Webshop Gearbest is offline na financiële problemen moederbedrijf

Webshop Gearbest is al enige tijd offline, vermoedelijk door financiële problemen van het moederbedrijf. Daardoor kan de webshop niet langer zijn leveranciers betalen en is de levering van producten aan consumenten gestopt.

Op de site van Gearbest staat niks meer; gebruikers krijgen alleen een 'invalid url'-melding. Het laatste Facebook-bericht van de webwinkel is van 7 juli. Andere accounts op sociale media zijn al langer niet meer bijgewerkt. Omdat het bedrijf geen informatie heeft verschaft, is het onbekend of Gearbest nog zou kunnen terugkeren. De site is sinds ongeveer twee weken offline.

In juni keek moederbedrijf Global Top E-Commerce of het een faillissement kon aanvragen, omdat het in financiële problemen was gekomen. Het is onduidelijk of het tot een faillissement is gekomen. Het bedrijf probeerde aan geld te komen. Gearbest is een bekende webwinkel uit China en concurreerde met onder meer AliExpress.

Gearbest, september 2021
Gearbest, september 2021

Door Arnoud Wokke

Redacteur

21-09-2021 • 10:36

159 Linkedin Whatsapp

Submitter: aryan

Reacties (159)

159
157
72
6
0
31
Wijzig sortering
Ben benieuwd als je hier bijvoorbeeld een robot stofzuiger hebt gekocht hoe het met garantie afhandeling gaat? Als de verkoper via de site geheel niet meer bereikbaar is?
Het is Chinees, welke garantie?
Het zal je eens verbazen hoe goed die garantie werkt.
Ik heb meer dan 1300 bestellingen in China gedaan de afgelopen 11 jaren. Daar zitten onder andere een aantal electrische apparaten bij.

Garantie kun je bij AliExpress en Gearbest doorgaans op je buik schrijven. Wat voorbeelden:
Een verkoper die je zegt je apparaat terug te sturen en dan beweert dat hij het nooit heeft ontvangen.

Een verkoper die beweert dat de foutmelding op het apparaat "normaal" is en weigert iets te doen.

Een verkoper die je laat betalen voor terug zenden en weer opnieuw naar jou versturen, waarbij je het kapotte apparaat ongerepareerd terug krijgt.

Zaken die mij hebben doen besluiten om geen electronica bij derden te bestellen.

Ik heb nog wel enkele 3D printers direct bij de fabrikant besteld, via AliExpress, puur omdat je dan nog een mate van leveringsgarantie hebt.

Bij problemen met 1 3D printer was het gelukkig binnen de "dispute"-termijn, anders had ik waarschijnlijk ook naar de "garantie" kunnen fluiten.
Heb zelf twee keer een auto radio(RNS510 kloon) teruggestuurd naar China en kreeg netjes weer een nieuwe. De een was na 10 maanden gebruiken ongeveer en de ander na 1 maand.
Laats nog met mijn beeldscherm voor mijn auto. Ik nam na enkele maanden contact op met wat vraagjes of er een software update was. Ik kreeg uitgebreid uitleg en een software update toegestuurd. Voor datgene wat ik ervoor betaal krijg ik precies wat ik verwacht.

Zo nu en dan wel eens meegemaakt dat iets niet aankwam of dat het niet de omschrijving voldeed, na een dispute vrijwel altijd mijn geld terug.
Tegenwoordig heeft AliExpress ook een Nederlands retouradres. Ik had remhendels gekocht voor mijn motor alleen kwam het niet overeen met de omschrijving. Daarbij kreeg ik een adres in Nederland om met te retourneren. Uit luiheid had ik dat niet gedaan.

Ook bij Ebay kon ik naar mijn geld fluiten toen de verkoper een motorfiets uitlaat opeens niet wilde refunden. Dat was iemand met meer dan positieve 40k reviews. Ebay schoof ook haar verantwoordelijkheid naar mij toe.

Ik heb genoeg ervaringen met Nederlandse winkels gehad dat het stroefer verliep dan met Ali express.
Heb zelf twee keer een auto radio(RNS510 kloon) teruggestuurd naar China en kreeg netjes weer een nieuwe. De een was na 10 maanden gebruiken ongeveer en de ander na 1 maand.
Kwestie van verwachtingspatroon denk ik. Als ik twee keer in een jaar mijn product moet terugsturen, ben ik er al klaar mee. En dat is sowieso het gevoel wat ik heb bij orders vanuit China; de kwaliteit is meestal betreurenswaardig.
Mijn persoonlijke ervaring met AliExpress is redelijk positief, op mijn laatste transactie na, dat was dan helaas dan ook meteen mijn laatste daar.

Het verschilt bij AliExpress wellicht per aangesloten shop. Er zitten helaas redelijk wat oplichters tussen, een dergelijk issue bij Amazon heb ik ook ooit gehad en dat heeft Amazon toen opgelost door geld terug te storten. Oplichters zijn op alle platformen in meer en mindere mate actief, het verschil is hoe snel ze eraf worden getrapt en hoe ze het oplossen voor de consument.

Ebay dan, deze heeft een redelijke helpdesk m.i., ze zijn behoorlijk scherp. Binnen de familie kopen en verkopen we vaker via ebay en de missers worden vaak soepel opgelost. Wellicht dat men kijkt of je vaker van het platform gebruikt hebt gemaakt en zo klachten van ervaren gebruikers anders beoordeeld of iets in die geest. Oh, misschien is er ook nog een verschil met ebay voor Nederland en ebay.com bijv.. Anyway, dit soort issues zijn altijd vervelend.
Ik doe al jaren zaken met China,
afgelopen jaar voor bijna 40.000€ aan machines besteld ( fiber laser etc)
Voorgaande jaren andere cnc apparatuur en eigenlijk nooit echt gedoe gehad,en de garantie is vaak prima.
Meest vervelende is er aan de verzendkosten richting China , deze zijn vaak belachelijk.
Idd, op zijn best heb ik bij de betere webshops een gedeeltelijke schadevergoeding gekregen.

Garantie kan je gewoonweg niet op rekenen.
Als je een smartphone koopt bij Ali dan zit er een garantie bij van Allianz verzekeringen. Werkt prima.
Verzekering* die relatief gezien aanzienlijk zwakker is dan normaal EU consumentenrecht en ook slechter dan lokaal verzekeren gezien lokaal verzekeren een keuze is en bij Ali een plicht. (Plus de dekking is kleiner)

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 27 september 2021 07:42]

Je kan toch gewoon met Paypal betalen? Altijd wanneer er iets niet in orde was met het product gewoon een berichtje naar de verkoper en paypal tegelijk met de mededeling dat je de betaling storneert als je binnen 3 dagen geen oplossing hebt.

Paypal heeft in 10 jaar tijd 100% van de gevallen aan mijn kant gestaan.

Volgens mij sluist paypal het geld ook pas na 30 dagen door naar de leverancier, dus die kunnen gewoon fluiten naar hun centen
Ik heb helaas andere ervaringen met Paypal, dat zij erg bleven aansturen op het zelf oplossen met de verkoper. De verkoper bleef namelijk wel reageren via de Paypal tickets, maar bleef gewoon enorm tijd rekken. Uiteindelijk had hij genoeg tijd gerekt en kon ik fluiten naar mijn geld. Een ticket daarna nog openen bij Paypal is zo goed als onmogelijk. Geld weg en nooit mijn spullen gehad.
Daarom na 3 dagen gewoon de paypal betaling storneren via je eigen bank, dan wordt paypal ineens een stuk behulpzamer
Volgens mij worden ze dan vooral behulpzaam in het sluiten van je Paypal rekening. Dat kun je dus precies 1 keer doen.
Ik heb het écht heel vaak gedaan. Helaas moet je in deze wereld vaak vechten voor je rechten. Geen fatsoenlijk product? Geen centen.
Bij chinese shops weet je alleen niet na 3 dagen al dat je je spullen niet gaat krijgen.
Hoe hou je deze betaling nog tegen? Wat is de procedure doorgaans bij de eigen bank?
Zoals al eerder gezegd werkt dit wel alleen bij nieuwe producten, na een paar weken kan je niet meer storneren.

Maar bij mijn bank (rabobank) kan ik een automatisch geïncasseerd bedrag (wat bij PayPal altijd het geval is) binnen een paar weken nog storneren in de app.
Als ik de specifieke transactie open staat daar een pijltje naar links met "terugboeken" er naast
De meeste mensen betalen met hun paypal tegoed dus dan staat het bedrag al op de paypal rekening, dan gaat het dus niet werken vrees ik.
Ik ken niemand die paypal tegoed gebruikt
Ik ken ook niemand die het zoals jou doet, wat is je punt? Trouwens jij kunt wel je bank opdracht geven om het geld te storneren maar je hebt paypal doorlopende toestemming gegeven om het af te schrijven op het moment je de paypal koppelt aan de bankrekening en iets uitgeeft of schuld hebt.. Dus je trekt altijd aan het kortste eind op het moment paypal in jou nadeel beslist.

[Reactie gewijzigd door Terrestrial op 21 september 2021 16:40]

daar ben je vet mee als je garantie (+/- 2 jaar) probeert te claimen :-) (want daar gaat het uiteindelijk over)
Garantie op aliexpress bestaat wel, maar is een zeer irritant process om te krijgen.
--------------
Ter referentie: de aliexpress {seller} TOS
https://sell.aliexpress.c...sation.0.0.2ffa3e5f41eSuB

Investment rules
AliExpress Merchant Service Agreement (current running version)
https://sell.aliexpress.c...113681.0.0.279270fasbT3Vd

Article 9 Obligations of the seller

9.2 Comply with the platform user agreement, this agreement, China, the place where the goods are sent and/or other applicable laws and regulations, especially the laws and regulations on product quality, intellectual property rights, consumer rights protection, tax laws, etc., including but not limited to, According to the relevant laws and regulations of EU countries, buyers from EU countries who purchase your products will be provided with 14 days or longer from the date of receipt of the products (if there are multiple products in the order, from the date of receipt of the last product) Term of unreasonable return service, 2 years or longer term of product warranty service in accordance with local laws. When performing the above-mentioned 2-year product warranty service, the seller knows and shall bear the freight paid by the buyer for the repaired goods in accordance with the law, and at the same time, it is possible that the goods with defective quality may be returned and refunded in accordance with the law.
-----------------
Geweldig die regels, probeer ze nu maar tegen de Ali verkoper af te dwingen.
Het werkt prima. vooral als je bewijs hebt dat de verkoper moetwillig de regels overtreed [zowel engels als chinees posten, in de chat]

heb dit al een aantal keer gedaan zonder problemen [please cancel/pay extra scam]
beide verkopers gaven toe de regels [article 5 van de regels] moedwillig te overtreden, nadat ik ze had gepost.

kon binnen 24 uur een dispute openen.
Dan heb je denk ik geluk gehad. ik geloof er geen jota van dat de chinese verkopers op ali zich allemaal netjes aan de regels houden. het feit dat jij de verkopers op de regels moet wijzen en zij dan daarna iets doen spreekt boekdelen.
Dat werkt in Nederland toch ook zo? Je moet soms behoorlijk doorduwen om je recht te krijgen.
Het is een kwestie van schaal.
(...)
Ik heb nog wel enkele 3D printers direct bij de fabrikant besteld, via AliExpress, puur omdat je dan nog een mate van leveringsgarantie hebt.
Je wil niet weten hoeveel verkopers op AliExpress zichzelf presenteren als 'officieel' verkoopkanaal van een fabrikant ;)
Uhm niet een?

Dus ja wil ik wel weten eigenlijk want volgens mijn verzin je het ter plekke zodat het net lijkt alsof jij iets weet wat de rest niet weet.
Ik verzin niks. Hier wat voorbeelden voor bijvoorbeeld een merk als Mi/Xiaomi:
Xiaomi Official Store
Xiaomi Aplus Store
Xiaomi-Authorized Store
Mi Digital Store
Mi-Home Life Store
Xiaomi Tech Store
Xiaomi--Youpin Store
Xiaomi Ebuy Store
XIAO MI Store

Dit was nog maar het resultaat vanuit de eerste twee pagina's aan zoekresultaten op de zoekterm 'Xiaomi' Toegegeven, sommige namen zijn redelijk doorzichtig, zeker als je enigszins kennis van zaken hebt, maar er zullen ook hele volksstammen zijn die, bijv. omdat ze de Engelse taal niet zo goed machtig zijn, door de bomen het bos niet meer zullen zien.
Dit klopt, dispute is je enige garantie, oftewel geld terug, daarna kan je vergeten. Daar moet je je bij de aankoop instellen helaas. Meerdere smartphones gekocht bij Ali of BG en verder prima hoor op zich, maar de laatste komt wel bij Bol vandaan.
Ligt er helemaal aan. Bij de 1 heb je gewoon garantie en doet niet moeilijk.

De ander maakt er een heel probleem van. Ook Ali zelf is niet echt consequent.

Ik heb mijn mobiel via Ali express besteld. Garantie ging zelfs via Alianz. Papieren werden netjes vanuit Zwitserland verstuurd met europese voorwaarden.

Je moet je met name goed inlezen en de recensies checken. (Ook of ze niet gekocht zijn)
Ik heb veel bij AliExpress gekocht, en ben nog steeds tevreden. Bij een mechanisch toetsenbord weigerde een toets, soms. Ik vroeg om de losse toets om die zelf te vervangen. Ik kreeg er 5 plus een rol soldeertin, een fijne service. Zeer tevreden, zeker met het geld dat ik in de loop der jaren bespaard heb. Exact dezelfde producten hier zijn al snel 5x duurder.
Gearbest had ik nog nooit van gehoord, eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door JackBe op 21 september 2021 18:58]

Ik heb meer dan 1300 bestellingen in China gedaan de afgelopen 11 jaren. Daar zitten onder andere een aantal electrische apparaten bij.

Garantie kun je bij AliExpress en Gearbest doorgaans op je buik schrijven. Wat voorbeelden:
Een verkoper die je zegt je apparaat terug te sturen en dan beweert dat hij het nooit heeft ontvangen.

Een verkoper die beweert dat de foutmelding op het apparaat "normaal" is en weigert iets te doen.

Een verkoper die je laat betalen voor terug zenden en weer opnieuw naar jou versturen, waarbij je het kapotte apparaat ongerepareerd terug krijgt.

Zaken die mij hebben doen besluiten om geen electronica bij derden te bestellen.

Ik heb nog wel enkele 3D printers direct bij de fabrikant besteld, via AliExpress, puur omdat je dan nog een mate van leveringsgarantie hebt.

Bij problemen met 1 3D printer was het gelukkig binnen de "dispute"-termijn, anders had ik waarschijnlijk ook naar de "garantie" kunnen fluiten.
En met Banggood krijg je wel standaard 6 maanden garantie, heb daar ok aardig veel gekocht, en krijg ook netjes een vervanging of me geld terug, heb ik al meerdere keren gehad.

Ja met AliExpress is het een totaal andere verhaal, en is het vaak garantie tot aan de deur, met een Chinees bedrijf als MiniWare die veel goede spullen verkoop alleen van hun zelf, krijg je wel na 1 jaar een nieuwe toegestuurd, mijn Miniware TS100 ging na ruim 6 maanden bijna 1 jaar stuk, en Banggood zij hij is ouder dan 6 maanden, en krijg je geen nieuwe, en toen naar MiniWare een e-mail gestuurd, en ze vroegen de factuur, die je van Banggood kan downloaden/printen, en die opgestuurd en kreeg heel snel een nieuwe opgestuurd, en nog extra snel verzending ook, hele goede service.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 21 september 2021 23:34]

Waarom?

Dat koop ik dezelfde meuk voor een hoger bedrag omdat er nog een Nederlandse tussenpersoon tussen zit die ook betaald moetn worden. En dan hebben we het niet over zaken die je hier helemaal niet kunt kopen.
Kijk het verschilt, vaak zijn de producten toch nog wat anders om te voldoen aan lokale regels. Wat je ziet in Chineze webshops is vaak een 'vanilla' variant waar je als afnemen nog het een en ander aan kan veranderen.
Het zal vast afhangen van wat je precies koopt, maar de meeste dingen die ik daar koop, die ook hier te kooo zijn, zijn identiek aan wat ik hier in de winkels tegen kom. Maar het prijsverschil is enorm.
Ze eisten foto's, video's etc etc en daarna boden ze me een 40% tegoed. De prijzen zijn laag maar je moet wel rekening houden met hele andere ideeen van garantie dan dat ze hier in NL hebben.
Maar als je in europa verkoopt heb je te maken met de eu garantie regels vraag appel maar met hun rechtzaken van 1 jaar garantie
Tja, wat ga ik doen dan? Een rechtzaak beginnen?
En of je de video's dan via één of ander wazig platform met ze wil delen want Youtube is geblokkeerd kreeg ik al 2x te horen 8)7
De garantie zal wel werken , maar de stofzuiger niet meer. :'(
Welke garantie dan? na de dispute termijn is er absoluut niets voor de klant te halen 8)7
Blijkbaar heb jij andere ervaringen dan menig ander tweaker, dan zouden wij deze graag horen.
Zelf laatst een stappenmotor besteld. Zoals velen hier weten, er is een bepaalde correlatie tussen trekkracht en gewicht. Ik kreeg uiteraard een stappenmotor met minder gewicht die niet volgens specificatie was met stikkertje van het type dat ik inderdaad had besteld. Aliexpress vraagt om foto's en sluit daarna mijn claim. Lekker dan. De weegschaal hier is echt niet zo anders dan de weegschaal in China. Er zitten veel rotte appels tussen, goed te lezen dat er ook mensen zijn met betere ervaringen.

N.B., ja dit is oplichting en niet garantie uiteraard, ik begrijp het verschil.
Met Gearbest geen ervaring met garantie maar bij Banggood een keer. TKL mechanisch draadloos toetsenbord waarvan de micro-usb poort stuk was. Uit elkaar gehaald om te kijken of het te fixen was, kon nergens een vervangende poort krijgen. Dus het hele toetsenbord in losse onderdelen opgestuurd en gewoon m'n geld terug gekregen.
Ze willen dat je een goed review plaatst meer niet. Zodra de site in zijn geheel weg is zoals nu zijn de reviews niet relevant dus krijg je helemaal niks.
Er is geen enkel vorm van garantie aanwezig zoals wij die hier hebben. Ze hoeven zich niet aan de EU wetgeving te houden.
Dat is niet helemaal waar. Als je iets verkoopt/levert in nederland/de EU heb je je gewoon te houden aan garanties.

Veel shops hebben zich wel verscholen achter het feit dat ze in China zitten en dat dus niet hoeven, maar zodra jij een Nederlandse site hebt en Nederlandse betaalmiddelen accepteert (iDEAL) heb je je gewoon te houden aan Nederlands recht aangezien je Nederlanders target.
(...) zodra jij een Nederlandse site hebt en Nederlandse betaalmiddelen accepteert (iDEAL) heb je je gewoon te houden aan Nederlands recht aangezien je Nederlanders target.
Speltip 12: NOOIT een transactie bij een Chinese webshop betalen via iDEAL, hoe gemakkelijk dit ook is. Zolang je bij betaling met een creditcard (of PayPal) 180 dagen garantie hebt op aankopen, is dat altijd de betere weg. Ik heb in de afgelopen tien jaar ook enkele honderden bestellingen gedaan bij een veelheid aan Chinese webshops, en bij die paar keer dat het fout ging altijd nog via de CC maatschappij (of PayPal) m'n geld terug gehad.
Creditcard is leuk maar vaak een eigen risico van 50-100 euro.

Beter PayPal dus

[Reactie gewijzigd door Dennisb1 op 21 september 2021 17:30]

Ow? Weet je ook bij welke maatschappij(en)? Ik heb daar werkelijk nog niet eerder van gehoord.

Ik heb zelf overigens ICS/Visa. Bij elk dispuut, indien de verkoper niet wenste mee te werken, hebben zij dat prima opgelost. Zelfs een keer een poging tot fraude bijtijds herkend en voorkomen - zie dat maar eens bij iDEAL voor elkaar te krijgen.
Bij de rabo ook, op de aankoopverzekering

[Reactie gewijzigd door jeanj op 23 september 2021 02:10]

Klopt alleen het is Gearbest.com en niet .nl en Aliexpress is net zo.
Dan nog zijn ze het verplicht. Maar ja, wie gaat er voor een paar tientjes in China procederen? Je gelijk hebben en het krijgen zijn heel verschillend.
(Overigens krijg je in Nederland meestal ook je gelijk op basis van reputatie, en niet omdat ze denken dat je echt gaat procederen).
Nope ze zijn helemaal niks verplicht. Ze verkopen de goederen niet binnen EU grenzen. Je gaat zelf naar hun 'winkel/website' buiten de EU en koopt iets. Dat ze het vervolgens naar de EU verzenden is volledig jouw eigen verantwoordelijkheid en ben je enkel gebonden aan de garantie voorwaarden die zij zelf aanbieden.
Zelfde regels gelden overigens overal dus ok als je bijvoorbeeld iets uit de VS bestelt.
Heeft het bedrijf waar jij iets bij bestelt een kantoor of winkel binnen de EU grenzen dan wordt het een ander verhaal.
Naar mijn weten is niet de locatie van de website, domein of kantoor bepalend of je handelt binnen de EU
Dit hebben die gok sites ook ervaren... Nederlandse helpdesk , web site Nederlands, ideal etc..
ze handelden daarmee gewoon in Nederland...
Over gearbest kan ik niets vertellen.
Het maakt uit waar ze zich op richten, zoals @pieterhi al aangeeft. (Rechtspraak werkt bovendien anders dan computertechniek, zaken zijn niet binair.)
Alleen heeft Gearbest geen Nederlands helpdesk of Nederland website.
Of ze ideal ondersteunen is totaal niet relevant mbt handels rechten.
Je gaat zelf naar hun 'winkel/website' buiten de EU en koopt iets. Dat ze het vervolgens naar de EU verzenden is volledig jouw eigen verantwoordelijkheid en ben je enkel gebonden aan de garantie voorwaarden die zij zelf aanbieden.
Nee dit is dus niet waar. Dit is ook de reden dat een aantal gokwebsites een boete hebben gehad en de deuren moesten sluiten voor nederlandse bezoekers. Ze hadden geen licentie om in nederland dergelijke diensten te leveren, en dachten weg te kunnen komen met het feit dat ze niet in NL gevestigd waren. Dat werkt helaas niet zo aangezien je wel Nederlanders target indien je IDEAL hebt én je website in het Nederlands aanbied. Een consument kan dan namelijk niet weten dat het niet daadwerkelijk een Nederlandse shop is.
De reden dat een aantal goksites de deuren moesten sluiten is omdat online gokken buiten nederland niet toegestaan is ongeacht of je nou goederen verkoopt of niet.
Dat beperking is niet aanwezig voor alles wat niet met gokken te maken heeft.
Het valt onder een geheel ander wetgeving dus waarom men online poker probeert te gebruiken als vergelijking materiaal is een raadsel.
Dat is de theorie maar als je iets overweegt te kopen kan je beter rekening houden met de realiteit.
Uiteraard. Maar dat betekent niet dat het niet zo zou moeten zijn.
Ik ook alleen ervaring met Banggood, en die was prima. Niet werkend toetsenbord van mijn tablet geleverd. Moest filmpje maken van het bewijs, daarna geld terug gekregen van het toetsenbord.
Banggood is wel volledig een eigen seller met een eigen voorraad. Die laat geen 3e partijen toe zoals Aliexpress dat doet. Banggood is volgens mij ook gevestigd in India en niet China. Het is een klein beetje Appels en Peren vergelijken. Maar inderdaad Banggood is hier redelijk netjes mee.
Ik heb in ieder geval geweldige ervaringen met Banggood. Veel xiaomi home automation devices gehaald daar. Lang leve wereldhandel.
Ja alleen lang leve dat deze partijen nooit BTW afdragen en zo oneerlijke handel in ons eigen land creëren. Zo krijgen buitenlandse bedrijven dus een belastingvoordeel op lokale bedrijven. Tijdelijk leuk voor je portemonnee, maar op lange termijn desastreus voor ons eigen landje.
Buitenlandse bedrijven in belastingsparadijzen hebben dit voordeel altijd. Misschien moeten we maar eens stoppen met onszelf in de voet te schieten en op wereldschaal beginnen denken.

[Reactie gewijzigd door thibaultvdb op 21 september 2021 13:52]

Ik ben het daar helemaal met je eens. Helaas is daar niet iedereen aan toe.
Een andere manier om dit te benaderen zou zijn om te claimen dat BTW te hoog is in Nederland. Dat is zeker te verdedigen.
Dus het hele toetsenbord in losse onderdelen opgestuurd en gewoon m'n geld terug gekregen.
Inclusief het geld voor het opsturen? Dat is best wel netjes.
Zelfs dat ja! Was natuurlijk maar 1 geval maar toch.
Garantie wordt gegeven door de verkopende partij. Wanneer die failliet is kan hij dus geen garantie meer verlenen.
https://nl.hellolaw.com/j...0in%20behandeling%20nemen.
Dat ligt er aan, je hebt effectief twee soorten garantie:

Fabrieksgarantie gegeven door de producent, welke je via de producent ook kan claimen. Ongeacht of je consument of zakelijke koper bent.

Standaard garantie in bv. Nederland, welke is vastgelegd voor de consument, wat effectief twee jaar is via de verkopende partij, als die partij failliet is dan heeft de consument pech. Over het algemeen hebben zakelijke aankopen geen mogelijkheid om die consumenten garantie te claimen. (Eigenlijk is deze consumenten garantie complexer dan twee jaar, maar dit is meestal hoe het in de praktijk werkt.)
In Theorie heb je gelijk maar aangezien je buiten de eu koopt kun je geen fabrieksgarantie claimen.

Sterker nog de partij die het binnen de eu importeert en dat ben jij wordt aangezien voor garantie als fabrikant
OFFICIEEL moeten ze garantie geven als ze diensten leveren in de EU.

Dat is zeggen Ja sorry maar gezien jij in land XXX zit en wij in land YYY hoeven wij geen goede service te geven ondanks dat wij wereldwijd onze diensten leveren.
Nee dat moet de importeur doen, dat kan de fabrikant zelf zijn (bijv. Samsung) maar hoeft niet. Als de importeur failliet gaat heb je niks.
Precies, en als jijzelf, als consument, iets in China bestelt ben jijzelf dus de importeur en heb je in principe nergens recht op.
Als jouw leverancier je helpt heb je geluk, doet hij dat niet dan heb je geen poot om op te staan. Dat weet je als je in China bestelt.
Tenzij de site waar je besteld in de Nederlandse taal is of een Nederlandse betaalmethode aanbiedt. Dan wordt geacht dat de site zich nadrukkelijk richt op Nederlandse klanten en geldt Nederlands (Europees) recht. Bij Alie kun je bovenin een Nederlands vlaggetje kiezen, de prijzen zijn in euro's en de verzendkosten naar NL worden er automatisch bijgezet.
Je snapt zelf ook wel dat het niet zo simpel in elkaar zit. Iedereen kan een NL-talige site maken. Maar daarme direct voldoen aan de EU/NL regels staat daar compleet los van.
Het flauwe juridische antwoord is dat als je de dingen doet die @TheDutchChief noemt, je volgens de Europese wet wel degelijk per direct en zonder discussie onder Europees recht moet handelen. Dat is vaste rechtspraak van het Europese Hof.

Je recht krijgen bij zo'n webshop-met-handige-taalfunctie-en-iDeal-koppeling is een heel ander verhaal. Maar het is formeel onjuist als men na al die dingen zegt "sorry, wij vallen niet onder Nederlands recht".
Beste Arnoud,
Hoe zit het dan met 'juristdictie'?

Iedereen in de hele wereld kan een webshop in het Nederlands maken.
iDeal weet ik niet, maar dat is vast ook niet moeilijk.
Dan kan het Eu-hof wel zeggen/vinden dat je onder EU-recht zou moeten handelen, en dat doe je dan gewoon niet.

Wie gaat daar tegen optreden? In de praktijk heeft het EU hof toch niets te vinden van de handelswijze van een Chinees bedrijf?
Dat is inderdaad een heftig punt van discussie onder juristen. Enerzijds kun je zeggen, ze zitten in China dus alleen China mag er wat over zeggen. Anderzijds heeft hun handelen wel effect bij ons, dus daarom zouden wij er wat van mogen zeggen.

Oud, werkelijk voorbeeld: een verffabriek in Frankrijk lost gif in de Maas, waardoor Belgische koeien komen te overlijden (bewijs staat vast). Mag dit bedrijf in België aangeklaagd worden door de Belgische boer? OF strafrechtelijk vervolgd door de Belgische justitie? Het Hof van Justitie vindt van wel, en praktisch gaat dat dan ook omdat beide landen EU zijn.

Als het een Oekraïens bedrijf was dat Poolse koeien deed overlijden, dan zou het antwoord dus formeel hetzelfde zijn maar zonder executieverdrag (de Oekraïense deurwaarder komt met een Pools vonnis) heb je daar niets aan. Voor juristen is dat een uitvoerings-issue, geen bug.
Dank je wel!

Persoonlijk, gewoon mijn eigen mening, vind ik dat het EU-hof met zo'n uitspraak de EU-consument helemaal geen dienst bewijst.
Op deze manier wekken ze de indruk dat de EU-consument beschermd is, die waant zich veilig en bestelt er vervolgens op los. Wanneer er iets scheef loopt komen ze er achter dat ze op papier wel beschermd zijn, maar dat die bescherming in de praktijk helemaal niets voorstelt.
Hadden ze dat van te voren geweten, dan hadden ze wellicht een andere keuze gemaakt.

Ik zou gewoon stellen dat kopen in China op eigen risico is (zo doe ik dat zelf ook). Dan vertel je het werkelijke verhaal en kan niemand verontwaardigd zijn wanneer de Chinees zegt 'loop naar de pomp met jouw kapotte produkt'.
ik verwijs naar mijn post waar ik de exacte SELLER TOS regels mbt garantie op aliexpress heb gepost:

zie volgende post:
darknessblade in 'nieuws: Webshop Gearbest is offline na financiële problemen...
Er zijn meer Chinese webshops dan alleen Ali. Mij gaat het over algemene regels en niet om specifieke gevallen/winkels.

Daarnaast, kan Ali van alles opschrijven, als een individuele verkoper zich daar niet aan houdt -en jouw initiele klaagperiode van 15 dagen is voorbij- dan gaat Ali ook niets meer voor jou betekenen.

In theorie heb je gelijk, maar feit is dat je EU-regels niet kunt handhaven in China. EU-regels geven de EU-consument dus een vals gevoel van bescherming. Dat de aankoop 'onder EU-recht' heeft plaatsgevonden doet daar niets aan af.

[Reactie gewijzigd door Vette73 op 21 september 2021 17:30]

Als je bewijs hebt dat de verkoper niet mee wilt helpen, en dat ze de TOS overtreden dan is support uiterst behulpzaam.

de eerste paar keer dat ik er gebruik van maakte [qouten van de regels [article 5, bij de [Please cancel scam]] was support vrij verrast dat verkopers de TOS moedwillig overtreden.
In Theorie heb je gelijk maar aangezien je buiten de eu koopt kun je geen fabrieksgarantie claimen.
Dat ligt aan het product en de fabrikant. Het is aan de fabrikant om hier beleid voor te maken.
Sterker nog de partij die het binnen de eu importeert en dat ben jij wordt aangezien voor garantie als fabrikant
Garantie van de fabrikant is niet wettelijk bepaald. Een fabrikant kan kiezen om in het geheel geen garantie te leveren als zij niet zelf verkopen aan consumenten, om alle garantiegevallen zelf af te handelen (e.v.t. in samenwerking met verkopende partijen), en alles daartussenin.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 september 2021 10:57]

Het zit helaas krommer.

Een fabrikant kan er voor kiezen geen garantie te geven aan de zakelijke verkoper.
Verkoopt zie zakelijke verkoper aan een consument dan is hij wel verplicht wettelijke garantie te geven volgens eu recht.
De leverancier heeft dan een probleem om garantie op te lossen als hij die wel moet geven maar zelf niet krijgt.

Gaat de zakelijke verkoper failliet dan kun je als consument wel garantie claimen als de fabriek nog garantie geeft.

Probleem is als je koopt bij een bedrijf dat zelf van buiten de EU importeert dan is dit bedrijf wettelijk binnen de eu gezien de fabrikant en heeft ook deze aansprakelijkheid. Gaat dat bedrijf failliet heb je pech.
Dat is toch precies wat @Cergorach zegt in zijn bericht? https://tweakers.net/nieu...ction=16603088#r_16603088

Je hebt de wettelijke garantie (die hij 'standaard garantie' noemt), dat is de garantie die de zakelijke verkoper of leverancier aan de consument moet geven. De fabrieksgarantie is een eigen keuze voor een fabrikant die niet aan consumenten levert. Aangezien fabrieksgarantie altijd een eigen keuze is heeft dat dus niks met wel of niet EU te maken. Hij geeft ook al aan dat als de verkopende partij failliet is je niks hebt aan de wettelijke garantie.
Een fabrikant kan er voor kiezen geen garantie te geven aan de zakelijke verkoper.
Verkoopt zie zakelijke verkoper aan een consument dan is hij wel verplicht wettelijke garantie te geven volgens eu recht.
De leverancier heeft dan een probleem om garantie op te lossen als hij die wel moet geven maar zelf niet krijgt.
De zakelijke verkoper kan ook besluiten om een product niet te verkopen zonder garantie van de leverancier. In een vrije markt neem je risico's en maak je afspraken.

Een leverancier kan iets zelf laten repareren, een nieuw product aanbieden of het aankoopbedrag teruggeven. Dat kan gewoon ingecalculeerd worden met het risico, en de verkoopprijs.
Probleem is als je koopt bij een bedrijf dat zelf van buiten de EU importeert dan is dit bedrijf wettelijk binnen de eu gezien de fabrikant en heeft ook deze aansprakelijkheid. Gaat dat bedrijf failliet heb je pech.
Of die partij op papier de fabrikant is of niet, is niet interessant voor de consument. Het gaat vanuit een wettelijk perspectief gezien voor de consument enkel om wie de verkopende partij was. Als die failliet gaat en er is geen andere vorm van garantie, dan kan de consument terugvallen op andere zaken (verzekeringen, credit cards, ...).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 september 2021 11:28]

Dat wil echter niet zeggen dat een fabrikant uit bijvoorbeeld de UK (of China) niet alsnog fabrieksgarantie kan verlenen aan jou. Van een partij in China lijkt het me niet waarschijnlijk, maar er is altijd de mogelijkheid.

Ook binnen de Nederlandse wetgeving is er geen wettelijk recht op fabrieksgarantie aan de consument, dat is altijd een gunst van de fabrikant aan de consument.
Kan, kan idd mag ze hoeven het niet.
Die complexiteit is inderdaad soms wel mooi meegenomen.

Zo had mediamarkt in samenwerking met Mieke ooit een slogan “De Wasmachine die wel 20 jaar mee gaat”

Uiteraard was ik zo slim om bij de aankoop van de Wasmachine een foto te maken. (En heb ik ook jaarlijks via Miele een onderhoudsbeurt laten uitvoeren)
Toch hield de wasmachine het niet 20 jaar vol, kon ik bij Mediamarkt na 16 jaar een andere Miele uitkiezen.
Wat kost een jaarlijkse onderhoudsbeurt voor je Miele? En waarom heeft die van mijn moeder dat niet nodig (27 jaar en werkt nog steeds)?
€15 per jaar voor de eerste 10 jaar, daarna €28 per jaar.
Het was trouwens een stoomunit die kapot ging, iets waarvan ik vanuit technisch oogpunt wel van begrijpen dat deze snel kapot kan gaan.
Had je een Miele van 5000 euro, dat een jaarlijkse onderhoudsbeurt lonend is?
Volgens mij is Miele de lachende derde hier, ondanks je slimme foto en je gratis vervangende machine.

(ik zweer zelf overigens ook bij Miele)

[Reactie gewijzigd door stok op 21 september 2021 11:29]

Mijn Miele koste bij aankoop €2400, een aardige smak geld.
Maar de wasmachine bepaalde zelf hoeveel wasmiddel en wasverzachter er nodig was op basis van gewicht en programma.
En kon ook kleren stomen, wat echt zeer prettig is als je geen zin hebt om te strijken of je een pak wilt reinigen.

De eerste 10 jaar waren de onderhoudskosten slechts €15 per keer.
Daarna kwam het uit op €28 per keer.
(Het enige nadeel is dat er destijds alleen dagen kon aangeven, een specifieke tijd was wel erg duur)
De kosten vind ik dus nog wel mee vallen.

Ps het was de stoom unit die kapot ging, een onderdeel wat bijna dagelijks behoorlijke temperaturen bereikte.

[Reactie gewijzigd door JBVisual op 21 september 2021 12:34]

Goodluck met het verkrijgen van grantie als je een Chinees product hebt gekocht en er niet gevestigd bent.
Ik denk niet dat iemand echt op een echte garantie afhandeling rekent als je op websites als Gearbest of AliExpress koopt?
De prijzen zijn altijd goedkoper dan lokaal maar daar staat ook een risico tegenover
recht hebben en recht krijgen zijn echter 2 verschillende dingen. je kan hoog of laag springen maar mensen gaan echt niet rechtelijke stappen nemen tegen een chinees bedrijf voor een stukje electronica van 20 euro
Daarom betaal je dus met creditcard. :)
ik doe het zelfs voor een object van 4 euro.

Het kennen van de verkoper-regulaties helpt wel ook met cases die geen garantiezaken zijn. omdat je dan de exacte regels kan quoten die de seller overtreed.
Misschien dat die derde partijen die op Gearbest aangesloten waren nog door kunnen als verkoper op een ander platform zoals Aliexpress, al is het niet te hopen dat zij dan ook geraakt worden doordat ze nog door Gearbest betaald moeten worden.
Als je een bekend merk zoals Blitzwolf of Xiaomi hebt gekocht, zal je nog wel via de leverancier kunnen gaan denk ik. Voor mijn Blitzwolf ben ik ook eens gewoon rechtstreeks via hen gegaan, terwijl ik die via Banggood had gekocht.

Als het white label, iets redelijk onbekend of een huislabel is, heb je gewoon pech denk ik (met een huismerk is het natuurlijk overal zo).

[Reactie gewijzigd door blinchik op 21 september 2021 10:47]

Voor zover ik weet is BlitzWolf het huismerk van BangGood.
Wat dacht je van creditcard?
Anoniem: 508592
21 september 2021 10:42
Een dure concurent.. en geen wonder dat deze nu is gevallen.
Jaren terug bestelde ik er behoorlijk wat. Ze waren iets duurder, maar ze hadden al snel warehouses in Europa, waardoor je je producten wel snel had. Later heb ik een paar bestellingen gedaan die pas weken later pas verzonden werden. Aliexpress heeft destijds wel flinke stappen gemaakt mbt verzending en (verzend)garantie. Op een gegeven moment overgestapt, en nooit meer teruggekeken.
Anoniem: 508592
@Magic21 september 2021 11:03
Ben ik met je eens. Ongeveer het zelfde gelopen hier.
De gewone garantie op aliexpress is nog wel een EUVEL, maar het wordt wel steeds beter:

Handige link mbt garantie op aliexpress:
darknessblade in 'nieuws: Webshop Gearbest is offline na financiële problemen...
Ja precies. Ik heb nog nooit iets op Gearbest gezien wat ik niet op Ali heb kunnen vinden, en dan vaak ook nog eens goedkoper.

Als men Gearbest gebruikt lijkt het mij dat dezelfde mensen ook wel bekend zullen zijn met Ali en prijzen vergelijken. Dus Gearbest heeft wat mij betreft geen meerwaarde..
Persoonlijk ben ik hier wel blij om. Die Chinese winkels zijn niet goed voor de Nederlandse economie. Gok dat de enorme stijging van prijzen bij zeecontainers icm de nieuwe belastingregels ze de das om hebben gedaan.
Veel van deze bedrijven zijn gestart met prullaria dat door de brievenbus kon, maar tzt ging het ook om elektronica en dat ging op een gegeven moment kwa omzetten best hard.

Vb een redmi voor 150 euro of 200 in een Nederlandse winkel met garantie, dan weten de meeste mensen het wel. Maar met btw als een bedrijf het netjes doen dan betaal je €180 en dan is het verschil gewoon te klein.
Het is, afhankelijk van je situatie, amper duurder/goedkoper geworden. Waar ik regelmatig 14-22 euro bij moest betalen voor een pakketje, nu komt alles 100% 'betaald' aan, wat bij ~5-6 inklaringen per jaar toch redelijk snel aantikt.

Secondair, ik betaal zelfs nu die paar euro extra omdat het bijna altijd op tijd binnenkomt. Niets dagen/weken bij de douane, maar gewoon direct door, vrij normaal dat spul binnen een week binnen komt.
One of many wat er aan gaat komen. het rommelt nu enorm binnen China. Het is verbazingwekkend hoe weinig nieuws hierover is binnen Europa aangezien de real estate bubble nu in China aan het barsten is. De property developer Evergrande, de grootste mogelijk gaat defaulten. Sinic is keihard in waarde gedaald. Westerse bedrijven bewegen nu naar andere landen in Azie etc (en nemen zo ongeveer 40 miljoen banen mee).

[Reactie gewijzigd door Sn0wblind op 21 september 2021 11:37]

Binnen de EU lees je er genoeg over hoor. Meer algemene nieuwsmedia misschien niet zo, maar dat komt denk ik vooral omdat het nog onduidelijk is hoeveel een eventueel default van Evergrande van invloed gaat zijn op westerse markten (hoewel deze gisteren wel erg sterk reageerden).

In het Financieel Dagblad is er genoeg over de situatie te vinden, en Financial Times staat vol met artikelen over het gerommel in China.
Dit is pas vanaf de afgelopen week, en begon omdat crypto in waarde begon te dalen, dit speelt letterlijk al maanden en Evergrande heeft meerdere momenten qua betaal verplichtingen al gemist. Dat is minimaal een half jaar te laat dus qua hierover te reporten.
Qua Nederlands finance nieuws ben ik het er redelijk mee eens. Het FD heeft één artikeltje in sept. 2020. Maar als je met enige regelmaat the financial times leest zou het Evergrande verhaal geen verrassing moeten zijn, kijk hier maar eens.

Nu ben ik het wel met je eens dat dit misschien geen nieuwsmedium is dat de gemiddelde Nederlander leest, maar ik denk niet dat dit nieuws zo lang geleden voor de gemiddelde Nederlander interessant is

Ik begrijp overigens je link met crypto niet volledig?
FT covered het okay, ze gaan wel redelijk terug de tijd in maar dat waren toen nog voornamelijk kleine signalen, maar dat er echt iets grondig mis gaat speelt al zo lang. Ik vrees wel dat het ons ook gaat raken. Sinic is namelijk next, en het kan een aardig kaartenhuis zijn wat instort.
Ik begrijp overigens je link met crypto niet volledig?
Crypto daalde gister vanwege de Evergrande paniek, toen werd het opgepakt door nu.nl, ad, nrc etc. Dit is het eerste signaal binnen het NEderlandse nieuws landschap wat ik ben tegengekomen over Evergrande.
niet zo heel gek, als je kijkt naar al die niet afgemaakte complexen daar, waar mensen hun hele spaarvermogen in hebben gestoken.
En de complexen die neergezet zijn, zijn vaak niet eens veilig. Dit heeft de bijnaam "Tofu dreg" projecten gekregen. Gebouwen waar in pilaren bijvoorbeeld niet eens metalen verstevigen verwerkt zitten. Zakt allemaal gewoon in elkaar. Het is allemaal 1 grote facade en we lopen er met open ogen in.
16 augustus had ik hier nog een *spam* mail, daarna radiostilte.
Your Monday Recommendation: Epic Brands + Lowest Price + More
Ik heb er in het verleden wel eens wat goedkope (Chuwi) tablets gekocht voor de kinderen. Die waren dan opnieuw verpakt, zogenaamd omdat de originele verpakking niet deugde.
Tablets waren wel nieuw, maar er bleek een aangepaste software versie op te zitten. Malwarebytes vond het in ieder geval niet ok.
Bij concurrent Banggood heb ik dat nooit meegemaakt.
gek.. ik heb er ooit ook Chuwi tablets besteld, netjes in de originele Chuwi verpakking.
Aangepaste software? Had je de dualboot met Windows en Android? Dan had je ook partities die windows niet snapt.

Inmiddels draait op een van de chuwis alleen nog een 64bit Windows.. Android is er af.. geen update mechanisme voor...
Gearbest, Dealextreme, wish, en consorten, de jongens die de wegen gemaakt hebben voor de opmars van Aliexpress, die nu veruit de grootste is geworden. No king rules forever, hopelijk dat de verkopers op die site ook gewoon verder kunnen op een AE.
Wish is ook 1 grote bak ellende. Pas een keer wat besteld en uiteindelijk eenzijdig geannulleerd door ze na 3 weken omdat het toch ineens niet geleverd kon worden. Staat nog steeds online voor 2 cent meer dan 2 maanden terug. Oplichters zijn het. Chinese rommel.
Was in maart 2021 al een probleem met de affiliate members
https://www.youtube.com/watch?v=OiBsq699bww
Verwacht je garantie bestel dan gewoon in Nederland. Ik bestel ook veel in China maar dan wel tot een bepaald bedrag. Ik neem geen garantie op de koop toe omdat ik veel minder kwijt ben voor die spullen dan wanneer ik een vergelijkbaar product in Nederland moet kopen.
Uit het artikel:
Het is onduidelijk of het tot een faillissement is gekomen.
Faillisements-aanvraag van 22 juni staat hier.

[Reactie gewijzigd door kidde op 21 september 2021 14:01]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee