Het Verenigd Koninkrijk komt met een Digital Markets Unit, een mededingingsautoriteit speciaal voor techbedrijven. Het overheidsorgaan moet onder andere consumenten meer controle over hun data geven en de laagdrempeligheid bewaken van overstappen naar andere digitale diensten.
In de bekendmaking worden specifiek Google en Facebook genoemd als voorbeelden van 'bedrijven die de markt domineren', waarvan het orgaan het gedrag moet gaan controleren. Hoofdpunten die genoemd worden, zijn het bevorderen van concurrentie, keuze en controle over gebruikersdata, betere toegankelijkheid van advertentiemogelijkheden voor kleine bedrijven en het versterken van de positie van nieuwsuitgevers ten opzichte van online platformen. Een concrete 'code' die het orgaan moet gaan handhaven, is er nog niet.
In het kader van handhaving krijgt de Digital Markets Unit wellicht de mogelijkheid om beslissingen van techgiganten te schorsen, blokkeren en terugdraaien indien ze niet aan de code voldoen. Ook komt er potentieel de mogelijkheid om boetes op te leggen. Waarom deze facetten van het plan nog niet vaststaan, wordt niet duidelijk uit de tekst. De eenheid gaat zijn werk beginnen in april van 2021.
Vorig jaar al werd bekend dat het Verenigd Koninkrijk de dominante positie van Facebook en Google onder de loep zou nemen.