Veel organisaties in NL slecht bereikbaar door T-Mobile-telefoonstoring - update

Meerdere Nederlandse overheidsdiensten en bedrijven zijn door een storing bij het vaste telefoonnetwerk dinsdagochtend beperkt tot niet bereikbaar. KPN en VodafoneZiggo zeggen geen landelijke storingen te hebben, T-Mobile bevestigt dat er problemen zijn.

Organisaties en bedrijven als de Autoriteit Persoonsgegevens, het Openbaar Ministerie en het Centraal Justitieel Incassobureau zeggen sinds dinsdagochtend slecht tot niet bereikbaar te zijn. Ook de ANWB meldde 's ochtends met een storing te maken te hebben, waardoor de Wegenwacht niet tot nauwelijks bereikbaar was. Ziekenhuizen, rechtbanken en andere bedrijven en organisaties zijn eveneens beperkt tot niet telefonisch bereikbaar door de storing.

Het algemene niet-noodnummer 0900-8844 van de politie was 's nachts en 's ochtends vroeg ook niet bereikbaar. Het is niet duidelijk of deze twee storingen aan elkaar gerelateerd zijn. De politie zegt tegen Tweakers voor zover bekend nu geen telefoniestoring te hebben.

Het lijkt alsof de landelijke storing bij T-Mobile ligt. Zowel KPN als VodafoneZiggo hebben nu geen landelijke telefoniestoring. KPN had wel een losse telefoniestoring in Culemborg dinsdagochtend door een probleem met de stroomvoorziening. Dit probleem is nu opgelost, zegt het bedrijf tegen Tweakers.

T-Mobile zegt desgevraagd dat het klopt dat er nu problemen zijn binnen het netwerk voor vaste telefonie van de provider. Verdere informatie kan het bedrijf nu niet geven. Het is dus niet bekend wat de omvang is van het probleem en wat hier de oorzaak van is.

Update, 12:07 uur: T-Mobile zegt tegen Tweakers dat de 'herstelwerkzaamheden het gewenste resultaat opleveren' en dat de storing aan T-Mobile's zijde nu is opgelost. De oorzaak van de storing en de precieze omvang blijven onbekend.

Door Hayte Hugo

Redacteur

15-06-2021 • 11:23

60 Linkedin Whatsapp

Submitter: MR_VIPER

Reacties (60)

60
60
27
3
0
25
Wijzig sortering
Zo zie je dat aanbestedingen op prijs geselecteerd niet handig zijn, bij T-Mobile is al vaker een storing van deze omvang geweest.
Op zich werkt het wel bij hun, maar bij wijzigingen gaat het vaak mis, de kwaliteit wordt dan op bespaart om het product goedkoper te houden.
Dat ligt er natuurlijk aan hoe kritiek de dienst is. Bij een politienummer niet voor spoed kan ik me voorstellen dat de prio iets minder ligt op 99,99% uptime. Dat betekent niet dat uptime niet belangrijk is, maar dan moet je dus wel de afweging maken tussen de uptime en de kosten.

En niet te vergeten de verantwoording, want voor de meeste mensen is iedere euro die de overheid uitgeeft er een te veel. Als je dan als overheid niet de goedkoopste kiest, veel kiezers snappen dat gewoon niet en zien dat als een teken dat het allemaal slecht en inefficient werkt. Dat is het nadeel van democratie in de moderne tijd (ik ben overigens niet tegen democratie), heel veel mensen hebben een mening over dingen waar ze echt totaal niks van weten. Dat kun je negeren, maar dat helpt op de lange termijn ook niet.
De klagers willen waarschijnlijk terug naar de PTT-tijd, oftewel terug naar een overheidstelefoonprovider.
Als fallback zou dat niet eens zo heel verkeerd zijn. Een virtuele provider van de overheid waar alle netwerken die in Nederland actief zijn verplicht capaciteit voor beschikbaar moeten stellen, zodat er ten allen tijden een verbinding is tenzij alle netwerken er tegelijkertijd uit liggen.

Natuurlijk niet voor consumenten en ook niet voor gewone bedrijven, maar voor noodnummers kan dat levens redden, en hoewel het technisch gezien een uitdaging met wat overhead kosten is zou het mogelijk wel de moeite waard kunnen zijn
Ben het niet met je oneens, maar privacyvoorvechters zullen daar fel op tegen zijn. Zie alleen al de hoeveelheid negatieve Tweakers-reacties op dat artikel over Ruslands “internetalternatief” van de overheid van een tijdje geleden. Die gaan in Nederland ook niet goedkeuren dat de overheid een fallbacksysteem opzet, of dat nu voor internet is of voor bellen.
Tja, privacy kan me geen reet schelen als ik 112 bel omdat een van mijn naasten dood ligt te bloeden.

Het lijkt me ook inderdaad niet wenselijk om helemaal terug te gaan naar de overheid als grootste ISP, maar als fallback voor noodcommunicatie (zowel het inbellen naar 112 als de interne communicatie bij politie, ziekenhuizen e.d.) lijkt het me toch wel prima.
Ben ik met je eens.
Dat is er al: de Nationale Noodcommunicatievoorziening (NNCV). Dat is echter alleen voor interne communicatie tussen de aangesloten partijen onderling; niet met eindklanten van die aangesloten partijen.

Op die manier kan bijvoorbeeld defensie nog steeds met een nutsbedrijf bellen als alle providers een storing hebben. Het net kent zo'n 6000 telefoonnummers en je kunt er ook mee faxen en (beperkt) dataverkeer overheen sturen.

Aangesloten partijen zijn clubs als defensie, gemeenten, nutsbedrijven, politie, overheid en ziekenhuizen.

NNCV staat los van andere oplossingen als C2000 en satellietcommunicatie en wordt beheerd door KPN (maar niet via het reguliere KPN-netwerk dus).
Is dat wel operationeel ?

Want veel meer dan een korte wikipagina ( wat jij zo mooi copy/paste overnam ) is er ook niet meer te vinden.

Zelfs op de overheids pagina's geen vermelding bij de zoekopdrachten.

Regelmatig het (oude) noodnet moeten testen, door een kul-gesprekje met een collega aan de andere kant, maar sinds ergens in 2016 niets meer van gehoord
Toen ik nog in militaire dienst zat, was dat telefoonnetwerk naast het normale telefoonnetwerk wel degelijk actief in gebruik. De telefoon centrales gaven zelfs aan via welk netwerk gesprekken/faxen binnen kwamen.

Dat was wel een uitkomst ten tijde van de vliegtuigramp op Eindhoven airport.

Maar goed, dat was langer geleden dan 2016.

[Reactie gewijzigd door GeroldM op 15 juni 2021 17:46]

Dit "noodnet" is inmiddels ontmanteld.
Ik vind dit wel een goed idee eigenlijk!

Een virtuele provider van de overheid waar alle netwerken die in Nederland actief zijn verplicht capaciteit voor beschikbaar moeten stellen, zodat er ten allen tijden een verbinding is tenzij alle netwerken er tegelijkertijd uit liggen.
De klagers willen waarschijnlijk terug naar de PTT-tijd, oftewel terug naar een overheidstelefoonprovider.
In de topics over internetproviders, willen ze dat inderdaad.

Maar aan beide scenario's hangen voor en nadelen.
Nadelen worden vaak eerder uitvergroot, dan de (huidige) voordelen, en klagen is makkelijk, vooral als je er niets mee te maken hebt verder
In Australië is er zoiets: National Broadband Network (NBN), wat als doel heeft/had om iedere Australier, waar dan ook in Australia, een 'breedband' verbinding te geven. Google er maar eens op: één grote wassen neus, tenzij je toevallig in een gebied woont waar glasvezel ligt. Maar ja, daar heb je in WA of in de NT natuurlijk niets aan.

Van de door de federale overheid beloofde snelheden is in ieder geval niets terecht gekomen.

En in de Nederlandse PTT-tijd zijn ook vaak grote storingen geweest, maar dat herinnert zich blijkbaar niemand. Het toppunt was nog wel de finale van de Soundmixshow in 1988, waarin Henny Huisman live op TV vertelde dat iedereen per direct kon bellen om te stemmen op hun favoriet. Dat luidde een telefoonstoring van ongekende grootte in; werkelijk het hele telefoonnet ging plat omdat miljoenen kijkers tegelijk gingen bellen. Dat staat zelfs nu nog bekend als het "Henny Huisman-effect".
Zoals ik al aangaf, beide oplossingen hebben voor en nadelen.
Maar iedereen in die topics reageert dan alsof de andere oplossing zoveel beter zou zijn.

Onze ziektekostenverzekeringen zouden door de marktwerking ook voordeliger worden, maar ook dat is geen waarheid gebleken ;)
Terwijl toen het nog een 'overheids' dingetje was werd het niet duurder ... nee, op het eerste oog niet, maar je salaris ging gewoon 0,3% minder omhoog ;)
Ze vergeten alleen dat het toen ook niet perfect was. En dat de wereld in de tussentijd flink verandert is. Ik denk niet dat die mensen echt terug willen naar die tijd als ze alles in de overweging mee nemen.
Echt niet. Maar sommige zaken moeten het gewoon doen. En zeker vaste telefonie is al zo oud.
Een paar jaar geleden was er een soortgelijke storing bij KPN waardoor o.a. 112 slecht bereikbaar was.
Als zowel KPN als T-Mobile als 'prijsvechter' worden gezien, welke telecom partij staat dan bekend als kwaliteitspartij?
Ik heb van zowel Vodafone als KPN de sterke indruk dat die minder vaak dit soort grote storingen hebben dan T-Mobile/Tele2. Neemt niet weg dat ook daar storingen voorkomen. Alleen hoe vaak ze voorkomen, en de vervolg actie zijn doorslaggevend.
Voor mijn huidige werkgever is Vodafone gekozen als leverancier van vaste telefonie, en zolang ik er werk geen problemen ervaren. Vorige werkgever bij Tele2 was het 3 keer per jaar raak dat we telefonisch onbereikbaar waren. Bij andere werkgever daarvoor KPN had ik ook nooit storing. Grote verschil was dat Tele2 de helft kost wat de beide anderen rekenen.
Tja, indruk..wat moet je daar mee. Harde cijfers hebben we nodig
Aan dit soort aanbestedingen zitten natuurlijk een pakket afspraken. Bij uitval is er best kans dat T-Mobile een 'penalty' tegemoet kan zien in de vorm van een korting op hun maandelijkse uitbetaling, of in ieder geval wat serieuze vragen moet beantwoorden over het falen van de dienstverlening. Zo'n samenwerking gaat in ieder geval niet over een nacht ijs. De partij die een aanbesteding wint, moet wel een bepaalde kwaliteit afleveren en commitment tonen om tot de gewenste dienstverlening te komen.
Klopt, en vaak zie je dat er van geleerd wordt bij de volgende aanbesteding. Maar er wordt alsnog weinig gekeken naar track record. Daarmee sluit je partijen uit wat tegen het principe is van deze overheid tenders.
Tja, zelfs met een SLA waarin een uptime van 99% wordt gegarandeerd, mag je als provider dus meer dan 3,5 dagen per jaar geen dienst leveren zonder dat je klant ergens recht op heeft.

Met een SLA van 99,9% is dat nog steeds 8 uur per jaar.
Aanbestedingen worden helemaal niet alleen op prijs geselecteerd. Dat is een heel boekwerk van criteria waar je punten op kunt scoren. Prijs is daar vaak maar een (klein) onderdeel van.

Vodafone heeft een aantal jaar geleden ook een uitgebrande centrale gehad waardoor ruim een dag het hele mobiele verkeer plat lag. KPN heeft ook een grote storing gehad waardoor oa 112 een halve dag niet bereikbaar was.

Blijven er weinig grote telco's over...
Bij iedere provider zijn er storingen van grote(re) omvang geweest, om allerlei redenen. Om dit puur aan T-mobile te hangen is niet meer dan onterecht. Zelf ben ik bijvoorbeeld uit frustratie vanwege de storingen weggegaan bij Vodafone, zit inmiddels alweer aardig wat jaren bij T-mobile naar veel grotere tevredenheid... oftewel mijn persoonlijke ervaring zegt juist wat anders. Zakelijk zitten we bij KPN, ook daar laten de diensten het wel eens afweten. Staat mij ook nog een grote brand bij die heel mobiel Nederland plat heeft gelegd... was volgens mij ook KPN.
Dit gaat alleen erger worden nu ze ook aanbiedingen doen tegen een kostprijs aanbieden, omdat ze hebben aangegeven zich wel te willen verkopen en daarnaast zoveel mogelijk klanten willen binnenhalen en dat tegen een prijs waar ze bijna geen marge van binnenhalen.

Dit laatste moet je ergens op korten en dat is service/onderhoud etc. en dat je jezelf te koop aanbied kan ook invloed hebben dat je bepaalde dingen uitstelt hoewel ze wel gewoon glas blijven uitrollen.

Tja keuzes. Ik weet wel dat er meer storingen zijn bij instanties/overheid dan voorheen en dat is goedkoper inkopen tegen een andere service. Zo werkt het in grote lijnen meestal wel en er zijn uitzonderingen.
Zo zie je dat aanbestedingen op prijs geselecteerd niet handig zijn, bij T-Mobile is al vaker een storing van deze omvang geweest.
De enige waarbij je nauwelijks iets over dit soort issues hoort is Vodafone, KPN en T-Mobile hebben vaker last van dit soort issues.
Op zich werkt het wel bij hun, maar bij wijzigingen gaat het vaak mis, de kwaliteit wordt dan op bespaart om het product goedkoper te houden.
Dus jou ervaring is in dezen lijdend voor iedereen? Als ik zoek op ervaringen van KPN, Vodafone, Simpel, Simyo, HollandsNieuwe etc. kom je overal precies dezelfde soort ervaringen tegen maar dan dus met een totaal ander merk. Problemen heb je overal, zelf heb ik nog geen enkel probleem gehad bij welke wijziging ook die ik heb aangevraagd terwijl bij KPN een wijziging zelfs danig uit de hand liep dat mijn mobiele nummer uit de lucht gehaald werd om maar even wat te noemen
Ik heb het over Groot zakelijk vast net, je zoekt op consumenten oplossingen mobiel, dat zijn 2 verschillende werelden.
Ik heb vaker grotere storingen gehad bij Vodafone dan bij T-mobile dus ik vind je post nergens op slaan.
Tmobile is veruit de goedkoopste stabiele provider met zeer goede dekking.
Woon je aan of net over de landgrens, woon je in een bijna onbewoond gebied, tmobile heeft dekking, vf of kpn daarin tegen niet die stellen hun masten zo af zo min mogelijk te zenden in dat soort gebieden.
Heb deze info ook letterlijk van een vf network solution expert en die beaamt mijn bevindingen.
Je leest niet, het artikel gaat om vaste telefonie, niet over mobiel. En het gaat om groot zakelijke klanten, niet consumenten grut.
Ik heb dit zelf ook meegemaakt bij mijn organisatie. Ze hebben zelf de bandbreedte aangepast waardoor dit probleem was gekomen. We hebben directe lijntjes met T-Mobile maar het werd echt niet serieus opgepakt...Ze probeerden het ook bij ons te leggen alsof het ons probleem was. Pas nadat we het hebben gespeeld naar de account manager werd de status zeer urgent...Wij als organisatie waren echt slecht bereikbaar voor 2.5 dag. De telefoon ging 1x over en het gesprek werd dan meteen automatisch opgehangen, soms kwam je ook als "3e persoon" in een gesprek terecht, dit was helemaal apart, je kwam midden in een gesprek van een ander en ze konden je niet horen. We gaan ook overstappen volgend jaar ;)
Grappig dat stukje over 3e persoon. Het is mij nu al 2x gebeurd sinds wij bij Tmobile zitten dat ik een bekende bel, een wild vreemde aan de lijn krijg, en bij diegene die ik belde gebeurde hetzelfde. Alsof er 2 lijntjes waren omgewisseld in de centrale. En bij het benoemen in een team-meeting bleek dat bij collega's ook wel eens te gebeuren.
Dit klinkt als een ander probleem dan de algehele storing op hun platform vanmorgen.
Klopt zeker! Dit probleem was vorige week, kan natuurlijk nog steeds een gevolg zijn van vorige week, ze waren ook bezig met het vervangen van onderdelen in hun "core network".
Niet om het een of ander, maar dit soort storingen in de bereikbaarheid van hulpdiensten (incl. 112 alarmcentrale) zijn al jaren een terugkomend fenomeen (bericht uit 2013!), die ook toen terug te leiden waren tot een storing bij één enkele provider. Er is toen meermaals gesproken over voorzieningen om dergelijk cruciaal dataverkeer om te leiden via andere providers. Is hier al eens werk van gemaakt???
Dat klinkt heel leuk op papier maar het biedt nog steeds geen garantie dat er dan geen storingen optreden. Heel simpel voorbeeld waar naar gekeken moet worden: wil jij als klant van provider A dat provider B (waar jij geen relatie mee hebt) jouw gegevens in hun HLR/HSS krijgt? Als de HLR/HSS van jouw provider het niet doet heb je zo'n constructie nodig. En zo zitten er nog veel meer haken en ogen aan delen van voorzieningen.

Als alternatief kan je noodnummers bellen zonder SIM. Maar dat werkt alleen voor gestandaardiseerde noodnummers als 112. Telefoons hebben voor alle andere nummers een SIM en een HLR entry nodig (zoals is gestandaardiseerd in 3GPP/GSMA). Dus geen praktische oplossing om dat ook voor andere nummers te gaan gebruiken.
[zeur modus aan] waarom dan elk jaar prijsverhogingen onder de noemer: "verbeteringen en investeringen in het netwerk/bedrijf etc"[/zeur modus uit]
Aangezien ik het idee krijg dat het voornamelijk drempels zijn maar niet concreet oplossingen of alternatieven.
Omdat van verbetering ook sprake is wanneer er alleen al één mast extra geplaatst wordt. Dat jij daar zelf niet direct iets van merkt houdt nog niet in dat het geen verbetering is.

Een verbetering kan ook zijn het beter routeren van dataverkeer, het sneller tot stand brengen van telefoongesprekken of aanschaf van nieuwe apparatuur.

Verbeteringen en investeringen zijn dus enorm breed te interpreteren en moet ook als zodanig worden geïnterpreteerd.
Noodnummer zonder sim bellen zal ook een probleem zijn als het noodnummer via een provider loopt waar problemen zijn met het noodnummer.

Als andere organisatie kan ik me voorstellen dat je kiest voor een backup nummer van een andere provider waar je toch bereikbaar op bent.
Afhankelijk waar het probleem ligt zou je op provider niveau nummer naar dat andere nummer kunnen doorschakelen.
Wie spraken er toen over omleiden via een andere provider als alternatief? Iets als alternatief suggereren is niet zomaar meer dan een suggestie, of zelf maar blijk van snappen wat het probleem is. Zoals @Frame164 daarbij al aangeeft, afhankelijk van de storing is 112 al gemaakt om ook via alternatieven bereikbaar te zijn. Dat er een storing bij een provider was wil niet zeggen dat bestaande oplossingen niet werken.
Wie spraken er toen over omleiden via een andere provider als alternatief?
Volgens mij werd er op aangedrongen vanuit de politiek. Maar goed, die wordt wel vaker niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Lekker! Ik heb dus KPN privé en T-Mobile zakelijk. Vanmorgen lag mijn vaste KPN internetverbinding eruit en mijn KPN mobiel (alles) dus dacht ik een hotspot met mijn T-Mobile op te zetten zodat ik verder kon, maar die lag er dus ook uit! Wat moet je dan?
In ieder geval blijven ademhalen
Wifi vragen bij de buren, baas appen dat het vanmorgen even niet meer gaat lukken en lekker in de tuin gaan zitten. Dat werkt best aardig moet ik zeggen.
Koffie zetten en het naast je neerleggen. Je hebt 3 mogelijkheden tot verbinding die er alle 3 uit liggen. Heb je er invloed op? Nee. Dus, dan is dat je “niet geplande koffiemoment”.

Maakt het allemaal een stuk relaxter als je er zo mee om gaat. Geen stress, de wereld vergaat echt niet als je even offline bent.
Ik zou nog een abonnement bij Vodafone nemen, dan ben je helemaal gedekt.
Als je echt van telecomunicatie afhankelijk bent heb je natuurlijk 2 verschillende providers.
Jammer is dat de dienst die die omschakeling van T-Mobile naar een andere provider mogelijk had moeten maken, het ook niet deed.
Jammer is dat de dienst die die omschakeling van T-Mobile naar een andere provider mogelijk had moeten maken, het ook niet deed.
Dat is dan een mooi puntje voor het eerste overleg :)

Hier feilloos van Tele2 naar KPN geschakeld, niemand heeft er iets van gemerkt van de gebruikers.
Dus onze schakeling werkte..
Benieuwd hoe je dat gedaan hebt. Voice Routing bij Tele2 deed het niet en inkomend verkeer moet wel weten dat telefoonnummers naar een andere provider moeten worden omgeleid.
Onze infra wordt door een externe partij ingeregeld.
Dus oppervlakkig gezien, lopen al onze 'lijnen' via die tussenpartij, die continu monitoring heeft.
Als de connect wegvalt schakelen zij over, zodat 'wij' ononderbroken door kunnen gaan.
Het is vergelijkbaar met een ups op het stroomnet, als de 230V uitvalt, neemt de accu het over, en vervolgens de aggregaten.

Hier lopen van alle 'primaire' provider telefoonverbindingen, en GSMbackup's om voorgenoemde op te vangen.
Onze telefooncentrale schakelt ook over naar nood-gsm's als de externe verbinding naar die partij hapert, of vastloopt..
Een inkomend telefoonnummer kan echter niet actief zijn bij 2 providers. Uitbellen over 2 providers is een fluitje van een cent, maar je inkomende telefonie komt toch echt maar bij 1 partij binnen.
De overheid maakt gebruik van alle 3 de providers voor verschillende zaken. KPN voor 112 en nog wat dingen dacht ik, T-Mobile voor 0900-tuig en nog wat zaken. Alle ambtenaren en overige gebruiken Vodafone.

Je kan niet voor alle zaken meerdere providers tegelijk gebruiken. Uiteindelijk blijft het ook een kosten-baten kwestie. De huidige oplossing is zo slecht eigenlijk nog niet, verschillende onderdelen van de overheid gebruiken verschillende providers.

Zelfs al gebruik je er 2 voor hetzelfde onderdeel, je blijft een single point of failure hebben gezien het allemaal toch via 1 weg bij de organisatie naar binnen moet. Zoals je nu ook ziet bij deze storing, dat je niet eens kan overschakelen naar een andere provider, want dat systeem had bij T-Mobile dus ook een storing.

Je hebt bij dit soort telecommunicatie helaas altijd ergens wel te maken met een single point of failure. Niet zoals bij bv IP verkeer, waar je meerdere servers achter 1 IP/domein kan hangen. Dit is volgens mij niet of veel moeilijker mogelijk bij telefonieverkeer.
Lees bij T-mobile ook Tele2 (door overname). Onze VoIP connect diensten lagen ook de gehele morgen plat. Inmiddels lijkt de storing verholpen en was de oorzaak een eerder gemaakte change.
Om 10:43 het sein "herstel werkzaamheden uitgevoerd" ontvangen. Sinds die tijd werkt ook de inbound telefonie weer (daarvoor werkte al een half uurtje outbound.
Storing is om 10:45 gereed gemeld.
Ik had hierdoor vanochtend geen telefonie en internet waardoor het thuiswerken onmogelijk was. Toen ik kantoor wilde bellen met mijn mobiel bleek ook deze geen bereik te hebben vanwege de stroomstoring in Culemborg. Oftewel, ik moest met de telefoon van de buurvrouw mijn werkgever inlichten :D
Heb een T mobile thuis abbo, wel een huurlijn van KPN en vanmorgen ineens geen TV en later eventjes geen internet ondertussen werkt alles weer, maar het totale gebrek aan info van T mobile aan de klanten is stuitend.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee