Xbox One X-games presteren tot twee keer zo goed op Xbox Series X

Verschillende websites hebben praktijkervaringen met de Xbox Series X geplaatst. Er worden alleen tests met bestaande games getoond via backward compatbility. Bij games die op de Xbox One X met moeite draaien, zijn grote verschillen te zien.

Onder andere Eurogamer en The Verge hebben backward compatibility getest met de Xbox Series X. Dat is gedaan met een prototype van de console, die vermoedelijk vrijwel gelijk is aan het exemplaar dat volgende maand uitkomt.

De Xbox Series X kan huidige Xbox-games draaien en gebruikt de extra gpu-rekenkracht dan bijvoorbeeld om hogere framerates te halen. Bij games die een dynamische resolutie hebben, houdt de next-genconsole de maximale resolutie langer vast. De console kan niet de resolutie of framerate van een game verhogen, ontwikkelaars moeten daarvoor de game aanpassen. Als een game op de Xbox One X bijvoorbeeld een dynamische resolutie van 4k heeft, met een frameratetarget van 30fps, dan is dat op de Series X hetzelfde.

De next-genconsole is door de extra cpu- en gpu-rekenkracht wel in staat om games die niet soepel lopen op de One X vloeiend te draaien. Eurogamer laat dat duidelijk zien bij video's van Hitman en Hitman 2. Die game draait in 4k op de Xbox One X, maar de framerate is daar veelal tussen de 30 en 40fps, terwijl de Series X vrijwel altijd 60fps haalt. Bij dergelijke veeleisende games zijn grote verschillen te zien.

Microsoft bevestigt tegenover Eurogamer dat de gpu van de Xbox Series X bij het afspelen van Xbox-games in een compatibiliteitsmodus draait. Daarbij zijn de nieuwe functies en verbeteringen van de RDNA 2-architectuur niet beschikbaar. De prestaties in de compatibiliteitsmodus zeggen dus niet alles over de volledige capaciteiten van de gpu.

Als games al soepel draaien op de reguliere Xbox, of geen veeleisende 4k-modus hebben, dan biedt het spelen op de Xbox Series X geen grote meerwaarde en is het wachten op een eventuele patch die opties voor hogere resoluties en framerates toevoegt.

Microsoft zei eerder dat 'geselecteerde' games ook de mogelijkheid krijgen om de framerate te verdubbelen. Games die nu een target van 30fps of 60fps hebben, zouden op de Series X dan op 60fps of 120fps kunnen draaien. Daar zijn nog geen tests van vrijgegeven. Er zij nog geen games die hiervoor zijn aangepast.

Wel is de Auto HDR-functie al actief. De Xbox Series X voorziet via algoritmes games die geen hdr ondersteunen toch van dergelijke effecten. Volgens Eurogamer werkt dat goed in de praktijk, maar is het bij sommige games uitgeschakeld. Microsoft zet de functie uit als blijkt dat het ongewenste effecten oplevert.

Ook The Verge heeft een video geplaatst en focust daarbij veel op de laadtijden. Dankzij de snelle NVMe-ssd in de Xbox Series X laden games beduidend sneller op de next-genconsoles, al is het verschil niet bij alle titels even groot. De belofte is dat next-gengames sneller zullen laden, omdat die specifiek ontworpen worden voor de console en volledig gebruik kunnen maken van wat Microsoft de Velocity Architecture noemt.

Verschil in laadtijden, gemeten door The Verge
Game Xbox Series X Xbox One X
CoD: Warzone 16 seconden 21 seconden
Red Dead Redemption 2 52 seconden 1 min, 35 seconden
The Outer Worlds 6 seconden 27 seconden
Evil Within 2 33 seconden 43 seconden
Sea of Thieves 20 seconden 1 min, 21 seconden
Warframe 25 seconden 1 min, 31 seconden
AC: Odyssey 30 seconden 1 min, 7 seconden
No Man's Sky 1 min, 27 seconden 2 mins, 13 seconden
Destiny 2 43 seconden 1 min, 52 seconden

Microsoft Xbox Series X

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

29-09-2020 • 19:07

154 Linkedin Whatsapp

Reacties (154)

154
140
90
8
0
9
Wijzig sortering
Ik heb een PS4, maar denk aan een overstap. In Polen is straks de All access pass beschikbaar dan heb ik voor iets minder dan 35€ per maand(24) een Xbox Series X en een Game Pass Ultimate met daarin straks EA Play en xCloud.

Sorry Sony maar dat is toch wel een top deal.

edit: en hij is ook niet zo lelijk :)

[Reactie gewijzigd door jhvanweerd op 29 september 2020 19:42]

De Xbox vs Playstation discussie gaat hier aardig los.
Misschien weer eens tijd voor een poll op de frontpage :D

Ik stap over van primaire console: Xbox naar Playstation
Ik stap over van primaire console: Playstation naar Xbox
Ik koop weer een Playstation
Ik koop weer een Xbox
Ik heb geen console maar koop een Playstation
Ik heb geen console maar koop een Xbox
Ik koop beide
Ik koop geen
Het is alleen een top deal als de games ook de games zijn die je gaat spelen.
Totzover vind ik het aanbod voor mij persoonlijk zo matig, dat ik er nog wel een jaartje overheen laat gaan, en intussen wel de PS4 games (meeste hiervan console exclusive) straks op een PS5 verder gaat spelen.
Ik vind gamepass voornamelijk zo fijn omdat het mij uit mijn game bubbel laat stappen. Ik probeer nu regelmatig eens een game die ik anders nooit gekocht had en kom daar regelmatig toch echte pareltjes mee tegen. Ik speel veel gevarieerder dan vroeger en dat is voor mij de echte kracht van gamepass :)
Oh hier idem dito hoor.
Ik heb min of meer alle ooit in Nederland verkochte game consoles, dus ook alle xboxen, uiteraard ook een Gamepass Ultimate. En check zeker de vele games daarop, maar heb 'mijn' pareltje nog niet gevonden echter. Als deze volgend jaar afloopt wacht ik nog wel even met verlengen.

Het zal er ook mee te maken hebben dat ik vooral een liefhebber bent van single player games uit Japan (jrpg etc), en dat vind je nauwelijks op de toch wat meer Amerikaans georiënteerde Xbox.
Shenmue in de gamepass? Misschien is dat jouw parel.

[Reactie gewijzigd door gise op 29 september 2020 23:31]

Dat is inderdaad 1 van de game series uit mijn voorkeursgroep.. I & II heb ik destijds op Dreamcast gespeeld, en latere re-release voor de PS4 aangeschaft, samen met het laatste deel III wat zover ik weet, een PS4 console exclusive is.
Juist, hier kan ik me helemaal in vinden. Genoeg titels die ik met veel plezier heb gespeeld, waar ik anders nooit aan begonnen was. En dan heb ik pas een paar maandjes game pass pc achter de rug.
Sony vraagt 80 euro per game terwijl je met Microsoft verschillende titels direct kan spelen en je een console hebt voor 35 euro in de maand. Gezien Microsoft recent ook nog eens alle bethesta games en EA play heeft toegevoegd kan je echt geruime tijd voor uit het eerst jaar. En dat voor een prijs waar je nog niet eens de ps5 voor koopt.
Helaas is all access nog niet in Nederland omdat ik hier navraag naar heb gedaan en waarschijnlijk komt het dit jaar ook niet meer. ☹️
Wij hebben hier tegenwoordig natuurlijk de krediet check. Veel administratief gedoe. Dus ik weet niet of veel retailers daar op zitten te wachten.
Kan me voorstellen dat een deal met MediaMarkt in die zin voor Microsoft dan wel te doen is. Daarnaast zijn er talloze bedrijven die gespreid betalen aanbieden, lijkt me dan dat Microsoft ook wel wat moet kunnen bedenken toch?
Zeker. Dat het kan is evident. De vraag is of de NL markt voor MS groot genoeg is. En dat betwijfel ik. Playstation was afgelopen generatie toch wel "king" in Nederland.
Is Xbox dan wel "king" in Polen, dat All Access daar wel kan?
Lijkt me sterk dat dat de reden is.
Cultuurding misschien. Naar ik begrijp van de bovenste poster is zo'n beetje alles in Polen op afbetaling.
Vind ook de redenering onzin en niet relevant van Franko want All Access komt er gewoon ondanks wat tegenstribbelen van wat ongelovigen. 👍😀
Klopt. Qua afzetmarkt ben ik het met je eens. Ik denk alleen dat het administratieve gedoe wel losloopt.

Echter als je, aan de andere kant (en dat is denk ik je originele punt), al dat werk verzet om 10.000 stuks af te zetten is het natuurlijk wel weer relatief veel werk. Ach, we zullen het zien.
Dat was inderdaad mijn punt. :)

Bij mij komen de consoles overigens allebei op de plank, maar ik denk dat ik daar een uitzondering in ben. Ik houd gewoon van games.
De krediet check word voor veel dingen gebruik namelijk de auto, mobiel en huizen, dus zo ongewoon is dat helemaal niet. Dus een BKR registratie (wettelijk verplicht) is niet zo vreemd. Een retailer moet geen krediet verstrekken want het krediet word altijd door 1 partij gedaan en niet door de retailer. Zoals in de UK is dat Klarna bank en in de USA is dat Citizens One bank.

Er moet gewoon iemand in Nederland deze krediet gaan geven en dan kan je je Xbox series x afbetalen in 24 maanden en nog eens 20 euro minder betalen dan met een losse console en game pass ultimate. 😀👍

[Reactie gewijzigd door Daemonicus op 30 september 2020 13:06]

Tja, bij een all-you-can-eat Chinees heb je ook veel waar voor je geld. Maar als je het niet lekker vind en het niet door je keel krijgt ben je in een normaal restaurant, ook al is dit 2x zo duur, toch beter af.
Het huidig XBox aanbod spreekt bij op het moment gewoon totaal niet aan, en ondanks dat ik tot volgend jaar nog een GP ultimate heb op mijn One X/PC, besteed ik nog steeds het merendeel van mijn redelijk beperkte gametijd aan een paar exclusive PS4 titels waar ik zonder moeite gewoon de volle prijs voor betaal. Een aantal van deze krijgt op de PS5 een vervolg, dus dat zal voorlopig nog steeds mijn primaire console blijven.
In jouw geval, met weinig vrije game uurtjes, is de ps5 een betere aankoop met zijn cinematische exclusives. Je bent er relatief snel doorheen, maar dat is in deze context eerder een voordeel.
jaquesparblue
@kevinvandorst • 29 september 2020 21:26
Troep zou ik niet zeggen. Maar het is wel voornamelijk hetzelfde type gamer die de Sony exclusives aanspreekt. Lineare story driven 3rd person action adventure, met uiterst specifiek uitgekiende releases zodat mensen niet afhaken. Afgekochte timed exclusives tel ik hier niet in mee.

Als dat je ding is, prima, maar behalve GoW trekt 't mij niet.
Zoals Jaquesparblue het zo goed verwoorden vind ik het geen totale troep maar het type gamer die de Sony exclusieve aanspreekt zijn wel enorme avonturiers hoor. :+ Met die Lineare story driven 3rd person action adventures met een specifiek uiterst uitgekiende release. Vandaar dat ik de Sony fanboy aanhang simps noem want die vinden deze troep wat! 8)7

[Reactie gewijzigd door Daemonicus op 30 september 2020 15:14]

Vergelijk gaat totaal niet op sinds op game pass nieuwe kwalitatieve games staan vlak na release
Ik hoef niet per se alles games direct na release te spelen. Daar ben ik mee gestopt is veel te duur en alle games zijn half af tegenwoordig.

Die paar PS5 exclusives ach ja Microsoft heeft het volgens mij prima voor elkaar deze 5e generatie. Uit de Xbox Game studios gaan straks hele mooie AAA titels komen.
Daar komt bij dat de verwachting is dat veel PS5 exclusives uiteindelijk ook op PC gaan komen. B.v. Horizon Zero Dawn 2 en Final Fantasy XVI.

Dus als je geen haast hebt en je hebt al een PC staan dan kan je deze uiteindelijk ook spelen. En in de tussentijd heb je Gamepass op PC om de dag door te komen ;)
Ik heb geen gaming PC anders was de keuze makkelijker geweest tussen PS5 en Xbox. Ben ook niet van plan deze aan te schaffen. Voorkeur gaat uit naar een compacte 15" laptop. + console.
ik zit in hetzelfde schuitje. Ik denk dat als de Xbox-exclusives (bv Starfield) wat concreter zijn dat ik ga overwegen om er een in huis te halen. Alhoewel ik ook toe ben aan een game-PC upgrade .. dus kans is groot dat het dat wordt, icm Gamepass als het aanbod er naar is.
Over welke exclusives heb je het dan over die jij vindt die troep zijn? Ik ken ze niet allemaal vandaar..

Ik vind de last of us of de uncharted serie niet bepaald troep. Maar goed is smaak natuurlijk.
Troep is het niet, maar je noemt voor mij persoonlijk wel precies de titels op die naar mijn mening zwaar overgewaardeerd zijn :)
Maar gezien de algemene opvatting over die games zal het gewoon niet mijn smaak zijn. Ik vind ze zelf gewoon veel te lineair, terwijl ik best wel eens een lineaire game kan waarderen maar bij deze heb ik echt het idee dat ik naar een film zit te kijken waarbij het enige dat ik doe is het uitvissen welke knop het spel wil dat ik waar indruk.
Overigens wel enorm van horizon zero dawn genoten, er zijn inderdaad wel hele goede Sony exclusives (ben op zich ook nog wel benieuwd naar God of war, Spiderman en ghost of Tsushima, maar heb mijn PS4 pro aan een vriend uitgeleend en zelf nog meer dan genoeg te spelen op de one x, en over 6 weekjes op de xsx :))
Bij quicktime events sluit ik de game direct af, dat en veel te serieus melodrama.

Een van de laatste tombraiders ging dan ook uit en van de computer na 2 minuten. 8)7
Op Xbox heb je ook alleen liniaer gears is niet de beste. Wel de beste co-op maar daar houdt het dan ook op.
Klopt, Gears is ook lineair. Maar daarbij vind ik zelf de gameplay wel fijn. Bij zowel Uncharted als tlou heb ik het idee dat de gameplay ondergeschikt is aan de mooie plaatjes en het verhaal. Ook heb ik bij beide games regelmatig het idee dat ik niet kan doen wat mij logisch leek maar dat ik precies uit moet vogelen wat de dev wou dat ik deed. Bijvoorbeeld in Uncharted 4 ben je op een gegeven moment over een berg aan het klimmen en het enige wat ik aan het doen was was proberen te zien waar de queues zaten van waar de dev vond dat ik naar toe moest en dan daar op het knopje drukken. Bij tlou zat ik bv vast omdat je precies op het juiste plekje moet gaan staan en dan krijg je een prompt om naar een ladder te springen, iets wat totaal niet duidelijk was buiten die prompt die je dus niet krijgt als je niet op precies de juiste plek staat. Dat en ik vond de gameplay juist vervelend.

Maar zoals gezegd, dat is mijn smaak. Ik weet dat veel mensen het zo ongeveer de beste games van de wereld vinden en daar is niks mis mee. Alleen juist omdat die opvatting zo breed gedragen is is het ook belangrijk om aan te geven dat niet iedereen het daar mee eens is en sommige mensen juist wel de voorkeur geven aan de exclusives op de Xbox. Om een of andere reden lijken de Sony exclusives voor sommige mensen bijna een religie waar het de enige werkelijke waarheid lijkt te zijn en je het er niet mee oneens mag zijn...
Daar denk ik dus precies andersom over.
Xbox heeft tot zover geen enkele exclusive wat voor mij nu de moeite maakt om hem daarvoor alvast in huis te halen. De paar goede games die er te vinden zijn kan ik ook op de PC spelen. Sony daarentegen heeft toch wat meer games die in mijn voorkeur vallen. Maar hey, ieder zijn voorkeur ;)
Troep zou ik niet zeggen. Maar het is wel voornamelijk hetzelfde type gamer die de Sony exclusives aanspreekt. Lineare story driven 3rd person action adventure, met uiterst specifiek uitgekiende releases zodat mensen niet afhaken. Afgekochte timed exclusives tel ik hier niet in mee.

Als dat je ding is, prima, maar behalve GoW trekt 't mij niet.
Ja, beetje verdrietig nu :'(
Ga je dan niet een financiering aan met een partij en is dat niet alleen voor Poolse inwoners dan? Anders is dit een mooie optie voor mij ook aangezien ik eind dit jaar ook in Polen ben..
Ik woon in Polen en ja waarschijnlijk moet je wel inwoner zijn. Er word een krediet check uitgevoerd door de winkel. Denk dat je dan een Poolse “BSN” moet hebben en een Poolse bankrekening. Bijna alles is hier op krediet te kopen zelfs via tweedehands webwinkels, zal dus niet veel voorstellen.
Ah zal eens naar de mogelijkheden kijken, zal wel bij Media Expert zijn dan. Me vriendin is Pools dus ben er regelmatig en dit zou wel een mooie deal zijn! Zetten we het gewoon op haar naam ;)
Volgens mij is die €35/maand voor 24 maanden een pakket wat Microsoft zelf aanbiedt.

Edit: dit dus: https://techcrunch.com/20...or-its-new-xbox-consoles/

[Reactie gewijzigd door ralph075 op 29 september 2020 21:26]

Het heet All Access en ik zou het ook graag willen maar helaas niet beschikbaar in ons land nog.
Zal de console ook echt van jouw zijn na de 24 maanden? Of huur je dit alleen maar?
Na 24 maanden ben jij ook de eigenaar.
Oftewel je verspreid je aanschafkosten over 24 maanden.
https://www.microsoft.com/en-us/store/b/xboxallaccess

Voorbeeld:
35 euro x 24 maanden = 840 euro

Aankoop Xbox Series X = 499 euro
24 maanden "Xbox GamePass Ultimate" = 13 euro x 24 maanden = 312 euro
499 + 312 = 811 euro

Losse aankoop lijkt iets goedkoper.
Ik zie het als zelfde soort model als een smartphone met een Telefoon Abonnement, waarbij je na 24 maanden ook de telefoon behoud.
Daarom is het er ook nog niet in NL waarschijnlijk, wij hebben de BKR registratie en credit check bij aankopen op afbetaling boven de 250e.
Heeft er niets mee te maken en het komt gewoon in 2021, heb ik navraag naar gedaan. Het is hetzelfde als met de mobiel auto en huis met BKR.
Interessant, bij wie heb je dat nagevraagd? Dat is mischien wel een nieuwtje dat in het artikel hier vermeld kan worden.

Je 2e zin is me minder duidelijk. Dus wel BKR? Dat is namelijk verplicht bij dit soort op afbetaling kopen regelingen. En als je niet kredietwaardig ben mag je dus niet mee doen.
Heel erg interessant als dit klopt.
Zat te twijfelen om Xbox Series X te kopen, maar denk liever dat ik via zo'n abonnement wil doen.
Onder de streep betaal je ongeveer hetzelfde (misschien ietsje meer), maar verspreid het totaal bedrag wel over 24 maanden. (inclusief Xbox Gamepass Ultimate)
In ieder geval veel plezier, hopelijk ook de console binnen op de 10de. Zie dat de S nog wel beschikbaar is hier en daar maar de X niet meer op launch. En inderdaad een uitstekende waarde voor de meeste mensen.

Zelf heb ik weinig met Game Pass. Na gratis 3 maanden wegens AMD CPU en een half jaar abo enkel Gears 5 voor de helft en Age of empires 2 gespeeld. Gears 5 was overbodig en aoe2 had ik dan beter los gekocht. Heb gewoon weinig tijd dus zal voorlopig bij Don't Starve, Total War, Cities Skylines en Sony exclusives (op TV) blijven. Soms wel eens iets anders maar dit jaar enkel the last of us 2 uitgespeeld, bezig met Ghosts of Tsushima en een boel uren in Three Kingdoms en Don't Starve Together.

Andere games ook wel gespeeld maar niet meer dan een paar uur dit jaar. Misschien nog Captain Tsubasa als laatste game van deze generatie halen voor de nostalgie.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 29 september 2020 23:10]

Niet iedereen woont in Polen, die pass duurt nog wel even trouwens.
De All access is hier direct na release beschikbaar alléénvoor preorders niet.
Of de console beschikbaar is is een ander verhaal haha.
Volgens mij kan je veel beter gewoon de console kopen, en GPU kopen via de upgrade van Xbox Live Gold. Live Gold kost je max. €110 voor 2 jaar (en kan zeker nog een pak goedkoper) + €1 voor de eerste maand GPU. De console kost je €499, of dus €610 voor 2 jaar, terwijl jij dan al €840 kwijt bent.

Overigens kan je zelfs op deze manier 3 jaar GPU nemen. Als je All Access neemt, is de kans nagenoeg nihil dat je over 2 jaar nog Xbox Live Gold zult kunnen nemen om over te zetten naar GPU.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 30 september 2020 08:30]

En ga je dat dan in Polen halen? Lijkt me niet dat dergelijke leasecontracten buiten het land worden afgesloten? Ze zullen hier in Nederland een partij moeten hebben die die rol op zich neemt als Microsoft het zelf niet doet?

Edit: never mind. Ik las even door en zag de vervolgdiscussie en dat je in Polen woont. Dan snap ik het.

[Reactie gewijzigd door Ford_Prefect op 30 september 2020 14:18]

Voor degenen die nu een xbox one (s of x) hebben en je ergert je aan de langzame laadtijden van je console, sluit een externe ssd aan op je apparaat via usb en verplaats je favoriete spelletjes naar de ssd. Menuknop van je controller als je op de app staat >>beheren>>verplaatsen. Piece of cake.
Je laadtijden gaan echt door de helft. Afgelopen maand een Samsung t5 512gb aangesloten. Ook de Netflix en kodi app verplaatst naar de ssd en deze laden nu ook in een mum.

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 29 september 2020 20:09]

Nog mooier is om een USB 3.1 NVMe Enclosure te nemen; da's nog sneller dan een standaard SATA SSD. Let wel op dat er op de One geen USB-c aansluiting zit.
Leuke resultaten, ben benieuwd hoe dit bij de PS5 gaat zijn die nog een twee keer snellere SSD heeft dan de Series X. Voor mij wordt de Xbox steeds interessanter maar het heeft mij nog niet over de streep kunnen trekken om deze naast de PS5 aan te schaffen want de Sony exclusives blijf ik gewoon beter vinden.

[Reactie gewijzigd door ZeroY85 op 29 september 2020 19:25]

ben benieuwd hoe dit bij de PS5 gaat zijn die nog een twee keer snellere SSD heeft dan de Series X.
Bedenk wel dat dit nog geen goed beeld geeft van hoe de SSD zich gedraagt. Het betreft hier games die in backward compatible mode draaien, en die hebben veelal een resource pipeline die helemaal niet gebouwd is voor supersnelle disk reads en dus een enorme bottleneck vormt. Dat zie je ook terug in de onderlinge relatieve verschillen.
Ja, ik verwacht zelf overigens dat we wel een jaar of 2 verder zijn voordat we daadwerkelijk games zien die hier optimaal/maximaal gebruik van maken (en dus ook qua design-ambities verder gaan dan wat er nu mogelijk is met 5400RPM schijven in het achterhoofd).
Denk ik ook, enkele console exclusives daargelaten die hier nu al mee experimenteren. Ratchet n clank als goed voorbeeld.

Verder zullen alle spellen die komende tijd uitkomen ook nog “gewoon” op de pc gereleased worden waarbij een ssd hooguit een aangeraden hardware eis is, zal nog even duren totdat dit echt een minimale eis is.

Voorlopig levert het alleen maar snellere laadtijden op denk ik zo.
Spelen de unreal gebruiken zullen wel beter op inspringen.
2 keer snellere ssd zou ik het nou niet direct noemen. Ik heb hier in de Tweakers reacties al meerdere keren gelezen dat Microsoft een andere methode gebruikt waardoor de Xbox zijn ssd snelheid constant kan vasthouden en dat het bij de PS5 hoger kan maar dat het enkel is tot het dram (of wat was de naam ook weeral?) geheugen vol is (wat vrij snel zou kunnen gebeuren) en daarna zou de snelheid razendsnel kunnen inzakken. Heb het ook maar van hier te lezen en mijn uitleg klopt mss niet volledig mss moet je het maar eens opzoeken.

[Reactie gewijzigd door FlemishDroid op 30 september 2020 02:00]

En de x heeft meer kracht, lijkt me belangrijker.
Nope merk je geen drol van
Glazen bol? De ps5 mist de koeling die de series x heeft, en moet het doen met mindere hardware. Zou best nog eens een dingetje kunnen zijn ja.
De verschillen in SSD-snelheid zullen volgens mij veel meer impact hebben dan het verschil in pure rekenkracht. Dat gezegd, zal vast nog wel een aantal maanden tot een jaar duren voordat we dit echt terugzien. Kan me haast niet bedenken dat games nu al het onderste uit de kan halen op beide consoles.
Nee dat heeft weinig impact, een nog vlottere ssd.

Maar veel plezier met je ps5 straks ;)
dus jij gamed op een videokaart uit de jaren 90?
Tweakers heeft nog geen Series X ontvangen?
Er zijn maar een handvol Youtubers/tech sites die er al een hebben. Lokale/kleinere sites of Youtubers zullen er later misschien een krijgen.

Overigens zien die laadtijden er bij die selectie games minder positief uit dan wat ik zo snel zag bij Jeff Grubb. Wat in zijn video wel opviel was dat veel van de winst ook al te halen was met een USB SSD, terwijl die op de Xbox one x nog veel minder winst boekte.
Overigens zien die laadtijden er bij die selectie games minder positief uit dan wat ik zo snel zag bij Jeff Grubb. Wat in zijn video wel opviel was dat veel van de winst ook al te halen was met een USB SSD, terwijl die op de Xbox one x nog veel minder winst boekte.
Er is vast nog meer winst te halen, deze games maken nog geen gebruik van de nieuwe DirectStorage API.
Het zijn ook vooral Engelstalige sites die iets hebben ontvangen. Dus de rest van Europa zit ook nog zonder
Die winst komt omdat de laadtijden op de XBOX ONE X ook CPU gelimiteerd waren, ophalen en uitpakken van resources is ook CPU intensief en was dus niet alleen op de IO gelimiteerd. De winst van een SSD is in een PS4/XONE minder dan van een PC met een iets deftiger CPU. De Series X en PS5 hebben nu een enigszins fatsoenlijke CPU en geen generatie oude laptop CPU er in zitten en dat soort dus ook voor de prestatie winst in veel CPU gelimiteerde games op de XONEX(deze had een behoorlijk snelle GPU maar nog steeds een vergelijkbare CPU).
Dit is enkel bruteforce backwards compat, geen enkele enhancement is hier aanwezig.
Dan zien we vast een video, net zoals bij de RTX3080 toen die bij jullie binnenkwam ;)
Volgens mij maar een klein aantal media heeft deze ontvangen. Gaat ook echt een 'pre-production' model maar waarschijnlijk wel dichtbij de uiteindelijke specificatie. Is voor de rest ook geen 'review' unit maar een 'preview'. Daarnaast testen ze alleen soms software features die nieuw zijn op de Xbox Series en alleen al uitgebrachte games en geen enkele game die special uitgebracht is voor de Xbox Series of die nu al een update hebben gehad om de grafische kwaliteit te verbeteren met de kracht van de nieuw Xbox.
Daarvoor is tweakers nog niet echt belangrijk voor Microsoft lol
Erg mooi om te lezen dit, mede de backwards compatibility heeft mij doen besluiten over te stappen op de Series X (nu een PS4 in bezit) Ik kijk er ook naar uit om enkele 360 games weer te kunnen spelen. Zeker in combinatie met Game Pass & XCloud, doet MS goede zaken voor de gamer in mijn ogen.
Zelfde hier...
Wordt tegelijk ook mijn eerste xbox.
Ps5 spreekt me totaal niet aan, integendeel zelfs. |:(
Zelfde hier ook, van ps 4 naar XSX. De PS5 vind ik op zijn zachts gezegd niet bepaald mooi ogen voor op het tv kastje en de XSX juist wel, het feit dat de XSX meer terraflops heeft, persoonlijk een veel fijnere controller (wrs nog geheel zelf te customizen) en game pass maakte de keuze makkelijk voor mij. Zal alleen TLOU missen en GOW, de andere exclusives van Sony waren niet mijn ding.


Helaas zal ik hem niet op 10 november ontvangen. In juni gepreordered via Game Mania, maar ik zou net buiten het chronologische lijstje van hen zijn gevallen |:(
Ik heb nu nog een originele Xbox One, ga ook nu weer over naar Xbox Series X...
Ben gewoon tevreden met het totaal plaatje van Microsoft/Xbox...
Heb persoonlijk voor mijn gevoel niets gemist van Playstation (op misschien paar titels na op 2 handen te tellen).
Daar tegenover had ik games die weer niet op Playstation waren die ik ook veel gespeeld heb.

Maar voornamelijk de GamePass Ultimate die ik heb vind ik goud waard, koop al heletijd geen games meer sinds ik deze dienst heb.
Ook inclusief games voor mijn PC via deze dienst, speel ik wel wat minder, maar zitten wel paar goede games tussen.

(Tevens eco systeem van Microsoft spreekt mij aan, gebruik zelfs Onedrive op de Xbox, om bijvoorbeeld snel foto's en videos op mijn televisie af te spelen vanaf die dienst).

[Reactie gewijzigd door MZONDERL op 1 oktober 2020 08:21]

Aardige tijden. Had bij RDR2 en NMS eigenlijk nog wel wat meer verbetering verwacht. Ben benieuwd of die nog een patch krijgen om het 1 en ander sneller te laten laden.
NMS laden zit afaik voornamelijk in de terrain generation. Die paar basis assets/textures zijn de bottleneck niet en ga je met een SSD niet super veel winnen.
Idd, en rdr2 is simpelweg lastig omdat er zo bizar veel assets moeten worden ingeladen.
Mwoah, heel veel natuur gebruikt vaak dezelfde textures met even een iets andere belichting of filter. Mijns inziens zit er bij the Division 1 of 2 net zoveel assets in beeld, maar omdat het een stad is, wordt ie wat minder gewaardeerd vaak. En Ghost of Tsushima is imo vergelijkbaar qua look & feel en die is toch wel een stuk sneller klaar.
Net getest op mijn PS4 Pro, Destiny 2. Vanaf het Playstation menu, geïnstalleerd op een interne SSD: 1 minuut en 7 sec,34 tot in orbit.

Nu weet ik niet precies tot waar hij Destiny 2 getest heeft, misschien alleen tot het character select screen, maar dan nog best netjes voor mijn oud beestje ;).
Bedenk wel dat Destiny 2 op de XSX|S nog geen gebruik maakt van de nieuwe DirectStorage, want het is een backwards compatible game.
Zie ook de post van .oisyn.
Snap ik, maar tot nu toe in de huidige configuratie vind het nog niet zo spannend.

In de Xbox One (X) en PS4 (Pro) zitten een van de traagste standaard harde schijven in, die je maar kan vinden. Vandaar dat een SSD nu ook al zoveel scheelt.

Natuurlijk maken ze straks bij de optimalisatie nog grotere stappen, en dat kan ik alleen maar toejuichen
Toch al mooie verschillen, ben zeer benieuwd naar games die straks rechtstreeks naar de Xbox Series X komen, bijvoorbeeld de geoptimaliseerde GTA5, alleen met de laadtijd al ben ik erg benieuwd hoe snel die SSD werkelijk is. Maar er zullen straks vast nog wel meer filmpjes verschijnen met games als Assassin's Creed Valhalla. Laat me verrassen.
Het lijkt er sterk op dat ze het in fases baan doen. Eerst BC games (met name die niet locked zijn op 30fps, want dat geeft het grootste verschil). Daarna bestaande games waarvoor een resolutie/fps patch komt vanuit MS zelf, daarna bestaande games waarvoor een volledige XSX patch komt (Gears 5, Forza Horizon 4, etc). Volledig voor de XSX ontwikkelde games (als je daar nu al over kunt spreken) zullen denk ik pas rond launch getoond worden.
https://youtu.be/7oe1LUJyCCs

Je hoeft niets te geloven. Hier kun je het zien. Digital Foundry heeft een uitstekende eerste analyse gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Hans C op 29 september 2020 20:11]

Vergeet niet dat een pc meer doet als alleen games laden. De OS verbruikt natuurlijk zelf al genoeg resources. Dan heb je ook nog de virusscanner (ga ik van uit tenminste) die het systeem er niet sneller op maakt. Bij een console hoeft er infeite alleen een simpele OS geladen worden waarin maar een beperkte aantal basis dingen geladen worden zoals menu en netwerk functies. Ook is het natuurlijk lastiger om op de pc te optimaliseren omdat er zoveel verschillende hardware combinaties mogelijk zijn. Hier heeft een console geen last van natuurlijk. Men weet van te voren wat er is aan hardware is en kan zich hier op focussen.

Brakke servers, tja daar gaat geen 1 console of pc tegen helpen.
Virusscanners anno 2020? Nee joh, nergens voor nodig.

Gaat er meer om dat games op console véél beter geoptimaliseerd zijn en alles uit de hardware halen.
Op de PC is dit helaas zelden het geval.

En GTA online laat langzaam door een gaar server systeem, niet de hardware zeld.

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 30 september 2020 03:01]

Topper icm ultimate Game Pass, het is dat ik zo hou van sony exclusieves anders had ik er eentje meteen gepreordert.

Ben vooral benieuwd naar tripple AAA next-gen titels, dat die oude games van vorige generatie er goed op draaien geloof ik wel.

[Reactie gewijzigd door Amaze86 op 29 september 2020 19:21]

AAAAAAAAA games, lijken me een ver-A-deming ten opzichte van de huidige generatie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee