Scifi-survivalgame Icarus van DayZ-maker verschijnt op 11 augustus voor pc

De scifi-survivalgame Icarus verschijnt op 11 augustus op Steam. Het spel kost dan 25 euro voor de standaardversie, of 85 euro voor een deluxe-versie met twee dlc en een extra gamemodus. Eerder zei ontwikkelaar RocketWerkz nog dat de game gratis zou zijn.

RocketWerkz schrijft op Steam dat de release van de game is vervroegd van de herfst naar 11 augustus. Daarnaast kondigt de ontwikkelaar met Outposts een nieuwe gamemode aan. In deze modus heeft de speler geen aflopende timer of vijanden en kan de speler binnen een biome van 1x1km een nederzetting bouwen. De ontwikkelaar kondigt alvast een Arctic- en Forest- biome aan, die allebei binnen de deluxe-versie vallen. Of de standaardversie ook de Outpost-mode krijgt, is nog niet duidelijk.

Icarus is een session-based survivalgame die zich afspeelt op de planeet Icarus. Deze planeet was bedoeld als een tweede aarde die via terraforming geschikt voor menselijke bewoning moest worden. Deze terraforming mislukte echter, waardoor de lucht giftig werd. Deze mislukking zorgde er wel voor dat er nieuwe 'exotic matter' werd ontdekt, een materiaal dat waardevol blijkt te zijn. De speler moet daarom op de planeet zien te landen en dit materiaal vinden.

Iedere keer dat de speler landt op een planeet, krijgt hij een bepaalde missie die volbracht moet worden en een tijdslimiet. Daarbij moeten spelers op de planeet zien te overleven en zoeken naar eten en onderdak. Op de planeet zijn vijanden te vinden zoals beren, die met onder meer pijl en boog omgelegd moeten worden. Spelers kunnen houten of stenen huizen bouwen, maar deze huizen kunnen door blikseminslag worden vernietigd.

Wanneer de speler een missie binnen de tijd weet te volbrengen, speelt hij of zij resources vrij om technologie te ontwikkelen. Met deze technologie kan de volgende missie gemakkelijker worden gemaakt. Lukt het de speler echter niet om de missie op tijd te volbrengen, of komt hij of zij te sterven, dan is de progressie en techtree verloren.

Icarus werd vorig jaar aangekondigd en wordt gemaakt door RocketWerkz, een studio die is opgericht door de originele DayZ-maker Dean Hall. Eerder werd gesproken over een free-to-play-game, maar de ontwikkelaar zegt er nu geld voor te vragen om regelmatig updates en dlc te kunnen maken. Het spel is alleen te spelen en in co-op met maximaal acht mensen.

Door Hayte Hugo

Redacteur

14-06-2021 • 11:11

31 Linkedin Whatsapp

Reacties (31)

31
30
16
5
2
13
Wijzig sortering
Als qe naar Dayz kijken dan krijgen we waarschijnlijk een Alpha versie die je mag kopen zodat meneer de centen vast op zak heeft. Tegen die tijd denkt meneer kom we gaan weer eens een berg beklimmen en kan je fluiten naar een officele release versie en stop hij ermee.

Nee dankje
Ik heb van dichtbij mee gemaakt hoe hij is als persoon. Zoek maar even op mijn nickname icm DayZ.

Hij houdt er een zeer interessante persoonlijkheid op na en accepteert over daadwerkelijk alles maar één mening (de zijne), maar dan ook wanneer men het heeft over onderwerpen waar hij geen kaas van heeft gegeten moet 't op zijn manier.

Al vroeg bij de ontwikkeling van de bekende mod zei ie al dat ie leuke dingen gaat doen op 't moment dat ie met de baas van de toenmalige werkgever zou hebben gepraat over een overname/productieversie, ongeacht of 't product af zou zijn.

[Reactie gewijzigd door Paprika op 14 juni 2021 13:34]

De man heeft kennelijk best goede ideeen. Ik hou van co-op met uitdagingen zoals deze. Echter de setting slaat op saus en deze developer krijgt van mij geen cent meer na alle DayZ schande.

Bovendien is de pricing echt te idioot voor woorden. Hoe kom je hierop.
Wat een slecht promo filmpje is dit!
-De characters lopen in de lucht
-Je gaat naar een andere planeet, maar heeft de vegetatie en de dieren van de aarde ? Yeah right.
-De Dev / Animatie expert die de boog animatie in elkaar heeft gedraaid heeft nog nooit met een compound boog geschoten.
-Raket technologie maar met een compound boog rambo spelen op een alien planet...
-Hoe het huis uit elkaar valt van de vlammen is treurig
Werkelijk een bedroevend filmpje en dan moet je daar nog voor betalen ook ? Ik sla deze over.
Naar wat jij schrijft (hen trailer nog niet gezien) proeft het als No Man's sky maar dan een horror variant daarop. Klopt dit?
Ik denk inderdaad dat ze proberen zoiets te maken als No mans sky echter het “horror “ element zit hem in het feit dat het “horror” zal zijn voor je portomonee en je emotionele gestel.
Ik zie heel veel "hearsay"-beweringen maar geen bronvermelding. Het lijkt nu meer op de pot verwijt de ketel.

Tot nu toe heeft RocketWerkz maar twee spellen afgeleverd, Out of Ammo en diens standalone expansion. Stationers is ook nog steeds in Early Access. Deze man heeft mooie en leuke ideeën. Maar er komt weinig van in de handen van spelers.
https://www.gamasutra.com...ew_Zealand_government.php

Wil je nog meer..

Maarja Mythes zijn moeilijk te bestrijden op internet.
Ik kan voornamelijk veel ungefundemeteerde Mythes vinden, en moet idd moeite doen on bronnen te vinden door de hoeveelheid mythes.
Maar meeste bronnen verwijzen allemaal naar Visa issues, greencard problemen etc.

Op Fora's is het voornamelijk, Dean Hall is er vandoor gegaan met ons geld.
Ik denk zelf, Bohemia zag geld en werd hebberig, en Dean Hall was Naïef om dingen mondeling te regelen

[Reactie gewijzigd door ArranChace op 16 juni 2021 12:22]

Je wordt op een buitenaardse planeet die ze probeerden te terraformen gezet om exotische grondstoffen te vinden gezet maar vervolgens moet je je met pijl en boog tegen beren verweren? :? Waren de geweren op ofzo?

Klinkt niet echt als mijn soort spel, als ik zoiets speel wil ik liever in één wereld doorbouwen.
Ja - ook het deel dat de lucht giftig is volg ik niet helemaal. Want blijkbaar niet giftig voor aardse dieren als wolven en beren?
de speler landt op een planeet,
En misschien is dit gewoon een vergissing; maar het gaat op de planeet Icarus maar vervolgens gaat het om willekeurige planeten?


Op zich geen verkeerd idee - doet we denken aan Valheim maar dan andere tech-tree. Ook lijkt de bouw manier op Valheim.

De DLC is veel te duur in verhouding tot de prijs van het spel.
DayZ werd voor het eerst in 2013 uitgebracht en was uiteindelijk in 2018 'klaar'. Momenteel bevat het spel nog behoorlijk veel 'clunk' en is het vooral leuk door de hoeveelheid modders die er iets van maken.

Gezien deze historie van development en de koerswijzigingen die nu al zijn gedaan: gratis -> betaald, releasedatum en het feit dat je voor een gedeelte van het spel een meerprijs moet betalen, wacht ik wel af met het aanschaffen hiervan.

Daarnaast brengt het spel voor mijn gevoel ook niet echt iets nieuws wat andere ontwikkelaars nog niet brengen.
Is de hype van dit soort spellen niet al jaren geleden gepasseerd?
Ik kan zelf een goede survival game nog wel waarderen, alleen dit spel lijkt mij compleet in de war met wat het eigenlijk wil zijn.

Is het een rogue-like waarin je elke sessie opnieuw begint?
Is het een sandbox game waarin je creatief je eigen basis kan bouwen zoals in Minecraft?
Is het Satisfactory met het verzamelen van grondstoffen op een alien wereld?
Is het futuristisch of niet, aangezien je met pijl en boog moet jagen?
Nog regelmatig dat een survival game de game van de maand is. Recentelijk Valheim bijv.
ik zit al maanden in de discord server van icarus, eerst kwamen ze met it's going to be free-to-play naar 20 euro price tag voor de game en dat is niet alles, als je alle 3 biomes wilt spelen op de wereld moet je de delux versie kopen.. onzin
Gratis bestaat uiteindelijk niet.
Sowieso worden free-to-play games overrompeld met cheaters, dus daar blijf doorgaans van weg.
Als het een Singleplayer/Co-op game is heb je van cheaters totaal geen last.
Als ik dan zomaar even wat games uit de hoed trek vind ik dat League of Legends toch vrij weinig last van cheaters heeft als free to play game. Laat ik die dan tegenover een betaalde titel als GTA 5 zetten, dan zie ik dat het bij betaalde games net zo hard mis kan gaan als bij sommige free to play games. Zodoende vind ik dat er wel een kern van waarheid in je bericht zit, maar wellicht is het te kort door de bocht. Het is maar net hoe elke studio zelf omgaat met cheaters.
Ik had al niet zo'n hoge pet op van die DayZ ontwikkelaar. Het project dat ze in manke staat achter lieten en vervolgens vrolijk aan een nieuwe game begonnen. En dan zo opleveren, nee laat dan maar..
Ziet er uit als wat ik van de DayZ makers mag verwachten. Geen samenhang, verbroken beloftes, sci-fi maar met pijl en boog en aardse dieren op een andere planeet. Leuk man.
Als de ontwikkeling net so soepel en snel gaat als DayZ is dit spel over 6 jaar zo'n beetje wel speelbaar :+
Ik zie niet echt in waarom dit een scifi survival game wordt genoemt als het ogenschijnlijk maar zo'n klein deel uitmaakt van het spel.

Daarnaast snap ik het punt niet echt van nederzettingen bouwen als je na een bepaalde tijd met een nieuwe session moet beginnen. Dan lijkt mij een basis die meer is dan een doos met storage een beetje overbodig.
Survival met een beetje tech heeft nu eenmaal scifi survival.

Magie: fantasy survival
Zombies: postapocalytic survival
Ninjas: shogun survival
Vikings, unicorns, je kan het zo gek niet bedenken.

En al je alles combineert noem je het een minecraft-clone.
Ik vind DayZ wel heel vet ik hou enorm van dat grauwe depressief sfeertje vooral als het regent, je voelt je vaak echt helemaal alleen op zoek naar spul om te overleven, echter met andere spelers gaat het altijd mis helaas.

Ik weet niet of er multiplayer PVE servers bestaan? tevens had de game vroeger zoveel bugs, viel je of liep je verkeerd brak je jou been kon je vervolgens super lang creperen tot je eindelijk dood was.

Allicht dat ik het weer een keertje aanslinger want het idee spreekt me nog steeds enorm aan.

[Reactie gewijzigd door Wowhead op 14 juni 2021 13:16]

Alleen was de wereld van Dayz rechtstreekt natuurlijk uit Arma 2 gehaald. Wat gebasseerd is op een locatie in Tjechie. https://survivethis.news/...ife-map-chernarus-exists/

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee