetje in de materie zit dan hoef je echt geen supportdesk te hebben voor je hosting en daar dus ook niet voor te betalen. Probleem voor clubs zoals TransIP is denk ik dat ze veel cowboys als klant hebben die wel even webhoster denken te kunnen spelen en vervolgens het verschil tussen een a-record of c-name niet begrijpen. DigitalOcean heb ik eenmalig een mailtje moeten sturen omdat ze een limiet hebben van 25 servers per account, maar verder nooit nodig gehad.
Vwb DigitalOcean kan ik verder ook echt niet klagen hoor. Ik heb een paar development droplets waar ik weinig van verwacht, en wat dat betreft betere uptime dan ik had gehoopt. Bij Linode heb je voor hetzelfde bedrag betere uptime (in mijn ervaring), maar die vind ik dan weer meer gedoe om snel te schalen, en voor de projecten die ik bij DO heb draaien vind ik dat juist belangrijk. Maar ook bij DO kun je veel met load balancers en meerdere nodes om nul downtime te hebben en toch nog onder de prijs van een premium host te blijven.

Vwb TransIP, tja.. Er zijn nou eenmaal weinig kwalitatieve hosts in Nederland. Het is wel fijn om het in Nederland te houden bij een host met een goede privacy en verwerkersovereenkomst, en ook qua belasting is het heel gemakkelijk dat je gewoon de factuur bij je inkoop pleurt en nog geld terugkrijgt ook.
Ik weet niet of ik TransIP ook zou gebruiken als het particulier was, maar ik vind het zakelijk toch wel echt het beetje extra zekerheid (en daarmee beetje extra prijs) waard. Ik ben zelf ook ooit begonnen omdat ik mijn development klanten hosting aan wilde bieden, toentertijd met een reseller pakketje bij Versio, en als je kijkt wat ik aan goedkopere hosts allemaal langs ben geweest dan heb ik bij TransIP niks te zeuren.

[Reactie gewijzigd door Oon op 27 januari 2022 18:03]

Ik beheer sites voor meerdere klanten bij verschillende hosts en servers.
Transip is toch wel de de snelste en nog nooit echte downtime meegemaakt.
Ik had bij cloudvps nu transip wat vpsén lopen. cloudvps qua support goed. Wel wat problemen gehad 2020-2021 met te veel storingen, geen ddos.

Nu via belgische provider die vps bij upcloud haalt. Upcloud uptime is perfect en prijs is ook nog beter als cloudvps/transip.

Daarnaast zie ik bij upcloud geen prijsstijging, hoe zou dat nu komen ?

[Reactie gewijzigd door bbob op 27 januari 2022 11:45]

Heb je het dan over de VPS prijzen? Want voor domeinnamen zijn ze imho niet duur. Het kan allicht ietsjes goedkoper, maar sommige aanbieders rekenen bijna het dubbele.

.edit: even een factuur opgezocht van 2006 toen ik nog bij NXS zat (later overgenomen door interned services, later overgenomen door KPN). €14,28 per jaar voor een .nl domein :X. Nu 16 jaar later zit TransIP daar nog altijd bij lange na niet aan.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 27 januari 2022 10:30]

kijk eens naar vimexx, dat scheelt meer dan 50%, en daar kun je dns etc ook allemaal goed instellen.
vimexx .nl: € 0,89 eerste jaar, verlengen: € 3,89
transip .nl: € 0,99 eerste jaar, verlengen: € 8,99
vimexx .nl: € 0,89 eerste jaar, verlengen: € 3,89
Let wel op dat Vimexx prijzen laat zien excl btw. Voor consumenten horen bedrijven prijzen incl btw te laten zien. Vimexx is nog steeds goedkoper, maar toch.
bij transip is het ook excl btw. (zoals elk hostingpartij dat doet)
Dat is inderdaad hun excuus, maar "iedereen doet het" is geen excuus want het is gewoon illegaal:

https://www.reclamecode.n...transip/2012-00922/86725/
We hebben het in deze uitspraak over advertenties! Niet over prijzen op websites.
Eerste jaar prijzen zijn natuurlijk sowieso quatsch, daar moet je niet naar kijken. Vimexx is idd goedkoop, daar zit ik ook bij voor hosting. Maar de interface haalt het echt niet bij wat TransIP biedt. [.edit: ik zie dat ze inmiddels een overhaul hebben gedaan, dit werkt wel wat beter]. En bovendien wordt TransIP ook vaak ondersteund door 3rd party tools. Zo gebruik ik bijvoorbeeld een wildcard cert van Let's Encrypt voor mijn thuisnetwerk, daarvoor moet ik een DNS verificatie doen. Voor certbot en dehydrated zijn er genoeg plugins voor TransIP te vinden. Bij een budget-partij moet je dat al snel zelf klussen, als ze daar überhaupt API voor hebben.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 27 januari 2022 11:08]

Voor certbot en dehydrated zijn er genoeg plugins voor TransIP te vinden.
Vimexx lijkt DirectAdmin te gebruiken, dat wordt behoorlijk ondersteund. Voorbeeld: acme-sh heeft er een plugin voor.
Daar heb ik niet zoveel aan voor mijn thuisnetwerk :). Ik wil die cert op mijn NAS.
Voor vimexx is er i.c.m een gist van iemand die het he-le-maal gehad had met ze wel een renewal-hook te maken idd. Maar het blijft behelpen i.p.v handige api/plugin voor certbot.
Ergo: Vimexx gokt op de lange termijn... want die zitten vreselijk dicht tegen de kostprijs aan. Op deze manier is de korting van jaar een na pak en beet 30 jaar wel terugverdiend.
TransIP pakt bij de eerste verlenging de korting terug die ze het eerste jaar gegeven hebben, en verdienen daarna ieder jaar opnieuw.
Voor zowel domeinen als VPS-en vind ik ze ontzettend duur.
Vergelijk domein prijzen eens met vimexx en VPS eens met contabo.
Daarnaast, een fijne provider? mwah.
- Na plechtige beloftes over een levenslange gratis 1TB account op Stack, de gratis accounts de nek om draaien.
- Ik kan me nog een domein akkefietje herinneren dat domeinen gewoon _niet_ bereikbaar waren, ook niet als je alternatieve DNS providers gebruikte.
- Achteraf extra geld vragen voor domein registraties...

Ik ben blij dat ik al mijn domeinen verhuisd heb naar vimexx. Mijn VPSen had ik altijd al bij contabo,
Vimexx is van TransIP voor zover ik weet.

Hoe betrouwbaar is Contabo vergeleken met bijvoorbeeld Leaseweb? Ik zie dat je veel meer waar voor je geld krijgt daar.

Heb nu 4CPU, 4GB ram en 80GB opslag voor 11,89

[Reactie gewijzigd door Dennisb1 op 27 januari 2022 11:14]

Dat lijkt te kloppen: Ik vond dit nieuwsbericht: nieuws: Fusiebedrijf van TransIP en Combell neemt WebRuimteHosting over

Even ter vergelijking de prijzen voor domeinen bij vimexx:
https://www.vimexx.eu/domeinnaam/domeinnaam-extensies
en dan bij Transip:
https://www.transip.nl/prijzen

Ik heb vooral .nl en .eu domeinen. Beide extenties zijn bij vimexx nu extra goedkoop.
Standaard tarieven voor .nl
Vimexx: € 3,89 (nu tijdelijk voor € 0,89)
TransIP: € 8,99

Standaard tarieven voor .eu
Vimexx: € 5,99 (nu tijdelijk voor € 1,75 )
TransIP: € 14,99

Ik vind deze verschillen fors (om het mild uit te drukken)

[Reactie gewijzigd door michielRB op 27 januari 2022 11:16]

Als vimexx transip,= combell is kun je wachten dat ze de prijzen van domeinen in de toekomst ook omhoog gaan gooien.
Prijzen gelijktrekken zie je wel vaker. Sterker nog de vraag is of ze in de toekomst sommige merken/namen niet opheffen en samenvoegen. Dat bespraard ook kosten.
Klanten van cloudvps ook door transip overgenomen zijn ook deels omgezet naar transip.
Zelfde doen ze ook bij TWS, daar zijn de prijsstijgingen ook extremer.
Dit is natuurlijk ook waar ze zich op focussen, Vimexx is volgens mij een prijsvechter op alle producten terwijl TransIP zich altijd meer heeft geprofileerd als full-service partij met hogere prijzen ook voor domeinnamen. Zelf zit ik bij Hetzner voor mijn VPS wat ook weer een stukje goedkoper is.. Uiteindelijk draait het om wat je nodig hebt wilt en hoever je gaat zoeken om het onderste uit de kan te halen.

Voor domeinnamen heb ik zelf gekozen voor Realtime Register aangezien hun API in mijn ogen als beste uit de bus kwam en ze erg goede support hebben. Daar maak ik gebruik van hun Go-Orange programma waar ik voor 5 euro per maand alle domeinnamen tegen kostprijs inkoop, heb dus nu ook geen gezeur meer met zoeken naar de laagste tarieven, een .nl kost bijvoorbeeld 3.19 EUR per jaar.
https://realtimeregister....omain-products/go-orange/
Heb je daar ook DNS bij zitten in die prijs?
Ja DNS management zit daar ook bij inbegrepen, je kunt er ook een DNS template instellen zodat je niet elke je default config moet invullen.
Nice, thx.

[Reactie gewijzigd door Dennisb1 op 27 januari 2022 15:56]

Ik maak al drie jaar gebruik van een VPS bij Contabo
Nu sinds kort de goedkoopste ( 72€/j ) dat zijn dan 4 cores met 8GB en ( voor mij ) de 200GB SSD.
Plex doet het niet lekker daar op ;) maar dat was bijzaak voor mij.

Op mijn vorige had ik de VPS-M ( 6core16GB ) destijds nog geen HDD, alleen SSD caching, en daar had ik nooit een issues met Plex ( ook transcoding ging geweldig )

Het zijn geen VPS'en die je zakelijk volop gaat inzetten, maar voor een gevorderde particulier zeker aan te raden.
Kan je niet beter Strato gebruiken dan?
4 CPU vCore
8 GB RAM garantiert
300 GB SSD
€ 5,- per maand

Zit zelf een beetje in dubio, betaal best veel bij leaseweb momenteel.
Alleen ervaring met Strato ooit, mbt domein + webhosting, niet met de VPS.
Verder is jouw ( Duitse) prijs, in NL is die duurder ) nagenoeg hetzelfde.

Strato biedt 300GB ruimte, en 100MB/s netwerk
Contabo 200GB SATA OF 50GB NVME, en 200Mb netwerk.
Op papier lijkt de verbinding met Strato dan beter, maar de vraag of het geen typefout is ( er staat nl. TOT 100MB/s )

Ik heb nooit klachten met Contabo gehad, en het lijstje met OS is best groot ( zelfs proxmox7 is mogelijk, maar of je dát wilt, is een tweede ;) )
Strato kan je geen eigen NS servers configureren.
Vimexx is van TransIP TeamBlue voor zover ik weet.
Fixed that for you
Ja ik zat al naar VImexx te kijken, is een interesante partij.
Hoe betrouwbaar is Contabo vergeleken met bijvoorbeeld Leaseweb? Ik zie dat je veel meer waar voor je geld krijgt daar.
Contabo is betrouwbaar, uptime is erg goed. Je kunt echter de specificaties van VPS'en en prijzen niet direct vergelijken met andere aanbieders. Ik heb daar een VPS met 200 GB SSD, 4 cores voor E 4.99 excl BTW. Veel dataverkeer. Maar echt snel is de VPS niet. Ideaal als je wat bestanden online wilt wegzetten voor download. Maar als je een website host, gaat optimaliseren en laadtijden in ms gaat tellen dan moet je niet bij Contabo zijn.
Hmm balen is dat altijd dat je zo wordt misleid met aantal vCPU’s, ja oké het hangt ook af van de daadwerkelijke CPU maar dan nog…

Dan blijf ik wel safe zitten waar ik zit, ik host enkele grote forums en een webshop en geen zin in gesodemieter.
Die VPS servers bij Contabo zijn wel zwaar oversaled. Dat merk je ook aan de performance. Anders kan het ook niet voor die prijzen.

Beetje Appels met Peren vergelijken.
Kost wat meer dan de concurrent maar daar krijg je dan ook stabiliteit en naar mijn idee transparantie voor terug. Krijg regelmatig een mailtje mbt security: letop installeer deze nieuwe patch. Daarnaast krijg je ook mails als er mogelijk downtime is door storingen. Bij menig hosting bedrijf moet je dat op nu.nl lezen...
Volgens mij ben ik een (te?) trouwe gebruiker van TransIP, volgens mij zit ik al een jaar of vijftien bij ze en eigenlijk altijd tevreden over de prijs/kwaliteit. Meestal alleen maar domeinnamen afgenomen, dus geen ervaring op andere gebieden. Ooit begonnen met WideXS halverwege de jaren '90 van de 20e eeuw, maar die zijn ondertussen zo vaak overgenomen en zijn nu uiteindelijk KPN geworden. Zie het nog wel gebeuren dat het landschap voor hostaanbieders nog verder gaat verschralen. Geen idee eigenlijk of het landschap er beter op geworden is of dat er steeds minder keus is? Zit niet echt diep in de hostwereld hoe dat loopt, heb wel het idee dat steeds meer naar de grote partijen gaat zoals Google/Amazon/enz.
Ooit bedacht dat het juist “een hele fijne provider is” omdat ze gezonde marges maken op hun producten? Je kunt altijd overstappen naar een keiharde prijsvechter die een reactietijd van 2 weken heeft en telefonisch ook niet bereikbaar is. Of je daar blij van wordt is de vraag, maar dan ben je wél goedkoper uit :)
In de email is wel een verklaring gegevens:

Er is op dit moment sprake van een hoge inflatie. Door flinke prijsverhogingen van onder andere hardware-, energie- en overige leveranciers hebben wij besloten de prijzen voor een aantal producten aan te passen.
Ik heb niet eens een email van ze gehad, vreemd!
waarschijnlijk worden de mails in batches verstuurd (ineens duizenden mails versturen wordt niet door alle ontvangende servers gewaardeerd). Ik heb hem ook nog niet gehad.

Edit: op moment dat ik de reactie plaatste kreeg ik de mail natuurlijk binnen.

[Reactie gewijzigd door Eupeodes op 27 januari 2022 10:23]

tenzij je natuurlijk graag je servers blacklisted wil krijgen.. dan moet je gewoon een paar duizend mails in 1 keer uitsturen.
Ik kreeg hem gelijk met jouw comment. Ze hebben veel mails te versturen, dus je zult 'm binnenkort hebben.
Ik heb niet eens een email van ze gehad, vreemd!
oh, ik ben dus niet de enige.
Ik heb ook nog geen mail gehad. Ik wacht het rustig af!
Gelukkig gaat hun STACK service niet omhoog qua prijs. Maar € 15 voor een .com domein naam, kom op zeg. Koop er dan eentje bij CloudFlare en laat daar meteen je DNS hosten. Is nog veilig ook.
.com is de afgelopen tijd ook in prijs omhoog gegaan. € 15 ligt maar een dikke euro onder mijn inkoopsprijs voor .com, dus ik vind het wel meevallen...
Bij openprovider betaal je 7,83 EUR (excl BTW) voor een .com domain.
Je moet dan wel "member" van openprovider zijn voor minimaal 49 EUR/jaar. Vanaf pakweg 7-10 domeinen is openprovider goedkoper dan een willekeurige andere leverancier, beetje afhankelijk welke tld's je nodig hebt.
Cloudflare is USD 8.03 voor een .com
En je hoeft geen member te zijn.
Daarnaast zijn ze makkelijk met de BTW.
Ik vergis me, zie dat het € 11 inkoop is. Ik ken OpenProvider en inderdaad, mijn leverancier is blijkbaar wel wat duurder als ik het zo zie (muv .com zo'n 1 a 2 euro per extensie). Maar ik ben zeer tevreden over mijn leverancier, dus voor die paar euro per klant per jaar ga ik niet switchen. Scheelt ook dat ik geen pure hosting partij ben :)
Laat me raden, je zit bij ODR? Ik heb daar 500+ domeinnamen draaien tot volle tevredenheid. Ja, je kunt dan overstappen voor een paar euro minder, maar waarom zou je. 👍🏻
Goed geraden _/-\o_ Ja, ben eveneens erg tevreden over Harm! Helemaal met je eens :)
Hij is altijd bereikbaar, zelfs als je op zondag een e-mail stuurt krijg je vaak dezelfde dag nog reactie. Dat is voor mij ook wat waard! :D
14 euro inkoop? Dan zit je wel erg duur in te kopen.
Ik vergiste me inderdaad, is € 11 ex btw. Als ik het vergelijk met de tarieven van Strato, Yourhosting, Antagonist, Hostnet, etc. lijkt het wel in dezelfde orde van grootte te liggen.
Veel bedrijven willen graag - of zijn zelfs verplicht - om alles bij een Nederlandse partij onder te brengen (ook hun domeinnamen en DNS beheer) dus alles naar CloudFlare kan dan niet. Natuurlijk zijn er in Nederland nog wel alternatieven, maar weinig die op zo'n grote schaal werken als TransIP.
Als je voor een dergelijk bedrijf dan ook gaat vallen over 15 euro is er natuurlijk al iets mis 😬
Bij cloudflare kun je alleen geen .nl domeinen kopen, dat is wel weer onhandig dan.

En het is niet echt aan te raden om je registrar en dns hoster gelijk te trekken, mocht die er uit liggen dan kun je ineens helemaal niets meer; en als je het bij twee partijen had dan kun je tenminste nog de nameservers aanpassen naar een nieuwe dns host.

[Reactie gewijzigd door Kees op 27 januari 2022 10:46]

Alleen als cliudflare DNS eruit valt, dan valt het halve internet volgens mij uit, met diverse cdn leveranciers en zal je je site waarschijnlijk ook niet goed werken 😅
Dan is dat een heel goed idee om in een DR plan te verwerken
heeft cloudflare dan NL domein support?
Jammer. TransIP was kwa domeinen al enorm duur, en nu is voor mij wel het punt bereikt mijn ruim 40 domeinen te verhuizen naar een andere partij.

Hele fijne provider, maar daar zijn er meer van die goedkoper zijn.
Ben het met je eens, domeinen waren al duur bij hen maar het wordt nu tijd om te verhuizen.
Waar ga jij heen met je domeinen?
Ik zelf zit niet bij Transip of andere genoemde partijen maar weet toevallig xel.nl is in .nl de goedkoopste (ook na het eerste jaar) en mijn.host zijn de prijzen ook aardig scherp. Geen idee als die binnenkort ook gaan stijgen. Succes met de zoektocht.

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 27 januari 2022 11:50]

ik zit zelf bij openprovider en dat bevalt goed
Is Oxxa of Mijndomeinreseller geen optie voor je met zoveel domeinen?
Ik ga ook maar eens rondkijken. Uit gemak altijd nog bij Transip gebleven, maar het wordt nu wel erg gortig. Zonder heel goed rond te hebben gekeken, wat zijn goede alternatieven? Xel lijkt een stuk goedkoper te zijn, maar er zijn ongetwijfeld Tweakers die hier al wel goed onderzoek naar hebben gedaan :).
Goedkoper is niet altijd beter. En waarom belast je de prijsverhogingen niet gewoon door aan jouw klanten?
Ik ben al zeker 10 jaar klant van Transip en erg tevreden. Echter vanwege de hoge prijs voor de domeinnamen heb ik alles al verhuist naar Vimexx. Met 300+ domeinnamen scheelt dat echt enorm. Mijn VPS draaien wel bij Transip vanwege de kwaliteit. Hun support vind ik prima, snelle reactie op een ticket en goed geholpen. :)
Krijg net een e-mail dat Vimexx ook prijzen heeft verhoogd :+
Maar wel aanzienlijk minder dan bij Transip. .NL domeinnaam bij Vimexx is + € 0,29 en bij Transip + € 1,00!
Hier hetzelfde, er zijn vooral problemen met de big storage helaas, dat is toch wel bijna maandelijks te frequent om fijn te vinden (juli, sept, okt 2020), maar alle support is top. Ik snap de prijsverhoging los van inflatie, ze bieden zo'n breed scala aan waar wij totaal geen gebruik van maken, maar dat hoort er allemaal bij. Tot nu toe vind ik ze nog steeds niet duur. Hosten bij AWS/GC is volgens mij nog steeds veel meer aan de prijs met onze kleine schaal.

[Reactie gewijzigd door Zebby op 27 januari 2022 14:08]

Wat voor problemen heb je met Bigstorage dan? Onbereikbaar of ook dat backups teruggezet moeten worden?
Ik heb overdreven (zal ook even editen), zat ook wat tussen van een andere partij van hetzelfde concern, zie bv 09-2021 en 10-2021: https://transnoc.nl/incident/1618b8d1a8add8/nl/ en https://transnoc.nl/incident/16161bfe5cd332/nl/ als laatste 2. Daarvoor 07, verder terug zoekt m'n mail even niet, maar toch eigenlijk wat te vaak om fijn te zijn.

Het zijn bijna altijd zaken die niet hadden mogen falen, maar het toch doen. En dat wordt na een paar meldingen toch vervelend.
Goed om te weten, thanks!
Precies hetzelfde hier inderdaad.

De prijs van een .com domeinnaam is nu maarliefst €15,- per jaar. Bij Vimexx bijna de helft, dus dat scheelt aanzienlijk en tikt flink aan bij een aantal domeinnamen.

Update: En toen kwam ook de e-mail van vimexx binnen met de prijsverhogingen. Ze zijn nog steeds goedkoper dan TransIP voor domeinnamen, maar niet meer de helft. Nieuwe prijs €12,59

[Reactie gewijzigd door Robert-Jan op 27 januari 2022 15:50]

Vimexx stijgt vanaf 01-03-2022 met 5%, Hiervan zojuist mailing gehad
Had vps bij cloudvps maar werd transip en prijs ging mij te veel omhoog.

Nu bij Belgische aanbieder die ook management doet en daarbij gebruik maakt van upcloud en nog 1 vps draait bijv cloudvps via hun.

Upcloud is wat mij betreft een goed, goedkoop en sneller alternatief voor transip.
Beetje hetzelfde gevoel hier, al 8 jaar een tevreden klant, zeer goedde stabiele VPS'en, snelle kundige support. Alleen wat duur geworden over de jaren heen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee