Fotografiebeurs photokina stopt ermee

Fotografiebeurs photokina, die elke twee jaar plaatsvond in de Duitse stad Keulen, stopt ermee. De editie van 2020 ging niet door vanwege de uitbraak van de coronapandemie en nu keert de beurs helemaal niet meer terug.

Photokina 1950
Eerste photokina, 1950

De organisatie heeft bekendgemaakt dat de beurs stopt 'until further notice'. De editie van 2022 is geschrapt en er zijn geen plannen voor een latere editie. "Een evenement in 2022 zou de verwachtingen van de hele fotografiecommunity niet kunnen waarmaken, terwijl we we het daarvoor doen. Dat is waarom we spijtig genoeg deze onvermijdelijke stap nemen", aldus de organiserende Koelnmesse en het Deutsche Gesellschaft für Photographie.

De organisatie van de beurs in Keulen zegt dat de fotografiemarkt al een tijdje aan het teruglopen is en daardoor de beurs ook. De laatste beurs, die voor mei van dit jaar was gepland, was al een keer uitgesteld; hij had eigenlijk in 2019 moeten plaatsvinden.

Photokina was de grootste en bekendste beurs op het gebied van fotografie ter wereld. De bedoeling was om er een jaarlijkse beurs van te maken. Photokina 2018, in september, trok ongeveer 180.000 bezoekers uit 127 landen. De beurs heeft bijna zeventig jaar bestaan; de eerste editie vond plaats in 1950.

Photokina 2018
Photokina 2018, de laatste

Door Arnoud Wokke

Redacteur

27-11-2020 • 14:27

70 Linkedin Whatsapp

Submitter: mennovanw

Reacties (70)

70
68
45
6
0
18
Wijzig sortering
Het is erg jammer. Een hoop mensen zien het alleen als een manier om consumenten wat moois te laten zien. Maar een hoop mensen vergeten de professionele kant waar gewoon je als professional gewoon behoorlijk goede contacten kon leggen en ook gewoon goed zaken kon doen. Ik weet nog wel dat we serieuze volumes film en chemie rechtstreeks wilden inkopen, en dan kon je letterlijk heen en weer lopen tussen Kodak en Fuji om te kijken wat de concurrent bood. Met zo'n deal kon je rustig een paar dagen bezig zijn. Dat is een van de belangrijkste doelen van de Kina: de grote deals sluiten/bezegelen.

Daar ook de eerste digitale (Kodak) camera vastgehouden, en samen de discussie gehad wat de business case was. En ik was niet de enige in het zakelijke/vakgedeelte. Het was daar altijd flink druk. De hoeveelheid grote deals die gesloten werd was aanzienlijk, en ik weet dat dat ook een van de redenen was waarom partijen zo groot uitpakten op de Kina.

Internet is leuk, maar voor sommige zaken moet je echt mensen bij elkaar brengen. Je moet mensen bij elkaar brengen en contacten kunnen leggen en onderhouden. Dat gaat niet via het internet of viaYouTube filmpjes.
Ik denk dat je dat wat overschat of romantiseerd. Vroeger had je enkel brochures en menselijk contact en toen werden grote en kleine deals idd anders besloten maar nu is dat compleet anders. Google, Alibaba, ads, socialmedia, online events, dat zijn uw eerste contactpunten van een sales funnel. Zeker met apparatuur zoals camera’s zijn goedkopere manieren om vraag en aanbod te matchen.

Tegenwoordig loopt alles veel geautomatiseerder. Online ads, sales force en voor de grote deals krijg je een account manager. We leven ook in een globale economie meet een diverser aanbod dat sneller gaat dan beurzen kunnen volgen. Fabrikanten kijken vooral naar elkaar om een release te plannen.

Beurzen kosten bedrijven handen vol geld. Echt miljoenen en miljoenen. Aan hotels, standen, prototypes, veel personeel uit hun normale setting, overuren. De vraag is of je vandaag de nog die miljoenen nog kan terugverdienen op de de winstmarge op die paar dagen beurs. Geld dat je ook niet meer kan spenderen in bijvoorbeeld online marketing.

Wetende dat je op een beurs in het beste geval enkel het eerste contacten gelegd worden. In de realiteit worden de echt grote deals niet op beurzen gesloten. Een gemiddelde sales cycle van een nieuwe relatie duurt 3-6 maand, beetje afhankelijk van het type product, soort deal en omvang.

Wil je 10.000 camera’s van Nikon aankopen voor uw groothandelshop. Dan doe je dat niet op die 2jaarlijkse beurs, maar wanneer het uitkomt. en Amd zal zijn gpu/cpu contract mrt Microsoft ook niet beklonken hebben op beurs.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 28 november 2020 12:46]

Ik weet niet hoe de inkopers van de retail er mee omging, ik weet wel hoe de grotere professionele fotobureaus ermee omgingen. Ik vermeed altijd de prularia hal met lensdoekjes, tafelstatiefjes en andere zut als de ziekte.
Wil je 10.000 camera’s van Nikon aankopen voor uw groothandelshop. Dan doe je dat niet op die 2jaarlijkse beurs, maar wanneer het uitkomt.
Vroeger introduceerde men camera's en objectieven op de Kina. En dan wil je een camera of objectief eerst in je handen gehad hebben voordat je tot aankoop overging. Zeker als het om serieuze aantallen gaat.

Vanuit de grote afnemers heb je met vervangingscycli voor je apparatuur te maken. Eens in de zoveel tijd vervang je je vloot aan apparatuur (gradueel, dat wel), En dan is de folder echt niet goed genoeg. Leuk voor consumenten, staan leuke plaatjes in, maar als je tonnen gaat investeren om veeleisende en veelslopende professionals te voorzien van equipment, dan wil je iets meer weten. En dan wil je met echte specialisten praten, niet mensen die de folder uit hun hoofd kennen. Vaak ontwerpers of productmanagers die het product echt kennen. Want als men roept roept "Hij is waterdicht" en je er 20 man de Olympische spelen mee gaat laten verslaan in de stromende regen, dan wil ik vooraf weten 'HOE waterdicht". En dan was de Kina echt wel een moment om het gesprek aan te gaan, want die mensen waren er.

Ook zag je dat de wat uniekere objectieven van Nikon (Canon wat minder) in kleine serieproductie werden gemaakt, in praktijk in een build-to-order aanpak (dus geen voorraad!). Nikon Nederland (NPS) had soms wel zo'n objectief nog wel in de bruikleen, maar vaak ook niet. Een levertijd van 9 maanden was niet vreemd (probleem hebben ze nog steeds volgens mij). En ze kosten een vermogen. Dus als je er een wilde hebben, wil je die wel vooraf gezien en gevoeld hebben, en het liefst vergeleken hebben met die van Sigma.

Hetzelfde zag je met verbruiksmaterialen zoals film, papier en chemie. Voor ZW, E6 en C41 heeft elke fabrikant zijn eigen ultieme combinatie. En levercontracten gaan dan wel over x jaar (meestal 2 of 4...), waarbij je ook discussies over logistiek en opslag gaat hebben. En over de combinatie met bepaalde equipment (zeker met geautomatiseerde/machinale verwerking) kon je het dan goed hebben op de Kina. Iedereen was er immers, ook de fabrikant van die machine.
Beurzen kosten bedrijven handen vol geld. Echt miljoenen en miljoenen. Aan hotels, standen, prototypes, veel personeel uit hun normale setting, overuren. De vraag is of je vandaag de nog die miljoenen nog kan terugverdienen op de de winstmarge op die paar dagen beurs. Geld dat je ook niet meer kan spenderen in bijvoorbeeld online marketing..
De grote zakelijke inkoper is niet zo gevoelig voor online marketing. Die wil meer weten, en het gaat om grote bedragen dus je gaat als fabrikant het gesprek maar aan (of niet...).

Ik denk zelf dat de fotografiemarkt radicaal anders is geworden. En dan heb ik het niet over de opkomst van de telefoon, alhoewel die wel veel (pers)fotografen al de kop heeft gekost.

Waar vroeger de kosten/omzet van de fotografie voor een groot deel uit verbruiksmaterialen bestond, is dat nu gedigitaliseerd. Film, papier, chemie, vergroters, chemische machines, etc. is allemaal overbodig geworden. Zelfs de markt voor professionele printers is nihil. Blijven de camera, het objectief, tassen, rugzakken en het statief over. Maar dat zijn dingen die jaren en soms mensenlevens meegaan. Zelfs als je een vloot aan equipment hebt, is de noodzaak van vervanging veel minder omdat de mechanische delen bijna tot nul zijn gereduceerd. Al die retailwinkels zijn niet voor niets allemaal failliet gegaan of overgenomen. De markt is structureel anders geworden: veel minder verbruiksmateriaal, veel meer investering. En dan is een beurs wel lastiger vol te krijgen.
Dat niet alleen, ook voor de serieuze hobby fotograaf was het smullen.

Deze gaat helaas in het rijtje ten onder: firato, hcc beurs en diverse andere interessante beurzen die het loodje hebben gelegd.
Helemaal met je eens wat betreft de essentie van een beurs, mensen samen brengen en contacten maken / houden. Dit gaat veel verder dan korte termijn zaken doen. Juist voor emerging markets zijn beurzen erg waardevol, als iemand bijvoorbeeld iets revolutionairs ontwikkeld heeft maar niet teveel kapitaal wil verspillen aan marketing omdat het geld nodig is voor R&D.
Het zou natuurlijk kunnen dat alle grote beurzen etc naar Azie verhuizen - waar de industrie ligt.
Wat jammer dat ze niet meer mee kunnen.

Maar ook een beetje teleurstellend dat ze niet wat ondernemender (lijken te)* denken. Als fotografie meer richting mobiel, video, actie. drones etc. gaat, dan zijn er talloze nieuwe bedrijven die daar hun goederen kunnen presenteren.

Nu bijvoorbeeld telefoonmakers steeds meer 'opscheppen' met hun camarasystemen, dan zou zo'n fabrikant ook kunnen kiezen om groots te lanceren/presenteren op Photokina ipv MWC. Dat onderstreept nog meer de positionering van het product.

*even gecorrigeerd, want ik weet natuurlijk niet wat ze hebben geprobeerd.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 27 november 2020 14:36]

Hoe zie je dit dan voor je? Een beurs met alleen maar telefoons en 1000 kleine stands met "nutteloze" peripherals voor je telefoon.

Het mooie van Photokina was de "beleving" en de aandacht die, zeker de grote merken, in hun stands stopten. Ik ben er in 2018 geweest en had het geluk dat er dat jaar behoorlijk wat camera's aangekondigd waren en daar voor het eerst getest konden worden. Haal je de "grote jongens" er van af, dan waren het gros van de stands echt meer van hetzelfde en werd je doodgegooid met "noodzakelijkheden" voor de fotografie...

Het is goed dat Photokina de stekker eruit trekt op het moment dat ze oprecht denken geen goed vervolg aan de 2018-versie te geven. Het laatste wat je wil is een veredelde HCC-beurs waarbij 95% van de stands uit lege dvd's/cd's en hoesjes bestonden.
Daarnaast zullen besluiten van fabrikanten ook flinke invloed hebben gehad. Als 2020 en corona ons iets geleerd heeft is dat de "noodzaak" voor dit soort beurzen en fysieke aankondigingen prima online kunnen voor een fractie van het geld. Mensen die interesse in dat soort spullen hebben komen er toch wel mee in aanraking.
Ik vind het maar een zwak argument dat het de marketingmensen na de corona crisis ineens niet meer zou lukken om mensen naar een fotobeurs te trekken. Die 180.000 bezoekers in 2018 is vergelijkbaar met het aantal bezoekers in 2010. Zo laag aantal is dat helemaal niet.
The 2008 show had over 169,000 visitors from 161 countries.[4]
The 2010 Photokina had over 180,000 visitors from 160 countries.[5]
The number of visitors still increased to 185,000 from 166 countries for Photokina 2012, which took place from 18 to 23 September 2012 and hosted 1,158 suppliers from 41 countries.[6] The 2014 attendance remained roughly constant, at an estimated 185,000.[7] The 2016 Photokina had about 191,000 visitors.
Wat je zou moeten weten is hoeveel % van die bezoekers echte vakbezoekers zijn en hoeveel % gewoon consumenten. Veel exposanten richten zich op b2b en niet echt op b2c.
Een bekende truc van Duitse beurzen de laatste jaren is gratis toegang weg te geven aan studenten en consumenten om zo de bezoekersaantallen op peil te houden.
De exposanten gaat het niet om de hoeveelheid maar de kwaliteit. Grote kans dat die dus minder geworden is waardoor veel exposanten afhaken. Die beurzen kosten een smak geld en moeten uiteindelijk ook iets opleveren. Haken er exposanten af dan moet een organisatie misschien ook eens gaan nadenken.

Je ziet dat met steeds meer beurzen gebeuren, exposanten haken af of ene keer wel andere keer niet. Door internet hebben ze ook andere kanalen gevonden voor hun marketing die sneller zijn. Heleboel redenen dus die hiervan de oorzaak kunnen zijn.
Weet ik niet. Ik ben al decennia niet meer geweest (ben uit de fotografie gestapt), maar ik weet wel dat er delen waren waar de consument niet kon komen. Je hebt het dan over de hallen met film-apparatuur, professionele dye-sub printers, etc.. Die waren aanzienlijk rustiger. In de consumentenhallen had stands vaak ruimtes bovenop of middenin waar een bar zat en waar echte zaken gedaan konden worden aan sta-tafels. Die ruimtes werden jaarlijks kleiner. En dat betekent voor mij dat de aantallen deals dus ook terugloopt.

En er zit natuurlijk een groot verschil in de industrie. Vroeger huurde Kodak gewoon een gehele hal af, gewoon omdat ze het konden en omdat ze niemand naast zich wilden hebben. Fuji had meestal een halve hal en IlfoChrome een kwart hal. Geen van drieen is nog een speler van betekenis.

Maar er werden vroeger ook grote volumes echt verhandeld. Nu is dat niet echt meer aan de orde want de structuur van de markt is veranderd. Nu zie je dat veel van de professionele fotografie eerder een investering is (Camera, optiek, studio) en minder verbruiksspullen (films, chemie, papier). Vroeger ging je echt kijken welke lijnen van verbruiksmiddelen je ging gebruiken. Dan moet je veel meer zaken uitzoeken, zoals wat het met je proces doet, welke verpakkingsvormen er zijn, wat de levercondities zijn, etc..Bij camera's en objectieven, wat je nu ook nog moet aanschaffen, koop je het maar eens per zoveel jaar, en dan dat kun je op afspraak vaak ook wel af met een betere lokale partij af.
Een beurs of expogebouw wat leegstaat kost ook geld en levert niets op.
Wellicht een scheve vergelijking maar als het gaat om focus op online waarom opent een webwinkel als een Coolblue dan continue nieuwe fysieke stores terwijl de concurrentie niet weet hoe snel ze van hun vastgoed afmoeten? Fysieke shops en beurzen zijn geen verleden tijd, mits er maar een goede experience achter zit.
Ik denk dat je jouw coolblue experience wel achterwege mag laten ik heb toch echt wel veel aantrekkelijkere winkels gezien dan die nieuwe shops van cool blue.
Ik denk dat er bij de coolblue shops veel meer achter zit, en een daarvan is dat wij graag gemakkelijk contact willen hebben met een shop waar we veel geld gaan uitgeven, om bv even een product te zien voordat je het koopt, het is gemakkelijker om kleine dingen in een shop te laten repareren dan op te sturen, en als je het dan bij hun aflevert heeft het toch wel een iets veiliger gevoel dan dat je het bij een postkantoor op laat sturen, door al die kleine dingen zijn wij sneller geneigd om online iets bij hun te kopen. Ze verbreden hun doelgroep heel slim door centraal kleine vestigingen te openen.
Als 2020 en corona ons iets geleerd heeft is dat de "noodzaak" voor dit soort beurzen en fysieke aankondigingen prima online kunnen voor een fractie van het geld. Mensen die interesse in dat soort spullen hebben komen er toch wel mee in aanraking.
Klopt natuurlijk wat je zegt, maar het leven hoeft niet alleen maar makkelijk en vlug-vlug te zijn. Als fervent beursbezoeker en marketingmanager voor een techbedrijf vind ik het ook gewoon leuk om beurzen te bezoeken. Als er iets is wat we hopelijk ook geleerd hebben van de afgelopen tijd is dat het vooral leuk moet zijn om te werken ipv je in je huis op te sluiten en alles maar via een beeldscherm te doen.
Dat is helemaal niet wat ik bedoelde: een soort veredelde braderie met telefoonhoesjes en voorzetlensjes.

Ze kunnen hier natuurlijk veel meer mee doen, ook om het interessant en boeiend te maken voor de bezoeker. Maar dat vergt durf en ondernemerschap.

Je hebt het over de aandacht die grote merken aan hun stands besteedden. Dat zou Huawei natuurlijk ook kunnen doen: een prachtige stand waar je als consument voor het eerst kennis kunt maken met de Huawei P50 Pro (of Oppo, of whoever). Of een speciaal deel van de Expo waar je een DJI challenge kunt doen, etc.

Het is haast ondenkbaar dat in een tijd waarin beeld belangrijker en meer aanwezig is dan ooit tevoren, er geen plaats zou zijn voor een Photokina.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 27 november 2020 15:42]

Het zou natuurlijk ook zijn voor alle wel ontwikkelende bedrijven - een tech beurs voor de electronica en glasproducenten. 't Is alleen allemaal de grote weinige bedrijven tegenwoordig ;)
Daarnaast zullen besluiten van fabrikanten ook flinke invloed hebben gehad. Als 2020 en corona ons iets geleerd heeft is dat de "noodzaak" voor dit soort beurzen en fysieke aankondigingen prima online kunnen voor een fractie van het geld. Mensen die interesse in dat soort spullen hebben komen er toch wel mee in aanraking.
Ik vraag me af of dat altijd zo blijft. De meeste mensen kijken online omdat ze er al vanalles vanaf weten. Maar ik vrees dat je daar weinig nieuwe mensen mee zult trekken als bedrijf zijnde. Daarnaast is het voor de kleine jongens lastig om een groot publiek te trekken. Als ik bij een beurs rondloop dan snuffel ik ook bij kleine tentjes, maar ik ga echt niet van 100 bedrijfjes (die ik dus niet eens ken) bijhouden wanneer zij online wat gaan presenteren.

Als ik even kijk naar hoe ik denk / doe, dan zie ik het volgende:
- Online evenementen boeien me minder. Op een of andere manier vind ik dat minder belangrijk. Voor een beurs ga ik echt ergens naar toe, dat vergeet ik niet zomaar. (Ik heb inmiddels genoeg online alternatieven overgeslagen).
- Als ik iets online kijk benoem ik dat niet bij vrienden en collega's. Ik zou eerder zeggen "volgend weekend ga ik naar een beurs van X" dan "ik ga volgend weekend kijken naar een online presentatie van bedrijf X". Mijn vrienden en collega's hebben misschien geen idee dat het uberhaupt bestaat.
- Bij een beurs zit alles bij elkaar. Als bedrijven het zelf gaan regelen online, dan heb ik daar weinig zin in. De kans dat je eindeloos zit te wachten op dat ene stukje informatie is erg groot. Normaal zou ik even weglopen naar een andere stand, maar die is er dan niet.
- Ook een online beurs met allerlei bedrijven trekt me totaal niet. Het kijken naar een scherm is vermoeiender. Je kan geen concrete vragen stellen aan een medewerker. Je kunt niet zelf iets vasthouden of proberen. De kans op marketing bla-bla is zo erg groot. Je vangt ook niet meerdere presentaties tegelijk op. Wanneer ik een groep mensen naar een tent zie lopen dan weet ik dat het vast interessant is.
- Het sociale gedeelte ontbreekt. Prima voor velen, maar voor mij is het vaak een extra motivatie om juist te gaan.

Conclusie: ik heb nog geen enkele online presentatie gevolgd en ik heb 0 behoefte om dat gaan doen.
Ik denk dat je geen idee hebt van de kosten van een beurs voor een fabrikant...

Waar vroeger nog gehandeld werd op de beurs en die nog wat opbracht, daar is het de laatste paar jaar steeds meer gegaan naar handelen buiten de beurs en enkel maar kijken, kijken niet kopen op de beurs.
En tja, daarvoor is zo'n beurs nou net even iets te duur...
Wat betreft het punt HCC-beurs, tegenwoordig is de HCC meer terug naar hun essentie gegaan, namelijk Hobby Computer Club. Het commerciele aspect is namelijk nu overbodig / nutteloos geworden door de aanbiedingen op het internet. Voor de corona tijd waren er minimaal 3 HCC dagen in het jaar waarbij verschillende interessegroepen hun hobbies presenteren. Het plan is, wanneer het weer kan, om het aantal HCC dagen te verhogen. Ik zit zelf bij de interessegroep Flight Simulator, wat naar mijn mening een erg leuke en gezellige groep is.
Ooit voor Heuvelman op de best bezochte beursstand gestaan omdat we races hielden met RC auto's waarvoor het publiek en na sluiting ook andere standhouders in de rij stonden. Mooie tijd was dat met Philips naast ons die na sluiting ineens de slogan "Lets make drinks better" hadden ipv van toen hun standaard slogan. Maar de Photokina is natuurlijk niet alleen voor fotografie maar voor alles wat met grafisch te maken heeft en dus ook het tonen van nieuwe techno;ogiën die misschien niet eens op de markt zullen verschijnen.
Vandaag met veel amateurs die al te graag winkels als Kamera express plat vragen en dan uiteindelijk bij de Chinees bestellen is er ook geen behoefte meer voor dat soort beurzen. En de Photokina is niet de enige, er zijn al vele beurzen gestopt.
Ja, dat is wel wat veel mensen doen: gebruik maken van de beschikbaarheid van lokale winkels en dan bij een grijze importeur bestellen om een paar tientjes te besparen. Zelf doe ik dat niet meer en bestel ik liefst bij een NL winkel en als ze een vestiging in de buurt hebben is dat een enorme pre.
Chinese kopen ook steeds liever die bedrijven. Zodanig is het dan wereldhandel.
Denk eerder dat veel bedrijven de meerwaarde voor een dergelijke beurs niet meer zien. Standbouw, huurprijs en personeel kosten echt klauwen met geld, terwijl het internet steeds meer het gras voor de voeten wegmaait. Alles lekt uit voor een dergelijke beurs en dan heeft het geen nut meer te gaan. Events voor importeurs en serieuze klanten kan je ook op een andere wijze vormgeven en mogelijk meer exclusief maken en toch goedkoper uit zijn.
Hoe kan de fotografiemarkt nou teruglopen? Zou het te maken hebben met de opkomst van smartphones waarmee iedereen tegenwoordig kan fotograferen? Maar ook daar is een markt in, met cursussen en omgang...

(jeetje, bizar eigenlijk. In 1995 werd je gewoon uitgelachen als je had gezegd dat je in de jaren '00 foto's kon maken met je mobiele telefoon :P)

[Reactie gewijzigd door AW_Bos op 27 november 2020 14:35]

Ja, het komt allemaal door smartphones. Niemand zal meer een aparte camera kopen voor eenvoudige point and shoot fotografie, omdat de kwaliteit van een smartphone foto tegenwoordig goed genoeg is.

Alleen de echte hobbyisten en professionals zullen nu nog spiegelreflex en mirrorless cameras kopen. En je ziet dat de fabrikanten zich steeds meer op dat segment richten, waar nog wel geld te verdienen valt (maar het is uiteraard een veel kleinere markt).
Ook die kleinere markt is een drogende vijver, diverse grote camera merken zitten al enige tijd in zwaar weer.

Er zijn een behoorlijk aantal smartphone modellen welke vooral beter zijn dan de point and shoot camera's.En daarnaast heb je de smartphone altijd bij je.

Geef de smartphone nog 5 jaar in ontwikkeling en tegen die tijd zijn er ook nog maar 1 of hooguit 2 vissen over in de bijna uitgedroogde vijver.
Die 'grote merken' hebben dan bewuste keuzes gemaakt waarmee ze nu de boot missen...
  • vasthouden aan een vrijwel zinloze spiegelreflex
  • achterhaalde specs in (consumer) 'topmodellen'
  • extreem diversificeren van modellen (still /video / kleurdiepte / RAW / etc.)
  • de ongelooflijk irritante 'incremental introduction' van allerlei 'features', waardoor 'upgraden' regelmatig langdurig niet zinvol is
  • het onderscheid tussen crop en full frame dwangmatig handhaven om een aparte, maar ook niet eindeloos geduldige 'pro' markt te bedienen
  • niet doorpakken op nieuwe technologie, maar steeds de terugverdientijd oprekken (= korte termijndenken)
  • etc.
Als je Eye-AF weg haalt en filmen dan heeft een DSLR nog steeds een aantal voordelen bovenop een mirrorless. Dus mensen die geen portret foto's maken of filmen hebben soms helemaal geen voordeel van een mirrorless. Dus een DSLR vrijwel zinloos noemen is echt veel te kort door de bocht, zeker voor professionals. Wel zal het afhankelijk zijn van de usecase van de fotograaf.
Behalve accuduur zie ik weinig voordelen meer. AF is beter op mirrorless tegenwoordig, de EVF begint eindelijk ergens op te lijken. Etc etc.
Zoals je zegt, accuduur, maar ook scherpte van EVF dat minder is dan door prisma kijken. Daarnaast is de AF in low light scenario's ook nog steeds niet zo goed als bij een DSLR.

Ik ga zelf ook over naar mirrorless vanwege de nieuwere technieken en de verbeteringen van de afgelopen jaren. Ikzelf zit ook niet met de uitzonderingsgebieden waarmee je nog voordelen hebt van DSLR. Komende jaren zal het alleen nog maar meer richting mirrorless gaan en zal DSLR op den duur verdwijnen.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 27 november 2020 20:32]

Maar dat begint pas ergens op te lijken, je kunt niet van de ene dag op de andere zo'n switch maken, dus komt het naast elkaar.
Ja de boot missen doen ze zeker. Nikon gaat slecht, Olympus gaat slecht, Panasonic trekt het nog een beetje recht met video. Sony gaat wel okay, Canon gaat redelijk. Fuji is niche markt (wel mooie camera's!). Ricoh-Pentax is al aan de koffietafel begonnen.

Ze missen ook allerlei features die wel in telefoons zitten (standaard GPS, extra TOF sensor erbij), wat eigenlijk allemaal al commodity aan het worden is. Het is allemaal te conservatief/traditioneel. Ze moeten er even met stoffer en blik doorheen.
@ ramzzz Te kort door de bocht redenatie
Ik denk dat niet zo'n vaart zal lopen. Zeker, je ziet dat de fotografiemarkt krimpt als het gaat over camera's. De verschuiving naar telefoon fotografie is evident en daar heeft de Photokina ook zeker onder te lijden gehad. Toch zal er altijd een markt blijven voor echte camera's en hun ecosystemen. Hoe goed de telefooncamera's ook worden, feit blijft dat ze allemaal van een vrij kleine sensor gebruikmaken en daar zit de achilleshiel. Bij goed licht krijg je zeker prima foto's maar zodra de omstandigheden minder worden blijf je gewoon vrij veel verschil zien vergeleken met een camera met grotere sensor. Om over achtergrond onscherpte nog maar te zwijgen. Voor serieuze (amateur) fotografen zal een iPhone de komende jaren geen alternatief kunnen zijn, althans dat zie ik in mijn glazen bol :).
Kijk nog eens goed naar de topmodellen van de smartphones. Wat jij roept, beweer ik ook al eeuwen, maar sinds de P30 Pro is uitgebracht, duurt het echt geen 10 jaar meer en je kunt je DSLR in de wilgen hangen. Die sensoren schieten al op richting 1", dat hebben de betere prosumer compact camera's. Ook zijn APS-C sensoren van 5 jaar geleden slechter dan de kleinere sensoren van nu. En bovendien: als sensormaat echt zo doorslaggevend is, waarom schiet er werkelijk niemand met een "middenformaat" camera? Ze zijn er wel, maar je ziet er niemand mee. Ook is de sensor daar niet 6x6 of 6x4,5 cm, dus zelfs dat is nog niet best gesteld.
Photokina was voornamelijk voor beroepsfotografen, die doen het echt niet met hun telefoon. Denk eerder dat de organisatie en huur van gebouwen niet meer te behappen is.
Nu vraag ik me wel af hoeveel mensen er zijn die tegenwoordig genoegen nemen met een smartphone camera, maar in de afgelopen 30 á 40 jaar wel geïnteresseerd genoeg waren om nog naar een fotografiebeurs te gaan.

Ik zou denken dat de nét niet enthousiasteling zich al tijden gewoon een mooi toestel uitzocht bij de Kijkshop of uit de catalogus van de Conrad. De opkomst van de digitale camera trok misschien nog wat bijzondere interesse van de doorsnee consument, maar die waren tegen 2005 toch ook al gemeengoed.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 27 november 2020 16:20]

Dit vraag ik me ook af, telefoons komen dicht in de buurt voor casual fotografie... maar daar ga je ook niet naar een beurs voor?

Grote kans dat een of twee grote marktspelers niet van plan waren te komen en ze hierdoor het niet meer zagen zitten, maar blijft apart. Bezoekersaantallen zeggen me nou ook niet dat het echt bepaald slecht ging
Maar zo'n beurs is toch ook totaal niet bedoelt voor de mensen die gewoon snel een foto willen maken?
Die was toch juist bedoelt voor de echte hobbyisten en profs?
Deze beurs is was voor fotografie en niet voor kiekjes... ;)
De film spiegel reflexen waren in de jaren 90 op de top van hun kunnen, net als de dSLRs van nu.
De prof fotograaf kijkt naar de eventuele meeropbrengst
We zitten momenteel aan de top van de curve en dus een afnemende vraag naar nieuwe systemen, zo simpel is het
180.000 bezoekers in 4 dagen en het niet rond kunnen breien. De meeste beurzen doen een moord voor zulke aantallen.
Ik denk dat je vergist de organisatie waarschijnlijk wel met 180000.
Echter de standhouders laten het waarschijnlijk afweten, voor hun is niks meer dan dure reclame in begin jaren 90 waren standhouders al soms meer dan miljoen gulden kwijt op een autorai totaal.
Eind jaren 80 kosten Philips een firato enkele miljoenen guldens.


Tegenwoordig is Mercedes-benz 40miljoen kwijt aan totale kosten voor autobeurs van Frankfurt.

[Reactie gewijzigd door leonbong op 27 november 2020 15:15]

De grote aankondigingen gaan tegenwoordig allemaal online, dus echt grote primeurs zoals vroegah heb je gewoon niet meer. De enige meerwaarde voor mensen om naar zo'n beurs te komen is de hands-on ervaring en het uitdiepen van je netwerk. Maar daar zijn goedkopere en betere manieren voor.
Anoniem: 310408
@Hakker27 november 2020 17:44
Die aantallen zijn niet helemaal eerlijk want de laatste jaren kreeg je gratis kaarten bij een pak melk. Duizenden studenten betaalden niets.
Pfoe, dat is toch wel een stukje fotografie historie dat verdwijnt.....
de historie blijft de toekomst verdwijnt....
Hele mooie herinneringen aan de Photokina. Vooral eind 90's begin 2000 toen dergelijke trade shows nog gebruikt werden om nieuwe tech te introduceren aan het grote publiek. Iedereen was ontzettend enthousiast. Je had ook meer dan een dag nodig om alles te kunnen zien. Daarom boekte je dan een business suite in de Radisson Blu en dook je 's avonds nog de gezellige bars in in de fijne stad Keulen. Heel erg leuke tijd aan beleefd altijd. Helaas werd het de laatste jaren steeds minder, en waren lang niet meer alle zalen gevuld. Maar toch kwam je altijd weer thuis met nieuwe info, leuke contacten etc.

Ik ga het zeker missen.
Vergeet niet dat die beurs niet voor de consument bedoelt was maar voor de retail. De kosten voor een bezoek zijn hoog bedenk meerdere dag en overnachten. Dus moet het voor de retail wel heel erg interessant zijn. Daarnaast de kosten om op die beurs een stand te hebben loopt in de tonnen, los van de personeels kosten etc. Heel veel bedrijven zijn erachter gekomen dat het rendement ver te zoeken is en er efficientere manieren zijn zeker internationaal gezien.
Fotoretailers zijn er ook veel minder dan vroeger. Dus dat speelt dan ook nog eens mee.
Voor heel veel mensen is de meerwaarde van een echte camera nu te klein om er zo veel geld aan uit te geven.
Laat os eerlijk zijn. Canon en Nikon verdienen heel weinig aan hun topmodellen omdat die volumes ze klein zijn. De winst komt uit de honderdduizenden instappers, en die markt crasht gewoon.

Als ik mijn camera boven haal op een feestje (wat was dat ook al weer), dan vraagt iedereen zich nu of ik fotograaf ben geworden. Dat ding komt nog amper uit de kast tenzij om eens mee te spelen.

En dus... besparen, en dan gaan beurzen voor de bijl.

Kijk maar naar Tesla, die gaan ook niet naar die autobeurzen.
Another one bites the dust.
Jammer. Misschien dat in de toekomst een kleinschaliger opzet alleen gericht op de pro's een mogelijkheid is.

Genoeg interessants op dat gebied, ook voor (semi) professionele film- en video productie dus dat zou prima gecombineerd kunnen worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee