Europese Commissie blijft komende jaren inzetten op recyclen van elektronica

De Europese Commissie wil in 2021 blijven inzetten op het recyclen en het verlengen van de levensduur van consumentenelektronica. In een beleidsplan voor het aankomende jaar schrijft de EC dat het een 'circulaire economie' wil bij met name apparaten zoals mobiele telefoons en laptops.

Ewent EW1302 2-Poorts Smart USB Lader 2.4AHet plan van de Europese Commissie past binnen de Europese 'Green Deal', staat in de visie voor de EC voor 2021. Daarin staan de doelen opgenomen waar Europa in de nabije toekomst aan zou moeten werken. De Commissie schrijft dat het de implementatie van een circulair economisch actieplan blijft voortzetten door te kijken naar ecologische en duurzame productontwerpen. De EC noemt daarbij elektronica als belangrijkste voorbeeld. De EC wil blijven inzetten op het inzamelen, hergebruiken en repareren van mobiele telefoons, laptops en andere apparaten.

Concrete plannen over hoe de EC die doelen wil bereiken, ontbreken in het beleidsplan. De Europese Commissie werkt al langer aan plannen waardoor consumenten hun elektronica langer moeten kunnen gebruiken, zoals het verplichten van een vervangbare accu en de langslepende regelgeving rondom universele opladers. Ook kondigde de Commissie toen al aan dat het met een plan wilde komen om telefoons 'repareerbaarder' te maken.

Het plan gaat ook dieper in op de plannen om Europa digitaal beter te maken. Zo wil de EC regels opstellen voor het gebruik van kunstmatige intelligentie en er moet een 'Datawet' komen die het delen van data voor burgers en bedrijven reguleert. Lidstaten blijven daarnaast werken aan een 'nieuwe Europese digitale identiteit' en Europa blijft kijken naar concurrentiewetgeving. De Commissie noemt daarbij niet specifiek de grote techbedrijven, al ligt het voor de hand dat het daarover gaat.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

21-10-2020 • 10:14

155 Linkedin Whatsapp

Submitter: Munchie

Reacties (155)

155
152
69
9
0
78
Wijzig sortering
Mijn MBP uit 2014 kon ik nog ‘repareren’ (met veel moeite, maar gelukt)
Een 2019 MBP zou schroot zijn geworden.
Zelfde geldt voor diverse iPhones en android flagships

Bij de stort werd een meneer geschoffeerd omdat hij een onderdeeltje voor zijn kapotte stofzuiger uit een bak met schroot wilde halen.

We hebben nog een lange weg te gaan....
Ja, ik zie dat ook wel eens bij de milieustraat... Daar zie je in de electrocontaier vaak apparatuur staan waarvan je 100% weet dat deze met weinig inspanning, energie en geld weer gangbaar te maken zijn.

En als ik dan op tv zie hoe in derde wereld landen mensen middels bakken met zuur printplaten aan het oplossen zijn om het koper te scheiden, dan weet je dat onze afvalstromen nog niet helemaal de goede kant op gaan.

https://m.alibaba.com/pro...293e539.jpg_140x140xz.jpg
Aan de andere kant is er veel dat met weinig inspanning lijkt te maken, maar dat uiteindleijk veel meer werk en moeite kost dan men er werkelijk in wenst te steken. En dan heb je iets goed gesorteerd afgevoerd, neemt iemand anders het mee want het moest eens iets goed zijn volgens hem om het daarna gewoon bij het grof vuil te zetten.
En dat komt ook meer omdat de tijd van een monteur tegenwoordig schrikbarend duur is, als je voor 300 euro een nieuw device kan kopen, dan ga je niet eens de moeite nemen voor die 75 euro diagnose-kosten die een monteur zou vragen. En dan mag je nog maar hopen dat vervangende onderdelen nog door de fabrikant geleverd worden -- 9 van de 10 keer kun je die niet krijgen want zelfs een splinternieuw apparaat wat iemand RMA stuurt, gaat bij de fabrikant gewoon in de grote container en er wordt gelijk een nieuwe in doos verzonden.

Puur uit 'kostenbesparing' of eigenlijk winstmaximalisatie, is dat een race naar de bodem geworden en de planeet is de verliezer. Met auto's zie je die trend nu ook steeds meer.
Ja, het is echt heel jammer. Mijn robotstofzuiger werkt prima, behalve dat de accu op is. Maar de fabrikant noch andere winkels verkopen die accu. Wat nu? Ik kan wel een vervangende, merkloze accu kopen uit China; maar is dat veilig?
Kan prima hoor. Zelf ook gedaan met mijn Roombas. Die draaien nu op degelijks li-ion accu's van AliExpress.
Hmm ja, echt? Dat zou wel heel chill zijn! Ben je niet bang dat daar b.v. minder beveiliging op zit tegen overladen? Ik zou echt niet 's nachts brand willen hebben of zo.
Niet alles wat uit China komt is slecht hoor. Je moet een beetje weten wat je koopt. Hij doet het prima en gaat door li-ion ipv ni-mh veel langer mee.
OK kan me voorstellen dat dat belangrijk is, zou inderdaad niet weten wat ik koop haha. Er zijn ook niet veel accupakketten te koop die passe in mijn Dirt Devil. Li-ion zal wel veel duurder zijn?
Daar zit de kern. De reparateur concurreert met een Nederlands loon tegen de hongerloontjes in de Chinese fabrieken.
En dan heb je iets goed gesorteerd afgevoerd, neemt iemand anders het mee want het moest eens iets goed zijn volgens hem om het daarna gewoon bij het grof vuil te zetten.
Of er wordt daadwerkelijk wat goeds mee gedaan. Een tijdje geleden voor een schijntje drie managed Gigabit Ethernet switches gekocht op Marktplaats (met 24-48 poorten), waarvan het bekend was dat er twee stuk waren. Eén van de kapotte apparaten kon gerepareerd worden door wat elcos te vervangen, en dat dan ook meteen preventief van de werkende gedaan. De derde alsnog gescheiden afgevoerd, want die was niet meer te redden.

Gevolg: twee apparaten duurzaam gerepareerd, die weer weer jaren mee gaan. De derde alsnog netjes afgevoerd. Beter voor het milieu (en de eigen portemonnee) kan het niet.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 oktober 2020 13:33]

Ligt er natuurlijk aan wat je anders voor switches had gebruikt. Als je voldoende hebt aan een simpel consumenten 8-poorts switch is zo'n datacenter 48-poorts bakbeest wat tientjes per jaar aan stroom kost (en nog een bak herrie maakt als je pech hebt) helemaal niet zo goed voor het milieu...
Tenzij je hem weer op marktplaats zet als een volledig werkende switch en de aankoopprijs verdubbelt..

Een kennis van mij in Rotterdam doet via marktplaats veel oudere producten (vooral audio elektronica zoals versterkers, tv's, videorecorders, maar ook speakers en entertainment verlichting en computers) opkopen, daarna repareren en weer verkopen. Vroeger had hij een klein winkeltje op de oude binnenweg, maar daar is hij al ruim 10 jaar geleden mee gestopt..

Nu doet hij de reparaties vanuit huis en weet daarmee een leuke aanvulling op zijn pensioen te realiseren..
Blijft in mijn ogen toch een beetje kruimelwerk in plaats van structureel reuse toepassen.
Vooral datacenter spul gaat meestal (al dan niet volledig werkend) voor een habbekrats van de hand omdat het draaiend houden van bv. een oude terabyte disk array per jaar een niet te rechtvaardigen hoeveelheid stroom kost.
Bij de stort werd een meneer geschoffeerd omdat hij een onderdeeltje voor zijn kapotte stofzuiger uit een bak met schroot wilde halen.

We hebben nog een lange weg te gaan....
Inderdaad. Laatst zelfs een artikel gezien dat iemand bij de stort door de politie is ogepakt omdat hij een paar laptops wilde meenemen. Hoe idioot is dat? Wat is er mis mee als iemand iets wat een ander weggooit, wil repareren?
Waarom is dat idioot? Het is gewoon diefstal, in het stort van mijn gemeente staat er zelfs een groot bord dat dit duidelijk meedeelt voor je binnenrijdt.
De achtergelaten goederen worden eigendom van de uitbaters, die kunnen dit dan weer gebruiken om er geld uit te slaan. Zo werken storten nu eenmaal, het is een vast onderdeel van de kosten/baten van de uitbating van het stort.
Dat begrijp ik wel, maar die manier van werken gaat dus wel in tegen het zoveel mogelijk repareren van de spullen. Op de stort krijgen ze veel apparaten binnen, het kan niet uit om iemand in te huren om te kijken wat nog repareerbaar is. Maar iemand die als hobby of voor een zakcentje laptops repareert helpt wel degelijk het milieu, want het scheelt ergens weer de aanschaf en productie van een nieuwe laptop.

Hell, de stort zou een zakcentje bij kunnen verdienen door die laptops voor weinig te verkopen! Als ze 5 euro vragen voor een defecte laptop, dan is dat veel meer dan ze ervoor krijgen bij recycling. Stort blij, hobbyist blij. Alleen moet er dan weer iemand worden ingehuurd voor de betaling en administratie, en zijn ze verantwoordelijk als er een pallet laptops omver dondert door iemand die probeerde om de onderste eruit te peuteren...
Dat begrijp ik wel, maar die manier van werken gaat dus wel in tegen het zoveel mogelijk repareren van de spullen.
dat hoeft toch niet per sé? Ik weet niet hoe een stort dingen recyclet, jij wel?
Op de stort krijgen ze veel apparaten binnen, het kan niet uit om iemand in te huren om te kijken wat nog repareerbaar is.
maar misschien hebben ze een overeenkomst met een bedrijf dat zich hier op toelegt. Ik weet het oprecht niet, maar als ze er aan kunnen verdienen zullen ze dat niet laten.
Alleen moet er dan weer iemand worden ingehuurd voor de betaling en administratie, en zijn ze verantwoordelijk als er een pallet laptops omver dondert door iemand die probeerde om de onderste eruit te peuteren...
Ik ben het met je eens dat alles overgereglementeerd is door de overheid maar dat is een andere discussie. Je pleidooi komt neer op het afschuiven van de risico's door te outsourcen naar nietsvermoedende, onbeschermde hobbyisten die al dan niet een cent willen bijverdienen, een beetje zoals we dat eigenlijk doen door ons afval naar China te sturen en het daar te laten verwerken
recyclen is altijd slechter dan hergebruiken.
Ik denk na wat berichtgeving te hebben gelezen dat het meeste van ons afval gewoon een export product is geworden, eerst voornamelijk naar China maar aangezien zij nu véél afval weigeren zullen er nieuwe slachtoffers vallen. We praten hier niet over een zakje of 2 van afval maar over volle vrachten.

"Maleisië stuurt een voorraad van drieduizend ton plastic afval terug naar zijn landen van oorsprong. Dat heeft Yeo Bee Yin, Maleisisch minister van leefmilieu, aangekondigd. De minister zei dat haar land in de toekomst alle illegale zendingen afval onverbiddelijk zal retourneren. Maleisië wil volgens haar geen nieuwe stortplaats voor het plastic afval van de rest van de wereld worden. Het land groeide vorig jaar uit tot de belangrijkste bestemming voor de transporten van plastic afval. Toen had China, waar de trafieken tot dan toe grotendeels naar toe gingen, immers bekend gemaakt zijn grenzen voor het plastic afval te sluiten. Maleisië volgt nu dat voorbeeld. Een aantal andere Aziatische landen lijken dezelfde koers te varen."

Moest ons afval daadwerkelijk opnieuw gebruikt worden zou dit ideaal zijn maar de praktijk leert ons dat er meestal de route van het meeste geld word genomen en die blijkt dan meestal ook nog eens de slechtste te zijn voor ons milieu.
Om nu iemand gelijk door de politie mee te laten nemen als je wat bij de stort meeneemt lijkt mij wat ver gaan, maar ik kan me wel voorstellen dat uit privacy oogpunt het niet wenselijk is als bijvoorbeeld fotocamera's, harde schijven, laptop of computers worden meegenomen. Daar zou nog behoorlijk wat privacy gevoelige data op kunnen staan.

Sowieso vraag ik me wel eens af; al die spullen die in die containers worden gegooid, zijn die wel daadwerkelijk kapot?
De stort is toch niet verantwoordelijk voor de vernietiging van prive-data? Daar moet je zelf voor zorgen voordat je apparaten naar de stort brengt lijkt me.

En nee, de meeste spullen die worden weggegooid zijn niet kapot. Dat is tenminste mijn ervaring. Toen ik klein was vond ik soms apparaten als radio's en cassettedecks aan de straat. Ik vond het leuk om ze uit elkaar te halen om te kijken hoe het werkt, maar tot mijn verbazing werkten de apparaten meestal nog. Dat is ook wel logisch. Meestal koop je iets nieuws omdat je oude apparaat niet meer voldoet en bewaar je het oude (maar nog werkende) apparaat op zolder. Maar soms moet die zolder worden opgeruimd. Dus dan gaan werkende apparaten gewoon naar de stort. Zo werkt het bij mij meestal.

Maar vanwege de economische afwikkeling van de gemeentes en contracten met afvalverwerkers mag iemand deze apparaten dus niet van de stort weer meenemen naar huis om ze te repareren of te gebruiken in plaats van een nieuw. Lijkt me dat de EU beter daar eens naar kan kijken ipv zich bezig te houden met kabeltjes en opladers...
Jawel, daarom breng je het naar de stort, zodat het vernietigd danwel gerecycled wordt.
Je kunt niet van iedereen verwachten dat als zijn/haar laptop niet meer opstart diegene zijn laptop uit elkaar gaat halen om de schijf leeg te halen.

Ik ben zelf ook niet heilig hoor. Ik heb een jaar of 10 geleden toen ik een kapotte broodrooster wilde afleveren ook eens een laptop meegenomen uit zo’n bak omdat ik het ram geheugen goed kon gebruiken. Tot mijn verbazing startte de laptop op en stond alle data er nog op. Ik schrok hier wel van, heb toen het geheugen eruit gehaald en dat ding snel weer terug gebracht naar de stort. Ik had er ook nog makkelijk 200 euro voor kunnen vangen, maar ik voelde me zo schuldig daarna dat ik het nooit weer gedaan heb.

[Reactie gewijzigd door yorroy op 21 oktober 2020 15:39]

Veelal niet. Enkel dat de kosten/baten voor de toenmalige eigenaar niet opwoog tegen het weggooien. Schrijnend eigenlijk. Zou mooi zijn als er een soort autosloop bestond voor dit soort consumentenspul. Dat je dat nog goedkoop voor onderdelen kon kopen, in plaats van dat alles door de shredder gaat als oudijzer.
Wat is diefstal. Ja, als je het ongevraagd doet dan is het inderdaad diefstal. Een klein protocolletje kan zowel voor de afvalmedewerker als voor de hobbyist een hoop lol betekenen.

Uit eigen voorbeeld: Bij een lokale stort heb ik zelfs ooit een stapel HD's uit een gedumpte NAS meegekregen. die draaien nog steeds. Kwestie van netjes vragen.
De lokale drukkerij gebruikt een oude 486 met ISA slot nadat hun machine pc de geest had gegeven, ook van de stort gehaald. Hiermee kunnen ze de machine toch nog sporadisch gebruiken ipv bij het schroot te zetten.
Ik heb het zelf ook wel eens gedaan, maar dat was puur toeval. Ik was niet op zoek, ik was bij de stort om zelf afval weg te brengen, maar ik zag in een rolcontainer vol gedumpte computeronderdelen een videokaart liggen van precies het type dat ik nodig had om een oude pc aan de praat te houden. Dus die heb ik toen ook meegenomen. De betreffende pc doet het nog steeds...
Het gaat om 2 zijden: repareerbaarheid en recycling.
Bij de eerste moeten we dus ook een eigen behoefte creëren dat we dus niet nog dunnere, plattere, strakkere en waterdichte apparaten willen.

Dat een meneer wordt geschoffeerd omdat je iets terug wilt nemen, is eigenlijk bizar. Als je ziet wat er soms naar het stort gebracht wordt kunnen we ons opmaken voor een lange weg. Hoe mooi is het als iemand daar een onderdeel vind voor een product dat hij kan repareren omdat een leverancier het onderdeel niet meer heeft?!
Het gaat om 2 zijden: repareerbaarheid en recycling.
Bij de eerste moeten we dus ook een eigen behoefte creëren dat we dus niet nog dunnere, plattere, strakkere en waterdichte apparaten willen.
Ik zou prima een high-end apparaat kopen dat repareerbaar is en daarvoor iets dikker. Dat bestaat alleen helemaal niet (en nee, fairphone is geen alternatief voor de gemiddelde consument en zeker niet high-end). En waterdicht en repareerbaar hoeft helemaal geen tegenstelling te zijn. Je kunt prima een apparaat bouwen dat ook na een reparatie weer waterdicht is.

En zoveel dikker hoeven die apparaten ook helemaal niet te worden. Er is in de afgelopen 10 jaar ook nogal wat gebeurt in de verwerking van materialen waardoor dit veel beter haalbaar is.

Bovendien: mijn Galaxy S5 was waterdicht EN dun (0.2mm dikker dan mijn S20, dat is een schokkende 2.5% dikker) EN makkelijk te openen. Hoezo kan dat nu ineens niet meer?

En bij laptops is het al helemaal geen excuus. De enige reden is dat het goedkoper is om te ontwerpen en te produceren als je het allemaal verzegeld met lijm.

Er zijn grofweg twee oplossingen: of je dwingt een bepaald niveau aan repareerbaarheid keihard af (en verbiedt producten die daar niet aan voldoen) of je voert een fatsoenlijke belasting in die de kosten van de recycling aan de fabrikant oplegt (met andere woorden, de fabrikant moet betalen voor het volledige proces van het herstellen van de grondstoffen in hun oorspronkelijke staat).

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 21 oktober 2020 11:53]

Om het vanuit perspectief van die medewerkers te bekijken:

In principe is het stort bedrijf eigenaar van het schroot en zij krijgen betaald om dat goed af te voeren. In theorie is het dan ook diefstal om zo maar een onderdeeltje mee te nemen zonder toestemming. Medewerkers van het vuilstort bedrijf mogen bijvoorbeeld ook geen “defecte” laptops mee naar huis nemen (waar dan een display defect van is). Ik snap dan opzich ook wel dat die beste meneer daar op aangesproken wordt. Dat mag echter ook wel op een vriendelijke manier, want meestal is men zich gewoon niet bewust van het feit dat het daadwerkelijk diefstal is en wil men gewoon graag een ding repareren.

Soms liggen er namelijk echt pareltjes (heb er zelf ook wel eens een paar gehad) waarvan het echt kompleet zonde is dat ze de stort op gaan.
Mijn MBP uit 2014 kon ik nog ‘repareren’ (met veel moeite, maar gelukt)
Een 2019 MBP zou schroot zijn geworden.
Zelfde geldt voor diverse iPhones en android flagships
De hardware kan zeker beter qua ‘repareerbaarheid’, maar de software is de olifant in de kamer. Er zijn volop prima oude computers, smartphones, smart tv’s die onveilig of onbruikbaar zijn vanwege gebrek aan updates.

Naarmate de techniek verder uitontwikkeld raakt en hardware minder snel verouderd, wordt dit steeds vaker het grootste probleem.
Bij de stort werd een meneer geschoffeerd omdat hij een onderdeeltje voor zijn kapotte stofzuiger uit een bak met schroot wilde halen.
Triest :(

Ik wilde mn airco repareren. ‘Moederboord’ was geöxideerd (zit op de buitenunit, bleek niet bepaald goed beschermd). Wat blijkt? Onderdeel is verplicht nog verkrijgbaar dankzij een wet. Alleen net zo duur als een complete nieuwe airco…

Betere wetgeving graag!
De hardware kan zeker beter qua ‘repareerbaarheid’, maar de software is de olifant in de kamer.
De oude MBP knort nog rustig verder met Catalina er op. Dankzij de 16 GB geheugen nog redelijk vlot ook. Verder heb ik nog een oude Dell4300 staan met Ubuntu 20.04, gaat prima
Macs houden het gemiddeld lang vol en met Ubuntu (of desnoods Lubuntu, pas zelf nog een 11 jaar oud Dell laptopje van de recycling gered ;)) kom je ook heel ver, maar Macs zijn dik in de minderheid en niet iedereen kan / wilLinux installeren / er mee werken.
Misschien dat er ook gekeken moet worden of drivers, na x tijd, niet verplicht open source moeten worden.

Dan voel ik al de bui aankomen dat er wordt gerept dat het schadelijk is voor de IP van x bedrijf. Dat begrijp ik, maar dan is het wel hypocriet om dan het non-argument innovatie te laten vallen, want als je na jaren nog steeds beroep doet op innovatie, dan is het woord betekenisloos.

[Reactie gewijzigd door Pyronick op 21 oktober 2020 14:29]

Iets mee naar buiten nemen mag in onze millieustraat ook niet en is een goede reden voor naar wat ik hoor. Op een gegeven moment werd wat werd gestort door het personeel van de milieustraat weer verkocht (intern geruzie over wat van wie was) en een gedeelte van wat werd meegenomen eindigde weer in de graskant als mensen het toch niets vonden.

Ik durf nauwelijks in die bakken te kijken, want stel dat je dat ene zeldzame stuk ziet liggen moet je het nog laten liggen ook. Gelukkig zoeken ze uit voor de kringloop e.d.

Bij ons word je overigens gewoon beleefd vertelt dat het niet mee mag.
In plaats van circulair stimuleren, kunnen ze beter reparatie en hergebruik stimuleren.
Dus:
* Wettelijk vastleggen dat alle benodigde informatie om het apparaat te repareren, vrij beschikbaar is.
* Wettelijk vastleggen dat onderdelen beschikbaar moeten zijn tegen acceptabele kosten.
* Wettelijk vastleggen dat als de originele leverancier een onderdeel niet meer wil/kan leveren, dat ze andere partijen in staat stellen om dat wel te doen.

En nog een ding, waarvan ik nog niet weet hoe ik het moet verwoorden:
Dat als je hardware-met-software als 1 product verkoopt, dat je zodra je het uit je assortiment haalt (niet meer ondersteunt), je documentatie vrijgeeft hoe je er zelf software op kan zetten.
Nu is het vaak zo dat gebrek aan softwarefunctie uitbreidingen, of stoppen van ondersteuning, een hardwarematig product onbruikbaar of onwensbaar maakt.
De "community" moet in staat zijn om die apparaten van een tweede leven te voorzien.

Denk aan slimme deurbellen waarvan de cloud-oplossing offline gaat, "slimme" speakers die het nog 20 jaar prima doen maar niet meer in een digitaal ecosysteem passen wegens missende functionaliteit, etc

[Reactie gewijzigd door Zynth op 21 oktober 2020 12:56]

Informatie beschikbaar? Prima, maar je mag eerst chinees leren lezen.
Onderdelen beschikbaar? Maar hoeveel jaar dan? En wat als een onderdeel onverhoopt (door grote defect ratio/vraag) niet meer leverbaar is?
Andere partijen gelegenheid onderdelen te maken? Ik denk dat de Chinese overheid met veel plezier security modules voor smartphones wil leveren. Soldeer die maar in plaats van de originele.

Software is een hele andere 'can of worms': veel fabrikanten gebruiken kant en klare voorgecompileerde modules. Zonder de contacten met de leveranciers daarvan kan je daar geen up to date secure versies van krijgen. Wat denk je wat het kost om die hele keten transparant te krijgen? En wat als een partij om patenten, handelsgeheimen of copyright redenen niet mee wil of kan werken?

En hoe lang denk je dat de 'community' van tech enthousiastelingen die gratis(?) support gaat leveren? Ik heb nog een aantal oude "open source" apparaten liggen waar ooit een community omheen was. Vaak met het doel een OSS versie van de fabrikant-eigen software op te leveren. Heb meerdere keren gezien dat er een half werkende Linux distro 'geleverd' werd die doodbloedde vanwege gebrek aan interesse. Missende functionaliteit en niet bruikbaar.
Zelfs de chinezen leveren vaak gewoon "engelse" documentatie. De onderdelen worden uiteindelijk verkocht in het westen.

En niemand verwacht dat een community gratis support gaat leveren. Open source heeft niets met support te maken in die zin. Het betekend dat als je wat te klagen hebt dat JIJ de mogelijkheid hebt om er wat aan te doen. Dus in plaats van klagen over gebrek aan interesse van anderen, had ook jij het gewoon kunnen oppakken als je dat wilde.

Mijn oven is net kapot en uit de garantie en de nieuwe control module kost bijna een nieuwe. Als ik een schema had zou ik hem makkelijk zelf kunnen repareren, maar die krijg ik niet van AEG. Ik kan het ook zonder, maar dan kost het meer tijd en ik moet toch een maaltijd kunnen warmen. Dus word de oven waarschijnlijk onnodig afval en dat is zonde en wat de EU probeert te voorkomen.
Zelfs de chinezen leveren vaak gewoon "engelse" documentatie. De onderdelen worden uiteindelijk verkocht in het westen.
Ik raad je aan eens een Chinese handleiding te 'lezen' voor je daar serieus over gaat doen.
En niemand verwacht dat een community gratis support gaat leveren. Open source heeft niets met support te maken in die zin. Het betekend dat als je wat te klagen hebt dat JIJ de mogelijkheid hebt om er wat aan te doen. Dus in plaats van klagen over gebrek aan interesse van anderen, had ook jij het gewoon kunnen oppakken als je dat wilde.
Het eeuwige OSS doe-het-zelf excuus. Alsof iemand die geen crack is in embedded Linux installaties en evt voorzien van specialistische tools in staat is device firmwares te patchen. Daarnaast ook nog even de driver firmware te fixen en de glitches uit de desktop omgeving te halen. Die 10000 uur steek ik liever in andere dingen.
Wat ik bedoel is dat zelfs als er code vrijgegeven is dat geen garantie is dat een device bruikbaar blijft.
Mijn oven is net kapot en uit de garantie en de nieuwe control module kost bijna een nieuwe. Als ik een schema had zou ik hem makkelijk zelf kunnen repareren, maar die krijg ik niet van AEG. Ik kan het ook zonder, maar dan kost het meer tijd en ik moet toch een maaltijd kunnen warmen. Dus word de oven waarschijnlijk onnodig afval en dat is zonde en wat de EU probeert te voorkomen.
In dat geval kan je - als je een korte garantieperiode en een duur apparaat hebt - het nog op non-conformiteit gooien. Mogelijk krijg je een substantieel deel van de reparatiekosten terug.
Ik heb ze gelezen en daarom zette ik "Engels" tussen aanhalingstekens of wel chinlish. Echter in de meeste gevallen is er met een beetje moeite wel uit te komen. Tenzij je bagger slecht in Engels en synoniemen bent. Maar zonder stevige Engels kennis (of zelfs chinees) hoor je niet in de tech industrie thuis. Eventueel kun je zelfs online mensen vinden die wel wat chinees voor je kunnen vertalen als je een beetje moeite doet.

Wat betreft het "doe het zelf excuus". Je maakt het moeilijker dan het is. Dat jij nou de kennis niet hebt. Nee code vrijgeven is geen garantie op onderhoud, maar jij doet het klinken alsof die er wel moet zijn. Jij klaagt dat anderen er geen tijd steken in onderhoud van jou hardware, maar je wil het zelf ook niet doen. Dus waarom verwacht je het van andere? Lekker makkelijk om het werk op anderen af te wentelen.
Wat betreft het "doe het zelf excuus". Je maakt het moeilijker dan het is. Dat jij nou de kennis niet hebt. Nee code vrijgeven is geen garantie op onderhoud, maar jij doet het klinken alsof die er wel moet zijn. Jij klaagt dat anderen er geen tijd steken in onderhoud van jou hardware, maar je wil het zelf ook niet doen. Dus waarom verwacht je het van andere? Lekker makkelijk om het werk op anderen af te wentelen.
Je hebt de context denk ik niet gelezen: @bzuidgeest geeft aan dat de code vrijgegeven moet worden zodat mensen hun eigen apparaten langer kunnen gebruiken. Ik geef alleen aan dat het met software niet zo eenvoudig is en dat ik zelf een aantal voorbeelden heb waarin de beschikbaarheid van code de levensduur niet effectief verlengd heeft.
En nee, ik wil geen tijd steken in het onderhoud van mijn hardware. Als ik een telefoon koop wil ik een telefoon, geen bak onderdelen waar ik zelf nog een OS op moet bouwen. Als mijn telefoon na een paar jaar uit support valt ga ik geen maanden werk steken in het updaten van mijn toestel voor zover dat überhaupt mogelijk is.
Dat jij het niet wil is prima, koop je toch gewoon een nieuwe? waar klaag je dan over?

De rest van ons die wel graag onderhoud wil kunnen plegen heeft daar geen moeite mee. Het zit elkaar niet in de weg. Voor elk geval waar het de levensduur niet verlengt is wel een voorbeeld waar dat wel zo is te maken. Dat jij toevallig een paar keer pech hebt met je apparaten op dat gebied. Blijkbaar koop je veel waar niemand interesse in heeft. Ik probeer bij aankoop al te kijken naar eventueele (verwachte) community interesse, maar dat niet iedereen daar zin in heeft, zit ik niet mee, tenzij die mensen dat actief tegen lijken te werken.

Als jij een telefoon koopt krijg je een telefoon die (als het goed is werkt). Maar dat veranderd ook niet als een fabrikant verplicht specs en code moet publiceren. Opnieuw: je hoeft die info niet te gebruiken. Maar voor een repair shop kan het nuttig zijn om na vervangen chip een firmware terug te kunnen plaatsen. En zo moeilijk is software compileren e.d. ook weer niet.

Voor iemand die op "tweakers" rondhangt heb je verbazend weinig interesse in hardware en tweaken lijkt mij uit jou reacties. Ik denk de meerderheid hier dat echter wel heeft en blij zou zijn met meer mogelijkheden op dat gebied.
Dus Fairphone krijgt een budget, het Europsese cloud initiatief Gaia X krijgt een steuntje in de rug en we gaan Apple eindelijk eens aanpakken met hun laders? 8)7 8)7

Het zijn weer loze beloftes als er geen termijnen en maatregelen aan vast zitten.
We hebben nog steeds de lightning port terwijl dat universeel zou moeten zijn volgens de EU.

Dus ik ben bang dat je pessimisme terecht is.

[Reactie gewijzigd door n3z op 21 oktober 2020 10:56]

Je hebt toch aan de andere kant van je kabel usb-a of usb-c? De EU zegt niets over dat deze poort op de telefoon universeel moet zijn.
Het is inderdaad een loophole in de wet.
Strikt volgens de wet doet Apple niets verkeerd, maar in de geest van de wet is het in ieder geval niet.
Helaas is de EU hier nooit achteraan gegaan dit te fixen.
Welke wet, er is helemaal niets verplicht volgens mij...
Of dat die kabel überhaupt bij de telefoon hoeft te zitten tegenwoordig.
Ja dit begrijp ik nog steeds niet. Iemand in de zaal die weet hoe die wet zit, en hoe het komt dat apple er niet aan mee hoeft te doen? Of voldoen ze door de andere kant van de kabel usb-c te maken.

Plus, ooeja wij bij apple zijn voor minder e waste. Dus moet je een usb-c charging brick kopen. En je oude koptelefoon? Verloopje erbij kopen, die ook nog eens van slechte kwaliteit is. Wat een stappen apple..

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 21 oktober 2020 10:40]

Er is geen wet. Alleen een voorstel. En dat voorstel ging om het blokje zelf. Dat zou USB-A moeten zijn en dat doet Apple keurig.

Er zijn heel veel fabrikanten geweest die tegen de eis van een vaste aansluiting op de telefoon waren omdat dit innovatie en vernieuwing in de weg staat. Je mag immers geen connector implementeren die niet door de EU tot “de standaard” is verheven.

Samsung was er een van. Die had in die tijd zowel microUSB als een van hun proprietary aansluitingen in omloop. Proprietary aansluiting is er bij hun ondertussen uit, maar MicroUSb wordt nog steeds geleverd.
Heb wat gezocht, is inderdaad geen verplichting, maar er wordt een beroep gedaan op de goodwill van de fabrikanten.

Het hoeft innovatie niet in de weg te staan. Bedrijven zouden een coalitie op kunnen richten, samen aan een nieuwe poort werken met de EU. Maar goed dat is vast een utopie.
En dat beroep op goodwill is er gekomen nadat het voorstel ter verplichting werd opgesteld. Toen heeft men gezegd dat men het dan liever vrijwillig doet.
samen aan een nieuwe poort werken met de EU. Maar goed dat is vast een utopie.
Het probleem is alleen dat de EU een ontzettend trage moloch is waardoor er van snelle beslissingen over welke poort dat dan moet gaan zijn geen sprake meer van kan zijn. Het enige wat de EU kan zeggen is dat ze USB-IF aanstellen als de “poortwachter”. Dat lijkt mij echter weer een slecht idee, want daar worden best wel behoorlijk fuckups gemaakt mbt naamgeving en vrijheden van protocol (wat leuk is voor legacy support, maar je uiteindelijk in de enkels bijt). Even voor jouw info. USB-C mag gebruikt worden met alles vanaf USB 2.0 tot Thunderbolt 3. Prima natuurlijk, maar als je daar powerdelivery bij gooit zul je zien dat er een enorme wildgroei is aan goedkope ondermaatse kabels en komplete onduidelijkheid bij consumenten over wat wel en wat niet werkt.

Zolang je host Een TB3 controller heeft ondersteun je werkelijk alles. Maar die host kan ook een USB2 controller hebben (veel goedkopere smartphones) en dan heb je werkelijk waar helemaal niks aan USB-C, want apparaten die het protocol ondersteunen hebben USB-A of kunnen de lagere snelheid eigenlijk niet handelen en bottlenecken als een gek.
"En dat beroep op goodwill is er gekomen nadat het voorstel ter verplichting werd opgesteld. Toen heeft men gezegd dat men het dan liever vrijwillig doet."

Dat is wel erg schadelijk in retrospect gebleken voor de goede trouw van het bedrijfsleven. Bovendien schept dit een precedent voor gremia en publieke besturen om niet meer met gedelegeerde handelingen of covenanten te werken wanneer we het over electronica/techbedrijven én standaardisering hebben maar gewoon keihard met wetgeving en richtlijnen aan te pakken.
Is dat zo ja? Want de EU wilde dus een standaard voor het blokje en een standaard voor de aansluiting die aan een vaste combi zat. De eerste is bij volgens mij iedere fabrikant netjes USB-A geworden en de andere Micro USB.

Ik snap dan ook de ophef niet zo goed. Vrijwel iedere fabrikant heeft zich netjes aan de afspraak gehouden en toch heeft de EU weer wat te zeuren. Sterker nog. Partijen als Apple waren al sinds 2001 compliant op punt 1. Voor microUSB (zodat je ook een andere lader kon gebruiken die dus de vaste combi had) hebben ze met de iPhone 5 nog een verloop geïntroduceerd.
Enerzijds wel, met name omdat de geest van de "wet" (gedelegeerde handling in dit geval) genegeerd is en er vanuit het bedrijfsleven geen ruchtbare stappen richting overheid zijn gedaan toen USB-C de facto een standaard werd. Volgens mij heeft niemand vanuit de EU gezegd dat USB-A de standaard moest worden, maar kreeg het bedrijfsleven zelf de vrijheid gezamenlijk tot een standaard te komen, voor inderdaad enkel de PSU/oplader.

Anderzijds niet, maar dan meer omdat het EP (ook de EC en de lidstaten zelf) nalatig zelf zijn geweest in het up-to-date houden van de detailering van haar ambities, specifiek niet meer tijdig terugkomen op de overgang van USB-A naar USB-C. De vraag is natuurlijk of de EU zich daar (nitty gritty) mee bezig moet houden. Dat gezegd hebbende, dat legt niet uit waarom ze niet hebben kunnen zeggen: "De oplader is nu gestandaardiseerd, maar voortschrijdend inzicht zegt dat we ook naar een standaard connector moeten." Helaas hebben ze dat verzaakt.

Apple was inderdaad al compliant met de oplader.
Ze bieden een verloopstukje aan zodat je een iPhone wel kunt opladen met een usb-stekker. Dat is wat de wet voorschrijft, niet dat er perse een usb-gaatje op het apparaat moet zitten.

Overigens vind ik het niet helemaal terecht dat bij dit soort artikelen iedereen weer loopt te bitchen op Apple. Toen ze in 2013 de dock connector vervingen door Lightning kregen ze er ook zo van langs. Ze vervingen 1(!!!) connector (die al 10 jaar in gebruik was) door 1 nieuwe connector. De grootste concurrent Samsung gebruikte op bijna alle nieuwe modellen weer een andere connector. Mijn vriendin was toen een Samsung gebruiker, ik heb van geen enkel merk zoveel verschillende laders, kabeltjes en oortjes in m'n la liggen. Apple gebruikte al 10 jaar dezelfde connector voor alle iPods en iPhones en verving die nu door een nieuwe, veel betere connector.

Apple heeft in 2012 al voorzien dat usb niet kon doen wat zij ermee wilden en daarom hebben ze Lightning ontworpen. In al die jaren heb ik nog nooit een iPhone met een kapotte Lightning-poort gezien, maar wel vele Androids met een vernaggelde usb-poort. Dus ik denk dat je kunt stellen dat Lightning veel beter was dan usb. Zelfs met usb-c heb ik het idee dat usb-c kwetsbaarder is, al heb ik daar nog niet genoeg bewijs van. Bedenk dat een telefoon die je moet weggooien omdat de connector stuk is, ook e-waste is...

[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op 21 oktober 2020 11:52]

Het grote verschil in design tussen lightning en usb-c is dat bij usb-c de female connector op de kabel zit en bij lightning de male op de kabel. Wat beter is, geen idee. Denk wel dat je makkelijker een usb-c poort afbreekt, aangezien er in het midden van de poort het male stuk uitsteekt.
Er valt op zowel USB-C als Lightning iets af te dingen.

In een ideale situatie zit het kwetsbaarste onderdeel op de kabel (die is namelijk makkelijker te vervangen of gaat sowieso minder lang mee). Daarom horen zaken als veertjes (om een male connector in een female poort vast te houden) op de kabel te zitten en niet in het apparaat.

Lightning voldoet hier niet aan omdat de veertjes in het apparaat zitten (hoewel ik moet toegeven dat ik nog nooit een kapotte female Lightning connector heb meegemaakt, alleen beschadigde male connectors).

USB-C heeft dat 'flapje' in het midden wat bij USB-A heel kwetsbaar is gebleken. Kijk maar eens naar de zwaarste omstandigheden waar USB-A moet werken, openbare USB poorten in vliegvelden, OV etc. Als die kapot zijn is het bijna altijd dat plastic flapje in het midden. Maar, ik moet toegeven dat ik nog nooit een kapotte female USB-C connector heb gezien. Daar is het misschien nog te vroeg voor, ik ben benieuwd hoe die dat gaan overleven als USB-C op grote schaal in de publieke ruimte gaan verschijnen.

Over het algemeen moet je wel zeggen dat er een flinke ontwikkeling zit in de duurzaamheid van connectors. De Lightning connector is zo ontzettend veel sterker dan de brakke 30 connector die hij verving. Dat was niet eens een evolutie, dat was een revolutie.

USB is iets meer evolutionair gegaan. USB-A was natuurlijk oorspronkelijk bedoeld voor printers, muizen, toetsenborden etc. Zaken die je zelden loskoppelt dus voor wie de geplande levensduur van 1500 koppel/ontkoppel cycles al meer dan genoeg was. Mini USB schaalde dit op naar 5000 cycles en was daardoor al veel meer geschikt voor bijvoorbeeld gebruik om regelmatig op te laden (het meest voorkomende defect dat ik heb gezien bij Mini USB is vervorming van de metalen huls). Micro-USB en USB-C hebben het aantal cycles verdubbeld naar 10.000 cycles. Zelfs als je die vijf keer per dag zou koppelen en ontkoppelen moeten ze dan nog steeds ruim dertien jaar mee gaan. De enige reeele plek waar je tegen beperkingen aan zou kunnen lopen is weer die openbare ruimte. En ik vermoed dat fabrikanten daar er voor zorgen dat die connectoren meer cycles aan kunnen.
cc @PhilipsFan

Bij alle soorten kabeltjes is het vrijwel altijd de bedrading die het eerst sneuvelt. Wat dat betreft hebben ook de Apple kabeltjes geen beste reputatie bij mij, ook al ben ik een hartstochtelijk Macgebruiker. Dus ja, het gros van de kabeltjes is daardoor al lang weggegooid voordat de connector kan verslijten.

Ik denk dat de connectoren sowieso verdwenen zijn, vervangen door draadloos, voordat de EU hier een effectieve wet voor heeft gemaakt.
Hmm ik denk omdat ze Qi wireless charging hebben en dat is universeel.
Er was een plan om dit universeel te maken. Alle fabrikanten hoorden dit en besloten alvast om 1 soort standaard te gaan gebruiken. EU zei toen ''Oh het is niet nodig''. Apple deed gewoon niet mee, en is omdat de EU dus verder geen actie ondernam, gewoon doorgegaan met lightning.
Dat klopt niet. Apple zat bij de eerste groep van negen ondertekenaars van dat Memorandum of Understanding. Alleen was het doel van die MoU het terugdringen van proprietaire laders zodat je een lader van merk A kon gebruiken om een telefoon van merk B op te laden. Apple heeft nooit laders zonder USB aansluiting bij hun telefoons of tablets meegeleverd dus die voldeden daar toen al aan. Ik heb een hele tijd een Blackberry lader gebruikt om mijn iPhone op te laden en een iPhone lader om mijn Blackberry op te laden. Werkte prima.

Dat er een verplichting zou zijn om Micro-USB op telefoons te stoppen en dat Apple zich niet aan die 'verplichting' zou houden is een broodje aap verhaal. Er gaan wel eens geluiden op om dit verplicht te maken maar voorlopig is het nog niet zo ver.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 21 oktober 2020 13:03]

Wees blij dat Apple nog voor een beetje continuïteit mag zorgen.
Ik begrijp niet waar het milieu mee is geholpen als ik al mijn lightning kabels naar de stort moet brengen omdat ze kennelijk ongewenst zijn...
Die hoeven niet naar de stort. Er zullen nog zat Lightning apparaten overblijven en waarschijnlijk langer dan de bekabeling.
Fabrikanten eens richting repairibilty duwen zou een goede stap zijn. Ik kan tegenwoordig de accu van mijn eigen laptop niet eens (eenvoudig) vervangen. 8)7
Als ze er een accu in duwen die niet binnen 2 jaar de geest geeft maar gedurende de verwachte levensduur binnen redelijke grenzen blijft werken zie ik niet wat het probleem van een lastig wisselbare accu is...
Accu gaat normaal 2 jaar mee, terwijl een laptop zelf veel langer mee kan gaan. Dat is toch raar om het zo lastig te maken??

Laptop gaat normaal rond de 4 a 5 jaar mee. Garantie zelf is al 4 jaar. Als ik zelf de accu kan vervangen is dit voor beide partijen makkelijker.
Dan begrijp ik goed waarom je zo'n probleem maakt van de accu. Ik heb hier een meer dan 5 jaar oude MacBook liggen die nog steeds 90% van z'n capaciteit heeft. Misschien kunnen we fabrikanten beter verbieden om 'rotzooi' accu's in hun apparaten te zetten, is nog beter voor het milieu dan makkelijk vervangbare...
Dan begrijp ik goed waarom je zo'n probleem maakt van de accu. Ik heb hier een meer dan 5 jaar oude MacBook liggen die nog steeds 90% van z'n capaciteit heeft. Misschien kunnen we fabrikanten beter verbieden om 'rotzooi' accu's in hun apparaten te zetten, is nog beter voor het milieu dan makkelijk vervangbare...
Nou dan heb je geluk want de meeste laptops hebben echt geen 90% van z'n capaciteit na 5 jaar.

Als ze echt aan de natuur dachten, werden smartphones en laptops en alle apparaten verboden waar je niet makkelijk via een klepje of zo de accu kan vervangen, of dat je niet je Smartphone of Laptop hoeft weg te gooien omdat je de MB of CPU of GPU of andere dingen niet kan vervangen, en zo zijn er ontzettend veel dingen wat zo verandert kan woorden om grote vervuiling tegen te gaan, maar dat gebeurd niet vanwege een ding GELD, geld is belangrijker dan wat dan ook in deze wereld voor al die enorme bedrijven.
Je moet je telefoon of laptop ook niet weggooien, maar netjes teruggeven aan de fabrikant zodat er weer nieuwe telefoons van gemaakt kunnen worden.

En ja, bedrijven willen graag geld verdienen, want dat wil jij ook als je bij een bedrijf werkt.
Daarnaast is het natuurlijk al sinds de eerste microchips zo dat het onmogelijk is om geïntegreerde onderdelen apart te vervangen. Alles verwisselbaar is ook niet noodzakelijk beter: de connectors kunnen ook voor storingen zorgen.
Je moet je telefoon of laptop ook niet weggooien, maar netjes teruggeven aan de fabrikant zodat er weer nieuwe telefoons van gemaakt kunnen worden.

En ja, bedrijven willen graag geld verdienen, want dat wil jij ook als je bij een bedrijf werkt.
Daarnaast is het natuurlijk al sinds de eerste microchips zo dat het onmogelijk is om geïntegreerde onderdelen apart te vervangen. Alles verwisselbaar is ook niet noodzakelijk beter: de connectors kunnen ook voor storingen zorgen.
Meeste spullen van ons komen in Afrika en zo terecht op elektronische begraafplaatsen, fabrikanten nemen NIKS terug, ja als je garantie heb zijn ze vaak verlicht, het is een fabeltje dat inleveren wat doet, want waar jij het inlevert, verkoopt het weer aan een andere bedrijf en die ook weer en dan komt het met een enorme boot terecht in Afrika, waar kinderen en zo boven een vuurtje alles er af smelten.

Nee de enigste echte manier is verwijderbaar accu's in ALLE elektronica doen verplicht, en dat je alle andere onderdelen ook met weinig moeite zo kan vervangen, maar zo als ik dat al zij dat zal nooit gebeuren vanwege GELD, apparaten maken ze zo dat je er niks meer aan heb als de accu op is, of iets stuk is of langzaam begint te woorden, want dan koop je weer een nieuwe apparaat en daar verdienen die fabrikanten VEEL meer aan.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 21 oktober 2020 18:18]

Dan heb je de verkeerde laptop gekocht.
Apple heeft altijd al laders met USB uitgebracht. Jaren lang met USB-A en sinds kort ook met USB-C.

Apple zat bij de eerste groep die in 2009 het Memorandum of Understanding ondertekenden om de hoeveelheid overbodige laders terug te dringen. Dat was ook niet moeilijk aangezien ze al voldeden en nooit laders met vastgesoldeerde kabeltjes verkochten. Dit is de oplader die Apple bij de allereerste iPhones uitbracht, model A1205, met een USB-A aansluiting dus.

Ik heb zelf jarenlang m'n iPhone opgeladen met een Blackberry oplader en als mijn schoonmoeder nu op bezoek is dan laadt ze haar Samsung op met mijn iPhone lader. Allemaal dankzij USB.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 21 oktober 2020 11:59]

Welke laders van Apple? :P
Wellicht een idee om dan ook te voorkomen dat Apple winkels aan gaat klagen die ingeleverde Apple producten niet ter vernietiging/recycling aanbied, maar opnieuw verkoopt omdat deze het nog prima doen.
"Oude" (lees 2 jaar) hardware voldoet voor veel mensen nog prima. Opnieuw verkopen lijkt mij nog altijd beter voor het milieu dan ter recycling aanbieden.
Natuurlijk zegt Apple dat niet want die willen dat iedereen ieder (2) jaar een nieuw Apple product koopt.

Wellicht ook daar de focus opleggen. Langere houdbaarheid van hardware i.c.m. het goed kunnen recyclen.

Dat gaat niet gebeuren natuurlijk want de elektronica producenten willen zoveel mogelijk verkopen.
Wellicht een idee om dan ook te voorkomen dat Apple winkels aan gaat klagen die ingeleverde Apple producten niet ter vernietiging/recycling aanbied, maar opnieuw verkoopt omdat deze het nog prima doen.
Heb je hier een bron van? Want dit kon ik niet terugvinden.

Ik vond alleen dat ze recent een Canadees recycling-bedrijf hadden aangeklaagd omdat ze enkele honderdduizenden devices niet hadden gestript en recycled zoals afgesproken, maar hadden doorverkocht. Dat is hoe je het wendt of keert gewoon contractbreuk.
Dat 'strippen en recyclen' is gewoon vernietigen. Alleen klinkt het groener als je het 'recyclen' noemt.
Maar de enorme hoeveelheid energie die gestopt is in het maken van chips en schermpjes krijg je niet terug als je die vermaalt.
Het ligt er dan ook geheel aan wat je daarna doet met die verbrijzelde stukjes. Apple zegt dat ze dat weer als grondstof gebruiken waarbij een hoop apparaten gemaakt zijn van aluminium wat eerder ook al eens gebruikt is voor een behuizing. Ja daar zal verlies op zitten door verontreiniging, maar dat heb je met nieuw aluminium ook. En daar gaat veel meer energie inzitten om dat te delven en te verfijnen.
De energie die het kost om schermjes en chips te maken is veel groter dan wat dat aluminium oplevert.
En: als dat schermpje was gebruikt om een ander toestel te repareren dan was dat andere toestel ook niet bij het schroot beland. En het frame van het ingeruilde toestel kan dan nog ssteed gerecycled worden.
Met motto is niet voor niets: "Reduce, Re-use, Recycle" - ofwel doe langer met je spullen, repareer ze of gebruik ze opnieuw, en pas aan het einde recyclen ofwel een telefoon van honderden euro's wordt voor centen aan aluminum en glas.
Schermpje van een iPhone 5 heeft ander formaat, geen hoge resolutie, lagere lichtopbrengst.. Het is allemaal wel erg makkelijk gezegd.
Op een bepaald moment is het te oud. Alhoewel dat schermpje ook nog in speelgoed gebruikt zou kunnen worden.
Al die andere dingen worden uiteraard ook gerecycled. Chips en schermpjes zijn ook grondstoffen die verder gerecycled kunnen worden naar andere producten of weer opnieuw ingezet voor hetzelfde.
Met motto is niet voor niets: "Reduce, Re-use, Recycle" - ofwel doe langer met je spullen, repareer ze of gebruik ze opnieuw, en pas aan het einde recyclen ofwel een telefoon van honderden euro's wordt voor centen aan aluminum en glas.
En dat doen ze toch? Repareren kan (kost je alleen wel geld, soms best veel). Ze hebben een refurbish programma, waar je refurbished en remanufactured toestellen kunt kopen.
Dus ook betaalbaar repareren. En dan is het handig als er goedkope (gebruikte) onderdelen zijn.
En die zijn er ook vol op. Echt waar. Heb dit werk zes jaar gedaan en voor geen enkel toestel op aarde in dit segment zijn er goedkopere onderdelen verkrijgbaar geweest. Sommige schermen van modellen van samsung zijn gewoonweg niet onder de €100 beschikbaar geweest, terwijl een iPhone uit diezelfde tijd voor €70 inclusief marge te repareren was en als je het zelf deed en zelf onderdelen kocht voor hoogstens een paar tientjes. Echt ik heb hier serieus nog dozen vol parts liggen voor alles van de iPhone 3G tot aan de 6.

Helaas zijn de meeste onderdelen die vaak kapot gaan niet interessant om gebruikt af te nemen aangezien ze vaak al dusdanig beschadigt of gebruikt zijn dat het de arbeid vaak niet waard is. Dergelijke onderdelen worden dan vaak gebruikt als test onderdeel of als iemand gewoon echt de middelen niet heeft om bepaalde dure items te laten vervangen (maar wel met een telefoon van €800 rondloopt dat je ook zoiets hebt van, wat?), maar daardoor toch in ieder geval een werkend toestel heeft.
Kan zijn, maar dat neemt niet weg dat wanneer je een bedrijf inhuurt om iets te recyclen of vernietigen, en dat bedrijf zet het spul bij wijze van spreken op eBay, dan is dat nog steeds contractbreuk en een goede reden tot aanklagen.

Ik heb ooit servers voor een klant vervangen, en ze stonden erop dat de oude servers (met name de disks) geshred werden, met certificaat van vernietiging inclusief serienummers, zodat ze bewijs hebben dat de privacy-gevoelige data vernietigd is. Hoe zouden ze gereageerd hebben als ik die (nog prima werkende) servers op Marktplaats had gezet?
Zakelijk is dat zeker het geval. Maar het blijft een verspillend proces. Met drivers als privacy (een afweging waard) en hebzucht (om nieuwe telefoons te verkopen moet je oude vernietigen. Dat maakt Apple dan een bewuste verspiller). (Edit: andere merken doen dit net zo goed natuurlijk. Valt me op dat we op werk laptops inruilen, maar dat ik die dingen nooit 2e hands zie verschijnen. ook vermalen?)

[Reactie gewijzigd door sympa op 21 oktober 2020 13:04]

@Fabbie cc
Apple doet het nog niet zo slecht. Een iPhone 5 die ik ooit nieuw kocht, ging zes jaar mee. Kreeg vijf jaar software-updates.

Als iPhones nou tien jaar mee zouden gaan, zou ik zeggen: Zonde om ze na 5 jaar te vermalen, maar wie wil er nu nog een iPhone 5 hebben, nu ze niet meer veilig zijn, ook vind je in een la hier en daar nog een werkend exemplaar?
Valt me op dat we op werk laptops inruilen, maar dat ik die dingen nooit 2e hands zie verschijnen. ook vermalen?
Kans is groot ivm bedrijfsgevoelige informatie en iemand die geen verstand heeft van computers die daarover de afspraken maakt. Je kunt namelijk prima de Disks laten vernietigen en dan de hardware zelf doorverkopen. Maar dat is dan allemaal weer ingewikkeld en dus duur.
Je slaat toch wel behoorlijk de plank mis met je eerste opmerking.

Als jij je oud papier buiten zet, dan bied je het aan ter vernietiging, dan wil je ook niet dat de ophaaldienst jouw oud papier gaat doorpluizen en eventueel verkopen als er nog bruikbare dingen tussen zitten.

Dat is de afspraak die je onderling maakt en daar moet je je aan houden. Het incident waar jij naar verwijst is een schending van afspraken welke door beide partijen zijn gemaakt.


Overigens is je hele reactie een troll-opmerking want Apple wil niet dat je hardware maar 2 jaar gebruikt, ze leveren immers software voor minimaal 5 jaar.

Houd je bij de feiten aub.

[Reactie gewijzigd door Fidesnl op 21 oktober 2020 10:42]

Overigens is je hele reactie een troll-opmerking want Apple wil niet dat je hardware maar 2 jaar gebruikt, ze leveren immers software voor minimaal 5 jaar.
Ja, en na twee jaar komt er een update die zorgt dat de accu eerder leeg is. zie o.a. :"Apple reduces speed of iPhones as batteries wear out, report suggests " (https://www.theguardian.c...educe-speed-old-batteries )
Ook de opmerking is feitelijk onjuist.

Wat er gebeurd is dat Apple de status van de batterij analyseert en wanneer blijkt dat deze minder functioneert dan beperkt Apple de processor zodat je wel nog voldoende uren met je telefoon de dag door komt.

Wat hier fout is gegaan, is dat Apple deze keuze bij de gebruiker had moeten leggen en niet voor iedereen had moeten beslissen dat uithoudingsvermogen belangrijker is dan prestaties.
de intentie van die update was goed, alleen niet goed uitgevoerd (alsin: niet documenteren voor de eindgebruiker en niet meteen een optie toevoegen om beperken piekprestatie aan/uit te zetten).

maar goed, haters gonna hate dus veel succes om dit punt bij elke discussie weer te blijven aanhalen om je gelijk proberen te halen.
Overigens is je hele reactie een troll-opmerking want Apple wil niet dat je hardware maar 2 jaar gebruikt, ze leveren immers software voor minimaal 5 jaar. Houd je bij de feiten aub.
Feit is dat software niet hard gekoppeld is aan de hardware. Dat Apple nog nooit claims heeft gedaan dat je aan de hand van de software 'houdbaarheid' iets kan concluderen over hun hardware houdbaarheid. Dus je kan helaas ook niet zomaar beweren dat Apple wil dat je hun producten voor een bepaalde tijd zou gebruiken. Althans niet langer dan wat ze zelf hanteren: de periode waarover ze garantie wensen te leveren. Daarna zoek je het (net als bij veel andere producenten) maar uit door bijvoorbeeld een nieuw product te kopen of (te veel) geld te investeren in een reparatie en bijkomend afval.
Maar dat een fabrikant prima spullen laat vernietigen omdat die op de markt in de weg zouden zitten, dat is het veroorzaken van verspilling.
Dan doorverkopen mag niet. Maar we mogen dit wel on-ethisch vinden.
Nee, dat is niet goed. Deze producten worden ingeleverd met het doel dat ze gerecycled worden en daar krijgt de consument dan korting voor op een nieuw product. Daarnaast was laatst in het nieuws dat Apple een recycler aansprak op het feit dat hij de spullen die hij van Apple kreeg niet "door de shredder haalde", maar als tweedehands verkocht. Het gaat hierbij om afspraken tussen Apple en de andere partij, die zich niet aan de afspraak houdt.

Als je de fabrikanten aan wil pakken, dan moet je dat anders doen. Bijvoorbeeld door de repareerbaarheid van apparaten af te dwingen. Hier naast me ligt bijvoorbeeld een Surface Pro 4 liggen. Deze doet het perfect op een klein puntje na: de accu is zo goed als overleden en is leeg na vijf minuten. En waar je vroeger dan gewoon een nieuwe erin kon stoppen, is dat tegenwoordig bijna niet meer mogelijk, omdat in de laptop geen schroeven meer zitten, maar hij gewoon dicht gelijmd is. Je kunt de lijm van het voorpaneel wel losweken, maar je loopt een behoorlijk risico dat je scherm dan breekt.
Een ander voorbeeld is bij consoles waar de optische drive softwarematig vasthangt aan het moederbord. Gaat de drive kapot, dan kun je niet simpelweg de drive uitwisselen, omdat het bord dat niet accepteert.

Laat de EU eens het recht op repareerbaarheid echt in Wet omzetten en fabrikanten hiertoe verplichten, inclusief de verplichting om tegen nette prijzen de onderdelen te leveren, niet allerlei onderdelen vastlijmen en het gebruik van allerlei exotische schroeven te verbannen. O ja, en het verplicht publiceren van service manuals / technische schema's. Het is toch raar dat zo'n beetje elke TV uit de jaren 70 aan de binnenkant een technisch schema geplakt had, maar je tegenwoordig goed je best moet doen om er een (op een legale manier) in handen te krijgen.
Die TV uit de jaren 70 kostte dan ook 3 maandsalarissen, dus het loonde veel meer dan nu om voor een aantal jaren oud apparaat de reparateur te bellen. Tegenwoordig heb je een gebruikte TV voor de voorrijkosten van de servicedienst.

Het niet uitwisselbaar zijn van onderdelen kan ook fijn zijn voor de eindgebruiker. Er zijn automerken waarbij onderdelen als airbags, radio etc na wissel via de dealer geautoriseerd moeten worden. Scheelt behoorlijk in de hoeveelheid auto-inbraken vergeleken met merken die dit niet of zwak doen...
Zolang Apple en de winkelaar zon afspraak hebben, heeft Apple al het recht om ze aan te klagen.
Ik ben het met je eens dat sommige praktijken van Apple aangepakt moeten worden, maar je kan zeker niet stellen dat Apple alles doet om telefoons iedere 2 jaar te laten vervangen. Apple is de enige fabrikant waarbij toestellen met software updates langer dan 2 a 3 jaar worden ondersteund. Het ondersteunen van reparatie door derden zou zeker beter kunnen ipv actief te worden tegengewerkt.

Ik ben zelf bijna anti Apple te noemen vanwege het gesloten systeem, maar ik ken meerdere mensen in mijn omgeving die hun Apple telefoon 4 of 5 jaar gebruiken voor ze weer een nieuwe aanschaffen. Daar kunnen de Android fabrikanten nog wat van leren, want die gaan vaak niet verder dan 2 of 3 jaar ondersteuning na de introductie van een model, laat staan dat de aanschafdatum wordt aangehouden als begin van de ondersteuning.

[Reactie gewijzigd door jellebaris op 21 oktober 2020 10:52]

@Fabbie stelt dat Apple zou willen dat je iedere 2 jaar een nieuw product koopt. Ik mis de onderbouwing maar aan de andere kant valt ook niet hard te maken dat Apple zou willen dat je hun producten langer gebruikt. Ze maken het hooguit mogelijk voor wie het zou willen. Maar ondertussen hanteren ze maar 2 jaar garantie. In sommige gevallen was dat ooit 3 jaar, maar dat is geschrapt. Als het na 2 jaar mis is mag je rekenen op forse kosten, mede omdat de apparaten niet (meer) gemaakt zijn om makkelijk te repareren. Ondertussen doen ze er als fabrikant net zo hard aan mee om het bijna ieder jaar vervangers te introduceren (die ze ook niet aanprijzen om recyclebaarheid).

[Reactie gewijzigd door kodak op 21 oktober 2020 12:48]

Maar is dat niet met alle elektronische producten zo?

- Op alle flagship telefoons zit ook 'maar' 2 jaar garantie op
- Op televisies zit ook 'maar' 2 jaar garantie op
- Op wasmachines zit ook 'maar' 2 jaar garantie op

Bij al deze producten kan je dus ook zeggen dat het niet hard te maken is dat je deze producten langer gebruikt, behalve dan voor wie het zou willen.
Bij de reparatie van deze goederen zijn de kosten van reparatie vaak hoger dan het aanschaffen van een nieuw apparaat. Ook brengt elke fabrikant van deze goederen elk jaar een nieuw model uit en heb ik nog nooit een reclame gezien van een producent die verteld hoe recyclebaar hun product is.
Het is zeker niet alleen bij Apple zo. Apple is als voorbeeld gegeven van hoe het mogelijk niet goed gaat met het recyclen en daar reageer ik op.

Die 2 jaar garantie is geen vrijwillige actie, het is een verplichting vanuit de EU aan verkopers aan consumenten. Dat bedrijven liever die verplichting aanhouden dan langer te ondersteunen staat voor mij hoe dan ook niet los van hoe die bedrijven duurzaamheid van hun producten zien.
Kennelijk maken veel bedrijven nog steeds liever meer winst dan voor (extra) kosten op te draaien voor verlengen van levensduur en voorkomen van e-waste. Door voor de winst te gaan hoeven ze namelijk ook niet op te draaien voor het afval, de hoeveelheid afval, het beperken van te vroeg afschrijven enz.
Lieve EU, zouden jullie, nu apple geen laders meer levert bij hun telefoons, apple willen verplichten om op usb c over te stappen in hun volgende generatie? Hun eerdere argument van toenemende e-waste en andere shenanigans zoals hier gedeeltelijk wordt verwoord https://www.slashgear.com...e-waste-instead-23607593/ zou nu al helemaal van de kaart moeten zijn.
Persoonlijk vind ik de USB C minder dan de lightning aansluiting. Lightning gaat blindelings altijd erin, USB C is altijd beetje prutsen. Lightning is ook robuuster gebouwd als je kijkt naar de constructie.
Ja, vind het ook belachelijk dat je een fabrikant dwingt een inferieure plug te gebruiken op de apparaten.
Gezien de nadruk op draadloos laden zou het me niets verbazen dat Apple de hele laadpoort wil laten vervallen in de toekomst (zoals nu ook al bij Apple Watch het geval is). Of zouden ze dan van de EU alsnog een poort moeten toevoegen...
Ok grappig artikel, maar staat bomvol statements die of niet waar zijn ofwel heel slecht verwoord of jouw ount totaal niet onderschrijven.

Hier eentje:
It has been more than a decade since the European Commission, the region’s executory body, pushed for voluntary adoption of common chargers, which practically meant rallying behind USB-C. It now believes that the voluntary strategy isn’t working or at least not fast enough. While the majority of recent high-end smartphones have adopted USB-C, most mid-range and entry-level models still stick to micro USB.
Ten eerste is USB-C nog geen 6 jaar gepubliceerd. Het kan dus niet zo zijn dat de EU meer dan tien jaar geleden al wilde dat men voor USB-C ging. Dat is ook niet zo, want het was toen namelijk micro USB voor een lader waar de kabel aan vast zat.

Voor alleen blokjes was het akkoord deze met USB-A aansluiting te leveren.

Ten tweede is het feit dat er dus USB-C wordt gebruikt in strijd met dat idee. Dat is niet de afspraak die de EU maakte met de industrie, maar tegelijkertijd toch weer wel. USB-C is in dat opzicht net zo proprietary als lightning en ik durf bijna te stellen dat er minder accesoires in omloop zijn met USB-C (die daadwerkelijk voor smartphones bedoelt zijn) dan voor lightning wat sinds september 2012 in omloop is.
Is toch duidelijk? De wens voor 'common chargers' is ouder dan USB-C, maar nadat duidelijk werd dat USB-C de toekomst had is daar bij aangesloten.
En die waren er al lang. Vrijwel iedere oplader met losse aansluiting is naar USB-A gegaan. Apple heeft sinds 2001 USB-A

Samsung ook al jaren, Huawei hetzelfde.

USB-C heeft niet de toekomst. Die heeft hoogstens het heden en de nabije toekomst. Reken er maar op dat er met 5 a 10 jaar weer een nieuw standaard is. Sws voor opladen lijkt het erop dat Qi de nieuwe standaard wordt. Gezien de steeds hogere IP certificeringen zal met een kabel laden ws in de nabije toekomst helemaal verdwijnen.
Helemaal nergens laders meer bij leveren! Totaal verbieden die dingen bij te leveren!! Scheelt je een enorme berg aan laders en kabels. Elk jaar weer...

En dan elke fabrikant verplichten OF draadloos te kunnen laden Of te voldoen aan een genormaliseerde aansluiting. Sure, je hebt dan nog steeds een 'lader' nodig, maar die zou van wat betere/veiliger kwaliteit kunnen zijn, en daarmee veel langer kunnen meegaan. Bovendien kun je hem hergebruiken voor elk nieuw device wat je koopt.

Die lader zou je dan separaat kunnen (moeten) aanschaffen, waardoor je als consument ook gaat nadenken over de kwaliteit/duurzaamheid van zo'n ding en hoe lang je hem kunt gebruiken (want je gaat er geld aan uitgeven...). Fabrikanten dwingen dergelijke laders duurzaam te maken waardoor ze minimaal 10 jaar meegaan ofzo.

Ja, ik hoor nu al sommigen roepen dat dit innovatie remt, maar als je dit als industrie gezamenlijk moet aanpakken/afspreken, dan is er opeens veel mogelijk.
Dit dus. Het meeleveren van laders zou verboden moeten worden. Wil je er wel een dan je hem er los bij voor een paar piek.

Het is een kleine stap maar scheelt tonnen aan laders die stof liggen te happen omdat je anno 2020 zowat ieder apparaat met iedere lader kunt opladen*.

De meeste mensen hebben bij een telefoon geen nieuwe lader nodig. De reden dat een verbod zinnig zou kunnen zijn is omdat de markt het niet zelf kan oplossen. Als een fabrikant een eerste stap zet en standaard geen lader meelevert dan maakt de concurrent dat belachelijk.

* Kleine uitzondering is dat je zware tablets niet met hele lichte telefoonladers kunt opladen. Dit zou je kunnen oplossen door het verbod aanvankelijk alleen voor telefoons te laten gelden en niet voor tablets.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 21 oktober 2020 11:28]

Lieve SpAsMic, neem jij dan mijn stapel lightning kabels over? Anders gaan ze de prullenbak in als de telefoon het opgeeft. Zie je dan niet dat je zo alleen maar meer e-waste creëert?
Ik ben sinds kort een eigen start-up begonnen om het voor zakelijk gebruikers makkelijker te maken om een reparatie te claimen. Consumenten maken namelijk nog wel enigszins recht op een goede afhandeling van een garantie of reparatie. Maar als zakelijke gebruiker ben je vaak afhankelijk van de grillen van de serviceafdeling van een fabrikant. En die zijn vaak slecht, heel slecht. Terwijl dit vrij eenvoudig beter kan!

Daarom juich ik dit soort ontwikkelingen toe! Het bevestigd maar weer eens dat het echt beter moet en kan. Hier probeer ik op in te spelen om de defecte producten te koppelen aan de juiste gecertificeerde reparateur om alle logistieke tussenpartijen er uit te halen. Dit zorgt voor een veel veel kortere doorlooptijd wat er voor zorgt dat er minder snel voor een nieuwe aankoop gekozen hoeft te worden. Als zakelijke gebruiker kun je het echt niet veroorloven om 6 weken zonder laptop te zitten en kies je snel voor maar weer een nieuwe aankoop.
Als zakelijk gebruiker betaal je meestal gewoon wat meer om een goed onderhoudscontract te krijgen van de fabrikant. Hebben we een defect, dan staat de technieker morgen voor de deur.
Behalve als het gebruikersschade betreft, dan ben je de pineut. ;)
Leveranciers/handel heeft een belang bij het vervangen van een defect apparaat, zoals een laptop, niet bij de reparatie. Vervangen is binnen een dag geregeld, reparatie is vaak net zo duur en trager.
En dat is precies wat ik wil veranderen, het belang om toch een reparatie aan te bieden. :)
Grappig... maar heeft het niet 15 jaar geduurd tussen de aangenomen wet en uiteindelijke uitvoer van het EC besluit dat alle mobiele apparaten een universele oplader hebben? En dat is dan nog steeds iets wat niet 'echt' is uitgevoerd, maar geaccepteerd dat 'iedereen wel een USB kabel heeft'.
Vijftien jaar? Het was binnen een jaar bekeken.

De Europese Commissie dreigde de industrie in 2008 dat als de industrie niet snel zelf in actie zou komen dat ze dan regelgeving zouden gaan introduceren. Daar zat de industrie niet op te wachten dus in juni 2009 sloten Alcatel, Apple, Atmel, Emblaze Mobile, Huawei, LG, Motorola, NEC, Nokia, Qualcomm, RIM, Samsung, Sony Ericsson en Texas Instruments al snel het beroemde Memorandum of Understanding. Later werd dat nog ondertekend door een reeks andere fabrikanten en in no-time waren er geen laders met vastgesoldeerde kabeltjes meer te vinden. Toen kon je je Nokia opladen met een Apple of Blackberry oplader, of je Alcatel telefoon met een ZTE lader.

Naar mijn idee is dat ook de beste manier om dit soort dingen op te lossen. Zelfregulering met een stok achter de deur (“Als jullie dit niet zelf oplossen gaan wij het doen, wees gewaarschuwd.”).

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 21 oktober 2020 12:02]

De hoeveelheid verschillende USB a/b en USB mini/micro kabels die ik in de afgelopen jaren bij heel verschillende merken en type producten heb gekregen geeft niet het gevoel van 'universele' oplader. Ja, je kan uiteindelijk (nou ja, ook niet altijd) oplader gebruiken en alleen de kabel wisselen, maar er zat echt de laatste jaren nog niet een standaard in dat alles één type USB was. Zelfs niet bij hetzelfde merk in verschillende prijsklasse. Het is naar mijn gevoel echt pas de afgelopen 2-3 jaar dat alles dezelfde USB micro connectie heeft, die nu alweer overboden is geworden doordat USB-C eindelijk begint door te dringen.
Het probleem zit niet zozeer bij de USB connector maar dat het best lang heeft geduurd voordat USB3 de "power delivery" gestandaardiseerd heeft en dat het best duur is om helemaal aan de standaard te voldoen. In de praktijk zie je allerlei fabrikant-specifieke oplossingen om over de USB kabel op te laden. In de praktijk heb je dan alsnog de 'officiële' lader van je device nodig om een beetje vlot op te laden.
Anoniem: 511810
21 oktober 2020 10:58
Persoonlijk repareer ik heel veel producten en spullen (ook omdat ik het leuk vind, ter ontspanning) en zoals divvid terecht opmerkt zou het gewoon toegestaan moeten zijn voor de huis tuin en keuken cosumenten om willekeurig welk onderdeel dat voor recycling op bijvoorbeeld een gemeentelijke werf is aangeboden te gebruiken voor reparatie. Zonder kosten uiteraard. Dat zou stap 1 moeten zijn.\Verder is het van de zotte dat op dit gehele continent (Europa) het aanbod van onderdelen in vergelijking met Oost Azië, Noord Amerika, ach wat, de gehele rest van de wereld , uitgezonderd wellicht Antarctica, door wat ik vermoed een combinatie van corporate influence en erbarmelijke scholing, compleet weggevaagd is.
Hoewel ik begrijp waar je vandaan komt denk ik dat je ook de andere kant moet bekijken, nl. dat wanneer je dat toelaat vage figuren de vuilstort af gaan lopen op zoek naar bv. electronica met koper. Dat vervolgens in een busje over de grens verdwijnt naar landen met laksere milieuregels waar het 'ambachtelijk' gesmolten kan worden. Dan heb je dus het tegenovergestelde bereikt van wat je wil.
Anoniem: 511810
@bzzzt21 oktober 2020 17:16
Kijk alleen eens narlosse electroica componenten. niemand gaat (volgens mij) een printplaat meenemen om ergens in verwegistan de 4 gram koper eraf te halen...
Maar als je verlegen zit om een simpel mini drukknopje, of een lullig opto'tje om bijv een keramische plaat van 12 jaar geleden, >1000 euro destijds, te repareren kun je als je een niet gangbare maat of blad hebt, bijna een nieuwe keuken zetten. Dan denk ik dat ik graag iemand de lol gun om drie kilo kabels te laten verbranden voor 3 euro...
Tsja, maar hoeveel vuilstorten moet je afrijden voor je dat ene drukknopje gevonden hebt in een zee met afgevoerde apparatuur. En kost dat niet meer dan een nieuwe?
Anoniem: 511810
@bzzzt22 oktober 2020 01:08
Valt wel mee, wat altijd een goede opbrengst heeft is het inzamelpunt van bijv. de Gamma.
Dit thema/dilemma komt goed naar voren in de documentaire over de oprichting van Fairphone. Leuke en interessante documentaire. https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2016-2017/de-eerlijke-onderneming.html
Stap 1: universele aansluiting verplicht: lees USB-C en geen lightning
Stap 2: andere partijen mogen tweedehands Electronica opkopen en recyclen/refurbished verkopen
Stap 3: wireless connectivity stimuleren
Wireless. Daarvoor heb je accu's nodig, niet echt milieuvriendelijk.
Stap 1: universele aansluiting verplicht: lees USB-C en geen lightning
Je kunt als overheid geen bepaalde standaard afdwingen. Daarmee rem je innovatie en maak je toekomstige ontwikkeling onmogelijk. Daarnaast gaat Apple toch al naar USB-C dus ga je een wet maken die al overbodig is als die uitkomt (met alle nadelen).

Stap 2: andere partijen mogen tweedehands Electronica opkopen en recyclen/refurbished verkopen
Dat mag nu al....

Stap 3: wireless connectivity stimuleren
Waarom? Wireless is handig maar veel minder efficient dan laden met een kabel. Dat is het tegenovergestelde van wat men wil bereiken.
Stap 1: universele aansluiting verplicht: lees USB-C en geen lightning
Je kunt als overheid geen bepaalde standaard afdwingen. Daarmee rem je innovatie en maak je toekomstige ontwikkeling onmogelijk. Daarnaast gaat Apple toch al naar USB-C dus ga je een wet maken die al overbodig is als die uitkomt (met alle nadelen).
Waarom niet? De reden waarom wij stekkers en contactdozen hebben met Type-C is omdat dat door de overheid is afgedwongen. Ze hebben een standaard gekozen en het was dat of niets. Er kan echt wel worden afgedwongen dat alles een bepaalde standaard heeft.
Het meest recente voorbeeld is wel de CCS voor elektrische auto's.
Het kan wel afgedwongen worden, daar twijfel ik niet over.. Maar dan... Je zit dus voor altijd vast aan USB-C? Het is al een drama met USB-C over de features en snelheden die ze wel of niet ondersteunen dus daar gaan we dan maar mee door? De ene USB-C kabel is de andere trouwens ook niet (snelheid) dus we verminderen kabels maar niet echt want je moet straks voor een bepaalde snelheid een nieuwe kopen?

Maar uiteindelijk gaat het toch niet veel uitmaken denk ik, iedereen stapt straks toch over op draadloos laden.. Dus de hele wetgeving is al achterhaald?
Dan komt er dus nooit een USB-X variant
stap 4: afschrijvingstermijn verlengen naar 7 jaar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee