Belgische internetprovider edpnet wordt overgenomen door Proximus

Proximus neemt de eveneens Belgische provider edpnet over. Onlangs maakte Proximus al kenbaar dat het interesse had in een overname van de noodlijdende, kleine provider. Edpnet komt volledig in handen van Proximus.

Proximus meldt dat edpnet zijn activiteiten als 'onafhankelijke entiteit' binnen de Proximus Groep kan voortzetten. "In het kader van de gerechtelijke reorganisatie van edpnet kondigt Proximus vandaag aan dat de Ondernemingsrechtbank in Dendermonde zijn bod voor de overname van het bedrijf heeft gevalideerd. Bijgevolg zal Proximus de activiteiten en activa van het Belgische edpnet nv en het Nederlandse edpnet bv verwerven", schrijft Proximus.

In oktober vorig jaar vroeg edpnet bescherming aan tegen zijn schuldeisers, waarvan Proximus een van de grootste was. Onlangs was er een zitting bij de rechtbank, omdat edpnet zichzelf moest verkopen. De provider zou een schuld van 12 miljoen euro hebben en om die deels te kunnen terugbetalen, was een verkoop onontkoombaar. Proximus heeft 20,5 miljoen euro geboden waarmee het de volledige eigenaar wordt.

Edpnet heeft 46.000 vaste abonnees en 20.000 mobiele abonnees. Proximus zelf heeft 2,2 miljoen vaste abonnees en 4,8 miljoen mobiele klanten. Dat edpnet in de problemen zat, bleek vorig jaar al. Proximus neemt vaker kleine providers over. Dat gebeurde ook bij onder meer Scarlet en Mobile Vikings. Edpnet klaagde vorig jaar nog bij de Belgische telecomwaakhond over vermeende oneerlijke concurrentie vanuit Proximus-dochter Mobile Vikings.

Door Joris Jansen

Redacteur

21-03-2023 • 19:34

112 Linkedin Whatsapp

Submitter: sspiff

Reacties (112)

112
111
52
4
0
50
Wijzig sortering
Tragische evolutie is dit.

Niet alleen omdat ikzelf al jaren tevreden klant ben, maar omdat er weer een speler verdwijnt die een alternatief bood voor het eeuwigdurende duopolie.

Dank u BIPT, ipv de duidelijke oneerlijke concurrentie van MV aan de kaak te stellen laten jullie Proximus de concurrentie elimineren, triest ...
EDPnet heeft op al die jaren tijd blijkbaar 40.000 klanten op een land van 11 miljoen inwoners terwijl hun diensten overal te bestellen zijn. Wat kan het BIPT daar aan doen?
Als je je concurrenten financieel leeg kan zuigen hebben die ook niet de middelen om publiciteit te maken
En waarom zou het BIPT iets doen? Hoe meer winst bij Proximus, hoe meer dividenden voor de overheid.
De internetrekening is gewoon een extra belastingsbrief geworden, net zoals water, electriciteit, gas, vuilnisophaling, ...
Misschien eens zorgen dat de gebruikskosten van een netwerk correct zijn en geen onhaalbaar hoog bedrag.
Erop toezien dat resellers niet als paria gezien worden door de eigenaren van de netwerken?
...
Proximus (en Telenet) opsplitsen in een bedrijf dat enkel netwerk onderhoudt en een provider, net zoals bij de sporen en elektriciteit. Nu doen ze gewoon net genoeg om niet op de vingers getikt te worden, wat betekent dat je veel trager geholpen wordt als er ergens iets mis is met de kabel.
Om eerlijk te zijn ben ik bij Telenet altijd goed genoeg geholpen en zijn ze binnen de 48u langs geweest om de problemen te verhelpen. (+- 150 klanten)
Proximus daarentegen.. (+-100 klanten) heb ik al van alles gehoord. Van kabels doorgesneden van alarm systemen, maandenlang wachten om een aangebouwde gebouw aan te sluiten wanneer mensen die aanbouw opgekocht hebben, aansluiting tot binnen, maar opnieuw maanden wachten om het glasvezel aan de modem te hangen, noem maar op... proximus sluiten en idd Telenet als beheerder. De ideale wereld :P
Dat bedoel ik helemaal niet, jij bent klant bij Telenet.

Wat ik bedoel is wanneer jij klant bent bij een bedrijf dat op het Telenet netwerk zit (enkel Orange nu denk ik). In dat geval is snel helpen gewoon hun concurrenten helpen, waarom zouden ze daar moeite voor doen?

Telenet én Proximus allebei in twee splitsen, dat is wat er zou moeten gebeuren.
Ahzo, my bad slecht gelezen ;)
Dan gaat dit op de Belgische manier gebeuren en ga je meer betalen. Proximus en Telent opsplitsen in een bedrijf dat netwerk onderhoudt en als provider optreed gaan ze u dubbel aanrekenen. Kijk naar onze elektriciteitsfactuur in België, je betaalt voor de verbruikte elektriciteit en je betaalt nog een apart deel voor de distributie. Prijsdalingen is een woord dat in België niet bestaat, elke Euro die er bijkomt zal er nooit meer afgaan. Jammer genoeg is er geen (deftig) alternatief. Proximus is goed voor mobiele telefonie maar daar stopt het ook voor mij.
En hun helpdesk werkt veel beter dan die van Proximus, Zelf ondervonden toen ik een installatie deed bij een klant. En dat is het eerste dat kapot bespaard wordt. Zolang de aandeelhouders, maar tevreden zijn. Nu EDP ging fiber en hun pakketten toch aanbieden via het Proximus netwerk. En je hebt gelijk, concurrenten worden een na een opgekocht. Het is ook een vorm om je markt te verstevigen.
Jammer om te horen dat er weer een klein deels onafhankelijke speler verdwijnt.
Ik ben wel benieuwd als ze bvb edpnet samenvoegen met mobile vikings (of toch de b2c klanten).

Momenteel heeft edpnet hun eigen ip core, ik weet niet als die net zoals mobile vikings op die van Proximus terecht komt.

[Reactie gewijzigd door 33Fraise33 op 21 maart 2023 19:39]

Eigenlijk wel zonde dat een modern en welvarend land als België nog zo enorm achterloopt op Nederland en veel andere landen.
Bedoel je niet dat Nederland voorop loopt? En dan nog, ook vanuit NL komt er veel kritiek op het ISP landschap. Ja, in NL is de penetratie van FTTH een stuk hoger, maar dat is vandaag de dag dan ook 1 van de grootste verschillen tussen de twee landen.
Nederland kent een hoge penetratie van FTTH omdat er veel lokale initatieven uit de grond gestampt worden. Soms slechts een gemeente of wijk, soms een hele regio maar er is totaal geen landelijk netwerk. Het aanbod verschilt dan ook enorm van plaats tot plaats. Tevens zijn er genoeg fiber aanbieders die enkel de bebouwde kom aansluiten, het buitengebied mag dan doorsukkelen op DSL, je klem betalen aan de coaxmonopolist of zelf de aanleg betalen aan vrij hoge kosten. Tel daarbij op dat telecomcontracten van een jaar in Nederland nog steeds bestaan en dat het coaxnetwerk nog altijd gesloten is, je bent dan aangewezen op de coaxaanbieder van dienst, meestal Ziggo.

In België mogen vaste contracten niet meer, is het coaxnetwerk open gesteld en staat het iedereen vrij om zelf een netwerk aan te leggen. Toch zijn er bijna geen partijen die hier brood in zien. Iedereen ziet dat een EDPnet op al die jaren een handvol klanten heeft ondanks alles wat ze voor de markt gedaan hebben. Proximus is net als Telenet verplicht derde partijen op hun netwerk toe te laten, echter voldoen ze voor geen meter aan de Europese regels voor ondersteuning van een eigen modem. Zodra je iets anders dan een bbox op een Proximus DSL lijn hangt wordt je gecapt op 6Mbit/s download, volgens Proximus om vectoring niet te storen. Het is door veel werk van EDPnet dat enkele Fritzbox modems toegelaten zijn op het Proximus netwerk. Niemand die iets aan deze overtredingen lijkt te doen, weinig mensen die blijkbaar interesse hebben in een andere provider dan de grote twee (even Voo bij de Walen niet meegeteld). Waarom zou je als provider je handen dan branden aan de Belgische markt?

[Reactie gewijzigd door Andros op 22 maart 2023 11:09]

Hier een edgerouter 6P op EDP netwerk dus een andere router gaat prima, hopen dat het zo blijft zou wel fijn zijn moesten ze ook digitale tv aanbieden aan scherpe prijs.
Edgerouter heeft geen dsl modem, dan heb je er of een bbox/fritzbox bij hangen of je hebt fiber...
Maar als die in bridge mode staat heb je toch ook weinig last van die bbox?
https://eur-lex.europa.eu...T/?uri=celex%3A32008L0063

Richtlijn uit 2008, na 15 jaar nog altijd niets mee gedaan in België, nochtans een van de oudste lidstaten die zelfs de instanties huisvest die deze regels opstellen. Waarom is de wet volgen een probleem?
Pick your battles zou ik zeggen, ben al lang blij met een bridge mode zodat ik geen dubbele NAT heb.
Bij Telenet is bridge mode niet mogelijk en modem only willen ze niet leveren, ook grootste reden dat ik vDSL heb.
Bridge modus is wel mogelijk bij Telenet.
Hiervoor heb je de router van het type CV8560E nodig die je kan verkrijgen bij het Telenet-center.

[Reactie gewijzigd door fre_ op 22 maart 2023 10:30]

Die willen ze dus enkel geven als je een business abbo hebt
Zowel business abbo als niet business heb ik overal modem only van Telenet. Je moet wel bij de juiste Telenet verdeler langsgaan, sommige hebben die niet of zijn slecht geïnformeerd en dan gaan ze je niet kunnen helpen. Ik had problemen met de standaard modem waarbij de ingebouwde wifi constant uit zichzelf inschakelde en voor storing zorgde met het andere wifi netwerk, komt blijkbaar nog voor en er werd nooit moeilijk gedaan om de modem om te ruilen voor een modem-only.
Is dat al lang geleden? Heb zelf ook een modem-only (5-6 jaar oud schat ik) maar ik heb begrepen dat die modem-only niet meer beschikbaar is, en dat een HGW / modem-router combo die je in bridge mode kan plaatsen momenteel de enige overblijvende optie is.

[Reactie gewijzigd door GoldenBE op 22 maart 2023 13:35]

Bij business abbo heb ik goeie 6 maand terug bij installatie een modem only gevraagd en was geen probleem. Ik weet wel dat de technieker toen zei dat de beschikbaarheid een probleem begon te worden, hoewel ze die zelf als de beste beschouwden. Mogelijks dat die nu niet meer beschikbaar zijn, maar best eens navraag doen via helpdesk, die kunnen ook zeggen waar die beschikbaar zijn. Moet altijd verlopen via een Telenet center die ook business klanten doet, vele Telenet centers (ook deze die ze zelf uitbaten) hebben die gewoon nooit liggen.
Nope, heb deze zelf thuis staan als particulier.
Ben zelf naar Telenet center gegaan en gewoon gezegd van ik moet die type modem hebben.
zoals anderen hier al aangaven, dat klopt niet @maevian .
Ik ben particulier en kon deze router verkrijgen nadat ik hierom vroeg.
Klopt niet, kan je gewoon vragen.
Een beetje "late to the party", maar modem only word wél geleverd bij Telenet.
Bewijs: ik heb dat zelf al jàren. Werkt perfect. Ik heb m'n eigen router achter de modem hangen.

Indertijd contact opgenomen met de helpdesk en geklaagd dat hun oplossing mijn vpn verstoorde. En dan gevraagd voor een modem only oplossing. En gekregen.
Idd fiber en er zit idd nog een modem tussen. Dat is een nokia g 040g-a
Ondanks dat we hier KPN hebben is de infrastructuur qua internet best fatsoenlijk ja. Alle pogingen van KPN ten spijt is de uptime best prima.
non-sense...we lopen achter... omdat een operator overgenomen wordt in geval van failliet?

komaan, wat een zever...

het is niet alsof het landschap aan providers in Nederland zoveel beter is... sorry. Doe eens een vergelijking.
Ik ben Belg en edpnet klant, maar als je onze Internetpakketten vergelijkt met die van Nederland, Duitsland of het Verenigd Koninkrijk lopen we echt achter.

Ik zit nog steeds op een 70/30 VDSL verbinding, ik heb keuze daaruit of een peperdure Telenet aansluiting die sneller is.

In de buurlanden vind je voor 35-50 euro per maand in het merendeel van de steden en gemeentes een 1Gbit symmetrische fiberverbinding.
Als er één land is waar de internettoegang niet OK is (incl. mobiel) is het wel Duitsland. In de grote steden ja, maar daarbuiten is het een ramp. Duitsland heeft een ferme achterstand op heel veel IT vlakken.
Duitsland is ook wel iets groter dan Belgie, en Oost Duitsland is ook dunner bevolkt.
De problematiek rond internetconnecties in Duitsland gaat echt wel een stuk verder dan "het is op sommige plaatsen dun bevolkt".
Duitsland? Je bedoelt dat land met 5% fiber dekking en grote stukken zonder 4G of 3G? Dat Duitsland? Nu ben ik niet direct bekend met alle providers en tarieven daar maar als ik even snel bij Deutsche Telekom kijk zie ik voor 40 euro 50Mbit/s en hoge kosten voor installatie en router.

Als ik even snel google fiber dekking in het VK kom ik hetzelfde FTTC gelul tegen als hier met fiber tot de straatkast en koper tot in huis met een 70Mbit/s DSL verbinding als resultaat. Onder de streep is het aanbod in de verschillende landen echt niet zo verschillend, veel Vlamingen blijven gewoon bij de grote twee hangen en geen enkele andere partij ziet er graten in om fiber uit te rollen. Dan blijf je een kleine moeilijke markt houden...
of orange dan heb je 150 down en onbeperkt volume voor 46 euro.
"onbeperkt" -> 3TB tegen volle snelheid tijdens de piekuren

Edpnet is/was onbeperkt met FUP (Fair Use Policy), die ze naar eigen zeggen (enkele jaren geleden), nog nooit hebben toegepast. En als je wat googelt vindt je ook wel grootgebruikers bij Edpnet zonder problemen. Dus onbeperkter dan de meeste andere providers.

Voor 99,9% zal 3TB genoeg zijn, voor sommige enkelingen gaat een van de enige "onbeperkte" internetabo's mogelijks verdwijnen.
Duopolie van Telenet en Proximus is de reden. Totaal geen incentives om te innoveren of op prijs/kwaliteit te concurreren.
Nederland is niet veel beter hoor.
Ja wat goedkoper maar dat is het zowat, ook weinig keuze daar .
Achter lopen op basis van wat? Dat die ene provider die op al die jaren tijd een 40.000 klanten heeft eindelijk opgeslokt wordt? Ik heb het hier al vaker gezegd, de Vlaming is erg honkvast, veel klagen er over te weinig providers en keuze op de internetmarkt en de partijen die al jaren diensten aan bieden worden gewoon nauwelijks gekozen want onbekend. Ja, het BIPT heeft problemen maar als je de cijfers ziet hoeveel klanten een EDPnet of MV en Scarlet hadden voor de overname snap ik wel waarom geen enkele partij interesse heeft om diensten in België aan te bieden, het trekt simpelweg geen klanten.

Op veel andere vlakken geven de cijfers je ook ongelijk, er wonen 150.000 Nederlanders in België en nog geen 50.000 Belgen in Nederland. Ze zullen in het zuiden dan toch wel iets goed doen toch :) ? Ondanks alle ongefundeerde kritiek van bezoekende Nederlanders...
Hier een NL-er in Antwerpen. Op bepaalde dingen loopt België achter idd, het wegennet, internet en elektrisch rijden zijn er drie maar weer andere dingen zijn hier beter geregeld zoals de zorgverzekering en tandartskosten. Of het sociale vangnet voor zelfstandigen is hier ook een stuk beter. En dan het woningtekort, er wordt zo belachelijk veel gebouwd hier dat de prijzen zelfs dalen.

Het is dus maar net wat voor jou belangrijk is. Ik vind persoonlijk die laatste dingen toch belangrijker dan mijn internet of een elektrische wagen of een mooi glad wegdek.

In Nederland BV draait toch echt alles om geld. En je zit daar al 12 jaar met Rutte opgescheept, weet niet of je daar nou zo vrolijk van moet worden :+
leuk die vermelding over al dat sociale... heb je dan ook gekeken dat het sociale net is wat de overheidsinstellingen richting bankroet duwt? Het land van melk en honing zijn we. Niks op orde dus, gratis geld bestaat niet.

We lopen trouwens niet achter, het is wat de zot er voor wil betalen :) en het meerendeel van de problemen komen gewoon door politieke miserie lobbyisme en landverdeling. Een land dat niet werkt krampachtig samenhouden. Alle regels zijn anders als je maar even een ander gewest ingaat.
Helemaal waar, maar ga verder naar het zuiden en het is nog een heel stuk erger. Kijk eens naar Italie of Spanje. En alles is toch met elkaar verweven in Europa, als de één bankroet gaat heeft de rest ook een probleem.

Ben het wel eens dat er hier teveel met geld wordt gestrooid zeker richting Wallonie. Maar het kan ook de andere kant op gaan kijk maar naar zwarte lijsten en de toeslagaffaire bij de belastingdienst in Nederland. Hele gezinnen zijn daardoor gewoon gesloopt en niemand neemt zijn verantwoording.

Het systeem is kut tja. Wat doe je eraan. Je moet gewoon meedoen met het graaien net als die politici. Dan kom je er nog het best vanaf.
Dat de Vlaming erg honkvast is, zal wel waar zijn. En dat we graag klagen maar weinig actie ondernemen zal over het algemeen ook wel juist zijn. Toch mag je in deze niet onderschatten welke invloed het niet hebben van een TV oplossing heeft bij het grote publiek.

Ik kan dat alvast bevestigen uit mijn directe omgeving dat het vaak een grotere rol speelde in het niet nemen van bijvoorbeeld EDP dan de naamsbekendheid van de ISP.
De groep die klaagt is vooral de groep die wél zijn weg vindt naar alternatieve providers. De rest weet van niet beter en gaat naar de twee duopolisten.
Klopt helemaal, wij betalen hier een hele jaar wegenbelasting met hetzelfde geld als waar jij een kwartaal mee betaalt in Nederland.
Niet meer dan terecht. Ik betaal graag voor een fatsoenlijk wegennet. Lijkt me ook niet meer dan logisch. De economie balt of staat bij zijn wegennet.

In Belgie moet je maar zien of er uberhaupt een weg ligt soms. Tenenkrommend hoe daar alles is aangelegd.
Hetzelfde geldt voor de zorgverzekering. İk betaal voor een heel jaar hetgeen jij voor één maand betaalt in Nederland. En dan zijn het toch de Nederlanders die richting België komen en niet andersom. De economie ketst of staat bij de werknemers.
Welvarend? Misschien toch even de koopkracht, belastingslast en de bnp erop nakijken ...
Het is niet omdat je armoede niet ziet dat het niet bestaat...
Bij mijn weten is edpnet de enige die toelaat om een eigen emailserver te draaien (poort 25 niet blokkeert). Ik ben benieuwd waar dit naartoe leidt
ik zou je ten zeerste afraden om als particulier een eigen email server te draaien. Die servers zijn echt de 1ste target voor hackers. Het beheren en vooral beschermen van zo'n server is veel uitdagender dan vaak gedacht.
Goh, heb je daar ook voorbeelden van of roep je maar wat.
Vergeet niet dat er veel geld omgaat in gmail / microsoftmail etc, en dat ook daar geprobeerd wordt om mensen met een eigen mailserver het leven moeilijker te maken. De mythe "mailserver wordt snel gehacked" of "mailserver is een spambot want thuis-ip" wordt graag door hun voortgezet.

Vooral het feit dat nieuwere regels inhouden dat je een matchende reverse-dns moet hebben en ook nog eens filteren op "thuis" ip-adressen en die een hogere mogelijke-spam-score geven maken het lastiger.

Als je bijvoorbeeld een linux-standaard mailserver draait (postfix) , is er eigenlijk nergens een grote mail-exploit bekend. Als je dan wel meer op die server draait (zoals een webserver) wordt het makkelijker om te hacken, maar mail opzich is bijzonder veilig.
ik heb zeker voorbeelden, zie bvb rackspace die zijn gehacked en voor zover ik weet is de data nooit terug gezet. https://www.securityweek....20a%20security%20incident.

ik zie eigenlijk geen reden waarom je zelf een email server zou willen, de risico's zijn gewoon te groot.
Eigen mailserver is voor mijzelf een nobrainer. Maar ik heb dan ook een eigen bedrijf.

Ik hoef niet zo nodig google/microsoft/whatever al mijn business-mails te laten lezen en daaruit advertenties-spam aan mijn contacten te verbeteren.
Ik denk dat je net zo goed als ik weet dat als je bvb M365 koopt met je bedrijf MS je mails niet leest en geen advertenties toont. Het is uiteraard je eigen keuze. Voor mij is het een no-brainer om dat niet zelf te hosten. Dit is geen onderdeel van mijn core-business en de risico's zijn gewoon te groot.
Doe een keer een testje daarvoor.

Stuur alleen via office , een paar emails met wat vrienden over een onderwerp waar jullie allemaal niet in zijn geinteresseerd. kijk maar wat er gebeurt. Heb het verder niet over dit onderwerp via andere kanalen, alleen email via office.
- ik heb geen bedrijf
- ik wil een kopietje van alle email voor de kinderen (op deze leeftijd)
- ik wil wildcard email boxen: kurt-tweakers@xxx gaat naar kurt@xxx, zonder voor elke alias de config te updaten
- ik heb al 20 jaar email geschiedenis, of 4GB. Moet ik daar dan nog voor betalen, terwijl een ssd slechts xxx kost?
- ik kan de spamfilter handmatig configureren, geen gedoe met auto learning.
- greylist filter tijdeljk uitschakelen via MQTT

Het is wel juist, het werk kan gemakkelijk onderschat worden. Maar na de initiele setup valt dat behoorlijk mee.
Je kan poort 25 (en 80 en 443 als ik mij niet vergis) openzetten via myProximus als Proximus klant, EDPnet is dus niet de enige.
ze blokkeren wel als enige poort 123 waardoor windows time service niet werkt.

[Reactie gewijzigd door jm188 op 22 maart 2023 09:25]

Dat kan met Scarlet ook poort 25 staat open dan kan je op Synology een mailserver draaien en in je dns de dynamische url van je synology plaatsen als mx record

[Reactie gewijzigd door vanengelandt op 22 maart 2023 09:28]

Sinds jaar en dag EDP klant. Juist omwille van de prijs/kwaliteit aangesloten. Hoop dat ze het eigen karakter kunnen behouden en natuurlijk de prijs, 100/40 lijn voor amper 32€ p/m. Ook de helpdesk is kundig, je wordt snel geholpen zonder lange wachttijden en oneindig te worden doorverbonden.

Hopelijk houden ze het zo!

[Reactie gewijzigd door dymi0011 op 21 maart 2023 19:46]

Ik vrees er voor. Zelf ook zeer tevreden klant, vooral omdat destijds geen enkele andere provider was die voldoende downloadvolume aanbood in Belgie.

Was nu al een tijd aan het wachten op fiber, en had mij opgegeven om bij hen 500/100Mbit af te nemen, ookal zijn er andere fiber operators 1000/1000 bieden voor hetzelfde bedrag.

Ik wacht nog even af, maar ik gok dat op termijn edpnet ook een fair use policy limiet zal krijgen, en dat de eigen support en infrastructuur zal verdwijnen en vervangen worden door die van Proximus.
Je haalt een heel goed punt aan: (gebrek aan) de FUP. Je kunt downloaden naar believen zonder teruggezet te worden naar een soort van smallband of idiote limieten te overschrijden.

De nieuwsbrief beweert dat alles bij het oude blijft. We gaan het meemaken.

[Reactie gewijzigd door dymi0011 op 21 maart 2023 20:12]

De nieuwsbrief beweer dat alles bij het oude blijft.
Dat suggereren ze inderdaad, maar concreet zijn ze niet. Ze zeggen alleen dat ze "verder [doen] zoals je het gewoon bent van ons" en "onder Proximus behoudt edpnet zijn identiteit". Dat is heel vaag, je kunt er alle kanten mee op.

Zelfs dat ze benoemen dat ze "een helpdesk die hélpt" zullen behouden, impliceert niet dat ze hun eigen helpdesk zullen behouden.

Meest waarschijnlijk is dat alles zoveel mogelijk in elkaar geschoven wordt, de prijzen zullen omhoog gaan en de voorwaarden zullen verschralen. Aangezien er toch geen concurrentie is, kunnen ze alles maken.
Volgens de laatste berichten kan het gebeuren dat de deal toch niet doorgaat , er wordt onderzocht door het BMA naar machts misbruik door PX
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230322_96257712
Welke andere providers bieden 1000/1000 aan voor hetzelfde bedrag?
Multifiber en RapidXS onder meer.
Maar is enkel in beperkt gebied beschikbaar. Ik woon bijvoorbeeld in een Proximus Fiber gebied, waar enkel Proximus, Mobile Vikings (= Proximus) en EDPnet (nu ook Proximus) aanwezig is.
Ja, klopt. Ik heb momenteel nog geen fiber mogelijkheid waar ik woon, maar hier is fiber in beheer van Fiberklaar gelegd, en dus komt er wel keuze voor andere providers.
Is fiberklaar niet gewoon een dochter van Proximus? Dus die belofte van opengesteld aan andere providers zal ook zijn aan de woekerprijzen van Proximus!

De enige hoop die er was was het fibernetwerk van Fluvius, maar die hebben nu een akkoord om samen te werken met Telenet als joint-venture, dus daar gaat die hoop... (al moest dat wel nog goedgekeurd worden dan het ik)
Fiberklaar is een joint venture van Proximus en EQT infrastructure. Proximus huurt deze lijnen ook net als de concurrentie. Er zijn op een netwerk van Fiberklaar meer providers actief dan op het eigen fiber netwerk van Proximus. Theoretisch ben je met een Fiberklaar aansluiting beter af :) .
Op dit moment heb je gelijk. Maar EQT is een investeringsmaatschappij en zal dus op redelijke termijn z'n aandelen willen verkopen. Ik ben er bijna zeker van dat Proximus dit dan gaat overkopen.

Ook ter zijde: Ik krijg in Geel enkel Proximus aangesloten de fiberklaar kabel; de andere providers (RapidXS bv) kunnen op dit moment (bij mij alleszins) nog niet worden aangesloten.
mmmm noem je dat providers, je krijgt niet eens een "resultaat" op de beschikbaarheidspagina?
goedkoop , misschien ja, verder blijkbaar niets?
wat een bs antwoord. Is zo goed als nergens beschikbaar
Het is bij mij beschikbaar binnenkort, dat is het enige dat voor mij relevant is.

Wat een BS reactie.
Let er wel even op wat je geleverd krijgt. RapidXS/Multifiber is een Nederlandse provider en het schijnt nogal eens te gebeuren dat je dan een Nederlands IP adres krijgt wat problemen geeft met sommige content met geoblokkades. Sommige goedkope providers kijken niet verder dan hun neus lang is.
Dat is weer iets anders. Klinkt inderdaad als een geldig probleem.
Binnenkort, ja ja heb ik al veel gehoord als het over netwerken gaat.
Ik vrees er voor, en om eerlijk te zijn ga ik er ook niet op wachten.

Mijn huidige werkgever biedt een tussenkomst aan voor je maandelijks internetabbonement, maar enkel en alleen bij Proximus en Telenet. Ik heb de afgelopen jaren daar geen gebruik van gemaakt omdat ik EDPnet als onafhankelijk bedrijf wenste te steunen. Nu dat Proximus het overneemt, heeft het voor mij bijvoorbeeld geen zin meer om dat te blijven doen. Daar zijn de voordelen van EDPnet te klein voor.
Ik denk er net zo over. Ik ga nog even afwachten, maar ik ga wel mijn opties al uitzoeken in tussentijd.
€ 31,95 p/m.is enkel voor nieuwe abonnees tijdens de eerste 12 maanden, na het betalen van € 50 activatiekost.

Als je sinds jaar en dag EDP klant bent, betaal je € 35,95 p/m voor VDSL XL.
https://m.standaard.be/cnt/dmf20230322_96257712

De BMA is ondanks dat het niet verplicht was toch een onderzoek gestart om het tegen te houden. Een mededingingsautoriteit die zijn werk doet precies.
Hopelijk behouden ze de uitstekende helpdesk van edpnet. Ik vrees echter het ergste...
De helpdesk is al een deel buiten, bovendien zal deze wat moeilijk liggen aangezien die grotendeels Russisch was.
Jammer maar het was te verwachten
Heeft iemand nog iets gehoord van Youfone of het Roemeense Digi die ook vast internet willen aanbieden?
Voor Digi / Citymesh blijkbaar pas vanaf 2024
Echt schandalig dat ze zijn overgenomen door Proximus en dat dit gewoonweg mag. Iedere kleine concurrent kopen ze op...
https://m.standaard.be/cnt/dmf20230322_96257712

De mededingingsautoriteit probeert het nog te stoppen. Ben benieuwd.
Was te verwachten. Dat het kan is belachelijk want naast Orange, Telenet en Proximus is er enkel nog United Telecom en een paar andere niche spelers. Hopelijk gaat men nu geen datalimieten introduceren of traffic shaping doen. De FUP van EDPnet is wel een groot pluspunt (er is er bijna geen).

Goed dat het personeel, bekwaam trouwens geen klachten over, hun werk behouden.

[Reactie gewijzigd door cy-gor25 op 21 maart 2023 22:50]

Ik kijk echt uit naar de intrede van DIGI / Citymesh op de Belgische consumentenmarkt, die hebben al aangegeven ook vast internet te willen aanbieden als prijsvechter. Zodra Scarlet wegvalt (wegens uitrol van fiber door Proximus) blijft er anders weinig over. De Belgische markt heeft een gezonde dosis disruptie nodig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee