299 dollar kostende DJI Mini SE-drone verschijnt bij Amerikaanse retailer

De Amerikaanse retailer Walmart heeft vroegtijdig informatie over een onaangekondigde drone van DJI online gezet. Deze DJI Mini SE zou 299 dollar kosten en zou video's kunnen opnemen met een resolutie van 2720x1530 pixels op 30fps.

Met die opnameresolutie toont de onaangekondigde DJI Mini SE grote gelijkenissen met de eerste generatie DJI Mavic Mini uit 2019, merkt ook The Verge op. De drone weegt 249 gram, net als de Mavic Mini. Daarmee valt de drone precies onder de laagste categorie van de Europese droneregels, waardoor bijvoorbeeld geofencing niet verplicht is.

Verder is de accuduur van dertig minuten per accu vergelijkbaar met die van de Mavic Mini. Datzelfde geldt voor het bereik van zes kilometer. De Mini SE zou daarmee geen gebruikmaken van OcuSync om de drone te verbinden met de meegeleverde controller. OcuSync gebruikt daarvoor de 2,4GHz- of 5,8GHz-band, waardoor drones met die functies een beter bereik moeten hebben.

The Verge claimt dat de prijs van 299 dollar aanvankelijk vermeld werd op de website van Walmart, hoewel dit inmiddels verwijderd lijkt te zijn. Tegelijkertijd is er een afbeelding op Twitter verschenen, die toont dat de drone momenteel al wordt verkocht bij minstens een fysieke locatie van de retailer, wederom tegen een prijs van 299 dollar. De drone is ook verschenen op Reddit. Het is nog niet duidelijk of en wanneer de DJI Mini SE in de Benelux uitkomt. Ook de Europese adviesprijzen zijn nog niet bekend.

DJI Mini SEDJI Mini SE

Bron: Walmart

Door Daan van Monsjou

Redacteur

14-06-2021 • 20:56

90 Linkedin Whatsapp

Reacties (90)

90
87
39
8
0
38
Wijzig sortering
OcuSync gebruikt daarvoor de 2,4GHz- of 5,8GHz-band, waardoor drones met die functies een beter bereik moeten hebben.
Een beter bereik dan WiFi? Dat ligt niet aan de gebruikte frequenties want die zijn exact hetzelfde als bij (dual band) WiFi ;) Ook wel logisch want zoveel vrij te gebruiken frequentiebanden zijn er niet. Zeker niet met voldoende bandbreedte voor een videosignaal (868 en 433 ISM banden vallen dan al af). In Amerika heb je nog wel de 915 Mhz band maar die bestaat hier niet. Dus dat is niet de oorzaak van het betere bereik.

Het verschil zal hem zitten in het protocol, en eventueel het zendvermogen. Maar ik denk dat het hem vooral zit in het protocol omdat de maximale zendvermogen met WiFi ook al behaald kan worden. WiFi is echter bedoeld voor multipoint communicatie en OcuSync voor point to point. Hierbij valt een hoop voordeel te behalen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 14 juni 2021 21:40]

Das nog een understatement. Op 2km of meer en dan nog steeds een videofeed sturen is gewoon impressive. O-)
Ja vind ik ook zeker hoor! Ik vind het zeer indrukwekkend. Ik heb het een keer live gezien met een drone die 5km ver weg boven de zee vloog, aan het strand met allerlei hotels (en dus WiFi storing) eromheen. Het beeld was nog geweldig. Het was echt verbazend hoe ver dat ding was, je kon op het beeld het strand amper nog zien (en je kon de drone al helemaaal niet meer zien). Zeker een goed staaltje protocol design van DJI!

Ik zou er bijna zelf een kopen maar ik vind de goede drones (met OcuSync en flinke accuduur) te duur en de regelgeving te irritant aan het worden. Dat heb ik er niet voor over, ik zie de meerwaarde er niet zo van in. Dezelfde foto's zijn op internet ook genoeg te vinden, en als er echt iets speciaals / persoonlijks zoals een evenement is dan mag je het weer niet gebruiken omdat je niet over mensenmenigtes mag vliegen. Ik heb alleen een Tello en die gebruik ik al amper :) Dan geef ik het geld en opleidingstijd enz liever aan andere hobby's uit.

Maar de video's van de Tweakers Express destijds die door dat weiland reed waren supermooi!

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 14 juni 2021 21:56]

Dat snap ik heel goed. Maar voor de Mini's heb je geen opleiding nodig onder de nieuwe regels, want onder de 250 gram. En dus mag je ook over gebouwen en woonwijken vliegen.

Mensen menigtes mag dan inderdaad nog steeds niet. Maar dat vind ik ook wel begrijpelijk. Technisch falen ligt altijd op de loer, en die propellers zorgen gewoon voor bloed als je die raakt.

Zelf hoop ik vooral dat men eens kijkt naar de hoogtes. Ik snap een vliegverbod vlakbij Schiphol. Maar 30km verderop nog steeds niet op 120m hoogte mogen vliegen vind ik vreemd. En zeker omdat ik IMHO de mooiste beelden tussen de 3 en 50 meter hoogte schiet zou ik erg voorstander zijn om een hoogte limiet in te stellen verder van vliegvelden. Binnen 1km van het vliegveld no go. 1-2km max 20 meter, 2-5 max 50 meter etc.

Maar dat zal nog lang duren if ever.
Ik snap het dan weer wel. In grote delen van Nederland dient de General Aviation onder de 1500 voet te blijven. Ik wil in mijn MLA jouw drone niet tegenkomen. Dan zie je dat een opleiding toch niet zo gek is.
Zoals gezegd, "jullie" mogen niet onder de 150m komen.

Als beide partijen zich dus aan de afspraken houden, zal een vliegtuig nooit een drone tegenkomen.
Dus waarom een opleiding dan "niet zo gek is" volg ik even niet :+

Kennis en kunde is zeker belangrijk. En een questionnaire zodat men de droneregels kent, helemaal prima.

Maar waarom ik met een mini-drone de volledige luchtvaartregels moet kennen is me nog even niet bekend.

Dat gezegd hebbende: Gezien de kosten ga ik sowieso wel nog die online cursus doen. Kleine moeite, en nooit weg.
Het is nog iets ingewikkelder. Het is 150m (om precies te zijn 500 voet) van het dichtstbijzijnde object :) Dat werkt ook horizontaal en als er bijvoorbeeld een kerktoren of een hoge flat staat dan moet je daar zeg maar een 150 meter "bubbel" omheen denken. Dus het is minimaal 150m.

Uiteraard zijn er wel uitzonderingen voor vliegoperaties. Bij een vliegveld in de buurt (ook een gras stripje ergens in iemand zijn achtertuin!) moet je natuurlijk lager kunnen om te landen. Ook voor andere operaties zoals het oppikken van een reclamesleep, het besproeien van velden of een noodlanding. Dat laatste is niet gepland en dat maakt het natuurlijk lastiger. Voor wat ik heb gezien hebben de meeste drones in de firmware wel een blokkade voor officiele CTR's rond controlled vliegvelden (met toren) zoals Schiphol of Lelystad, maar niet rondom kleine airstrips.

Ik vloog zelf ook kleine vliegtuigen (dat was een van die andere hobby's waar ik het over had :) ) maar drones heb ik nooit gezien vanuit de lucht. Maar waar ik vloog was het behoorlijk afgelegen.

Ik ben ook helemaal niet tegen drones en als ik er eentje zou vliegen dan zou ik erg goed opletten. Zo'n examen zou voor mij ook vast niet zo moeilijk zijn. Maar het wordt steeds meer beperkt en ik zie er gewoon de meerwaarde niet meer zo van. Ik zou liever een ingebouwde hoogtebeperking voor drones zien van 100m met een radius van 3-5km om alle vliegvelden heen (ook de kleine). Zodat je gewoon niet dicht bij elkaar kan komen. Maar met je drone dan wel wat meer vrijheid hebt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 15 juni 2021 10:50]

Omdat deze drone is uitgevoerd met een camera valt deze in categorie A1. Met de nieuwe regelgeving zul je jezelf dus ook moeten aanmelden als exploitant, en je zult ook een online examen moeten afleggen voor A1-A3.

[EDIT]: zelfde geld voor de huidige generatie mini's

[Reactie gewijzigd door Sme4gle op 15 juni 2021 08:57]

Nee dus. Want die theorie-examens gelden enkel voor drones bóven de 250 gram.
Registratie is verplicht voor drones die OF zwaarder zijn dan 250 gram, OF een camera hebben.

Dus voor de mini van 241 gram en met camera:
- Onder de 250 gram, dus geen theorie-examen of registratie
- Camera, dus tóch registratie.
Klopt je hoeft alleen maar een nummer aan te vragen bij het RDW en daarvan een gedeeltje op je drone plakken (kosten 23 euro voor het eerste jaar daarna 13 euro verlengen)
https://www.rdw.nl/partic...itantnummer-van-een-drone
Sportvliegtuigen mogen minimaal op 500 voet vliegen, oftewel 150 meter. Drones hebben niks te zoeken tussen regulier vliegverkeer. Het aantal keer dat ik in een cessna een drone heb gespot... valt niet meer op een hand te tellen. |:(
Maar als sportvliegtuigen boven de 150m blijven, en drones (hardware locked wat mij betreft) onder de 120m blijven is het toch geen issue?

En waarom vlieg je dan ook met je Cessna onder de 120m in drone-gebied :+ :Y)
Vergeet de laagvlieggebieden in Nederland niet. Niet handig om daar met je drone te gaan spelen. Wel handig als iemand dat in zo'n cursus mee krijgt. Dmv NOTAMs kunnen deze ook nog variëren
Ik heb zelf nog niet in zo'n gebied gevlogen, maar deze staan gewoon aangegeven op de kaarten die je gebruikt voor het vliegen. Daar staat ook in dat het een hoog risico is, dat er een aanvullend waarnemer moet zijn, en het enkel mag onder bepaalde voorwaarden.

Hoe het binnen de app zélf word aangegeven weet ik niet. Want veel van die info zit namelijk ook in de app zelf.
De vaste gebieden staan natuurlijk op de kaarten maar er zijn ook genoeg tijdelijke restricties. Zelf geen ervaring met drones of die apps. Alleen met vliegtuigen.
Wou alleen aangeven dat een vliegtuig of helicopter prima onder de 150 meter mag vliegen in bepaalde gebieden en/of onder bepaalde omstandigheden.
Zou zelf wel wat zien in een aantal dronegebieden waar liefhebbers met hun drone ietsje hoger kunnen en vliegtuigen weer buiten kunnen blijven.
Mensen menigtes mag dan inderdaad nog steeds niet. Maar dat vind ik ook wel begrijpelijk. Technisch falen ligt altijd op de loer, en die propellers zorgen gewoon voor bloed als je die raakt.
Snap ik hoor! Maar aan de andere kant geldt dat ook voor een simpele vlieger die je op het strand gebruikt, ook in de buurt van mensen. Wat ik mis in de huidige drone wetgeving is een 'speelgoed' categorie. Zoals de Tello bijvoorbeeld, daarbij heb je het over 80 gram en hij kan door de slechte radio niet verder dan 30-40 meter ongeveer. De propellers zijn van behoorlijk zacht plastic en 4cm lang :)

Maar het is voor mij vooral dat ik de meerwaarde er niet meer inzie. De situaties waar je mooie filmpjes kan maken zijn allemaal inmiddels wel uitgesloten. Zelfs als je de opleiding doet, mag je eigenlijk niets extra's, je mag alleen zwaardere drones vliegen dan.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 15 juni 2021 10:45]

Dat snap ik heel goed. Maar voor de Mini's heb je geen opleiding nodig onder de nieuwe regels, want onder de 250 gram. En dus mag je ook over gebouwen en woonwijken vliegen.
Dat weet ik niet zeker, het is afhankelijk van het Cx CE keurmerk of je over bebouwing/mensen mag vliegen. Naar mijn weten zijn de regels om de Cx CE keuring nog niet rond, dus er zijn nog geen drones met Cx CE keurmerk. DJI had dacht ik wel het plan om achteraf te proberen een Cx CE keurmerk te regelen voor hun drones, maar of dat gaat lukken is dan wel de vraag.

Ik heb meerdere drones waaronder een aantal zelfbouw drones die in categorie A3 zouden vallen. Ik wacht nog heel even af totdat de eerste drones met officeel CE keurmerk uitkomen en dan ga ik opnieuw overwegen of ik het dronebewijs ga halen of niet. Ik vlieg meestal met een racedrone door de polder onder de 2m hoogte, het is dan wel compleet verlaten als ik daar vlieg, maar ik denk dat ik met of zonder papiertje toch wel in de problemen kom als ik ze moeilijk willen doen. Als het nou eens mogelijk was dat ze die regels wat versoepelde als je een hogere certificering haalde dan zou ik wel geïnteresseerd zijn
Zelf hoop ik vooral dat men eens kijkt naar de hoogtes. Ik snap een vliegverbod vlakbij Schiphol. Maar 30km verderop nog steeds niet op 120m hoogte mogen vliegen vind ik vreemd. En zeker omdat ik IMHO de mooiste beelden tussen de 3 en 50 meter hoogte schiet zou ik erg voorstander zijn om een hoogte limiet in te stellen verder van vliegvelden. Binnen 1km van het vliegveld no go. 1-2km max 20 meter, 2-5 max 50 meter etc.
Stiekem hebben we best nog wat vliegvelden in Nederland naast Schiphol en daar gelden al no-fly zones, en die zijn wel even meer dan de 5km die je voorstel. Daarnaast vliegen vliegtuigen meestal meer dan een kilometer boven de grond, commerciële luchtvaart vliegtuigen zo rond de 10km, ik denk niet dat je drone uberhaupt zo hoog komt. Daarnaast gelden deze limieten ook voor de model vliegbouw en zweefvliegtuigen die wel die hoogtes halen.

Ik denk dat de hele model vlieg en drone sport aan banden word gelegd omdat een aantal mensen "domme dingen" doet als even een mooi filmpje schieten van die nieuwe boeing als die binnenkomt op Schiphol. Die mensen ga je ook niet tegenhouden met regelgeving.

Ik ben af en toe wel jaloers op die mensen die in het buitenland wonen waar je gewoon nog 30+km kan vliegen met je model, dat wil ik ook. Vanuit mijn achtertuin foto's maken van Texel :'( .

[Reactie gewijzigd door Palm_freemium op 15 juni 2021 12:24]

Alle drones onder de 250 gram blijven ook ná 2023 in de A1 categorie vallen. Antwoorden van de EU:
What are the new rules for legacy drones <250g (DJI Mavic Mini)?. Do they follow Class 0 or Class 1
rules? Will that change after the 2 years transition period?
A. The market regulation in general does not allow to retrofit products already in the market. However the
EU Commission recently finalised a procedure to allow the retrofit for drones. The procedure may only
be activated by the drone manufacturer.
See also:
Open Category:
https://www.easa.europa.e...lassidentification-label-’open’-category-.
Specific Category:
TE.GEN.00107-003 © European Union Aviation Safety Agency. All rights reserved. ISO9001 Certified.
Proprietary document. Copies are not controlled. Confirm revision status through the EASA-Internet/Intranet.
An agency of the European Union
Page 5 of 17
https://www.easa.europa.e...ntification-label-in-the-‘specific’-category/
You will always be able to operate your Legacy drones also after 1 January 2023 in A1 if the weight is
below 250 g or in A3 if below 25kg.

UNDER WHICH CATEGORY DOES MY DRONE FALL UNDER
Q. Drone name-DJI MINI 2, Weight -249 grams, Under which category it falls?. Class O, Class O (CAMERA),
Class 1 etc? Do I have to register myself? (Especially in this case)
A. Currently no drone has a class label yet, so you can fly according to the transitory provisions defined by
Art 22 of the Regulation (EU) 2019/947 and operating in subcategory A1. When in the future the
manufacturer will put on the market a version with a class label, most likely this drone will be labeled by
the manufacturer as class 0 with camera and your subcategory will still be A1.
For more details on your subcategory go to this link: https://www.easa.europa.e...y-requirements-under-the-‘open’-category.
2km? Dan is de drone te ver weg van de bestuurder! :+
Die hele regelgeving maakt het zo dat het helemaal niet meer interessant is om te vliegen.
Iets wat ik me altijd afgevraagd heb, in ZH (rotterdam EO) is een grote rode cirkel getrokken waar je pertinent NIET mag vliegen. Houdt dit in dat je met deze dingen wel kan vliegen in die rode cirkel? Uiteraard ben ik wel helder genoeg om dit niet te proberen bij zestienhoven.
Nope, no-fly zone kent geen onderscheid in gewichtklassen of categorieën.
Dank voor jou heldere antwoord, ik zal dus voor geen geld zo'n ding kopen als ik bijna een half uur in de auto moet zitten om dat ding van de grond te krijgen.
Logische beslissing. Er zijn in NL aardig wat vliegvelden en andere gebieden met restricties waardoor het al snel een wirwar wordt van gebieden waar je niet mag vliegen. Soms kan er een vergunning worden gegeven, dit is echter meestal voor professionele doeleinden.
En op de plekken waar je wel gaat (mag) vliegen wordt je aangekeken alsof je je ac130 aan het uitlaten bent. Want Henk en Annie kijken het journaal en die vinden drones maar gevaarlijk. Dus het is ten dode opgeschreven in NL. Overigens was ik niet van plan om in de buurt van vliegvelden te gaan vliegen zoals ik al zei. Maar jij bewijst het stigma dat dit spul met zich meesleept.
Huh? Ik vat 'm niet. Hoe bewijs ik enig stigma?
Grappig, die ervaring heb ik totaal niet met mijn Mini 2. Mensen komen juist vaak even voor een praatje, willen even zien wat voor beelden het maakt enzo. En de meeste zijn best enthousiast en bekennen dat ze zelf ook wel eentje willen kopen... Maarja, de prijs enzo.

Een SE voor 299 is niet zo'n gek idee van DJI dus.

Half uur rijden is wel erg vervelend ja. Zelf ook nooit gekocht, want onze "stad" was een no-fly zone voor de traumaheli die 1x per week vliegt :+ Maar dat gebied is nu verkleind waardoor enkel een industrieterrein er nog onder valt.

Hopelijk gaan ze meer gebieden verkleinen, of werken met max hoogtes rondom vliegvelden, desnoods met geforceerde limieten in firmware (nu word je gestopt, maar kan je er alsnog "doorheen" als je wil).
Verder zou ik het waarderen als mensen wat meer rekening houden met de natuur... bv niet over een natuurgebied, vogelrustgebied gaan vliegen in de maanden april-juni.. veel jonge vogels.. reetjes.. hazen zijn er nu.. Je hebt met drones toch vaak mensen uit de stad die eens de natuur in trekken.. het zijn vaak de mensen die de grootste afstand hebben tot de natuur die er het minste mee hebben.. (rommel achterlaten), bv eerst een hondendrol oprapen met zoon poepzakje.. zo van kijk mij eens goed bezig zijn.. en als dan even niemand kijkt hoe goed ze bezig zijn gooien ze deze drol incl zakje in de bosjes... jamaar er zijn geen prullenbakken hier!?... ga die drol dan niet oprapen joh, flapdrol... (ik zie dit tot treurnis veel te vaak).
En dat is dus precies het probleem waarom er steeds strengere en irritantere regels komen. Mensen die het risico nemen, de regels aan hun laars lappen en soms ook omdat ze denken het beter te weten en daardoor bewust of onbewust in sommige gevallen een gevaar creëren.

Er is een no-fly zone voor een reden en dat hoeft niet altijd een overduidelijke en/of bekende reden te zijn.

Overigens moet ik eerlijk zeggen dat sommige zones best ter discussie gesteld mogen worden, neem als voorbeeld het markermeer wat in zijn geheel als natura-2000 gebied is bestempeld en waar je niet met een drone mag vliegen.

[Reactie gewijzigd door colinator op 15 juni 2021 12:10]

Er zijn wel meer dingen die niet mogen.
Zoals te hard rijden, toeteren, alcohol drinken op straat en ga zomaar door.

Gewoon je verstand gebruiken.

In Delft vliegt echt niemand over met maar 120 meter.
De DJI mini is maar 249 gram lichter dan een gans.
Ik woon zelf in Delft en je mag hier nergens vliegen best raar omdat dat vliegveld 10 km verder op zit.
En ik geloof niet dat ze boven Delft op 120 meter hoog vliegen.
Lijkt me meer dat ze het gewoon niet willen en ze daarom de cirkel zo groot maken.
Precies dat, gewoon pesterij. Maak maar een grote cirkel en "klaar". Net als veel maatregelen in nederland die niks oplossen maar er zijn en dan vervolgens niet worden gehandhaaft of nageleeft en vervolgens gedoogd.
Niet nageleefd en gedoogd lijkt me wel erg vergezocht hoor... niet nageleefd tot je een keer een boete krijgt van 1000+ euro.. want schrijven kunnen ze heel goed in ons landje..
Wat is het verschil tussen Mini SE en Mini 2?
Ander type batterij, mini 2 weegt slechts 241 gram met de batterij, verder kan de mini 2 ook in 4K filmen, wat de eerste mini en deze SE versie niet kunnen. Puntje bij paaltje is dit een eerste generatie mini maar dan met de nieuwe controller.
Men geeft nochtans 2720x1530 op wat 4K is... blijkbaar wordt deze dan niet benut ?

Oops... 4K is niet het product maar louter de horizontale resolutie... is dus inderdaad maar 2.7K 8)7

[Reactie gewijzigd door r2504 op 15 juni 2021 08:46]

dit is net zoveel 4K als dat ik de koningin van Engeland ben.
keerl, als jij rudinie bent, kun je wat mij betreft net zo goed elizabeth heten. :|
2720 is 3k, leuk om een video te croppen naar 1080p.
4K is 3840 x 2160 pixel ;)
Ach, 2720+1530=~4000=4K :Y)
Ik zie fabrikanten nog wel met een marketingterm komen zodat ze dit kunnen doen :+
Wrs zelfs geen 2,7K maar gewoon FHD met digitale stabilisatie.

(en digitale stabilisatie lijkt me trouwens echt shit op een drone, met al die vibraties en rappe bewegingen)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 15 juni 2021 09:49]

Je kan verder maar je mag nooit zover dat je je drone niet meer kan zien.
Dat klopt, maar de nieuwe controller zal ook in storing gevoelige omgevingen beter presteren. Wat er op zijn beurt weer voor zorgt dat het besturen van de drone veiliger is. Verder kan je middels een strobe lamp de zichtbare afstand makkelijk vergroten.
Oke daar heb je een goed punt.
Ik snap alleen niet dat DJI dat niet gelijk heeft gedaan met de Mini 1.
Ook snap ik niet dat de Mini 1 geen panorama en active track functie heeft gekregen.
Marketing; wil je meer snufjes dan moet je de duurdere drones kopen.
Klopt ik vind dat erg jammer.
De mini 2 heeft naar mijn weten zelfs een 4K camera die de mini SE niet claimt te hebben. Blijft de vraag waarom dit model is uitgebracht?
Goedkopere prijs, waardoor de instap lager is voor mensen om te beginnen. En hopelijk zo later upgraden.

Verder is er nog niet veel bekend volgens mij. Dus eerst maar zien wat die echt allemaal heeft en kan.
Mini 2 heeft Ocusync en 4k30 filmen.
4k30 ipv 2.7k30 vooral
Verder is er nog niet zoveel bekend over de se dus goede vraag. Maar als die op de mini 1 gebaseerd is en geen ocusync heeft dus... Dan is het bereik ook minder.

Net zelf een mini 2 gekocht, met fly more combo voor 499.... Als de kale SE voor 299 gaat, en de fly more voor 399.... Zou ik toch echt 100 euro meer uitgeven O-)

Maar afwachten dus wat ze precies mee komen.

[Reactie gewijzigd door Waah op 14 juni 2021 21:31]

499? Linkje :-)
Was bij de Mediamarkt tot 13 juni dscht ik. Enkel in de winkel blijkbaar want op de site stond die niet.

Wilde alleen ff kijken hoe groot die echt was.... :+ en toen had ik opeens een drone O-)
Op 30 mei was ie zelfs 1 dag €479 bij bol.com. Toen kon ik hem ook niet laten liggen.
Het is mijn eerste drone, maar bevalt tot nu toe erg goed. Mooie foto’s en video’s
Heb er hier een in gesealde verpakking staan. Mocht je serieus interesse hebben dan mag je hem voor een gunstige prijs overnemen van me. PM maar.
Alle details zijn schaars, maar het ontbreken van Ocusync is alles wat je moet weten.
De mini zonder Ocusync is waardeloos vwb de comms.
Het artikel zegt 6km maar als ik goed naar de eerste afbeelding kijk zie ik daar 4km staan in het icoontje. Dus 4km it is?
Ik heb zo'n mini2 en die haalt toch echt maar 500-600 meter. Ding heeft door dat we hier onder EU regelgeving vallen en past maximale afstand aan volgens mij. Maar blijft toch wel gaaf ding hoor!
Ik heb de Mini 2 en haal vaker wel minimaal 3km
maar zeker niet in een gebied met veel Wifi soms maar 100 meter
Gewoon volop woningen aan alle kanten flatgebouwen, eengezinswoningen, supermarkten, volop wifi overal.
4KM is de wettelijke limiet in de EU. Hij kán 6km. Hij kan zelfs wel meer.... Maar dan kom je niet meer terug op de plaats waar je begon. Genoeg Youtube filmpjes van gekke amerikanen die de drone laten wegvliegen tot 50%, terug vliegen en geen rekening hebben gehouden met de wind :+ Mag je gaan zoeken naar je drone in een veld ergens :9 of in de zee :Y)

Maar 4KM met een mini mag sowieso niet. Je moet hem kunnen zien namelijk. En de naam zegt het al :Y) op 200m is het al een uitdaging om hem te zien soms O-)
Verschil ligt hem in de toegestane zend limieten voor zenders in Europa en US. -> 4 km voor Europese regelgeving, 6 km voor Amerikaanse regelgeving.
Al tijden interesse in zo'n ding (en was qua specs al verliefd op de Mini), leek me leuk om wat scènes te schieten tijdens voetbalpartijtjes van m'n zoontje, paar foto's van m'n nieuwbouwwoning, etc, maar uiteindelijk nooit gekocht omdat ik binnen een straal van 15km van een vliegveld woon.
Ik weet dat er genoeg mensen in de buurt zijn die deze wetgeving aan hun laars lappen (of onwetend zijn), maar blijf het zelf een moeilijke discussie: de meeste mensen vliegen m.i. niet hoog genoeg om een risico voor vliegverkeer te vormen - mocht iemand hier verstand van hebben, feel free to educate - en de pakkans is nagenoeg nihil volgens mij, maar het mág uiteraard niet.
Punt is dat je drone bij een storing ongecontroleerd weg kan vliegen (zowel omhoog als in alle windrichtingen). Dat wil je niet dichtbij ander vliegverkeer. Ook kan vliegverkeer in een noodsituatie véél lager overkomen dan je gewend bent, dan is een drone op 100 meter hoogte ineens wel een risico.
De drone komt gewoon terug op de ingestelde hoogte en op 50 meter hoogte zal het vliegverkeer er echt geen last van hebben. Het is een beetje overdreven allemaal, de huidige drones zijn echt wel betrouwbaar. En wat is vliegen over aaneengesloten bebouwing? Trouwens de drone wordt praktisch nooit op zicht gevlogen, je bent immers op het display van de telefoon/controller aan het kijken. Vlieg zelf met de DJI mini 2, prachtig apparaat!!!
Precies de drone waarvoor je bij de fabrikant zelf een fly away verzekering kunt afsluiten. Bij een storing kan het prima voorkomen dat je drone kilometers ongecontroleerd vliegt. Dat is wat anders dan de normale loop van zaken als bijvoorbeeld de verbinding even weg valt.

Daarnaast is het nogal afhankelijk van het vliegveld hoe je met de hoogtes zit. Het lokale zweefvliegveld hier (5km afstand) zet zweefvliegers op 300 meter hoogte af, het circuit begint bij zo'n 150 meter hoogte en dat circuit is een goede kilometer of twee lang. Een zweefkist op weg naar dat circuit komt in een straal van zeg 5 kilometer makkelijk op maximaal 300 meter voorbij.

[Reactie gewijzigd door pagani op 14 juni 2021 23:30]

Mmm tsja en daar gaat het dus mis... VLOS... Altijd zicht kunnen hebben op de drone. Dus niet alleen maar op het schermpje kijken en pas eens gaan kijken waar de drone is op moment dat je al te laat bent. Want op het schermpje zie je dus niet die boom in een dode hoek buiten je camera of lichtmast of erger nog die paraglider of traumaheli... Je bent behalve op je schermpje aan het kijken ook continu de omgeving aan het scannen. Daar geen zin in of de skills niet? Dan geen drone gaan vliegen. Of neem een spotter mee.

[Reactie gewijzigd door ManiacsHouse op 15 juni 2021 00:32]

Ik zou even op YouTube gaan kijken hoe de meeste met een drone vliegen, dan heb je het over de praktijk.
Het kan wel zijn dat het zo ontworpen is dat de drone weer terug komt vliegen, maar daar heb je niet veel aan als er iets fout gaat. Bovendien ga je al fout als je nooit op zicht vliegt. Dat moet je absoluut niet doen in de buurt van een vliegveld.
Ik vlieg wel degelijk op zicht. Pas als ik een opname maak ben ik meer op het scherm aan het kijken, en kijk ik soms even sporadisch op ivm bomen etc. Maar ik ga geen minutenlang filmen, moet het ook allemaal weer opslaan, editen etc.

En zoals al gezegd: Op zicht zie je ook ander vliegverkeer. En dat kan best stil zijn soms. Er is maar weinig vliegverkeer dat binnen een minuut dichtbij mijn drone kan komen. En dat vliegverkeer hoor je ook wel aankomen in NL (want straaljagers mogen niet onder de 120m boven bebouwing door de geluidssnelheid) :Y)
Ben ik de enige die wil dat ze een mini uitbrengen met wat de spark kon? Namelijk vliegen zonder remote !

Het is slechter te vliegen zonder remote maar zoooo veel gebruiksvriendelijker als je gewoon vlug een selfie of dronie wil nemen. Dit is voor mij een must have feature voor een travel drone.
Nou, misschien niet de enige, maar ik denk dat de gebruikersgroep van die features toch kleiner was dan verwacht.
Er is nog wel een heel enthousiaste groep gebruikers die zweren bij de Spark, maar je ziet dat die vooral heel gecharmeerd zijn van de robuustheid van dat ding; lekker stevig, relatief zwaar, kan snel vliegen en in hoge windsnelheden, en is daarbij toch heel compact. Uit eigen ervaring (ik had destijds een Mavic Pro en een Spark, nu een Mavic Mini 1 en een Mavic 2 Pro), vond ik de features van de spark om hem met handgebaren of je telefoon te bedienen eigenlijk geen waarde toevoegen. Misschien heb ik mezelf er niet voldoende in verdiept, maar je stond altijd een tijdje als een onnozelaar te zwaaien en te gebaren voordat het wat deed... tegen die tijd had ik mijn controller er al bij gepakt :-)
Eigenlijk dus Mavic mini met een nieuwe naam. Voor deze centen zou ik zeker een mini 2 aanschaffen!
Zou dit betekenen dat er dit jaar geen Mini 3 komt? Dat zou jammer zijn. Pure speculatie natuurlijk.
Ik zie niet in waarom er elk jaar een Mini moet uitkomen.
Ik heb zelf de Mini 1 en was niet van plan om de mini 2 te kopen.
Laten ze eerst maar wat meer sensoren in doe.
Ik begrijp je reactie . Dit had ik ook toen ik mijn mavic air nog had . Deze heb ik echter verkocht vanwege de nieuwe regelgeving. Nu dus in afwachting op een nieuwe mini (inderdaad hopende op de sensoren ook)
Mini 2 + collision detection + activetrack = win :Y)
Active track zou ook mogelijk moeten zijn met de Mini 1.
Maar dat verkopen ze minder.
Net als die panorama functie die er op de Mini 1 niet op zit.
Dit lijkt mij dus ook wel wat. _/-\o_
Had zelf de dji mavic mini 1, sinds begin dit jaar overgestapt op een dji mini 2 en wat een verbetering :

1. Bereik is bijna 2x zoveel (ocusync!)
2. Remote control voelt veel prettiger en serieuzer aan, ook fijn dat je het scherm er boven hebt ipv eronder.
3. Panorama foto's en betere foto en film kwaliteit.
4. Algemene stabiliteit stuk beter.
Hallo,
Is de verschil echt zo groot ik heb al een tijdje de mavic mini 1 en ben daar ook al erg tevreden mee vandaar
Ik hoop in ieder geval dat hij in 10 bit kan filmen. in mijn mening is dat meer waard dan 4k ipv 2k

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee