Chromebook-gebruikers klagen over prestatieproblemen na Chrome OS-update

Verschillende Chromebook-gebruikers klagen over slechtere prestaties na een update van Chrome OS. Het gaat om versie 91.0.4472.147, de recentste stabiele versie van het besturingssysteem.

De bug werd aanvankelijk gemeld op Reddit. Sindsdien is het probleem ook verschenen in de Chromium Bug Tracker. Gebruikers melden daar dat het cpu-gebruik van hun Chromebooks na de update ongebruikelijk hoog is, ook als er geen applicaties openstaan. Soms zou het cpu-gebruik vaststaan op 99 procent.

Verschillende Chromebook-gebruikers melden daardoor aanzienlijke prestatieverminderingen in de Chrome-browser en andere delen van het besturingssysteem. Een Reddit-gebruiker stelt dat ook typen in de terminal traag is op zijn apparaat. Enkelen melden dat het probleem blijft bestaan na een fabrieksreset en het uitschakelen van alle Chrome-extensies.

Het is niet duidelijk hoeveel Chromebooks last hebben van prestatieproblemen na de recente Chrome OS-update. Android Police schrijft dat het probleem vooral wordt gemeld door Chromebook-gebruikers met de board name 'grunt' of 'hatch'. Tegelijk heeft niet iedereen die getroffen is, voldoende details gedeeld over zijn apparaat. Het is dus niet duidelijk of het probleem zich alleen op dergelijke Chromebooks voordoet.

Het is in ieder geval aan te raden om enkele dagen te wachten met het updaten naar deze versie van Chrome OS. Gebruikers kunnen de update bijvoorbeeld voorkomen door hun laptop niet af te sluiten, schrijft ook Android Police. Reguliere Chromebook-gebruikers hebben geen mogelijkheid om automatische updates uit te schakelen.

Chrome OS 91 hoog cpu-gebruik
Chromebook-gebruikers klagen over hoog cpu-gebruik. Bron: Chromium Bug Tracker

Door Daan van Monsjou

Redacteur

06-07-2021 • 10:56

53 Linkedin Whatsapp

Submitter: DanafromGhana

Reacties (53)

53
48
34
2
0
10
Wijzig sortering
Dan zal ik maar de eerste zijn om te melden dat ik nergens last van heb met deze update, Lenovo Ideapad 3 CB 14.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 6 juli 2021 12:02]

Het ziet ernaar uit dat gebruikers met board Grunt en Hatch voornamelijk deze problemen ervaren. Als je Chromebook niet op de lijst waarnaar gelinked wordt in het artikel staat ben je wel safe denk ik!
Ik heb er hier nu wel eentje die heel traag is een HP Chromebook 11 G8 EE met octopus, dus het komt ook voor bij andere boards.
Terug zetten naar een 90 versie via usb lijkt het probleem voor nu op te lossen, samen met 90 in console in te stellen.

[Reactie gewijzigd door karelvandongen op 6 juli 2021 13:01]

Blijkbaar dan weer niet alle octopus boards. Heb hier een Acer 314 met octopus die zich normaal gedraagt. Misschien dat specifieke hardware combinaties voor problemen zorgen.
Hier op een HP Chromebook 14A (octopus) ook geen issue, sterker nog, hij lijkt zelfs sneller te reageren na de laatste update.
hier ook geen issue en dank voor je bericht.
HP 14A-NA0150nd
Oh ja, ik ook niet op mij ACER Chromebook R13
Als ik de reclames mag geloven, zouden dit soort dingen juist niet voorkomen bij Chrome OS en maakt alleen Microsoft die fout :|
Ach als je reclame bestaat uit het vertellen dat je laptop de hele dag mee kan, maar ook offline Netflix doet...Niet hele sterke reclame.
Voor de gemiddelde tweaker is dat natuurlijk niet zo interessant, maar voor de simpele gebruiker die enkel een beetje facebook, marktplaats en netflix doet op een laptop of tablet is dat best een leuk aanspreekpunt denk ik. Maargoed laptops die de hele dag meegaan zijn gelukkig meer gemeengoed aan het worden, dus het punt begint wel wat ongegrond te worden.
Ach, voor deze gemiddelde Tweaker is een Chromebook ook heel interessant. Waarom een dure laptop kopen voor simpele taken. Ik heb nu voor minder dan 300 euro een Chromebook convertible die ik (indien nodig) ook als tablet kan gebruiken. Ondersteuning tot ergens in 2027. De gebruikservaring is super, lekker vlot en snappy (en idd, de accu gaat erg lang mee).
Plus het werkt allemaal mooi samen met mijn Android telefoon.
Klopt wat je zegt. We hebben ook 2 Chromebooks thuis, 1 verplicht voor school, maar ook op basis van goede ervaringen met dat ding 1 privé voor simpele dingen.

Maar ik heb / zie 1 groot probleem. Zodra je bestanden wilt benaderen over het netwerk via samba of nfs dan lukt dat gewoon niet.. Een folder met foto’s op de nas kun je niet met goed fatsoen doorbladeren. Crashes, time-out enz. En dat met een snelle verbinding.

Overigens is het ook vervelend dat je niet kan aangeven of je met 5ghz of 2.4 ghz wil verbinden naar een accesspoint. Net dat kleine beetje control wat het leven wat makkelijker kan maken.
Samba kun je prima werkend krijgen bij "Bestanden" dan rechts boven op de drie punten "meer" Klik bij het dropdownmenu op Services en daar stel je bijv. SMB-fileshare in en kun je bijvoorbeeld je Windows pc zie of een NAS.
Geheel mee eens! Heb er zelf ook een gekocht, licht, makkelijk en snel ondanks die Celeron die er in zit. En het stukje Linux is altijd leuk om mee te klooien.
Had het meer over de argumenten die gegeven worden in de reclames. :)
Ik gebruik eigenlijk geen Windows laptop meer. Ik kan alles wat ik wil doen op mijn Chromebook. Sterker nog het werkt zelfs fijner. Remote werken via Citrix werkt fijner dan op een Windows laptop. Klein voorbeeld: midden in een sessie een 2e scherm aansluiten op een Windows laptop betekent Citrix sessie sluiten en opnieuw starten om het 2e scherm te herkennen. Chromebook gaat dat automatisch. Mijn console kabel werkt perfect met Chromebook. En alle tools die ik nodig heb zijn er ook voor Chromebook. Met daarbij het voordeel van tablet mode. Al met al super blij mee
De gemiddelde tweaker heeft net zeer veel aan een chromebook :-)
Omdat ze voor de zware en speciale taken wel die laptop van het werk kunnen gebruiken, desnoods via remote desktop van op hun chromebook :p
Ja dat snap ik niet, waarom kan je alleen op Chromebooks offline Netflix kijken? Waarom zou het op Windows of Apples niet kunnen, is daar een technische reden voor? Of heeft Google Netflix overgenomen?

(Op Android gaf de app overigens ook aan dat je offline zou moeten kunnen kijken - wou zelfs automatisch series gaan opslaan op mijn mobiel. |:( )

En Chromebooks zijn toch zonder opslagruimte omdat je alles in de cloud doet? Waar worden die netflix afleveringen opgeslagen, moet er dan een USB stick in? Of staat het alsnog in je Google Drive? :?
Bij een Chromebook heb je de Android app van Netflix, en hierin zit de functie downloaden voor offline kijken. Er is geen andere laptop dit deze functie heeft. Vandaar dat dit vermeld wordt in de reclames.
Eh, op mijn laptop met Deepin (Linux) kan ik ook gewoon Netflix offline kijken als ik de Android-app installeer. Deepin bevat standaard Android-appondersteuning, dus installeren is, net als op Chrome OS, een fluitje van een cent.

En in China wordt Deepin standaard op Huawei-laptops geleverd, dus er zijn wel degelijk andere laptops die die functie hebben.
Ja als ik mijn laptop ombouw kan ik ook van alles. En ja er zullen ondertussen ook meerdere oplossingen zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat het hier ook leverbaar is. En dus staat het nog dat voorlopig dit de enige optie is zo uit de doos. Maar dit geldt ook voor een heleboel Chromebooks, die zijn wel in de VS leverbaar maar hier niet.
Dit gaat om een incident niet om een probleem.
Chromebooks zijn natuurlijk niet zaligmakend, maar gangbaar is het een hele solide en consistente ervaring
Dat het een incident is maakt niet dat het geen probleem is. Ook in Windows zijn performance issues niet de bedoeling, dus daar is het ook een 'incident'.

Het enige verschil is dat er veel minder gaande is op de achtergrond bij Chrome OS, maar imo maakt dat dit soort issues juist een veel groter probleem dan in een omgeving waar performance meer schommelt
ITIL:
incident: een onwenselijke gebeurtenis die een keer gebeurt
Probleem: een onwenselijke gebeurtenis die veelvuldig en of structureel voorkomt.

In Chromebooks is het een incident
in Windows is het een probleem
Ja, maar als consumenten hanteren wij geen ITIL methodiek in ons dagelijks leven vriend.
Ik vermoed dat er - behalve consumenten - ook heel wat professionals hier op Tweakers rondhangen ;)
Inderdaad. Maar dat mag je hier niet zeggen, want dan wordt je gelijk ‘aangepakt’. Ik heb hier ook al vaker een tip voor de daadwerkelijke tweakers onder ons gegeven, maar de negatieve reacties daarop staan me, figuurlijk gesproken, nog op het netvlies…
voordeel van een problem, is dat je de einddatum weer kan verschuiven. Lekker leven
Ook chromium heeft al vaker performance problemen gehad. Dus dan kunnen we ook beter praten over problemen ;)
Het ontstaan van een probleem is misschien een incident, maar het probleem zelf is gewoon een probleem. Als je nu een Chromebook opstart dan is het probleem veelvuldig en/of structureel, en niet één keer.

Volgens de definitie die jij aanhaalt: Een incident is als je laptop een keertje hapert omdat er iets niet goed gaat in je CPU, een probleem is als je CPU-gebruik na een update structureel aanzienlijk hoger is dan daarvoor.
Alsof al die ervaringen uit de reclame gangbaar zijn bij een Windows laptop.
Bugvrije software bestaat niet en reclame moet je sowieso nooit geloven ;)
In welke reclame wordt dan gezegd dat er nooit softwarefouten worden gemaakt in Chrome OS?
Ik heb de 6000 Chromebooks in mijn admin omgeving maar even snel beperkt tot versie 90, dat is via de Admin console zo gebeurd. Zodra het probleem is opgelost kunnen dan de beperkingen er weer af.
6.000 ? Welk bedrijf / school / overheid heeft zoveel Chromebooks als ik vragen mag?
Of beheer je meerdere instanties?
Ik werk voor de ICT afdeling van 2 grote scholenbesturen in het zuiden van het land - maar ik weet dat er minstens nog andere 2 basisonderwijs organisaties zijn waar er meer draaien (rond de 10k). Met meerdere scholen die praktisch 1 op 1 zijn gaan werken in het afgelopen jaar gaat het rap.
Hier wordt dus 1 op 1 de privacy van de leerling geschonden. Weet de leerling dit? En zijn de ouders op de hoogte?

https://www.privacycompan...ity-on-high-privacy-risks
Dit is zo ongelofelijk niet de plek om dit soort discussies te voeren dat ik er bijna onpasselijk van word. Ga lekker klagen bij iemand die er iets over te zeggen heeft. Onze leerlingen loggen enkel in op Chromebooks met gefedereerde AAD accounts, en maken verder enkel gebruik van Microsoft diensten. Daarnaast staat de dienstverlening van Google uit. Ja, er wordt nog telemetrie verzameld, maar enkel op school, tijdens schooltijden, terwijl er schoolwerk plaatsvindt.
Ik ben niet hoofdelijk verantwoordelijk voor de uitvoering van dit beleid, ik probeer onze scholen al lang over te krijgen op betaalbare Windows alternatieven. Die zijn schaars, maar beginnen nu gelukkig wel op de markt te komen (ASUS BR1100 bijvoorbeeld).
Er is een DPIA uitgevoerd, daar zijn punten uit gekomen die opgepakt worden door Google. Indien dat niet naar behoren gebeurt zal het onderwijs in Nederland afscheid moeten nemen van Chromebooks. Dat is niet van vandaag op morgen gebeurd, en het geld is er bovendien ook niet om alles in 1x te kunnen vervangen. Ik ben met het oog op de corona-crisis heel blij geweest met de goedkope devices die we konden aanschaffen die er voor hebben gezorgd dat onderwijs nog op enige manier kon plaatsvinden omdat we anders een "verloren" generatie hadden wat mijns inziens nog vele malen erger is.

Ik zou het waarderen als je je eeuwige doorzagen over de privacy problemen met Google diensten ergens anders gaat uiten. We weten het ondertussen wel, we zijn er wel een beetje klaar mee. Voor mij is het hiermee einde discussie, fijne dag nog.
Dank voor je reactie. Dus ik moet mijn mond houden. Dan lost het probleem zich (ook) vanzelf op? En hoef jij niet onpasselijk te worden?

Klagen doe ik bij de AP. Dat is de plek waar het hoort. Wel voor de lange adem want er is een wachttijd van 6 maanden voor behandeling. Meerdere klachten ingestuurd inmiddels, dus het klagen bij de autoriteit die invloed heeft is afgevinkt.

Bewustwording creëren is wel waar Tweakers discussies enorm kunnen bijdragen, en is nog steeds heel hard nodig. Dat is de reden dat ik hier meepraat. Ik vind het ook jammer dat de boodschap zo vaak herhaald moet worden, maar de bewustwording gaat langzaam, zeker op de fora discussie die toch maar beperkte invloed hebben. Heb jij een suggestie om mijn (of andere) bijdragen effectiever te maken, ik sta open voor je ideeën.

Mijn kinderen zitten op een school van RVKO (een koepel met meer dan 60 scholen, je zou wat ICT en privacy kennis mogen verwachten). Daar zitten kinderen vanaf 6 jaar bijna dagelijks, met hun eigen account, op Aerobe, een Google platform dat zelfs voor de onderwijs apps een Google account nodig heeft (gesynchroniseerd in de browser). Google verzamelt ALLE metadata en er staat nergens in de voorwaarden van Google wat ze met deze gegevens doen en voor welk doel ze worden ingezet. Dat was ook voor het DPIA al zo. Maar niemand op deze scholengemeenschap wilde met mij meelezen. "Sivon zegt dat het in orde is" was destijds het antwoord.

Sinds het in gebruik nemen van het systeem, in september 2020, ben ik al met de school is gesprek. Tot de uitkomsten van het DPIA in maart dit jaar werd ik volledig genegeerd en als lastig (klager) weggezet (zeg maar wat jij nu ook doet, alleen heb jij kennis van zaken). Het schoolbestuur en de ICT afdeling tonen geen enkele urgentie om het voor de privacy van de kinderen op te nemen. Er is ook geen kennis, want ook het na advies van de AP in juni werd geen actie ondernomen. De leerlingen gebruiken Aerobe tot op de dag van vandaag nog precies zo als in september 2020.

Al deze tijd is niets richting ouders gecommuniceerd. Zij lezen geen kranten wordt gedacht. Maar het negeren van het privacy-probleem door het school bestuur werkt wel zo blijkt. Via de Ouderraad en MR zeggen ouders wel dat ze blij zijn dat "iemand" de school erop aanspreekt, maar zelf een klacht indienen? "het hoort nu eenmaal bij deze tijd" heb ik zo vaak gehoord... om verdrietig van te worden (of misschien wel onpasselijk).

Ik ga door natuurlijk. We zijn er nog lang niet, maar wel ietsje verder dan gisteren.

Laat mij svp in mijn waarde en bespaar mij je reactie dat "we het nu wel weten". Je spreekt voor een kleine groep. De meerderheid weet het (nog) niet of is zich (nog) niet bewust van de ernst van de situatie. Dat de privacy waarborgen van kinderen op jouw school meer aandacht krijgt is geweldig, maar op dit moment echt de uitzondering.

Ik weet nu dat er één persoon onpasselijk wordt. Ik neem het op de koop toe. Mijn excuses daarvoor bij deze.
Ondanks mijn "einde discussie" voel ik me nu toch genoodzaakt te reageren, omdat je losgezongen bent van de werkelijkheid door een gevalletje "klok - klepel".

Ik denk dat je schromelijk overdrijft - de RVKO was namelijk mijn vorige werkgever, en ik heb daar de pilot van de Aerobe omgeving gestart en de uitrol verzorgd.

De persoonsgegevens van de leerlingen staan NIET in de Google omgeving, maar zijn volledig geanonimiseerd en niet herleidbaar voor Google. Het systeem van Aerobe zelf zorgt voor de koppeling tussen leerlingvolgsysteem (Parnassys) en de DLO, en doormiddel van deeplinks naar Basispoort en andere platforms wordt de software aangeboden. Daarnaast is het via Aerobe zo dat er direct gelinkt wordt naar de devices van de leerlingen, zonder dat hiervoor de data voor Google op gebruikersniveau te koppelen is aan NAW gegevens van de leerlingen.

Aerobe draait zelf overigens op AWS.

[Reactie gewijzigd door Koen88 op 12 juli 2021 11:03]

Klopt allemaal wat je zegt. Maar...

Voor metadata die Google verzamelt tijdens het gebruiken van de Chromebooks (het gedrag van de kinderen dus) ziet Google zichzelf als verwerkingsverantwoordelijke en niet de verwerker. Daar gaat het fout. Deze gegevens zijn in veel gevallen ook persoonsgegevens. Kinderen, leerkrachten en ouders weten niet dat dit door Google zo wordt behandeld en houden er dus ook geen rekening mee. Zelfs medische gegevens, politieke voorkeur, seksuele geaardheid kunnen hierin terecht komen en via ip-adressen en andere tracking cookies aan het kind en gezin worden gekoppeld.

Je geeft precies het antwoord dat de FG van RVKO gaf. Dit snijdt geen hout omdat hetgeen de RVKO had geregeld alleen de gegevens betreft waarvoor Google zich ook als verwerker ziet. Maar dat heeft dus geen betekenis voor de metadata, aldus het DPIA. Het draagt dus niet bij aan de privacy waarborgen van de leerlingen. Sterker nog, het draait een rad voor de ogen. Zelfs voor ICT medewerkers.

Trouwens eens naar de privacy verklaring van Aerobe gekeken? Je moet eerst goed zoeken om hem te vinden. Lekkere club.
Anoniem: 1322
@Tintel6 juli 2021 14:36
Ik ken meerdere zorgorganisaties met ongeveer 6000 tot 8000 chromebooks. Ideaal want ze laten die dingen overal slingeren maar omdat ze standaard encrypt zijn, geen data bevatten en goedkoop zijn maakt het allemaal niet zoveel uit... Mensen blijven mensen...
Ik vind jullie opwerking soms kort door de bocht. Indien de chromebooks alleen naar een zelfgemaakte cloudapplicatie toegang hebben dan is dit geen probleem. Ik ken verschillende organisaties waarbij je Chromebrwoser instellingen zelf niet kunnen aanpassen.
Is dir probleem gerelateerd tot de nieuwe ARCVM+Android 12 voor Android of uit Beta hallen van Crostini?
Ik heb hier een HP Chromebook 14, Grunt, Careena. Er zijn inderdaad issues. De processen "Browser" en "gpu process" zijn aan het vechten om cpu resources. YouTube filmpjes stotteren en hebben een lage resolutie.

top - 13:55:01 up 29 min, 0 users, load average: 2.44, 3.08, 3.53

Versie 89 en 90 hadden de issues niet.

[Reactie gewijzigd door oef! op 6 juli 2021 13:55]

Ik heb een hp met Chrome os zonder AppStore die is te oud. Een recentere acer r15 met Google play. 2 perfect werkende apparaten waar ik veel plezier aan heb. Als ik niet zit te gamen zit ik 90% op het internet en daar zijn die Chromebooks goed voor. Hopelijk komt er een fix voor mensen die dit wel voorhebben. Jammer dat Google die updates naar je laptop pusht zoals Windows 10 en zo is het kwaad geschied. Leuk voor het onderwijs die dan met onbruikbare computers zitten. Privé kan je nog met zo iets afkomen maar niet voor zakelijk gebruik. Google zou een enterprise editie van Chrome os moeten uitbrengen waar je zelf het os beheert.
Nog steeds niet je account gedeactiveerd en nog steeds over "de Google brol" aan het klagen? Kom op, als je de account niet deactiveren kunt, kun je het wachtwoord veranderen en weggooien!
Ja, Het beste moet nog komen, Windows 11 home is idem als Chrome os. Die gozer heeft blijkbaar geen computer met Windows ? Weer typische fanboy bias onzin van de bovenste plank weer. :|
Google brol naar Microsoft brol en dan Apple die er mee begint ook brol. Even verder nadenken over wat men brol noemt als ze er overal mee beginnen is alles brol zeker ? :9

[Reactie gewijzigd door Meiklokje op 7 juli 2021 07:49]

Ik weet niet precies waar je het over hebt. Timsalabim zei in een vorige discussie dat hij dwangmatig deze rare reacties post en het hem niet lukt zijn t.net account te deleten. Daar refereerde ik aan.

Verder heb ik Windows 10 wel als OS en het werkt okee maar niet spectaculair... Ben zeker geen fanboy van wat dan ook.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee