Instagram zet advertenties in zoekresultaten

Instagram gaat beginnen met het tonen van advertenties in zoekresultaten. Dat heeft het bedrijf laten weten. Daarmee is er een nieuwe plek waar gebruikers van het sociale medium advertenties kunnen tegenkomen.

De advertenties komen in de feed die tevoorschijn komt als gebruikers klikken op een zoekresultaat, meldt het bedrijf. Dat gebeurt als gebruikers gaan scrollen. De advertenties kunnen komen bij zoektermen die vallen binnen de richtlijnen en zijn vermoedelijk aangepast op waar gebruikers op hebben gezocht. De advertenties komen wereldwijd in de app in de komende maanden.

Instagram komt ook met reminders voor gesponsorde evenementen. Als gebruikers aangeven daar interesse in hebben, is het mogelijk om een herinnering te krijgen voorafgaand aan het evenement als pushmelding van Instagram. Bedrijven betalen daar Instagram voor.

Als reminders beschikbaar zijn, staat er een blauwe balk bij een post met daarbij 'remind me', waarna de app meldingen zal versturen voor het evenement. De optie voor reminders zijn per direct beschikbaar in de app.

Instagram: feed van zoekresultaatInstagram: feed van zoekresultaat

Door Arnoud Wokke

Redacteur

22-03-2023 • 08:16

48 Linkedin Whatsapp

Reacties (48)

48
48
20
2
0
24
Wijzig sortering
En zo wordt het internet steeds verder kapot gecommercialiseerd. Reclame heeft steeds minder effect, dus hebben we er meer van nodig. Zo denkt men.
En zo wordt het internet steeds verder kapot gecommercialiseerd. Reclame heeft steeds minder effect, dus hebben we er meer van nodig. Zo denkt men.
Ik heb zelfs al een persoonlijke filter in mij zitten, ik denk dat slechts een fractie van de advertenties mij triggert om verder te gaan kijken naar een product. Hoe meer reclame ik voorbij zien komen, hoe sneller ik er doorheen scroll en het nog minder mijn aandacht heeft.

Volledig negeren kan niet, tenminste onbewust krijg je het wel mee. maar ik geloof niet dat dat effect groter wordt met meer. Bovendien heb ik een adblocker voor reguliere sites, tenzij de reclame acceptabel is...dan schakel ik hem netzoals hier gewoon uit!

Reclame is tot slot voor veel sites hun verdienmodel, echter vraag ik me af hoelang dit nog houdt? Het is niet voor niets dat steeds meer sites een paywall gebruiken of dergelijks... en voor kwaliteit daar wil ik best voor betalen.
Hier hetzelfde filter. Ben immuun voor reclame, want het irriteert me alleen maar. Als ik iets nodig heb doe ik onderzoek en kies bewust iets uit. Je sluit je steeds meer af voor reclame, want anders word je gek van de prikkels de hele dag door.
Wel een beetje dubbel he, je bent immuun want het irriteert je? :)

Maar ik snap het wel, bij mij gaat het ook dwars door m'n hoofd, ene oog in andere er weer uit? Zelfs op Twitter zit er nu al reclame tussen de reacties alsof het een gewone reactie is.

Ook krijg je dingen in je tijdlijn alsof je ze volgt in allerlei social media, ben er steeds meer klaar mee.
Zelfs op Twitter zit er nu al reclame tussen de reacties alsof het een gewone reactie is.
Tweakers is eerlijk en drukt een advertorial in de titel.

https://www.southparkstud...ed-content-season-19-ep-8
Dit was 8 jaar geleden, toen zaten ads al overal doorheen. Het is alleen maar erger geworden.

Zo ontzettend veel 'content' is gewoon een ad.
Allememaggies. dit is de eerste keer dat ik die TikTok website open. Verify captcha, een login popup, cookie popup, grijs scherm, zelfs met adblockers een site vol schreeuwerige alles-moet-bewegen-natuurlijk aandachtstrekkerij. Misschien dat de link relevant is, maar ik ga daar niet doorheen klikken, sorry.
Hoeft ook niet haha, was een filmpje waar reclame alles verpest, zelfs de laatste seconden van de batterij.
Haha, mooi die indruk gaf TikTok me al :) wel relevant filmpje dus
Voor veel sites is reclame het verdienmodel geworden, ongeacht wat hun oorspronkelijke corebusiness is of was. Bedrijven willen extra winst door hun sites vol te pompen met reclame, zodat ze hun basisverdienmodel als ondergeschikt beschouwen.

Maar brengt het voor de consument eigenlijk wel op om een abonnement te nemen voor content die achter een paywall verdwijnt?
1. Je krijgt een dienst 'gratis' aangeboden.
2. Je krijgt diezelfde dienst nog steeds gratis aangeboden, maar wel met reclame erbij.
3. Om van die reclame af te komen, kun je een abonnement nemen, zodat je reclamevrij kunt kijken, luisteren, lezen, ...
4. Men introduceert toch een beetje reclame bij je abonnement.
5. Men introduceert een Premium abonnement (lees: duurder abonnement) om opnieuw volledig reclamevrij te zijn. --> gratis = veel reclame // basis abonnement = reclame // premium abonnement = geen reclame
6. Men verhoogt de abonnementsprijzen voor Premium, verlaagt het basisabonnement voor veel meer reclame, zodat men gedwongen wordt een Premium af te nemen.
7. Men introduceert een beetje reclame in je Premium abonnement, maar je kan nu een nog duurder PremiumPlus abonnement nemen, dat reclamevrij is.
8. Ga naar punt 5 en vervang de namen van je abonnementen.
Waarom dan nog een abonnement nemen als je uiteindelijk toch reclame zult voorgeschoteld krijgen, ongeacht je abonnementsformule? Wat zo gaat het met elke dienst.
En het mooie is - ze slopen hun eigen verdienmodel en het platform... toch grappig... 8-)

(daarom wel lof voor oa. tweakers die dit al eerder in de gaten had - want met een bepaald niveau van 'data delen' is niet zoveel mis - het gaat mis zodra de commercialiteit de overhand krijgt want dan moet de dopamine rush in stand worden gehouden. Ook verwacht ik dat bedrijven beginnen te beseffen dat al die dure reclame tot bijna niets leidt)
Dat reclame steeds minder effect heeft wordt al 30 jaar gezegd en toch… blijkt het te werken…
We zouden eigenlijk met z’n alle een open source bot moeten maken en op elke computer installeren die ‘alle’ reclame bekijkt, dan wordt het te snel te duur voor de bedrijven ;)
Ik heb een vage herinnering dat zoiets ooit al een keer bestond - ik herinner me een site waar je andere sites kon opgeven om op die manier "reclame te laten kijken". Maar dat is jaren geleden, dus de details ben ik kwijt... Het idee is in elk geval niet nieuw.
Er zijn genoeg experimenten met alternatieven geweest.
Maar keer op keer blijkt toch weer dat te veel gebruikers niet (genoeg) willen betalen voor de platformen waar ze gebruik van maken. Dan blijft reclame het meest voor de hand liggende verdienmodel.
Ik werd er al gek van de random reclames, heb tegenwoordig meer reclame dan berichten van connecties. Facebook idem.

Goed moment dus om het helemaal op te doeken.
Bij facebook is dit letterlijk al jaren zo maar ik haal uit jouw bericht dat je hier nog (steeds) geen afstand van hebt genomen? Wat houdt jou tegen? Als iedereen er afstand van doet wordt het vanzelf opgedoekt, andersom gaat natuurlijk nooit gebeuren.

Ben zelf al jaren van FB af en nooit aan snapchat, twitter, instagram, tiktok oid begonnen en ik heb totaal niet het idee dat ik iets mis.
Ik moet zeggen dat dit bij mij wel meevalt. Mijn reclames worden minder naarmate ik dus steeds meer personen en groepen volg. En de reclames worden steeds gerichter, omdat de ongewenste reclames rapporteer. Het heeft even tijd nodig, maar uiteindelijk wordt het wel beter. Neemt natuurlijk niet weg dat ik die reclames liever niet zie.
Mag ik vragen wat de reden is waarom je dat doet? Ik heb zelf ook ik liever geen reclame en neem daar diverse maatregelen voor. Naast dat ik minder beïnvloeden wil worden is het ook nog eens zonde van mijn tijd en geeft het een mindere user experience/vreet beeldschermruimte.

Ik lees hier op Tweakers regelmatig dat gebruikers, indien ze dan toch reclame moeten kijken, ze het gepersonaliseerd willen hebben. Maar waarom zou je dat willen? Is een reclame die niet of slecht gepersonaliseerd is eigenlijk niet beter voor je omdat die minder invloed op je hebben? (Vanuitgaande dat beide reclames niet invasies zijn zoals je vroeger dee “je hebt gewonnen *flits* flits banners had) Je lijkt er nu juist bewuster mee bezig te zijn door er ook nog acties bij uit te voeren.

Ik zou me dan ook gruwelijk gaan irriteren aan reclame in een zoekbalk. Iets wat de user experience van de app minder maakt en mij opnieuw een afweging laat maken of ik door ga met het gebruik van die app/site.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 22 maart 2023 10:07]

Zat gister youtube te kijken (als tijdverdrijf tijdens het oppassen) op een laptop die niet de mijne is. Oh my god, in een filmpje van 10-12 minuten was ik het na 5 minuten film zat bij het 3e reclame blok. Firefox geinstalleerd, Ublock erop en daarna reclamevrij verder kijken.

Aangezien ik al sinds mensenheugenis adblockers gebruik, schrik ik elke keer weer van de hoeveelheid reclame als ik op een pc zonder zit. Zelf meegemaakt dat ik op een werkpc nog 6 weken reclame zag voor parkeren op schiphol toen ik dat een keer gezocht (en reeds geboekt) had. Bijzonder kansloos.

Voor mij zou gerichte reclame spooky aanvoelen (alsof iemand meekijkt) en veel reclame werkt (voor mij) averechts.Maar blijkbaar werkt het (nog steeds), anders werden er geen miljarden verdiend.
Zelf meegemaakt dat ik op een werkpc nog 6 weken reclame zag voor parkeren op schiphol toen ik dat een keer gezocht (en reeds geboekt) had. Bijzonder kansloos.
Zo herkenbaar! Eigenlijk ben ik nog soort van blij ook dat ik die dan blijf zien. Dat houdt in dat de reclame intelligentie slim genoeg is om te "weten" wat ik wil maar niet slim genoeg om te weten of ik het ook heb gekocht. En laten we eerlijk zijn, het zou nog veel enger zijn als de advertentie partijen niet alleen weten welke reclame ze je moeten voorschotelen maar ook nog wanneer die zijn werk heeft gedaan en gekocht is!
Het probleem is dat je je 'ongewenste' reclame rapporteert. Je bent dus bezig met reclame te bekijken en er tijd aan te spenderen, wat betekent dat je weer langer tijd op het social media platform doorbrengt.
Of je nu gewenste of ongewenste reclame ziet, het doel van FB, Instagram, ... is weer bereikt.
Helemaal met je eens! Ik heb trouwens nooit begrepen waarom men minnetjes krijgt wanneer er tegen sociale media geageerd wordt. Bijna alsof het een heilig geloof is voor sommigen.

Beseffen mensen wel dat deze platforms psychologisch zo in elkaar zitten dat ze jou aan het scherm gekluisterd willen houden? Om je centen uit je zak te kloppen? Het gaat letterlijk om centen x miljoenen gebruikers. Soort digitale melkveehouderij.
De random advertenties op je feed kun je ontlopen door linksboven op het Instagram logo te klikken en vervolgens op 'Volgend'. Dan zie je uitsluitende de berichten van accounts die je volgt in chronologische volgorde. Net zoals vroeger.
Ik merk dat veel mensen dit 'trucje' nog niet kennen wanneer ik het ze vertel.

Helaas zijn de advertenties in story's niet te omzeilen...
als genoeg mensen dat doen komen er vanzelf advertenties in het "Volgend" deel.

Kom niet aan de Ad inkomsten van Meta
Advertentie in de stories zijn te omzeilen door van rechts naar links door de stories te gaan. Klein truukje wat niet veel mensen weten.
Hoe bedoel je dit?
Normaal begin je links bovenaan, wat jij volgens het vreselijke Insta-algoritme zou moeten zien. Stories van mensen die je nog niet hebt gezien hebben een roze cirkel. Als je dan helemaal naar rechts swiped, en daar begint met kijken en op de linkerkant van je scherp tikt om door de stories te bladeren, heb je geen reclame.
Vanavond is even de proef op de som nemen, dank iig! :)
Reclames op FB?
Probeer social fixer voor FB eens.
Addon waarmee je echt een hoop kan instellen danwel blokkeren.
Anoniem: 58485
@Magic66622 maart 2023 10:26
Werkt dat ook in de app? Vast niet,
Ik heb al sinds tijden de Friendly app ipv de eigen FB app.
Die laat std geen reclames zien ;)
Daarom in 2018 al m'n account opgezegd, dan moet je wel eerst 30 dagen niet inloggen omdat het niet per ongeluk weer te activeren. Meteen de app van je telefoon en je historie wissen in alle browsers.

Daarna nooit meer 1 seconde naar omgekeken.

Volgde best veel mensen, omgezet naar slechts 30 die af en toe iets posten en het merendeel was toen inderdaad reclame in plaats van wat ik wilde zien.
Niet alleen advertenties, ook allemaal video meuk en berichten van bedrijven/mensen die je totaal niet kent (geen advertenties).
Google Instander en thank me later.
Geen reclames, geen voorgestelde berichten enz.
Nog meer advertenties? Ik had bijna meer advertenties dan berichten van personen die ik volgde.

Heb instagram er 2 maanden geleden afgegooid. Merk dat ik nu minder vaak depressief ben, en mijn gemiddelde schermtijd is met 2 uur naar beneden gegaan. Kan het iedereen aanraden om het te proberen.
Anoniem: 221563
@bones22 maart 2023 13:48
Niet alleen instagram maar al dat 'social' media gebeuren. Zelf 8 jaar geleden mee gestopt, kan het iedereen aanraden. Wat een rust.
Hoe sneller mensen beseffen dat Facebook en Instagram niks meer zijn dan gewoon een godganse tijd naar reclame kijken hoe sneller we die boel achter ons kunnen laten. We kunnen alleen maar hopen...
Ik gebruik instagram om mijn bonsai progress te documenteren en inspiratie op te doen, maar vind het platform steeds vervelender worden, reels en reclame zijn te veel aanwezig. Via de web browser in plaats van de app is reels al wat minder. Maar als dit zo door gaat stop ik er helemaal mee.
Hoe lang moet het nog door gaan dan? :9
Tot ik me er genoeg aan geërgerd heb. Maar wil om bovenstaande reden nog geen afscheid nemen aangezien er een aantal leuke volgers tussen zitten
Het hele model om inkomsten uit ads te halen is wel beetje achterhaald nu toch? En maar pushen die zooi.
Gebruikers worden er niet blij van, ze nemen het voor lief. Kunnen ze toch beter de gebruiker blij houden en iets anders verzinnen. Mini-transacties, om maar een dwarsstraat te noemen.
Premium abonnementen verkopen om geen of minder reclame te zien, eerst het zo ondraaglijk mogelijk maken zodat je of stopt of een abbo neemt
Het hele model om inkomsten uit ads te halen is wel beetje achterhaald nu toch? En maar pushen die zooi.
Dat klopt... ze zijn echt achterhaald! Maar dat ligt ook aan jullie omdat jullie echt niets doen om de ads voorgoed te verbieden. Eis om een totaalverbod op alle ads, want ze beschadigen het gezondheid van de internet gebruikers en tv kijkers. De ads irriteren mij jarenlang mateloos waardoor ik steeds kwader word omdat de ads steeds langer duren, ik de ads niet kunt skippen, app ads, enzovoort. Het is gewoon overdreven veel ads.

Maar er is wel een bijkomend voordeel... adverteerders weten nog steeds niet dat ze hun advertentie markt kapotmaken.

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 22 maart 2023 09:33]

Ergens toch bizar hoe ziekelijk veel geld er rond gaat bij zulke 'plaatjes en videos' platform. Het is niet alleen de advertenties uit de app zelf (die blijkbaar in de tientallen miljarden zit), maar vergeet ook niet de 'sponsored' spul wat grote instagrammers zelf nog krijgen voor wat productplacement.

Dan lijkt ironisch Tiktok de enige die dit dus compleet anders aanpakte met MTX, kan je meer dan genoeg over zeggen, maar netto is zoiets meer een user-keuze, dan een 'door je strot' reclame principe wat de rest er aan over houd.

Goed, ik ben geen tiktokker, instagrammer, facebooker, snapchatter of wat dan ook, buiten wat kleine contentcreators een donatie te doen voor hun werk, heb ik niet het idee dat ze denderend veel aan mij verdienen, maar ergens blijft het bijzonder dat de enige drijvende veer achter zo'n miljarden industrtie simpel commerciele aspecten bevat.
Dubbele stories met adds, soms wel om de post een add, in zoek resultaten.
Ik weet niet hoeveel geld meer ze willen halen uit hun gebruikers. Maar soms is het accepteren van ‘dit is hoeveel we kunnen verdienen’ toch genoeg?
Als het een hotel was verdiende het niet eens een ster.
En zojuist krijg ik dit bericht: "A limited number of ads will be coming to DeviantArt pages, but as a Core Member, you won’t see them."
For the majority of DeviantArt’s history, the site has been supported by ads, which enabled DeviantArt to keep the site free to use. Nearly all major social platforms are supported by ads, and DeviantArt was no different until 2019, when the bold decision was made to remove ads while keeping the site free to use.

After three years, a limited number of ads will be returning to DeviantArt to ensure DeviantArt can continue to allow people to discover, share, and promote art for free. Ads have already been implemented for logged-out visitors, and over the coming months, you may start to see ads in various locations while logged in.

Just like before, third-party banner ads will not appear for Core Members.

Thank you for your continued support and commitment to the DeviantArt community.
https://www.deviantart.co...pdate-About-Ads-954638854

[Reactie gewijzigd door JDx op 22 maart 2023 18:32]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee