Black Friday luidt piek distributiecentra en bezorgers in
VIDEOMet Black Friday, het uit de Verenigde Staten overgewaaide koopjesfestijn, is de drukste periode voor winkeliers aangebroken. Dat zorgt dit jaar vooral in onlinewinkels voor veel meer shoppers, wat leidt tot grote drukte in distributiecentra en op de weg.
,,E-commerce was al ‘booming’, maar door sluiting van winkels of lockdowns is het nog harder gegroeid’’, zegt Jaco Knetemann, directeur van Ingram Micro. Zijn bedrijf is verantwoordelijk voor het distributiecentrum van Bol.com dat jaarlijks miljoenen bestellingen bij de webshop afhandelt. ,,We doen in deze periode aanzienlijk meer. Dan heb je het niet over 10 procent meer.’’
In het distributiecentrum in Waalwijk werken in de periode van november tot en met de feestdagen net geen 4000 mensen. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van de basisbezetting van 2000 mannen en vrouwen.
‘Black Week’
Vanwege het coronavirus spreiden veel Nederlandse winkels hun aanbiedingen, waardoor er sprake is van een ‘Black Week’. Daarmee willen ze drukte in de winkels voorkomen. Ook webwinkels hebben de spreidingstactiek gehanteerd om zo niet alle bestellingen op een dag binnen te krijgen.
Dit helpt in het Waalwijkse distributiecentrum, dat daardoor al sinds het begin van deze maand de tijd had om de capaciteit uit te breiden. ,,Maar we deden door corona al meer’’, zegt Knetemann. ,,Als je op de snelweg optrekt van 80 per uur naar 130 kilometer, is dat meer is dan wanneer je 110 naar 130 kilometer per uur gaat.’’
Ook pakketbezorger PostNL kan door de spreiding van Black Friday gemakkelijker de berg te bezorgen artikelen aan. Toch maken bezorgers in deze piekperiode 5500 ritten per dag, tegenover de normale 4000. Dat aantal ritten van bestelbusjes is dit jaar al verhoogd naar 4500 door corona, laat het bedrijf weten. Daarnaast zet PostNL 110 extra vrachtwagens in, waardoor het bedrijf in totaal 1150 trucks heeft rondrijden voor het bezorgen van pakketten.
Het coronavirus is bovenal een gezondheidsrisico. Toch grijpen PostNL en Ingram Micro niet naar extra maatregelen om ziekteverzuim te voorkomen, zoals bijvoorbeeld sneltesten. Die hebben volgens Knetemann voorlopig geen nut, dus blijft thuisblijven bij klachten het devies. ,,Je kunt verkouden mensen na een negatieve test geen bordje meegeven dat ze mogen hoesten en proesten. En de volgende persoon die ze aansteken moet toch een aantal dagen thuiszitten.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
-
PREMIUM5
‘Bitcoinfamilie’ die alles wat ze had investeerde in digitale munt is nu schathemeltjerijk
Didi Taihuttu’s leven spreekt tot de verbeelding. Acht jaar geleden zegde hij zijn baan op, verkocht alles wat hij had en kocht zoveel mogelijk bitcoins. Nu is hij multimiljonair en zijn vrouw en hun drie dochters ook. ‘Geen van ons hoeft ooit nog te werken.’ -
Ondernemers somberder over investeringen, vooral in industrie
Nederlandse ondernemers zijn somberder geworden over hun investeringen. Bedrijven waren in maart minder positief over het doen van investeringen dan in dezelfde maand een jaar geleden, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ondernemers in de industrie waren het minst positief. -
PREMIUM
AI beslist steeds vaker mee over uw krediet of polis, hoe riskant is dat eigenlijk?
De bank die bepaalt of een klant krediet krijgt of de verzekeraar die vaststelt hoe duur de polis wordt: steeds vaker gebruiken ze kunstmatige intelligentie in dat proces. Veel burgers blijken zich zorgen te maken over die toenemende invloed van AI in de financiële wereld. Het leeuwendeel gelooft dat stevig toezicht zal helpen. -
PREMIUM
Kweekvleeskoningin Ira van Eelen proeft eerste worstje: ‘Oprecht heel lekker’
,,Oprecht een heel lekker worstje”, zegt Ira van Eelen. ,,Met een goede vetsmaak en een structuur alsof het van de ambachtelijke slager zelf komt.” Maar er is geen stal, geen trog, geen diertransport en geen slachterij aan te pas gekomen. ,,Dit is vlees zonder milieu- of klimaatprobleem. En zonder dierenleed.”
-
PREMIUM
Thuiswerkers bezorgen bedrijven kopzorgen: personeel wil geen tijd meer verspillen aan reizen
-
-
-
3
A-merken verkopen regelmatig gebakken lucht: ‘Zetten consumenten op het verkeerde been’
A-merken verkopen nogal eens gebakken lucht. Consumenten doen er goed aan kritisch naar de inhoud van verpakkingen te kijken. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond. Bij huismerken zit er vaak aanzienlijk meer in dezelfde, of zelfs een kleinere verpakking. -
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
Tom de Wit (35) nam een vriend mee naar een restaurant waar hij niet voor twee maar voor drie maaltijden moest betalen. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater.
-
We kopen ons suf deze Black Friday: online omzet piekt
-
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
Elke dag overlijden er 22 mensen aan hartfalen. Wat hartfalen precies is, weet maar één op de vijf mensen. Daarom is het deze week De Nationale Hartfalen Week. Cardiologen Steven Chamuleau en Jozine ter Maaten geven antwoord op zeven vragen over hartfalen. ,,Als je als 50-jarige een trap op loopt en het benauwd hebt, dan is dat gek.’’ -
-
Huizenprijzen in maart met ruim 5 procent gestegen en toch meer woningen verkocht