Oculus Quest 2 krijgt bij release al optie voor tonen menu's in 90Hz

Facebooks VR-headset Oculus Quest 2 krijgt bij release al bij 'experimentele functies' een optie om menu's te laten zien met een verversingssnelheid van 90Hz, terwijl ontwikkelaars snel daarna van de optie gebruik kunnen maken. De lcd van de headset staat standaard op 72Hz.

Daarmee lijkt de Quest 2 sneller op 90Hz te kunnen werken dan Facebook eerder zei. Bij de aankondiging liet het bedrijf al weten dat in de toekomst de Quest 2 op 90Hz zou gaan werken, maar dat het bij release zou gaan om 72Hz.

Een reviewexemplaar van de Quest 2 van UploadVR werkt al op 90Hz, claimt de site. De applicatie Virtual Desktop draait al op die verversingssnelheid en Facebook bevestigde dat het reviewexemplaar de hogere verversingssnelheid al ondersteunt.

De 90Hz-optie is samen met de hogere resolutie een van de belangrijkste upgrades voor de nieuwe Quest-headset. De Quest 2 heeft in plaats van twee oledschermen een enkele lcd van 1832x1920 pixels per oog met een verversingssnelheid van 90Hz. De originele Rift had in 2016 al een oledscherm met 90Hz-ondersteuning, maar Facebook stopt met de Oculus Rift-serie.

Oculus Quest 2 256GBOculus Quest 2
Oculus Quest 2Oculus Quest 2Oculus Quest 2

Door Arnoud Wokke

Redacteur

29-09-2020 • 16:36

102 Linkedin Whatsapp

Reacties (102)

102
93
35
9
1
49
Wijzig sortering
Is er iemand die kan toelichten waarom het verplicht inloggen met een Facebook account zo'n groot probleem is? Ik snap dat deze data gewoon misbruikt/doorverkocht wordt door het bedrijf, maar als ik een telefoon koop moet ik ook verplicht inloggen met een Google/Apple account. Er van uitgaand dat ik alleen mijn naam en geboortedatum opgeef zie ik niet hoe dit anders is dan inloggen bij Google/Apple die ook gewoon geld verdienen aan mijn data.
Ja, dat kan ik. Er is een verschil tussen een dienst betalen met je gegevens en een bedrijf voorzien van winst met je gegevens. In dat laatste geval leidt het verkrijgen van gegevens tot winst en is het een prikkel om meer gegevens te willen verzamelen. Het lastige van winst is dat je daar als consument niet direct iets van terug ziet.

Google heeft bijvoorbeeld in een rechtszaak met Oracle laten zien dat ze tot 2016 22 miljard dollar winst hebben gemaakt met Android, op een omzet van 31 miljard. Onthou dat bij de discussie omtrent het updatebeleid van Android (Windows kan het ook, Sailfish van Jolla kan het ook, met veel minder budget) en de malware die in de playstore te vinden is ;).

Dus: wij geven onze gegevens, maar wat krijgen we daarvoor terug? Ja, een gratis product, maar daarnaast nog meer privacyschending. En de hele focus op het vergaren van informatie werkt ook in het voordeel van overheden, al dan niet met schimmige intenties, ook binnen onze overheid, waar een rechter SyRI gedwongen moest stoppen omdat het niet in het belang meer was van de burger.

Met het weggeven van onze gegevens houden we dus in stand dat we steeds meer en meer achtervolgd worden. Niet alleen door commerciële instanties, maar ook door overheden. Wat mij betreft is het klaar: ik wil niet meer dat mijn gegevens gebruikt worden voor winst. Een dienst mee bekostigen kan prima zijn, maar het moet niet als prikkel dienen voor iets wat we niet willen. Ik zie ook meer potentie in een politieke partij die dit als agendapunt zou hebben. Dat is veel meer van belang dan de etnische samenstelling wat er in mijn omgeving rondloopt (waarvan ik niet bewust het idee heb dat dat de afgelopen 20 jaar is veranderd, noch gaat veranderen, zelfs al zou ik het willen).
Wat mij betreft is het klaar: ik wil niet meer dat mijn gegevens gebruikt worden voor winst.
Maar hoe is dit systeem ontstaan? Is dit niet misschien gekomen omdat mensen weigerden gewoon te betalen voor dingen en diezelfde mensen zeiden dat het niet hun schuld was dat bedrijven geen (en nu komt ie) alternatief verdien model konden vinden?

Nou, dat alternatieve verdien model is dus gevonden, maar nu is het weer niet goed.

Hebben we hier dus niet gewoon zelf om gevraagd?
Nee, ik denk dat de bedrijven die hier vroeg mee begonnen (Google als beste/grootste voorbeeld) al heel snel doorhadden dat de waarde van gegevens vele malen hoger ligt dan dat een consument ooit wil of kan betalen voor een dienst.
Het bewijs? Kijk naar de beurswaarde van dataverwerkende bedrijven zoals Google en Facebook en naar de beurswaarde van de tot voor kort "duurste" bedrijfstak: de olieverwerkende industrie. Als je de verhouding zoals die nu is qua beurswaarde zou willen bereiken door mensen een abonnement te laten afsluiten voor bijvoorbeeld Google, dan zou je vele malen meer kwijt zijn aan Google dan aan je benzine of diesel. Dan was men nooit zo ver gekomen.
De ANWB heeft natuurlijk hele andere doelen dan facebook. De ANWB verdient zijn geld niet met het verkopen van gerichte advertenties. Dus die hebben geen baat bij die privacy. Het zou zomaar kunnen dat die ANWB indirect o.a. via Facebook hun marketingdata halen maar dat terzijde.

Los van het tracken heeft Facebook een verschikkelijk effect op bepaalde landen* en dat is iets wat jij als eindgebruiker kunt sponsoren of niet.

Het is aan jou om te bepalen wie jij sponsort en in welk ecosysteem jij terecht wilt komen.

* In sommige landen is facebook hetzelfde als internet. Mensen halen daar hun nieuws vandaan. Het gevolg is daty je door dat content filter alleen maar zooi voorgestschoteld krijgt waardoor je steeds meer gepolariseerd wordt. Precies dat heeft ook gevolgen in de USA waar ook 40% van de mensen hun "nieuws" bij sociale media vandaan halen ipv journalistiek. Kijk eens The Social Dilemma, echt een aanrader.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 29 september 2020 19:01]

Dus, omdat aanbieder a toch al je gegevens verzamelt, maakt het niet uit dat aanbieder b dat ook maar doet? En tja, dan ook maar aanbieders c t/m z? Je snapt toch zelf ook wel dat dat nergens op slaat? Ik wil graag zelf in de hand hebben welke partijen beschikken over mijn gegevens. En daar hoort Facebook niet bij. Dus omdat inloggen met een Facebook account straks verplicht wordt, kan mijn Oculus Quest (vorig jaar gekocht, toen er beloofd was dat dit nooit zou gebeuren) de prullenbak in.
Precies. Ik had de Quest2 in de bestelling staan maar op basis van die Facebook koppeling de bestelling geannuleerd.
Prachtige headset, maar met een redelijk verrot bedrijf erachter.
Maar ze houden echt alles bij? Dus stel ik solliciteer ergens via me mobiel wordt dit ook getraceerd? Of moet de website echt een tracker van Google ingebouwd hebben om dit te kunnen doen?
Of ze "alles" bijhouden, dat weet ik niet, maar ik ga er van uit van wel.
Er is een artikel geweest waarbij een journalist probeer om te "ontGooglen". Hij kwam in dat proces er achter dat er in plaats van 15 producten, er 53 producten data van hem bijhielden, goed voor zo'n 32GB. Hij kon terugzien wanneer en waar hij op vakantie was. Dat is gouden informatie voor het dievengilde ;).
Kijk eens ook naar de onthullingen van Snowden, zoek naar informatie over prism en laat je verbazen. Ik wil daar niet aan meewerken. Niet aan mezelf, maar we zijn het praktisch verplicht aan elkaar.
Precies helemaal zo als ik er ook over denk.

En zal ook de rede zijn dat ik nooit iets neem van Facebook.
Het gaat gewoon te ver, ik kocht een headset om te gamen, maar niet om op elk moment gevolgd te worden. Ze kleuren het in alsof ze mijn persoonlijke ervaring willen verbeteren, sry liever niet maar ja je hebt geen keuze, er bestaat zelfs geen opt-out.

"Hi Bert,
We're reaching out to let you know about upcoming changes to the Oculus platform. On October 11, 2020, we are updating the Oculus Terms of Service and Privacy Policy to reflect that Facebook Ireland Limited will become responsible for the Oculus platform and your Oculus information, and to provide more detail about how your information is collected, used, and shared. On that date, you will have the choice to continue using your existing Oculus account and remain under the updated Oculus Terms of Service and Privacy Policy, or to use a Facebook account on the platform and agree to new terms. Learn more.
https://www.oculus.com/legal/terms-for-oculus-account-users/


"Jou een gepersonaliseerde ervaring bieden. Jouw beleving met de Oculus-producten is uniek en lijkt niet op die van iemand anders. Zo kan iedere gebruiker van de Oculus-producten bijvoorbeeld in aanmerking komen om duizenden unieke stukjes content te bekijken. We gebruiken de gegevens die we hebben om jouw ervaring te personaliseren. We gebruiken bijvoorbeeld gegevens over de connecties die je maakt, de keuzes en instellingen die je selecteert en wat je deelt en doet."
Kan je verder gaan ? Dus zelfs de keuze voor een Oculus account is zelfs geen keuze en ze zullen dat ook wel linken aan een facebookprofiel.


Edit: Wat -1, je kan niet akkoord zijn, maar zijn vraag was " waarom het verplicht inloggen met een Facebook account zo'n groot probleem is" Ik geef hier de reden voor mij waarom dat een groot probleem is, je koopt een stuk hardware en je wordt verplicht gevolgd, wat eigenlijk niet de bedoeling is. Of dit nu via Oculus (in se eigenlijk ook een facebook account, ze hebben gewoon de voorwaarden aangepast), of rechtstreeks facebook is. Dus wat de specificaties ook mogen zijn Oculus komt er niet meer in.

[Reactie gewijzigd door redzebrax op 29 september 2020 19:24]

Het probleem is dat deze verplichting later is ingevoerd. Dus je hebt in het verleden een aankoop gedaan (bijvoorbeeld een quest 1) die nu letterlijk niet meer werkt tenzij je inlogt.

maar als ik een telefoon koop moet ik ook verplicht inloggen met een Google/Apple account.
Nee, een telefoon is ook te gebruiken zonder Google/Apple account. Natuurlijk maken fabrikanten het zo eenvoudig mogelijk om een account aan te maken maar het is mogelijk om dit over te slaan.

Er van uitgaand dat ik alleen mijn naam en geboortedatum opgeef zie ik niet hoe dit anders is dan inloggen bij Google/Apple die ook gewoon geld verdienen aan mijn data.
Bij Google krijg je 'gratis' diensten. Deze worden betaald met de gegevens die ze over jou verzamelen (maar niet te verkopen) en daarmee doelgericht advertenties aan te kunnen bieden. Apple doet volgens hun eigen zeggen niets met de data anders dan hun eigen producten en diensten verbeteren. Je hebt immers ook al een premium betaald voor het product.

Facebook is gewoon weer lekker evil in alle opzichten. Je moet een account aanmaken en je moet inloggen om gebruik te maken van het product waar je ook al voor hebt betaald.
Dat is de crux van het verhaal inderdaad, deze verplichting geldt ook ineens voor gebruikers die jaren geleden een headset gekocht hebben.

Om vergeleken te worden met Apple/Google zouden ze eigenlijk een gratis dienst moeten aanbieden, of op zijn minst de hardware bruikbaar maken wanneer er niet ingelogd, bijvoorbeeld de headset laten gedragen als een simpele Steam VR headset zonder Oculus services. Voor zover ik weet echter wordt alles afgesloten zonder account en kun je ook geen Steam VR meer gebruiken.
Bij een google/apple account checken ze je gegevens niet. Als je een account aanmaakt en je zegt dat je freddy krueger heet, dan vinden ze het helemaal goed. Facebook kan je account blokkeren als je niet je echte naam gebruikt. Het moment dat ze je account blokkeren om die reden ben je volgens mij ook de toegang tot al je gekochte games kwijt.
Dit is mijn grootste probleem met de Quest: die aparte store. Mijn broer werkt bij een VR startup en heb via die weg de Quest 1 best lang kunnen gebruiken en dat was eigenlijk top. Ben ook benieuwd hoe de 2 zal zijn, ik kan alleen maar aannemen dat het indrukwekkend is, maar het kopen zal ik niet vanwege 1) Closed store waarmee je niets buiten de Quest kan en 2) verplicht FB account.

Ik wil wat betreft gewoon vrijheid hebben voor de toekomst, mocht je een ander merk/bril op een duur willen dan is zo'n vendor lock in een slecht idee
Het zal je besluit rondom de Quest vast niet beïnvloeden maar ik kan het niet laten je wel even te wijzen op het feit dat je wel degelijk buiten de store om games kan “sideloaden”, een proces dat ook door Oculus zelf ondersteund lijkt te worden.

Nog steeds niet zonder Fb account vanaf heden, maar wel buiten de “closed store” om dus.
Ik denk dat Tikkels meer doelde op de omgekeerde situatie: games die je koopt in de Oculus store kun je nergens anders spelen. Je bent feitelijk verbonden aan een kleine set hardware (namelijk enkel Oculus producten). Wanneer je overstapt naar Vive of een WMR headset ben je al die aankopen kwijt.

Dit idee kennen we natuurlijk al in de vorm van bijvoorbeeld de App Store/Play Store en Playstation/Xbox, dus of dit argument stand houdt is een tweede. Ik heb het idee dat PC gamers eigenlijk alleen maar Steam willen (voor het gemak), een idee dat in de praktijk zowel onrealistisch als ongewenst is.
Dat is inderdaad wel het geval, als hij dat bedoelde. Er bestaat enige mogelijkheid tot cross-play tussen de Oculus devices maar vaker is het zo dat je het maar voor 1 device koopt. Dit is echter ook zo voor alle consoles en Steam/Epic/Windows en de Appstores (voor zover ik weet overal?) Hoewel ik het dus liever anders zou zien, lijkt het mij sterk dat dit mijn koopgedrag beinvloed, als alle concurrenten hetzelfde doen.
Nog een reden meer om niet voor Apple te gaan dus. Voor mij persoonlijk
ja, en als Google je account blokkeert ben je ook al je Google aankopen kwijt. Zelfde bij EA, Steam, Activision, Epic, Sony en Microsoft. Maar dat is niet het punt wat ik probeer te maken. Facebook is voor zo ver ik weet de enige van deze bedrijven die je account blokkeert en om identificatie vraagt als ze het vermoeden hebben dat je een fictieve naam gebruikt op je account.
(...) maar als ik een telefoon koop moet ik ook verplicht inloggen met een Google/Apple account.
Nee. Standaard krijg je het product en word je niet geforceerd om een account te gebruiken (al dringen ze wel behoorlijk aan), als je van hun app stores en/of cloudfuncties gebruik wilt maken is dat een ander verhaal.

Het verschil hier is echter dat mensen al een Oculus account hadden en nu dus alsnog een Facebook account moeten hebben als het gaat om accounts, die nu ook nog eens verplicht wordt in plaats van optioneel blijft. Als je een product kocht in de oude periode voldoet het dus mogelijk opeens niet meer aan de verwachtingen die je had, en dan laat ik de mogelijke privacybezwaren (die ik ook bij Google/Apple heb, maar in andere mate) nog terzijde.

[Reactie gewijzigd door stuiterveer op 29 september 2020 17:12]

[...]
Het verschil hier is echter dat mensen al een Oculus account hadden en nu dus alsnog een Facebook account moeten hebben als het gaat om accounts, die nu ook nog eens verplicht wordt in plaats van optioneel blijft.
Dit klopt volgens mij niet. Mensen die reeds een account hebben ( zoals ik ), zijn NIET VERPLICHT deze "verplichte facebook account" aan te maken. Men kan de huidige diensten voortzetten zoals ze nu zijn. Er kan dan echter niet gebruik worden gemaakt van de nieuwe online diensten die Facebook nu pushed naar de Oculus omgeving. De huidige Oculus , games en apps zullen inclusief de Store blijven werken.

Desalniettemin ben ik ver van enthousiast omtrent deze, en zal mede hierdoor zeker geen Quest 2 aanschaffen.
Hmm goed punt. Heb net hun blogpost nagelezen, en je hebt gelijk. Nieuwe gebruikers moeten een account aanmaken, en als je een Oculus account hebt hoeft het niet per se. Doe je het niet, dan kun je het account nog tot januari 2023 gebruiken.
Ja maar als je nieuw uitgebrachte hardware koopt zoals de Quest 2, dan moet dat weer wél!
Dan ben je eigenlijk alsnog verplicht toch? Het wordt enkel uitgesteld (de reden hiervan ontgaat mij).

N.B.: ik ben momenteel op werk en kan de blogpost niet openen, wellicht dat het daar anders in staat beschreven?
Zoals ik hieronder al aangaf ben je niet verplicht een facebook account aan te maken, maar je moet wel akkoord gaan met de nieuwe Oculus account voorwaarden als je de huidige diensten nog wil gebruiken (dus je zet je diensten niet voort zoals ze nu zijn), wat zowat op hetzelfde neerkomt qua tracing.
Ik hoor van zoveel mensen, dat je een boel upgrades moet aanschaffen, voordat de quest comfortabel op je hoofd zit. Vraag me af of FB dat hier verbeterd heeft.

Maar ik zal deze ook links laten liggen, gebruik geen facebook, en ga er ook niet speciaal eentje maken voor een VR headset. Ondanks dat het op dit moment, geloof ik de enige stand alone headset is (op cardboard na natuurlijk)
Ik heb nu een half jaar een Quest 1 en ik vind het "moeten" modden van je headset wat overdreven neergezet worden. Als je de videos op youtube gelooft dan moet er minimaal een andere hoofdband, speakers en gezichtsrubber op anders houd je het niet langer dan 20 minuten vol.

Voor mij als VR nieuweling werkt de standaard hoofdband prima (sessies tot ongeveer 2.5 uur want dan is batterij leeg).
Het draagcomfort met het standaard schuimrubber voor op het gezicht ist prima voor mij al heb ik recent wel een andere aangeschaft met nep leer zodat het makkelijker schoonhouden is (comfort vind ik hetzelfde).
Voor audio heb ik oordopjes in voor wat beter geluid en om meer afgesloten te zijn van de buitenwereld. Dit was voor mij de enige must have voor meer immersie, maar de eerste paar weken zonder oordopjes waren ook leuk.

Maar ja, het gaat wel over comfort en dat is voor iedereen verschillend en misschien hangt het er ook van af wat je gewend bent.

Ik heb verder geen ervaring met Quest 2, maar die hoofdband ziet er wel wat minder degelijk uit, maar misschien valt het mee.
Quest 1 heb ik helemaal zonder mods stuk gespeeld. Maar die had ook geen officiële accessoires om m comfortabeler te maken. Dat heeft de Quest 2 wel, zoals die Oculus eigen halo strap, en er komen 3rd party accessoires, officieel ondersteund, via Logitech enz.
Haha, de Quest, hier in Roemenië.
Tegenwoordig met verlengsnoer aan accu's.
Iedereen hier is verslaafd.
Vissen met Bait, muisje helpen met Moss. Boksen. Netflixen, YouTube pron voor de ouderen.
Rollercoasten.
Ongelofelijk.
De twee komt er aan, maar ik vrees dat ik meer exemplaren nodig heb...
Dankzij oculus/facebook account kan ik makkelijk de spullen overzetten. Zelfs naar meer dan twee.
Mooi is ook dat je je centjes terugkrijgt, als je niet tevreden bent.

300 euro is best wel serieus geld, maar...
Ik heb nu een half jaar een Quest 1 en ik vind het "moeten" modden van je headset wat overdreven neergezet worden. Als je de videos op youtube gelooft dan moet er minimaal een andere hoofdband, speakers en gezichtsrubber op anders houd je het niet langer dan 20 minuten vol/
Op dit stukje wil ik wel even reageren;

Ik heb de Quest nu ongeveer een anderhalf jaar, en speel de meest uiteenlopende games op deze. Zowel bedraad als onbedraad kan (/kon) ik me er uren mee vermaken. Het is een gegeven dat de Quest door zijn gewicht nou niet echt confortabel te noemen valt, en heb meermaals moeten stoppen omdat het algeheel toch niet comfortabel zat. Ik heb uiteindelijk een "Halo Strap 2.0" aangeschaft, en dat is echt een verademing. Ik kan nu meerdere uren achtereen VR'en zonder het gevoel een baksteen op mijn gezicht te hebben. Ik vind het ook onbegrijpelijk dat de Quest 2 niet een dergelijk design heeft.
Nouja, er wordt door de meeste reviewers al geadviseerd om de extra comfort headstrap meteen aan te schaffen (49 euro).
Je hebt, zoals iemand anders zei, inderdaad een betere headstrap nodig. Daarnaast heb je een kabel nodig, en eigenlijk wil je dan wel meteen investeren in de Link kabel van 100 euro. Als laatste zijn de upgrades aan de Link connectie alleen beloftes. Ik ga geen product (meer) kopen op basis van beloftes en verwachtingen.
Het hele artikel gaat toch niet over Facebook?
Ik heb begin 2013 een Facebook account verwijderd, maar vorige week heb ik een nieuw account aangemaakt.
Er staat niks anders in dan mijn naam en zelfs via een secundair e-mailadres. Alle instellingen op prive/gesloten of hoe dat ook noemt.


Als nieuwe VR gebruiker kijk ik hoe dan ook uit naar deze headset! Dat 90hz nu al ingaat kan ik alleen maar toejuichen.
Tja, maar je staat nu we geregistreerd bij ze. En vanaf nu gaan ze ook alles bijhouden wat je op en met je Oculus doet. Ze hebben dan ook meteen je locatie en IP-adres en dmv alle Facebook-pixel-tracking kunnen ze dat weer koppelen aan je surfgedrag.

En dan ga ik er voor het gemak even vanuit dat je geen whatsapp of instagram hebt waar ze ook nog data uit kunnen combineren.

Ik heb er begrip voor dat mensen dit niet zo’n probleem vinden, maar diezelfde mensen onderschatten hoe gevoelig ze zijn voor manipulatie van reclameboodschappen en micro-targeting.

Het verplicht stellen van een account om hardware te gebruiken zou wat mij betreft verboden moeten worden. Niet alleen vanwege tracking, maar wat als zo’n bedrijf failliet gaat, of besluit zijn servers uit te zetten. Er zijn al teveel voorbeelden van hardware die hierdoor onbruikbaar is geworden...

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 29 september 2020 17:11]

Wauw, ze weten wat je speelt. Is dat zo bijzonder? Locatie en IP adres weten ze al via allerhande andere tools die je gebruikt:

- WhatsApp
- Tracking pixels in praktisch alle websites
- Instagram
- Facebook app zelf

Wat voegt de Quest er dan nog aan toe? Behalve wat je leuke spelletjes vind? Niet veel denk ik. Laat de Quest 2 maar komen. Die vendor lock in heb ik toch al, aangezien in de Quest 1 had en daar al spellen op had aangeschaft.
Het blijft speculatie, de quest heeft camera's op de buitenkant. Ze kunnen data uit je interieurstijl, type woning, huisdieren etc. halen. Dit is goud waard voor facebook.

Daarnaast hebben ze hele accurate informatie over waar jij als eerste naar zou kijken als je in de store kijkt bijvoorbeeld. Hier kunnen ze het advertentiegedrag weer op aanpassen, of erger, je gedrag beïnvloeden.

Zo kan ik nog wel even verder brainstormen...

[Reactie gewijzigd door HighVoltage op 30 september 2020 07:24]

Als ze camera beelden gaan gebruiken dan is dat zo ontdekt net zoals bij de slimme speakers en dan hebben ze de rapen echt gaar met mega boetes als gevolg. Facebook gaat ver maar zo dom zijn ze nu ook weer niet.
Dit. De Quest 1 is al behoorlijk doorgelicht met allerlei vormen van DPI en troep. Er wordt wel metadata verstuurd, maar grotendeels essentieel. Geen video data (tenzij je streamen op Facebook aan doet, maar dat is puur casten van wat de displays tonen).

Dit gaat bij de Quest 2 niet anders zijn.
Niemand verzameld video, dat is helemaal niet houdbaar (opslag gebruik zou exploderen) en ook niet nuttig. De Metadata is juist wat men wil verzamelen. Dat wil niet zeggen dat Facebook geen stok tussen de deur houd (ze mogen het wel volgens hun voorwaarden).

Verder, hou je hoofd lekker in de wolken als je denkt dat je niet helemaal van top tot teen geanalyseerd wordt.
https://www.oculus.com/legal/privacy-policy/

Information Automatically Collected About You When You Use Our Services.
  • We also collect information automatically when you are connected to our Services. Depending on how you access and use our Services, we collect information such as:
  • Information about your interactions with our Services, like information about the people, games, content, apps, features, or other experiences you interact with, including information collected through or from content provided by our third-party partners. For example, we may receive information about in-app purchases you have made in a game provided by a third-party developer;
  • Information collected in or through cookies, local storage, pixels, and similar technologies (additional information about these technologies is available at https://www.oculus.com/le...ls-and-other-technologies);
  • Information about how you access our Services, including information about the type of device you're using (such as a headset, PC, TV, mobile, or other connected device), its configuration (such as your operating system and graphics processing unit), your browser, Internet Protocol ("IP") address, and how your device is performing;
  • Information about the features you interact with on our Services. For example, when you use our voice-search features, we process your voice commands so we can deliver the content or feature you’ve requested;
  • Certain identifiers that may be unique to you. These identifiers include device and other identifiers, such as those from games and apps you use;
  • Information about the games, content, or other apps installed on your device or provided through our Services, including from third parties;
  • Location-related information, which can be derived from information such as your device’s IP address. If you’re using a mobile device, some of our Services collect information about the device’s precise location, which is derived from sources such as the device’s GPS signal and information about nearby Wi-Fi networks and cell towers;
  • Information about your environment, physical movements, and dimensions when you use an XR device. For example, when you set up the Oculus Guardian System to alert you when you approach a boundary, we receive information about the play area that you have defined;
  • Information we receive through device settings you choose, such as your photos or audio content.
Facebook neemt trouwens ook even een exclusieve licentie op alles wat je doet...
Our Services may include interactive features and areas where you may submit, post, upload, publish, email, send, otherwise transmit, or interact with content, including, but not limited to, text, images, photos, videos, sounds, virtual reality environments or features, software and other information and materials (collectively, "User Content"). Unless otherwise agreed to, we do not claim any ownership rights in or to your User Content. If you use content covered by intellectual property rights that we have made available through our Services (for example, images, designs, videos, or sounds we provide that you add to content you create or share on Oculus), we retain all rights to that content (but not yours). By submitting User Content through the Services, you grant Oculus a worldwide, non-exclusive, transferable, royalty-free, and fully sublicensable (i.e. we can grant this right to others) right to use, copy, display, store, adapt, publicly perform, and distribute such User Content in connection with the Facebook Company Products

Daar kom dit nog bij:
In addition, certain third parties (such as developers of Third Party Content and the manufacturers of your computer, mobile phone or other devices) may collect information about you when you use the Services. These third parties have their own privacy policies and will treat the information they collect about you according to these policies. We encourage you to review these privacy policies before providing any information to third parties. We are not responsible for the accuracy of any third party’s privacy policy or for ensuring that third parties comply with their privacy policies.

Ik hou alles van een Facebook altijd minimaal 1,5 meter van mij vandaan...

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1322 op 30 september 2020 14:41]

Je gebruikt zeker ook geen WhatsApp, Instagram etc.

Bovendien gaan die voorwaarden over alle diensten (zo ook bovengenoemde diensten).

Als je dan een persoonlijk profiel aanmaakt, maar niet actief Facebook als app of Facebook gebruikt, en dus geen foto’s upload, reageer op dingen, en slechts de headset gebruikt, dan valt het allemaal wel wat mee.

Die algemene voorwaarden en privacy statements zijn slechts om in te dekken. Gebruik je een Android toestel? Weet je wel precies wat Google allemaal doet met je data? Ik lees alleen maar dat Facebook eng is. Maar het is wat overtrokken. Als je niet gevolgd of geïdentificeerd wilt worden, dan zul je moeten stoppen met het internet gebruiken.

Aangezien je via Tweakers reageert (die ook een bak tracking meuk serveert) is het een beetje als roepen vanaf de zijlijn maar zelf niets ondernemen om je privacy te weren.
Ja, erg jammer dat de techniek het verloren heeft van de fb discussie...
Het onderwerp was 90 hz...
Ben al wanhopig op zoek naar een forum waar de VR techniek besproken wordt.
Lukt me niet erg helaas.
Iedere hulp is welkom. Heb veel vragen en ben op zoek naar avonturiers.

[Reactie gewijzigd door herpideperpi op 29 september 2020 18:03]

Alles wat betreft de Quest 2 wordt overschaduwd door het feit dat je er een Facebook account voor nodig hebt. En terecht. Dat nadeel is zo groot dat alle mogelijke technische voordelen van de Quest 2 teniet worden gedaan. Dat velen dat nog niet willen inzien is hun probleem, maar ik hoop dat dit de verkoop van de Quest 2 zodanig schaadt dat Facebook terugkomt op deze beslissing.
Niet dat ze dan gebruikers niet meer tracken, maar een Facebook account is een enorm risico als je store en games eraan vastgekoppeld zitten. Je kunt prima een vals account aanmaken, maar als iemand je rapporteert en je account raakt geblokkeerd, dan ben je dus ook je gekochte games kwijt. Ik zou dat risico niet willen lopen.
Haha wil iemand met zijn bericht weer on-topic gaan (90Hz, waarvoor ik hier ook kom), draai je het binnen twee zinnen weer off-topic over Facebook account :)

Kan helaas ook nog niet veel vinden over de implementatie van 90Hz, behalve dat ontwikkelaars het later kunnen aanzetten voor hun games dmv een update. Dit zou tegen het einde van het jaar mogelijk worden voor ontwikkelaars (geen bron).

Naast alle spellen die in de toekomst uitkomen, lijkt me dat ontwikkelaars met spellen die al uitgebracht zijn, en die nog genoeg verkopen, hier een 90Hz update voor zullen uitbrengen. Dat hoop ik althans. Als je een "quest 2 update" doet, lijkt me dat je daar een grotere doelgroep mee aanboort. Vooral als over een jaar 3 miljoen mensen een quest 2 hebben.
Dat gebeurd hier continue op Tweakers. Mogelijk dat intergratie van HWI daar wat aan kan veranderen.

Als je echt nieuws over VR techniek wilt, dan zou ik je door verwijzen naar Reddit.
https://www.reddit.com/r/OculusQuest/
https://www.reddit.com/r/virtualreality

Je kunt ook terecht op gespecialiseerde nieuws sites:
https://www.roadtovr.com/
https://uploadvr.com/
Yep. 13 oktober wordt mijn dag. Zelfs mijn reis twee dagen uitgesteld. Kan tegenwoordig gratis bij KLM.

De "oude" Quest vind ik al een doorbraak.
Ja, same here, ik heb een Facebook account aangemaakt, met juiste gegevens, maar alles op slot, en onzichtbaar.
Ik gebruik wel instagram en whatsapp, jammer dat je niet by-proxy via instagram/whatsapp account kan gebruiken er voor.
Maar ze willen waarschijnlijk een sociale koppeling gaan maken, en het is natuurlijk leuk om met bekenden te spelen.
Denk er nog maar eens goed over na of je dit wilt. Facebook is evil. Daarbij vergeleken is Google een lieverdje. Google verzamelt data en gebruikt dat om advertenties te verkopen, prima. Facebook verzamelt (veel meer) data en gebruikt dat om je te beinvloeden. Dat is een groot verschil.

Natuurlijk is het leuk om met bekenden te spelen, maar dat kan ook prima met een Oculus account. Daar heeft niemand Facebook voor nodig.
Je bent nog altijd zelf baas over je keuzes nav wat facebook je direct dan well indirect aan gaat bieden. Ik vind het prima dat alle reclame afgestemd wordt op mijn behoefte ipv random meuk. Ze gaan echt niet ongevraagd spontaan iets laten bezorgen.

Als je iets te verbergen hebt zoals illegale software dan kan ik begrijpen dat dit vervelend kan worden maar verder probeert men hier iets tegen te houden wat niet tegen te houden valt.
Jouw redenering is idioot. Niet op de man bedoeld hoor. Maar je snapt toch ook wel dat mensen wel degelijk wat te verbergen kunnen hebben. Wat dat is, dat doet er in de discussie niet toe. Maar ik vind dat niemand iets te maken heeft met de dingen die ik op mijn laptop of VR-bril doe. Facebook hoeft niet te weten welke sites ik bezoek en welke artikelen ik daar lees. Daar hebben ze niets mee nodig en het is belachelijk dat ze dat (zonder toestemming) allemaal registreren. Op de laptop kan ik daar nog iets tegen doen met extensies als uBlock, maar op de VR-bril kan dat dus straks niet meer.

Jij zegt eigenlijk, ze doen het dus we moeten ons er maar bij neerleggen. Dat is onzin, we hoeven ons er niet bij neer te leggen, we kopen gewoon die bril niet totdat Facebook de voorwaarden verandert.
Dus jij hebt zelf thuis geen internet, geen mobiel met internet etc?

Ik wil je niet ontmoedigen maar waar jij bang voor bent ben je al jaren lang slachtoffer van met en zonder Facebook. Elke klik welke jij maakt online wordt door meerdere bedrijven gevolgd of je het nu leuk vind of niet . De mate van anonimiteit is wat hier met name speelt en dat drijft Facebook met haar policy inderdaad op een spits en keur ik ook niet goed maar dit is wel waar het heen gaat.

Wat dacht jij dat Tesla doet met alle informatie vanuit hun auto's of bv Tiktok, Ublock(!) en wie weet ook tweakers zelf? Zelfs via spaarkaarten bij de super- en bouwmarkten (allemaal op naam met zelfs adres!) wordt je gedrag gevolgd. Je kunt zo lang mogelijk alles proberen te boycotten maar feit is dat wij als consument uiteindelijk weinig keus gaan hebben, alle bedrijven gaan dit in meer of mindere mate doen of je het nu leuk vind of niet. Wij willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en dit is een indirect gevolg, ze vinden alternatieve inkomstenbronnen zodat ze hun producten goedkoop kunnen aanbieden

Ik heb mij er bij neer gelegd, geeft veel meer rust.
Whataboutism. Ik heb het niet over Tesla, Tiktok, whatever. Het gaat hier over Facebook. Op de desktop kun je maatregelen nemen zodat Facebook je niet meer kan volgen. Niet iedereen doet dat, veel mensen weten niet eens dat ze gevolgd worden, maar je kunt maatregelen nemen als je dat wilt.

Op de VR-bril kan dat straks dus niet meer. Dus moeten we deze bril niet kopen. Dat jij je erbij neer hebt gelegd is eigenlijk te gek, je zegt dus eigenlijk "het kost me teveel moeite om het tegen te houden dus ik laat het erbij zitten". Dat geeft eigenlijk al aan dat Facebook veel te ver gaat.

Dit heeft niks te maken met de prijs van de producten. De Quest 1 was vergelijkbaar in prijs en had deze tracking niet. Het gaat hier alleen maar om de winst van Facebook. En ik ben er klaar mee om daaraan bij te dragen.
Yep, zit af en toe te pingpongen met Eleven.
Tegen allerlei wild volk. Praten niet veel.
Kon ik vroeger heel goed. Nu krijg ik af en toe een draai om mijn oren.
Verder heb ik nul Facebook vrienden of zo.
Niet uit principe, want ik ben de ho*r van Google en Apple, zeggen mijn kennissen wel eens.
"De Quest 2 heeft in plaats van twee oledschermen een enkele lcd van 1832x1920 pixels per oog"

Ik zal het waarschijnlijk wel verkeerd lezen, maar dit komt over als dat de Quest twee schermen per oog had (dus 4 in totaal?), en dat dat nu 1 scherm per oog is (2 in totaal).
Het staat mogelijk wat ongelukkig ja maar er is dus 1 scherm wat 2x het betreffende aantal pixels per oog heeft. (2x in de breedte is dus 2*1832=3664 pixels horizontaal en 1920 pixels verticaal)

1 scherm van +- 3664 pixels horizontaal en 1920 pixels verticaal dus.

[Reactie gewijzigd door Antonie_Bouman op 29 september 2020 17:01]

Je leest het inderdaad verkeerd. Het is waarschijnlijk een enkel scherm van 3664 bij 1920, waarbij je de eerste helft doormidden haalt zodat je een per eye resolutie krijgt
De originele quest had 1 oled scherm per oog. (2 in totaal) 1440x1600 per oog vanaf een eigen scherm.

Bij de quest 2 zit er maar een lcd scherm in welke gedeeld wordt voor beide ogen. (1 totaal) 1832x1920 per oog vanaf een gedeeld scherm.

[Reactie gewijzigd door RPScylla op 29 september 2020 17:04]

Ik ga echt niet meer met een LCD lopen klooien, zeker omdat bij VR alle nadelen (als die er al waren) van OLED afvallen.
Klinkt dat logisch? Ik zou nog even goed lezen als ik jou was. :+
Ik ben het eens met @DiaZ_1986. Het staat er heel krom. De Quest-1 heeft twee pentile oledschermen met 1440x1600 pixels. En de nieuwe twee LCD schermen met hogere resolutie.

Denk dat ze dit bedoelen: "De Quest 2 heeft in plaats van oledschermen een LCD-scherm van 1832x1920 pixels per oog met een verversingssnelheid van 90Hz."
De quest 2 heeft daadwerkelijk maar één scherm die wordt gedeeld door beide ogen, waarbij de quest 1 daadwerkelijk twee verschillende schermen had.
Ben gruwelijk nieuwsgierig of netflixen dan iets beter wordt.
Het gaat wel, maar toch...
Overigens.
Wist u dat Neflixen/Youtuben voor hele volksstammen een zegen zal zijn in VR.
Miljarden mensen wonen in piepkleine huisjes... Een fillempje bekijken betekent meestal dat iedereen meekijken kan.
Een VR bril is dus een uitkomst.
Maar meer dan een miljard apparaten gaan ze niet verkopen hoor...
Doei met je verplichte FB account
Inderdaad dit. Net weer een draadje op r/virtualreality langs zien komen van iemand wiens Facebook-account werd afgesloten zonder opgaaf van reden en zonder mogelijkheid om ertegen in beroep te gaan.
ronduit belachelijk. stel je eens voor dat je voor honderden euro's aan games gekocht hebt en ze sluiten het zomaar af. Daarom koop ik alleen maar fysieke games.
Dan maak je weer een nieuwe aan. Voor de meesten is het een probleem dat ze geen Facebook account willen.
Ja maar ben je dus we al je games kwijt...

Plus het feit dat je ingelogd moet zijn is natuurlijk creepy as hell, who knows wat voor shit ze gaan minen over je,
Score X in beatsaber, niet fit dus, even de verzekeraar vertellen.
Of Iets minder safe for work, oh jij valt voor dat type dus...

Nee dank.
Met alle camera's erin en vr pron is ook een leuke combi :+
Je aangekochte games zijn dan ook weg.
Helemaal mee eens. Ik heb als reactie op @DezeJongen mijn standpunt uitgelegd: je moet simpelweg niet willen dat iemand je gegevens gebruikt voor winst. Dat leidt niet tot iets nuttigs.
Dan is t maar te hopen dat je geen Android, WhatsApp, Instagram, Chrome etc gebruikt. Een Facebook account puur opzetten voor VR is niet zo bijzonder. Ze mogen van mij best weten wat ik speel. Wat ze dan toch al weten als ik die spellen in de Oculus Store koop.
Ik gebruik Adroid, maar op twee verschillende telefoons en accounts. Op mijn telefoon die ik zakelijk gebruik, gebruik ik chrome, maar weer geen Whatsapp (omdat Signal daar slecht op werkt). Op de andere telefoon wel en gebruik ik Gmail, maar daar ga ik dus nog een keer van af stappen. Maar dan moet ik ook iets met mijn kalender. Kortom: de wil en enkele maatregelen zijn er, maar nog niet genoeg.
Ik ben het eens met je dat je recht op privacy hebt en dat ze jouw gegevens niet mogen verkopen. Echter is het nooit goed om een extreem standpunt in te nemen. En gegevens gebruiken voor winst is al lang logisch en geaccepteerd hoor.

Wat heeft mijn autogarage te zien met het aantal km ik rijd en mijn gemidded verbruik? Zo weten ze wat mijn rijgedrag is en dus ook hoeveel benzine ik verbruik en dus ook hoe vervuilend ik ben tot op zekere hoogte? Onderhoud elke x km? Nonsense, ze kunnen misschien controleren of iets vervangen moet worden ipv gewoon af te gaan op het aantal km... Laten we dit steken onder consumptiemaatschappij en 'gedwongen' uitgaven terwijl dit mogelijk nog helemaal niet nodig is.
=> Dat is dus een extreme reactie. Soms is het gewoon handig om op een bepaalde manier te werken. Trouwens een argument dat ik nog nooit iemand heb horen maken...

Waarom kan een telefoonmaatschappij zeggen naar welke nummers ik gebeld heb, waarom moeten ze dat bijhouden? Waarom zelfs op een unlimited abbo? Vanuit ouds? Omdat dit moet voor andere abonnementstypes? Ok, ze moeten het misschien wettelijk bijhouden, maar waarom moet die finance afdeling dat dan kunnen inzien?
=> ook weer een potentiele extreme reactie, maar weer iets dat algemeen geaccepteerd wordt.

Laten we er even van uit gaat dat de verdeling mannen en vrouwen 50/50 is. En een merk van maandverbanden reclame wilt doen op Facebook;.(dat is hun verdienmodel, dus ik neem aan dat je tegen reclame op zich niets hebt?) Dus facebook maakt winst door reclameboodschappen op de walls te plaatsen. Waarom zou dat merk maandverbanden op Facebook reclame plaatsen en niet gewoon langs de weg, banners op sites of op de TV? Ze zijn een firma, dus moeten het beschikbare geld zo goed mogelijk investeren (reclame is een soort van investering lijkt me).
Wel je kan aan Facebook vragen om bvb enkel reclame te laten zien aan profielen binnen NL en BE, die Nederlandstalig zijn en die vrouw zijn. Dat is een aardig specifieke doelgroep. Gewoon het geslacht alleen al maakt de reclame 50% meer doelgericht en maakt Facebook interessant voor reclame.
Geeft Facebook op dat moment door wie de reclame ziet of wat voor soort persoon je bent? Neen, ze verkopen deze info niet, ze gebruiken deze info intern om jou enkel nuttige reclame te laten zien.
Dat gebeurd ook al lang bij andere vormen advertenties, maar gewoon minder efficient. Langs arme buurten ga je geen reclame zien voor Rolex horloges; op veel postcodes met appartementen, krijg je geen reclame over tuinmeubels, etc...

Vergeet niet dat de overheid zelf ook een afdeling voor statistieken heeft. Alles van verkeersongelukken, boetes, straffen, rechtszaken, geslacht, leeftijd, geloof, plaats dat je woont, werkt, vervoersmethode, etc... Waarom is Facebook zo geviseerd, maar bvb de overheid niet? Je wilt zelfs niet weten wat bvb een post- of pakjesbezorger, internetprovider, winkelketens met 'kortingskaarten' allemaal over jullie kan opzoeken. Deze moeten ook allerhande zaken bijhouden voor moest een rechtbank het op willlen vragen.

Je denkt toch niet dat de kortingskaart er effectief is om vaste klanten korting te geven? neen, dat is er om een profile op te maken van jou. Dat is er om jou te identificeren en koopprofielen te maken. Zo kunnen ze beter voorraad aanvullen en gewoontes achterhalen.
Weten ze niet wie jij specifiek bent? neen, maar ze weten wel hoe en bvb met welke rekening je betaalt hebt toen je jouw kaart gebruikt hebt. En veel winkels vragen er eigenlijk ook jouw naam, adres en email bij. Krijg je direct doelgerichte reclame. Ze kunnen jou zelfs korting geven die ze aan andere klanten niet geven om jou bepaalde producten te doen kopen als alternatief voor iets wat jij regelmatig koopt, maar bij andere klanten niet populair is.

Extreme standpunten zijn nooit goed; denk steeds goed na wat het risico is en de impact is. Je tegen alles afzetten is niet nadenken, dan is 2 vingers in de oren steken en neen roepen. Sommige dingen doe ik niet, andere dingen wel...
Ik ben het eens met je dat je recht op privacy hebt en dat ze jouw gegevens niet mogen verkopen. Echter is het nooit goed om een extreem standpunt in te nemen. En gegevens gebruiken voor winst is al lang logisch en geaccepteerd hoor.

...
Extreme standpunten zijn nooit goed; denk steeds goed na wat het risico is en de impact is. Je tegen alles afzetten is niet nadenken, dan is 2 vingers in de oren steken en neen roepen. Sommige dingen doe ik niet, andere dingen wel...
De hele grap is: het is geen extreem standpunt. Als er een stapje terug wordt gedaan, dan zou er gesteld kunnen worden dat het handelen van elk commercieel bedrijf (en overheidsinstantie) nooit ten nadele van individuën of groepen zou moeten zijn. De enige reden om dat te verantwoorden, is als de maatschappij er als geheel beter van wordt.

Het verzamelen van gegevens is niet problematisch. De mate waarin dat gebeurt wel. De film Enemy of the state met Will Smith is een film die laat zien hoe ver het kan gaan met iemand te achtervolgen. Die film is 22 jaar oud. Die film liet zien hoe verbluffend ver overheidsinstanties gaan om iemand te kunnen achtervolgen. De onthullingen die Snowden en Assange hebben gedaan, laten zien dat dat alleen maar verder is gegaan. De WiV, in de volksmond de sleepwet: idem.

Hoe ver wil jij dat het achtervolgen gaat? Ik vind het extreem dat je stelt dat het verzamelen van gegevens voor winst logisch en geaccepteerd is. Logisch is het niet. Misschien vanuit het oogpunt van winst, maar terugkomend op dat handelen van bedrijven de maatschappij moeten helpen, staat de mate waarin gegevens verzameld worden daar haaks op.
Geaccepteerd helaas wel, maar dat moet niemand willen. Internationale ondernemingen hebben al enorm veel macht (kijk naar het terugdringen van de roamingkosten. Is er een bedrijf omgevallen of is er minder winst?) Kijk naar hoe Android en Apple omgaan met hun beleid (rechtszaak van Epic nu tegen Apple tegen de 30% commissie, het slechte updatebeleid van Android en de vele malware in de Play Store).

Zelfs al moeten we een Facebook opofferen (mag op dit moment wat mij betreft failliet gaan), dan is dat geen probleem. Wat we er als consument voor terugkrijgen, is vele malen meer waard. Ja, mensen zullen op straat belanden. Maar dat is hoogstwaarschijnlijk heel tijdelijk. Maar het positieve effect dat de hele maatschappij terugkrijgt, is veel meer waard.
OK, dit is natuurlijk geweldig nieuws voor mensen die heel snel door hun menu clicken :) .... maar kan iemand me uitleggen waarom dat nu belangrijk is? :? Mijn oudere intel CPU met heuse HD4600 graphics kan 4k... maar maximaal op 30 Hz. Ik had verwacht dat dat problemen op zou leveren, maar ik zie daar niets van... Ik zal al ik weer eens met GoogleStadia aan de slag ga, kijken of die 30Hz dan een probleem is.
En inderdaad, 120 Hz telefoontjes met een waanzinnige resolutie zijn aan deze oude zak ook al niet besteed...
Omdat het een VR headset is. Je ziet dus ook een virtuele menu, die niet op een vaste plaats op het scherm staat, maar op een vaste plaats in de virtuele wereld staat. Draai je je hoofd, dan moet het menu dus op het scherm verplaatsen, en met 90Hz gaat dat soepeler dan 72Hz.

Nu blijft het bij menus nou niet het aller belangrijkste, maar het is alsnog beter.
Het is wat Sissors zegt, probeer maar eens in een gewone game snel rond je as te draaien aan 30Hz dan zie je het effect al (je krijgt maar een paar beelden te zien tijdens de hele rotatie), in een vr omgeving wordt dit nog veel erger, als je je hoofd wat beweegt blijft het menu soms haperen op een plaats en dit vermindert de beleving en sommige krijgen daar ook problemen door. 90hz wordt ervaren als een frequentie waar weinige last van hebben.
OK duidelijke zaak: kan zeker zijn dat ik het bij VR wel zou merken. Momentaan met iPhone in VR houder.... dus Quest 2 wordt zeker een verbetering...
Heb jaren geleden FB al vaarwel gezegd, ga dan zeker nu geen Oculus Quest 2 aanschaffen.
Virtual Desktop schijnt nu al (nog eerder dan link beta) op 90hz te draaien! Best triest dat een Indie developer al 90hz heeft geïmplementeerd EN beter performance over wifi tov bekabeld weet te maken..... In zijn eentje!!

Nb. Source https://youtu.be/CRPpdwccb2U

[Reactie gewijzigd door mvoosten op 29 september 2020 17:37]

En dat ook nog eens door niet eens native ondersteuning te hebben, denk dat de performance nog wel wat kan verbeteren als het native in het OS geimplementeerd zou worden met directe toegang tot de hardware. Ook begrijp ik niet waarom Oculus/Facebook niet gewoon deze man in hun team opneemt voor verbetering. In het verleden gezien met de Gravis Ultrasound met iemand die een MT32 emulator schreef waarbij gravis zo onder de indruk was dat ze de man in dienst hebben genomen (en daarmee de emulator toen nog een stuk verbeterd werd).

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 30 september 2020 12:26]

Liever niet dat ze deze man in hun team opnemen, dat zou veel te beperkend werken, belangen van een bedrijf zoals Facebook gaan vaak niet samen met de ideeën van zo'n persoon.
Dat valt echt wel mee met dit soort zaken. De man wordt nu bv wel beperkt door de limieten die opgelegd zijn door het OS waar hij nu dus geen invloed op heeft.
U weet dingen.
Ik zag ergens ook een Virtual desktop APK voor android...

Gaat dat gebeuren?
En dan nu even een concreet en reëel voorbeeld.

Ik werk bij een VR "erotiek" site.
Ongeacht wat sommigen denken, échte "erotiek" sites hebben geen gegevens, noch toegang tot gegevens van hun klanten. Dit verloopt allemaal via Brokers, ofte Payment Gateways.
Deze zijn in veel gevallen Epoch en Verotel.

Tussen een broker en een erotische site is een duidelijke scheiding van data. Wij weten niets van de klant, zij weten niet wat je zoal uitspookt op de website.
Laat dit trouwens een les zijn voor als je websites bezoekt die vragen je credit card in te geven zonder tussenpoort, zogezegd voor leeftijdsverificatie. De kans is groot dat ze je trachten te scammen of zelf diefstal van identiteit plegen.

Breng een verplicht Facebook-account eens in dat plaatje. Wij gaan van alle klanten die Oculus gebruiken weten wie ze zijn, wie hun familie is enz. Je hoeft zelf niet eens een account bij ons te hebben, je bent sowieso toch ingelogd met je Facebook account.

Ok, misschien ga je niet naar zo'n websites. Wees er wel bewust van dat dit voor alle apps en websites geldt.

En wat met de privé identiteit van minderjarigen? Met dan nog eens die camera's erbij! Ok, nu denk je misschien wel, andere headsets hebben ook camera's. Da's waar, maar die andere headsets eisen wel helemaal geen verplichte identificatie bij het gebruik ervan. Er is denk ik ook een minimum-leeftijd om een Facebook account aan te maken.

[Reactie gewijzigd door Rakly3 op 7 oktober 2020 19:14]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee