OPPO's draadloze Enco Air-oortjes zijn beschikbaar voor 99 euro

OPPO stelt de Enco Air-bluetoothoortjes nu beschikbaar voor 99 euro. Het gaat om twee oortjes die met Bluetooth 5.2 werken en vier uur per acculading meekunnen. Met de bijgeleverde case kunnen de oortjes in totaal 24 uur mee.

De OPPO Enco Air hebben 12mm-drivers en wegen ieder vier gram. Het bedrijf zegt ze te hebben getest op vierhonderd oorvormen om zo voor een betere pasvorm te zorgen. De oortjes zijn ook spatwaterdicht volgens de IPX4-norm. De Enco Air krijgt een Vocal Enhancement-modus die via een algoritme in real time stemmen duidelijker moet weergeven.

Ieder oortje heeft twee microfoons om bijvoorbeeld telefoongesprekken en spraakassistenten op te roepen. Daarnaast kunnen de oortjes met die microfoons spraakgeluid van omgevingsgeluid scheiden om het telefoneren op drukke plekken gemakkelijker te maken. Voor besturing krijgen de oortjes aanpasbare, aanraakgevoelige bediening. De oortjes krijgen tevens speciale functies bij het gebruik van een OPPO-smartphone; wanneer de case van de Enco Air wordt geopend, kunnen de oortjes automatisch met de OPPO-telefoon verbinden.

De 25mAh-accu van de oortjes gaat maximaal vier uur mee bij het luisteren van muziek. Met de 440mAh-oplaadcase kunnen deze vijf keer worden opgeladen, om zo tot een maximale accuduur van 24 uur te komen. Deze case ondersteunt snelladen; na tien minuten moet er een accuduur van acht uur zijn. Het volledig opladen van zowel de oortjes als de case duurt anderhalf uur. De OPPO Enco Air-oortjes zijn verkrijgbaar in het wit en zwart voor 99 euro.

OPPO Enco Air

Door Hayte Hugo

Redacteur

14-06-2021 • 12:53

52 Linkedin Whatsapp

Reacties (52)

52
51
15
0
0
27
Wijzig sortering
Ik vind mensen die roepen dat alles wat op een draadloos oortje lijkt een AirPods ripoff is vaak irritant, omdat er nu eenmaal niet extreem veel ontwerpen mogelijk zijn. Dit vind ik echter wel echt ver gaan, ik kan me niet voorstellen dat het niet de bedoeling is dat mensen dit zien en denken 'dit zijn airpods', zelfs dat streepje op de zijkant doet denken aan het gaatje van de airpods.
Inderdaad kijk bijvoorbeeld naar die van Sony of Samsung, die zijn echt heel anders. Het kan dus wel.
Tja, het is dus OF bolletje met stick, OF een dop in het oor.. veel variatie is daar dan niet op, anders dan hoe het uitsteekt.
Ja en er is ook maar 2 kleuren mogelijk natuurlijk. En dat steeltje moet recht zijn, en dat lampje op de case kan je ook alleen maar op deze manier uitvoeren.

/s
Mwa rondjes uit oor of vierkantjes, of inderdaad kleuren etc. Er is genoeg mogelijk om het niet op een airpod te laten lijken in ieder geval. Maar heel toevallig lijkt het toch wel extreem veel daarop.
Maarja, vierkant gaat nogal lastig worden ivm dat het geen natuurlijke contour van je oor is, tenzij je misschien Kryten heet.
De buitenkant zou wel vierkant of misschien diamant patroon achtig kunnen zijn wel.
Het is inderdaad de bedoeling dat mensen dat denken.
Toch zie ik in de sportschool vrijwel direct het verschil, voornamelijk aan de lengte dikte van de onderkant. Maar zoals je zegt, ze hebben iig niet hun best gedaan om het er niet op te laten lijken :)
Ik weet niet wat ik opmerkelijker vind... Chinezen die proberen Westerese ontwerpen na te maken om de verkoop te stimuleren, of mensen die een mening vormen over een ander omdat ze wel of geen "ekte" Apple producten gebruiken.

OT: ik vind ze best aan de prijs eerlijk gezegd, zeker gezien de beperkte accuduur en het ontbreken van ANC.
Hij heeft er toch geen mening over? (misschien ook wel, maar niet in zijn reactie). Hij deelt mee dat je meestal wel direct het verschil ziet tussen Airpods en andere fabrikanten.

En waarom zou je geen mening mogen hebben over mensen die geen "ekte" hebben maar wel doen voorkomen dat ze "ekte" producten gebruiken? Meestal is dat hetzelfde volk wat 25 euro betaalt voor een Rolex of 7,50 voor een namaak leren Gucci tasje.
Ik zeg ook niet dat @Quintiemero die mening heeft, ik reageer in algemene zin. Echter, het feit dat hij/zij/hen zegt "Toch zie ik in de sportschool vrijwel direct het verschil", betekent dat er dus op gelet wordt of iets "ekt" is of niet.

Hetzelfde geldt voor "Meestal is dat hetzelfde volk wat 25 euro betaalt voor een Rolex of 7,50 voor een namaak leren Gucci tasje."
Met zo'n uitspraak insinueer je afkeuring en enige neerbuigendheid.

Mijn mening: laat iedereen lekker zelf beslissen welke producten ze kopen/dragen/gebruiken. Je kunt niet bij anderen in de portemonnee kijken, en of voor jou merkartikelen een statussymbool zijn is ook persoonlijk. Mij boeit het echt helemaal niks; de merken niet, en of iemand nepspul wil dragen.

Ik vind wel dat (sorry, het zijn vaak de) Chinese bedrijven wat vaker bestraft zouden mogen worden voor het op de markt brengen van namaakspullen, of spullen die overduidelijk geïnspireerd zijn door kenmerkende vormgeving van de bekende merken. En ja ik weet hoe het werkt: zolang mensen het kopen, is er vraag naar en zal het geproduceerd worden.
Met zo'n uitspraak insinueer je afkeuring en enige neerbuigendheid.
Ik heb ook niks met merken en het boeit mij ook niet wat iemand draagt. Met hetzelfde volk doel ik op iemand die opschept en de grote jongen wilt uithangen is dan sta ik daar inderdaad afkeurend naar te kijken.

Verder heb je gelijk, kopieren van ontwerpen moet bestraft worden.
Ik vind wel dat (sorry, het zijn vaak de) Chinese bedrijven wat vaker bestraft zouden mogen worden voor het op de markt brengen van namaakspullen, of spullen die overduidelijk geïnspireerd zijn door kenmerkende vormgeving van de bekende merken
Naar mijn mening gooi je hier 2 verschillende categorien op 1 hoop:

- Je hebt namaak spullen: nep airpod, gucci tasje etc .
Dit is verboden en zou inderdaad best wat meer op gehandhaafd mogen worden..

- En je hebt overduidelijk geinspireerd door vormgeving van..
Dit zou je niet moeten willen verbieden denk ik omdat je daarmee monopolie posities stimuleert. Denk aan Apple die in 2008 de iphone 3g uitbracht, Had Samsung dan niet die overduidelijk door de iphone geinspireerde Galaxy S mogen uitbrengen?

De vraag is waar trek je de lijn, bij namaak is dat duidelijk: een (poging tot ) imitatie van het product.
Bij "geinspireerd door" is dat te vaag en dwing je bedrijven om extra geld uit te geven om een product te maken dat er anders uitziet (want je had het over vormgeving). ongeacht of dit ten koste gaat van gebruiksgemakt, vormgeving oid.

Persoonlijk vind ik het jammer dat Oppo mee gaat in het tandenborstel-opzetstukje design, maar zoals je zei: moet iedereen lekker zelf weten en bepalen :D
De grens tussen kopie en inspiratie is soms vaag. Daar zijn rechters voor om te bepalen of je kopieert en rechten schendt of niet.

https://retailtrends.nl/n...n-adidas-strepen-voorzien

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Polydeukes op 18 juni 2021 16:06]

Eens, en die doen het naar mijn gevoel prima! (ik volg het niet op de voet..)

De handhaving waar ik het over had was meer bedoeld aan de grens, pakketpost, vliegverkeer etc. komt veel namaak mee binnen.
Las je uitleg eronder even! Ik let erop omdat ik het interessant vind wat voor oordopjes er zijn en mensen dragen. Dus meer vanuit tech-interesse! Het zal mij een worst wezen of het Apple is of niet.
Ah, ok. Dank voor de aanvulling en dan ik heb het verkeerd geinterpreteerd.
Toch zie ik in de sportschool vrijwel direct het verschil, voornamelijk aan de lengte dikte van de onderkant. Maar zoals je zegt, ze hebben iig niet hun best gedaan om het er niet op te laten lijken :)
Voor mij de reden om al bij voorbaat deze form-factor niet te gaan kiezen. Het lijkt net alsof ik Chinese meuk gekocht heb, terwijl het waarschijnlijk gewoon prima spul is, maar alleen qua design niet origineel is.
En waar denk je dat de airpods zijn gemaakt?
in de chinese tandenborstel-opzetstukjes fabriek :P
Als zelfs professionals het verschil al niet meer zien, is er toch wel meer aan de hand dan dat er niet veel ontwerpen mogelijk zijn ;)

Overigens gebruik ik Xiaomi oortjes van 15 euro, werken prima voor muziek (de microfoonkwaliteit laat wel te wensen over) en hebben een eigen design wat ik veel prettiger vindt, want het past compleet in de oorschelp. Voor mij hoeft het geen Apple te lijken.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 14 juni 2021 14:17]

Naja, "professionals".
Juist, ben het ook met je eens over altijd weer die vergelijking met AirPods, en zeker omdat er al chinese varianten bestonden van een bolletje met een paaltje VOORDAT Apple met hun airpods kwam.
Interrasante hypothese. Is dit een gevoel om harde realiteit ? Heb jij misschien links naar waar dit ondersteunt wordt ?
In ben namelijk echt benieuwd!
Deze chinese varianten bestonden echt niet al voor de Apple airpods. Daar zou ik wel bewijs van willen zien...
Even een gedachtewisseling. Zal Oppo juist niet willen dat mensen denken: "Dat zijn Oppo's!" zodat mensen die oortjes willen kopen Oppo's kopen in plaats van Airpods?
Daarbij moet ik wel zeggen dat de bekabelde oortjes die standaard bij OPPO telefoons meegeleverd worden er qua design exact hetzelfde uitzien als deze draadloze modellen.

Het is geen nieuw design voor OPPO in ieder geval.
Ik vind dat ze op oordopjes zonder draadjes lijken met een wat dikkere case voor batterijen 🤔
snelladen is leuk. vooral dat die dan goed is voor 8 uur na 10 minuten..... maar ze gaan maar 4 uur mee.... waar is de overige 4 uur dan heen gegaan?

Geloof niet dat dit klopt
Misschien heeft de case ondersteuning voor snelladen, waardoor je de accu in de case kan snelladen.
dat zeker. maar als ze na snelladen goed zijn voor 8 uur, terwijl de accuduur als 4 uur wordt aangegeven is wel knap. Goede case dan.
of ineens 4 uur per oor. haha
Ik denk 4 uur per dopje...
Het snelladen verwijst naar de accu van de case. Dus na 10 minuten laden kan je weer 2x4 uur muziek luisteren met je oortjes. Na de eerste 4 uur zijn de oortjes inderdaad leeg en moet je ze dus weer in het doosje doen om op te laden. Na de tweede keer 4 uur muziek luisteren is de accu van het doosje ook leeg. Daar komt die 8 uur vandaan.
Deze lijkt sprekend op de Apple Airpods Pro. Wat niet nodig is. Want juist op design kun je met bluetooth oordopjes best onderscheidend zijn. Zo zijn de Samsung buds, de Sony WF series en die van Sennheiser direct te herkennen op basis van het uiterlijk. Als je deze in hebt dan valt het amper tot niet op dat je de oordoppen van Oppo draagt. Maar goed, hopelijk klinken ze wel uitstekend.
Daarbij moet ik wel zeggen dat OPPO deze vormfactor voor oordopjes al langer hanteert. Ik heb nog bekabelde OPPO oordopjes die er exact hetzelfde uitzien (maar dan met kabel uiteraard).

Dus ik weet niet of ze nou Apple airpods hebben gekopieerd of gewoon trouw blijven aan hun eigen design (wat voor heen ook best afgekeken zou kunnen zijn natuurlijk)
Wat niet nodig is.
Zeker niet nodig, maar zo lang mensen veel geld betalen voor apple producten kunnen andere bedrijven een hoop geld besparen (en zelfs extra geld verdienen) door producten uit te brengen die op de apple variant lijken
4 uur is toch wel heel weinig naar mijn mening. Zeker als je er rekening mee houdt dat de accu na verloop van tijd minder wordt.
Ik heb zelf de Samsung Galaxy Buds live, die gaan in theorie 8 uur mee, dat vind ik een fatsoenlijke accuduur.
meh ik heb nu al jaren draadloze oortjes en merk nog niet echt dat de accu minder wordt. ik heb ze dan ook nooit langer dan 2 uur in. dan gaan ze altijd even uit en kunnen ze de case in. in dat geval, als je ze na 10 minuten weer pakt zitten ze weer vol. ik zie werkelijk het probleem niet van 4 uur accuduur bij ditsoort oortjes
Ik draag ze tijdens ritten op de racefiets als ik alleen rijd. 4 uur is dan wel krap vind ik.
(Ze staan niet heel hard, ik kan het verkeer nog horen en ik heb een achteruitkijk radar)
Gelukkig voor jou heb je dan ook gewoon keuze, er zijn genoeg oortjes die langer mee gaan. Ik zou er gelijk zoeken met een soort "transparantie"-modus zoals de Airpods Pro, ideaal om muziek te luisteren en toch het geluid om je heen te horen.
Helaas gaan heel veel maar 4 uur mee, en dat is voor heel veel mensen aan de krappe kant. Een ov-reis zou hier al krap worden (fietsen+ov+lopen ligt rond de 3 uur soms zonder vertragingen of andere routes), of lesdagen (ik had een tijdje 2 blokken van 2 uur achter elkaar) en na een paar jaar wordt de accu toch wel minder in de meeste gevallen.Ik vind het best jammer dat de 4 uur standaard lijkt te zijn. Dat is namelijk alleen te doen als je maar kort muziek wil luisteren (of iets anders) en je ze daarna niet meer nodig hebt. Draadloze oortjes bestaan al jaren, en dan zou je toch verwachten dat ze op het gebied van accuduur wel meer geïnnoveerd waren.

Overigens heb ik een setje met een draad ertussen. Hier past een grotere accu in omdat deze aan de draad hangt, en deze gaan ook een uur of 10-12 mee na een paar jaar nog. En de bovengenoemde 8 uur voor losse oortjes is zeker ook netjes!
Tsja voor elke use case z'n oplossingen natuurlijk.
Hier de Airpods pro en die zouden 4.5 uur meegaan. Ik haal toch elk uur/2 uur wel wat drinken en met 5 minuten laden zou je er een uur gebruikstijd bij hebben. Ze zijn bij mij dan ook nog nooit helemaal leeg geweest.

Voor fietstochten van 6 uur zou ik eerder naar een Sony of Samsung model kijken, die hebben een wat grotere accu in het oortje zelf, of inderdaad met een touwtje zoals je zegt.
Draadloze oortjes bestaan al jaren, en dan zou je toch verwachten dat ze op het gebied van accuduur wel meer geïnnoveerd waren.
Aangezien er geen baanbrekende vooruitgang is in accutechniek de afgelopen jaren valt er voor de oortjes ook weinig te innoveren qua accuduur.

Maar goed genoeg oordopjes die beduidend langer meegaan, zoals mijn Jays m-Seven en Jabra 75t.
Ik draag ze tijdens ritten op de racefiets [...] (en ik heb een achteruitkijk radar)
maak je een grapje of bestaat dat serieus?
Geen grap.
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/698001

[Reactie gewijzigd door erikdenv op 15 juni 2021 10:43]

bedankt, dat kende ik nog niet. Weer wat geleerd, en dat in een artikel over oortjes...
Doen me toch wel veel denken aan de oortjes van OnePlus. Je zou bijna denken dat ze hetzelfde moederbedrijf hebben. ;)
Ben wel benieuwd hoe die vergelijken met de Huawei Freebuds 3. Zat al een beetje te kijken naar nieuwe oortjes. Heb nu weer mijn oude EarPods gekoppeld aan een BT ontvanger. De andere draadloze ear-in waren slecht geworden.
Gebruik nu een paar jaren een stel Blitzwolf® BW-FYE7 earbuds, gekocht voor drie tientjes.
- Bluetooth 5.0
- Opgeladen in 2h
- Call time 3h
- Standby 120h
- Goed (bas)geluid

Ze durven wel, 100 euro voor nep Apple earpods.
Ik ben erg benieuwd naar de kwaliteit; OPPO was ooit alleen bekend als kwaliteitsmerk op audio-gebied (maar daarmee zijn ze gestopt nieuws: Oppo stopt met maken van audiosystemen en blu-rayspelers )

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee