Amazon heeft een programma opgezet waarbij het Amerikaanse klanten vraagt om bonnetjes in te sturen van aankopen bij andere winkels. Amazon wil die data gebruiken voor zijn eigen winkels en adverteerders. Deelnemers krijgen in ruil tegoed om bij Amazon te besteden.
Deelnemers van Amazon Panel krijgen voor het insturen van tien bonnetjes tot tien dollar per maand aan tegoed. Vooralsnog kunnen alleen inwoners van de Verenigde Staten meedoen. Volgens Amazon zijn 'de meeste bonnetjes' geldig, mits het om aankopen gaat binnen de afgelopen dertig dagen. De winkelgigant noemt als voorbeeld bonnetjes van supermarkten, drogisterijen, warenhuizen, maar ook restaurants, bioscopen en pretparken.
Klanten dienen met een app een foto van hun bonnetjes te maken en die vervolgens te uploaden. Amazon zegt de data onder andere te gebruiken om het aanbod van Amazon.com, de Whole Food Market-winkels en diensten als Prime Video te verbeteren.
Ook zegt Amazon de verzamelde data te delen met adverteerders. Daarbij wordt de data geanonimiseerd, Amazon zegt enkel geaggregeerde data te delen en geen individuele informatie van deelnemers aan derde partijen te geven.
Het nieuwe instrument van Amazon om nog meer data te vergaren kan gevoelig liggen bij toezichthouders. De praktijken van de webwinkelgigant worden onder andere door de Europese Commissie onderzocht. Ook de Amerikaanse FTC heeft Amazon in het vizier.