Samsung teaset dubbel vouwbaar smartphonescherm

Samsung Display heeft een teaser geplaatst voor een scherm voor smartphones met meerdere vouwen, waardoor het als een kaart kan worden uitgevouwen. Er is niets bekend over of de techniek snel in smartphones terecht zal komen.

Samsung Display, de schermdivisie van de elektronicagigant, laat de techniek zien in een blogpost. Het gaat daarbij om een post bedoeld als het tonen van mogelijkheden van vouwbare schermen, maar er staan geen details in de post over formaat, resolutie of andere technische details. Het is onbekend of Samsung een smartphone zal gaan maken rondom dit scherm.

De Zuid-Koreaanse fabrikant is niet de eerste die een dergelijk scherm laat zien. TCL deed dat al eerder dit jaar. De Chinese fabrikant liet diverse prototypes zien, mede om de reacties te peilen en vermoedelijk om zo te bepalen of er een smartphone zou moeten komen die zo werkt.

Ook Xiaomi toonde een concept voor een dubbel vouwbaar scherm twee jaar geleden, maar heeft dat vooralsnog niet doorgezet. In plaats daarvan gebruikte het een flexibel oledscherm voor een smartphone, waarvan het scherm om de behuizing heen gekruld zit, de Mi Mix Alpha. Google heeft ook een patentaanvraag gedaan voor een dubbel vouwbaar scherm.

Samsung toont al jarenlang concepten voor vouwbare schermen. Het ontbreken van technische details duidt erop dat de fabrikant ze vermoedelijk niet snel zal inzetten. Het bracht al wel smartphones uit met een enkele vouw, waaronder de Galaxy Z Flip en Galaxy Z Fold2.

Samsung-concept voor dubbel vouwbaar scherm

Door Arnoud Wokke

Redacteur

27-11-2020 • 09:16

80 Linkedin Whatsapp

Reacties (80)

80
79
32
2
0
34
Wijzig sortering
"teaset" is een vreselijk anglicisme. Eerst dacht ik: Een spelfout, het is vast "test" of "tested", toen leek het op "tea-set", maar wat zou Samsung daarmee te maken kunnen hebben? Pas toen ik de rest van het artikel las, begreep ik dat het om een "teaser" ging. Ik snap het gebruik wel, want "plaagt" of "kwelt" klinkt toch heel anders, maar wellicht is dat een gebrek aan fantasie?

[Reactie gewijzigd door rijnsoft op 27 november 2020 10:22]

Wel mee eens ja, het leest niet zo lekker. Alternatief: "hint naar"?
Prikkelt, verleidt.
Teasen/teaser zijn wederom overbodige woorden uit het Engels waar gewoon Nederlandse woorden voor zijn. Vervolgens gaan ze na jaren gebruik in de taal die Nederlands vervoegen en krijg je dus dit soort taferelen.

Sinds laatste paar jaar gebruikt men 'random' ipv 'willekeurig'. Lekker makkelijk ook, want dat hoef je nooit te vervoegen zoals 'willekeurige'. Langzaam zal elk woord in de Nederlandse taal vervangen worden voor Engelse woorden, en steeds vaker ook Arabische woorden zoals kech, zemel en het woord 'wollah' (wat betekent dat je in naam van Allah de waarheid spreekt).

Het nieuwe woord teaset zal wellicht vaker terug komen en uiteindelijk in het woordenboek belanden.
Dus ik denk, "Hè, zemel is toch gewoon een Nederlands woord voor een graanproduct?" Maar nader onderzoek wijst uit dat ik voortaan toch moet uitkijken tegen wie ik zeg dat zemelen gezond zijn :).
Dat zullen toch echt ITers zijn dan. Hoor mijn vader geen nog random gebruiken hoor...
Mijn dochters van 13 en 15 vinden het woord 'willekeurig' ouderwets, ze zeggen: "pap, niemand gebruikt dat woord meer, iedereen zegt 'random' tegenwoordig, óók de docenten" 😄.

Achja, ik vond mijn ouders op die leeftijd ook ouderwets en oud 🤭.
Ik dacht ook dat het om een kopje thee ging aanvankelijk :+
Helemaal mee eens, "plaagt" dekt de lading net zo goed.
volgens mij moet het ook met een D aan het eind worden gespeld niet met een T maar misschien ligt dat aan mij
Nope, tegenwoordige tijd (vervang het maar met een ander werkwoord, bijv.: 'Samsung doet...').
En dus +t.
Maar is "Tease" een Nederlands woord? Zo ver ik weet niet, en heeft onze grammatica er dus niks mee te maken.
"Teased" zou engels correct zijn en zal een stuk duidelijker in de titel staan. Moest ook even zoeken wat er nou werd bedoeld, en kwam er ook achter dat het zowat een copy paste is van allerlei andere nederlandse nieuws sites.
Engels correct is 'teases'. 'Teased' is verleden tijd.
Cool, maar Engelse termen krijgen per definitie een T hoe "foudt" dat ook oogt ;)
Daar ben ik me inderdaad van bewust maar we hadden het hier over de engelse grammatica.

Dit draadje wordt te off-topic...
Dan is het alsnog 'teast' ipv 'teaset', staat in je eigen link.
ik tease, jij/hij teast
Beter kijken. Er zijn twee manieren.

[Reactie gewijzigd door YStec op 27 november 2020 15:44]

Ook leenwoorden worden op zijn Nederlands vervoegd. Het Nederlandse meervoud van "baby" is dan ook "baby's" en niet het Engelse "babies". Dus ook teasen moeten we op zijn Nederlands vervoegen. (Hoe lelijk het er ook uit ziet.)
Ook woorden die wij hebben geleend, volgen de Nederlandse grammaticaregels. Teased is grammaticaal volledig incorrect, en daarom gebruiken wij de Nederlandse variant. Er komen steeds meer woorden uit andere talen in onze taal terecht, en vice versa. Het klopt dus wel zo, ook al ziet de constructie er misschien wat vreemd uit.
Wat YStec al zegt: tegenwoordige tijd, 3e persoon, dus stam+t. Het werkwoord is teasen. De stam is dus “teas”. De vervoeging zou dus eigenlijk “teast” zijn. Maar om vergissingen in de uitspraak te voorkomen komt die e er nog bij en wordt het “teaset”.

Verschrikkelijk lelijk, maar er zijn ergere verengelsingen in het Nederlands.

[Reactie gewijzigd door hellfire_ultd op 28 november 2020 13:18]

Gewoon “teaser”. (Met de quotes) als we een anderstalig woord gebruiken in de tekst of titel.
Ik ga nu overal tea-set lezen :D
Als ze gewoon teased hadden gebruikt, was er nu niet een discussie gaande over de spelwijze.
zie ook dit @Arnoud Wokke
men moet straks het ex-fokschaap weer van de zolder halen.
Naar mijn mening is het als je 1 vouw kan maken kan je ook wel meerdere vouwen in je smartphone maken.
Vragen zijn o.a.:
- Hoe krasbestendig maak je het?
- Hoe voorkom je dat het scherm niet snel breekt?
- Hoe dun kan je het maken terwijl nog wel high-end moet presteren?
De krasbestendigheid van de huidige fold(s) is bekend, best matig.
Breekbaarheid = constructie zal een dingetje worden
Dun, tsja... Ze hebben al hun best gedaan bij de huidige fold(s) en die is 16,8mm (folded) / 6,9mm (unfolded). Ga maar uit van zeker 20mm.
Ik weet dat krasbestendigheidmatig is, maar ze moeten naar een niveau gaan van gorilla glass.
Vraag is wanneer en hoe.
3 x 6.9 mm = minimaal 20.7mm.
Is dat nog wel draagbaar en dun genoeg voor iemand om het te kopen.

Ik ben benieuwd hoe het design in de toekomst wordt.
Ik ben gecharmeerd van de Surface Duo.
Ik heb liever een flexibel scherm die wat meer krassen krijgt dan een krasvast scherm die breekt als je hem ergens tegen aan tikt. Hoe krasvaster, hoe harder het materiaal hoe minder flexibel het glas is. Ik denk dat de een het andere opheft.
Krasbestendigheid is niet voor iedereen een zwaar punt. Ik ga gewoon erg netjes met de spullen om, mijn S8 heeft nog geen krasje, letterlijk. Na 3 jaar.

Ik heb vroeger ook altijd rondgelopen met toestellen met resistief touchscreen, die hadden een plastic laagje dat los zweefde boven het scherm, en je met een pennetje indrukte. Was net zo kras/deuk gevoelig, en toch was het niet echt een probleem omdat mensen er gewoon niet te hard op drukten (en dit soort schermen moest je al wat harder indrukken voor ze uberhaupt een aanslag registreerden). Denk aan de Psion 5, Palmpilot serie, Dell Pocket PC's, HTC Windows CE telefoons enz...

Krasbestendigheid is een luxe, maar in dit geval is het scherm al beschermd als je hem dichtklapt dus veel minder een punt dan met eentje dat aan de buitenkant zit. Dit zou me niet tegenhouden een foldable te kopen. De prijs echter wel.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 27 november 2020 22:33]

Een vouw verticaal en horizontaal zou ik wel bijzonder vinden. Dit stelt niet heel veel voor ten opzichte van wat ze al konden.
Inderdaad dat dus. Horizontaal + verticaal.
Ik zie maybe wel een toekomst in holografisch telefoneren.
Het probleem is dat je licht nergens op kunt projecteren zoals in sci-fi films, waar iets voor je projecteert.
Meteen zo kritisch, dit is nog niet eens een proof of concept, maar gewoon een concept.
Ze hebben al 2 generaties Galaxy Folds uit.
Een 2e hinge op het apparaat aanbrengen is een koud kunstje voor Samsung.
Mijn vermoeden is dat zij dit nog niet doen omdat een enkelvoudige vouw nog niet perfect is.

Ik ben niet kritisch maar vooruit denkend. Zeg niet wat ze uitgebracht hebben dat dat slecht is.
Ik zou de fold 2 wel willen hebben alleen is het verdomde duur.
Ik wacht wel op de opvouwbare laptop die in mn broekzak past.
Is leuk maar past bij lange na niet. Ik verwacht een mobiel/laptop die superdun is en eventueel 4 keer vouwt om te passen.
Zal wel 10 jaar duren
DIT is waar ik op zit te wachten! Uitvouwen tot een 'echte' tablet en ingeklapt een volwaardige telefoon!
DIT is waar ik op zit te wachten! Uitvouwen tot een 'echte' tablet en ingeklapt een volwaardige telefoon!
Dat wordt dan wel weer een model koelkast... zit ik niet op te wachten iig.
Het zou wel de 'noodzaak' van een tweede scherm aan de buitenkant wegnemen. Daarnaast is dit mogelijk zelfs 'handiger' dan een enkele vouw in de constructie, omdat een tweede vouw waarschijnlijk compenseert voor het gebrek aan 'stretch' in het scherm?

[Reactie gewijzigd door epoman op 27 november 2020 09:32]

Maar een nog groter, kwetsbaar scherm. Met de huidige fold heb je aan de buitenkant een normaal scherm waar je glas op kunt plaatsen, dat verdwijnt in dit concept dus moeten we eerst een goede, krasvaste toplaag hebben.
Mja. Meer krasvast betekent nagenoeg altijd ook meer breekbaar.
Ja maar in dit geval is het te beschadigen door met je nagel erlangs te gaan. Dat is niet krasvast. Zelfs een pakje boter is dan krasvaster.
Heb je dat echt geprobeerd, of praat je nu de vele anderen na zonder enige echte referentie?
Ik heb namelijk een fold die ik veel gebruik en het scherm ziet er na een jaar nog netjes uit. Ik raak het scherm echt wel eens met mijn nagels aan, maar ik ga en natuurlijk ook niet hard met mijn nagel overheen trekken.
Een pakje boter is beduidend zachter, tenzij je die net uit de diepvries hebt gehaald.
Kijk voor de grap eens naar de filmpjes van JerryRigEverything over dit apparaat. Het plastic op de fold is echt heel veel zachter in vergelijking met andere toestellen. Ook die van samsung zelf.
Dat is iets heel anders. Ik zal ook niet beweren dat het scherm net zo hard is als andere Samsung toestellen, Het is zeker een heel stuk kwetsbaarder, maar lang niet zo erg als wat jij beweerd op basis van een filmpje waar het doel is om alles tot op de max te testen. Met gebruik in de praktijk heeft dat natuurlijk helemaal niets te maken.

Veel kleine krassen verdwijnen overigens weer naar een tijdje. Dat laat Jerry natuurlijk niet zien. Als het scherm echt zo zacht is als boter, dan zou ik inmiddels al een mat glas gehad hebben. Op een enkel klein krasje na is het scherm nog in "nieuw staat".

[Reactie gewijzigd door WillySis op 27 november 2020 16:17]

Maar hoelang gebruik je hem nu dan?

Het grote pluspunt wat de fold heeft is het randje waardoor ie nooit volledig tegen het andere scherm dichtklapt. Dat scheelt een hoop natuurlijk, maar ligt er wel aan hoe veel je het toestel gebruikt. Zand is een bitch wat dat betreft.
Ik gebruik hem nu een dik jaar. De eerste maanden heel voorzichtig, maar later ook gewoon buiten.
Dat was in eerste instantie niet de bedoeling, maar op Lanzarote (net voor de corona crisis) had ik mijn reserve toestel niet mee. Daar bleek dat het toestel lang niet zo fragiel was als altijd werd beweerd.
Niet in de regen en niet met natte vingers. Zand is dan helemaal geen probleem. Als het al tussen het scherm gaat zitten, dan zit het klem en rolt er vanzelf weer uit als je hem open klapt. Droog zand op de vingers maakt wel eens oppervlakkige krasjes, maar die zijn na een paar uur weer verdwenen. Ik heb daar aan de rand van het zwembad en soms aan het strand of ergens in de natuur best zo nu en dan even moeten werken. Lava gruis is daar niet te vermeiden en dat is scherper dan zand. Zolang je het scherm lichtjes bedient en niet plat neer legt, rolt het vanzelf wel weg.
Die deukjes van nagels in het scherm verdwijnen na enkele tikd vanzelf weer
Dat zal, maar dan nog is er een hele grote kans dat het plastic na verloop van tijd gewoon permanent vervormd. Dat plus het spul is nog steeds veel minder krasvast dan een standaard glazen scherm.
Een pakje boter is beduidend zachter, tenzij je die net uit de diepvries hebt gehaald.
Juist dat zachte maakt het krasvast. De kras strijk je er zo uit. :)
Dit klinkt heel plausibel inderdaad. Ik kan me voorstellen dat dit de voornaamste reden is om een 3e fold te willen als fabrikant.
Klopt. Alleen zit je wel met een (vooralsnog) extreem kwetsbaar scherm aan de buitenkant, waar je niet zomaar ff een screenprotector op plakt.

Dit is natuurlijk nog maar een idee en ze zullen echt wel in staat zijn de schermen steeds steviger/duurzamer te maken maar voor nu zie ik er weinig in.

Overigens had ik bij het lezen van de titel een heel ander idee bij dubbele vouw. Dacht aan een constructie waarbij je nog maar een kwart van het totale scherm over zou houden. Zoals je een A4-tje twee keer vouwt.
Misschien is het mogelijk om op de stukken die niet buigen glas te gebruiken, en op de buigende stukken kunststof, maar dat is maar een ideetje.
Lijkt me gewoon een manier om weer extra reuring te veroorzaken in de techgigantenwereld. Samsung is er net redelijk ingeslaagd een vouwbare telefoon op de markt te brengen, en terwijl alle concurrenten hoogstwaarschijnlijk nu ook een afdeling daaraan gewijt hebben om de ontwikkeling niet te missen, komen ze hiermee.
Twee vouwen gaat het toestel ook te dik maken denk ik, tenzij ze de afzonderlijke panelen extra dun kunnen maken. Twee vouwen zijn wel het ideale tabletformaat.
Leuk voor de Harry Potter fans! Hiermee moet met goolge-maps en zo een 'sluitwegwijzer' (marauders map) te maken zijn.
i solemnly swear that i am up to no good
Hiermee kan je natuurlijk een veel natuurlijkere beeldverhouding creeren, van 16:9 -> 16:27 , in plaats van bijna vierkant 16:18.
Respect voor alle producenten die met dit soort innovatie bezig zijn. Los van of je dit zou willen hebben nu of niet dankzij dit soort ontwikkelingen innoveren we. Dit gaat zeker deuren openen naar hele gave en handige gadgets.
En dan 2 zichtbare vouwen/knikken in je scherm, dat gaat echt storend worden!
Eens en dit soort ontwerpen gaat het niet halen bij de horizontaal uitschuifbare telefoons die al "ge-teased :9~ "zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee