Amazon betaalt klanten voor uploaden bonnetjes van aankopen bij andere winkels

Amazon heeft een programma opgezet waarbij het Amerikaanse klanten vraagt om bonnetjes in te sturen van aankopen bij andere winkels. Amazon wil die data gebruiken voor zijn eigen winkels en adverteerders. Deelnemers krijgen in ruil tegoed om bij Amazon te besteden.

Amazon PanelDeelnemers van Amazon Panel krijgen voor het insturen van tien bonnetjes tot tien dollar per maand aan tegoed. Vooralsnog kunnen alleen inwoners van de Verenigde Staten meedoen. Volgens Amazon zijn 'de meeste bonnetjes' geldig, mits het om aankopen gaat binnen de afgelopen dertig dagen. De winkelgigant noemt als voorbeeld bonnetjes van supermarkten, drogisterijen, warenhuizen, maar ook restaurants, bioscopen en pretparken.

Klanten dienen met een app een foto van hun bonnetjes te maken en die vervolgens te uploaden. Amazon zegt de data onder andere te gebruiken om het aanbod van Amazon.com, de Whole Food Market-winkels en diensten als Prime Video te verbeteren.

Ook zegt Amazon de verzamelde data te delen met adverteerders. Daarbij wordt de data geanonimiseerd, Amazon zegt enkel geaggregeerde data te delen en geen individuele informatie van deelnemers aan derde partijen te geven.

Het nieuwe instrument van Amazon om nog meer data te vergaren kan gevoelig liggen bij toezichthouders. De praktijken van de webwinkelgigant worden onder andere door de Europese Commissie onderzocht. Ook de Amerikaanse FTC heeft Amazon in het vizier.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

20-10-2020 • 21:01

170 Linkedin Whatsapp

Reacties (170)

170
164
78
12
0
68
Wijzig sortering
De informatie die hier goud waard is voor Amazon is te zien WAT klanten die wel Amazon minded zijn -participeren immers- NIET bij Amazon kopen. Da's mijn mening in deze.
Een tientje om sowieso iets te doen, is voor mij teveel.

Klantenbinding, zoals gratis verzenden. Dat denk ik.
Jij bent ook niet de doelgroep. Dat zijn Amerikanen die geen nagel meer hebben om te krabben. En die zijn er genoeg..

Heel smerig als je het mij vraagt.
Hoezo alleen Amerikanen? Het is niet alsof wij het hier niet doen. Scoupy geeft ook regelmatig geld aan gebruikers voor het uploaden van beschikbaarheid van producten, en dat is gewoon hier in Nederland. Dus ook wij doen mee met dit soort praktijken.
Alleen zijn het in Amerika (ook relatief) veel meer dan hier. Arme mensen verspillen hier hun tijd en privacy mee om maar een paar dollar bij te verdienen. Misschien dat ze ook nog extra dingen gaan kopen om maar bonnetjes in te kunnen dienen. Dat is toch wel de mindset van veel arme mensen. Te veel kleine kruimels.
Ik kende scoupy niet. Ik denk wel dat Amazon veel meer platform heeft in deze.
Zeker - Amazon heeft meer platform er aan (hoewel bijna alle Nederlandse supermarkten wel meedoen met Scoupy). Ik wilde ook niet een 1-op-1-vergelijking doen want die gaat hier overduidelijk niet op, ik wilde alleen even aangeven dat dit fenomeen ook in Nederland voorkomt.
@TJRef @DiedX Ik ken scoupy van geld terug acties. Alleen het betreffende artikel op de bon, contant afreken, dan hebben ze geen verdere informatie.
Dat is 1 van de dingen die Scoupy aanbiedt, maar ze geven zo nu en dan ook geld voor het fotograferen van de beschikbaarheid van producten die je niet hoeft te kopen.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 5 november 2020 13:00]

Ligt er aan hoe je het indient. Foto bevat vaak ook informatie (meta data). En als je het via een app moet doen ga je er middels die app waarschijnlijk mee akkoord dat er heel veel andere informatie van je telefoon wordt meegezonden.
Gewoon website; uBlockOrigin, NoScript, PrivacyBadger, Ghostery, geen third-party cookies. Op Firefox.
Exif data heb je wel grotendeels gelijk. (moeite niet genomen om te verwijderen, camera, niet telefoon.)
Ja joh, dat doet iedereen natuurlijk. Meeste mensen doen het sowieso op hun telefoon.
Een tientje nu en dan met een potentieel duizenden aan aankopen als je straks nergens anders meer langsgaat.
Het probleem is dat als Amazon de rest heeft weggeconcurreerd je helemaal niet meer goedkoop je spullen kan kopen.

Juist duurder en er is geen weg terug, want die bedrijven zijn dan verdwenen.
Echter zelfs nu Amazon een gigant is, in de retail nemen ze <1% van de markt in. Dus ja ze zijn enerzijds groot, tegelijkertijd in de markt zelf niet.

Verder is het ook niet verwonderlijk dat Amazon het goed doet immers de concurrentie en met name vroeger de boeken is een erg traditionele business. Ik lees veel en graag specifieke boeken, nu kan m'n boekenwinkel om de hoek me wel helpen of zelfs sommige boeken bestellen echter Amazon heeft het doorgaans altijd, goedkoper en sneller. Effectief hebben ze het gewoon verloren in dit segment en dat is juist wat Amazon goed doet, ze innoveren, ze leveren een goede service, ze zijn scherp. De electra winkel om de hoek heeft dit juist weer niet en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Amazon innoveert helemaal niet zo hard. Amazon heeft een keiharde race to the bottom op het gebied van belastingbetalen (in essentie betalen 'wij' dus die innovatie, niet amazon of de investeerders) en hoe men omgaat met personeel. Als je hoger opgeleid bent, heb je nog een prima salaris, eronder valt het heel snel heel vies tegen.

Men pakt regelmatig goedlopende producten uit hun webshop,m die door anderen worden aangeboden, en vormt die om tot een eigen product. Aldus eigen leveranciers ook even leeg te schudden nog.
Daarbij is het groeiproces van Amazon ook nogal iffy te noemen: veel jaren hebben ze moedwillig op verlies gedraaid om in essentie door 'subsidie' (daar komt het op neer) de concurrentie kapot te maken.

Dus wat je vooral ziet dankzij een Amazon is dat er echt wel reguleringen nodig zijn voor dit soort toko's (idem trouwens voor andere multinationals die op niveau 'too big to fail' komen) omdat ze vooral marktverstorend zijn.
Amazon en Google hebben nog altijd hun APIs en is dus innovatief als het gaat om toekomstige technologieën.

-AMAZON AVS
-AMAZON AWS
-GOOGLE API’s

Om er een paar te noemen etc etc. En dan nog met oog op de toekomst de speech apis die zeer breedt uit zijn in te zetten en in derde partij hardware verschijnen. Het lijkt er echter op dat ze naar toekomstige doorbraken aan het oriënteren zijn of intern al tijd aan besteden. Tijd voor Alexa in het Nederlands!
Qua boeken ben ik het met je eens. Maar als ik kijk op hun site voor andere artikelen dan wordt ik daar toch niet vrolijk van. Heel onoverzichtelijk, veel meuk, onhandige UI, slechte sorteer mogelijkheden. Dit was prima 5 jaar geleden maar is nu toch hopeloos verouderd.
Dat verbaast me ook altijd. Is de Amazon UI dan de top van de online retail? Een bedrijf dat zoveel A/B testing doet, zoveel jaren lang, zou toch inmiddels de ultieme webshop uitgevonden moeten hebben?
Ga er maar van uit dat ze dat doen. Blijkbaar is een site waar mensen eindeloos in zoeken, worden platgegooid met advertenties beter winstgevend dan een site ware je snel hebt waarvoor je kwam en zo weer weggaat. Bedenk ook dat voor velen online shoppen gewoon vermaak is...
Mee eens, ik heb echt een hekel aan de user interface van Amazon. Maar het is nog een verbetering, eerst moest je bestellen via de Duitse Amazon en die ui leek wel door een tyrannosaurus ontworpen.
Dat komt ook omdat het natuurlijk niet alleen Amazon zelf is die spullen op hun platform verkoopt. Dit vind ik overigens ook gelden voor bol.com. Hoe meer aanbieders en troep hoe onoverzichtelijker. Veel ruis aan rotzooi.
Helaas doen ze dat door hogere kortingen bij de uitgever te bedingen. Naarmate ze groter worden wordt het voor de uitgever moeilijker om weerstand te bieden.
Normaal krijgt de boekhandel 40%, de schrijver 10%, de uitgever de rest.
Maar bol en amazon etc. willen 50 of zelfs 55% hebben.
Dus na een tijdje zijn 99% van de schrijvers iets anders gaan doen en komen er alleen nog maar een paar bestsellers uit.
Uiteindelijk ondergraven ze zichzelf, ten koste van heel veel maatschappelijk kapitaal.
Dan ontstaat er ruimte voor een nieuwe concurrent die dan slechts één muisklik verder zit.
De drempel is dankzij het internet een stuk lager geworden...
En vervolgens zet gigant Amazon hun prijzen een pak lager dan die 'nieuwe concurrent', verliezen worden opgevangen door het kapitaal van Amazon.
Als Amazon bij alles het goedkoopst is, en zulks monopolie bezit, kan niemand ooit nog er tegen opboksen.
Venture capitalism doorgedraaid. https://en.wikipedia.org/wiki/Venture_capital
De vrees was dat Amazon monopolist zou worden en dan de prijzen zou verhogen. Ik geef aan dat er dan ruimte ontstaat voor concurrenten. Als de reactie van Amazon dan is de prijzen te verlagen, is die oorspronkelijke vrees dus ongegrond: elke keer als Amazon misbruik zou willen maken van een eventuele monopolie-positie, poppen er concurrenten op.

Die vrees wordt al sinds de gigantische e-commerce groei eind jaren negentig geuit, en is nog steeds nergens bewaarheid geworden op de consumenten-markt. B2B ligt het anders, maar daar hebben we het hier niet over....

[Reactie gewijzigd door dingo35 op 27 oktober 2020 20:03]

Met dit verschil dat Amazon dusdanig groot inkoopt bij fabrikanten dat ze enorme volumekortingen kunnen afdwingen. Wenst een fabrikant niet mee te werken, dan wordt ie van Amazon gegooid. Dag omzet. Een nieuwe concurrent kan daar niet tegenop boksen. En dat nog afgezien dat de strategie die Neglacio terecht al opmerkt.
Maar aan de andere kant, bijvoorbeeld blokker heeft in Nederland alleen al 6000 medewerkers.
Deze moeten allemaal betaald worden van de producten die je daar koopt. Plus 700 winkels onderhouden.

Terwijl de gehele inhoud van de blokker op een paar Amazon pagina's past.

Amazon heeft tot nu toe nooit de prijzen verhoogd in de categorieën waar ze gewonnen hebben.
Samen met dat steden zoveel ruimte vrij krijgen om weer leuke winkels te plaatsen, i.p.v. de zoveelste chain store.

Het is efficiënter voor de samenleving, waarom 700 winkels hebben die allemaal hetzelfde doen? Jeff heeft absoluut echt niet meer geld nodig.

En het is een myth dat je voor tech bedrijven een slecht salaris hebt. Je basisloon is inderdaad onder gemiddeld, maar je kan wel goedkoop aandelen van het bedrijf zelf kopen, vraag maar eens een medewerker die het al 2 jaar uithoud hoe arm hij is.
Tot dat de volgende grote concurrent te voorschijn komt.

BTW, vergeet Bol.com ook niet. Die gaat idd erg zwaar krijgen met Amazone maar in omvallen geloof ik zeker niet in.
Totdat Amazon weet welke vis men graag koopt, en grootschalig verse vis thuis komt bezorgen,en daarmee de vismarkt dusdanig beconcurreerd dat zij in de problemen komen. Het is maar een voorbeeldje.
Dit. Er wordt in andere comments gesuggereerd dat het ze te doen zou zijn om prijzen te bepalen in andere shops maar dat zou je veel makkelijker en goedkoper kunnen doen door de websites van concurrentie te scrapen.

Profilering is alles. Zoals in het artikel staat willen ze ook bonnetjes waar Amazon niet makkelijk mee kan concurreren zoals restaurants, bioscopen en pretparken. Maar de data is hun dus wel de inkoopprijs van hetgene wat ze voor die 10 euro verkopen waard.
Dat scrapen beter is klopt over het algemeen, maar dat is wel afhankelijk van de maatte waarin de markt online afspeelt en dat kan per land en regio erg veel verschillen.

In fysieke winkels zie je praktijken terug waar Amazon geen goed beeld van krijgt zoals maatwerk maar ook flash sales, % korting stickers, en verswaren van bijv. Slagers.

Er is natuurlijk geen reden waarom Amazon de vergaarde data niet voor beide doeleinden zou kunnen gebruiken.
Dit. Er wordt in andere comments gesuggereerd dat het ze te doen zou zijn om prijzen te bepalen in andere shops maar dat zou je veel makkelijker en goedkoper kunnen doen door de websites van concurrentie te scrapen.
Ik denk dat de prijzen als rede er ook bij zou kunnen zitten. Websites is niet altijd gelijk aan wat er in de fysieke winkels beschikbaar zijn. Een fysieke winkel kan bijvoorbeeld nog de laatste restjes hebben die dan niet meer verkocht wordt op de webshop. Als lokale aanbiedingen die bijvoorbeeld niet voor de webshop geld. Maar inderdaad ook zoals gezegd welke producten kopen ze niet bij hun. Daaruit kunnen ze dus bepalen of ze dit ook moeten gaan verkopen of als ze iets vergelijkbaars verkopen dat ze kunnen uitzoeken waarom dit bij hun misschien niet goed verkoopt. Maar ik denl toch de hoofdreden is de advertenties. De bon betalen is eenmalig maar de advertenties laten zien gebeurt vaak waardoor ze alleen hierop die ene euro per bon al kunnen terug verdienen.
En dat heb je heel erg goed gezien!

Daarmee is $1 slechts een schijntje per bonnetje... dat haal je later makkelijk terug!
De informatie die hier goud waard is voor Amazon is te zien WAT klanten die wel Amazon minded zijn -participeren immers- NIET bij Amazon kopen. Da's mijn mening in deze.
Niet alleen dat. Ze binden dat ook aan jouw persoonlijk profiel. Specifiek wat jij koopt. En als bonus weten dan ook wat de bevolking in het algemeen koopt en waar. Weten ze ook direct met wie ze in directe competitie willen gaan.

[Reactie gewijzigd door VittunWasted op 21 oktober 2020 13:21]

Daarnaast is het ook een eerste stap om op termijn een laagsteprijsgarantie in te voeren. Erg nadelig voor de consument maar goed voor de aandeelhouders dus.
Geen fijne move maar begrijpelijk. Amazon is in weze met hun bestaande marktplaats en nu bonnetjes een enorme data pool van prijspunten aan het aanleggen.

Als je beter dan wie dan ook weet waar er vraag naar is maar ook wat mensen wel en niet bereid zijn te betalen, hoeveel mensen dat dan zijn, waar die mensen zich bevinden, en wat de prijselasticiteit voor honderdduizenden producten is dan kunnen veel winkeliers en een reeks producenten niet tegen je op.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 20 oktober 2020 22:34]

Hou er rekening mee dat dit alleen op uitnodiging is:
The Amazon Shopper Panel is an opt-in, invitation-only program where participants can earn monthly rewards by sharing receipts from purchases made outside of Amazon.com and by completing short surveys.

Earning rewards is easy. Simply upload 10 eligible receipts per month by using the Amazon Shopper Panel app to take pictures of paper receipts or by forwarding email receipts to receipts@panel.amazon.com and you’ll earn $10 towards either an Amazon Balance or a charitable donation. You’ll earn additional rewards each month for every survey you complete.

Your participation will help brands offer better products and make ads more relevant on Amazon.
Dus het is niet alsof heel Amerika nu bonnetjes gaat inleveren...
Het wachten is op geheimhoudingsclausules op bonnetjes en als standaard voorwaarde in supermarkten.
Dit is in de VS niets nieuws. Er zijn genoeg apps en programma's waarbij je bonnetjes in kan leveren voor rebates/cashback. Dit is niets anders dan wat Amazon hier doet, alleen de beloning is een stuk hoger. Mijn vrouw heeft dit een tijdje geprobeerd en de meeste bonnetjes leveren $0.25 op. $1/bonnetje is best een mooi bedrag eerlijk gezegd.

Maar bonnetjes inleveren voor geld, daar zijn Amerikanen al lange tijd goed in.

Net als coupons. Als ik 1 pak Hotpockets koop krijg ik een coupon voor korting als ik er 2 koop. Als ik er 2 koop krijg ik een coupon voor korting als ik er 3 koop. Etc.

Als Amazon inzicht heeft wat je koopt gaan ze ongetwijfeld dit soort dingen doen. Alexa herinnert me nu al wanneer ik kattenvoer nodig heb, of wanneer m'n inkt van m'n printer op is. Dat willen ze natuurlijk graag vaker kunnen doen.
Ik denk als mensen dit zelf uploaden tegenover een duidelijk afgesproken bedrag dat privacy hier niet echt een rol inspeelt. Hoe goed dat overigens wel zou zijn.
Je moet je wel bedenken: Als Amazon bereid is je zomaar $10 te betalen voor die bonnetjes, hoeveel zal die data dan wel niet daadwerkelijk waard zijn. Vooral de verzameling zal ervoor zorgen dat Amazon zijn predatory businessmodel verder kan uitbreiden. De consument lijdt hier alleen onder op lange termijn (net als onder al die loyalty cards en dergelijke van fysieke winkels)

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 20 oktober 2020 21:09]

Ik denk niet dat we daaronder gaan lijden. Bedenk maar, er komen altijd nieuwe partijen die bereid zijn om in het begin tegen 0 winst producten te leveren.

Zie maar Zalando. Die waren in het begin veel harder aan het stunten dan nu. Nu neemt Aboutyou het gedeeltelijk over. Vooral als er een hele grote partij is, zijn er genoeg initiatieven die daar wat vanaf willen snoepen.
Het hele businessmodel van bedrijven als Amazon (maar ook Google bijvoorbeeld) is om nagenoeg alle concurrenten uit de markt te prijzen door hun verliezen met geld van investeerders te vullen. Tot ze eenmaal (quasi) monopolist zijn in de markt. Vervolgens gaan ze graaien. Amazon doet dat al en met deze tactiek willen ze het graaien optimaliseren door betere prijsdiscriminatie (ie dat jij meer betaalt dan je buurman omdat uit je bonnetjes blijkt dat jij bij de boodschappen in de AH iets minder op de centjes let).

En die concurrentie waar jij het over hebt komt nooit aan significant marktaandeel (tenzij er vanuit overheden in de markt wordt ingegrepen). Ze stunten wel een beetje maar ze weten donders goed dat als zij het te bont maken een Zalando of Amazon hun gewoon weer uit de markt prijst.
De taak voor de wetgever is om hier een scherpe scheiding aan te brengen: je bent of een platform, en dan is ruimte op dat platform alles wat je mag verkopen; of je bent handelaar in iets anders, en dan mag je geen platform aanbieden (uitgezonderd om exclusief je eigen waren aan te bieden.)

Op die manier moeten we Amazon opspliten en aan banden leggen, anders maken ze de hele markt kapot.
Tja, dat zou inderdaad helpen. Maar daar zijn we nog best ver van verwijdert. Bovendien is ook een (quasi) monopolie in een platform ook met die beperking enorm schadelijk. Daarvoor hoef je geen verkoper te zijn. Zie thuisbezorgd.
Nou, je moet ook niet vergeten dat je er ook weer voor naar Amazon toe moet gaan. Waarschijnlijk doen de meeste mensen het ook nog eens bonnetje voor bonnetje, of in ieder geval niet alle 10 tegelijk.

Naast de potentieel waardevolle informatie die je hiermee krijgt koop je feitelijk dus gewoon een mogelijkheid om iemand van gepersonaliseerde reclame te voorzien voor 1 dollar. Het zou mij echt niks verbazen als de pagina waarop je die bonnetjes in moet sturen een stuk of 5 reclame-uitingen gaat bevatten waar Amazon een dollar per stuk voor betaald krijgt.

Daarnaast moet je die verkregen $10 bij Amazon besteden, nog weer een contactmoment!
Nou, 1 dollar per impressie is wel erg hoog gegrepen. De bedragen zijn echt niet zo riant, zeker niet voor het alleen tonen (wat echt de minst waardevolle manier van ads monetizen is). Per click heb je als bedrijf al echt vies mazzel als je aan de $1 komt, maar meestal zit ook dat nog beduidend lager.
Het schijnt dat de advertenties in Amerika heel veel meer opleveren dan in Europa. En in India nog veel minder dan hier. Volgens mijn collega die een youtube-kanaal heeft met internationale kijkers.
Klopt maar ook in de VS is $1 voor een impressie te hoog gegrepen. Advertenties zijn er inderdaad tussen de 5 en 10x meer waar dan hier (je kan immers veel beter targeten omdat privacy een mythisch beest uit griekenland volgens amerikanen). Maar impressies bewegen zich hier in de dimensie van 1 cent, vaak zelfs minder.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 20 oktober 2020 23:00]

Een dollar per impressie is waarschijnlijk wat hoog gegrepen, maar mijn punt was meer dat Amazon voor $10 (noem het reclamebudget) het volgende krijgt:
  • Tussen 1 en 10 terugkerende bezoeken met dus mogelijkheid om eigen producten te promoten
  • Gedetailleerde informatie over het koopgedrag (en dus de interesses van individuele gebruikers)
  • Tussen 1 en 10 mogelijkheden om 3rd party ads/aanbiedingen tegen betaling te tonen (die eventueel heel specifiek kunnen zijn ivm punt 2)
  • Een gegarandeerde verkoop, anders kost het niks (het is immers $10 Amazon-tegoed), wat ook in de bevestigingsmail e.d. weer een mogelijkheid tot reclame/upsells biedt.
Al met al zie ik wel waarom het een goed bestede $10 is vanuit Amazon z'n perspectief. Overigens zie ik de allure ook wel als gebruiker. Het is feitelijk toch $120 per jaar voor het insturen van wat bonnetjes. Zeker voor veel Amerikanen met een laag inkomen is dit geen kattenpis.
Dat Amazon de data 10 of meer dollar waard vindt, wil nog niet zeggen dat de waarde is van de data op zich. Dat is het alleen icm andere data (over jezelf, de producten, de winkels of anderen).
Het is een beetje als bitcoins of mijn huis, ja er hangt een waarde aan maar die heb je daadwerkelijk pas als je het verkoopt, en doe je dat niet heb je ook helemaal niks aan die potentiele waarde...

Dus nee die data is het dus juis niet waard TENZIJ je het verkoopt :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 oktober 2020 07:56]

Onzin. De waarde voor amazon zit niet in der verkoop maar in de hoeveelheid geld die het ze oplevert doordat jij ineens meer betaalt voor dezelfde producten zonder dat je het door hebt.
Je moet je wel bedenken: Als Amazon bereid is je zomaar $10 te betalen voor die bonnetjes, hoeveel zal die data dan wel niet daadwerkelijk waard zijn. Vooral de verzameling zal ervoor zorgen dat Amazon zijn predatory businessmodel verder kan uitbreiden. De consument lijdt hier alleen onder op lange termijn (net als onder al die loyalty cards en dergelijke van fysieke winkels)
Volgens Amazon zijn 'de meeste bonnetjes' geldig, mits het om aankopen gaat binnen de afgelopen dertig dagen.

Bonnen van je buren mag dus ook inleveren of een bon die je ergens van de straat plukt. Vriend en vriendin hebben daar wat meer informatie over ingewonnen nadat ze een invite kregen als early adopters. Het antwoord vanuit Customer Service was dan ook dat ze het niet kunnen controleren wie die boodschappen of producten daadwerkelijk heeft gekocht.

Het lijkt er dus inderdaad op dat men het productaanbod nog beter wilt afstemmen op wat mensen daadwerkelijk willen en wat men daar voor over heeft.
Naast de potentieel waardevolle informatie die je hiermee krijgt koop je feitelijk dus gewoon een mogelijkheid om iemand van gepersonaliseerde reclame te voorzien voor 1 dollar.
Lees hierboven;
Daarmee is het stukje privacy waar iedereen zo g**l van wordt hier in Nederland dus al direct teniet gedaan. De aluhoedjes kunnen dus weer af.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 20 oktober 2020 22:15]

Dat Customer Service die zooi niet kan inzien is echt de gewoonste zaak van de wereld. Daarmee is je privacy niet gewaarborgd.

En ja, Amazon wil hun reclame en aanbod afstemmen, maar ze zullen hier ook informatie over prijzen (en dan vooral over jouw bereidheid bepaalde bedragen te betalen) leren en daarmee kunnen ze daarmee bepalen hoeveel ze jou voor elk product kunnen vragen. Met als eindresultaat dat jij voor de meeste dingen meer zult moeten betalen en zij de gemiddelde prijs kunnen opdrijven zonder klanten te verliezen.

Dat je met veel moeite hun dataverzameling over jou kunt limiteren is echt een heel zwak argument (vooral omdat dat al gauw niet meer de moeite waard is voor die ene dollar).
Dat Customer Service die zooi niet kan inzien is echt de gewoonste zaak van de wereld. Daarmee is je privacy niet gewaarborgd.
Privacy gaat over jou gegevens, jou aankopen etc. niet om wat je buren kopen en wanneer jij die bon inlevert. Dat is waar het om gaat. Dat is dan totaal niet meer jou privacy aangezien het niet jou aankopen waren.
[...]


Privacy gaat over jou gegevens, jou aankopen etc. niet om wat je buren kopen en wanneer jij die bon inlevert. Dat is waar het om gaat. Dat is dan totaal niet meer jou privacy aangezien het niet jou aankopen waren.
Dus laat jij vrolijk Amazon de privacy van je buren schenden? Dat maakt het beter?
Dus laat jij vrolijk Amazon de privacy van je buren schenden? Dat maakt het beter?
Hoe gaat Amazon zien dat de aankopen door mijn buren zijn gedaan?

Op geen enkele kassabon staat een naam zelfs een bankrekeningnummer wordt niet volledig getoond en mag je overigens ook doorstrepen als je de bonnen in scan en naar Amazon stuurt. Hoe jij dus überhaupt een bonnetje zonder verdere betaalgegevens naar een individu kunt herleiden vraag ik mij dus af...
Dat ben je weinig creatief. Dat kan ahv productkeuzes, de winkel waar het is ingekocht, de prijzen die je hebt betaalt, het tijdstip op dat die inkopen hebben plaatsgevonden en met een beetje moeite kun je er nog veel andere dingen bij verzinnen. Het zal nooit 100% werken maar dat hoeft helemaal niet. Ze zijn geen wetenschappelijk statistisch onderzoek aan het doen.

Ik doe data analytics voor een bedrijf in een andere sector maar ik kan je vertellen dat zelfs zonder de onvoorstelbaar enorme hoeveelheden data men uit de meest onschuldige dingen over een persoon soms enorme conclusies kan trekken met een erg hoge nauwkeurigheid. Amazon heeft op dat gebied een team met enorm veel kennis en ervaring in huis.

En al lukt het ze niet de aankopen van jou van die van je buurman te onderscheiden dan nog geeft ook dat informatie over jou. Buurten (zeker in de VS) zijn nogal homogeen. Vergelijkbare inkomens, politieke voorkeuren, ethniciteit, hobbies, autos, banen, opleiding. Je verlaagt de meerwaarde van die data voor amazon, maar je moet echt wel beter doen dan even het bonnetje van je buurman om hun om de tuin te leiden. Iemand hier had het idee gepost dat je bonnetjes uit de prullenbak bij de supermarkt vist. Daar heb je al meer aan.
Nee je lijkt het punt te missen, je geeft ze alsof het jouw bonnentjes waren en hun datatset over jou wordt juist slechter ipv beter, en dus minder ipv meer waard...

En van de buren weten ze niks tenzij die er zelf aan mee doen.
Niet helemaal waar natuurlijk, de koopkracht en keuzes van je buren vertellen in zekere zin ook wel wat over jou. In de regel geldt bijvoorbeeld dat als al je buren in een Ferrari rijden, dat je in een dure buurt woont. Of als al je bonnetjes, al dan niet van kennissen verkregen, kaviaar en dure wijnen bevatten, dan zegt dit vaak ook wel wat over jouw eigen keuzes en financiële mogelijkheden.

Niet 100% natuurlijk, maar je kunt ook zeker niet zeggen dat er helemaal geen privacygevoelige informatie prijsgegeven wordt.

OT: Zit ik hier nou in een discussie tussen DarkForce en Darkstriker... duistere boel hier hoor!
Niet helemaal waar natuurlijk, de koopkracht en keuzes van je buren vertellen in zekere zin ook wel wat over jou. In de regel geldt bijvoorbeeld dat als al je buren in een Ferrari rijden, dat je in een dure buurt woont. Of als al je bonnetjes, al dan niet van kennissen verkregen, kaviaar en dure wijnen bevatten, dan zegt dit vaak ook wel wat over jouw eigen keuzes en financiële mogelijkheden.
Voor zover ik begreep mag je de betaalgegevens doorkrassen alvorens je het in scant en naar Amazon stuurt. Daarmee is het voor Amazon dus nagenoeg onmogelijk om de transactie naar een individu te herleiden. Het kan dus net zo goed een bon zijn die je ergens uit een prullenbak vist.

Geloof mij, er zijn wereldwijd genoeg mensen die dit soort dingen daadwerkelijk doen al is het maar om een paar cent te verdienen/besparen.


Niet 100% natuurlijk, maar je kunt ook zeker niet zeggen dat er helemaal geen privacygevoelige informatie prijsgegeven wordt.

OT: Zit ik hier nou in een discussie tussen DarkForce en Darkstriker... duistere boel hier hoor!
[/quote]
OT: Ik zit hier rustig een mooie discussie te lezen maar iemand lijkt niet te begrijpen hoe moderaties werken. Het lijkt erop dat iemand het niet eens is met @DarkForce en denkt dat je dan -1 moet modereren terwijl dit gewoon een nette discussie is. Even de moderatie FAQ raadplegen denk ;)
Dit is stap 1 in je concurrentie dood maken. Je gaat gewoon deze informatie misbruiken om gericht mensen naar Amazon te halen. Wanneer de concurrentie dood is, gaan de prijzen bij Amazon naar het dubbele en heeft de consument het nakijken.
Je bedoelt dat voor die mensen privacy kennelijk tien dollar waard is.

Een bonnetje kan natuurlijk wel privacygevoelig zijn. Er staat vrijwel altijd een exacte tijd en filiaalnummer op, misschien nog laatste vier cijfers van de kaart die je gebruikte en natuurlijk een reeks producten die je gekocht hebt.

Laat ik het zo zeggen, net als gebruikte bagagelabels en vliegtickets gooi ik bonnetjes nooit in openbare ruimtes weg.
Je bedoelt dat voor die mensen privacy kennelijk tien dollar waard is.

Een bonnetje kan natuurlijk wel privacygevoelig zijn. Er staat vrijwel altijd een exacte tijd en filiaalnummer op, misschien nog laatste vier cijfers van de kaart die je gebruikte en natuurlijk een reeks producten die je gekocht hebt
Meeh, je verzamelt wat bonnetjes. Aan de uitgang van de AH liggen er genoeg }>
Dacht ik ook 😅
Niet helemaal, volgens mij. Het is compleet onduidelijk wat Amazon met die bonnetje wil.

Een beter voorbeeld is een foto uploaden op Facebook. Je zou kunnen denken dat de gebruiker er zelf voor kiest die foto op zijn tijdlijn te zetten. Dit is een keuze, geen privacy probleem. Toch?
Maar wat Facebook vervolgens met die foto doet, is wel een probleem en weet je als gebruiker niet. Facebook trekt alle exif-data uit de foto (locatie) en analyseert de foto (welke personen en voorwerpen staan er op?). Op basis van deze informatie genereert Facebook advertentie tags "likely to buy xxx". Dit is gevoelige informatie over jou maar niet meer eigendom van jou. Je kunt niet eens controleren of Facebook juiste conclusies trekt over al die data.

Het is dus de vraag wat Amazon met al die data doet als je er (relatief) zoveel voor betaalt!
Het is toch je eigen keuze of je hier mee aan doet?
Het is niet zo dat ze stiekem deze data verzamelen.
Snap je reactie daarom niet echt 8)7
Waarom? Je bent het niet verplicht, ze zetten geen pistol op je hoofd en zeggen dat je de bonnetjes moet opsturen. Dit is volledig uit vrije wil.
Ik vind toch dat ze een beetje gepushed worden zo.
De correcte term is nudging not pushing ;)

Nudging (of nudgen) is een in 2008 beschreven gedragspsychologische motivatietechniek waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen.
zie ook: Dark patterns

;)
Maar wat wel gevaarlijk is is dat bonnen die mensen laten slingeren (achter laten in winkel mandje e.d.) gebruikt worden door anderen.

Overigens als je 10 bonnen per maand kan inleveren kan je dus ook 10 keer los een flesje water afrekenen.. weinig privacy gevoelig dat je water drinkt ;)
Wel dat je blijkbaar heel veel flessenwater drinkt, maar dat niet bij Amazon koopt. Denk dat ze dat maar al te graag willen weten!

Offtopic: dan doen ze je een aanbod voor on-demand hyperloop-stijl waterlevering! https://xkcd.com/1599/
Mensen lijken nog wel eens te vergeten dat ook al wordt iets uit "vrije wil" gedaan, het niet per se iets wenselijks is. In dit geval is het ook de vraag "Is het wenselijk dat grote bedrijven zo ver mogen gaan om aan deze toch gevoelige informatie te mogen komen?" Het kan immers het begin van een gevaarlijke wereld worden, een waar privacy nog veel minder waard zal zijn dan het nu is. En laten we data lekken en dergelijke dan ook nog eens meenemen in die gedachte. De gevolgen kunnen catastrofaal zijn.

De vraag is of wij als samenleving, als mensheid, het accepteren zo ver te gaan in het delen van gegevens waar je uiteindelijk zelf psychologisch mee bespeeld wordt. Dus een ethische kwestie is ook het geval.
Upload je je bonnetje toch niet. Als je privacy wilt hebben moet he sommige dingen ook gewoon niet doen.
Toch wel het bewijs dat big data goud waard is, naast het feit dat een onderneming eigenlijk exact wil weten hoe de verkopen en winst gemaximaliseerd kunnen worden.

Ook voor deze dienst geld:
"Je hebt zeker iets te verbergen"
Anoniem: 1463186
@D_Jeff20 oktober 2020 21:10
Al denk ik dat dat laatste voor Amazon nog het minste op gaat. Die zijn namelijk met deze bonnetjes helemaal niet geïnteresseerd in wat jij koopt (oke misschien een beetje wel), maar vooral in hoe duur alles is. Dat is de enige manier waarop zij de competitie voor blijven, de prijzen lager maken. Ze kopen zich letterlijk in in de markt door producten met verlies te verkopen zolang mensen maar Prime nemen.

Ik hoop persoonlijk ook dat Amazon zo snel mogelijk uit Nederland weg gaat. De 'launch' hier in Nederland was niets meer dan een website online zetten waar ze uit Duitsland leveren, en een Prime abonnement diep tegen kostprijs aanbieden in de hoop zieltjes te winnen.
Ik ben er anders wel blij mee. :)

Leuke prijs voor de diensten die je er voor terug krijgt.
Anoniem: 1463186
@Cybergamer20 oktober 2020 21:32
Tuurlijk, en dat is ook het idee. Totdat het de enige dienst is die er is en de enige winkel waar je iets kunt kopen. Dat is het doel van Amazon, de concurrentie kapot helpen door verlies te maken en daarna op de lange termijn de prijzen verhogen ;)
Totdat het de enige dienst is die er is en de enige winkel waar je iets kunt kopen.
Denk je nu echt dat dit een realistisch streven is?

Weet je waarom ik 20 jaar geleden een webwinkel begon, omdat al die kleine 'vriendelijke' lokale winkeltjes je enorme prijzen rekende omdat niemand anders het aanbood. Ik ben er ook weer mee gekapt nadat er alternatieven waren die goedkoper konden leveren dan ik kon inkopen. Daar heb ik echt geen traan om gelaten. Dat is 12+ jaar geleden en een van die alternatieven was Amazon (.de en .co.uk) en ze zijn na al die jaren nog steeds niet de enige op de markt...

En je start gewoon weer een webwinkeltje op wanneer Amazon te hoge prijzen vraagt en er geen alternatieven zijn. Bedrijven blijven bijna nooit consistent in prijs, kwaliteit en klantenservice op lange termijn (tenzij alles slecht ;-). De AH van nu is echt niet de AH van 40 jaar geleden.
En je start gewoon weer een webwinkeltje op wanneer Amazon te hoge prijzen vraagt
20 jaar geleden was jouw concurrentie de speelgoedwinkel in het dorp, daar kun je mee concurreren. Met Amazon speel je een heel ander spel: zijn kunnen met hun macht bijvoorbeeld exclusieve contracten met leveranciers afdwingen; als ze niet zelf al hun eigen leverancier zijn zoals met steeds meer boeken en Amazon basic.
Niet de speelgoedwinkels, veel meer niche. En Amazon kan niet met iedereen een exclusief contract aangaan. Dat kan niet omdat er zoveel geld voorlopig niet is EN dat mag niet, daar zal een staat/EU een stokje voor steken. Kunnen ze een (klein) gedeelte exclusief aanbieden, vast, maar dan kan je alternatieven promoten of voor dat product alsnog voor de hoge prijs kiezen. Hell, ik betaal al 30 jaar de prijzen van Games Workshop producten, veel hoger dan de 'concurrentie' op dat vlak, maar vaak zijn met die zaken prijs niet de belangrijkste zaken.

Daarnaast is het niet alleen de consumenten in deze formule, ook de leveranciers, de echte grote zullen zich ook niet binden aan exclusieve contracten, want dat geeft een Amazon ook teveel macht over zo een bedrijf (de macht om de inkoopprijs naar beneden bij te stellen). Dus een Intel, AMD of een Samsung zullen ook niet hun hele assortiment exclusief aanbieden via Amazon, wellicht iets via promoties.

Het probleem met dit soort bedrijven is dat ze oogkleppen op zetten en denken "Groter, groter, GROTER!" zonder om zich heen te kijken en een realistisch oordeel over invloeden van buitenaf te vellen. "Too big to fail" bestaat effectief niet, dat hebben we gezien met de economische crisis van 10 jaar geleden, met de dotcom bubble, etc. Nu ook weer keren wereldmachten zich tegen de grootste jongens die zich niet weten te gedragen, Google, Facebook, Apple, maar ook Amazon en MS. "If they're too big to fail, they're too big" Het zal me absoluut niet verbazen dat we in de komende decennia zullen zien dat bedrijven een maximum grootte/omzet mogen hebben om dergelijke misbruiken tegen te gaan.
Een Amazon kan echter vanwege de enorme kapitaalpositie, elk willekeurig bedrijf failliet maken, door simpelweg tegen dumpprijzen te gaan leveren. Of een riant bod doen en de tent overnemen. Gevolg is dat aan het einde van het verhaal, Amazon een monopolie heeft en te hoge prijzen zal rekenen.

Iets wat je nu ziet met Thuisbezorgd: hoge marges en eenzijdige verhogingen. Als restaurant kan je nauwelijks van het platform af, omdat dan niemand je restaurant meer weet te vinden. Amazon wil dat ook graag.
Het zal me absoluut niet verbazen dat we in de komende decennia zullen zien dat bedrijven een maximum grootte/omzet mogen hebben om dergelijke misbruiken tegen te gaan.
Het zal mij absoluut niet verbazen als bedrijven daar allerlei constructies voor gaan bedenken. Dat is wat ze doen. Ik ben het met je eens dat alleen de overheid hier iets tegen kan doen maar ben bang dat het dan al te laat is.
Wij hebben hier in de stad zeggen en schrijven één fietsenmaker. Ik heb daar gisteren omgerekend ruim €13 neergelegd voor een paar remblokjes. Jij hebt gelijk als je de lokale winkels afzetters vind. Op Amazon kan ik voor dat geld meer dan 6(!) paar remblokjes kopen. Maar wat gebeurt er als ik dat doe? Dan hebben we volgend jaar 0 fietsenmakers in de stad. Dan kan ik twee dagen wachten op een nieuwe binnenband als ik er onverhoopt geen op voorraad heb, of een uur autorijden om naar de volgende fietsenmaker en terug te gaan. Bovendien, als deze fietsenmaker verdwijnt, dan verdwijnt ook de laatste schoenenwinkel, de kledingwinkels, de restaurants waar men tijdens het winkelen even uitrust en alle andere afzetters. En die komen niet meer terug als Amazon uit overheidswege wordt opgesplitst. Dan is het te laat ben ik bang.
Sorry, we hadden drie fietsenmakers, dat zijn er nu minder en drie was gewoon teveel voor een gehucht met 22k inwoners. Als ik vandaag bestel heb ik het in de meeste gevallen morgen in huis. Kan ik daarop wachten, sure, zeker als ik dan 2 paar remblokjes koop van dezelfde kwaliteit zodat ik de volgende keer er eentje op voorraad heb zodat ik niet een dag hoef te wachten. En als ik heel eerlijk ben, ik ging met een issue naar de fietsenmaker, krijg je tekst en uitleg hoe ik dat zelf moet maken en wat ik nodig heb. Sorry, maar ik kom hier zodat ik het niet hoef te doen... Ik ben enigszins gepikeerd terug naar huis gegaan en ben daar sindsdien niet meer binnen geweest! Natuurlijk zullen ze niet allemaal zo zijn, maar dit even als voorbeeld.

Het was 10 jaar geleden al te laat voor veel kleine winkels en imho is dat helemaal zo erg niet! Ik heb een vreselijke hekel aan kleding en schoenen shoppen, ze hebben niet het model, kleur, maat die ik wil hebben. En als ze het al hebben "Doe maar vijf van die overhemden!" Sorry meneer, zoveel hebben we er niet. Kan je ze dan bestellen? Nee, sorry! Misschien dat een ander filiaal het heeft... Als ik online kan bestellen doe ik dat veel liever, scheelt me een hoop tijd en frustratie. Neemt minder ruimte in beslag, minder dure locaties qua winkelcentra, minder gehannes met parkeren, ik vermoed zelfs dat het milieuvriendelijker is als je de hele vergelijking maakt.
Communicatie: Heb je die fietsenmaker destijds wel duidelijk aangegeven dat HIJ dat voor je moest oplossen? Anders was hij gewoon behulpzaam om het goedkoop (en snel?) op te lossen.
De fietsenmaker is gewoon de onderdelenwinkel voor je fiets. En je kan er ook moeilijke dingen laten doen.
Beetje erg laat met een reactie, maar ok... Er is een verschil tussen een fietsenmaker en een fietsenwinkel. Deze fietsenmaker heeft beide, een stuk winkel en een stuk waar fietsen van klanten worden gerepareerd. De enige manier dat ik het nog duidelijker had kunnen maken zou zijn geweest om te roepen: "Oi! Ik kom hier zodat ik het niet zelf hoef te maken, maar dat jij het doet voor keiharde EUROs. Ik doe dit niet elke dag, dus doe er veel langer over dan jij, ik verdien met mijn eigen expertise genoeg zodat het voor mij efficiënter is om jou te betalen voor je werk ipv. het zelf te doen." Maar als ik zoiets helemaal moet uitstippelen voor iemand dan twijfel ik echt aan de capaciteiten en motivatie van de fietsenmaker en dan kan ik het inderdaad beter zelf doen wil ik niet opgescheept zitten met halfbakke werk van iemand die niet kan of wil.

Communicatie is vanuit mijn kant geen issue, het issue ontstaat als ik zaken moet gaan uitleggen aan mensen die dit al horen te weten. Waardoor ik sterk aan hun expertise/motivatie ga twijfelen en het veiliger/sneller zal zijn als ik het dan maar zelf doe. Dit is trouwens niet alleen een issue met fietsenmakers, maar zeker ook met ITers. Ik heb helemaal geen issue met zaken uitleggen, zeker niet aan mensen welke niet een IT job hebben, maar als ik mede ITers hetzelfde voor de 11e keer moet uitleggen omdat ze het niet kunnen/willen begrijpen is een heel ander verhaal.
Het is verboden om met exclusieve contracten de concurrentie te dwarsbomen. Dat soort machtsmisbruik kan heel hard aangepakt worden door de overheid (en terecht).
Dat is marktwerking.
Dan moet je ook de Hornbach weren. Die doet precies hetzelfde als Amazon, assortiment wordt steeds groter en ze gaan straks zich niet meer alleen concentreren op huis en tuin.
Daarom is er in de normale fysieke markt wetgeving om monopolie te voorkomen. Aangezien kapitalisme altijd jaagt naar monopolie. Marktwerking werkt niet.

Als voorbeeld waarom denk je dat vodafone b.v. geen kpn mag overnemen. Niet omdat ze niet zouden willen.

Voor deze partijen blijkt de wetgeving echter niet afdoende.

[Reactie gewijzigd door klavertje3 op 20 oktober 2020 21:51]

Marktwerking werkt, zolang er maar een marktmeester is die ervoor zorgt dat geen kartels of monopolies ontstaan, of prijsafspraken gemaakt worden.
Daar hebben we toezichthouders voor.

Je geeft zelf al het voorbeeld van Vodafone...
Marktwerking of doorgeslagen (internationaal, geglobaliseerde) kapitalisme?
Sja, hoe noemde Lubach het? Het kapitalisme is uitgespeeld. Maar toch zie je dat er steeds wat nieuws opstaat omdat de grootste bedrijven de snelle wendingen niet meer kunnen maken, en de consument toch voor het kleinere alternatief gaat kiezen zodra de grote fratsen uit gaan halen met de prijzen verhogen. Dus ja.. de markt zal zichzelf toch moeten herstellen op den duur.
Klopt, dat zagen we in het verleden ook bij monopolies. Daar heeft de overheid nooit hoeven ingrijpen om de markt te normaliseren.
Volledig akkoord, de consument graaft z'n eigen graf voor een aalmoes...
Waarom weg? Een distributiecentrum bij monchengladbach is ook niet echt ver weg, toch?

Ze zijn wel degelijk geïnteresseerd in individuele aankopen en prijs is dan een , maar ook voorraad, pr, klantbinding en verzin het maar.

Maar waarom weg? Ik heb geen prime. Koop af en toe wat bij amazon, meestal ergens anders.
Het gaat misschien om de combinatie van dingen die je koopt. "Oh, mensen die het verliesgevende melk kopen, die kopen ook het winstgevende chocolade. Okee, dat voegen we toe!"
Ze leveren niet alleen vanuit Duitsland, het komt vanuit diverse magazijnen buiten Duitsland, o.a. ook gelegen in Frankrijk, Italië, Spanje. Wat dat betreft wijkt Duitsland niet af van Nederland.

Het Prime abonnement is voor ons Nederlanders maar ietsje voordeliger dan datgene in Duitsland beschikbaar is/was voor ons Nederlanders, ± €3,- t.o.v. ~€4,- per maand (bij een betaling per jaar), wat voor Nederlanders inmiddels niet meer is af te sluiten. De Duitsers en Oostenrijkers betalen meer voor datzelfde Prime abonnement omdat zijn er ook een muziekdienst in hebben zitten.

Ik zou niet kunnen bedenken waarom Amazon ze snel mogelijk uit Nederland zou moeten verdwijnen, al maak ik zelf geen gebruik van het Nederlandse Prime aanbod, ik zit daarvoor nog bij DE.
Ik denk niet dat Amazon via de bonnetjes er achter komt hoeveel iets kost bij een concurrent, dat staat ook gewoon op de website van de concurrent.

Wat natuurlijk wel interessant is, is om te weten wat potentiële Amazon klanten nu nog niet bij hun kopen.

Overigens ook geen fan van Amazon. Die drukken alle concurrentie uit de markt, waar niemand beter van wordt (behalve Amazon :+ )
Ik hoop persoonlijk ook dat Amazon zo snel mogelijk uit Nederland weg gaat. De 'launch' hier in Nederland was niets meer dan een website online zetten waar ze uit Duitsland leveren, en een Prime abonnement diep tegen kostprijs aanbieden in de hoop zieltjes te winnen.
Wellicht zouden tenten als Blokker, BOL VidaXL dan ook beter hun deuren kunnen sluiten. Ook deze tenten zijn vandaag de dag vooral doorgeefluiken en ook deze hebben eigen voorraden bij diverse producten zoals bij Amazon - waarbij ook lang niet alles vanuit Duitsland wordt verstuurt.
Ze kopen zich letterlijk in in de markt door producten met verlies te verkopen zolang mensen maar Prime nemen.
Wat is het probleem daarvan? Bol.com doet dit ook al enkele jaren met 'Select'.
Ik hoop persoonlijk ook dat Amazon zo snel mogelijk uit Nederland weg gaat.
Ik hoor van een groot aantal mensen toch eigenlijk alleen maar positieve berichten. De één die ontzettend blij is met een Amazon Prime abonnementje waarbij ze voor € 2,99 p/m films en series kunnen kijken die niet of nauwelijks op andere platformen te zien zijn, de ander vanwege de extra voordelen bij bepaalde games, weer een ander vanwege de soms aantrekkelijke prijzen op boodschappen die in de winkel soms stukken hoger liggen.

De kans dat Amazon uit Nederland vertrekt is denk ik heel erg klein gezien het een gedegen concurrent van bol is en op sommige vlakken heel wat meer voordelen voor de consument oplevert.
Eens qua prime video, best veel voor 3 euro. Als het allemaal eigen producties zijn, dan kost het hen toch ook niet zo veel extra als ze het aan de hele wereld aanbieden? De kosten van het produceren zijn toch al gemaakt. Of denk ik nu te simpel?
Eens qua prime video, best veel voor 3 euro. Als het allemaal eigen producties zijn, dan kost het hen toch ook niet zo veel extra als ze het aan de hele wereld aanbieden? De kosten van het produceren zijn toch al gemaakt. Of denk ik nu te simpel?
Eigen producties zijn het veelal juist niet, kijk ik bijvoorbeeld naar mijn vrouw ... die wilde enkele series zien die bij geen enkele andere partij terug te kijken zijn dan alleen via Prime. Niks door hen geproduceerd, maar blijkbaar zijn er afspraken gemaakt of vinden de andere streaming diensten het gewoon niet interessant.

Volgens mij produceert Amazon ook niet zelf, iets dat Disney en Netflix wel doen.
Amazon produceert ook zelf: link.

Het is wel heel belangrijk dat je argument alleen staat met de lage prijs, exclusief is er genoeg, ook op netflix, videoland en Disney+. Ik weiger alleen "veel" geld uit te geven voor een mager aanbod (Disney) of te nog eens 10-15 euro per maand voor een paar nederlandse series. De 3 euro die ik voor amazon betaal vind ik de videodienst al waard, dan krijg je nog een twitch prime sub (5 euro waarde) en gratis verzending. Elke reden opzich is die 3 euro al waard, dus heel veel waar voor je geld.

En bol heeft aan select leden hele goede klanten. Kan me herinneren dat het 20 euro was, nu 10 p/j. Maar doordat al snel verzending uberhaupt gratis is, vallen kosten voor bol enorm mee en zorgt het voor heel veel meer klanditie. Was het zo'n feest als bij Amazon, dat ze bijvoorbeeld ook videoland konden aanbieden had ik deze ook al lang genomen.

@theobril Persoonlijk vind ik dit een te makkelijke gedachten. Bij wijze van spreken kan ik dan een televisie uit de winkel meenemen voor niets, ze hebben hem toch al ingekocht. De productiekosten moeten natuurlijk wel worden terugverdiend, voornamelijk via het geld dat ze ophalen via prima.

Edit: even verder gekeken, Amazon produceert ook zelf.

[Reactie gewijzigd door DerDee op 21 oktober 2020 00:22]

Beste DerDee, mijn vraag was meer: Als ze zelf iets maken, dan hebben ze daar kosten aan, maar of ze het vervolgens in 1 land of in 100 landen viaa prime ter beschikking stellen, daar hebben ze dan toch nauwelijks extra kosten aan? Voor een TV werkt dat toch anders volgens mij. Het is niet alsof ze 1 tv maken en vervolgens als de weduwe van Sarfat eindeloos TV's kunnen uitdelen tegen nauwelijks extra kosten.
Ah op die manier, sorry zo had ik hem niet gelezen. Lijkt me inderdaad weinig verschil dan. De digitale infrastructuur kost natuurlijk geld, maar zou niet weten waarom het meer geld zou kosten om eigen producties in meer landen uit te brengen idd.
.

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 20 oktober 2020 21:25]

Amazon wilt weten wat jij bij concurrentie koopt. Je bent immers al een klant bij Amazon. Als jij je toiletrollen normaal bij Costco haalt misschien laat Amazon je de volgende keer wel toiletrollen zien, en je hebt immers die korting gekregen, waarom bestel je het niet bij Amazon. De prijzen weten ze echt wel, zijn talloze diensten voor als ze die zelf al niet ontwikkeld hebben.
En ik ben er ook zeer blij mee.
Tot dat ze duurder worden en dan ben ik weer weg en sluit ik aan bij de nieuwe prijsvechter.
'tot' 10 dollar voor 10 bonnetjes.. da's al gauw goedkoper dan een amazon-medewerker naar winkels sturen om prijzen te staan vergelijken, lijkt me zo.

Maar of je je aankoop-data hiervoor wil laten gebruiken, is voor velen de vraag natuurlijk.
gewoon 10 bonnetjes uit de vuilbak op de parking scharrelen, niemand zegt dat jij die aankopen moet gedaan hebben :+
Maar dat maakt voor Amazon helemaal niet uit!! Ze zien aan die bonnetjes op welke datum/tijd de aankoop gedaan is, welke producten/diensten zijn afgenomen en tegen welke prijs.

Het is big data... gaat helemaal niet om de indiener specifiek, maar om het grote geheel. Dus hoe meer bonnetjes, des te meer ‘vreugd’.
Nou als je je dan weer eens rot staat te vervelen als countermederwerker bij de AH dan vraag je toch in FAAS allemaal bonnetjes op? Foto'tje en cashen.
nb was 15 jaar geleden, maar er bestaat vast nog wel zo'n module, je kunt nauwelijks zonder ivm garantie.
Voor mensen met een hekel aan amazon (en veel geduld) is dit een mooie kans voor poisoning the well: decimale punt verplaatsen, cijfers erbij of eraf clonen met een photoeditor. Uiteraard niet extreem anders merken ze het.
Kan je beter artikelen erbij verzinnen. Elke keer een grasmaaier kopen (voor 400 euro) bij een fles wijn.
Dan doet Amazon die wijn in het assortiment...
Zit je grasmaaiers te zoeken op Amazon krijg je bij gerelateerde producten die gootsteenontstopper uit Frankrijk te zien...
Dan gaan ze erop vooruit, dat sluit beter op elkaar aan als wat ik af en toe tegenkom op amazon bij suggesties of "wat andere bezoekers ook bekeken".
denk je dat er geen algoritmes over gaan die zulke fraudeurs er tussen uit halen ? Outsmarting digital systems van big data companies zal je slechts met gelijkaardige wapens kunnen bestrijden en dan moet je al consumentengedrag van een grote groep kunnen simuleren om geloofwaardig over te komen
Interessant.
Natuurlijk willen zij weten wat producten in andere winkels kosten. Maar $10 voor 10 bonnetjes is best veel.

Wat kan je nog meer uit deze data halen? Waarom koopt persoon x product y in de winkel in plaats van op Amazon. Dan zien ze bijvoorbeeld dat drogisterijartikelen meestal in een vaste winkel gekocht worden en tandenborstels online. Of dat de Zeeman populair is voor onderbroeken en de Hema voor chocoladeletters. Kunst is dan wel om deze data om te zetten naar iets waar ze geld mee kunnen verdienen.

* Laat ik er niet bij voorbaat van uitgaan dat ze deze data direct zullen gebruiken om jouw persoonlijk aanbiedingen te doen.
Interessant.
Natuurlijk willen zij weten wat producten in andere winkels kosten. Maar $10 voor 10 bonnetjes is best veel.
1$ per bonnetje?
Ja dat is voor veel mensen veel ja, je kan binnen 10 minuten 10 dollar verdienen, dat is meer dan veel mensen per half uur netto verdienen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 oktober 2020 18:08]

10 dollar ....per maand krijg je maximum.
up to $10 credit bij hun is niet gelijk aan $10 cash. Dat is geld dat je ondertussen niet elders uitgeeft en wat minder marge bij hen, exact wat al sinds de beginjaren de strategie is van Amazon en dan wachten tot ze er het loodje bij neer leggen of overnemen als ze verzwakt genoeg zijn om daarna lekker te beginnen cashen wegens geen concurrentie meer. Het is niet voor niets dat ze onder vuur liggen en onderzocht worden door verschillende overheden ;)
Enige reden dat Amazon dit doet is om consumenten die ergens anders shoppen "om te kopen" om geld/tegoed bij Amazon te besteden en daardoor concurrentie minder omzet en winst te laten maken.

Kortzichtige consumenten die alleen maar aan de korte termijn en zichzelf denken, het zijn net politici, voldoen maar wat graag aan Amazon's wens om de grootste te worden in ruil voor een paar centen.

Het zal ze een zorg zijn dat over vijf tot tien jaar Amazon en Ali een duopolie hebben, alleen al in Nederland tienduizenden banen verdwijnen en dat ze als de concurrentie allemaal failliet is weer hetzelfde betalen als voor de online-sales oorlog, maar dan zonder enige vorm van service en als het aan de verkopers ligt, schijt aan Europese wetten, die in tegenstelling tot Aziatische en Amerikaanse regels consumenten beschermen.
Veel te omslachtig, Pricewatch is veel handiger. :+
Ah ja daar moeten bedrijven voor betalen om erop te komen. Betaal je niet, sta je er niet op. Dus een pricewatch zegt niks als niet elke aanbieder erop staat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee