Google zou concessies gedaan hebben om de overname van Fitbit goed te laten keuren door de Europese Commissie. Eerder beloofde de zoekgigant al data niet te zullen gebruiken voor advertenties; nu zegt Google toe dat scherp te monitoren.
Volgens Reuters banen de concessies die Google doet de weg vrij voor de overname. Bronnen die bekend zijn met de details zeggen dat tegen het persbureau. In juli beloofde Google al om data van Fitbit niet te gebruiken voor advertenties. Google zegt nu toe om de monitoring van dat proces te verscherpen. Mogelijk worden de beloftes contractueel vastgelegd, zodat ze juridisch bindend zijn. Exacte details zijn niet bekend.
Google zegt in een statement tegen Reuters ook dat het bedrijf andere fabrikanten van Android-wearables zal blijven ondersteunen. Ook belooft Google dat Fitbit-gebruikers diensten van derde partijen kunnen blijven gebruiken door te verbinden met api's. Derde partijen blijven toegang krijgen tot data van gebruikers, als die gebruikers daar mee instemmen. Dat kan bijvoorbeeld nodig zijn voor de werking van diensten.
Vorige week maakte de Europese Commissie bekend langer de tijd te nemen voor het onderzoek van de Google-overname. Uiterlijk op 23 december volgt er een beslissing of de overname van Fitbit door mag gaan. Die beslissing kan ook al eerder komen. Volgens Reuters wordt eerst nog feedback gevraagd aan concurrenten en consumenten, voordat er een oordeel komt.
Google bereikte eind vorig jaar een overeenstemming met Fitbit voor een overname. De zoekgigant betaalt 2,1 miljard dollar, omgerekend zo'n 1,8 miljard euro voor de wearablefabrikant. Google zei toen al dat het om de hardware te doen was en niet om de data.