Gerucht: iPhone 12 Pro-modellen hebben geen 64GB-variant

De iPhone 12 Pro-modellen hebben geen 64GB-variant, maar beginnen bij 128GB aan opslag, meldt Jon Prosser. Het zou voor het eerst zijn dat 128GB aan opslag de goedkoopste versie is van een bepaald iPhone-model.

Het minimum van 128GB geldt alleen voor de Pro-modellen, claimt Prosser. De reguliere iPhone 12-modellen, waaronder de iPhone 12 mini met 5,4"-oledscherm, hebben wel een 64GB-variant. Van die modellen komen bovendien duurdere versies met 128GB en 256GB aan opslag.

Het zou voor het eerst zijn dat 128GB het minimum is bij een iPhone-model. De iPhone 11 Pro heeft een 64GB-model, terwijl Apple lang vasthield aan modellen met 32GB aan opslag. Omdat iPhones geen uitbreidbare opslag hebben en de standaardversie van iCloud 5GB aan opslag biedt, is de hoeveelheid opslag in een telefoon bij veel gebruikers van belang.

Apple zou de iPhone 12 mini en iPhone 12 vanaf 5 oktober naar distributeurs sturen en volgens Prosser volgt het evenement met de aankondiging op 13 oktober. Prosser heeft in het afgelopen jaar veel informatie over Apple-producten correct gemeld, maar zijn informatie bleek ook weleens niet te kloppen.

De fabrikant heeft zelf niet gereageerd op de geruchten. De nieuwe iPad Air komt volgende maand uit met minimaal 64GB aan opslag, terwijl de recentste iPad Pro dit voorjaar verscheen met minimaal 128GB aan opslag.

IPhones 2020 volgens geruchten iPhone 12 mini iPhone 12 iPhone 12 Pro iPhone 12 Pro Max
Ongeveer even groot als iPhone 8 iPhone 11 iPhone 11 Pro iPhone 11 Pro Max
Scherm 5,4"-oled, 60Hz
BOE of LG
6,1"-oled, 60Hz
BOE of LG
6,1"-oled, 120Hz
Samsung
6,7"-oled, 120Hz
Samsung
Geheugen 4GB 4GB 6GB 6GB
Camera's aan achterkant 1. Primair
2. Ultragroothoek
1. Primair
2. Ultragroothoek
1. Primair
2. Ultragroothoek
3. 3x tele
4. Tof-sensor
1. Primair
2. Ultragroothoek
3. 3x tele
4. Tof-sensor
5G Ja Ja Ja Ja
Behuizing Aluminium Aluminium Roestvast staal Roestvast staal

Door Arnoud Wokke

Redacteur

29-09-2020 • 13:52

276 Linkedin Whatsapp

Submitter: robcoenen

Reacties (276)

276
246
110
10
1
108
Wijzig sortering
Apple is vrij sterk in het weghalen van het populaire model.
Als voorbeeld een model met 64GB of 256GB opslag en de populaire 128GB weghalen.
ipad met 32GB of 128GB opslag in 2017.

Zou me dan ook niets verbazen als Apple er met de iPhone 12 voor kiest alleen 128GB of 512GB opslag aan te bieden. 256GB is de sweet spot.


Apple heeft de vrijheid om dat te doen, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit manier is om nog meer te vragen dan nodig omdat veel mensen de noodzaak voelen voor de grote opslag te gaan.
Ik snap niet zo goed waarom je 250gb op een telefoon anno 2020 nodig hebt.
Reis je nooit naar het buitenland? Ga je niet op vakanties? Ik heb al mijn Spotify afspeellijsten in Offline modus staan. Netflix series gedownload via de app. En ik maak onderweg een hoop foto's en video's. Dan is 128GB opeens niet zoveel meer...

[Reactie gewijzigd door ZesBarkiePK op 29 september 2020 14:24]

Netflix kijk ik niet op een telefoon scherm, en daarbij heb ik meestal wifi. 5gb aan spotify is alle muziek die ik nodig heb.

128gb is méér dan genoeg anno 2020.
Een hoop mensen die wat verder reizen hebben deze optie niet. Er zijn nog tal van landen waar je niet eens fatsoenlijke WiFi kunt krijgen, laat staan een normaal 4g internet.
Dan ga je andere dingen doen op de vakantie.
Netflix hoort daar niet bij..
Paar weken zonder wifi heerlijk...
Van MS-DOS werd ook ooit geroepen dat 640KiB voldoende zou zijn, look at us now...
Laat elke gebruiker zelf kiezen welke- en hoeveel opslag hij/zij wil gebruiken.
Er staat heel duidelijk anno 2020, maar ik snap wat je bedoelt. Ik kan mij nog herinneren dat ik een hdd van 4gb had: dat is voldoende voor héél ons leven!

Nu kun je net een volledige linux installatie in 4gb proppen
Ik ben ooit begonnen met een 'turbo XT' machine met een fenomenale 20MB harde schijf. Voordeel was wel dat, als je de HDD per ongeluk formatteerde, alles er ook zo weer op stond. Dat waren nog eens tijden.
Ik film veel met Filmic Pro en dan is een GB per minuut geen uitzondering.

Succes met je 128GB in het buitenland...
Kolere idd. 100mega bit/s, dat is ~12,5 MB/s, das 750MB/min.

Dan vreet je wel door je opslag heen.
In jouw geval is 512gb wel echt minum idd
inderdaad, 3 weken op campervakantie in Canada en Amerika, camping wifi, als deze er al is, is retetraag en onvoldoende als je je foto's en video's die je die dag geschoten hebt iCloud in wilt krijgen om ruimte op je iPhone te krijgen. En als het 1 dag niet lukt heb je de volgende dag dubbel zoveel data weg te pompen. 4G is vaak ook ruk in de minder bevolkte gebieden en unlimited via pre pay (toen, 2017) niet aanwezig.
Simpel scenario, maar je ziet, ook 128GB krijg je zo vol. Ook als je alleen met de standaard apps filmd.
Maar heb je dan niet standaard externe opslag bij je?
Nee, want dat is niet nodig, want ik heb 512GB opslag...
Ik bedoel eigenlijk dat wanneer je zoveel beeldmateriaal schiet er ook wel enige waarde aan de beelden zit en dat je je dagproductie veiligstelt op een externe schijf zodat wanneer je je telefoon op de grond laat vallen of van de brug af laat vallen je niet al je materiaal kwijt bent. Ik film zelf ook heel veel maar dat gaat 's avonds naar externe opslag en dan kom je met 128 GB nog steeds een heel eind.
Het meeste probeer ik 's nachts online weg te zetten, maar dat lukt natuurlijk lang niet altijd. Ik heb vaak (lang niet altijd) een laptop bij met nog een externe SSD om eventueel spullen weg te zetten. Maar ook die kunnen kapot of gejat worden.
Voor de massa misschien wel. Maar er zijn meer doelgroepen in de wereld.
Een ander punt voor de massa is het weg laten vd usb stekker. Eerder dacht ik logisch. Iedereen heeft er wel een paar.

Maar als de nieuwe oplaadkabel een usb-c aansluiting heeft, gaat dat niet altijd op. Net als bij de Apple Watch 6/SE denk ik. Ik heb wel een paar usb stekkers, maar geen usb-c.

Dan moet je dan toch alsnog een usb-c stekker of verloopje kopen of kan het anders?
Er zit wel een snoertje bij. Alleen geen laadblokje.

Dit bericht kun je ook positief opvatten. Blijkbaar wordt het basismodel nu 128GB. Dat lijkt mij gunstig, want de prijs zal ongeveer gelijk zijn aan de vorige generatie iPhone. Heb je daar niet genoeg aan, dan ga je naar 512GB voor hetzelfde geld waarvoor je 'vroegah' van 64GB naar 256GB ging. Ik zie alleen maar winnaars.
Ik hoop idd dat het basismodel 128GB wordt en met de tijd mee gaat.

Als de meegelerde kabel een lightning naar usb-c wordt, heb je dan toch een usb-c laadblokje nodig? Ik denk dat de meeste mensen net als ik vooral / alleen usb-a laadblokjes hebben.
Goed punt. Bij mijn laatste setje Airpods zat ook een usb-c naar Lightning kabeltje. Grote kans dat dit type kabel ook bij de nieuwe iPhone zal zitten. Dan zullen veel mensen inderdaad een blokje moeten bijbestellen...
Behalve dat de massa dus doelbewust naar modellen wordt gedirigeerd waar de massa helemaal geen baat bij heeft. Dat is nu juist het punt. Apple vraagt mensen niet wat ze willen of nodig hebben, het vertelt ze wat ze moeten willen. Het zet de trend, en de massa maar volgen. Zo zonde.
Gelukkig heb jij dat niet voor iedereen voor het zeggen.
Je spreekt duidelijk voor jezelf :)
Alleen kwa fotos met mn iphone maak ik op jaarbasis meer dan die 128GB, dus nee het is karig, heb nu 256GB zou graag naar 512 of 1tb willen als dat kon
Ik heb een XR nu recent maar normaal altijd een Pixel met maar 64 gb.
Heel veel muziek stond offline en ik nam enorm veel foto's (want dat was altijd de reden dat ik een pixel koos) en heb nooit problemen gehad met opslag.
Ik heb een abonnement bij Google voor opslag en de pixel hield de telefoon altijd redelijk clean qua foto's.
Verder gebruik ik eigenlijk niet zoveel zware apps.
Meerderheid van de opslag ging naar muziek.
Ik heb een abonnement bij Google voor opslag en de pixel hield de telefoon altijd redelijk clean qua foto's.
Dit is jouw reden om maar 64GB te nemen, zelf heb ik geen abonnement en haal ik handmatig mijn foto's van mijn telefoon. Dus daarom heb ik een 256GB.
Anoniem: 373239
@Nogne29 september 2020 14:59
Ik heb dezelfde reden als DeamonAngel, altijd als iPhone gebruiker overigens.
Ikzelf betaal €0,99 voor 50GB iCloud en heb een Sim-only met 6GB 4G. Voor bijvoorbeeld recente auto vakantie in Europa 15 dagen ruim voldoende voor alle foto’s, navigeren op Google maps en Spotify onderweg.
Kost me dus €12 p/j voor opslag, naast tel.abo wat iedereen heeft en ik voor t gemak dus niet mee reken. Iedere 2 a 3 jaar los een nieuwe iPhone, nooit de nieuwste. De meerprijs voor 256GB ga je dan toch nooit goedmaken?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 373239 op 29 september 2020 15:01]

Ja, jij krijgt het niet vol, maar anderen wel. Vandaar dat er keuze bestaat. Dus jij kan af met minder opslag en de ander heeft noodzaak aan meer. Zolang het 128GB model voor dezelfde prijs als het 64GB model wordt aangeboden zie ik er alleen maar lof in aangezien media an sich over de jaren in formaat gegroeit is, dus dan mag het basismodel kwa opslag ook wel groeien ;)
Ik heb dezelfde reden als DeamonAngel, altijd als iPhone gebruiker overigens.
Ikzelf betaal €0,99 voor 50GB iCloud en heb een Sim-only met 6GB 4G. Voor bijvoorbeeld recente auto vakantie in Europa 15 dagen ruim voldoende voor alle foto’s, navigeren op Google maps en Spotify onderweg.
Kost me dus €12 p/j voor opslag, naast tel.abo wat iedereen heeft en ik voor t gemak dus niet mee reken. Iedere 2 a 3 jaar los een nieuwe iPhone, nooit de nieuwste. De meerprijs voor 256GB ga je dan toch nooit goedmaken?
iCloud van 50GB is nooit genoeg voor mijn telefoon, alleen al qua apps zit ik richting de 30GB en dan nog mijn foto's. Uurtje filmen en dan raakt mijn telefoon vol, nee dankje.
Apps tellen niet voor iCloud dus trek er maar al snel 30GB af :)
Apps tellen niet voor iCloud dus trek er maar al snel 30GB af :)
Dat scheelt gelukkig de helft maar feit blijft wel dat dan maar 50 van 256Gb in de cloud staat. Ik kies er dan liever voor om de foto’s zonder compressie op te slaan op mijn telefoon en dan er weer af te halen als mijn telefoon bijna vol is. Dan maak ik ook gelijk een backup van mijn telefoon.

Probleem met Apple’s ecosysteem is dat het perfect werkt met Apple apparatuur maar niet echt lekker werkt met andere ecosystemen. En hoewel ik al jaren iOS apparaten gebruik wil ik niet afhankelijk zijn van een Apple dienst.
Dat het enkel perfect werkt als je in Apple's ecosysteem dat klopt inderdaad en dat je niet afhankelijk wil zijn van één bedrijf heb je gelijk in. Voor jou is 256GB inderdaad een uitkomst.

Ik stel mijn vertrouwen wel in Apple en vanuit dat uitgangspunt heb ik al jaren niet meer moeten nadenken hoeveel opslag ik nodig heb bij een toestel. Iets dat vroeger wel belangrijk was bij de aankoop van een toestel. Vandaar dat ook voor jan modaal het niet echt meer uitmaakt hoeveel opslagruimte er op zit. Voor Jan modaal moet het gewoon werken en dat heeft Apple zeer goed voor mekaar.

[Reactie gewijzigd door monojack op 29 september 2020 18:12]

Anoniem: 310408
@Nogne29 september 2020 19:20
En hoewel ik al jaren iOS apparaten gebruik wil ik niet afhankelijk zijn van een Apple dienst.
En dat noemen we dus een gotspe. Je schrijft zelf dat 50 Gb in de apple cloud hebt staan (en wist niet eens dat apps daar niet tellen). En hoe je de foto's lokaal opslaat heeft natuurlijk geen ivloed op wat je in de cloud set.

Gotspe, ik zeg het je.
[...]


En dat noemen we dus een gotspe. Je schrijft zelf dat 50 Gb in de apple cloud hebt staan (en wist niet eens dat apps daar niet tellen). En hoe je de foto's lokaal opslaat heeft natuurlijk geen ivloed op wat je in de cloud set.

Gotspe, ik zeg het je.
Waar geef ik dat aan? Ik reageer op het voorbeeld van een 50GB abonnement.
Ik heb ook 50GB iCloud en die raakt snel vol als je ook iCloud photos aan zet. Vooral toen we een baby kregen, maar zelfs daarvoor al bij mn kleine neefjes en nichtjes.

Vergis je niet, het is niet slechts een paar fotos/videos, maar al die jaren een smartphone hebben telt aardig mee.

128GB voor alle iPhone 12 modellen werd vaak gemeld (ook hier op tweakers). Dat vond ik wel ok als minimum. 64GB zou wel teleurstellend zijn. Hopelijk heeft Posser deze keer ook weer verkeerd.
Grappig, ik heb 2 fotoboeken van toen ik nog een baby was. En daar wordt al niet naar gekeken. :)
Van de mensen die ik wel eens spreek over foto`s en terugkijken en opslagcapaciteit, blijkt de meerderheid eigenlijk niets meer met de foto`s te doen omdat ze het overzicht zijn kwijtgeraakt. Het gaat dan uiteraard wel om "non-tweakers". Maar uiteraard wel meer opslag in je volgende mobiel, anders past het niet meer 8)7
Die fysieke fotoboeken zijn een andere ervaring. Helpen klussen/opruimen bij mn ouders en je komt ze wel eens tegen.

Wat ik ook wel eens doe, is oude foto’s terug vinden van mn neefjes en nichtjes toen ze net zo oud waren als ons kind. Om maar een voorbeeld te noemen. Ad hoc en tijdens een gesprek pak je het er snel even bij. Gezichtsherkenning is dan ideaal.

Dat soort dingen bewaar je bijv dan id cloud ipv al die oude foto’s op je telefoon. Dit soort dingen zijn natuurlijk persoonlijk.
Haha, dat is grappig. Ik herken het gedrag van m'n kinderen. Mopperen dat ze te weinig ruimte hebben op hun telefoon (zo weinig dat ze soms geen iOS-update kunnen doen) en in iCloud (zo weinig dat ze geen backup meer van hun telefoon kunnen maken) maar wel alle flauwekul-foto's en zogenaamd lollige plaatjes bewaren. En als er dan een keer opgeruimd moet worden omdat het echt niet meer gaat, dan is dat 'te moeilijk' of teveel gedoe.

Dat is net zoiets als de eerste dag van je salarisbetaling al je geld uitgeven aan flauwekul en dan de rest van de maand gaan janken dat je geen geld hebt. Over sommige dingen moet je even nadenken, dat vinden veel mensen te moeilijk :)
Oeps, de reactie was op de post van @zwimmiz

[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op 29 september 2020 21:59]

Je kan toch ook de Google Foto's app gebruiken voor de 'free unlimited high quality' storage optie? High quality is nog steeds heel hoog, tenzij je DSLR materiaal gaat uploaden.

Zodra de foto's geupload zijn in de cloud, kan je de foto's verwijderen van je gsm. Werkt echt heel snel en goed! Enkel zet je dan wel je foto's bij een dienst van Google.
Video's zijn dan 1080p. Das al een dealbreaker. En 3x raden wat het meeste 9pslag inneemt :+
Oké, dat wist ik nog niet! Bedankt voor de info.
Free zodat Google mijn privé foto's gebruikt voor allerlei AI toepassingen...
Dat begrijp ik, ik reageerde op Regedit die zich afvroeg hoe dat werkt als je maar 64 gb hebt.
En ik wou maar aangeven dat het op die manier wel vlot kan werken.
Om de andere kant te belichten. Muziek offline snap ik wel maar op vakantie heb ik geen zin om scherm te kijken. Wel wat boeken, of e-reader. 64 GB is voor mij al jaren voldoende en 1 keer per jaar maak ik een foto/filmdump op mijn Stack van 1TB. Maar de ipad van 32 GB is wel belachelijk doorzichtig van Apple.
Dat is jou situatie :) Ik ga ook naar het buitenland maar ik heb geen grote opslag nodig. Eventuele series voor in de nacht om te slapen zet ik op mijn MacBook en foto's neem ik met mijn camera (pro fotograaf). Daarnaast als ik muziek wil luisteren via mijn iPhone, dan gebruik ik dat gewoon van de buitenlandse bundel, aangezien die al heel lang op 10gb in het buitenland ligt.

Voor elk persoon is de situatie anders maar on-topic. Ja, het is een commerciële move maar ook een logistieke move van Tim Cook. Deze man heeft dit altijd gedaan bij zijn vorige baan en je merkt dat de skills van ''voorraad opmaken'' echt bij apple geïmplanteerd is. Als voorbeeld merk je dat met de opslag ''die in verschillende devices gebruikt worden'' de voorraad opgemaakt wordt. 64GB, 32GB, etc etc. Let maar eens op hoe dat gaat :)
Maar... de meeste mensen komen hier wél mee toe. Jij niet, dat is spijtig.
Jep. En de meeste mensen hebben ook genoeg aan een 128GB SSD en 8GB RAM. Maar daar hoor ik ook al niet bij.
Dat begrijp ik, maar dan maak je het toestel onnodig duur. Ik gebruik zelf ook Spotify en om mobiele data te besparen sla ik mijn muziek offline op. Samen met je apps en foto's kan je opslag dan snel vol geraken. Maar ben je het niet eens dat Apple iPhones moet ontwerpen volgens het overgrote publiek? Mensen wilden grotere toestellen en dat kregen we met de iPhone 6 en iPhone 6 Plus. Mensen wilden meer minimum opslag en dat kregen we door van 16GB naar 32GB, 64GB en nu 128GB te gaan. En ik heb het hier met "mensen" over de meerderheid. Natuurlijk zijn er mensen die met 128GB niet toekomen maar helaas moet je dan begrijpen dat het om de overgrote meerderheid gaat en niet om jezelf. Jij zal dus helaas meer moeten betalen voor het model met mer opslag, ik hoop voor je dat het 256GB model blijft. Ik denk persoonlijk dat we dit jaar in de Pro modellen 128GB, 256GB, 512GB opties krijgen maar het zou ook kunnen dat het 128GB, 512GB en 1TB wordt al denk ik dat dit pas voor volgend jaar is. Ik hoop voor jou dat het het eerste wordt zodat je minder bij moet betalen.
Je hebt helemaal gelijk hoor, en ik ben het ook met je eens. Ik vond het alleen even heel erg raar om te lezen dat sommige Tweakers claimen dat 32GB meer dan voldoende opslag ruimte is voor iedereen. Zijn we hier nou Power Users of horen we bij de grote mensen massa.
Ik heb in de Apple Store in Brussel waar je alle soorten mensen over de vloer krijgt en 32GB is voor niemand meer genoeg, op een iPhone of iPad, laat staan voor power users. Ee komen er niet meer mee toe. Daarom hoop ik dat ze de iPad snel meer opslag geven. Maar als de geruchten over de volgende iPhones kloppen, dan doet Apple exact wat voor hun klanten nodig is nl. pro gebruikers krijgen meer opslag met het instapmodel en de mensen die de gewone iPhone (iPhone 12) kopen krijgen dezelfde hoeveelheid opslag als voordien nl. 64GB.
In het buitenland kun je toch ook gewoon streamen, meeste abbo's hebben ook gewoon een buitenland bundel tegenwoordig, bijna overal is tegenwoordig gratis wifi, de enige plek waar je er echt last van hebt is in het vliegtuig.

[Reactie gewijzigd door 911GT2 op 29 september 2020 15:07]

Het gaat om het reizen. Auto / Trein / Vliegtuig. Onderweg is de Wi-Fi vaak slecht of traag. En dan is offline toegang wel zo gemakkelijk. Wat iemand anders voldoende GB's vind kan me niet zoveel schelen. Het gaat er om dat er wel degelijk een doelgroep is die graag wat meer opslag ruimte heeft.
Fair enough, maar dan zul je ook begrijpen dat er een doelgroep is die daar juist helemaal niets om geeft.
Daarom is het jammer dat de goedkoopste optie weg valt.
Dat geld alleen voor de EU vaak, bundels buiten de EU zijn nog altijd lomp duur.
Een buitenland bundel bestaat niet meer binnen de EU: gratis data roaming (dwz aan de prijs van lokale data) is verplicht in de EU.
Dan vraag ik me nu toch echt af hoeveel opslag die foto's en video's wel niet kosten. Is het in 4k opgenomen? Heb je een idee hoeveel Mb bijvoorbeeld 1 minuut video is?
Ik wil dit graag weten en ik vind niemand die er wat over zegt in de comments anders dan 'ja het kost ruimte'.

Ik heb 128 Gb en op vakantie naar Amerika had ik op Netlfix meerdere seizoenen en enkele films gedownload en standaard heb ik tientallen uren aan muziek op mijn mobiel staan. Ik had meer dan genoeg ruimte over. Dus dat lijkt me niet de rede om meer dan 128 Gb nodig te hebben.
Ik doe dat ook allemaal hoor, maar verwijder ook minder relevant materiaal of sla dit op in andere opslag, heb van 64gb nog 40% over van mijn geheugen, voor mij hoeft die verplichte 128gb niet perse.
Ik zou tevreden zijn met een kleinere variant en inderdaad zoals velen hier al zeggen, er zijn genoeg online opslag opties die veel goedkoper zijn dan een toestel met minimale opslag variant van 100+gb.
je moet niet alleen die 100GB online opslag hebben aan een prijs lager dan de 100 euro voor de extra opslag op je telefoon, maar moet ook beschikking hebben over een dataverbinding (wifi of LTE) die stabiel genoeg is om data te pompen. Dat heb je vaak als je aan het reizen bent (zakelijk of privé) nou net niet, en een grotere databundel of een buitenlandse sim met een hoge databundel kost vaak ook best veel (hangt van land tot land af, vaak prepaid buiten EU, dus sowieso al duurder). Als je je use-case is dan is het vaak alsnog gewoon goedkoper om die 100 euro op te hoesten.

Stel je wil 50GB online opslaan in je iCloud, kost je 24 euro per 2 jaar. Een databundel van 10GB bij T-Mobile USA kost je prepaid 40 USD. en je reist 1x per jaar voor een weekje naar de VS. Kost je 80 USD (pakweg 70 euro). Dan ben je bijna goedkoper af met je lokale opslag gezien je ook buiten die week per jaar nog data gebruikt voor je cloudopslag waar je ook voor betaalt.
Reis je nooit naar het buitenland? Ga je niet op vakanties?
Nou ik het afgelopen jaar niet en gezien de huidige situatie, komend jaar ws ook niet. Niet dat ik niet wil hoor maar is gewoon niet slim.

Dat terzijde heb ik zelf een 11Pro max 256, maar toch heb ik een 2tb icloud account erbij.
Want zelfs al ga ik op vakantie dan nog red ik het bij lange na niet om hem vol te krijgen (en ik film heel veel, kleine 500 shots in 14 dagen).

Het moet echt buiten europa zijn wil ik zonder internet komen te zitten en zelfs dan koop ik meestal een simmetje met een GB of 10. Kan ik toch af en toe netflixen en navigeren enzo. Daar krijg ik alleen ook iCloud niet mee vol. Long term storage on device is niet per se voor mij bedoeld en ik kan jaren doen met 256Gb. Alles wat ik doe wordt namelijk direct de cloud in gegooid.

128GB is nog steeds echt heel veel. Met de huidige HEVC encoding van foto en video kun je echt heel veel minuten kwijt. Ook in 4k. Met 400MB per minuut een kleine 5 uur. Dat krijg in een vakantie echt niet even vol. Gelukkig maar. Wordt een hel met editten ;).
Ik parkeer het op mijn NAS (16TB).
Muziek staat altijd op mijn telefoon 64GB+32GB sd-kaart, net als 15000 foto's en video's, en vorig jaar downloadde ik nog films en afleveringen op een tablet van 32GB (ik heb dat nooit uit hoeven breiden). Ik krijg dat niet vol 😅. Mijn volgende telefoon wordt wel 128GB denk ik, maar nog steeds gooi ik er toch wel een sd-kaart in dus ben niet zo erg gebonden aan opslag. Maar als je niet uit kan breiden, snap ik dat het vervelend is om met die beperkingen te zitten
Je hebt geen idee waar ik naartoe moet reizen en in welke landen ik kom. Ik kan je vertellen dat goede Wi-Fi of LTE zoals we dat in NL kennen lang niet overal de standaard is. Dus ga jij maar lekker terug naar center parks of roompot. De wereld is veel groter dan je denkt.
Jij hebt ook geen idee waar ik zoal kom kennelijk :) Centerparcs is daar bepááld niet één van. En 4G heb je praktisch overal wel en als je niet verkeerd zou bezuinigen heb je al gauw een databundel van 150GB. Dan kun je een maand lang bijna non stop Netflixen zonder ooit Wifi nodig te hebben...

Tegenwoordig heb je voor héél veel landen al geen roamingkosten meer he... ik weet niet of je de afgelopen 2 jaar sowieso nog buiten de provinciegrens geweest bent om daar iets van te merken?

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 30 september 2020 07:56]

Nee geen idee inderdaad en het kan me ook niet zoveel schelen.
Ik lees hier vol verbazing dat sommige Tweakers beweren dat 32GB meer dan voldoende is voor iedereen en je het voor de rest maar online af moet kunnen.
Geloof het of niet ik ben nou eenmaal ook vaak offline, dus ik heb graag wat meer opslagruimte en aan het instapmodel niet voldoende.
Dat 128GB nu de nieuwe basis lijkt te worden ziet er goed uit.
Maar ga niet beweren dat er voor 256GB of 512GB modellen geen markt is.
Nou, behalve vakantie moeten er ook mensen voor werk naar buitenland, en dat zijn niet altijd de mooiste gebieden.
Dan heb je waarschijnlijk een baan dat een 100,- premium op je telefoon er ook nog wel af kan.
Ja, want geld moet je persé opmaken natuurlijk. Al ben je miljoenair dan kan je het nog prima zonde vinden.
Daar ben ik het wel met je eens. Mijn punt was gericht op je 'Dan heb je waarschijnlijk een baan dat een 100,- premium op je telefoon er ook nog wel af kan.' gericht op iemand die aankaart dat er best een goede reden is om te Netflixen op je mobiel tijdens een reis naar het buitenland.
100 euro kan er nog wel vanaf an sich gezien ik nu 2 jaar met een toestel doe en dat dus omgerekend €4 per maand is, maar ik zat vorige maand in een Duits dorpje omdat onze klant daar zonodig een kantoor had. En de wifi in het hotel was niet om over naar huis te schrijven (dat kon dan nog net wel, maar een film streamen niet). Dan is het wel handig dat je je mobiele data gewoon kan houden voor je werk, en de film of serie al lokaal hebt.

Ik heb al enkele jaren 256GB opslag, 128 zou nog nipt kunnen denk ik maar dan moet ik weer nadenken over opslag. 256 is echt wel de sweet spot. Momenteel nog 99 GB beschikbaar op mijn toestel. Maar als je een mobiel abbo moet nemen met pakweg 25GB meer data in Europa dan ben je al snel meer dan €4 per maand extra kwijt.
Nou, behalve vakantie moeten er ook mensen voor werk naar buitenland, en dat zijn niet altijd de mooiste gebieden.
Dan heb je een telefoon van je baas en bepaald die welke dat is. Als je voor je werk 256 Gb nodig hebt neem ik aan dat je die krijgt.
Dat moet je lekker zelf weten. Maar het gaat om de reis. Als ik 11 uur in het vliegtuig zit wil ik graag wat muziek kunnen luisteren en series kunnen kijken. En dan neem ik dat offline met mij mee. Ik ben niet zo rijk dat ik altijd en overal maar LTE tot mijn beschikking heb. Maar jij komt kennelijk Nederland niet uit, dan heb je dat probleem ook niet.
Ik heb mijn hele muziek collectie er op staan, plus wat films en series. Dan kom je snel aan die 256 GB dus wat mij betreft hoop ik dat 512 mainstream wordt.
Veel foto's? Niet iedereen zal het nodig hebben maar het is ook geen astronomische hoeveelheid.
Ben allang blij dat we iig van de 8GB modellen af zijn want dat was echt te weinig.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 29 september 2020 14:22]

Als je zoveel foto's hebt dat je daar 250GB voor nodig hebt kan het ook geen kwaad om eens op te schonen. Als je alles bewaart is 500GB niet genoeg en 1TB ook niet. En 2TB uiteindelijk ook niet.

[Reactie gewijzigd door K-aroq op 29 september 2020 14:43]

Als je zoveel foto's hebt [..] is 500GB niet genoeg en 1TB ook niet. En 2TB uiteindelijk ook niet.
Klopt, mijn volgende iPhone wordt dus waarschijnlijk een 512 GB ;) (nu een 256GB met plusminus 4 jaar aan foto’s die aardig vol begint te lopen)

[Reactie gewijzigd door Tomba op 29 september 2020 15:08]

Een iCloud abonnement is handiger en wellicht goedkoper en vooral veiliger tegen data verlies. Ik heb meer dan 12000 foto’s op mijn iPhone, wat filmpjes en toch maar 30GB van de 256GB in gebruik. Conclusie: ik was beter bij 64GB gebleven, meer is absoluut niet nodig in combinatie met iCloud.
Een iCloud abonnement is handiger en wellicht goedkoper en vooral veiliger tegen data verlies. Ik heb meer dan 12000 foto’s op mijn iPhone, wat filmpjes en toch maar 30GB van de 256GB in gebruik. Conclusie: ik was beter bij 64GB gebleven, meer is absoluut niet nodig in combinatie met iCloud.
Das natuurlijk heel persoonlijk ;)
Ik heb al een abo op OneDrive (Microsoft 365) waar de backups heen gaan, geeft alleen waardeloze integratie verder op een iPhone (Apple staat het waarschijnlijk niet toe) Ik vind het erg leuk om in Uitgelicht foto’s van ‘vandaag in 20xx’ te zien, dat werkt dus alleen met iCloud (wat vergeleken met Microsoft 365 bizar duur is)
Ook wil ik nooit meer meemaken wat ik had op mijn 6s met 16GB; continu ruimte vrij moeten maken, vandaar de keuze voor nu 256 en straks 512 GB.
Heeft niks te maken met dat Apple iets toestaat of niet. Deze functies zijn al jaren beschikbaar bij onedrive google drive en dropbox en ze werken allemaal als Backup. ICloud doet aan ruimte optimalisatie door alleen een thumbnail on device te houden.

Office365 is overigens net zo duur zo niet duurder dan iCloud, maar dat maakt mij verder niet zoveel uit. Als je alleen maar Apple devices hebt is O365 sws een slechte keuze want het integreert (zoals je zelf ook al aangaf) gewoon erg matig. Dan maakt de prijs ook niet uit. Ik ga niet minder betalen voor iets wat niet werkt.
Heeft niks te maken met dat Apple iets toestaat of niet.
[...]
Apple staat de iCloud functies niet toe voor OneDrive, Dropbox etc; iets wat vzmb op Android wel gewoon kan
[...]
Deze functies zijn al jaren beschikbaar bij onedrive google drive en dropbox en ze werken allemaal als Backup. ICloud doet aan ruimte optimalisatie door alleen een thumbnail on device te houden.
You lost me...
[...]
Office365 is overigens net zo duur zo niet duurder dan iCloud, maar dat maakt mij verder niet zoveel uit.
[...]
Voor 99€ per jaar krijg je voor 6 accounts de nieuwste Office (op je Mac of Windows PC) en 1TB opslag (6TB totaal dus), bij Apple ben je 119,88 kwijt voor 2TB (en verder niks). Dus iCloud is én veel duurder en je krijgt een stuk minder.
[...]
Als je alleen maar Apple devices hebt is O365 sws een slechte keuze want het integreert (zoals je zelf ook al aangaf) gewoon erg matig. Dan maakt de prijs ook niet uit. Ik ga niet minder betalen voor iets wat niet werkt.
Zelfs dan durf ik te stellen dat je beter af bent met Microsoft 365; ik heb althans Office nodig op mijn laptop en neem dan voor lief dat Apple tbv de upsell andere cloud storageoplossingen als stiefkind behandeld op hun platform.
Foto synchronisatie met dropbox heb ik denk ik 3 jaar gehad een jaar of 5-6 terug. Werkte prima maar niet als offload. Wel als backup.
Voor 99€ per jaar krijg je voor 6 accounts de nieuwste Office (op je Mac of Windows PC) en 1TB opslag (6TB totaal dus), bij Apple ben je 119,88 kwijt voor 2TB (en verder niks). Dus iCloud is én veel duurder en je krijgt een stuk minder.
Je hebt wel degelijk gewoon een kompleet office pakket erbij (pages, Keynote, numbers), maar dat is gewoon gratis voor “Apple OS” gebruikers. Daarin heb je ook gewoon fatsoenlijke sharing en colaboration opties enzo.


Als je geen MS office nodig hebt bijvoorbeeld voor werk, dan is het dankzij slechte integraties (office werkt echt ruk in dat opzicht) gewoon geen goede optie. Mijn zusje heeft het voor school, maar hoe vaak die wel niet documenten kwijt is doordat autosave niet goed werkt of de applicatie crashed is echt bizar. Ik heb zelf onder windows (via werk) ook ontzettend veel issues gehad met office. Voor mij nooit weer.
Dat dus. Mijn eega heeft ook een ongelofelijke datahonger. Alles aan foto's en films en Whatsapp foto/video wordt bewaard in de Foto's app. We hebben met het hele gezin (5 gebruikers) 200Gb aan iCloud, waarbij driekwart wordt gebruikt door één persoon. Drie keer raden wie ;-)... Maar geheugen is zo kostbaar bij Apple, gelukkig hebben we allemaal wat aan de iCloud, dus is de 3 euro per maand wel goed besteed.
iOS regelt zelf de opslag van foto's (van oudere / weinig gebruikte wordt een versie met lagere resolutie bewaard), dat is inderdaad de bulk van de data. Ik heb nog nooit gehad dat mijn opslag volliep, voor mij werkt het prima.

Ed: waar de -1 vandaan komt snap ik echt niet: ik geef aan waarom voor mij (en ongetwijfeld ook voor veel anderen) een grote opslagcapaciteit niet nodig is, wat is er 'ongewenst' aan deze informatie? Het is puur belichten van een aspect van benodigde opslag.

[Reactie gewijzigd door Bitfreakie op 29 september 2020 14:56]

Daar staat dan wel een iCloud abonnement tegenover want anders gaat je dat niet lukken.
Nee.

Je kan dit doen door iCloud photos uit te zetten en Photo Stream aan te zetten (laatste 30 dagen / 1000 fotos’). iOS houdt het dan schoon. Net als de “apps opruimen” optie: apps die je niet gebruikt worden soort van verwijderd en opnieuw gedownload als je het weer gebruikt obv hoeveel vrije storage je nog hebt.
Maar dan raak je toch uiteindelijk foto's kwijt?
Goed punt. De oudere foto’s gaan automatisch naar de Photos app in de MBP. Verder gebruik ik de gratis onbeperkte versie van Google Photos waar alles staat (‘google high quality’ gecomprimeerd dat wel). Scheelt wel handmatig fotos verwijderen op je telefoon.
Correct. Voor mij was de keuze daarvoor makkelijk omdat iedereen bij ons thuis in iCloud zit en alle iDevices erop gebackupt worden.
Als jij 256GB aan opslag meent nodig te hebben om je foto's op te slaan, kan je beter een NAS / Cloud opslag abonnement kopen om je foto's netjes te bewaren. Anders als je je telefoon kwijt raakt, kapot laat vallen of gestolen wordt ben je max 256GB aan foto's kwijt.

Ik heb 64GB opslag op mijn telefoon. Dit raakt wel eens vol met alle games, spotify offline playlists, en voornamelijk foto's en video's van de kinderen. Maar dat is voor mij juist een seintje om weer eens alle media naar de NAS te backuppen. Die vervolgens weer sync met een cloud opslag voor het geval mijn NAS verloren gaat in brand oid.
Ik snap niet zo goed waarom je 250gb op een telefoon anno 2020 nodig hebt.
Steeds betere lenzen. Hogere kwaliteit foto's. Hogere kwaliteit video. 4K video. 40/60/120 fps. Slow motion video. Het neemt allemaal steeds meer en meer ruimte in beslag. Als ik mijn foto's niet opsla in iCloud zit m'n 250GB zo vol, ook mede omdat ik onderweg m'n RAW foto's er op edit vanuit m'n profi camera.

Verder doet je "op een telefoon" wat af van wat die dingen tegenwoordig zijn; eigenlijk meer een computer en camera in broekzak formaat, dan een telefoon. De "telefoon" is imo meer een bijzaak geworden.

[Reactie gewijzigd door JorzoR op 29 september 2020 14:28]

Hogere kwaliteit foto's is een beetje de vraag; als je de plaatjes op de computer gaat bekijken en flink gaat inzoomen (want waarom heb je anders zoveel pixels) dan zie je meestal een teveel aan processing wat details juist weghaalt. Al helemaal in het donker. Als ik echt zulke hoge resoluties wil dan pak ik wel een echt goede camera. Mijn iCoud is ook maar beperkt in opslag, hoewel het wel een mooie manier kan zijn er meer van te verkopen. :) En de video's en foto's zijn dan ook meteen de grootste data slurper, een iPhone kan veel net als iedere smartphone, maar heeft echt niet zomaar meer opslag nodig dan veel laptops.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 29 september 2020 15:19]

Vandaar ook 250GB, dat is een beetje de standaard onder de laptops.
Ligt er ook wel aan wat je met een telefoon doet. Ik heb nog steeds een iPhone 6 met 16GB met 1597 fotos en 33 filmpjes van pakweg 20 seconden elk. Ik heb een standaard 5GB iCloud versie en ik kom niets te kort. De telefoon heeft 12,5GB gebruikt. Mensen denken vaak in de mindset van de grootverbruiker maar het gros is dat gewoonweg niet. Ik ga over naar de 12 vanwege iOs en de snelheid, dat is echt een beetje een vervelend dingetje aan de 6 maar hé, gekocht op launch day in september 2014. Niet slecht voor een telefoon, nooit wat aan gehad.

Onderstaand wordt het voorbeeld gegeven van Spotify offline. Zelfs al reis je regelmatig dan kom je met 10GB data een heel eind om gewoon te streamen, voor die paar albums is 64GB voldoende.
Het schieten en editen van RAW foto's is echter natuurlijk best een niche bezigheid, dat zullen niet veel gebruikers doen. Maar het mag duidelijk zijn dat voor dat doel veel storage best handig is uiteraard.

Ik ben zelf best een "poweruser" qua telefoon, heel de dag door maar kijk ik naar mijn storage gebruik is dat maar 31GB van de 64 gebruikt op mijn trouwe S9.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 29 september 2020 15:50]

Hogere kwaliteit foto's heeft niks te maken met opslag... gewoon een lage resolutie foto op je telefoon bewaren en het origineel in de cloud uploaden. Simpel zat.. :)

Alleen 4K opnemen is wel een dingetje dan. Dat moet je toch éérst wegschrijven naar intern geheugen voordat je het kan uploaden.
Op een iPhone is één uur 4K met 30fps ongeveer 10GB en met 60fps ongeveer 23GB. Verder is er de ruimte die door het OS zelf wordt gebruikt, en de ruimte die door apps wordt ingenomen. Dus afhankelijk van het gebruik zullen er zat mensen zijn die dat vol krijgen, niet iedereen koopt elk jaar een nieuw toestel.
Met 400MB per minuut kom ik toch echt uit op 24Gb voor een uur 60FPS :P.

Maar dan nog. Voor je een uur bij elkaar gefilmd hebt ben je wel even bezig hoor.
Volgens mijn bron was het 'ongeveer 400MB per minuut' en 'ongeveer 23,4GB per uur', dus ik heb ze maar naar beneden afgerond :P

Als ik zie hoeveel filmpjes sommige mensen maken van een nieuwe baby dan zit dat in een maand of drie wel vol hoor :D (of vier maanden lang vijf minuten per dag)

edit:
nee, ik zie dat bij anderen :)

[Reactie gewijzigd door epoman op 29 september 2020 17:42]

Omdat het anno 2020 meer is dan een telefoon, ik kan met behulp van een dock prima werken vanaf mijn telefoon, tuurlijk 512GB was wat over kill maar kostte mij slechts 100 euro extra t.o.v. 128GB dus waarom niet? Ik deed ruim 6 jaar met mijn vorige telefoon en die was op het eind écht vol-vol, voor 100 euro koop ik dat risico graag af.
ik kan met behulp van een dock prima werken vanaf mijn telefoon,
Samsung Dex? Of heb je het hier over een iPhone?
99% Samsung Dex, want bij team Apple ga je niet voor 100 euro van 128GB->512GB. (MicroSD?)
want bij team Apple ga je niet voor 100 euro van 128GB->512GB. (MicroSD?)
Sinds iOS 13 kan je de usb poort (of lightning-usb adapter) gebruiken om naar bijvoorbeeld een SD card te schrijven. Niet hetzelfde als uitbreiding van de interne opslag, maar het kan wel een oplossing zijn voor archivering.
Samsung Galaxy Note 9 icm. Dell WD-15 dock om precies te zijn maar dan ook met de Samsung Dex dock.
Niet afhankelijk willen zijn van een 'cloud' van Apple of Google. Dan wil je wellicht de boel in eigen opslag beheren.
Dan zet je toch alles op je PC, want wat als je tellie word gestolen, of hij gaat kapot?
Why not both...? Ik heb 200GB opslag in gebruik op m’n telefoon en backup wekelijks volautomatisch naar m’n NAS...
Kan idd. Of bijv ervan uitgaan dat ie mail backup bij gmail/outlook/etc staan, foto’s naar de gratis onbeperkte versie van google photos, whatsapp naar je icloud (dat weer wel), etc.

Heb bij nieuwe toestellen geen iOS backup meer terug gezet, maar dat is een keuze. Er zijn genoeg opties, waaronder wat jij aangeeft. Elk zn voor- en nadelen.
Uhuh. Dat is voor mensen die er over nadenken. Genoeg mensen die maar foto's blijven maken en nog nooit data zijn kwijt geraakt door een defecte/gestolen telefoon. Die dus ook geen backup maken. En die maar een grote hoeveelheid geheugen willen, want 'zo irritant als de telefoon begint te klagen over geheugen vol enzo'.

Maar inderdaad, als je er over hebt nagedacht, dan heb je lokale backup. Of cloud-backup. En in beide gevallen is een grote hoeveelheid geheugen niet echt nodig. Maar de hoeveelheid mensen die daar niet over nadenken is niet te onderschatten, denk ik.
En waarom niet? Mijn Spotify sync is al 80 GB, en ik heb vaak nog eens voor evenveel downloads staan van video om iets te hebben om op trein/vliegtuig te kijken. Niet iedereen gebruikt zijn apparaat voor hetzelfde, gelukkig maar. :)
Ik zeg niet dat die optie er niet moet zijn. Ik vind het alleen maar de grootst mogelijk onzin om te beweren dat 256gb de "sweet spot" is. Waarschijnlijk de sweet spot voor minder dan 5% van de gebruikers, al snap ik ook wel dat Apple haar segmenten wel slim kiest.
Ah ja, op die manier, daar ga ik mee akkoord. :) Maar ik vind dat er wel iets voor te zeggen is dat 128 GB aan de lage kant wordt de dag van vandaag, voor een duur toestel dat wellicht enkele jaren moet meegaan. Ik twijfel er niet aan dat het een deel van hun strategie is om je voor de keuze tussen 'net te weinig' en 'niet nodig maar just in case' te zetten. :D
256GB is de sweet spot voor meneer dus dat is het voor iedereen.
Klopt absoluut niet met de werkelijkheid maar wat maakt het uit...
Same here, 64gb is genoeg. Foto’s gaan gelijk naar de NAS, muziek streamen via WiFi (als je dat al wil op vakantie) en op vakantie lekker buiten, dan hoef ik geen series op m’n device. We hebben ook kids en die zijn gelukkig niet te erg scherm verslaafd.
Ik gebruik mijn zakelijke abonnement privé, waarbij ik maar beschik over 3GB aan data. Hierdoor heb ik mijn volledige foto- en muziekbibliotheek offline staan op mijn telefoon, wat samen iets meer dan 150 GB is.
Hi-res offline muziek van bijvoorbeeld Tidal, dit is bij mij 60GB, dus dan is 128GB wel krap. Heb nu 256GB, dus hoop dat de 256GB versie niet geschrapt wordt. 512GB vind ik ook weer overdreven.
Ik ook niet... Ik heb 64 GB maar kom niet eens over de helft.
En dan vind ik dat ik erg veel foto's en video's op dat ding heb staan.
Met cloud opslag en regelmatige opschoning is dat niet per se nodig voor de meeste mensen. Zonder een abonnement op cloud opslag en met 4K filmpjes, 20MP foto's en Spotify, Netflix en Amazon Prime offline opslag voor vakantie kan het hard gaan. Apps van honderden MB's of enkele GB's (zeker inclusief cache) zijn ook niet heel bijzonder meer tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 29 september 2020 14:50]

Ik schiet ongeveer 60 GB aan foto's en filmpjes met alleen mijn smartphone per jaar (12 MP foto's, 1080p60 videos), afhankelijk van hoeveel vakanties en uitgaansgelegenheden (2020 zal wat minder zijn). Daarnaast heb ik nog eens ruim 15 GB aan gedownloade + cachede Spotify Playlists op maximale kwaliteit. Reken nog eens 15 GB voor Netflix/Disney+/NPO+/Prime downloads, 15 GB aan systeem+apps en 20 gigabyte aan Whatsapp media, en dan vindt ik het wel fijn om 256 GB te hebben in plaats van 128!

En dan ben ik nog iemand die al die foto's en filmpje's in een lokale én cloud backup, maar genoeg mensen die net zoveel schieten en _niet_ betalen voor een (i)Cloud en dus alles bewaren op hun telefoon. Dan stapelen de gigabytes zich wel op met de jaren.

Ik snap best wel waarom sommige mensen 250 GB nodig hebben in 2020. Ik snap ook dat sommigen (jij?) dat misschien niet nodig hebben. Het is goed dat er meerdere opties zijn. Het is (in mijn opinie) evil dat Apple een telefoon met nét te weinig levert en een veel duurdere met meer dan nodig.

[Reactie gewijzigd door Helium-3 op 29 september 2020 15:56]

-kan weg

[Reactie gewijzigd door Tr4nnel op 29 september 2020 16:03]

Dat gaat vrij hard hoor. Ik zit met 256GB eigenlijk al aan de limiet. Maar dat komt omdat ik 400 whatsapp chats standaard open heb staan. Zelf veel foto's maak, video's schiet en troep deel. Opslag is gewoon wenselijk, zeker bij IOS. Het probleem is is dat je er niet even een SD kaartje bij in kunt prikken.
Als ik op reis ga prop ik mijn telefoon helemaal vol met films en series. Die bekijk ik dan tijdens mijn vlucht en ook tijdens mijn vakantie.

En dat heeft niets te maken met de prijs ve cloudoplossing, want ik kan, als ik internet heb, mijn PC thuis benaderen als cloud oplossing. Toch zou ik nooit overstappen op cloud. Zelfs niet als het gratis zou zijn.
Als Apple de camera van de iPhone weg zou halen zouden de Apple fans hier zeggen dat ze niet snappen waarom een camera op een telefoon nodig is.
Ik heb al sinds 2016 nu een iPhone 7 Plus met 256gb en doe veel inderdaad offline opslaan nu 165GB in gebruik.

Als Apple nu met een 1TB variant komt ga ik die zeker halen.

Als het niet verdubbelt is het de moeite niet :)
Series downloaden naar intern geheugen, lekker onafhankelijk van mobiel data (5 GB is niet zoveel met 1080p content, blaas je zo doorheen) en een beetje meer vrijheid qua opties. "Movies" folder is momenteel ongeveer 50 GB.
640 GB zou genoeg moeten zijn voor iedereen.
Ik vraag me af hoe je erbij komt dat 256GB de sweet spot is. Volgens mij is dat voor 98% van de mensen totaal overbodig. Het oude 64GB was voldoende voor het gros van de mensen en 128GB gaat zeker genoeg zijn.

Dit is gewoon marketing, en daar is volgens mij niks mis mee. Je ziet het dagelijks in winkels en webshops. De goedkope variant van een product wordt 'duur' neergezet en de duurdere variant is in verhouding weer goedkoper voor de hoeveelheid die je krijgt. Maar voor de verkoper is de marge wel een stuk beter.
Het gebeurt dagelijks en overal, zo'n probleem is het niet lijkt me. Althans ik hoor daar niemand over ;)
In mijn ogen is daar wel wat mis mee. Te veel hebberigheid van bedrijven en het inspelen op de menselijke psyche.
Loop eens een supermarkt in. Van begin tot einde word je verleid door geur, plaatsing, route en muziek. Dit gaat niet meer veranderen want ze weten heel goed waar de meerderheid op reageert.
Ja, maar dat maakt het nog niet acceptabel, naar mijn mening.
Het gebeurt dagelijks. In supermarkten, in normale winkels. Je wordt overal dagelijks met upselling 'geconfronteerd'. Het zijn hele normale marketing strategieën.

Ik vraag me af hoe dat hebberigheid is. Een bedrijf moet winst maken om te blijven bestaan, daar doen ze veel voor en investeren ze veel voor. Een heel marketing plan maken om upselling te promoten en te activeren bij klanten is gewoon een strategie die erbij hoort.

Dat ligt ook aan de persoon. Je krijgt gemiddeld 2500/3000 prikkels per dag die te maken hebben met marketing. Hier zie je er vaak maar 1-2% bewust van. Hoe je daar mee om gaat dat bepaal je nog altijd zelf. Als iemand in een reclame 'trapt' van een beddenboer waarbij de slogan is: met ons bed slaap je beter, dan is dat toch geen hebberigheid van de beddenboer maar slimme marketing van de fabrikant / domheid van de klant als diegene daarmee overstag gaat.
Als maar 1-2% bewust bepaal je dus juist niet hoe je er mee om gaat.

Tuurlijk moet een bedrijf winst maken, beetje dooddoener, maar dat kan op vele verschillende manieren en gradaties natuurlijk. En ja, het ene bedrijf is veel agressiever cq. hebberiger hier in dan t andere.
Er is winst en er is winst. Sommige bedrijven hebben een idioot hoge winstmarge, waar ik het niet mee eens ben. Apple is één van die bedrijven.

Ik weet dat het min of meer onmogelijk is, maar ik probeer zoveel mogelijk trucs te ontwijken die mij aanzetten tot een aankoop.
Nou is dat wel zo?
Als je telefoon 4K60 video's maakt is 128GB geen luxe meer. Geen idee wat voor compressie de iPhone toepast maar op mijn OnePlus 8pro worden video's echt snel groot.

Volgens mijn settings scherm kost 30 seconden filmen op 4K60 al een halve GB.

[Reactie gewijzigd door procyon op 29 september 2020 16:15]

En wat doe je met die 4K60 video's? Op je telefoon kijken?
Ziet er gruwelijk mooi uit op het 120Hz scherm. Dus ja.
Volgensmij is het niet 100% confirmed dat er ook echt 120HZ displayed worden. In het ergste geval krijg je een 120hz paneel zonder 60hz support......
Ik vraag me af hoe je erbij komt dat 256GB de sweet spot is. Volgens mij is dat voor 98% van de mensen totaal overbodig.
Nee hoor. Apple gaat geen model op de markt zetten voor 2% v/d gebruikers.
Of het de sweetspot is weet ik niet, maar wel dat het fors boven de 256GB ligt.
En eerder deden ze dit ook al. In 2015 de 6s met 16gb, of voor 110 euro meer 64gb opslag. Mensen gewend aan 64gb, iphone 7, 32 of 128. Dus weer 110 euro extra lappen omdat 32 te weinig is voor sommigen. Ik vind het best wel minachting van je klanten. Dat je mijn geld wil, natuurlijk, maar mij expres een product met bottleneck aanbieden, en die bottleneck dan voor een flinke prijs oplossen... Komt bij mij erg slecht over.
En wat hebben ze achteraf gedaan? Ze hebben de volgende iPhone (iPhone 7) 32GB als minimum opslag gegeven. En wat hebben ze achteraf gedaan? Ze hebben de iPhone 8, iPhone 8 Plus en iPhone X 64GB als minimum opslag gegeven. Nu gaan ze naar 128GB op de Pro modellen en 64GB op de gewone modellen, terwijl ze vorig jaar met de iPhone 11 die de iPhone XR verving, de prijs hebben verlaagd met 50 euro. Dat wordt dan over het hoofd gezien...
Dit is gewoon upsell 101. Als je van een product een goedkope, midden en dure versie hebt, kiezen de meeste mensen voor de middelste.
Haal je de middenoptie weg, dan moeten mensen gaan kiezen en blijkbaar kiezen bij iPhones mensen dan toch vaak voor de duurste, waarschijnlijk omdat de ‘goedkoopste’ ook al vrij duur is waardoor het verschil van de duurste niet meer zo groot lijkt.
http://www.theexponential...ology-of-popcorn-pricing/
Then there is the actual pricing for popcorn options, and the use of decoy items – you’ve probably noted popcorn most often comes in three sizes/prices. National Geographic’s Brain Games recently ran an experiment on this. Here’s what they did:

The first group in the experiment was offered only small or large serves, priced at $3 or $7. The majority chose to buy the small popcorn. Their rationale? Either the $7 popcorn was too expensive or that the small was a better size for their appetite.

A second group was then offered three sizes, small for $3, medium for $6.50, and large at $7. Faced with this broader choice, a much higher number went for large. Their rationale? It only cost an extra 50c to get the large size. In effect they saw value in “more” popcorn for only $0.50.


This is a classic decoy item play – the perception of value is pegged to the middle price (which is the decoy), creating the illusion of a smaller upgrade to large. And before you think “I’m too sharp for that old chestnut…!”, just ask yourself, how many times have you super sized your BigMac Combo just because it’s only another 50c???
Aan de andere kant is een Apple veel langer ondersteund. Dus als je wilt dat je product lang mee moet gaan, moeten ook de specs zodanig zijn. Misschien heeft apple wel geextrapoleerd en ondervonden dat 64GB niet meer lang mee kan
Volgens wie is dat de sweet spot? Ik denk dat iedereen vooral het gevoel heeft "oei, dit is weinig ruimte, laat ik wat meer kopen, maar niet te veel" en dan heb je een onderbuikgevoel en niet iets wat je een sweet spot zou noemen.
Dat is je eigen mening maar het komt absoluut niet overeen met de meerderheid! Hoe kan je hier nu over klagen? Ze upgraden het instapmodel in de Pro iPhones naar 128GB i.p.v. 64GB. Mensen die niet toekomen met 64GB maar wel met 128GB moeten dus niet meer de upgradekost betalen om meer opslag te krijgen. In de iPhone 12 line-up zouden ze dezelfde opslagopties behouden nl. 64GB, 128GB en 256.

Je weet ook goed dat de kans bijzonder klein is dat Apple de prijs zal doen opslaan, m.a.w. je krijgt meer voor je geld. 256GB is absoluut niet de sweet spot, dat is jouw eigen sweet spot maar het komt helemaal niet overeen met de overgrote meerderheid!
Helemaal goud als het 128, 512 en 1024GB wordt en de prijzen gelijk staan aan 128, 256, 512. :)
Is een bekende upsell tactiek! Bijvoorbeeld, de net nieuwe iPad met 32gb is vanaf 398 euro. Mensen lezen de vanaf prijs en maken dan vaak (onbewust) de beslissing om de koop te doen. Daarna gaan ze de daadwerkelijke aanschaf doen en komen ze erachter, ow de 128gb versie(die je eigenlijk wil) kost 498 euro dus 100 euro meer. Maar de beslissing om de aanschaf te doen is dan al genomen en vaak neemt men die 100 euro extra voor lief. Die 96gb extra kost Apple een paar euro maken ze een mooie marge op.
Heb je wel een punt, al verplaatst die sweetspot zich voor mij steeds meer naar het goedkoopste model. In de tijd dat het minimum 16gb en de volgende stap 64gb was, miste ik een 32gb variant en voelde het wel als pushen naar het duurdere model. Tegenwoordig vind ik 64gb meer dan zat.
ipad met 32GB of 128GB opslag in 2017.
2020...
Ja zoals de iPad Air 4...
heeft dit ook niet met de voorraad te maken? Misschien wordt het "populairste" volledig opgekocht in Amerika?
Het zegt veel dat dit soort aperte Apple-haat +2 krijgt.
Ik denk niet dat dit de reden is eigenlijk. Als er maar 2 modellen zijn gaat het prijsverschil enorm lijken, het duurste model zou dan wellicht in een klap minstens 250 EUR duurder zijn.
Het lijkt mij waarschijnlijker dat ze meer mensen willen doen kiezen voor een Pro model, want dat krijgt er op deze manier een extra "voordeel" bij ten op zichte van de niet-Pro modellen. Dat kan mentaal belangrijk zijn om sommigen over de streep te trekken om toch maar voor het duurdere toestel te gaan (ook al hebben ze de extra storage niet per se nodig).
Voor jou misschien. Voor mij is 64GB te weinig maar 128GB genoeg. Heb nu een iPhone 8 met 256GB om die reden. Ik hoef dus nu geen hogere versie te kopen.

Hoera Apple.
Dit is precies het punt: Het vorige model had wel 64GB maar geen 128GB. Je hebt dus een 256GB telefoon gekocht met die reden. Dat is nu net het argument. Dus komt het voor jou nu "toevallig" goed.

Apple laat het "2e model" heel bewust achterwege en uiteraard hebben ze op basis van marktonderzoek en berekeningen bepaald dat het economisch het meeste oplevert, maar wat zou het klantvriendelijk zijn als ze dat 2e model gewoon eens aanbieden.
Uiteraard zijn ze hier vrij sterk in, het is namelijk dé methode om mensen in een hoger geheugengebruik te duwen.

Je had een 64GB... maar je kan 32GB of 128GB krijgen voor je nieuwe telefoon. Dus je neemt 128 GB en ongemerkt loopt je telefoon een eind over de 64 GB heen.
Twee jaar later ga je nog eens kijken naar een nieuwe telefoon: nu is alleen 64GB en 256GB beschikbaar. Dus je neemt 256G, want 64GB is wel heel erg krap. Ongemerkt loop je vervolgens over de 128GB...

Twee jaar daarna....je raadt het al, de 256GB gaat er uit :)

Duw mensen in iets wat ze niet nodig hebben, en ze gaan er vanzelf naar leven.
Ze kunnen hierdoor meer cashen.Ik snap het wel ze proberen gewoon de duurdere versie te verkopen :)
Maar hier hebben ze zelf al een oplossing voor, Icloud, het overgrote deel van mijn grote bestanden ( oudere foto's videos) staan op icloud waardoor ik met mijn magere 128gb meer dan zat over hou voor mijn offline playlists etc.
Precies !
Zelfs het instap model van de Ipad in 2020 heeft 32GB !! Krankzinnig weinig en de volgende stap is 100 euro duurder en direct 4x zo groot qua storage.
Logische stap had 64GB geweest, nope ... Er moet verdiend worden want de meesten zullen echt wel voor de storage bump kiezen.
Op die manier kan je adverteren met 'vanaf' 3xx dollar terwijl in feite velen de extra opties kiezen.
Beetje het verdien model van moderne auto's, doe daar eens de opties aanklikken. Zeker bij de Duitse wagens is een upscale van 33% tov de basis prijs heel makkelijk te bewerkstelligen.
Niet alleen de moderne autos. Ik kan mij herinneren dat er autos waren waar je extra moest betalen voor de toerenteller, echter had ieder model een toerenteller, alleen was hij afgeplakt. Ik dacht dat het een citroen was, maar ik weet dit niet zeker.
Yup, ben zelf oud genoeg om het te herinneren :)

Opties:
- Radio voorbereiding
- Rechter buitenspiegel
- getint glas (niks donkers aan, een lichte groene gloed)
- 5e versnelling

En ga zo maar door.
Autohandelaren maken nog weleens gebruik van die termen om een doorsnee hok aan te dikken.
Nou, een 2020 Polo dan he volgens de VAG-website...

Opties:
- Airconditioning
- In hoogte-verstelbare bijrijdersstoel(!!!)
- Achteruitrijcamera

Dat bij een auto v.a. 20.500 Eu.

Vindt dat Apple het toch wat beter doet door steeds de instapper rijker uit te rusten!
Het erge is, zodra je de dealer verlaat met die polo twv 20k dropt de waarde al significant met een paar duizend euro.
Ja helemaal waar, en als je dan wilt inruilen:

"ja ligt toch wat lastig in de markt ...", " Nee airco zit echt wel op iedere auto tegenwoordig, niks bijzonders meer aan ..." "Tja, het zijn geen sportstoelen, die zijn wel gewild ...
Heb bij Apple, geen enkel telefoonmerk trouwens, ooit een achteruitrijcamera, verstelbare stoel of airconditioning gezien.., dus autofabrikanten doen het o gek nog niet..
Volgens mij zijn dat veel van mijn gebruikte woorden.
De Tech wereld is doorspekt van Engelse termen en ik lig daar niet wakker van, jij schijnbaar wel.
Als je zelf niks te melden hebt dan kan je altijd naar dit soort zaken wijzen teneinde wat aandacht te krijgen en mischien zelfs wel een +1.
Je hebt in mijn ogen helemaal gelijk.
Het gaat er juist om dat de minimum specs voor >75% van de mensen niet op het instapmodel zitten. Bovendien is de eerstvolgende optie qua specs juist weer onnodig beter voor het merendeel van die groep. Het instapmodel is er dus eigenlijk voor de sier (om met een lage instapprijs te kunnen stunten). In de praktijk kiest iedereen daarom voor het duurdere model, waardoor de daadwerkelijke instap (degene die mensen als minimum accepteren) juist te luxe en duur is.
Omdat er een bottleneck gecreëerd wordt die vervolgens op te lossen is door een derde of vierde van de prijs van het volledige product bij te betalen, wat volledig uit verhouding is natuurlijk. Dat is wat mensen steekt.
Mag ook wel 64gb voor die prijzen vind ik in deze tijd echt niet kunnen vooral omdat het niet uitbreidbaar is.
Ik vind een 64GB versie niet erg, er is altijd de mogelijkheid om een versie met meer opslag te kiezen.

Ik ken zat mensen die niet meer doen dan bellen, whatsappen, facebook, etc. Ook zijn er veel mensen die gebruik maken van de cloud en al die opslag niet nodig hebben. Zonde om aan die mensen allemaal geheugenchips te verspillen. Daarnaast hebben we het hier over Apple, dus de prijs zal vast ook enkele tientjes stijgen.
vooral omdat het niet uitbreidbaar is.
Welcome to iCloud. ;)
Voor de prijs die gevraagd wordt en de kosten van die opslag zou dit voor een merk als Apple inderdaad de standaard moeten zijn. Dus, goede ontwikkeling.

De standaard ruimte in de iCloud zou trouwens ook wel mee mogen groeien anno 2020...
Ik vind precies het tegenovergestelde.
Ik heb een 64GB iPhone 8 maar wel een 2TB iCloud abbo.
Hierdoor heb ik nauwelijks dingen op mijn telefoon staan (snelle check leert net 40GB). Dus wat Apple hier doet vind ik een vreemde stap. Ik heb die ruimte niet nodig want ik betaal al voor de cloud opslag (geen problemen mee overigens). Dus voor mij zou een 64GB model prima zijn.

Ik vind sowieso storage op je device zelf een beetje last year.
Dat jij dat voldoende vind is prima, maar jij bent absoluut NIET de standaard.
Weleens gekeken wat de gemiddelde tiener erop heeft staan ? Hun zijn de toekomst en de koers die de toekomstige kopers gaan varen.
Cloud storage is absoluut GEEN alternatief voor snelle storage.
Hoe snel je verbinding ook is, het is traag vergeleken met local storage.

Daarbij, je kunt geen apps opslaan ! En die worden alleen maar groter.
Mooi al die praat over de A13, en straks de A14 en mega snelle soc's maar daar moet je dan ook wat mee doen. Als je die echt wilt benutten kom je bij Apps uit met veel data en/of grote zware games.

Daarbij moet je kijken naar de toekomst en alles wordt groter. Als je straks een 12 koopt dan wil je daar wellicht 3 a 4 jaar mee doen. 64GB heeft dan een totaal andere betekenis in de praktijk.
Natuurlijk zijn er mensen die het prima redden met 64GB, maar jij red het dan ook prima met 128GB.

Beetje het verhaal van dat 21PK in een auto voldoende is. Immers Opa reeds ook met het gezin van Haarlem naar Maastricht in dat ding. Waarom zou je nu dan minstens een 100PK wagen willen ??
Maar jij bent ook absoluut de standaard niet. Als je al spreekt over "snelle storage" ik zou zelfs nog niet weten hoe lang het duurt voor iets op iCloud staat. Het is echt de eerste keer dat ik iemand iets hoor zeggen over de snelheid van device naar cloud.

Dat je geen apps kan opslaan is ook onzin want iOS verwijdert gewoon apps als die lang niet meer gebruikt zijn en laat de koppeling staan met een cloud icoon ernaast. Klik je er op dan wordt de app terug gedownload en dat gebeurt zelfs heel snel.
Zet jij maar eens je 4K foto's en video's in de cloud en laat mij eens zien hoe soepel jij door de foto's scrolled op je iphone.
Enne succes met het terug zetten van Apps zoals games, die zet jij echt niet even terug in een oogwenk.
Sterker nog, velen gamen op een dergelijk toestel on the go, zitten elders te wachten, vakantie, etc etc en dan wil ik weleens zien hoe snel jouw verbinding daar is ... En nee, zelfs 5G gaat daar straks niet wezelijk veel verschil in maken.

Dit is het typische geblaat van de minimalistische geeks die destijds ook zeiden dat 16GB meer dan genoeg was, en 2 jaar geleden ook riepen dat 32GB meer dan zat was. Iedere keer die discussie weer.
Het is zo simpel, men maakt waar de mensen om vragen en dat is niet meer de minimale instap storage, anders zou Apple dat echt wel doen teneinde nog meer winst te pakken.
Zelfs Apple heeft door dat 64GB in bijna 2021 niet meer kan en daarom zal 128GB base storage zijn.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 29 september 2020 14:43]

Je scrolt super soepel door je foto's die op iCloud staan. Dat is echt geen issue. De thumbnails worden namelijk gewoon lokaal opgeslagen. Het verschil is nauwelijks te merken.
Je kan me niet vertellen dat je 64 gig aan apps hebt die je dagelijks nodig hebt.
Noch zijn er andere situaties waarin je direct snelle data nodig hebt.

Muziek en video's worden gestreamd, foto's pluk je uit de cloud, die grotere games zijn tegenwoordig een gig, dus dat betekent dat je 30 games kan opslaan zonder in de problemen te komen.

OT:Persoonlijk vind ik trouwens te manier van discussiëren nogal vijandelijk en onprettig. Misschien moet je daar eens op letten.

[Reactie gewijzigd door 911GT2 op 29 september 2020 14:57]

Ja sure, thumbnails maar dat is niet de daadwerkelijke foto.
Zeker met video (en die tikt aan in 4K tegenwoordig) gaat het tijd kosten.

Voor de duidelijkheid, ik heb zelf een Iphone 8(werk), Ipad Pro, Ipad air (werk), en een Mac Mini.
Ben echt wel bekend met Icloud en supersnel is het gewoon niet.
Mischien met een T1 verbinding en dikke wifi router maar in den landen zeker niet.
De iPhone 12 is gewoon 64GB. Da's omdat veel mensen echt niet meer nodig hebben. Mijn iPad is zelfs maar 32GB en die schijf zit 100% vol en dat weet ik enkel omdat er een boel apps een cloud icoon heeft. Moest ik niet weten wat dat cloud icoon betekende dan zou ik zelfs nog niet door hebben dat mijn schijfruimte op mijn iPad vol zit.
Ja, dus als jij Garageband wilt opstarten ga je dat niet merken.... Sure.
Weet niet in welke wereld jij leeft maar games zoals Fortnite, PUBG, World of Tanks, etc staan overal tegenwoordig op.
Heb jezelf kinderen ?
Een tablet is niet zelden een device die thuis gebruikt wordt in het huishouden en daar vind je dan vaak van alles op terug.

Ik verzin dit niet want als je kijkt naar de omzet van die games en de downloads dan praat je over astronomische waardes.
Geloof me, die games worden lang niet allemaal op consoles en Pc's gespeeld. Mobiles en Tablets horen daar ook massaal bij. En dus Iphones en Ipads.

Niks te maken met mezelf, maar dat is globaal en berust op cijfers, oftewel feiten.
Ik heb zelf een petekind, die van mij een iPad 2018 heeft gekregen. En die heeft 32GB en daar ben ik het absoluut met je eens. Deze heeft onvoldoende opslag en is op veel vlakken onbruikbaar omdat het zo snel vol geraakt.

Maar als je het over smartphones hebt komen de meeste mensen wel toe met 64GB en in het Pro segment ook al is de vraag naar meer dan 64GB in het pro segment sterker en sterker aan het worden.

Ik heb 27 maanden in de Apple Store in Brussel gewerkt en ik heb het zelf mogen ondervinden bij de verkoop van de producten. De hoeveelheid mensen die ontevreden waren over de 32GB in de iPads was niet te overzien en ik ben teleurgesteld dat Apple dit nog steeds niet naar 64GB heeft gebracht. Maar nogmaals, als het om mensen die een nieuwe iPhone wilden waren zo goed als allemaal mensen die een iPhone 7 of ouder hadden en die mensen hadden zo goed als allemaal 16GB of 32GB opslag. En als er dan mensen waren die van een ouder model (iPhone 8, iPhone X, iPhone XS) wilden upgraden was het altijd om een andere reden dan opslag en ze kochten dan zo goed als allemaal het instapmodel (64GB). De 256GB en 512GB modellen waren bijzonder onpopulair. Met deze ervaring plus alles wat ik online lees vertelt me duidelijk dat 64GB voldoende is maar dat 64GB voor mensen die het beste van het beste willen en dus de Pro modellen kopen, nu minder vaak toekomen met 64GB en naar het 256GB model worden gepusht. En dit wordt nu al aangepakt door Apple door het instapmodel van de Pro 128GB opslag te geven, als de verwachtingen kloppen natuurlijk...

Ik hoop maar ik denk ook dat Apple volgend jaar het instapmodel van de iPad ook 64GB opslag zal geven. Ik vind dat het nu al te laat is.
dat is een verdienmodel....dat wordt alleen maar duurder.
Dat niet alleen, het kost maar €2,49 p/m en heb je 200GB opslag, lijkt me genoeg en een hele goede prijs/kwaliteit verhouding.
3 euro per maand. 36 dus per jaar in de leeftijd van pak hem beet 3 jaar ben je 108 euro extra kwijt om je toestel fatsoenlijk te kunnen backuppen.
Zo goedkoop vind ik dat niet.
Je kan helemaal gratis back-uppen naar je PC/Mac :) Hier worden backups zelfs volautomatisch vanaf een Windows VM op de NAS gemaakt over WiFi heen. Heerlijk. Komt geen cloud aan te pas. (Dat was dan niet helemaal gratis, maar de NAS was er toch al. ;))

Wil je het in iCloud, dan moet je als je backup te groot is idd bijbetalen.
Mac idd maar die heeft lang niet iedereen (ik wel).
PC is een drama, alleen Itunes is een draak en je bent iedere keer met updaten al een half uur kwijt.
NAS vraagt om de hardware en kennis van zaken want het is absoluut niet plugnplay.

Icloud is een TOP methode, zoals het zou moeten zijn.
Jammer dat je zelf niet je storage client kan kiezen (Onedrive bijv.)
Kan mijn Mac met Timemachine immers backuppen op iedere gegevendrager die ik wens.
Nooit echt gebruikt eigenlijk, ik draai iMazing om de backups te maken. Die is binnen een minuut geüpdatet. :P Komt geen iTunes aan te pas :)
Geloof niet zo in 3rd party apps want iedere keer met een update is de vraag of het nog werkt.
Daarbij kost die software aardig wat, het is geen appje van 2,99 euro.
Het gaat erom dat een device out of the box goed moet te zijn backuppen en de tool via Icloud werkt super.
Echter, door de 5GB data limiet is dat eigenlijk niet werkbaar en vind ik niet passen bij een Device, zeker niet Pro devices anno 2020 van ruim 1000+ euro.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 29 september 2020 15:10]

Nee hoor, iMazing draait gewoon met AMB; als dat met een update zou breken, dan zou ook iTunes gebroken zijn. Die app werkt al jaren naar behoren, alle vertrouwen in. Daarnaast is de applicatie gratis tenzij je alle functies wil, wat wel van harte aan te raden is. Eenmalig €30 voor peace of mind, volautomatische backups over WiFi op lokale storage? Het is goedkoper dan iCloud! (Zelfs met opslagkosten meegerekend, immers zijn schijven ook niet van water.)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 29 september 2020 15:11]

Interessant ....
Kan je zelf bepalen waar de backup naar toe gaat ? Bijv. Onedrive ?
En als je om de 2 jaar upgrade scheelt het je 100 euro per upgrade en ben je vervolgens (in theorie) goedkoper uit, dus die vlieger gaat niet op.
Hoe je het ook wend of keert, je betaald voor extra storage en het wordt nooit van jou.
Het is geleende ruimte en daar betaal je best wel wat voor.
Tis maar waar je je geld aan uit wilt geven, daarentegen werkt het via iTunes op Windows ook gewoon prima, maar ik ben te lui om telkens die kabel in me pc te douwen en te wachten tot dat ding klaar is, daarvoor betaal ik graag €2,49 p/m en daarbij hoef ik ook nooit om te kijken naar me foto's etc, die gaan ook mooi naar iCloud, helemaal automatisch en zonder poes pas.
Dat niet alleen, het kost maar €2,49 p/m en heb je 200GB opslag, lijkt me genoeg en een hele goede prijs/kwaliteit verhouding.
200GB kost 2,99 euro per maand.
Aaahh my bad, zie je ik kijk niet eens naar het bedrag 8)7 :P
dat is een verdienmodel....dat wordt alleen maar duurder.
Volgens mij zijn de prijzen juist gedaald sinds ik mijn iPhone X kocht.
Die 120hz kan je ook schrappen uit de geruchten. Vrijwel alle geruchten zijn het er nu over eens dat het 60hz wordt.

Maar die 128gb is logisch. Ze moeten zich ergens in onderscheiden nu 120hz geschrapt is.

Edit: lees net weer dat 120hz waarschijnlijk alleen voor de iphone pro max wordt 8)7 Kortom afwachten :+

[Reactie gewijzigd door Valinor op 29 september 2020 14:56]

Het zou echt uitermate pijnlijk zijn als ze 60hz schermen aan gaan bieden voor +-1250 euro, in 2020 en 2021.
Eens, wil dit jaar eigenlijk upgraden naar de iphone 12 pro, maar als er geen 120hz is kan ik net zo goed voor de iphone 11 pro gaan.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap het voordeel van 120Hz op een klein iPhone scherm niet zo goed?
Voor mij is het meer "als een fabrikant verwacht dat ik 1200 euro aan een toestel ga uitgeven, verwacht ik wel top specificaties"
Vooral nu 120hz de norm is in het topsegment en Apple maar 1 iphone pro per jaar op de markt brengt.
Dus dat het in een lijstje staat en top spec is, is voor jou belangrijker dan dat er behoefte aan hebt.
Het kan aan mijn ogen liggen maar bij gewoon gebruik zie ik het verschil tussen 90 en 120 niet en bij games gaan veel telefoons automatisch naar lagere settings.
Ik vind het heerlijk in de webbrowser bij het scrollen door sites. Rustiger voor de ogen en kan tekst makkelijker lezen als ik heel langzaam door blijf scrollen.
Maar ja de prijs speelt ook mee. Ik verwacht dat als een bedrijf qua prijs boven de rest van de markt gaat zitten zij in iedergeval hardware leveren dat "up to date" is. Zeker als een bedrijf zich altijd opstelt als een vooruitstrevend bedrijf.

[Reactie gewijzigd door Valinor op 29 september 2020 20:36]

M'n S20 heeft een 120Hz-scherm (met de optie om terug te schakelen naar 60Hz voor batterijbesparing) en je merkt het verschil wel degelijk.
Snappen hoef je niet. Je hoort dat te ervaren. Probeer is een iPad Pro uit om het te ervaren. Ik wil 120hz sinds die ervaring op werkelijk alles. Maar dan nog moet je dat eerst zelf ervaren ;)
Het lijkt me echt top hoor. Heb ook om een goede reden een 144Hz monitor gekocht. Als de tijd komt voor een nieuwe iPhone / iPad gaan we het meemaken.
Ik ben ook van plan om van Android naar iOS te switchen. De prijs voor de 11 pro bevalt me nu wel dus als ik de 12 te duur vind hoop ik dat ik nog een 11 pro kan krijgen.
Ja een 120hz scherm had mij misschien nog kunnen verleiden maar als dat er niet is....
Ziet er niet uit alsof we een grote performance upgrade kunnen verwachten en heb ook niks baanbrekends gehoord over de camera. Ja lidar maar denk dat dat pas volwassen/bruikbaar wordt vanaf de volgende iphone.

Edit: owja 5g misschien :P

[Reactie gewijzigd door Valinor op 29 september 2020 14:52]

Daar heb je gelijk in. Er is natuurlijk niks officieel bekend over de prijs maar we kunnen prima verwachten dat de pro in de richting van 1200-1300 gaat komen. Als er dan inderdaad geen 120hz scherm is, zie ik ook geen reden om de iphone 12 te halen.
Er van uitgaande dat de 12 Pro 5G krijgt zou dat reden zijn voor mij om daarvoor te kiezen ipv de 11 Pro, 60hz scherm of niet ;) (ik wil 3-4 jaar kunnen doen met met mijn telefoon)
Ik heb vast lage standaarden, maar ik vind 60 beelden per seconde toch echt wel voldoende voor een smartphone..
Bij Apple is het altijd het Model van volgend jaar dat baanbrekend wordt .....
Was het niet zo dat de release van de iPhones vertraagd is door deze 120hz schermen?
Ja had ook zoiets gehoord. Dat de pro schermen wel 120hz aankunnen maar Apple niet aan genoeg display driver IC's kon komen waardoor de release vertraagd werd.
Ander gerucht zegt weer dat het komt doordat de batterijduur een te grote klap krijgt waardoor ze toch voor 60hz kiezen.

Ik hoop persoonlijk dat ze opeens toch gaan verrassen, maarja de geruchten zijn best sterk.
Dit verbaasde mij ook.
Ik hoor niets anders dan dat ding niet doorgaat.
Zelfs de paneelproducent had hierover al gelekt.
Zou ook enorm verbaasd zijn als deze er toch in zou zitten dan.
Al zou dat wel moeten eigenlijk want het verschil met de non pro versie wordt wel heel klein.
Wanneer Apple met een nieuw design komt is de hardware meestal saai, m.a.w. het is dezelfde hardware als het vorig model. Dat kan je goed merken bij de iPhone 5, iPad Air uit 2013, iPhone 6, iPhone X, etc. Apple beseft dat een nieuw design al voor veel mensen voldoende reden is om een nieuwe iPhone te kopen. De interne upgrades houden ze dan voor het volgende jaar. Ik verwacht hier exact hetzelfde. We krijgen een iPhone met een nieuw ontwerp, een snellere A-series chip zoals elk jaar, camera blijft zo goed als onveranderd, scherm blijft hetzelfde, RAM blijft hetzelfde, etc. en de grote hardwarematige veranderingen komen dan volgend jaar. grote interne hardware upgrades in nieuwe designs zijn uitzonderlijk zoals 4G in de iPhone 5.
Hier een lijst van alle iPhones en hun opslagcapaciteit bij launch (bron):
  • iPhone: 4, 8 GB
  • iPhone 3G: 8, 16 GB
  • iPhone 3Gs: 16, 32 GB
  • iPhone 4: 16, 32 GB
  • iPhone 4s: 16, 32, 64 GB
  • iPhone 5: 16, 32, 64 GB
  • iPhone 5s: 16, 32, 64 GB
  • iPhone 6: 16, 64, 128 GB
  • iPhone 6s: 16, 64, 128 GB
  • iPhone 7: 32, 128, 256 GB
  • iPhone 8: 64, 128, 256 GB / X: 64, 256 GB
  • iPhone Xr: 64, 128, 256 GB / Xs: 64, 256, 512 GB
  • iPhone 11: 64, 128, 256 GB / 11 Pro: 64, 256, 512 GB

[Reactie gewijzigd door Balance op 29 september 2020 22:15]

Bij de launch van de iPhone 6s was er slechts de keuze uit 16/64/128gb. Pas een jaar later, bij de release van de 7, werd de 32gb aan de line-up van 6s toegevoegd.
Scherp! Gefixt, ook gelijk op Wikipedia. Onderschrijft alleen maar meer hoe lang Apple op die 16GB is blijven hangen: 7 jaar (!)
Wat zorgt er eigenlijk voor dat je zoveel opslag nodig hebt? Is dat doordat de camera's steeds beter, maar daardoor ook de foto's steeds meer megapixels krijgen en dus steeds groter worden?

Wellicht een hint dat de camera van de 12pro een camera krijgt met hogere resolutie?
Toen apple de iPhone 6s introduceerde, sprongen ze van 8MP naar 12MP camera's en ging de minimum opslag van 16GB naar 32GB
Gaat ook erg snel met video opnames. Daarnaast vind ik het zelf mijn hele foto collectie op mijn telefoon te hebben (is het nodig, niet echt, maar wel handig). Daarnaast worden ook veel bestanden uit mijn iCloud gesynchroniseerd. Dus wat meer opslag vind ik zeker prettig.
Beetje logische als je binnenin je eigen lijn een onderscheid wilt maken tussen verschillende modellen.
Het is “Pro“ dus moeten de minimum specs ook al Pro zijn.
Dat zou ook wel eens tijd worden nu! Ben erg benieuwd naar de volledige specs van de iPhone 12 lijn!
Een vreemde maar goede ontwikkeling als je het mij vraagt, gezien 64 GB voor de meesten voorbijgestreefd is en Apple net wil dat je het instapmodel overslaat.

Als nu de prijsstelling van icloud ook zou volgen, zou het helemaal een stap in de goede richting zijn

(typo)

[Reactie gewijzigd door Korol op 29 september 2020 13:56]

Dus de modellen zouden al bij de distributeurs liggen voor de keynote? Ik neem aan dat ze het dan over hun eigen distributiekanalen hebben?
Dus de modellen zouden al bij de distributeurs liggen voor de keynote? Ik neem aan dat ze het dan over hun eigen distributiekanalen hebben?
Moeilijk te zeggen. Meestal is de Keynote net voor de launch, en hebben ze nog wat tijd om alle beschikbare variable luchtvracht op te kopen en in te zetten. Maar gezien de huidige drukte in de luchtvracht ligt dat misschien anders. Het schijnt wel dat Apple een heel dynamisch distributie proces heeft, waar ze op het laatste moment nog pallets naar een ander land kunnen laten gaan. Omdat daar de vraag hoger is dan het land waar ze in eerste instantie naar toe zouden gaan. (Daar betalen ze ook een forse premium voor)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee