RTL Nieuws RTL.nl

Let op, binnenkort verhuist RTL Nieuws naar RTL.nl

Al onze nieuwsberichten en video’s vind je straks op RTL.nl.

Neem alvast een kijkje

Ga naar de inhoud
Tech

Duurtest Mazda MX-30: wat zijn de concurrenten?

Bright-autotester Rutger Middendorp rijdt nu twee weken in de eerste volledig elektrische Mazda. Met welke auto's concurreert de MX-30 eigenlijk?

Rutger Middendorp reviewt auto's voor Bright. Deze maand: de Mazda MX-30. Volg de updates.

Ik rijd nu twee weken in de Mazda MX-30 en als het een serie dates was geweest, dan zou ik nog steeds niet weten waar het naar toe ging. Eén ding staat vast: deze auto is uniek, op vele manieren. Waarmee de auto concurreert, is dan ook niet in één keer helder. 

We rijden een volledig elektrisch aangedreven Japanse coupé crossover met suicide doors. Het bereik is 180 kilometer en de prijs is 34.000 euro. Om een concurrent te vinden moeten we dat hele coupé crossover met suicide doors sowieso maar even vergeten. We gaan dus auto's zoeken van onder de 35.000 euro die volledig elektrisch aangedreven zijn. 

Volkswagen e-Up!

Het trio van Volkswagen (Seat Mii, Skoda Citigo, Volkswagen Up!) kost 10.000 euro minder, levert een vergelijkbaar bereik, maar is een stuk kleiner en heeft plek voor slechts vier mensen. De auto is minder luxe afgewerkt, is gehoriger binnen en heeft standaard minder opties.

Opel Corsa-E

De volledig elektrische Opel Corsa kost 3500 euro minder en voelt daarvoor kleiner van binnen en minder luxe. Het exterieur is ook meer middle of the road. Maar het bereik is wel 100 kilometer groter en snelladen gaat een keer zo rap. 

Renault Zoe

Ook de Renault Zoe is een slagje kleiner dan de MX-30. Van binnen voelt de Renault minder sjiek aan dan de Mazda, maar omdat de auto van de grond af als elektrische wagen is ontwikkeld, heb je relatief veel binnenruimte voor de bescheiden buitenmaat. De prijs is nagenoeg gelijk, maar het bereik van de Fransman is wel 130 kilometer groter.

MG ZS EV

De MG ZS EV is op papier de grootste concurrent van de Mazda. Hij staat ook wat hoger op de poten. Meer als een klassieke SUV dan de coupé look van de MX-30. Hij kost 3000 euro minder, heeft 40 kilometer meer bereik en kan snelladen met 75 kW, tegen de 50 kW van de Mazda. Van binnen is de kwaliteitsbeleving wel vele malen minder dan in de Japanner. Het infotainmentsysteem is onlogisch en je krijgt waarschuwingssignalen als er wel en niet iets aan de hand is. 

Kia Soul EV (40 kWu)

Ik zou haast vergeten dat de Kia Soul ook nog een directe concurrent is. De frisse Koreaan is er namelijk met een accupakket van 40 kWu en daarmee komt de prijs op 34K. Net zoveel als de Mazda. Daarvoor krijg je een rijke standaard uitrusting en een guitig snoetje. Met 75 kW snelladen en 50 kilometer meer bereik dan de MX-30 heb je net iets meer elektrische auto. 

Mini Cooper S E

Man, wat is er een boel te kiezen voor minder dan 35.000 euro. Wil je een bijzonder karretje en liever wat lager bij de grond zitten, dan is de elektrische Mini een prima optie. Het bereik is nagenoeg gelijk aan dat van de Mazda en ook snelladen gaat even rap (of langzaam). Dit is dé lifestyle concurrent. 

Opel Ampera E

Wil je gewoon zo veel mogelijk bereik voor je euro's? Dan is de Opel Ampera E je kandidaat. Die wordt niet meer gebouwd, maar er is nog het een en ander op voorraad. Bijna het dubbele bereik van de Mazda voor hetzelfde geld. 

Er is dus geen enkele direct vergelijkbare elektrische auto. Wil je een elektrische auto als tweede auto en maakt het bereik en de binnenruimte niet zoveel uit, maar het design des te meer, dan is de Mini de directe concurrent.

Wil je een elektrische auto die wat hoger op de poten staat, dan is de MG de directe concurrent. Zo is er voor iedereen een eigen shortlist te maken. 

Volgende week meer over onze ervaringen met de Mazda MX-30.

Rutger Middendorp reviewt auto's voor Bright. Volg de updates.

Duurtest
Deel 1
Duurtest Mazda MX-30: de introductie
Bright blok

Bright is verhuisd naar Bright.nl

Nieuwe artikelen van Bright zijn voortaan te vinden op Bright.nl.

Kijk ook onze video's op YouTube.

En luister onze podcast.