Vivo gaat smartphones verkopen in Europa, maar nog niet in Benelux

Vivo gaat zijn smartphones verkopen in Europa. De Chinese fabrikant begint daarmee in zes landen, maar Nederland en België zitten daar nog niet bij. De telefoons, waaronder de nieuwe vivo X51 5G, komen onder andere naar Duitsland en Frankrijk.

Ook in Italië, Polen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk gaat vivo zijn smartphones verkopen. Het topmodel van de line-up voor Europa is de vivo X51 5G, dat is de Europese variant van de eerder dit jaar geïntroduceerde vivo X50 Pro met 'gimbalcamera'.

Verder gaat vivo midrange-smartphones aanbieden in Europa: de Y70, Y20s en Y11s. Die toestellen hebben volgens de fabrikant een lange accuduur. Alle vivo-telefoons die in Europa uitgebracht worden, krijgen een Snapdragon-soc en een 'minimalistische versie' van Android. Ook brengt de fabrikant draadloze oortjes uit: de vivo True Wireless Earphones.

Vivo heeft in november vorig jaar al kantoren opgezet in Europa, waaronder een Europees hoofdkwartier in de Duitse stad Düsseldorf. Daar werken nu meer dan 70 mensen. Nog eens 120 zijn werkzaam bij kantoren in de andere landen waar vivo nu actief is.

Het Chinese merk vivo bestaat sinds 2011 en is onderdeel van het concern BBK Electronics, dat ook de merken OnePlus, Oppo en realme in zijn portfolio heeft. Die drie merken verkopen al telefoons in Europa, ook in Nederland en België.

Vivo heeft in China de tweede plek in handen op de smartphonemarkt en het merk is marktleider in India. De fabrikant is actief in dertig landen en had in het tweede kwartaal van dit jaar volgens analistenbureau Canalys een wereldwijd marktaandeel van 9 procent.

Vivo komt geregeld in het nieuws met concepttelefoons. Onlangs toonde de fabrikant nog een toestel met een afneembare draadloze uitklapcamera. In 2018 was vivo de eerste fabrikant die een 'fullscreensmartphone' toonde met een uitklapcamera, zonder een gat of inkeping in het scherm voor de frontcamera.

Vivo X51 5G
Vivo X51 5G

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-10-2020 • 11:10

48 Linkedin Whatsapp

Reacties (48)

48
47
26
2
0
9
Wijzig sortering
Wat is het toch dat de Benelux er steeds buitenvalt. Is dat ook niet zo bij Google Pixel phones? Is ons belastingstelsel bijvoorbeeld te onvoordelig voor ze of iets dergelijks? Ik kan er niet bij dat onze landen te klein zijn.
Vivo neemt 6 landen die allemaal groter zijn dan ons qua inwoneraantal, dus die mogelijkheid is er zeker.

Je belasting-'theorie' gaat niet zozeer op vermoed ik, want Realme bracht haar telefoons juist wel eerder in Nederland en de Benelux dan in Duitsland:
https://m.gsmarena.com/re...ovember_4_-news-39885.php
(1e paragraaf)
Duitsland: 83.0 miljoen mensen
Frankrijk: 70.0 miljoen
UK: 66.7 miljoen
Italië: 60.4 miljoen
Spanje: 47.0 miljoen
Polen: 38.0 miljoen
...
...
Nederland: 17.3 miljoen
België: 11.5 miljoen
Luxemburg: 0.6 miljoen

Dus ergens in hun kosten/baten afweging tussen 38.0 en 17.3 miljoen mensen gaat de uitslag van ja naar néé. En zelden worden Benelux-landen toch als één afzetmarkt gezien, ieder land heeft immers toch eigen wetgeving en taal, wat de boel alleen maar compliceerd.
De kans is groot (erg groot) dat deze telefoons via Rotterdam of Antwerpen komen.

Hoe moeilijk kan het zijn om gewoon te verkopen aan Coolblue ofzo.

Dat zal niet het probleem zijn, wat zijn de extra kosten per land?
Een aantal voorbeelden:
- Vertalen van de software (en het blijven bijwerken daarvan).
- Consumentenservice en ondersteuning aanbieden.
- Het opzetten van een distributiesysteem voor het verwerken van schadereparaties.
- Reclame maken in het Nederlands.

Als deze kosten allemaal (hypothetisch) hetzelfde zijn per land, dan is de kosten/uitgaven ratio positiever voor landen met meer mensen, want voor dezelfde uitgaven heb je meer potentiële kopers.
Puntje 3 en 4 zijn niet nodig. De post werk prima naar het buitenland.

puntje 1 misschien als ze een eigen schil draaien ipv android stock.
puntje 2 is makeklijk dat leg je bij de verkoper neer. Als ze willen verkopen moeten ze dat regelen.
Natuurlijk zijn punt 3 en 4 wel nodig. Ik denk niet dat er veel consumenten blij zijn als ze een product voor reparatie naar het buitenland moeten sturen. En reclame in het Duits of Frans? Hoe zie je dat voor je als je geen Nederlandstalig marketingmateriaal gaat maken.

In ieder land waar je aanwezig bent moet je gewoon een complete organisatie hebben. Anders kan je het net zo goed niet doen. En dat laatste is dus waar ze voorlopig voor kiezen.
Ze hoeven niet per se reclame te maken. Er zijn genoeg bedrijven, waaronder ook telefoonbouwers, die weinig tot geen reclame maken en alsnog goed beuren. Maar het is zeker iets om mee te nemen in de kostenafweging.
Ook een hele grote kans dat deze telefoons juist via Polen komen, is bij veel Huawei, Xiaomi en Realme telefoons op dit moment ook al het geval. Maar wordt even afwachten wat Vivo doet.
De vraag is natuurlijk ook wat deze telefoons gaan kosten. In bijv. Spanje hebben mensen het allang zo breed niet meer, dus als Vivo telefoons voor €899 gaat aanbieden, dan valt er in Spanje niet zo veel aan te verdienen. In Nederland zouden ze dan een stuk meer eraan verdienen, ondanks dat het aantal inwoners lager ligt, simpelweg omdat de gemiddelde Nederlander *momenteel* meer te besteden heeft dan de gemiddelde Spanjaard.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 21 oktober 2020 16:30]

De X51 5G gaat €799 kosten.

De rest zijn entry level/midrange toestellen zonder 5G. Qua prijsstelling is Vivo vergelijkbaar met OPPO.
Nederland heeft een hoger modaal inkomen dan al deze landen. Is volgens mij helemaal niet interessant voor merken die geen “flagship” model hebben. Het marktaandeel Galaxy S en Note en IPhones is in Nederland vrij hoog.
Wat is het toch dat de Benelux er steeds buitenvalt. Is dat ook niet zo bij Google Pixel phones? Is ons belastingstelsel bijvoorbeeld te onvoordelig voor ze of iets dergelijks? Ik kan er niet bij dat onze landen te klein zijn.
Goede vraag... dit kunnen uiteenlopende redenen zijn, bijv dat na marktonderzoek blijkt dat Nederlandse en Belgische gebruikers met name geinteresseerd zijn in iPhones en Samsungs.

Er zal toch wel een bewuste keuze in worden gemaakt neem ik aan.
Denk ik ook. Maar als je vrijwel onbekend bent nog in een land dan scoren wij dus eigenlijk echt heel laag als we het over vivo 'fans' hebben. Ik volg Ben's gadgets reviews en daar komen dit soort telefoons om de haverklap voorbij en ze zijn best wel gaaf die dingen.
Ik ken Ben niet, Vivo wel eens van gehoord.

Zoals anderen aangeven zal er vast marktonderzoek gedaan zijn.
Wellicht hebben ze ook gebruiksstatistiek van telefoons die direct/indirect via grijze import in Europa zijn beland ? Dat zou een goed beeld kunnen geven van hoeveel interesse er is in bepaalde gebieden.
Anoniem: 1463186
@maradesign21 oktober 2020 12:06
Maar hoezo kan je er niet bij dat onze landen te klein zijn? De Benelux is qua inwoners en taal vrij klein, dus het is helemaal niet zo gek om daar niet meteen op te richten. Alle landen waar het uit komt zijn groter en hebben daarnaast nog een stuk groter taalgebied ook.
Ik doelde meer op het feit dat ondanks we kleine landen zijn dat dit niet de hoofdreden is om de benelux nog niet te serveren. Maar als ik op de comments af ga en even zelf wat mag speculeren, snap ik dat het wel degelijk een reden kan zijn. Als iphones en samsungs hier inmens veel populairder zijn naast alle andere merken die hier ook al te krijgen zijn. Dan kan ik mij wel goed voorstellen dat ze denken, daar beginnen we nog maar even niet aan.
Ons belastingstelsel maakt het in de regel juist interessant om hier kantoor te houden. Daarom hebben partijen als Ikea en Ferrari hun hoofdkantoor in een Nederlandse rechtspersoon omgevormd.

Zoals anderen zeggen is het waarschijnlijk simpelweg dat grotere landen interessantere markten zijn waar ze meer afzet verwachten en daarom daar eerst voet aan de grond willen hebben qua infrastructuur. Het kan ook zijn dat de markt hier dermate is dat ze verwachten dat Oppo, Realme en OnePlus wel interessant zijn om aan te bieden, maar Vivo niet, of dat het te veel variatie is.
Nederlanders hebben minder moeite om iets via internet te kopen uit het buitenland. Als een Fransman iets in het Engels ziet is ie al weg.
ViVo pannen, de naam is al in gebruik.

Dat is wat ik denk ;) . Grootte zal het denk ik ook niet zijn. Ondanks het formaat behoren wij alsnog tot de rijksten. Dus ondanks de "kleinere afzetmarkt" mogelijk hogere verkoopaantallen.

[Reactie gewijzigd door Die Bruine op 21 oktober 2020 12:44]

Ons land is te klein inderdaad.
Wat ik al even storend vind is dat Tweakers het altijd over de Benelux heeft terwijl er alleen België en Nederland bedoeld wordt. De Benelux is geen geografische aanduiding en heeft daar niets mee te maken. Dat men "voor het gemak" de term gebruikt om België en Nederland in één adem te noemen is gewoon onprofessioneel en bewijst alleen dat men eigenlijk niet weet waar men het over heeft.
Benelux is een veel gebruikte geografische aanduiding binnen marketing. Net als bijvoorbeeld DACH (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland), Iberia, etc.
Praktisch valt Luxemburg vaak onder Belgie. Als we even naar ons vakgebied kijken: Proximus en Orange zijn de belangrijkste providers in Luxemburg, beide aangestuurd vanuit Brussel als een soort van dependance. En dat geldt voor heel veel bedrijven.
Wat is een "minimalistische versie van Android? Vanilla Android of juist een supersimpele eigen schil er omheen?

Edit: het lijkt op een eigen versie inderdaad:

Simplicity and Utter Sophistication
Our ‘Original Design’ philosophy is all about simplicity and thoughtful details.
All key information is presented clearly, and fingertip control is convenient and intuitive.
The result is a comfortable and smart user experience that is achieved effortlessly.

https://www.vivo.com/en/funtouch

[Reactie gewijzigd door P_Tingen op 21 oktober 2020 11:31]

In deze review wordt de nieuwe funtouch os kort belicht. Lijkt een minimale schil te zijn, beetje zoals oxygenOS nu heeft. Althans zo komt het op mij over.

https://youtu.be/5sqOU_FwFC8

[Reactie gewijzigd door 13art op 21 oktober 2020 12:52]

Wel interessant, want ik weet nog al te goed hoe Funtouch OS in Azië kon rekenen op flink wat kritiek. Hopelijk doen ze het hier beter, en misschien wel deels zoals zusterbedrijf OnePlus met een Aziatische en een Westerse variant van hun software.

Als je de Aziatische variant vergelijkt met de Global variant lijkt er inderdaad redelijk wat verschil te zijn:
https://www.vivo.com.cn/funtouchos (gebruik evt. een vertaalfunctie)
https://www.vivo.com/en/funtouchos
Ik dacht dat Vivo al jaren lang te koop was in NL, weer wat geleerd.
Of is dat grijze import?
Grijze import idd. Je kan de telefoons makkelijk via een webshop binnenhalen.
Luxemburg hoort ook bij Benelux, het is niet alleen Nederland en Belgie.
Politiek getinte reactie allicht, heb zelf een Huawei op dit moment, super stukje hardware. Maar ik word met de dag verdrietiger met wat China uitspookt met Oeigoeren, Tibetanen, mensen in Binnen-Mongolie en om over Hong Kong nog maar te zwijgen.

Allicht symbool politiek met alles wat er uit China komt, maar als ik een keuze kan maken kies ik voor een merk uit een ander land.
Je kan wel voor een mark uit een ander land kiezen maar hoe groot is de kans dat dat merk ook weer in China laat produceren ?

Dan zijn er merken die misschien niet in China laten produceren maar die lopen dan weer hopeloos achter qua specs.

Veel keuze is er niet war dat betreft.

Maar let op met commentaar op China, voor je het weet heb je weer een reactie van een bekend 50 cent medewerker uit China die hier al sinds 2018 actief is en je om de oren slaat dat het allemaal niet zo is en dat de USA de grote boosdoener is en ontkend waar jij nu commentaar op hebt.
Je kan wel voor een mark uit een ander land kiezen maar hoe groot is de kans dat dat merk ook weer in China laat produceren ?
Maar daar zit nog steeds een fundamenteel verschil in: de Chinese overheid heeft geen zetel in de RvB van Apple, Samsung, HP, Sony, etc etc. Maar wel bij de Chinese merken.
Lastige discussie.
Velen hardware onderdelen van telefoons, camera's, laptops en zelfs auto accu's voor een Tesla komen uit China.
Maar ook allerlei kleding van bijvoorbeeld een Zara, C&A en H&M komen uit China.
Niet te vergeten het covid-19 virus.

Mogelijk is het een goede telefoon, maar moreel gezien moeten wij op wereld niveau het hele China verhaal revalueren en investeren in landen als Sloakije, Roemenie, Bulgarije en Midden+Zuid Amerika.

[Reactie gewijzigd door pancake82 op 21 oktober 2020 12:30]

Sinds Vivo zich wilde terugtrekken als sponsor van de Amerikaanse basketbalcompetitie NBA, tenzij er excuses werden gemaakt, omdat een clubeigenaar zijn steun uitsprak voor de demonstranten in Hongkong, ben ik totaal klaar met dat merk, en eigenlijk met alle Chinese merken. Als Nederlandse consument besef je je dat in eerste instantie niet zo, maar de Chinese telefoonfabrikanten staan volledig achter het beleid van de communistische partij. Dat is hoe het in China werkt en daar wil ik persoonlijk niets mee te maken hebben.
Ik heb ook wel een dubbel gevoel. Ik wil graag bijdragen aan de ondergang van het Amerikaanse rijk maar ja het Chinese rijk is ook niet gezellig :'(
Dit is een keus die je kan maken. Maar even buiten wat je commerciële partijen uit die landen kan verwijten in deze, en het feit dat dit enorme landen zijn waarin alle meningen echt niet hetzelfde zijn, maak je je leven wel moeilijk.

Apple maakt dankbaar gebruik van de onethische fabrikagemogelijkheden die daar zijn. Ben je daar ook tegen? Apple is het ergst maar verre van het enige merk dat dit doet.

Verder hoop ik dat je dan ook consequent bent over acties van de VS in het Midden-Oosten of het verleden van ons land over de hele wereld en jegens de eigen (Joodse) mensen in de tweede WO. Ik neem ook aan dat je ook niets bij de Media Markt koopt en geen Opel of VW/VAG rijdt in dit opzicht en in het geval van het laatste merk ook nog nav de leugens omtrent NOx-uitstoot en dierproeven?

Je bent ook op de hoogte van de conflictmaterialen die in je telefoon verwerkt zitten?

Kortom, buiten dat het zeer kortzichtig is om aan een merk het gedrag van een land toe te wijzen (ja ook als die merken innige banden hebben met de overheid zoals Huawei, want dit betekent niet dat ze ook verantwoordelijk zijn voor acties op andere, irrelevante beleidsfronten), hebben de commerciële spelers zelf ook het nodige op hun kerfstok aan onethische beslissingen en praktijken en zijn westerse merken in veel gevallen niets beter.
Jouw antwoord was natuurlijk te verwachten. En ja, daar ben ik van op de hoogte. Daarom ook mijn verwijzing naar 'symboolpolitiek.' Maar er weinig landen waar het bedrijfsleven en de staat zo innig vervlochten is als in China. Dus bedrijven afrekenen op het buitenland beleid is niet zo onfair.

Verder weet ik niet zo goed wat het punt is wat je wil maken? Elk 'huisje heeft z'n kruisje' maar elke dag 100% - bewust - consequent zijn is niet te doen. Ik blijf geloven dat alle beetjes helpen en waar ik het me kan veroorloven te stemmen met mijn portemonnee doe ik dat.
Maar er weinig landen waar het bedrijfsleven en de staat zo innig vervlochten is als in China. Dus bedrijven afrekenen op het buitenland beleid is niet zo onfair.
Dit is wel een pakket aan flinke aannames. Maar zoals ik al zei, stel dat dit zo is, denk je werkelijk dat ze invloed hebben op het beleid rondom de Oeigoeren of Tibet? Of zou het puur over factoren gaan die gerelateerd zijn aan hun business?

Verder komt het ook inconsequent over dat je enerzijds roept 'ieder huisje heeft zijn kruisje' en anderzijds dus Chinese partijen wil aanspreken op iets waarvan je helemaal niet kan stellen dat zij daar invloed op hebben. In het geval van de voorbeelden die ik noemde zijn het wel degelijk specifiek die bedrijven geweest die opportunistisch gedrag hebben vertoond en daar mensen mee hebben geraakt.
Sorry, maar dat zijn geen aannames. Verder vind ik echt dat je aan 't nitpicken bent. Met jouw instelling gebeurd er vrij weinig in de wereld. Veel plezier vandaag op het internet. :Y)
Dus jij denkt dat ze wel die invloed hebben.... Huawei is mede-verantwoordelijk voor het beleid rondom Tibet en de Oeigoeren.

Verder ben jij juist degene die inconsequent is en geen stelling neemt tegen organisaties hier in het westen, waar je een veel groter statement tegen maakt aangezien dat ook daadwerkelijk te zien is en je deel bent van hun primaire markt.

En ik heb het over specifieke zaken waar de organisaties wel verantwoordelijk voor zijn in het geval van VAG vs een zeer makkelijk ingegeven verband dat je legt tussen overheidscontacten met commerciële spelers enerzijds en de overheidsingrepen op een andere beleidspunten anderzijds.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 22 oktober 2020 12:52]

Hoe meer China grip heeft op de wereld hoe slechter we af zijn. De wereld doet er niks tegen. Kijk eens naar de Duitse autofabrikanten die alleen maar naar hun omzet kijken. BMW die een afzichtelijk grill maakt omdat de Chinezen dat zo mooi vinden.
Weer een (Chinees) merk dat veel goedkoper is dan de concurrentie. Alleen maar om wat marktaandeel te pakken t.o.v. normale merken zoals Samsung, Sony en Apple. De prijzen zijn verleidelijk, maar Samsung komt buiten spel te staan erdoor.
Nee hoor, het pusht Samsung juist om de prijzen scherper te maken, iets wat het bedrijf i.v.m. de huidige prijzen geen slecht zou doen. Zo werkt competitie.

Daarnaast heeft Samsung hier een merknaam waar Vivo (en al helemaal in het begin) duidelijk niet tegenop kan, dus ze moeten het wel van scherpe prijzen hebben.
Niet helemaal waar. Het is bekend dat veel Chinese bedrijven kunstmatig lage prijzen kunnen hanteren door hulp van de overheid. Ali kan gratis verzenden omdat iemand anders de kosten betaald. Dat is geen competitie.
Daar heb je gelijk in, maar volgens mij is daar bij BBK (Oppo, Vivo, OnePlus, Realme) en Xiaomi etc. geen directe aanwijzing voor. Bij Huawei natuurlijk wel, al is het bewijs volgens mij niet openbaar en geldt het misschien alleen voor de telecommunicatie-afdeling van dat bedrijf.
En wat nou als je Oneplus als voorbeeld neem? Aandeel was binnen gehengelt met flagship killer 6T, prijs werd daarna verhoogd.
Voor wie de smartphonemarkt op de voet volgt, is het dit jaar meer dan ooit duidelijk geworden dat de wind stevig uit het Oosten is gaan waaien. Het is de vraag welke fabrikanten die groot zijn of waren in het Westen, deze storm niet gaan overleven.
reviews: Oostenwind op smartphonemarkt - Chinese makers nemen telefoonmarkt over

Samsung haar S-lijn volgt nu meer Apple in de hoge prijzen dan dat ze gaan concurreren met oosterse fabrikanten. Daarnaast investeer Samsung veel minder in telefoons en juist meer in halffabricaten. En dan vraag ik me af, hoe kan Samsung opboksen tegen de Chinese prijzen? Ik zie het nog niet gebeuren in hun productgamma.. De nieuwe tv van Oppo voor 460 euro is in alle opzichten beter dan mijn vorig jaar aangeschafte Samsung Q90 van 2000 euro, dus ben vrij sceptisch over hoe ze het gaan aanpakken

[Reactie gewijzigd door xantilyst1 op 21 oktober 2020 12:23]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee