Ziggo deelt specificaties voor het gebruik van eigen modem op Ziggo-netwerk

Ziggo heeft de specificaties online gezet die gebruikers nodig hebben om een eigen modem te gebruiken op het Ziggo-netwerk. Vanaf nu is het dan ook mogelijk voor VodafoneZiggo-klanten om een eigen modem te gebruiken, iets waar het bedrijf zich lang tegen heeft verzet.

VodafoneZiggo zette de specificaties online in de aanloop naar de verplichting tot vrije modemkeuze, waar providers zich vanaf aankomende vrijdag aan moeten houden. Gebruikers die een eigen modem willen gebruiken op het Ziggo-netwerk moeten een modem gebruiken dat de Docsis 3.1-specificatie ondersteunt. Wil de gebruiker ook telefoniediensten gebruiken, dan zijn er nog daarvoor andere SIP-eisen.

Op de site schrijft VodafoneZiggo daarbij dat eigen modemkeuze nog niet voor alle klanten beschikbaar is. Gebruikers moeten een postcodecheck doen om te zien of modemkeuze beschikbaar is. Het bedrijf schrijft: "We doen ons uiterste best om dit voor iedereen zo snel mogelijk beschikbaar te maken. Omdat hiervoor lokale aanpassingen aan ons netwerk nodig zijn, kan het helaas zo zijn dat de wijzigingen nog niet in je postcodegebied zijn doorgevoerd. Doe dan over enkele weken de postcodecheck nog een keer."

De Autoriteit Consument en Markt publiceerde in juli vorig jaar een beleidsregel waarin staat dat consumenten en bedrijven zelf hun modem en router moeten kunnen kiezen en dat telecomproviders specificaties moeten delen om met een eigen modem verbinding te maken met het netwerk van de aanbieder. Die vrije modemkeuze gaat 28 januari officieel in werking.

De beleidsregel van de ACM volgt Europese regels van de Berec, het samenwerkingsverband van Europese telecomtoezichthouders, over de vrije modemkeuze van consumenten. De vrije modemkeuze zit al lang in de pijplijn, maar werd meerdere malen uitgesteld. Vanaf het moment dat de regel ter sprake kwam, hebben telecomaanbieders zich verzet tegen de vrije modemkeuze. VodafoneZiggo bleef zich het langst verzetten tegen de vrije modemkeuze van alle telecomproviders, onder meer door naar de rechter stappen om de beleidsregel en een uitspraak van de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten aan te vechten.

VodafoneZiggo is overigens niet de laatste van de grote landelijke aanbieders die de specificaties op de website deelt. KPN zette de specificaties in 2020 al online. Providers Delta en T-Mobile zeggen tegen Tweakers dat zij de specificaties voor eigen modemgebruik op donderdag publiceren.

Door Stephan Vegelien

Redacteur

26-01-2022 • 17:17

317 Linkedin Whatsapp

Submitter: tazmaniankoala

Reacties (317)

317
315
157
16
0
124
Wijzig sortering
Nog los van het feit dat het goed is dat men een vrije keuze heeft; zelf maak ik al weet-ik-niet-hoelang gebruik van het standaard ziggo modem in bidge modus en heb ik hier oprecht nog nooit gedoe mee gehad? waarom zou ik zelf een modem willen kiezen? wat mis ik op dit moment?
De problemen met de PUMA6-chipset bijvoorbeeld? Ook is het eerlijker naar hardware-fabrikanten. Waar voorheen een provider het hele verzorgingsgebied van modems van dezelfde fabrikant voorzag (en andere fabrikanten daarmee buiten spel stonden), heeft een ieder nu de vrijheid om daar een eigen keus in te maken.
Ik moet hierbij dan ook vaak gniffelen als mensen vaak Fritz!Box kabelmodems aanraden als alternatief. Ook de Fritz!Box Docsis 3.1 modellen hebben Intel Puma SoC's. Bijvoorbeeld Ziggo's eigen Ubee UBC1318ZG heeft een Broadcom BCM3390. Draait hier inmiddels al maanden als een zonnetje in bridge.

tl;dr, controleer goed welke SoC het modem wat je gaat kopen heeft. Ik heb hier nog een overzicht kunnen vinden, maar daar staan helaas niet alle modellen op.
Ik heb naar dat lijstje gekeken, maar zie geen Fritzbozen? Hoe en waar kan ik de gebruikte chipsets zien van de modems? Ik zou graag dit willen weten, want ik zit er aan te denken om volgende maand de Fritbox 6690 te kopen. Bij de specs zie ik de gebruikte CPU en chipset niet.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 27 januari 2022 05:00]

De meeste kabelmodems van AVM hebben Puma chipsets. Voor de 6690 is het aannemelijk dat dit ook het geval is:

https://boxmatrix.info/wi..._Models#FRITZ.21Box_Cable

Ik heb de vraag aan AVM gesteld.
Bedankt voor het lijstje! Volgens mij zijn er alleen problemen met Puma6 en niet Puma7. Ik heb zelf goede ervaringen met Fritzboxen en gebruik het liefst alles van AVM vanwege Mesh.
De Puma 7 is ook absoluut niet ideaal. Ook de Puma 7 heeft te maken met verhoogde latency en verhoogde jitter van je verbinding, zei het AFAIK minder dan met de Puma 6. Ik zou persoonlijk ieder modem met een Intel Puma SoC vermijden en kiezen voor een model met een Broadcom BCM3390. Je zou ook kunnen kijken voor een zo dom, energiezuinig mogelijk modem om daar iets achter te zetten.
Nog een lijstje ... Niet heel up to date, maar nog wel met actuele routers: http://eisbaer.square7.ch...icht%20-%202020-04-24.pdf (pagina 3)

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 28 januari 2022 20:05]

Nope. Bij AVM zelf heb ik dat ook nooit kunnen vinden. Er stonden AVM-modellen als de 6490 geloof ik op badmodems.com, maar badmodems is ermee gestopt. Het zou fijn zijn als alle fabrikanten transparant waren over de SoC’s in hun hardware.

[Reactie gewijzigd door daanb14 op 26 januari 2022 23:33]

Hier een lijstje met "bad cable modems", puma6 devices die je niet wil hebben. Let er goed op dat, wanneer je de weg van een eigen kabelmodem wilt bewandelen, je niet puma6 voor puma6 gaat verwisselen. Daar schiet je alsnog weinig mee op.
Misschien rare vraag, heb je hier ook last van in bridge mode?
Geen rare vraag, maar het antwoord is ja. De PUMA chipset heeft nou juist betrekking op het modem gedeelte. Dus ja, ook in bridgemode heb je hier last van.
Op het moment heb ik volgens mij geen gedoe (7 ms ping en stabiele verbinding). Heeft het alsnog nut naar een ander modem te zoeken in verband met veiligheid en mogelijke hoofdpijn? Of is het een kwestie van "if it ain't broke don't fix it"?
Hier ook een standaard Ziggo modem en eigenlijk geen last van. Nu weet ik ook niet hoeveel ik dit zou merken, met games als Diablo en WoW merk ik wel lag maar een occasional kleine spike zou wellicht ongemerkt voorbij kunne gaan.
Toen ik nog shooters speelde, zeker jaren terug met minder goede netcode, zou ik dat wellicht eerder gemerkt hebben.
Daar kan je pas iets over zeggen als je de logs van je modem induikt. Sommige mensen ervaren een hoop t3 en t4 errors, reboots vh modem etc. (zelfs als alle andere mogelijke oorzaken zijn uitgesloten). Daarnaast kan je last ondervinden van ping spikes, jitter etc.

Hier kan je een test doen om te zien hoe de zaken er bij jou voorstaan (uiteraard niet via wifi).
Bedankt voor de tip! Misschien wacht ik de aanleg van glasvezel sowieso af. Zonde om te investeren in een modem en die na een paar maanden te moeten vervangen vanwege een overstap. Ik ga op onderzoek uit. Top!
Precies. En de Puma 7 zou ik denk ik ook niet willen. Ook niet echt probleemvrij m.b.t. DoS attacks.
Puma 7 heeft iig in de Ziggo ConnectBox Giga nog steeds latency problemen. Gemiddeld krijg je er 5ms bij, maar er zijn ook behoorlijke spikes van 50 tot 100ms.
Hoe zou ik dat kunnen controleren? Een ping -t command laat ogenschijnlijk een stabiele connectie zien.
Open een stel P2P downloads met bijvoorbeeld QBitTorrent en je latency gaat op in ieder geval een Puma 6 door het dak. Ooh ja, bij de Ziggo Connectbox ging zelfs je internetsnelheid naar een wopping 0,23 Mbit/s |:(
Ah dat soort gedrag merk ik wel ja. Enige oplossing is dus een ander modem? Of het aantal connecties/maximale throughput flink te cappen?
Helaas, hier een tweede 1318 die ik 1x per week moet resetten. Webpage niet meer benaderbaar, staat helemaal vast. Kan geen situatie intern bedenken die dit kan veroorzaken..

[Reactie gewijzigd door ArnieNFW op 26 januari 2022 21:51]

Dit had ik met mijn oude Ubee modem van Ziggo; liep ook steevast 1 x per 1 á 2 weken vast. Kennelijk door ergens een memory leak of zo denk ik. De oplossing was om er een schakelklok tussen te zetten die hem hardhandig 's nachts een kwartier zonder stroom zet. Daardoor startte hij elke dag fris op en had geen tijd om te crashen. Beetje brute methode, maar werkte als een tierelier, nooit meer problemen gehad :*)
Dat ga ik ook maar doen, maar het is eigenlijk geen oplossing he.
Daarbij: er zijn genoeg Ziggo gebruikers met dit modem die maanden lang stabiel draait.
dat trucje gebruikte ik om een ander modem toegestuurd te krijgen 😏
Werkt goed al die eigen boxjes he 😋
Nope - officieel Ziggo modem UBC1318ZG
Ik heb 1X gehad dat hij zichzelf rebootte uit het niks. Vermoedelijk vindt ie het niet leuk als de teller voor Post RS errors te hoog oploopt (kanaal 29 t/m 32 zijn bij mij dramatisch. Zowel met als zonder interne CAI aangesloten). Heb jij m ook in bridge staan?
Niet in bridge. Ik zie idd ook kanaal 29 met correctable errors 10035 en uncorrectable 11537 errors.
Kanaal 30 met Wat minder 6868 en 7851
Ook al gebruik je een eigen modem, krijg je alsnog altijd een modem van Ziggo zelf
Kan ik als nieuwe klant ervoor kiezen om geen Ziggo modem te ontvangen?
Nee, je ontvangt altijd een Ziggo modem. Dit moet je eerst succesvol aansluiten voordat je een eigen modem kan aansluiten.
Zoals ik het interpreteer heb je dus nog altijd Ziggo's modem nodig voor de initiele installatie en kun je hem daarna eruit donderen.
Verrekte handig, als je duren gekochte modem stuk gaat en voor garantie weg moet kun je toch verder.
Nouja, ik denk dat Ziggo het puur doet zodat ze nog "huur" voor de box kunnen vangen. Of diagnose, maarja hoevaak is er nou wat mis aan de verbinding, ik ken geen geval.
Of ‘plug even ons modem in. Werkt het dan ook niet, dan mag je bellen’.
En fair enough.

Als je geen signaal hebt, en zij meten tot aan je modem dat het signaal goed loopt, dan is het eerste wat je doet, naar je modem kijken.
In hun geval; mag jij dus eerst naar jouw eigen modem kijken, en als je hun hulp wilt op hun hardware, dan moet je hun hardware ook aansluiten.
Dit is m inderdaad. Lijkt me ook logisch; troubleshooten voor tal van devices en een nog groter aantal mogelijke configuratiefouten is erg kostbaar. Ik heb een eigen modem achter KPN glasvezel en zij zeggen ook; zet onze modem in de kelder en als er iets niet werkt, sluit dat ding even aan om te kijken of het aan KPN ligt of aan je eigen spullen.
Mijn Ubee is al eens defect geweest naar een bliksem in de buurt. In de morgen gebeld volgende dag een een nieuwe met de postbode.
Zou, ff kijken. ik ben weg gegaan bij ziggo omdat mijn verbinding 2-3 keer per uur 10-30 sec uitviel.
Groot dik kruis bij de WAN-RF UP. Volgens Ziggo was de oplossing mijn wifi naar kanaal 13 te wijzigen.

Hoe vaak er iets mis was met de verbinding. Nou vele honderden malen per week.

Uiteindelijk waren we 3 maanden, 5 modems en 9 monteurs verder toen KPN pairponding (wat toch ±30Mbps maakte) aanbood en ik weg kon bij Ziggo. Mijn buren klagen nog steeds dat Ziggo niet stabiel is.
Veelal komt dit doordat de initiële provisioning van je lijn pas verder gaat als er het juiste modem aan hangt. Ik bedoel hiermee het proces dat Ziggo weet dat je vanaf dat moment hun modem er aan hangt en de dienstenlevering is begonnen, en alle interne systemen daarop worden aangepast. Bij een extern modem krijgt hun leveringsstraat niet de juiste info.
Je moet hem wel bewaren voor het geval je een probleem hebt. Ziggo gebruikt de eigen modem om te verifieren of het probleem bij hen zit of in jou geplaatste modem. In het laatste geval stopt de support zogauw de ziggo modem zonder problemen werkt.
Dat is ook bij KPN. Even de verbinding opzetten en inloggegevens ophalen, loskoppelen en je eigen spul aansluiten. Kan dat onding weer de doos in en op zolder of in de kelder gezet worden ;)
Heeft alles te maken met de leveringsstraat: met de eerste verbinding met een kpn modem worden pas de goede vlans en accountgegevens aangemaakt in het netwerk. Daarna is het modem niet meer nodig.
Eerlijker naar hardware fabrikanten is nobel maar zowel AVM, Compal en moedermaatschappij van Arris hebben omzetten tussen 0.5mld en 27mld. Ik geloof dat niemand een eigen modem koopt omdat het zo zielig is, het is niet alsof je iets haalt bij de buurtsuper die het anders niet overleeft.
Daar heb je in bridge geen last van alleen als die moet routeren is hij brak
In willekeurige volgorde mijn ervaringen van de afgelopen jaren (alles bedraad voor mensen iets over wifi gaan zeggen):
- Bij 10kb/s UDP torrent verkeer soms downloadsnelheden van 20kb/s max en pings van 1000+ op alle andere verbindingen. Modem resetten lost dit vaak op voor een paar dagen.
- Vroeger was het zelfs zo dat bij nog minder UDP verkeer random verbindingen dropte waardoor je bij battle.net games uitgelogd werd. UDP clients dicht magisch geen problemen meer.
- Webinterface van modem is vaak na een paar dagen draaien niet responsief meer in bridgemode. Zelfs pings komen niet meer aan dan. Gek genoeg gaat het internet wel goed door op die momenten?
- Meerdere random reboots van het modem elke dag. 4 weken met de klantenservice aan heen en weer, diverse monteurs. Het antwoord van de klantenservice van Ziggo uiteindelijk: Ja dit is een bekend doorlopend probleem. Het modem vervangen heeft geen zin, de echte oplossing is een ander type modem en die hebben we niet meer. Leef er maar mee tot we ooit misschien nog een nieuw type modem kiezen.
- PUMA6 magie waardoor alle routing volgens mij ook softwarematig gebeurt. Enige issues in de webinterface hebben dus ook impact op performance van je verbinding.

Kortom, ik ben straks best blij als ik straks een nieuw modem er neer kan zetten. Mijn ervaringen met die van Ziggo zijn niet heel positief de afgelopen jaren.

Edit: Om dit gelijk maar even wat kracht bij te zetten. Pings van mijn server naar naar het bridgemodem IP (192.168.1.100) de afgelopen 30 uur. Opeens is alles ook weer moeilijk en zal ik het modem weer moeten resetten binnenkort, toch wel weer een uptime van 2 hele weken!

[Reactie gewijzigd door Sleepkever op 26 januari 2022 23:48]

Zelf ook veel problemen gehad met de ConnectBox van Ziggo (met de Puma6 chipset), dit opgelost dmv. een 12CM fan te plaatsen aan de zijkant van het modem. Verbinding was ineens 100% stabiel :)
Inmiddels overgestapt naar hoger abbo, met de ConnectBox Giga, ook hier weer diezelfde fan in gebruik, alleen dan er bovenop gelegd in pull-richting. Nooit issues :)
Wat is het idee van een fan? Is het probleem met PUMA 6 een temperatuurs probleem ? Want ik lees juist iets over een high-priority software interrupt en dat de CPU 200 ms bezig is.
Geen idee wat precies het probleem is, maar hardware houdt over het algemeen niet van hogere temperaturen. Wellicht dat de CPU gaat throttlen en daardoor niet alles kan verwerken?
Ohh die van mij staat op de vensterbank, boven de radiator. En heb ook veel stabiliteitsproblemen met deze connectbox in bridge mode.

Ik ga eens kijken of ik dit helpt.
Ik ben benieuwd, grote kans dat het helpt :D
Ik kreeg toevallig gister van Ziggo een brief dat ik een nieuwe, snellere ConnectBox ga ontvangen.

Ga eerst even aanklooien met ventilatoren bij m’n router. :)
Grappig dat ik jouw herken, ik heb daar zelf ook last van, maar bij mij werd gezegd dat het niet aan het modem lag maar aan mijn coax bekabeling in huis, die zorgde voor gigantische storingen.
Dat zeiden ze bij mij ook, echter ik heb echt wel in de gaten dat de modem brak is. Ik kijk nog even de kat uit de boom en ga waarschijnlijk volgende maand een Fritbox modem kopen.
Als dat ding in bridge staat heeft ie geen IP meer. Dan is dat ding transparant voor je IP verkeer en een webinterface zie je dan ook niet meer.

Dus ik vraag me sterk af of je modem wel in bridge staat.

Verder is het bij Ziggo/KPN/Etc. heel simpel. Als het goed werkt dan heb je verder ook vrijwel nooit problemen. Zit je toevallig in een gebied met problemen dan blijft dat vaak ook zo en kun je niet veel anders dan overstappen naar een andere provider/medium.
Hij staat toch echt wel in bridgemode. Mijn eigen router die erachter zit heeft ook een extern IP gekregen en hij is verder ook wel transparant voor al het verkeer. Hij komt ook niet meer terug in traceroutes.

Het is inderdaad wel bijzonder dat de interface beschikbaar blijft maar het is natuurlijk niet heel moeilijk om een uitzondering toe te voegen voor een specifiek IP. Maar het is soms wel verdomd handig om nog de signaalwaardes te kunnen zien als er issues zijn.

Heb ook een tijdje dual NAT gedraaid overigens en bijzonder genoeg was dat altijd stabieler! Mochten mensen de bovenstaande issues herkennen kan ik je dus alleen aanbevelen om gewoon lekker dual NAT te gaan draaien en je eigen router in de DMZ te zetten. Ik ben recentelijk wel weer teruggeswitched omdat bij bridgemode een herstart 1,5 minuut duurt en in router mode 5 minuten + 5 minuten klapperend internet...

En qua overstappen sure. Helaas wilde KPN voor een koper nieuwbouwaansluiting 5 jaar geleden een paar duizend euro hebben en Ziggo legde het gratis naar binnen. Toen de gok genomen en gehoop dat de glasuitrol wat vaart zou krijgen maar dat is 5 jaar later nog niet gebeurt :( Dus tot die tijd zit ik helaas vast aan Ziggo als enige optie...
Zo werkt het niet. Ik heb ‘m ook in bridgemode staan maar kan hem gewoon benaderen met de browser. Kan dan de logs uitlezen. Ook niet meer dan dat natuurlijk (wachtwoord wijzigen kan ook nog).
ik doe mee met een beta voor het nieuwe modem en die draait als een tierelier... voor heen had ik dezelfde klachten die je benoemd!
Qua specs zit er geen puma in maar een broadcom....

[Reactie gewijzigd door Vr4nckuh op 27 januari 2022 14:27]

Jaren bij Ziggo klant geweest, ivm. uitrol glasvezel overgestapt op KPN. Net als de Ziggo router is de experiabox zeer beperkt in mogelijkheden en de performance en stabiliteit valt tegen. Router vervangen door een Ubiquiti USG. Wat een mogelijkheden en haal nu werkelijk de geadverteerde snelheden en ervaar betere stabiliteit en niet alleen op speedtest.nl of op één thread maar ook via FTP, .torrent etc. voor mij genoeg redenen om te kiezen voor eigen router. Dat er nu eindelijk keuze is kan ik ook alleen maar toejuichen.
Als je er geen problemen mee hebt gehad gewoon zo laten. Wat je mist is er dat er genoeg mensen zijn die er wel problemen mee heeft (gehad) en die willen graag hun eigen modem. Ik ben daar één van en ben de Ziggo klanten"service" zat. De mensen die daar zitten weten niet eens wat een mac adres is en voordat ik überhaupt mijn probleem kan duidelijk maken aan zo een persoon ben je al een half uur verder.

Als ik mijn eigen modem mag gebruiken waar ik wel volledige controle over heb, kan ik tenminste lokale problemen zelf oplossen zonder mijn dag te verdoen Ziggo medewerkers cursus netwerken voor dummies te geven.

Heb overigens 3 adressen gecontroleerd waar ik de modem wil vervangen en het is nog niet mogelijk:
Helaas kun je op dit adres nog niet je eigen modem gebruiken
Eigen modemkeuze is nog niet beschikbaar

We werken er hard aan om dit binnenkort mogelijk te maken. Zodra het lokale netwerk in je buurt is aangepast, zie je dit bij de postcodecheck.
Ik ben bang dat dat een illusie is, bij deze alvast de waarschuwing. Bij je eigen modem zul je meer controle zelf hebben, maar bent nog steeds afhankelijk van Ziggo kant bij problemen. In plaats van dat je belt met servicedesk over wat hen nog enigszins bekent is, zullen ze nu zeggen "U gebruikt niet ons modem, om het in te stellen raadpleeg de fabrikant van uw modem". Ik hoop dat ik ongelijk heb, en je zodra je je eigen modem aan kunt sluiten van de problemen af bent, maar ben bang dat het realistischer is dat je dan zelf met de problemen blijft zitten, al worden die door Ziggo veroorzaakt.

Ook wat veel mensen hier benoemen om je oude modem even snel terug te hangen, dat gaat hem niet worden. Ze zetten het Mac adres onder jouw gegevens in hun systeem, het modem dat je van hen hebt ontvangen zal waarschijnlijk vervallen. Zodra je problemen hebt is de oplossing aan hun kant, "hang ons modem maar terug, dan activeer ik dat mac adres en kunt u binnen 4 uur weer actief zijn".

Ziggo doet dit omdat het moet, niet omdat het de klanten helpt. Houd dat altijd voor ogen voordat je jezelf blind staart op de theoretische voordelen van eigen modem keuze.
De antwoorden zijn op dit moment niet héél anders. Ze zien in hun systeem dat de modem online is en daarmee is hun verantwoordelijkheid voorbij. Hoe vaak ik dit heb gehoord wil je niet weten. Dat ik vervolgens geen internet heb is mijn probleem.

Één dingen hebben ze gelijk er is tot in het gebouw niks aan de hand, alleen het probleem zit niet in mijn spul, maar een configuratiefout in hun modem. Ziggo kan geen modeminstellingen aanpassen van ex-upc gebied, waardoor na uren en tal van medewerkers gesproken te hebben de enige oplossing een nieuwe modem is en dan werkt het weer. Ondertussen krijg ik ook de dreiging dat als een monteur komt en het mijn schuld is ik ervoor moet betalen.

In mijn geval waren de afgelopen jaren 99% van de problemen configuratiefouten, die kan ik bij eigen apparatuur zelf oplossen of nog beter, ze zullen niet eens voorkomen want het komt door Ziggo updates dat het uit het niets opeens niet meer werkt, terugdraaien doen ze niet aan. In de overige 0,99% zal ik niet de enige zijn met het probleem en zal het technische team het sneller oppakken. De laatste 0,01% rij ik even snel naar de computerboer voor een nieuwe modem.

Mijn hoop met een eigen modem is de helpdesk nooit meer te hoeven spreken.
Jammer maar dan kom je heel bedrogen thuis: bekijk maar welke stappen je moet nemen om überhaupt je eigen modem te kunnen gebruiken:
Neem contact met ons op via de chatbutton op deze pagina en geef aan dat je een eigen modem wilt aansluiten. We zijn dagelijks bereikbaar tussen 08.00 en 20.00 uur. Ben je ondernemer? Ga dan naar de contactpagina van Ziggo Zakelijk.

We vragen naar het MAC-adres van je modem en zetten dit in onze systemen. Hierna krijgt je modem automatisch het juiste configuratiebestand (bootfile) toegestuurd en kun je verbinding maken met het internet. Dit proces duurt maximaal 1 werkdag.
Dit betekend dus dat Ziggo nog steeds config changes kan pushen naar je modem en hem kan stukmaken.

Dan kan je eerst hun modem terug plaatsen zeggen werkt niet en dan weer je eigen modem plaatsen en en al die tijd heb je de helpdesk aan de telefoon. Die zelfde helpdesk zal natuurlijk eerst beginnen te roepen dat het aan jou modem ligt of je netwerk er achter.
Zover ik weet was het wel de plicht door ACM dat Ziggo de specificaties moet publiceren, zodat jij tot een vergelijkende en geïnformeerde keus over kan gaan bij aankoop (lees: ondersteuning van de features die je bij Ziggo in moet stellen).
Voordat je belt je de Ziggo modem netjes aansluiten. Ergens hier stond dat Ziggo dit wilt zodat ze het op afstand kunnen testen en zodat ze zeker van zijn dat het niet aan je modem instellingen ligt.

Dus het is geen probleem blijkbaar. Al die pot snot en smoesjes voor niks (dat geblaat dat het modem onderdeel van het cruciale netwerk is en dat het niet zonder kon bla bla bla enz..).
Als je naar je eigen modem wisselt moet je bellen en je mac adres doorgeven. Het lijkt me niet ondenkelijk dat dit omgekeerd moet als je hen modem weer aansluit. Misschien niet doorgeven maar ze activeren dan weer het mac adres van hun modem. Volgens Ziggo duurt het dan weer een uur of 4 voordat je zeker bent dat alle systemen dat mac adres hebben overgenomen, dus voor die tijd bellen heeft weinig zin.
Doen ze het niet zo, dan wordt het internet ineens helft van de prijs. Ik kan dan op mijn eigen modem internetten en mijn buurman op mijn (Ziggo) modem, want mac adres is zover ik weet nog altijd de enige identificatie die ze doen. Een aantal jaren terug heb ik mijn modem nog aangesloten bij de buurman, zonder problemen internet (zelf was hij geen Ziggo klant), zou in tussentijd verandert kunnen zijn.
Nee, dit hoef je niet voor de eigen Ziggo modem te doen alleen voor derde partijen modems. Dit is wat Ziggo zelf heeft gezegd. Onzin dus, want ze raden het aan om als je support belt.dat je de Ziggo modem terug plaatst, zie: https://www.ziggo.nl/klan...n/wifi-modems/eigen-modem
Wat moet ik doen met het Ziggo modem?
Bewaar het Ziggo modem goed. Als je problemen hebt met ons netwerk, vragen we je om het Ziggo modem opnieuw te installeren om je goed te kunnen ondersteunen. Ook moet je het modem aan ons retourneren als je Ziggo abonnement eindigt.
Je zit dus onwaarheden hier te verspreiden, dit gebeurt als je zomaar iets schrijft zonder zelf dit op te zoeken. Een grote pot snot weer.
Als je nog een keer goed had gelezen staat er niets wat dit bericht ontkracht. Eigen modem = derde partij modem, hen modem = Ziggo Modem, die is nooit jouw eigendom. Daarbij zeg ik niet dat het zo is, maar dat als je terugwisselt het niet ondenkelijk is dat je mac adres van het ziggo modem weer de systemen door moet om te werken met uitleg waarom dat logisch zou zijn. Hierover staat ook niets in het gequote bericht, of dat direct is of dat je standaard 2-4 uur moet wachten.

Er zit speculatie in het bericht, maar dat is duidelijk aangegeven. Onjuistheden zitten er niet in. Pot snot komt dus niet van mijn kant ;)
Dit klopt niet:
Het lijkt me niet ondenkelijk dat dit omgekeerd moet als je hen modem weer aansluit. Misschien niet doorgeven maar ze activeren dan weer het mac adres van hun modem. Volgens Ziggo duurt het dan weer een uur of 4 voordat je zeker bent dat alle systemen dat mac adres hebben overgenomen, dus voor die tijd bellen heeft weinig zin.
De Ziggo modem hoef je nooit te activeren, want die staat al in een lijst bij Ziggo. Je kan gewoon plug & play hun modem aansluiten. Ik weet niet of je iemand kent die KPN heeft, maar dat is hetzelfde. De modem van de provider kan je altijd zonder iets te doen aansluiten ook vooral om het internet te controleren en te kijken of het niet aan je zelf gekochte modem ligt (verkeerd ingesteld enz...).

Bij Ziggo moet je alleen van je zelf gekochte modem de MAC adres geven.

PS: Dat zijn dus aannames van jou, terwijl ik precies weet hoe het gedaan wordt, zie KPN en wat Ziggo precies vertellen.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 9 februari 2022 17:16]

Er is niet zoals een "eigen ziggo modem". Of je hebt zelf een modem, of je hebt het modem van Ziggo. Het modem dat Ziggo je toestuurd wordt NOOIT je eigendom. Daar ga je de mist in, want staat duidelijk aan gegeven over "Hen modem" (Ziggo) en Eigen modem (third party).

Eerst lezen, als je het niet snapt vragen. Maar roepen dat ik onzin loop te spuien omdat jij het niet snapt vind ik zeer verwerpelijk.

En nogmaals het is niet ondenkelijk als je terug wisselt van je eigen modem naar Ziggo modem dat je dan het mac adres van je ziggo modem weer geactiveerd moet worden. Zo staat het ook in het eerste bericht. Niet vooraf, geen feiten, waarschijnlijk omdat je anders meerdere mac adressen in het systeem hebt zitten en dus op verschillende plekken internet kunt vangen op 1 abonnement.
Je zit mieren te neuken op een typo die ik zojuist heb verbetert. Het is een feit dat je allerlei aannames maakt zonder na te gaan of het ook klopt van wat je zegt.
Het zijn duidelijk aannames, met een uitleg hoe ik tot die aannames kom. Als je die aannames niet bevallen, mag je ze gewoon negeren. De situatie die ik beschreef (ziggo modem na eigen modem te gebruiken) staat niet online beschreven, is niet op te zoeken. Hooguit na te vragen bij Ziggo zelf.
Maar jij gaat lopen verkondigen dat ik onzin aan het roepen ben. En dan moet je toch echt een keer in de spiegel kijken, want je leest het verhaal niet, trekt je eigen conclusies dat ik feiten zou benoemen over een compleet andere situatie en draagt als bron teksten over die situatie aan.

Gewoon eerst lezen, snap je het niet vragen! Niet maar domweg je conclusie eruit trekken die als een tang op een varken slaat en roepen dat ik lieg.

Succes verder.
Ik zeg niet dat je liegt, ik zeg dat je allerlei onnodige aannames maakt!

Ook omdat je kan zien dat KPN dit dus ook niet doet (hoe jij de procedure beschrijft).

(No hard feelings, maar aannames maken is en blijft onnodig. Dit zorgt voor verspreiding van desinformatie en verwarring. Nergens voor nodig dus)

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 9 februari 2022 17:32]

Er is bij een shared medium zoals coax of PON wel degelijk mogelijk dat iemand iets aansluit dat meteen alles verstoord voor de hele wijk. Dat heet dan een rogue of alien device. Alleen, dat kan door een kwaadwillende natuurlijk ook aangesloten worden toen er nog geen vrije keuze was.
Tuurlijk. Het eerste wat Ziggo vraagt is of je hun geleverde modem gebruikt.
Zo nee, dan eerst die aansluiten en kijken of het probleem alsnog aanwezig is.

En opzich is dat niet zo'n heel vreemde gedachtegang.
Je hoeft als ISP alleen te zorgen dat je signaal goed/stabiel tot aan het eindpunt komt. Dit is het makkelijkste met certified hardware en je wil dus alle extras uitschakelen waaronder 3rd party modems.


Ik zelf heb nu dan KPN en een eigen modem was enorm simpel. Maar heb nog wel de geleverde modem in de meterkast hangen ivm als ik ooit de helpdesk nodig heb. Want die gaan ook ongetwijfeld vragen of ik het geleverde modem wil gebruiken om te kijken of het eventuele probleem blijft.
Maar bij KPN kun je ook gelukkig heel simpel van device switchen. Heb je KPN helpdesk helemaal niet voor nodig.
Klopt ze kunnen niet in die modems kijken. Ik heb op technisch callcenter gewerkt en als er iets hangt niet van hun is idd jammer meneer. Bekijkt u het lekker met je doos.

Vind het allemaal wat overtrokken. Als je zo een doos in brige kan zetten is het toch prima genoeg.

Erg slecht voor het milieu al die dubbele dozen en maakt het abbo, omdat er meer gedoe is, uiteindelijk duurder.
Als er problemen zijn met de aansluiting heb je inderdaad nog steeds Ziggo nodig, maar andere problemen kun je vast zelf debuggen en oplossen. Ik ben jaren tevreden gebruiker van Ziggo, maar ik heb wel slechte ervaringen met de klantenservice en monteurs.

Mijn probleem was dat de verbinding niet stabiel was en ik soms uit Teams meetings gedropt werd. Speedtest was de ene keer de volle 300Mbit wat ik zou moeten hebben, de andere keer 40Mbit, 20Mbit, of zelfs lager. Voor alle UTP-puristen: Ja, dit was bekabeld gemeten, maar mijn snelheid op wifi is eigenlijk hetzelfde. Van alles in mijn eigen netwerk gewijzigd en geprobeerd, maar ik kwam steeds bij het Ziggo modem of de aansluiting in de muur uit. Dus de klantenservice gebeld.

1. Klantenservice gaf aan dat ze wat ruis in het modem zagen, dus sturen ze een monteur langs.
2. Monteur A komt langs en ziet dat de aansluiting in de muur (AOP) aan vervanging toe is. Het AOP werd vervangen, plus het modem, want na het vervangen van de AOP was de speedtest nog steeds niet goed.
3. Op dezelfde dag had ik hetzelfde probleem, dus weer Ziggo gebeld. "Ja we zien eigenlijk geen probleem." Ik heb toen op het klantenserviceforum van Ziggo een post moeten van de problemen die ik ervaar, omdat de klantenservice weigerde iemand te sturen. Na het posten van signaalwaarden van het modem kon er een week later ineens wel een monteur langskomen.
4. Monteur B komt langs en geeft aan dat monteur A de aansluiting van het AOP niet helemaal goed heeft gedaan, waardoor er niet genoeg contact gemaakt wordt. Hij verhelpt dit, doet een speedtest (was prima) en ging weer.
5. Op dezelfde dag had ik wéér hetzelfde probleem. Weer Ziggo gebeld en een week later kwam een monteur langs.
6. Monteur A kwam wéér langs. Ik legde het verhaal uit waarom ik weer problemen heb en wat er is gebeurd, inclusief het verhaal dat Monteur B zag dat hij de AOP niet goed vervangen had, en hij zei dat dat onzin was en dat hij de AOP wel goed had vervangen. Prima, maakt me allemaal niks uit, zorg gewoon dat het opgelost wordt. Na ruim een uur debuggen kwamen we erachter dat het modem wat hij bij de eerste afspraak gebruikt had om mijn oude modem te vervangen, een brak modem is. En dat dat waarschijnlijk al die tijd het probleem was! Dus mijn oude modem was brak, is vervangen met een nieuw, brak modem, terwijl ondertussen het AOP misschien wel prima was en nooit vervangen had hoeven worden.

Uiteindelijk heb ik een nieuw modem gekregen die niet brak was, maar als ik mijn eigen apparatuur kon gebruiken had ik niet een maand lang iedere week meerdere keren met de klantenservice hoeven bellen. Om nog maar niet te spreken over de monteurs die het blijkbaar niet met elkaar eens zijn.

[Reactie gewijzigd door Sito op 27 januari 2022 08:47]

Modem swap duurt ongeveer 15 minuten inclusief update.
Hier wel :-)

Je kunt op dit adres je eigen modem gebruiken.
Als je de ConnectBox in bridge-modus laat zetten door Ziggo ben je toch je Wifi-hotspots functie kwijt?
Ja, maar ga je dat belabberd functionerende system echt missen?
Ja, ik heb geen mobiel abbo. Wil je op deze manier fatsoenlijk internet op je mobiel dan is dat ook niet goedkoop. Dus van maar buitenshuis gebruik maken van wifi van de baas en wifi hotspots van Ziggo.

[Reactie gewijzigd door MadButcher op 26 januari 2022 20:23]

En niet als je je eigen mkdem gebruikt?
Als je de ConnectBox in bridge-modus laat zetten door Ziggo ben je toch je Wifi-hotspots functie kwijt?
Grappig genoeg bij eenzakelijke aansluiting niet.
Mijn modem staat in bridge, maar krijg gewoon de inloggegevens, en kan ze gebruiken buitenshuis.

* Niet dat ik dat doe, want het is 9 van de 10 waardeloos ( afstand )
Ziggo Wifi-hotspots.... bestaat dat nog??
Lang niet alle providers bieden een bridge modus aan, bij die providers is vrije modem keuze geweldig. In het geval van Ziggo werkt de bridge modus vaak prima, maar heb je wel een (onnodig) apparaat draaien dat 11 Watt verbruikt. Met vrije modem keuze ben je niet meer verplicht dit (extra) kastje te gebruiken, wat voordelig is qua ruimte in je meterkast/woonkamer, maar ook op je stroomrekening kan het voordelig zijn.

[Reactie gewijzigd door job_h op 26 januari 2022 17:34]

Wel 24 euro per jaar.
En tegen de 100kg CO2
Bedoel je geen kubieke meters?

100kg lucht is nogal wat veel namelijk.
CO2-hoeveelheden worden in gewicht uitgedrukt. Door chemische processen wordt dat snel zwaarder. 1 liter diesel, ongeveer een kilo zou je zeggen, verbranden levert bijvoorbeeld om en nabij 3 kilo CO2 op.
nog erger: 1 liter diesel is 853g. Als je dat verbrand (oxideert, dus binden met zuurstof) krijg je onder andere 2640 gram CO2. En daar komt nog water en nog wat extra fijne dingetjes bij

Maar ik zou echt niet weten hoeveel CO2 een verbrande Zigg-modem oplevert. Wel een hoop minder frustratie, dat dan wel weer ...

[Reactie gewijzigd door VirtualGuineaPig op 26 januari 2022 22:30]

Een kWh stroom kost zelfs met kolen < 1 kg CO2.
48 Euro tegen de huidige tarieven.
Dat vind ik een belangrijk bedrag. Verspilling is gewoon zonde. Kun je prima iets anders mee doen. Ook al is het maar 1x per jaar.
Ik ben het volledig met je eens. En het gaat natuurlijk niet alleen over een modem. Het is gewoon een stukje bewust wording omzetten naar daden en je kunt energie verspilling behoorlijk terug draaien.

Ik heb ook gekeken naar waar kan ik een stukje comfort inleveren zonder dat ik mij er aan stoor.
Bij mij staat de kachel op 19 graden en heb zelf een lekker zittende trui aan. Voor mij weinig inleveren van comfort maar wel een lagere eind afrekening.
En zo zijn er zo veel dingen die je kan doen om bewust met energie om te gaan.
Ik kan er in ieder geval lekker een aantal malen van uit eten gaan in een goed restaurant :)
Ik weet een hoop leukere dingen te doen met €24 dan aan Ziggo m'n energieleverancier te betalen.
:)

[Reactie gewijzigd door GoldenLeafBird op 28 januari 2022 09:49]

Die 24 betaal je ook niet aan ziggo heh ;)

Je betaald die aan de energie leverancier
Een ander modem kopen?
24 euro maal 2 miljoen abonnee's? Is 48 miljoen extra naar de elektriciteitsbedrijven en de staatskas (energiebelastingen). Dat is één windmolen, die puur en alleen voor dit sluipverbruik moet draaien.

[Reactie gewijzigd door telocho op 1 februari 2022 13:01]

Voor mij zou dit een goede optie zijn: Mijn modem moet in bridge sinds dat ze de boel overgezet hebben naar 300mbit anders crasht hij zo nu en dan of gaat de snelheid voor langere tijd gigantisch omlaag (oud cisco ding, en nee ze willen hem niet vervangen voor een andere modem want als ze checken of hij werkt dan werkt hij ... of alleen voor een crappy combiproduct waarvoor ik extra moet betalen). Het is dat de glasvezelkabel nu net buiten mijn balkon stopt en deze binnenkort doorgelegt gaat worden anders was het een reele optie om de modem te vervangen voor een zuiniger (en niet crashend) exemplaar. De voorsnaamste besparing komt dan uit de noodzaak om niet een extra switch te hebben.
Ik heb een Netgear R7000 achter de Connectbox die gewoon in router-modus staat.
Dan heb je dus dubbele NAT, dat is voor veel mensen niet wenselijk. Problemen met UPnP voor de doorsnee consument. Zelf niet genoeg in thuis om meer problemen op te noemen. Maar wenselijk is het niet. Je wilt je netwerken opdelen waar je wil, niet lagen ertussen hebben omdat het niet anders kan. Dat gezegd hebbende, ik draai zelfs op een oude AP van ziggo (wat gewoon tplink router is), zonder het modem in bridgemode te hebben staan. Maar heb in dagelijks zaken af en toe wel last van. Gelukkig binnenkort eigen woning met glasvezel, daar ga ik wel even kijken wat een goede modem keuze is en of bridge modus beschikbaar is.
Heb een aantal jaar zelf dubbel NAT gedraait, maar dan wel lekker door m'n eigen router in de DMZ van de Ziggo router te gooien.
Portforwarding en UPNP hebben dan geen problemen om normaal te werken.

Ja de ziggo modem is dan minder veilig, maar mij netwerk zit gewoon achter m'n eigen router.
Dus zoveel intereseerde dat mij niet.
Waarom dan niet gewoon bridge modus? Dan ben je het hele ziggo modem deel kwijt en heb je je externe IP gewoon op je eigen router?
Was iets met WiFi Hotspots dat te reden was toen. Weet ik zo niet meer precies.
Maar het werkte vrijwel hetzelfde dus heb na 1 keer opzetten er nooit meer op terug gekeken, want het werkte gewoon altijd.
En heb menig dingen gehost op m'n servertje met die dubbele NAT. Nooit meer die Ziggo gui hoeven aanraken.

[Reactie gewijzigd door ErikRedbeard op 27 januari 2022 13:31]

Ik gebruik geen UPnP uit veiligheidsredenen.
En ik heb de spullen van mijn vrouw op de ConnectBox aangesloten (outer ring).
En mijn spullen op mijn Netgear (inner ring).
Zo is mijn inner ring beschermd als mijn ontwetende vrouw malware op 1 van haar spullen heeft staan.
Misschien een tip, ik zie het op het officiële Ziggo forum gebeuren:

Vraag om het modem om te ruilen, het oude typenummer een Cisco ruilen ze vaak gewoon om tegen een nieuwere. Kijk maar eens op het forum van hun
Ik ben oprecht super blij voor je dat je (nog) geen problemen hebt ervaren met het standaard modem van Ziggo, echter naast dat hun nieuwe modem ongelofelijk lelijk is en dat het een nachtmerrie is om de modeminterface te navigeren, kon ik tot kort bijvoorbeeld geen gebruik maken van zowel 2.4Ghz en 5Ghz wifi gelijktijdig zonder mijn abonnement te upgraden voor een hogere snelheid omdat ze dan pas een vervangende modem wilde opsturen. (modem daarvoor was immers al 7 jaar oud!)

Dus waarom een vrij modem keuze belangrijk is voor de consument is niet specifiek voor het tweaken, maar dat Ziggo hardware functionaliteit kan verbergen achter een abonnementsprijs terwijl ik weet dat de oplossing van mijn probleem op te lossen is met een betere modem.

Ik wil de beste modem op kunnen hangen zodat ik de hardware wat in mijn huis hangt niet de schuld kan geven voor een slechte verbinding. Zowel Ziggo als KPN kunnen zich maanden lang schuilen achter modem swaps voordat je een competent troubleshooter aan de lijn krijgt en dan ineens ontdekt dat het gewoon een instabiele lijn is.
Ook voor jou, prijs je niet rijk met deze oplossing. Zolang je eigen modem gebruikt gaan de providers zich daarachter verschuilen. Zoals letterlijk vermeld staat op de site: "Een eigen modem biedt meer vrijheid maar vereist ook de nodige kennis. Jij bent verantwoordelijk en aansprakelijk voor het goed functioneren van je eigen modem. Voor ondersteuning en vragen over het instellen van dit modem, neem je contact op met de leverancier van het modem." Een instabiele lijn zal dus nog harder jouw probleem worden gemaakt, al is het de fout van Ziggo. Ik hoop dat ik het mis heb, maar ik ben er bang voor.
Een tweezijdig zwaard inderdaad, bedankt voor dit perspectief!

We zullen het meemaken
Welke modem zet je wel als kunstwerk in je huis? Die dingen horen in een meterkast dus hoe ze eruit zien is niet zo boeiend.
Hoe vaak navigeer je in een interface? Een keer instellen en dan met rust laten.
WiFi lossen de meeste mensen ook op buiten de modem, dat ga je met een eigen modem waarschijnlijk ook doen. Die alles in een dingen zijn bijna altijd een ramp als je wat zwaardere eisen hebt.
Het vervelende van Ziggo is dus dat hun coax aansluitpunt bij ons nog nooit in de meterkast heeft gehangen, in iedergeval de plekken waar ik gewoond heb in Amsterdam. Het is altijd in de woonkamer geweest aangezien vroeger de coax aansluiting toch alleen voor televisie werd gebruikt.
Ik hoef geen ruimteschip-looking-ass modem, maar als ik dan toch voor een apparaat wil kiezen, wil ik wel iets wat past bij de rest van de woonkamer. Ik wil in iedergeval geen reclame maken voor de provider in mijn woonkamer...

Daarnaast, ik kom regelmatig in mijn modem interface, als ik storing ervaar is dat het eerste waar ik ga kijken voor de up- en downstream. Daarnaast maak ik gebruik van mac filtering voor als iemand langs komt. En port forwarding voor als ik een een poort voor een game server open en/of dicht wil zetten.

Zodra je in een studio appartementje woont zal wifi niet zo'n probleem zijn met enkel een modem. Maar voorheen heb ik inderdaad gewoon een router achter de modem van Ziggo gehangen wat opzich ok werkte.

Ik ben persoonlijk erg geïnteresseerd in die Kabel Fritz!Box voor de verduidelijking, Ik wil experimenteren met voip diensten en kijken in hoeverre ik als consument dit zelf kan regelen.

Ik denk dat vrije modemkeuze voor veel mensen niet zo veel zal betekenen, maar dat het voor de mensen die er al jaren om vragen het de oplossing zal zijn.
Tsja… oudbouw… ook in Amsterdam in alles wat na 1995 gebouwd is zit de aop gewoon in de meterkast.
Bij storing, de laatste ziggo storing hier was in 2018. En Mac adressen toevoegen als beveiliging… serieus?
Een game server open zetten snap ik dan wel, maar doe ik nooit dus ook geen last van.
Denk ook niet dat de gemiddelde consument ooit in die interface komt.
Vraag me wel af of je storingen opgelost worden met een eigen modem.
Heb zelf nog een Cisco EPC3925 modem. Ding werkt al jaren perfect; nog nooit hoeven resetten o.i.d. Haalt prima de maximale snelheden. Heb zelf ook geen reden om er geld in te stoppen, zie namelijk de meerwaarde niet van een nieuwe modem.
Enige is dat die behoorlijk warm word en aardig wat stroom vraagt. Wellicht dat dat beter is met nieuwere modellen?
Uit het oogpunt van duurzaamheid bijvoorbeeld? Als het modem van de provider er tussenuit gehaald kan worden, scheelt dat weer een apparaat wat nutteloos elektriciteit aan het verbruiken is, 24/7.
Ik denk dat het 90% van de mensen geen reet boeit, die gebruiken gewoon wat Ziggo meelevert.
1 kastje in plaats van twee. Verder zou ik het niet weten.
Nu nog vrije keuze van een settopbox om de keuzevrijheid compleet te maken.
Die heb je bij Ziggo met Android TV (lineaire en interactieve TV via IPTV) en CI+ ondersteuning (enkel lineaire TV via DVB-C).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 januari 2022 17:38]

Die CI+ ondersteuning is pure oplichterij. Je betaalt 3 euro per maand voor een CI module die je voor 50 euro kunt kopen. Ik heb gelukkig nog smartcards van toen dit nog niet zo was, maar als je nu nieuw klant wordt word je gewoon opgelicht.

Wordt inderdaad hoog tijd dat dit ook gaat gelden voor de settopboxen, dan is mijn tv met mijn eigen CI module mijn 'settopbox', dat kost helemaal niks.
Je maakt een enorme en veelgemaakte denkfout. Ook al zou je weer eigen smartcards kunnen activeren, dat houdt niet in dat Ziggo niet alsnog per stuk een vergoeding in rekening kan brengen. De oude situatie komt niet meer terug. Het business model is aangepast. Dat heeft niets met oplichting te maken.
Ze dwingen je om een apparaat te huren wat je niet nodig hebt, namelijk een CI-module. Die heb ik al, ik heb alleen een smartcard nodig, maar die bieden ze niet los aan. Dus noem het businessmodel, prima, maar het blijft oplichterij. Het zou zelfs al schelen als ze bv voor 0,50 per maand een smartcard aanbieden. Ik snap wel dat daar ook kosten achter zitten. Die dingen gaan stuk, mensen raken ze kwijt etc. Maar ze hoeven me niks te verhuren wat ik al in huis heb.
Het is niet relevant of je wel of niet een CI+ module hebt en het verandert ook niets aan de dienst an-sich. En dat is wat je afneemt: een dienst. Ook al zou alleen een smartcard geleverd worden zou je deze dan nemen voor laten we zeggen: € 2,- per maand? :+ Nee ik denk het niet, het gaat je om de prijs. Niet om die CI+ module. Het oude business model waarbij je zelf de smartcard en CI+ module kocht en vervolgens geen extra kosten hebt is niet meer houdbaar door de steeds oplopende contentafdrachten. Dat je dat niet fijn vindt mag natuurlijk, maar van oplichterij is natuurlijk geen sprake.
Uiteraard gaat het me om de prijs. Je kunt wel zeggen dat de dienst die ik afneem duurder geworden is t.o.v. vroeger, maar ik krijg daar niks extra voor terug. Met een eigen smartcard en ci-module heb ik _exact_ hetzelfde aanbod als met een gehuurde smartcard. Internetabonnementen worden ook steeds duurder, maar daar krijg ik dan tenminste nog meer snelheid voor terug.

Het raakt wat offtopic, maar die contentafdrachten aanvoeren als argument dat je tv-abonnement steeds duurder wordt is natuurlijk onzin. Ze kunnen prima een paar zenders uit het basisabonnement halen, want niemand zit op die troep te wachten. De meeste mensen willen gewoon de NPO, RTL en SBS, het komt Ziggo wel goed uit dat ze daar nog allemaal andere zenders bij in kunnen steken en dan zeggen dat het te duur wordt. Ze kunnen prima alleen de basiszenders aanbieden voor de helft van het geld. Maar ja, dat kost ze omzet...

Ziggo heeft trouwens best een sterke positie om 'nee' te zeggen tegen zenders die meer geld willen. Ze kunnen prima zeggen 'okee, bekijk het maar, we geven je gewoon niet meer door'. Geen zender die dat wil, want dan kijkt er nagenoeg niemand meer. Ziggo heeft, ondanks alle alternatieven die er tegenwoordig zijn, nog steeds een heel groot marktaandeel.

[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op 26 januari 2022 22:45]

Nee dat is niet zo eenvoudig, zeker niet als je concurrent het wel aanbiedt. En het feit dat jij een zender troep vindt wil niet zeggen dat er niemand naar kijkt. Contentrechten worden steeds duurder. Ik gaf aan dat het een mogelijke reden kan zijn dat prijsstellingen veranderen.

Krijg jij overigens nu ook extra premium stroom nu de energieprijzen zo zijn gestegen? Nee, maar je betaalt wel veel meer.
Dat kan wel zo wezen, maar als het de contentafdrachten zouden zijn, dan had ik verwacht dat ze alle tv-abonnementen duurder maken, niet alleen huur in rekening gaan brengen voor een ci-module. Dus ik geloof daar niet zo in. Ziggo is niet een normaal bedrijf dat probeert winst te maken. Het is een grootkapitalistische monopolist die z'n klanten op alle mogelijke manieren uitperst.

Het probleem is, dat ze dat ook kunnen doen, omdat op de meeste plekken in .nl nog geen volwaardig alternatief beschikbaar is. Natuurlijk kun je internet krijgen via ADSL, maar dat is qua snelheid gewoon niet vergelijkbaar, zeker niet als je wat verder van de wijkcentrale zit. En TV kun je ook kijken via Digitenne, maar de beeldkwaliteit is dan gewoon niet wat je nodig hebt op een 65" scherm.

De producten die Ziggo aanbiedt zijn wel goed, maar veel te duur. Als je geen glasvezel kunt krijgen in jouw gebied, dan heb je niet echt een alternatief als je goed beeld en een hoge internetsnelheid wilt. Daarom zit ik met smart te wachten tot mijn wijk verglaasd wordt. Ik denk dat als heel Nederland snel internet en TV van goede kwaliteit kan krijgen via glasvezel, de prijzen bij Ziggo snel omlaag gaan om geen klanten te verliezen. Dus betalen we nu te veel.
Geloof dat jij de oude situatie niet kent. PhilipsFan zegt namelijk 1 ding niet correct, je kreeg bij je pakketje van 50 euro (aankoop) gewoon een smartcard bij. Deze werd dan door Ziggo geregisterd. Zo kon je voor nop 5 televisies aansluiten. 50 euro per tv maakt 250 euro eenmalige aanschaf. Nu verhuren ze de CI+ module en smartcard voor 2,50 per maand. Voor 4 TV's (1 gratis in je pakket of 50 cent ofzo). Is dat een 10tje per maand. Dus met 5 TV's thuis heb je dat binnen twee jaar terugverdiend. Ja het is een verandering van business model, maar wel een hele smerige. Dit is vergelijkbaar met dat je een telefoon abo hebt voor 50 euro inclusief telefoon, maar wel aan het einde van 2 jaar je telefoon moet terugsturen. Al heb je hem volledig betaald, sim-only bestaat niet meer. En gezien Ziggo's monopoly op kabel en indirect betekend dat snel internet op veel plekken, neigt dat naar misbruik van machtspositie. Dat heb ik ook bij de service desk gemeld, die komen met jou leuke verhaal dat ze een ander business model hebben nu.

Gelukkig komt glasvezel snel op veel plekken, daar zijn ze een hoop klanten aan kwijt. En daar wordt ik heel blij van. Gaan ze misschien toch nog ooit aan de klant denken bij Ziggo.
Want bij glasvezel kan je natuurlijk nog wel onbeperkt smartcards activeren zonder extra kosten? O nee..... wacht.... Het is gewoon persoonlijke frustratie, blijkt ook uit je laatste zin. Allemaal prima maar verandert niets aan de situatie. Tijden veranderen, business modellen veranderen, soms wordt iets goedkoper, meestal worden diensten steeds weer iets duurder. Niet mee eens dan stap je over uit protest. En weer lekker verdergaan met je leven.
Het gaat niet over concurrenten die het toelaten of niet. Het gaat om het verleden, hoe het "echte" ziggo werkte t.o.v. UPC (huidige Ziggo). Mij kost het geen drol, ik zit nog op een oude verbinding en heb oude methode met smartcards in eigen beheer. Neemt niet weg dat het nieuwe verdien model puur winst is voor Ziggo. En dit is al zeker 8 jaar ofzo, glasvezel wordt hier nu net aangesloten, dus alternatieven (behalve brakke adsl) had je niet. Dus dan is het gewoon misbruik van je machtspositie om dingen fictief duurder te gaan maken. Bij abonnement is daarin te komen omdat de snelheid omhoog gaat, maar gaat hier puur om niet langer mogelijk maken van eigen hardware voor eigen gewin. En daar slaat mijn laatste zin op, ik hoop dat alle bedrijven die schijt hebben aan hun klanten snel kapot gaan, want dan ben je geen service provider maar een uitbuiter. Als je die wilt beschermen, be my guest, maar mis je toch wat menselijkheid in mijn ogen.
Dat is een knappe constatering zonder inzicht te hebben wat de contentafdrachten zijn. Het enige wat we weten is dat content steeds duurder wordt. Kijk naar F1, het debacle rond ESPN en Ziggo in 2017, het conflict tussen Canal Digitaal en Discovery in 2020. Zo zijn er nog wat voorbeelden te noemen. Wat je nu noemt zijn vermoedens zonder enige bron. Misschien is het om meer winst te maken, misschien stijgt de afdrachten van content steeds. Op dit moment in ieder geval enkel een mening of vermoeden zonder duidelijke onderbouwing en niets meer.
Hehe, nu wil je bronnen hebben? Waarvan? Webshop waar je nog exact dezelfde CI+ module en smartcard kunt kopen als die je van Ziggo huurt, die een aantal jaar geleden gewoon te koppelen was? Moet ik mijn factuur uploaden dat ik niet voor mijn extra 2 televisies betaal? Het is gewoon gelijke hardware, nu MOET je het huren en is eigendom geen optie meer. Dat is gewoon een feit, helemaal niets aan mening of vermoeden aan.
En je hebt het over content afdrachten, dat zit in mijn abonnement voor televisie, niet in de huur van mijn CI+ module en smartcard. Je bent er alles bij aan het trekken wat er niet toe doet om een punt te maken.
Je leest mijn opmerking niet goed. Het is een mening dat je claimt dat de nieuwe prijsvorming puur voor extra winst zorgt. Dat weten we niet. En dat is nu juist wel wat er toe doet. Als bij onderhandelingen contenteigenaren per apparaat een vergoeding willen ontvangen bijv. dan zal dit vanzelfsprekend verdisconteerd worden in de prijs (Ziggo is geen non-profit organisatie) . Zolang je dat niet exact weet hebben je claims geen waarde. Dit is overigens een voorbeeld. Nogmaals, je mag natuurlijk vinden wat je wil verder daar gaat het niet om, maar je kan niet iets tot feit promoveren zonder dat je weet van de hoed en de rand. Helaas zullen we dat niet zo snel weten tenzij iemand met kennis van de financiën aldaar hier iets over kwijt laat.
Als je een CI+ module neemt in plaats van een settopbox betaal je € 0,50 meer per maand (bij alles in een basis).
Pure oplichterij is een steen in de doos van je bestelling.

Heb een verassing voor je Ziggo 4K per 28-1 ook via Ci+ modules te bewonderen voor nu alleen Ziggo Sports 4K en ESPN UHD(425)
1 kastje in plaats van twee. Verder zou ik het niet weten.
Bij Freedom Internet krijg je de keuze om geen modem te nemen, waardoor je 2 EUR per maand korting krijgt (of andersom geredeneerd, je niet 2 EUR per maand aan huur hoeft te betalen). Als ik dat modem toch al niet ga gebruiken, laat dan maar zitten. ;)

Buiten dat om is één kastje natuurlijk handig, en heeft de provider niets te zeggen over het netwerk in je huis na het abonneeovernamepunt. Dat de keuze er is, is fijn.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 januari 2022 17:35]

Het kan handig zijn als het ziggo modem kapot gaat dat je snel een backup modem hebt.
Dat klinkt een beetje als zoeken naar een probleem bij een oplossing. Mijn ervaring is dat je de volgende dag een nieuw modem kan hebben bij Ziggo. En als dat niet lukt heb je voor noodsituaties altijd nog mobiel internet.
Volledig mee eens
Als je modem stuk is, heb je dan dezelfde dag een nieuwe of moet je dan, wachten tot Ziggo er een heeft opgestuurd? Los van het extra stroomverbruik wat je kan voorkomen.
Want je eigenlijk modem/router is direct vervangen met een RMA?
Ik heb een fortigate met premium forticare, dus binnen 4 uur heb ik dan een nieuwe. Met vrije modem keuze kan je overigens ook even naar de winkel rijden.
Zodra er goed werkende modems beschikbaar zijn voor Ziggo nemen we die ook zeker zelf op voorraad.
Er zijn aantal problemen met de connectboxen.

Vooral de Intel Killer wifi-chips kunnen niet overweg met de connectbox.
Als ik mijn Dell XPS met killer chip aanzet, herstart de modem van mijzelf en de buren om mij heen.
Uiteindelijk heb ik van Ziggo een zakelijke Ubee gekregen welke het probleem oplost.(voor mijzelf dan :))
Het internet staat vol met soortgelijke problemen met de killer chip

Een ander probleem is de bufferbloat die kan optreden bij de modems van Ziggo.

Nog een probleem is de DMZ modus op de modem, die op een bepaalde manier ingesteld dient te worden en soms wel en soms niet werkt.

Ook is er geen support voor de modem settings. Het blijft custom firmware, en de support van Ziggo heeft niet genoeg kennis hierover om je vaak te helpen als je alles goed instelt maar dingen toch niet werken.

Ik ben er ook heel blij mee dat de SIP wordt opengesteld, dan kan ik wat van die tussenkastjes tussen analoog en VoIP gateways eruit gooien.

[Reactie gewijzigd door Stemis op 27 januari 2022 14:15]

Gemist? Er staan dan 2 bakken stroom te slurpen. Niet zo zuinig! }>
Snap het ook niet. Ziggo verantwoordelijk tot in mijn huis. Haal ook de aangeboden snelheden en lage latency in bridge mode. En daarna zelf verantwoordelijk voor leuke dingen/'klooien' met port forwarding, ip toewijzing, andere firmware enz, enz.
Die vraag heb ik ook. Eigenlijk geen problemen met het standaard modem. Ik heb het apparaat wel in bridge mode met een mini pc die de rest doet.
Al meerdere brakke modems gehad die regelmatig spontaan aan het herstarten zijn (ook na kabels vervangen door monteur enz). En dat lost een bridge niet op. Ga straks een kijken naar een fatsoenlijk modem, die wel een stabiele bekabelde verbinding kan leveren.

[Reactie gewijzigd door karelvandongen op 27 januari 2022 22:03]

Sommige modems hebben onnodig hoog stroom verbruik. De problemen met Puma 6 chipset en zelf in control zijn over firmware updates
.
Ik werk op deze manier ook al jaren probleemloos met de Ziggo modem.
zou wel handig zijn om te melden welke modems er nu zijn en mogelijk in de nabije toekomst.
Bridgemode wordt m.i.onderbelicht. Bij keuze Ziggo modem zou je zelf middels een switch dit moden in bridgemode moeten kunnen zetten zonder dat je eerst Ziggo moet bellen om dit voor je te regelen.
Te hopen is dan dat je iemand aan de telefoon krijgt die snapt wat je bedoelt.
Bridgemode wordt m.i.onderbelicht.
Naar mijn mening niet, bridgemodus is een workaround. Daarmee ben je nog altijd gebonden aan de restricties van Ziggo zelf (bijvoorbeeld enkel IPv4, tenzij dit recent is veranderd). Bij het kunnen gebruiken van de eigen modem ben je niet meer afhankelijk van wat een andere partij zich in de bol haalt hoe jij je eigen netwerk zou mogen/kunnen instellen.

Edit voor de mensen die specifiek reageren op het IPv4 in brugmodus verhaal, dit was enkel ter illustratie. Dit is kennelijk heel recentelijk veranderd, top. Er zijn echter nog altijd restricties in dat modem, wat reden kan zijn om een ander modem te gebruiken. Daar gaat het over.

[Reactie gewijzigd door stuiterveer op 26 januari 2022 17:41]

Met een eigen modem ben je toch ook gebonden aan de restricties van Ziggo? Als zij een IPv4 adres voor je hebben ga je niet opeens een IPv6 adres krijgen omdat je eigen modem dat toevallig ondersteund.

Daarnaast heeft Ziggo onlangs (begin december) IPv6 aangezet, enkel voor klanten die het Ziggo modem in bridge modus hebben:
Beste meneer, mevrouw,

Staat je modem thuis in de bridge-modus? Dan is het belangrijk dit bericht goed te lezen. We gaan namelijk IPv6 bij je activeren. Je modem in bridge-modus krijgt IPv6-ondersteuning om voorbereid te zijn op het moment dat de IPv4-adressen op zijn. Hiermee krijgt iedereen met Internet van Ziggo, los van hoe hun modem staat ingesteld, binnenkort de beschikking over IPv4 en IPv6. Je bent daarmee op de toekomst voorbereid...
Met een eigen modem ben je toch ook gebonden aan de restricties van Ziggo? Als zij een IPv4 adres voor je hebben ga je niet opeens een IPv6 adres krijgen omdat je eigen modem dat toevallig ondersteund.
Klopt, maar toendertijd (voordat ze heel recentelijk dit hebben veranderd) was IPv6 WEL beschikbaar als je niet in brugmodus zat.
Even voor de volledigheid: mensen in oud UPC gebied kunnen zelf hun modem in bridge modus zetten en hebben op het moment (ik niet in ieder geval) nog geen IPV6 mogelijkheid (later in 2022 aldus Ziggo).
Tegenwoordig kan ipv6 ook in bridge. Beperkingen vallen dus mee, anders dan twee apparaten / stroomverbruik

nieuws: Ziggo gaat vanaf december IPv6 ondersteunen bij modems in bridgemodus

[Reactie gewijzigd door pietje63 op 26 januari 2022 18:00]

> Tegenwoordig kan ipv6 ook in bridge.

Mij werd stellig verteld dat dit volstrekt onmogelijk was met mijn modem, ook in de toekomst (cisco unit, jaar geleden ongeveer). Niet dat ik er nog moeite voor ga doen aangezien glasvezel dit kaar binnenkomt en ziggo er uit gaat.
Je hebt gewoon een te oud modem. Als je dat aangeeft dan kan je gewoon een nieuwe krijgen.
Andere beperking was voor mij IPv4 en IPv6 gezamenlijk enkel via DS Lite. Hierdoor kon ik geen poorten forwarden op m'n IPv4 adres, wat gelijk weer voor limitaties zorgt op verbindingen die geen IPv6 ondersteunen (wat er helaas nog altijd te veel zijn). Ja, de hoeveelheid beperkingen vallen mee, maar zijn voor een prosumer daadwerkelijk grote beperkingen.
IPv6 is al enige tijd actief bij Ziggo. Daar is recent voor IPv6 support voor bridge modes aan toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door fpepping op 26 januari 2022 17:37]

Bridge doet het sinds een maand of 2 prima op IPv6 en IPv4 ;)
Dus restricties? Wellicht woon je in een gebied waar het (nog) niet kan of heb je niet het juiste modem voor IPv6, even ziggo bellen in het laatste geval.
In dit geval ben ik al bij Ziggo weg. Daarom dat ik ook niet wist of dit nog altijd het geval was.
Gelukkig wel, want ik kan niet weg van Ziggo 🙈🥺
Heb je nu dan zowel een IPv6 als IPv4 die je tegelijk kan gebruiken?
Anoniem: 30722
@HakanX26 januari 2022 17:45
Ja! :)
Netjes 1 IPv4 adres, en een IPv6 adres met een /56 subnet er bij voor interne netwerken 👍
Via de App (chat = aanrader) was het in een paar minuutjes geregeld.
Mijn ervaring is juist wel positief; bij de 1e keer bellen was dit binnen 5 minuten geregeld en bij vervanging van het modem een paar maanden geleden stond dit zelfs al in bridgemode zonder er achteraan te moeten bellen.

Zolang het snel en netjes geregeld wordt op verzoek van de klant hoeft wat mij betreft die optie niet breed gecommuniceerd te worden. Het overgrote deel van de klanten doet hier toch niks mee (en zou je misschien zelfs tegen zichzelf moeten beschermen vanwege gebrek aan kennis) en de klanten die zelf een gateway/firewall willen inrichten vinden snel de juiste weg.
Bridge mode word overgenomen bij een modem swap.
Ik heb al verschillende malen via de klantenservice een modem in bridgemodus laten zetten en dat is nog nooit een probleem geweest. Ze informeren je altijd netjes over de nadelen/beperkingen en vervolgens is het in een paar minuten gedaan.
Het lijkt me op het eerste gezicht sowieso een wassen neus. Ze schrijven niet alleen voor welke apparaten, maar VodafoneZiggo bepaald ook de config die ze naar je eigen modem pushen.

Werkt dat niet, dan krijg je dus geen hulp.
Dit klopt, maar je uitleg niet:
Ziggo: "Een eigen modem biedt meer vrijheid maar vereist ook de nodige kennis. Jij bent verantwoordelijk en aansprakelijk voor het goed functioneren van je eigen modem. Voor ondersteuning en vragen over het instellen van dit modem, neem je contact op met de leverancier van het modem."

Ze zullen geen configuratie pushen, maar je bent zelf verantwoordelijk. En het is een heel makkelijk bruggetje om voor klantenservice het daarop te gooien als er iemand belt met een eigen modem, ongeacht het probleem.

Ziggo geeft niet aan welke modems, want ze moeten deze vrijheid bieden, het is niet om de klant te helpen.

Edit: pushen wel een config / bootfile

[Reactie gewijzigd door DerDee op 26 januari 2022 23:57]

De bridge knop zat vroeger in de interface en 1x raden waarom die is weggehaald.
Voorbeeldig. Zo hoort het. Wel bijzonder dat een plicht om dit te doen, wetend dat er al 2 jaar aan gewerkt wordt, om “technische reden” langer duurt voor een deel van de klanten. Ik denk niet dat dit de bedoeling van de ACM is.

Ben Caiway klant. Ik ben benieuwd.
Voorbeeldig. Zo hoort het.
Wel na pushen vanuit ACM en meerdere protesten vanuit Ziggo overigens, maar inderdaad wel blij dat ze uitgebreide specs hebben geplaatst. Waar ik alleen kriebels van krijg is dat ze je alsnog een bootfile moeten geven in plaats van dat ze je de nodige settings gewoon geven en je hier zelf mee vertrouwd wordt.

[Reactie gewijzigd door stuiterveer op 26 januari 2022 17:31]

Dat ze dat via bootfile doen is toch ook een beetje inherent aan de DOCSIS (3.1) techniek? Niet per se een Ziggo keuze.

In algemenere zin moest Ziggo eigen modemkeuze toestaan, maar hoefde het niet proces achter de instellingen aan te passen, want dit zou vast een grote verandering in infrastructuur zijn als dat al mogelijk is. Daar gaat mijn kennis niet ver genoeg voor om dat te beoordelen.
Als het goed is wordt de WAN snelheid bij kabelinternet lokaal ingesteld. Als ze het niet met een bootfile doen kan je dus je eigen internet snelheid verhogen of verlagen als je dat zo leuk vindt :p
Twee dagen voor de verplichting eindelijk eens specificaties publiceren met de melding dat het in sommige gebieden nog een paar weken kan duren voor het werkt. Zo voorbeeldig lijkt me dat niet en het niet op tijd klaar hebben van het netwerk overtreedt de komende regels. Daar hebben ze tijd genoeg voor gehad.
Ja op de valreep. Echt even makkelijk meewerken en gewoon open zijn zit er blijkbaar niet in. Geeft wel aan dat er erg veel belangen blijkbaar.
En dat sommige gebieden is nogal makkelijk. Postcode alhier (Nijmegen) je kunt nog geen gebruik maken van. Idem mijn ouders (Doetinchem) en vrienden (Arnhem). Dus wat dat betreft hebben ze nog wat doen.

[Reactie gewijzigd door ManiacsHouse op 26 januari 2022 19:32]

Dat is allemaal oud UPC gebied, die hadden nooit de beste hardware in huis. De reden ook dat het nu zo bagger gaat met Ziggo, want mensen vergeten door de naam dat nu eigenlijk alles UPC is onder de vlag van Ziggo. Ik verwacht dat alleen mensen in Ziggo gebied nu modemkeuze hebben, dat oud UPC gebied zal volgen.
Correct, ik woon in voormalig UPC gebied en daar is de eigenmodemkeuze nog niet beschikbaar.
Goed nieuws voor mensen die weten wat ze doen.

Slecht nieuws voor Ziggo die straks moet dealen met mensen die niet weten wat ze doen, maar een eigen modem kiezen omdat iemand (bekende bijvoorbeeld) hun dat advies gaf, en die mensen nu met eigen modem hetzelfde hulp en service van Ziggo verwachten, als toen ze de modem van Ziggo hebben gehad.

Iedere mes snijdt aan 2 kanten, wij gebruiken onze Ziggo modem al enkele jaren in bridge mode met eigen router eraan, maar nu eigen modem mogelijk is hou ik daar rekening mee als wij onze router gaan vervangen.

Niet omdat ik perce een eigen modem wil, maar als tegen die tijd deze keuze beter uitpakt dan router + Ziggo modem in bridge, dan bepaald dat mijn keuze.
Tja, als je jarenlang je klanten dom hebt houden en hun keuzevrijheid hebt weggenomen, dan is het wel balen nu voor Ziggo ja. Maar ik zie geen reden om nou compassie te hebben voor de situatie van Ziggo. De ACM heeft niet voor niets deze keuze gemaakt.

En volgens mij is het helemaal niet erg dat dingen fout gaan en klanten Ziggo gaan bellen en dan leren hoe het zit. Daar wordt je als klant op de lange termijn volgens mij ook alleen maar beter van, omdat je als klant leert hoe het werkt en de volgende keer wel weet hoe het zit. Gemak is fijn, zelf kunnen nadenken is beter.
Ik zou het niet zeggen dat Ziggo klanten dom hield, mensen die verstand van hebben wisten dat dit kon maar dat Ziggo moeilijk deed.

Mensen waar ik op doel zijn niet dom gehouden, die weten überhaupt niet hoe en wat.
"Mensen waar ik op doel zijn niet dom gehouden, die weten überhaupt niet hoe en wat."
Dus maakt Ziggo de keuze voor hen, in plaats van dat Ziggo ze gaat helpen als ze zelf mogen kiezen. Dan houd je ze dus dom.

Noem mij maar ouderwets, maar als ik naar een winkel ga verwacht ik dat mij wordt uitgelegd hoe producten die ik wil kopen werken (en wat de verschillen zijn) i.p.v. dat ik de winkelbediende voor mij laat kiezen. Want in dat laatste scenario gaat die winkel mij het product meegeven waar hij/zij het meest aan verdiend, niet wat het beste voor mij is.

[Reactie gewijzigd door mar88vdv op 26 januari 2022 20:15]

Maar niet iedereen zal dat begrijpen.

Wat ik zeg is absoluut niet bedoelt om goed te praten wat Ziggo doet (modem keuze geven is juist goed), maar als een specialist (zelfs een onafhankelijke) mijn moeder uitlegt hoe en wat met een modem, dan knikt ze ja omdat "die man weet wat hij zegt" maar ze snapt er nog steeds geen bal van.

En dat geldt voor meer mensen, en dat is waar ik op doel.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 27 januari 2022 02:05]

Het grootste probleem is dat 'specialisten' vaak met vaktermen beginnen te gooien en niet in staat zijn zaken simpel uit te leggen. Een netwerk is vaak niet meer dan een aantal kastjes die met elkaar communiceren, draadloos of met kabel. De basisprincipes kun je best duidelijk maken en vanaf daar ga je stap-voor-stap verder. De meeste mensen zijn helemaal niet dom, het wordt alleen slecht uitgelegd. Door het bij voorbaat op te geven, houd je het probleem in stand.
Neem dan ook de toekomst in overweging!

In je huidige situatie is het niet zo erg als Ziggo iets veranderd aan de netwerkspecs. Stel ze gaan naar Docsis 4.0 dan krijg je een nieuw modem zet deze ook in bridge en je router en dus je netwerk blijven gewoon werken zoals je gewend bent.

Ga je echter nu over naar een alles-in-1 oplossing naar eigen keus waarbij modem en router gecombineerd zijn dan heb je wel een probleem als de specs veranderen. Je moet dan je eigen apparaat vervangen of terug naar je oude setup.

Nu verwacht ik dat dit geen probleem voor je zal zijn, maar ik zie de bui al hangen dat klanten kwaad gaan worden op Ziggo als er een netwerkupgrade plaats vindt en hun zelfgekochte modems of waardeloos blijken of een vertragende factor.
[...] als er een netwerkupgrade plaats vindt en hun zelfgekochte modems of waardeloos blijken of een vertragende factor.
Dat andere modems trager zijn dan de PUMA6 straalkacheltjes van Ziggo? Lijkt me waarschijnlijker dat Friesland een onafhankelijk koninkrijk wordt.
Wie heeft het over de huidige modems? Al dat ik zeg is dat als Docsis 4.0 uitgerold wordt en je hebt je eigen modem gekocht dat je niet huilie huilie moet doen dat je blijft steken op Docsis 3.1 snelheden zonder weer een nieuw modem te moeten kopen. Hou dat gewoon in je achterhoofd.
Als je een eigen modem koopt en die weet aan de sluiten, dan:

- Weet je echt wel waar je aan begint.
- Heb je met docsis 3.1 waarschijnlijk alsnog hogere snelheden dan docsis 4 omdat de Ziggo modems zwaar ondergedimensioneerd zijn.
- Is er een goede kans dat je met een firmware upgrade docsis 4 compatibiliteit kan krijgen, en dat deze ook nog eens sneller werk omdat zie vorige punt.
- Weet je echt wel waar je aan begint.
In een perfecte wereld wel. Ik heb zoveel klanten gehad die precies wisten wat ze deden. Helaas deden ze het in werkelijkheid fout. Laat dat dan ook altijd de vervelende klanten wezen. Overtuigd van hun hun gelijk en niet willen toegeven dat ze fout zitten.
- Heb je met docsis 3.1 waarschijnlijk alsnog hogere snelheden dan docsis 4 omdat de Ziggo modems zwaar ondergedimensioneerd zijn.
Je zegt het zelf al: waarschijnlijk. Je weet het dus niet zeker. De chipset mag dan wel bagger blijken in een tweaker setup, maar ondergedimensioneerd zijn ze absoluut niet. Wat je zegt slaat overigens nergens op. In die context zou Ziggo nooit rii Docsis 4.0 moeten gaan, maar gewoon andere Docsis 3.1 modems leveren als 'netwerkupgrade'. Sterker nog: gezien hun uploadbeperking hadden ze dan net zo goed op 3.0 kunnen blijven steken en kon iedereen nog analoog tv en radio genieten.
- Is er een goede kans dat je met een firmware upgrade docsis 4 compatibiliteit kan krijgen, en dat deze ook nog eens sneller werk omdat zie vorige punt.
Zelfde laken een pak. Een goede kans! Er is ook een goede kans dat er geen firmware upgrade mogelijk is. Nu zou het theoretisch wel mogelijk moeten zijn van 3.1 naar 4.0, maar de fabrikant moet daar maar net in mee willen gaan en de chipset moet daar dan al van te voren op berekend zijn. Hebben ze hier wel ruimte voor overgehouden en verlies je dan geen functIonaliteit? Anders zit je straks met je firmware upgrade met dezelfde of soortgelijke problemen die je nu met de Ziggo modems ervaart.

Ik weet best dat ik me als tegenstander van een vrij modembeleid niet populair maak. Ik heb echter de andere kant meegenaakt. Zo erg zelfs dat klanten witheet werden dat hun 30 jaar oude analoge tv opeens een digitale ontvanger nodig hadden of hun oude buizenradio geen FM meer via de kabel kreeg. Mijn repliek was dan ook meestal dat ik vroeg of ze nog streds stookolie in hun auto gooiden. Dingen veranderen.

Ben me er van bewust dat een vrij modembeleid er nu eenmaal door is en accepteer dat dan ook. Velen van jullie zullen er inderdaad op vooruit gaan en daar ben ik dan ook best content over, maar het is niet voor iedereen een goede keus. Juist die laatste groep mensen wil ik attenderen op de nadelen. Dat mensen een honderdje of twee uitgeven aan een geweldig Docsis 3.1 modem moeten ze zelf weten. Stapt Ziggo over naar Docsus 4.0 of net als Delta naar glas dan is dat ding in veel gevallen waardeloos. Dat dan niet mijn collega's door deze klanten verrot gescholden worden omdat de provider ze op kosten jaagt. Ik laat dus alleen de andere kant van de medaille zien.
En in die gevallen hebben de klanten altijd nog het meegeleverde kastje van Ziggo nog die ze kunnen gebruiken. Het moge duidelijk zijn dat het gebruiken van een eigen modem iets is voor tweakers en niet voor iedereen. Wil je support, wordt dit enkel op Ziggo hardware geleverd.

Het is dus niet een beperking van keuze of het wegvallen van een optie. Als een klant in jouw analogie een buizenradio zou hebben, zou die ook in de huidige tijd een probleem hebben als bijvoorbeeld we van ethernet naar glasvezelkabels over zouden stappen. Dan moeten je apparaten mee.
Een heel verhaal gebaseerd op anekdotes die door Ziggo afgedaan kunnen worden door alleen support te leveren op het kastje die je toch al gedwongen bent om af te nemen. Ik zie het probleem niet?

Beter nog, dit kan een nieuwe markt voor de doorsnee computerwinkel winkel: deze kunnen nu degelijke modems verkopen en deze voorconfigureren voor de verschillende providers in de regio. Dan heeft de klant ook gewoon support.

Dit had overigens uberhaubt geen discussie hoeven zijn als Ziggo eens redelijk spul leverde aan de consument.
Snap dat niet helemaal, Docsis 3.1 van b.v. de MB8611 zou 2.5Gbit/800Mbit moeten zijn. Ik zie het niet snel gebeuren dat deze snelheden aangeboden gaan worden dus daarom snap ik de ophef niet helemaal?

Ten eerste zijn er weinig mensen die 2.5Gbit netwerk thuis hebben, tegen de tijd dat Ziggo Docsis 4.0 gaat aanbieden wat dan? En ik geloof dat Docsis 3.1FD 10/10Gbit heeft volgens de specs.
Fabrikanten geven specs op zonder interpretatie. Wat die snelheden zijn, zijn de hoogste snelheden die je op de DOCSIS interface kunt realiseren met dit apparaat. Dat deel je vervolgens met alle andere mensen in je buurt, want het blijft (net zoals PON glasvezel trouwens) een gedeeld medium. Reken je niet rijk - die maximale snelheid ga je dus in praktijk nooit kunnen halen en een provider zal nooit op hun modems in de buurt errvan proberen te komen.

Wat wel? Nouja, met een providermodem regelt de provider hoe dicht je bij theoretische maximum komt voor ze je een nieuwe modem leveren, maar met eigen modem heb je dat zodra het kritiek wordt zelf grotendeels in de hand. Als je een fors deel van maximumsnelheid gaat proberen te krijgen op je modem, dan ga je het alleen op de rustifgste momenten halen. Blijf je conservatief en kies je een internetsnelheid dat ruim onder de max ligt, dan is je verbinding trager maar haal je het (vrijwel) altijd. Zo bekeken is een theoretische max van 2.5Gbps down nog niet eens zo idioot snel in vergelijking met de 1Gbps die je al bij Ziggo kunt krijgen. Er zit nog wat rek in, maar niet veel. In de upstream heb je wel stukken meer rek.

[Reactie gewijzigd door dion_b op 26 januari 2022 21:51]

Docsis 3.1FD is de oude benaming van Docsis 4.0. Heel simplistisch gezegd kan je met Docsis 4.0 symmetrische verbindingen voor elkaar krijgen :)
Je krijgt huurt altijd een modem van Ziggo, die moet je ook houden. Dus problemen met je eigen modem? Ziggo helpdesk: "sluit onze modem aan en probeer het opnieuw!" Heel simpel.
Mooi dat het eindelijk mogelijk gaat zijn.
Hoef je tenminste niet meer de crap te gebruiken die de providers door je strot duwen.
Tuurlijk, bridge mode helpt een hoop, maar dan heb je weer 2 apparaten draaien.
Ik vind het wel mooi dat ik nu helemaal zelf mag bepalen wat ik aansluit.
Wat zijn de voordelen dan? Snellere WiFi? Makkelijker configureren van portforwarding? Of enkel niet elke keer nieuwe hardware bij switchen van provider?
bijvoorbeeld.

andere redenen kunnen zijn het willen hebben van meer opties dan dat de providerapparaten hebben of laten zien in de software.
Naast de aanpasbaarheid, mits je het goed doet, ook veiligheid.
Ik gebruik een linux doos (op glasv.) en ben altijd up -to date met kernel updates etc. Dat doet geen provider na.

Onder de moterkap gebruiken ze nagenoeg allemaal linux, maar ben je van de fabrikant afhankelijk voor het updatebeleid. Die keten knip ik liever in.
Precies, je noemt zelf al een paar voordelen, en het niet hoeven hebben van 2 apparaten waar het ook met 1 kan. Voor veel mensen maakt het misschien niks uit en gaan die het nooit doen, maar ik vind het mooi dat we nu in elk geval de mogelijkheid krijgen.
Nee dat mag je niet helemaal. Je modem moet voldoen aan de specs die de provider heeft opgegeven. Doet die dat niet dan hoeft Ziggo deze niet te activeren. Ik heb vooralsnog 2 Fritzboxen gevonden waar ik niet in geïnteresseerd ben.

[Reactie gewijzigd door Jay-B op 26 januari 2022 17:46]

Op zich logisch, dat modems die niet voldoen aan de vereisten qua techniek niet gaan werken...

Verder zie ik wel voordelen, maar vooral ook nadelen. Ziggo zal waarschijnlijk geen ondersteuning gaan geven op eigen apparatuur (tenzij ze wellicht zelf met een lijstje komen van goedgekeurde modems?).
Nee dat mag niet van de ACM. Ziggo gaat dus ook geen lijstjes publiceren. Je dient zelf te controleren of een modem aan de specs voldoet.
Klopt heb je gelijk in, je hebt geen absolute vrije keuze maar er komen zonder twijfel wel een aantal apparaten beschikbaar die beter functioneren dan de standaard meuk van Ziggo.
Tegenwoordig geen Ziggo klant meer maar ook op glasvezel is het leuk als je geen 2 apparten meer hoeft te hebben draaien als het met 1 ook kan.
Dan kun je met je eigen modem ook zelf kiezen tussen IPv4/IPv6 en bridge mode (afhankelijk wat je modem aan mogelijkheden biedt)? Welke modems zijn nu interessant dan?
Ik denk niet dat je de keus tussen IPV4 off IPV6 hebt, maar waarom zou het bestaande modem in bridge mode niet voldoen? Ik kan mij geen situatie voorstellen waar het als thuisgebruiker logisch is om zelf een bak geld in een modem te steken terwijl het gratis modem prima volstaat. De energieverbruikvlieger gaat wat mij betreft niet op aangezien het lagere energieverbruik van een modem/router in een niet opweegt tegen de hogere kosten voor een apparaat dat modem en router combineert. En dan heb je ook nog eens een veel beperktere keus in specs en features dan wanneer je een los modem en router aan wilt schaffen.
Zelfs al zet je je modem in bridge modus gebruikt deze nog evenveel energie. Dus als je zelf er al een eigen router achter hebt hangen kan je beter een modem nemen zonder routerfuncties, die zullen dan op den duur goedkoper moeten zijn.
Een eenvoudige reden is dat het modem van Ziggo erg beperkt is in configuratie en uitbreidingsmogelijkheden.

Ik heb mijn Ziggo modem in Bridge-mode laten zetten om mijn eigen MESH-router (TP-Link Deco) te kunnen gebruiken om voldoende dekking te hebben over een groot oppervlak, en met veel actieve devices. Iets waar het Ziggo modem niet goed in is.
Ook netwerk-based parental controls, betere firewall controle en dat soort zaken zijn in andere devices beter in orde.

Waar het probleem zit is dat het Ziggo modem een (bekend!) probleem heeft met mijn MESH-router, waardoor zelfs in bridge modus, mijn router geen IP krijg. De oplossing is even dom als on-elegant: een andere router er tussen zetten.

Ziggo doet hier niets aan, want zodra je je router in bridge-mode zet vervalt hun zorgplicht.

Het is dat ik over een paar maanden een nieuwe glasvezel verbinding opgeleverd krijg, anders was dit het moment geweest om wel een eigen docsis modem te kopen.
Dat het router deel van het ziggo modem beperkt is is niet relevant voor het eigen modemkeuze verhaal omdat je het modem kan bridgen. Ik heb zelf een deco x20 en ziggo, ik heb dat ip probleem nooit meegemaakt, ook niet bij de deco's die ik bij vrienden en famillie heb geïnstalleerd. Welke deco en modem gebruik jij? En is het niet toevallig een IPV6 issue?
een Deco M9 Plus. Destijds daar bij Ziggo meerdere gevallen van gevonden op de Ziggo forums (kan het zo niet terugvinden).

De router er tussen is ook een TP-Link (Archer C9), dus het is geen merkgebonden. Ook IPv6 is geen relevante factor hierin. Ik moet ook zeggen dat ik het al meer als een jaar keurig draaiend werkend heb, en er nu niet meer naar om wil kijken.
Maar het Ziggo modem kan ook in bridge, en dan heb je ook IPv4 & IPv6 mogelijkheden tegenwoordig ;)
Dus waarom zou je nog een eigen modem willen? 🙈
Ik heb het document met technische vereisten eens doorgescand, en ik vermoed dat niet veel consumenten dit gaan begrijpen. Het is nog al wat.
Die zijn dan ook vooral interessant voor fabrikanten en verkopers, die kunnen dan modems maken en verkopen met de garantie dat deze bij Ziggo werken.
Anoniem: 30722
@Tyrian26 januari 2022 17:40
Gros van de consumenten snapt een eigen router al niet eens, die willen gewoon een monteur die alles aansluiten "en dan werkt het" ;)
Fijn, het moet mogelijk zijn de 28ste alleen kan Ziggo het weer niet waarmaken, straks is het weer alleen voor fZiggo gebied en moet fUPC weer wachten. Dat is nu al zo met IPv6 in bridge mode!

"Omdat hiervoor lokale aanpassingen aan ons netwerk nodig zijn, kan het helaas zo zijn dat de wijzigingen nog niet in je postcodegebied zijn doorgevoerd. Doe dan over enkele weken de postcodecheck nog een keer."
Ik dacht precies hetzelfde. Eigenlijk moet het met deze houding nu eens gedaan zijn. Klanten die vanaf de 28e volgens de postcodecheck niet in staat zijn om hun eigen modem aan te sluiten zouden direct een klacht bij de ACM neer moeten leggen, die door de ACM gelijk in daden wordt omgezet. Dit is gewoon traîneren. Bah. Er is tenslotte maar een paar jaar aan vooraf gegaan.
Ik heb de antwoorden op de veelgestelde vragen eens doorgelezen en daar wordt doodleuk opgemerkt dat er bij Ziggo op dit moment geen modems bekend zijn die Ziggo telefonie ondersteunen en ook geen mediaboxen die de Ziggo specificaties ondersteunen. Alleen voor internet lijk je dus een eigen modem te kunnen gebruiken (voor zover de Ziggo kennis reikt?)...
Ik denk dat dat ook het antwoord is, omdat ze niets hoeven te specificeren. Dat doet KPN overigens ook niet, maar er zijn populaire pagina's op het KPN forum waar je onofficieel wel een lijst kunt vinden.

Als Ziggo zich gaat branden aan het weergeven van modems die voldoen, dan krijg je potentieel last met gebruikers die het niet werkend krijgen om wat voor reden dan ook en ondersteuning van Ziggo willen.

Ziggo stelt nu: We stellen het in op het opgegeven MAC adres. Als het niet werk: Sluit het Ziggo modem weer aan en als het dan werkt: Probleem van de consument. Dat begrijp ik overigens ook heel goed.
Bij mij beschikbaar, maar een andere modem zonder een Puma chipset is er niet 8)7

[Reactie gewijzigd door beezjeh op 26 januari 2022 18:27]

Ja dit dus.. Zo worden we nog niks wijzer.
Hoezo niet? Volgens mij zijn er genoeg modems met een Broadcom BCM3390 chipset. De vraag is alleen of die aan alle overige specs van Ziggo voldoen.

Ik ben niet de details in gedoken, maar volgens mij zit de uitdaging vooral in de frequency split die men vereist. Downstream van 112mhz tot 1218mhz (1794mhz optioneel) en upstream van 5 - 85mhz en 5 - 204mhz.

Upstream tot 204mhz ga je niet op alle Docsis 3.1 modems vinden.
Ik wou bijna een modem importeren via Amazon.com, een mede-Tweakers wees er op dat Ziggo Eurodocsis 3.1 hanteert, dus geen idee of Amerikaanse kabel modems worden goedgekeurd door Ziggo...
Ziggo hanteert EuroDocsis 3.0 en Docsis 3.1 . Het verschil bij Eurodocsis is de kanaalbreedte van 6.4 vs 8 mhz. Bij Docsis 3.1+ werkt dit anders.

Je kan inderdaad niet zomaar een modem importeren. Zoals ik al aangeef is ook de split in tot waar upstream loopt van belang. Maar inderdaad moet je Docsis en Eurodocsis ook meenemen. Ik zou verwachten dat modems beiden ondersteunen, maar dat is misschien helemaal niet correct.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee