RTL Nieuws RTL.nl

Let op, binnenkort verhuist RTL Nieuws naar RTL.nl

Al onze nieuwsberichten en video’s vind je straks op RTL.nl.

Neem alvast een kijkje

Ga naar de inhoud
Bedrijven

Met korting naar het pretpark volgend jaar? Reken er maar niet op

Foto ter illustratie - bezoekers in achtbaan de python van de Efteling. Beeld © Getty

Lekker met de kortingsacties of een prijzenactie naar de Efteling, Hellendoorn of Toverland? Volgend jaar moet je er maar niet op rekenen. Nu pretparken geen massa’s mensen meer mogen binnenlaten, moet iedereen die wel komt de volle mep gaan betalen. "We willen het park niet vullen met de goedkoopste kaartjes."

Avonturenpark Hellendoorn gaat pas met Pasen weer open. Maar ze weten nu al dat net als dit jaar ook dan het park nooit zo vol zal zijn als wat tot vorig jaar gebruikelijk was.

"We kunnen tot 40 procent van onze bezoekerscapaciteit benutten", zegt marketingdirecteur René Peul. Normaal kunnen er 3000 bezoekers per dag het park in. Dat is nu dus 1200. 

Sneller vol

Daarmee is het park sneller volgeboekt. Kortingsacties om meer bezoekers te trekken, worden daarmee overbodig. "Wij gaan dan ook anders kijken naar kortingsacties", aldus Peul. "We willen het park niet vullen met mensen die de goedkoopste kaartjes hebben gekocht."

Bij de Efteling loopt op dit moment nog een kortingsactie met Kruidvat en er is jaarlijks een actie met Albert Heijn. Maar ook het grootste attractiepark van Nederland bevestigt dat er -omdat er minder mensen naar binnen mogen- minder kortingsacties gaan komen. "Wij zijn er terughoudend mee. Er komen minder extra acties", zegt een woordvoerder. Ook Toverland laat weten maar beperkt kortingsacties toe te gaan passen.

Efteling met aanpassingen open, maar 'achtbanen blijven even leuk'

02:06

Het is logisch

Volgens directeur Kees Klesman van de Club van Elf, een belangenorganisatie van attractieparken, is het goed te verklaren dat de pretparken met gedwongen beperkingen in bezoekersaantallen de kortingsacties staken. "Het is economisch gezien logisch. Als er schaarste is, neemt het aantal en de diepte van de kortingen af."

Er is schaarste omdat de parken veel minder mensen mogen toelaten dan ze gewend waren. Er zijn dus minder kaartjes te koop. Daarmee zijn de parken ook sneller uitverkocht. Kortingen om mensen over de streep te trekken zijn dan niet meer nodig.

De verplichte sluiting eerder dit jaar en de beperkingen bij parken die nog wel open zijn, hebben parken in financiële problemen gebracht. 2020 is voor de Efteling 'financieel een heel slecht jaar'. Er wordt dan ook bezuinigd. "We kijken goed naar iedere uitgave die we doen en zullen ook geplande uitgaven moeten schrappen."

Pretparken
Lees ook
Pretparken mogen geen eten en drinken meer verkopen maar doen het toch

Hier geen massa-ontslagen

In tegenstelling tot bij bijvoorbeeld Disney, dat in de pretparken wereldwijd tienduizenden banen schrapt, is er bij de parken in Nederland nog geen sprake van een ontslaggolf. De Efteling heeft dertig medewerkers tijdelijk overgeplaatst naar zorginstellingen in de regio waar ze handen te kort kwamen. Daarmee hoopt het park dat ze het personeel aan boord kunnen houden. 

Bij Toverland zijn wel wat ontslagen gevallen op de afdeling die zakelijke evenementen organiseert.

Achtbaan

Hellendoorn zegt alle 30 vaste medewerkers te behouden en kwam er achter dat er afgelopen zomer met veel minder publiek juist méér flexibele krachten nodig waren. Er werken op piekdagen 150 tot 200 mensen. "Om te zorgen dat iedereen de coronamaatregelen naleeft, hebben we veel extra mensen moeten inzetten", zegt Peul.

"Er moet nu meerdere malen per dag worden schoongemaakt en de crowd control is veel omvattender." Ook Walibi Holland zegt het personeel gewoon nodig te hebben. "De achtbaan moet toch bestuurd worden."

De extra kosten die daarmee zijn gemoeid verdienden ze in het park in Helledoorn deels terug door het feit dat veel meer mensen enkele dagen in het eigen vakantiepark verbleven. "Die komen niet met thuis gesmeerde boterhammen."

Slimmer personeelsmanagement

Volgens Klesman van de Club van Elf heeft de coronacrisis ook iets heel goeds gebracht bij de pretparken. "De parken weten vanwege het verplicht reserveren vooraf precies hoeveel mensen er komen. Daar kunnen ze hun capaciteit precies op managen."

Drukte komt daarmee nooit meer onverwacht voor het park. En er wordt voorkomen dat op een rustige dag personeel niets staat te doen. "Het is iets wat in de hotelwereld al decennialang de normaalste zaak is. De pretparkindustrie is gekanteld door corona. We zijn volwassen geworden."

Toch nog korting? 

Voor de koopjesjager die naar het pretpark wil gloort er trouwens nog wel een beetje hoop: "Dat spelen met die prijzen, de prijsdynamiek, zal wel blijven", zegt Klesman.

Maar dat zal wel anders zijn dan nu, waarbij je bij de supermarkt een kaartje met korting koopt dat je het hele seizoen kunt gebruiken in het pretpark. "De lage prijzen vind je dan op maandag bijvoorbeeld. Maar niet meer op een drukke zaterdag. Dat je zo kunt werken is de industrie dit jaar aan het ontdekken."