Dat hangt er geheel vanaf wat voor applicaties je gebruikt en wat voor ICT omgeving je hebt.
Als je applicaties hebt die niet Cloud gebaseerd zijn, moet je ergens een dure VM afnemen en vaak, omdat de applicatie allen vanuit LAN goed werkt, een dure Remote Desktop oplossing.
En hoe goed werken die applicaties nu men niet op kantoor mocht zijn ivm. de corona? Ik gok vrij bagger... Ik weet precies over wat voor applicaties je het hebt, oude baggertroep die thuis hoort in de jaren 90. Veel van die zooi werkt dan ook maar net lokaal op moderne systemen...
Die dure RDP oplossingen vallen wel mee, zeker als je het goed aanpakt en het allen gebruikt als published app die alleen werkt met die oude legacy meuk. Dat werkt niet met alles, maar zeker met 99% van de applicaties die heel erg achterlopen. En dan zo snel mogelijk overstappen op iets moderners als die mogelijkheid er is in je branch, dat is niet in alle gevallen zo. Dergelijke applicaties kosten al een ton aan support, tijd, geld in een on-prem oplossing om draaiende te houden.
Alleen de e-mail functionaliteiten zijn ongeveer even duur in vergelijking met een lokale server of in Office 365.
Dan neem je alleen de kosten mee voor hard/software en niet voor beheer. De enorme besparing zit hem in het beheer van de lokale Exchange servers. Je Exchange admins hebben significant minder tijd nodig om Exchange Online draaiende te houden, je kan zelfs een berg offloaden naar de servicedesk (indien die voldoende skilled zijn). De kans is groot dat je geen dedicated Exchange admin meer nodig heb. Zelfde geld voor servers naar de cloud, als je dat goed doet kan je er verschillende uitzetten en ook je systeem beheerders hebben significant minder werk en je heb er daar ook niet zoveel meer nodig. Dat kan enorm kosten besparend zijn als je bv. 2-3 dagen per week behoorlijk wat resources nodig heb om betalingen te verwerken en voor kwartaal/jaar werk. De rest van de maand/kwartaal/jaar kan je de servers terugschroeven naar een heel stuk minder CPUs/RAM.
Storage gaat naar OneDrive/Sharepoint/Teams, dus ook eigenlijk geen fileserver meer nodig. Nog minder systeembeheerders...
Daarnaast zijn er veel kleinere klanten die aan een enkele server genoeg hebben en het thuiswerken via VPN gaat.
En waar zijn dan vaak de meeste issues mee? Juist, VPN, wat je bespaart aan de achterkant kost het je aan de voorkant. Gebruikers die niet kunnen werken, support die meer tijd kwijt is aan VPN issues.
Voor meerdere klanten heb ik berekeningen gemaakt en met een berekening van 5 jaar is een lokale server toch goedkoper.
Dan kan je of niet rekenen of ben je 'per ongeluk' een hoop zaken vergeten mee te nemen in je berekening. Ik maak de afgelopen 15 jaar ook al dat soort berekeningen en in 99% van de gevallen is nu een Office 365 oplossing gewoon significant goedkoper. Niet noodzakelijk op kosten besparingen qua licenties/hardware, puur qua personeel/werkplekkosten. Een werkplek is namelijk niet puur het loon van een medewerker, maar alle aanverwante kosten, wat al snel het dubbele is van puur het loon.
Mij maakt het eigenlijk niet uit wat de meest efficiënte oplossing is voor een klant, ik doe beide met liefde. De reden dat ik de laatste 10 jaar zoveel met oa. Office 365 doe is niet omdat ik dat zo graag wil, maar omdat het de meest efficiënte oplossing is (en daarmee goedkoper) dan de alternatieven. Als Tweaker vind ik het super tof om te mogen 'prutten' met de (vaak dure) serverhardware van de opdrachtgever, maar in veel gevallen is dat gewoon zonde van het geld. Ik vind het geen issue om mezelf overbodig te maken bij een bedrijf als externe, dan heb ik namelijk mijn werk goed gedaan (de IT omgeving optimaliseren).