Nederlandse langeafstandsdrone met lichtgewicht zonnefolie voltooit testvlucht

Een met lichtgewicht zonnepanelen uitgeruste langeafstandsdrone van het Nederlandse bedrijf Avy heeft in september een succesvolle testvlucht uitgevoerd. De drone moet relatief lange afstanden gaan afleggen, bijvoorbeeld voor het vervoer van medicijnen, bloed en monsters.

Het in Amsterdam gevestigde bedrijf heeft een video met korte beelden van de testvlucht gepubliceerd. Volgens het bedrijf was deze testvlucht van 2 september 'redelijk succesvol'. In de video is de verticaal opstijgende fixed-wing drone te zien met zonnepanelen boven op de vleugels. Het gaat om speciaal ontwikkeld zonnefolie van het in Rotterdam gevestigde bedrijf Wattlab. Dit lichtgewicht zonnefolie, dat te beschouwen is als de buitenste laag van de glasvezelvleugels, voegt volgens Wattlab geen extra gewicht toe.

Avy droneAvy drone

Door de toepassing van deze zonnecellen is het bereik vergroot. In de komende maanden worden zonnecellen met een hogere efficiëntie getest. Daarna zullen, bij een volgende toekenning van subsidie vanuit het Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, grotere vleugels worden getest om een twee keer zo groot vleugeloppervlak te kunnen bedekken met zonnecellen.

De huidige drone met de zonnefolie op zijn vleugels is wat het ontwerp betreft gebaseerd op de eveneens emissievrije Avy Aera, al heeft die nog geen zonnecellen op zijn vleugels. Door de aanwezige vaste vleugels is de volledig autonoom inzetbare drone volgens het bedrijf tot tien keer efficiënter dan een reguliere quadcopterdrone. Het maakt het mogelijk om flinke afstanden te overbruggen zonder te hoeven herladen. De drone kan Beyond Visual Line of Sight vliegen en meer dan 70km afleggen. De drone kan allerlei payloads vervoeren, met een gewicht tot 2,2kg.

Medical droneAvy is al onderdeel van de Medical Drone Service, een consortium met de ANWB, PostNL, KPN, Sanquin en Erasmus MC. Het doel van deze samenwerking is het onderzoeken hoe drones kunnen bijdragen aan de gezondheidszorg in Nederland. In de komende jaren wordt gekeken in hoeverre de drones een oplossing kunnen vormen voor medische leveranties. Volgens het Erasmus MC en Sanquin is het een uitdaging om medische goederen op tijd bij patiënten te krijgen, gelet op de dichtslibbende wegen. De Avy Aera-drones die bij deze dienst worden gebruikt, hebben een licht afwijkend ontwerp ten opzichte van de drone van de testvlucht van september; die laatste heeft namelijk de beschikking over zonnefolie op zijn vleugels en mist de verticale wingtips. De medische drones vliegen automatisch een vooraf geprogrammeerde route, waarbij de robot vanuit een commandowagen op de grond wordt bestuurd. De signalen worden primair over 4G verstuurd, maar er kan altijd handmatig worden ingegrepen en er is back-up als 4G uitvalt.

Avy is in 2016 opgericht met als doel het leveren van een bijdrage aan het verduurzamen van de transport- en luchtvaartsector en het versnellen ervan. Het bedrijf ontwikkelt emissievrije drones voor urgent medisch transport, ondersteuning van eerste hulpdiensten en natuurbescherming. Avy levert al een bijdrage bij medische projecten in Afrika. Wattlab is een start-up die is opgericht vanuit het Vattenfall Solar Team van de TU Delft. Dit bedrijf wil bijdragen aan energietransitie door zonne-energie op maat toepasbaar te maken. Wattlab levert zijn zonnepanelen en -folies onder andere ook aan Airbus, Damen en Picnic.

Door Joris Jansen

Redacteur

21-10-2020 • 15:00

72 Linkedin Whatsapp

Reacties (72)

72
69
34
4
0
30
Wijzig sortering
Op basis van de titel verwachtte ik iets meer over het nut van zonnefolie in de vleugels. Ik lees daar alleen over 'door de toepassing van deze zonnecellen is het bereik verlengd'. Valt er wat te zeggen over de toegevoegde waarde van het folie, bijv. in extra minuten vliegtijd, groter bereik in kilometers of maximum laadgewicht?
iets meer info was wel leuk geweest, maar kan dit wel uit de gegevens halen.

sunpower gen3,je3,e66
2x8cellen=16cellen
6,6gram per cell, maakt 16x 6,6=105,6gram (ex folie en wat kabel)
3,65Wp per cell maakt 16x3,65Wp=58,4Wp
dus op een lente dag haal je met gemak 60W
is het zomer met volle zon zit je rond de 40W (maar het vliegt, dus je hebt goede koeling dit zal meer richting de 60W zijn.)
met bewolking(niet te gekke bewolking zoals onweer) zal het ongeveer 15W zijn.

conclusie: dit zijn heftige zonnecellen. :9~
geen speelgoed zoals ik op mijn dak heb liggen.
maar hoever je daar mee kunt vliegen, geen idee.
wat voor W zou de motor gebruiken van zo een ding?

ter vergelijking ik heb hoog rendement panelen op mijn dak, die hebben 72cellen en bij elkaar 245Wp.
245Wp / 72 = 3,4Wp per cell.
de oudjes op mijn schuur doen met 72cellen maar 190Wp, 190/72=2,63Wp per cell. ;)

edit:
met 2x8cellen, zou het kunnen dat ze dit gewoon rechtstreeks op de accu/motor aansluiten.
heb je geen mpp of andere regelhardware nodig als wat de drone al heeft.
werken de cellen goed in de volle zon gewoon de elektra motor harder laten draaien en zo kun je zonder extra gewicht toch de cellen gebruiken.
dit is wel een beetje gokken of het ook zo gedaan is.
maar dit maakt dat het misschien niet eens meer als 200gram toevoegt aan de drone zelf. :?

[Reactie gewijzigd door migjes op 22 oktober 2020 12:20]

Je hebt die 60W heel aardig ingeschat, blijkt uit aanvullende toelichting van Wattlab op Dronewatch: https://www.dronewatch.nl...voorzien-van-zonnecellen/. De efficiëntie gaat zelfs nog iets omhoog, binnenkort.
was ook geen schatting, ik ken de back contact cellen wel. ;)
dus kon hem gewoon berekenen.
en aangezien de cellen toch nog aardig overeen komen met mijn cellen die ik op dak heb. (zelfde warmte coëfficiënt en cel maat)
kan ik gewoon door rekenen wat ze over de spec doen en als het warm is en als het bewolkt is.
zo doende 60 - 40 -15 W. (relatief doorgerekend naar de 1008cellen die ik op dak heb.)

zonnecellen dat lukt me wel, maar drone's geen kaas van gegeten.
is 60 - 40 -15 W veel voor dit soort motoren of is dit pinda's?
Volgens mij vraagt een drone als deze tussen de 200-250W aan vermogen in glijvlucht. Het paneel levert dus ook bij volle zon bij lange na niet genoeg energie om de drone rechtstreeks aan te drijven.
Het eerste wat in mij opkomt als het gaat om "bijvoorbeeld voor het vervoer van medicijnen, bloed en monsters" is de temperatuur. Dit is nogal temperatuur gevoelig. Hoe gaan ze die temperaturen regelen in zo'n drone?
Op de site van Medical Drone Service staat het volgende: In de drone zit een speciaal compartiment dat geschikt is voor het vervoer van medische goederen. Hiermee blijft de inhoud van het compartiment gedurende het vervoer te allen tijde stabiel. Avy zelf zegt dat met die medische drone temperature controlled medical goods worden vervoerd. Dus ik neem aan dat het qua temperatuur en de stabiliteit daarvan wel snor zal zitten en dat de drone daar verder geen invloed op heeft. Als is dat misschien ook onderdeel van de testen.

De drones mogen in Nederland overigens niet hoger vliegen dan 120 meter en de Avy Aera haalt een snelheid van 90km/u, dus qua snelheid zal het wel goed zitten in spoedsituaties @Centurion183

[Reactie gewijzigd door Koekiemonsterr op 21 oktober 2020 15:18]

Omdat deze drone Beyond Visual Line of Sight vliegt, valt hij per definitie in de categorie 'Specific' en die mogen ook boven de 120m.
Dat leek mij ook ja, maar op de site van de Medical Drone Service staat bij een vraag-en-antwoord die 120m genoemd. Maar goed, die info kan zomaar onjuist zijn.
ah, goed gespot! Ik had genuanceerder moeten zijn: in de categorie Specific kán het zijn dat boven de 120m mag worden gevlogen. Dat is afhankelijk van de Risk Assessment, en ik kan me goed voorstellen dat het risico van een aanvaring met een luchtvoertuig groter wordt geacht dan het risico van een aanvaring met een zendmast of wolkenkrabber.
Ik heb maar één keer gehad dat ik op 120m bang was tegen iets aan te vliegen. Tip: raak je verbinding niet kwijt achter een KPN zendmast 8)7
En anders kom je met een handje droogijs in de verpakking ook een heel eind.
niet verder dan 70km :+
Een goed geisoleerde/gekoelde doos? Zo doen ze dat nu ook tijdens spoed vervoer... Dat hoeft de drone zelf niet te regelen.
Zipline is hier al een tijdje mee bezig in een iets warmer klimaat.
Het zal niet voor alle medicijnen even makkelijk zijn.
Is zo'n drone dan ook nog snel genoeg als er spoedsituatie is?
Op Avy's website staat een maximale snelheid van 130 km/h, en een cruise snelheid van 85 km/h.
bijkomend voordeel dat deze recht op de situatie af kan vliegen ipv wegen te moeten volgen.
Let wel: De no fly zones e.d. in acht nemend. In Nederland kun je stukken minder recht vliegen dan je soms zou denken.
Mogelijke kunnen hier uitzonderingen op gemaakt worden net zoals bij andere spoedjes? Een ambulance mag namelijk ook gewoon door rood heen rijden wanneer deze spoed heeft.
En een traumaheli hoeft zich ook niet aan no-fly zones te houden volgens mij
De meeste "no fly zones" zijn gereguleerd luchtruim die met toestemming van de luchtverkeersleiding gewoon toegankelijk zijn. Dat hoeft dus zeker geen obstakel te zijn voor een professionele operatie. Trauma- en politiehelikopters mogen bovendien ook de meeste EHR's kruisen, ik kan me dus voorstellen dat deze drone een soortgelijke uitzonderingspositie krijgt.
We hebben geen echte no-fly zones, maar 'controlled air space'. Daar mag je in vliegen met toestemming van de luchtverkeersleider/beheerder van dat luchtruim.
Ik snap niet zo waarom een drone hier het beste is? Een motor koerier zou binnen Nederland toch ook even snel kunnen zijn?
Ja de drone kan recht vliegen, maar die moet ook opstijgen/landen.
Er zijn ongetwijfeld toepassingen waa een motorkoerier handiger is ja. Maar die zijn ook duur, kunnen niet direct vliegen maar via omweg, moeten worden opgeleid (rijbewijs), in dienst worden genomen en behoeven infrastructuur. Zo'n drone is gewoon de lucht in knallen en superzuinig in een rechte lijn op het doel af. Het verschilt ongetwijfeld van use case tot use case wat het handigst is. Maar als we het niet proberen weten we ook niet wat er werkt.

Bijv. Rwanda is bezig met drones voor medische deliveries. Leuke video overigens, ze gaan in op issues zoals hoe voorkom je dat je GPS wegvalt en je niet kan opstijgen daardoor en hoe laat je ze landen. Voordelen die hier ook worden genoemd zijn dat er geen infrastructuur nodig is.

Wat misschien ook mee speelt, maar dat is puur speculatie van mijn kant en kan ik niet onderbouwen: drones zijn zuiniger. Ik haal er niet uit hoeveel energie dat ding consumeert maar gezien de huidige accutechnologieen zal dat ding geen tientallen kWhs aan capaciteit hebben.
Er zijn gebieden zoals de waddeneilanden waarbij je moet wachten op een boot, terwijl een drone gewoon in 1 keer naar de bestemming toe kan.
Niet helemáál waar. Voor de Waddeneilanden heeft de ANWB al dedicated ambulanceheli's die in tegenstelling tot de echte traumaheli's al voor veel kleinere dingen worden ingezet.

Een drone is wel een stuk goedkoper en natuurlijk beter voor het milieu.
Ik weet dat ze daar aparte helis voor hebben maar, zoals je zelf zegt: duur, slecht voor milieu.

De wadden was ook slechts een voorbeeld en dit zou ook goed in andere delen van de wereld gebruikt kunnen worden waar je niet snel kan komen op een goede manier.
die kan geen spits in een stad door tegen 85km/h zonder boetes en ongevallen
Zoals in het stuk vermeld staat zou het een vervanger kunnen zijn in situaties waar het verkeer dicht geslibt is.

Als er grote spoed is en een helicopter een optie is zal dat vast beter werken dan zo'n drone. Maar als het alternatief een koerier is die vervolgens in de file komt te staan is deze drone zeker sneller ter plaatse.
De bloedbank (Sanquin)heeft gewoon auto’s met blauw zwaailicht+sirene en hebben van die file, indien nodig, iets minder last dan een normale koerier. Wel lijkt mij een drone vele malen sneller indien deze weinig restrictie heeft qua vliegen.
Alleen als de zon schijnt en niet te veel wind staat.
In deze tijd van het jaar, niet echt handig i.v.m. de wind.
Daar zat ik ook aan te denken, deze drone zal niet kunnen vliegen als het weer te slecht is.
Het gaat er niet alleen om of het snel genoeg is maar of het rendabel is. Aan een snelle drone heb je weinig als de afstand te groot is of het in totaal te veel tijd kost om de drone te voorzien van het juiste medische middel of een geschikte leverplek te gebruiken. En dan is het maar de vraag of die snelheid werkelijk een grote rol speelt.
Andersom is een auto of motor naturlijk super-onrendabel voor enkelstuks leveringen zoals medische spoed goederen: een auto + chauffeur per levering.. Niet voor niks dat alle grote transportbedrijven hier al jaren enorm in aan het ontwikkelen zijn.
Ik denk dat het in veel gevallen sneller is dan een ambulance sturen. En niet onbelangrijk: ook een stuk veiliger dan met hoge snelheid tussen het overige verkeer heen racen.
Hmm, zou een kantelrotor niet efficienter zijn?

Want eenmaal in horizontale vlucht heb je vier stuks balast bij je op deze manier.
Die 4 motoren (plus props en elektronica) maken tijdens het vliegen niet veel verschil. Zodra de drone eenmaal in 'vliegtuigmodus' vliegt, heb je maar vrij weinig kracht (en stroom) nodig om te blijven vliegen.

Een tilt-rotor opstelling brengt ook weer een stukje extra complexiteit met zich mee. Daarnaast kan het vliegtuig ook als multirotor opereren in het geval van problemen.
Nee. Zeker niet op langere afstanden. Dat heeft te maken met de invariabele instelhoek ('vaste spoed') van deze kleine propellers. Naarmate je meer voorwaartse snelheid hebt, komt het de efficiëntie ten goede om een steeds grotere spoed te hebben.

Kortom, het is waarschijnlijk beter om vier propellers te hebben die een kleine spoed hebben (puur voor hovering) en één propeller met grotere spoed voor voorwaartse snelheid. Overigens, een extra motor is wellicht zwaar, maar een complex kantelmechanisme is dat ook. Bovendien is een kantelmechanisme ook een extra complexiteit voor de autopilot.
Ah, ja een met variabele prop pitch wordt het nog ingewikkelder natuurlijk.

Helder!
Je hebt 4 rotors nogig om je goed te kunnen positioneren tijdens een landing waar weinig ruimte is.
Wellicht zou het met 1 kantelrotor achter, in combinatie met 2 rotors voor kunnen. Je hebt dan wel minder controle.
Ik snap de huidige configuratie ook niet. Kantelen van de rotor zou zelfs niet hoeven, als je maar twee (beschermde) rotors aan de zijkanten installeert en de vleugels zo maakt dat hij rechtop kan staan: https://www.horizonhobby....ert-vtol-rtf/EFL1800.html

Wat ik ook niet snap:
Dit lichtgewicht zonnefolie, dat te beschouwen is als de buitenste laag van de glasvezelvleugels, voegt volgens Wattlab geen extra gewicht toe.
Ze voegen iets toe, maar het heeft geen gewicht? In het persbericht staat:
The gain was found in the wings, while maintaining aerodynamics and without increasing the weight.
Dan vermoed ik dat ze de samenstelling van de vleugels gewoon hebben veranderd, om ruimte te maken voor de zonnepanelen en genoeg sterkte te bewaren zonder totaal gewicht te verhogen. Gewicht zou dan waarschijnlijk nog lager kunnen als ze alleen die verbeteringen hadden doorgevoerd zonder zonnepanelen.

En ja, ik noem het zonnepanelen, want dat 'zonnefolie' snap ik ook al niet: er zitten gewoon zichtbare panelen op, en in het filmpje zie je ze ook panelen plaatsen. Wat ik daar dan vermoed is dat het speciale panelen zijn waar geen bovenste beschermende laminaatlaag op zit. Dan zou die 'zonnefolie' gewoon een wrap zijn die ze over de hele UAV hebben gedaan.
Lamineren van vliegtuigjes is een vrij bekend proces in de RC-wereld. https://www.youtube.com/watch?v=U6hD7CeWEt4 (ik doe het zelf ook)
Dan vermoed ik dat ze de samenstelling van de vleugels gewoon hebben veranderd, om ruimte te maken voor de zonnepanelen en genoeg sterkte te bewaren zonder totaal gewicht te verhogen. Gewicht zou dan waarschijnlijk nog lager kunnen als ze alleen die verbeteringen hadden doorgevoerd zonder zonnepanelen.
Als de de toplaag van de vleugels hebben vervangen door de zonnefolie dan blijft het gewicht gelijk, ze hadden geen gewicht kunnen besparen door de toplaag weg te laten.
Een "zonnepaneel" is normaliter een paneel, waar meerdere zonnecellen op bevestigd zijn. Er zitten geen panelen op deze vleugels, er zijn wat cellen geintegreerd. Of je zou de vleugel zelf een "zonnepaneel" moeten noemen maar dat lijkt me ook weer wat oneerbiedig.

Ik snap het voordeel wel van een quad-rotor opstelling met bijbehorende stabiele vluchtconfiguratie. Ik neem aan dat het doel is deze drone in weer en wind naar allerlei ziekenhuizen of apotheken te laten vliegen, en volautomatisch te laten landen. En dat met een (losliggende?) belading die door een leek in het vrachtruim gemikt is.

Het enige waar ik nog een oplossing voor zo zoeken is om te zorgen dat de rotors altijd in de vliegrichting tot stilstand komen, in plaats van haaks daarop. Dat zou nog wat weerstand kunnen schelen.
Mijn impressie van de beperkte info is dat de vleugels versterkt moeten worden. Ze hebben hierbij gekozen om de zonnefolie 2 functies te geven: versterking en zonnepaneel.

Zonder de zonnefolie moet er alsnog een andere folie op voor de versterking. In dat kader kan ik me voorstellen dat de zonnefolie geen extra gewicht met zich meebrengt.
Ze hebben hierbij gekozen om de zonnefolie 2 functies te geven: versterking en zonnepaneel.
Versterking van de constructie lijkt me lastig, silicium plakken breken liever dan dat ze buigen, nogal vervelend voor een vleugel. En als het echt voor de sterkte was zou ik verwachten dat de tweede rij in 'baksteenformatie' geplaatst zou zijn, dus de helft verschoven t.o.v. van de eerste.
Echte folie wordt op een rol gemaakt. Wat we zien in de filmpjes hierboven zijn toch echt 'gewone' silicium wafers. En ook wafers voor het maken van chips zijn meestal dunner dan een millimeter. Het lijkt me dat ze misschien nog een andere techniek in petto hebben?
Met de claim van minder dan 1kg/m2 zou de silicium laag dus niet dikker zijn dan 0.42mm.

[Reactie gewijzigd door scholtnp op 21 oktober 2020 16:43]

Iets zegt mij dat de mensen betrokken in dit onderzoek dit waarschijnlijk wel hebben overwogen..
Misschien moeten bedrijven wat vaker motiveren, waarom ze voor een bepaalde techniek gekozen hebben of juist niet.
Ik begrijp best, dat het niet in het belang van het betreffende bedrijf is en dat ze eventuele concurrenten niet wijzer willen maken.
Maar maatschappelijk gezien, kan dit best wel interessante data zijn om van te leren.
Nou nou je kunt ook overdrijven zeg. Wat een negatieve toon, om niets. Je moet je hier toch wel iets hardop af kunnen mogen vragen? Dit soort tech is niet per se te hoog gegrepen voor velen hier hoor, daar kan men gewoon over meedenken.

[Reactie gewijzigd door KleineJoop op 21 oktober 2020 15:52]

Doet mij denken aan mijn parrot disco met 4g mod: https://github.com/uavpal/disco4g

De parrot disco is ook een fixed wing drone met camera en met de 4g mod biedt deze ook 'unlimited' range. Je bent nog enkel afhankelijk van de batterij.
Erg leuke mod en als je de control unit (CHUCK) in een andere fixed wing zet kun je er zelfs 3~4 uur lang mee vliegen.
Zie bijv hier voor meer info en beeld: https://www.youtube.com/watch?v=RHX-eF6yyqM
Mooie ontwikkeling. Straks krijg je als Burgerhulpverlener een AED-alert met de melding dat de AED naar de locatie vliegt en daar aanwezig is wanneer jij er bent
Dan heb ik goed nieuws voor je dat sneller werkelijkheid wordt: Alle treinstations krijgen AED's.
Dat is al iets, maar nog niet ieder dorp heeft een treinstation. Mijn ervaring is dat juist in deze dorpen de AED's minder aanwezig zijn.
Het grootste deel van het oppervlak van Nederland ligt niet in de buurt van een station en helaas ook niet in de buurt van een AED. Dit soort verspreiding is prima op basis van waar de meeste vraag zou zijn, maar daar hebben al die patiënten die buiten die gebieden in nood zijn niets aan. Aan de andere kant mag je je ook afvragen of het wel realistisch is dat daar met een drone een oplossing voor komt. Het kost alsnog veel tijd om een drone gereed te maken en te verplaatsen, tenzij je veel gaat investeren in het aantal drones, beschikbaarheid van mensen om ze te bedienen, het onderhoud en selectief bent wanneer je die drones in zet. Net zoals we nu al selectief zijn wat rendabel is om AED's aan te schaffen, te plaatsen en te onderhouden.
TU Delft heeft een AED drone (in ontwikkeling). Ik heb er al een demootje van gezien op video.
https://www.youtube.com/watch?v=y-rEI4bezWc

[Reactie gewijzigd door fl1p op 22 oktober 2020 08:27]

Volgen het Erasmus MC en Sanquin is het een uitdaging om medische goederen op tijd bij patiënten te krijgen, gelet op de dichtslibbende wegen.
Is dat werkelijke het probleem of is dat meer een excuus om dit als mogelijke oplossing te willen zien en het ondertussen als goedkope marketing voor de genoemde merken te gebruiken?

Schaarste aan medische goederen op locaties hebben is ook op te lossen door die goederen te verspreiden in plaats van steeds centraler te willen distribueren. Op tijd medische goederen bij patiënten krijgen is ook op te lossen door beter te plannen en meer van bestaande mogelijkheden van transport gebruik te maken. Voor de uitzonderingen is het dan handig om iets achter de hand te kunnen hebben als aan bepaalde voorwaarden is voldaan (zoals hulpverleners in de buurt hebben die net zo goed moeite hebben met bereiken van patienten). Dus waarom perse iets 'moderns' als oplossing naar voren schuiven terwijl er net zo goed geinvesteerd kan worden in het beter nadenken over stellen van prioriteiten met bestaande middelen? (en nee dit is geen drone of innovatie bashen maar oprecht afvragen of de motivaties in de medische wereld wel liggen bij de zorgprioriteiten. Afvragen of ze niet eerst een oplossing bedenken voor een probleem dat er niet lijkt te zijn en er niet hoeft te komen zonder deze oplossing)
Je stelt een valide vraag: is dit niet een oplossing op zoek naar een probleem? Op dit soort vragen is echter nooit een bevredigend antwoord mogelijk. Het zal echt wel eens voorkomen dat een schaars medicijn (of bijvoorbeeld een medicijn dat op verzoek gemaakt moet worden) snel over een grotere afstand vervoert moet worden. Maar dat gaat jou niet tevreden stellen en je komt ongetwijfeld met de vervolgvraag: hoe vaak is dat dan? Is het aantal keren dat dat gebeurt de investering wel waard? En als antwoord krijg je een getal (x-keer per jaar) en dan kom je er nog niet uit, want wie bepaald welke investering verantwoord is voor die paar keer dat het nodig is?

Maar grappiger is dat je begint met een vraag en daar vervolgens een stelling van maakt:
Dus waarom perse iets 'moderns' als oplossing naar voren schuiven terwijl er net zo goed geinvesteerd kan worden in het beter nadenken over stellen van prioriteiten met bestaande middelen?
Je maakt dus duidelijk dat je eigenlijk het antwoord op je eerste vraag al weet en daar ook al een oordeel over hebt.

[Reactie gewijzigd door multikoe op 21 oktober 2020 19:36]

Wat mij de grootste uitdaging lijkt voor zo'n wing is het landen op afstand. Zelf speel ik met fixed wings gooi je hem de lucht in en land je weer naast je. Als je moet landen op zeg 5km afstand dan zitten er te veel bomen en gebouwen o.i.d. tussen voor een goede connectie wanneer je laag bij de grond komt, vooral videobeeld kan dan erg slecht worden naar mijn ervaring zelfs al zit je op de 1280mhz. lange afstanden lukt alleen wanneer er (niet te veel) obstructies zitten wat betekent niet te laag bij de grond op lange afstanden.

Ik ben benieuwd hoe dit bedrijf hier mee om gaat om te de straat te kunnen landen op 5km.

Verder is solarplane niet compleet nieuw hier een leuke Youtube die ik volg die allerlei van dit soort projectjes heeft, deed mij hier erg aan denken:
https://www.youtube.com/watch?v=SwbJJoe09DI
offtopic: gebruiken jullie in NL echt het woord leverantie in gesproken conversaties? levering is het enige waar ik ooit van gehoord heb
Anoniem: 63672
21 oktober 2020 15:48
...bij een volgende toekenning van subsidie vanuit het Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
Hoeveel heeft de belastingbetaler hier al voor moeten betalen? En wat gaat het dit keer kosten?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee