Dropbox kondigt Family-abonnement aan voor delen opslagruimte met gezinsleden

Opslagdienst Dropbox heeft een Family-abonnement aangekondigd, waarbij gezinsleden opslagruimte kunnen delen en samen diverse andere functies van Dropbox kunnen gebruiken. Gezinnen krijgen in totaal evenveel ruimte als een individuele betalende gebruiker.

Alle Dropbox-accounts die onder het gezin vallen, krijgen toegang tot een gezamenlijke Gezinsruimte om bestanden in te delen, meldt het bedrijf. Het gaat voor de gezinsleden bij elkaar om 2TB aan opslagruimte, evenveel als een individuele gebruiker in zijn eentje krijgt bij een abonnement. Elk gezinslid krijgt ook eigen mappen om bestanden op te slaan.

Daarnaast krijgen alle gezinsleden toegang tot extra functies van Dropbox, zoals de wachtwoordbeheerder, extra beveiliging voor bepaalde bestanden via Vault en offline mappen op mobiel. Het gezinsabonnement is per direct te verkrijgen, ook in de Benelux. Dropbox vraagt er 16,99 euro per maand voor als gebruikers in een keer een jaar vooruit betalen. Bij afrekenen per maand kost het 19,99 per maand. Het individuele abonnement is 9,99 euro per maand.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

21-10-2020 • 19:36

91 Linkedin Whatsapp

Reacties (91)

91
91
31
6
0
59
Wijzig sortering
Niet echt een sterke deal vergeleken met Microsoft 365. Dat is 100euro per jaar voor 6x 1TB
Ook vergeleken met iCloud duur: Apple rekent €10 per maand voor 2 TB en dat kun je gebruiken op je hele family account. Wij kunnen als gezin prima uit de voeten met een staffel lager, 200GB.
Ondanks dat wij hier ook die 200GB hebben, vind ik het als bestandsopslag minder prettig dan Dropbox / Onedrive
Voor ons is het voornamelijk de fotoopslag, waar het dan ( voor de iphones ) in uitblinkt t.o de anderen
Wat vindt je minder prettig?

Persoonlijk vind ik de naadloze integratie van de iCloud opslag met al mijn Apple apparaten erg prettig.
Geen extra software of accounts nodig en qua functionaliteit mis ik niks ten opzichte van DropBox / Google Drive.
Gezien 'alle Apple apparaten' hier beperkt is tot 4 iPhones, en de integratie op Windows niet geweldig is.
Het werkt prima om automagisch de foto's te downloaden, en die dan weer verder te verspreiden in mijn structuur.

Maar het is primair gericht aan fuctionaliteit naar Apple devices ( desktop/laptop )
Ja Windows integratie is wel erg slecht, maar als je 100% Apple gebruikt maakt dat niet uit :)
iCloud opslag is niet te vergelijken met Dropbox qua gemak en mogelijkheden. Ten eerste werkte iCloud opslag alleen maar fatsoenlijk als je exclusief Apple apparaten gebruikt. Als iCloud opslag op mijn Windows computer fatsoenlijk zou werken, dan zou ik het wel gebruiken, ivm de kosten van Dropbox. Ik heb nl. 2 TB aan iCloud opslag, en ook 2 TB aan Dropbox opslag. Mijn iCloud opslag bevat slechts 300 GB aan data, en mijn Dropbox opslag slechts 1.2 TB. Past samen makkelijk in de iCloud opslag.
Inderdaad, O365 Family lijkt dan veel beter aangezien je daar ook Office bij krijgt. Of Apple iCloud: 2TB voor EUR 9,99 per maand, te delen met je gezin.
Precies dit ja. Dropbox is geen lang leven meer beschoren ben ik bang. Zeker bij gezinnen met schoolgaande kinderen is MS 365 een no brainer.
Precies dit ja. Dropbox is geen lang leven meer beschoren ben ik bang. Zeker bij gezinnen met schoolgaande kinderen is MS 365 een no brainer.
Vrij veel scholen bieden dit al aan onder hun eigen licentie
Mijn oudste had tijdens zijn HAVO een volledige O365, met alle toebehoren ( en 5 installs op devices )
Anders kan je via Slim.nl ook pakketten aanschaffen met hoge kortingen

Voor de jongste shop ik elk jaar bij Surfspot, betaal ik een euro of 4 voor.
Maar daar zit geen (grote) onedrive bij, alleen de basisopslag.
Qua prijs is OneDrive misschien veel beter, maar voor de essentie van de dienst, bestanden synchroniseren, vind ik Dropbox veel beter. Echt geen vergelijk.
Met OneDrive heb ik al voorgehaf dat bestanden weg waren, gewoon weg. Waarbij de helpdesk me ook niet kon helpen.
Ook gehad dat bestanden weg leken te zijn, en zelf kon ik oude versies niet terugzetten. Helpdesk heeft me daarmee uiteindelijk wel kunnen helpen, met nog veel werk langs mijn kant om op te schonen daarna.
En vooral veel problemen dat de synchronisatie maar niet gestart geraakt. OneDrive draait, maar detecteert geen veranderingen. Syncen afzetten, terug aan: noppes, nog geen sync. Programma killen en terug opstarten: noppes. Op den duur programma helemaal verwijderen en terug herinstalleren. Dan wel, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Ook zie je niet direct welke gestanden gesynchroniseerd worden, wat Dropbox wel doet.
Ik had OneDrive bij mijn Office365, maar heb Dropbox er bij genomen wegens al de problemen.
Precies dit, eens. ik heb ook al diverse keren sync issues meegemaakt, niet syncen of bestanden zijn verdwenen. in oneNote zelfs soortgelijks meegemaakt: notities die ineens verdwenen zijn. En ala Microsoft fashion dan maar Google of er anderen zijn die weten hoe je het weer terug krijgt.

Dropbox is duur en ik ben het ermee eens dat het aanbod van Microsoft beter is. maar onedrive kán echt voor problemen zorgen, waar ik (met jou) ook af en toe last van gehad heb. Dropbox daarentegen: nul issues.
Beiden al jaren gebruikt.
Inderdaad met office erbij.....dat was voor mij drie jaar geleden de reden om voor MS te kiezen met OneDrive als extraatje erbij. In de praktijk gebruik ik mijn OneDrive regelmatig, incl. bestanden delen, ipad en telefoon, maar staat de oude office (2010 of zo) nog steeds als standaard op de laptop en gebruik ik de gratis apps uit de playstore voor wat mini-bewerkingen. Uiteindelijk is de prijs van 70 € doorslaggevend, ik heb al tijden niet meer omgekeken naar mijn dropbox (kreeg zelfs van de zomer een reminder om verplicht in te loggen) en deze prijsstelling herinnert me weer waarom.
Dat is 100euro per jaar voor 6x 1TB
Dat is de MSRP, je kan prima het al afnemen voor €65 per jaar via derden:
pricewatch: Microsoft Office 365 Home

Iets wat je momenteel niet kan (voor zover ik weet) bij Dropbox.
Vorige week nog via Amazon.de een verlenging gekocht tijdens Prime Day voor € 52 en een beetje. Komt daar iedere jaar langs op Prime Day en op Black Friday.
Jep en stapelbaar. Maak nu nog gebruik van Google One, 2TB voor omgerekend EUR 32 per jaar. Maar aangezien ik Office heel erg mis, wellicht tijdens Black Friday zo’n abonnement voor 1 jaar aanschaffen.
Ik heb office 365 met 1TB. Maar toch betaal ik met plezier bij voor Dropbox.
Ik heb bij Onedrive een jaar geprobeerd maar zodra je een bepaald aantal bestanden hebt blijft deze app crashen. Ook heb ik al eens meegemaakt dat dat deze verschillende mappen had verwijderd. (gelukkig stonden ze nog in de prullenbak.) Dit is waarschijnlijk gekomen omdat ik dezelfde Onedrive op verschillende PC's gebruik.
Met Dropbox gelukkig nog nooit problemen gehad.
Dropbox heeft duidelijk 1 missie: bestanden delen goed en makkelijk doen. OneDrive krijg je er bij, en krijgt minder aandacht.

Qua delen en synchorniseren is Dropbox echt heel veel fijner dan OneDrive. Ik heb zelf een Microsoft 365 abonnement en ook een Dropbox abonnement. OneDrive werkt in mijn use cases niet goed (of werkte niet goed toen ik het de laatste keer probeerde). Wat 2 jaar geleden b.v. niet werkte was dat ik een map met foto's deelde. Gedeelde mappen konden niet gesynchroniseerd worden naar de PC. Iedere foto moest individueel gedownload worden. Uiteindelijk hebben we maar een usb-drive gebruikt. Ik vermoed dat gedeelde mappen inmiddels wel gesynchroniseerd kunnen worden met OneDrive, maar ik weet het niet zeker.
Ja dat kan nu allemaal.
Dank je wel!

Nog een vraag. Kan OneDrive inmiddels alle bestandsnamen synchroniseren, of moet ik nog steeds bestanden met b.v. een # hernoemen?

Edit: net mijn werklaptop erbij gepakt. OneDrive is in de afgelopen 2 jaar zeker vooruit gegaan. De beperkingen met bestandsnamen lijken ook opgelost. Misschien toch maar weer eens bekijken.

[Reactie gewijzigd door jmvdkolk op 22 oktober 2020 14:16]

Mooie optie! Wij gebruiken overigens Dropbox zakelijk. en het is zeker geen gekke deal. We betalen 4*180 p/jaar en hebben daarmee unlimited storage. Gebruiken op het moment 24TB en daar kan ik niet tegenop werken met Nas'jes, google of microsoft.

Vooral niet als je ook nog eens het gebruiksgemak meeneemt!
180 per jaar voor unlimited storage??
Je moet hiervoor wel minstens 3 abonnementen nemen.

bron: Dropbox
Op macOs verkrijgt de dropbox app admin rights door het credentials venster na te doen. Zowel zakelijk als privé is dit een no go lijkt me.
Mjah maar family valt niet onder het zakelijke gebruik neem ik aan. En verder voor 720€ per jaar over 5 jaar heb je 3500€ betaalt en hell daar kan je echt wel een hele dikke NAS van neer zetten met 48TB.

Zou zeker eens een plaatje maken met een Synology NAS die zeker 7 jaar support krijgt. En dan icm met Cloudstation helemaal goud
Je vergeet de onderhoud, beheert, en backup kosten.
Een beheerder inhuren en je bent het zelfde kwijt voor één maand. Dan heb je nog null storage over
Onderhoud aan een NAS is nagenoeg nihil, beheer kan je zelf, als je dropbox kan inrichten dan kan je ook Cloudstation inrichten

En Cloudstation gebruikt ook versie geschiedenis, net als dropbox dus in basis hoef je ook geen backup te hebben
720 Euro per jaar levert (aankoop en stroom nog negerend) niet heel veel uur personeel op. Bovendien loop je op die uren ook nog omzet mis.

Ik denk dat je heel erg overschat hoe interessant het voor een bedrijf is om dit zelf te doen.

En als kosten daadwerkelijk een dingetje zijn, dan ga je - zoals in verschillende reacties aangekaart door mensen - voor een andere service die goedkoper is of ook office/gsuite bevat.

Edit: online services hebben ook minder kans op dataverlies (dankzij geografisch redundante opslag)

[Reactie gewijzigd door iam2noob4u op 22 oktober 2020 09:22]

Bofkont!
Voor het gros geldt deze mogelijkheid niet.
Jammer maar helaas, maar ik gun het je wel!
Dropbox heeft een beetje de boot gemist volgens mij. Eerst veel gratis storage weggeven, en dan na verloop van tijd de limiet weer verlagen in de hoop dat mensen een abonnement nemen. Ik ken er maar weinig die er voor gegaan zijn.
Ik herinner me nog die "spacerace" die ze hadden inderdaad. Referrals leverden een paar 100MB op. Nieuwe telefoon van samenwerkende fabrikant ook weer 1GB oid en zo tikte het wel aan. En toen was na een paar jaar alles ineens weer 'verlopen' en kon ik niets meer met mijn account doen totdat ik eerst 5GB weggooide, of betalen. En dan niet een paar euro per maand maar meer dan 100 euro per jaar.

Ik denk dat ze daar heel erg veel mensen mee weg hebben gekregen. Ik betaal intussen (vrolijk) voor office365 met opslag.
Ik moet eerlijk bekennen....ik gebruik Dropbox al sinds t bestaat en heb in de beginperiode inderdaad ook veelvuldig gebruik gemaakt van die meer space referrer optie...Heeft mij wel 22 GB opgeleverd waar ik tot op de dag van vandaag heel goed gebruik van maak ivm mijn werkzaamheden.
Wat ik inderdaad wel jammer vond was dat ze 1.5/2 jaar geleden besloten om het aantal gratis clients per account te verminderen naar 3 stuks ( stond op iets van 6 a 7 clients ingelogd ) maar kon het vanuit business oogpunt wel snappen.
Nu kan ik het wel managen met 3 clients maar is inderdaad de vraag hoe succesvol dat nieuw businessmodel van hun is.
In mijn optiek is er geen enkel ander cloudsysteem die qua gemak Dropbox overtreft ( vooral met mijn huidige free space ) maar geld uitgeven zal ik niet doen. Heb zelf ook nog een NAS thuis staan dus heb genoeg opties.
Zelfde situatie bij mij, ook gratis uitgebreid naar 20GB met een Google Adwords campagne voor referrals op een zondagnamiddag. Met een gratis Google Adwords bon van 50€!
Vermindering naar 3 clients dreef me naar OneDrive met Office365. Maar gemak van syncen is toch veel beter bij Dropbox
Dat bedoel ik.
Office gebruik ik niet echt. In mijn geval is get handig vanwege fotowerk. Onedrive gebruik ik zo nu en dan ook maar het handmatig 'offlibe veschikbaar maken' is niets vergeleken met het syncststeem van Dropbox.
Ik mis eigenlijk maar 1 ding in OneDrive waar wij Dropbox nog zeer veel voor gebruiken: het sharen van een folder. Als ik een bestand in een shared folder zet, komt hij gelijk bij m'n partner in zijn Dropbox. Zodra MS die functie in OneDrive zou implementeren zou ik geen gebruik meer gaan maken van Dropbox (die 3 apparaten limiet is voor mij veel te laag, ik heb er eigenlijk 5 nodig).
Onedrive ondersteund het sharen van een folder. Ik maak er zelf gebruik van met mijn vriendin om bepaalde documenten onderling te delen.
Hoe krijg ik die folder dan tussen mijn folders? Ik weet dat je folders kunt delen (en die staan dan in de shared folder in de online pagina) maar hoe kan ik die op mijn harde schijf krijgen? Want dat is de functie die ik in Dropbox gebruik, die shared folder heb ik niet gemaakt, maar staat gewoon op mijn harde schijf.
Selecteer de folder in het shared gedeelte -> Toevoegen aan mijn OneDrive.

Daarmee wordt de folder ook als onderdeel van jou eigen folder structuur binnen OneDrive getoond en gesynchroniseerd met jouw apparaten.
Oh, dank! Ik zal dit even met m'n partner delen, zal hij ook wel blij van worden!
Met dat business model is denk ik weinig mis. Nadeel is dat het moeilijk is om je ermee te onderscheiden. Het concept is simpel en makkelijk na te bouwen door andere partijen. Als gebruiker verhuizen naar de concurrent is ook gemakkelijk. Ze hebben wel veel features toegevoegd om dat (proberen) te voorkomen (online samenwerken, nog wat losse diensten/apps), maar bij mij heeft dat averechts gewerkt. Allemaal dingen die ik niet gebruik. Ik gebruik nu iCloud, dat zit gewoon ingebakken in het OS. Het kan niet veel, maar doet exact genoeg: mijn files syncen met de cloud.

Overigens heeft Dropbox 2.323 werknemers volgens Wiki. Ik verbaas mij soms over de hoeveelheid mensen die bij dergelijke techbedrijven werkzaam zijn.
Met het business model is juist iets mis als je eerst enorm veel geld investeert in weggeven van een dienst maar het vervolgens aantrekkelijker voor (mogelijke)klanten is om geld uit te geven aan de concurrent. Dan heb je niet alleen geld verbrand maar ook nog eens de concurrent geholpen. Dat er dan toch (andere) klanten worden gevonden die alsnog voor winst zorgen maakt het business model nog niet goed. Bij een goed business model zorg je namelijk niet alleen voor winst maar ook dat je via waarde voor je klanten optimaal winst kan maken.
Dat is natuurlijk typisch internet groeimodel. Begin gratis, geef veel weg, pak marktaandeel maak mensen afhankelijk om daarna te cashen.
Probleem is natuurlijk dat opslag in de tussentijd door veel andere bedrijven wordt aangeboden tegen concurrerende prijzen. Bij MS zelf deel van hele office pakket waar je nog meer krijgt voor hetzelfde bedrag.

Vraag me af hoe lang dropbox dit gaat volhouden.
Ik heb het een jaartje betaald gebruikt, maar vond de 100-120 euro per jaar toch een beetje duur. Zoals eerder genoemd zou ik eerder bij Microsoft kijken inderdaad.

Ik ben uiteindelijk in 2016 voor een Synology NAS gegaan (met Backblaze B2 backup van 2 eur per maand). Wat betreft gebruiksgemak een stuk minder, maar het voordeel is dan wel weer dat je het in eigen beheer hebt en in principe geen terugkerende kosten
Nas is al 4 jaar. Je schijven en je NAS gaan niet eeuwig mee dus om het te vervangen heb je toch wel terugkerende kosten?
Correct maar als het meezit kunnen de schijven de levensduur van de NAS evenaren, mijn NAS is inmiddels 8 jaar en de oorspronkelijke disks zitten er in. Ik krijg nog 2 jaar security updates. Deze set die ik heb heeft me destijds 1500€ gekost voor 12 TB (raid5 4x4TB) welke nog niet vol is.

Als ik dan kijk heb ik 150€ per jaar betaalt met unlimited users plus data nog steeds in eigen beheer.

Qua stroom kost dat ding 44w per uur op jaarbasis misschien net aan 75€
Correctie: ik heb de NAS in maart 2017 pas gekocht

Wat SpoekGTi al zegt kan een HDD heel erg lang mee gaan, maar dat is een beetje een gokje :)

Ik heb 162 euro voor de NAS zelf betaald en ik denk rond de 70-80 voor een 1TB Western Digital Red schijf. Dan heb je nog de stroomkosten en backupkosten wat ook wel 50 per jaar is. Na 4 jaar zit je dan op ook op 442 euro~. Dan begint pas het omslagpunt ongeveer met het risico op hardware falen. Dus eigenlijk is het financieel niet eens zo heel interessant bedenk ik me :D

Moet wel zeggen dat dit ook voor een groot deel kwam door mijn drang naar privacy. Ik ben toen begonnen met Firefox, Duckduckgo, Fastmail (mail+kalender) en de online storage in eigen beheer krijgen via een NAS.

Via de Synology desktop app kun je een folder in sync houden net als Dropbox, dat vond ik wel aantrekkelijk. Het werkt alleen niet altijd even handig. SSL certificaat issues af en toe en mount issues op OSX. Daarnaast ook veel zelf afconfigureren zoals backups bij Backblaze B2 (aardig wat research gedaan welke provider prettig was). En als straks die ene disk stuk gaat, dan moet ik vanaf de backup restoren naar die disk, dat wordt ook nog wel een dingetje

[Reactie gewijzigd door Pindamann op 22 oktober 2020 10:06]

Synology heeft trouwens ook een eigen cloud opslag voor backups, voor 100Gb is dat 10 euro per jaar.
Exclusief BTW, er komt dus nog iets meer dan 2 euro bij.300 GB is 24,99 (excl btw)
Daarna loopt de prijs hard op, 1 TB is 60 euro per jaar, iedere TB daar bovenop is 70 euro per jaar.

[Reactie gewijzigd door MeNTaL_TO op 21 oktober 2020 23:30]

Backup je je Synology dan ook naar Backblaze? Ik wist niet dat zoiets kon met Backblaze?
BackBlaze B2 heeft een Amazon S3 compatible endpoint; in de S3 job op je Synology verwijs je naar dat endpoint & klaar!
Wow dat wist ik niet! Dank je wel voor de tip.
Dropbox heeft niet de boot gemist, maar de boot laten zinken, meerdere hacks waar men heel slecht mee is om gesprongen. Het was lang een erg goede optie (en Office 365 absoluut niet), dat is alweer een aantal jaar geleden veranderd waarbij Office 365 Home waarschijnlijk de goedkoopste optie is voor cloudopslag (van enige kwaliteit).

We hebben zelfs een tijdje Dropbox overwogen voor zakelijke oplossingen, maar we gebruikte primair Egnyte. Onedrive for Business & Sharepoint Online werd pas een redelijke optie nadat ze na jaren bagger eindelijk de client vernieuwde (voor die tijd hoefte je maar te niezen en de client raakte corrupted).
Persoonlijk zou ik deze aan mij voorbij laten gaan en kiezen voor https://www.jottacloud.com/en/pricing.html. Goedkoper en nmi veiliger privacy wise.
Het enige sterke punt omtrent "privacy wise" is dat JottaCloud NU een Noors bedrijf is in tegenstelling tot de Amerikaanse Dropbox.

Het verleden leert dat wetten in de loop der jaren gewijzigd kunnen worden en/of dat bedrijven kunnen verhuizen naar een ander land of worden verkocht aan andere bedrijven die in een ander land gevestigd zijn.

Ik kan in de lijst met features geen puntje "encryptie" vinden. Je bestanden staan dus onversleuteld op een server van iemand anders. Een gemiste kans. Dezelfde vlieger gaat ook op voor Dropbox, die dan misschien jouw bestanden op haar schijven versleuteld met 256-bit AES-versleuteling. Maar de sleutel ervan blijft in handen van Dropbox.

Self-hosted pakketten zoals NextCloud en Seafile kunnen dit wel. En daar hebben een aantal bedrijven een service op gebouwd die echt niet onder doen voor Dropbox, GDrive, OneDrive e.d.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 21 oktober 2020 22:25]

Goed punt en goed advies. Ze slaan de files wel encrypted op maar support kan gewoon bij je bestanden, geen private encryptie dus. Ik ben het met je eens dat dit onvoldoende is. Je zou gebruik kunnen maken van https://github.com/rfjakob/gocryptfs of rclone crypt, maar dan ben je zelf een workaround aan het maken.
Dropbox controleert tegen 'een lijst' of je deze bestanden deelt. Die worden actief geblokkeerd.

Wat je natuurlijk kunt doen is een virtuele drive maken in je dropbox die al ge-encrypt is. Zo heb ik het jaren gedaan op mijn werk laptop ;)

Inmiddels zijn er veel andere cloud oplossingen waardoor ik dit niet meer doe. En zoals hierboven al gezegd, door het terugbrengen van het aantal gratis installs naar 3, ook steeds minder gebruik van gaan maken.

(of dit nog steeds is toegestaan weet ik niet.. )
Volgens Jottacloud's website:
If you store more than 5 TB of data on Jottacloud, your upload speed is automatically reduced. The reduction in upload speed is greater the more data you store in your account.
Gaan we kijken naar de uploadsnelheid die gelimiteerd wordt naarmate je meer uploadt, dan wordt het vanaf 5TB al niet meer zo interessant om te gebruiken. Let wel, dat is bij de persoonlijke abonnementen. Gelukkig hebben de families dat niet.

[Reactie gewijzigd door Luca op 21 oktober 2020 23:20]

Ben superblij met mijn Synology die veel meer kan en stukken sneller en goedkoper is. ;-)
Dit dus. 4 Bay nas met een af-en-toe sync naar een offline locatie. TB's ten overvloede. Werkt perfect. En een up/download van 100/100. Nou, geen O365 nodig hier.

[Reactie gewijzigd door NeFoRcE op 21 oktober 2020 20:02]

Ik denk dat je duurder uit bent met je synology! Uitgaande van levensduur synology 10 jaar, wd red 4tb gemiddeld 4,5 jaar.

Synology €500 / 10 = 50 pj
Schijven €93 * 4 / 4,5 = 83 pj

Dit is totaal €123 per jaar!

Dan heb je ook nog de kosten voor je offline storage.

Met OneDrive haal je gbit snelheden, alleen is de software wat CPU intensief.

[Reactie gewijzigd door CaptainCapslock op 21 oktober 2020 20:37]

Maar het gezinsabonnement kost 12x €16,99 = €203,88 per jaar voor 2TB. Dat is toch veel duurder dan €123 per jaar voor 4x4 = 16TB?
Hij heeft het dan ook over OneDrive van Microsoft en niet over Dropbox, daar zijn we het allemaal over eens dat het (te) duur is :-)
OK, ik reageerde op het artikel. Maar als we gaan shoppen:

Synology DS119j €113,14 / 10 = €11 pj
WD Red 6TB €156,90 / 4,5 = €35 pj

Totaal €46 per jaar! ;-)
Dat is wel heel tricky hoor, data op 1 disk. Dan moet je eigenlijk nog een 2e Synology hebben en daar de hele dag naar backuppen.
Back-up op één schijf? 8)7
OneDrive is €99 per jaar, dus dat is goedkoper dan een synology.

Ik heb ook een synology (en ook OneDrive trouwens) maar ik was toch wel teleurgesteld dat na iets meer dan 3 jaar de eerste disks al stuk gingen.

Synology apps op je mobiel om met je NAS te syncen zijn ook aanzienlijk minder goed dan die van de tech reuzen

Edit: Nevermind ik dacht dat mijn eigen comment de parent comment was

[Reactie gewijzigd door CaptainCapslock op 21 oktober 2020 22:35]

True... ik vergeleek het met O365 zoals de persoon met de NAS deed.

Dropbox is inderdaad echt te duur.
Daarnaast missen de stroomkosten nog in de berekening. Mijn 2-bay doet zo'n 18-22W. Als hij 24/7 aanstaat is dat zo'n 175 kWh per jaar en bij €0,22/kWh dus €38,50 per jaar. Geen wereldschokkend bedrag, maar eerlijkheidshalve moet je het wel meenemen in je berekening. Bij een 4-bay zal het iets minder dan het dubbele aan Watt zijn.
Ik gebruik een vrij grote Synology met tientallen TB aan storage, maar gebruik gewoon ook nog Office 365 zakelijk en Office 365 Home. Maakt het leven toch een heel stuk fijner en hoeft je NAS niet Internet facing te zijn of hoef je niet te klooien met een VPN naar huis als je je bestanden wil benaderen. De meuk in O365 kan ik dan weer prima backuppen op de Synology NAS. Die offsite sync is geen backup, als je bestanden encrypted raken, zijn die encrypted op beide locaties na een sync.
Qua integratie wellicht wel makkelijker inderdaad. Maar ik vermoed dat e.e.a. nog wel fijner werkt als dsm7 uit is. Voor wat betreft die encrypted; deze connect ik handmatig, waarbij ik eerst de gezondheid van m'n nas controleer. Gaat tot nu toe nog steeds goed :) *klopt af.
Ik gebruik ook een offsite sync van mijn Synology naar een Synology van familie. Die is wel beschermd tegen ransomware omdat hij iedere verandering als een apart bestand opslaat over ik meen 30 versies.
Yep en er is ransomware in omloop dat doodleuk versie op versie blijft produceren om zo version control te omzeilen, na 31 versies ben je het haasje. Dat is nu juist de reden waarom veel clouddiensten geen backup zijn, die gebruiken datzelfde model.

Vroeger had Dropbox een optie voor 'packrat' infinite versions, dat was interessant, maar daar hebben ze de stekker uit getrokken...
OK, wist ik niet, dank.
Als je synology hyperbackup gebruikt kan je ervoor kiezen om niet 30 versies te backuppen, maar om incremental backups te maken.

Dan maakt ie de eerste maand elke dag een nieuwe backup en daarna per week.

Als je bestaande files grote files niet heel veel wijzigt, dan kost het niet echt veel extra storage
Wanneer je je Synology wil beveiligen, kan je best met snapshots werken, zodat je redelijk lang terug kan gaan in de tijd. Je moet bij het opzetten wel even bekijken hoe je je data indeelt, want voor heel vaak wijzigende data snapshots bijhouden, kan veel plaats gaan innemen. Data die niet lang relevant is, moet ook niet lang bijgehouden worden, dus die kan dan best op een share staan waar een andere snapshot retention policy op zit, enzovoorts.1

Wanneer je vervolgens Hyper Backup gebruikt om (bijvoorbeeld naar een andere NAS) te backuppen, dan kan je ook nog waarschuwingen instellen per backup task, zodat je bij een onverwacht groot aantal gewijzigde/gewiste bestanden of hoeveelheid data een waarschuwing krijgt. Dat kan immers wijzen op een ransomware infectie, waardoor je die tijdig opmerkt en je beschadigde data beperkt blijft tot pakweg een dag.
Juist, en je hebt zelf de controle over je eigen gegevens. (en bent er ook zelf verantwoordelijk voor).

Als je een internet opslagdienst neemt betaal je gelukkig geen thuiskopieheffing _/-\o_
Ik ben juist net van Synology afgestapt. Prima apparaat, zonder meer, maar ik heb besloten dat ik een oplossing wil waar ik geen omkijken naar heb, en me geen zorgen hoeven maken over de backup, defekte schijven, afschrijving en vervanging, et cetera.
Voor veel cloudoplossingen heb je toch nog appart een backup nodig, want zo een cloudoplossing is niet meteen ook de backup.
Online opslag <> backup. Een backup is eenrichtingsverkeer, dat is bij online opslag niet het geval. Je zult dus ook backups moeten maken van je online opgeslagen spul.
Hoe ga je om met offsite backups?
Met hyperbackup naar familie.
Dank je. Dat ziet er mooi uit. En inderdaad, met een paar jaar dropbox family ben je zo uit de kosten.
Ik ben fotograaf en heb veel ruimte nodig. Op mijn eigen grote Synology staan die allemaal in RAID1. De kleine Synology die ik voor mijn familie heb gekocht heeft een forse USB disk aangesloten als doel voor de Hyperbackup. Daarnaast maak ik regelmatig nog een onsite backup op een USB disk die normaal niet is aangesloten op een computer en dus onbereikbaar voor ransomware.
Na jaren lang ditzelfde te hebben gedaan met Selective Sync in Dropbox op een enkele account ben ik blij dat ze dit eindelijk aanbieden.

Helaas voor hen host ik nu mijn eigen backup-server en gebruik in Sycthing op de systemen van familieleden. Over 1.5 jaar heb ik de kosten eruit. (SSD based)
Wat is de reden dat je SSD's gebruikt voor backup doeleinden?
Ik gebruikte eerst een HP T620 thin-client als server, deze had helaas geen SATA poorten die ik kon gebruiken. Dus ik zat al aan USB vast. Het stroomgebruik is laag en er is geen externe voeding nodig.

Draaiende schijven vertrouw ik gewoon minder en voor de prijs van een Dropbox jaarabonnement had ik een prima 1TB SSD.
Met draaiende schijven is nog altijd weinig mis hoor. Het is super proven en heeft als voordeel dat bij corruptie het vaak nog mogelijk is om heel veel data veilig te stellen indien nodig. Bij een SSD is het dan doorgaans meteen volledig einde oefening.
Ik heb een synology waar ik 8tb aan opslag heb. Gross daarvan zijn bestanden waarvan het niet boeit als ze weg zijn. En de bestanden die ik echt behouden wil hebben die worden dagelijk gebackuped naar de cloud. Alle devices maken een backup naar de nas en die maakt een backup naar de cloud. De nas is zelf ook ingedeeld als raid 5. Dus ik denk dat nas systemen geen vervangers zijn maar meer samenwerken met cloud opslag.
Dropbox had altijd betere synchronisatie dan Onedrive en bestanden delen was veel beter, daarom heb ik nog steeds dropbox, maar het lijkt maar een dun draadje waar de voorsprong van dropbox aanhangt (als de anderen ze niet al ingehaald hebben)

Maar ik vind dus wel dat je verder moet kijken dan de prijs. Dit is toch tweakers, niet kassa? :)

Niet dat Dropbox perfect is met software... Ik heb de Dropbox password manager in gebruik en ik vind het niet fijn werken. Hij blijft maar 2fa codes opslaan (misschien de schuld van de website html, weet ik niet) en dus heb ik automatisch opslaan uitgezet, maar nu krijg ik steeds een vraag of ik het wachtwoord wil opslaan... Er is geen "niet meer vragen voor deze site" optie. .
Ik heb nooit een andere passwordmanager gebruikt, maar ik heb er meer last dan gemak begin ik te concluderen.
Amen, ik ben van Onedrive overgestapt naar Dropbox, gezien ik deze prettiger vindt. Maar family sharing was toch echt nog wel een dingetje en gemis maakt van Dropbox een onbetaalbare grap. iCloud Drive of Onedrive bieden allemaal deze optie.

Dus ik spring virtueel een gat in de lucht.
Wat Dropbox ook zou moeten doen is meer tiers aanbieden want 2tb is voor mij alleen teveel maar bv 200 gb zou ik wel een abonnement voor willen voor 2 of 3 euro per maand.

[Reactie gewijzigd door Sahri op 22 oktober 2020 11:31]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee