Epic gaat tools voor ouderlijk toezicht maken en aanbieden na overname

Epic Games gaat tools voor ouderlijk toezicht ontwikkelen en aanbieden na de overname van SuperAwesome, een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in het maken van dergelijke software. Epic zegt verder weinig over hoe dat eruit gaat zien.

SuperAwesome maakt de toolkit naar eigen zeggen voor speelgoedmerken als LEGO en Hasbro om kinderen veilig met software te laten omgaan met daarin controls voor ouderlijk toezicht en nu neemt Epic dat hele bedrijf over. Beide bedrijven zeggen niets over het overnamebedrag.

Beide bedrijven beloven meer tools te bouwen, waarmee anderen systemen voor ouderlijk toezicht in apps en games kunnen zetten. SuperAwesome wilde in 2020 zelfstandig tussen 80 en 90 miljoen dollar aan omzet binnenhalen. Die omzet komt van ongeveer 300 klanten die de software gebruiken, voor apps en games die in totaal 500 miljoen kinderen wereldwijd gebruiken, zo zegt het bedrijf.

Epic laat verder niets weten over welke diensten het wil aanbieden na de overname. Epic heeft ruime ervaring met kinderen en microtransacties dankzij het succes van Fortnite, dat onder meer bij jeugdige spelers aansloeg.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

28-09-2020 • 17:58

30 Linkedin Whatsapp

Reacties (30)

30
30
16
3
0
11
Wijzig sortering
Als ik zie wat voor controlzucht sommige ouders hebben. Is dit denk ik een hele grote markt.
Aan de andere kant heb je ook koters die het wel heel bond maken. Kinderen die snachts uit bed kruipen om Fortnite te spelen, kinderen die agressief worden door Fortnite, of die creditcards stelen van hun ouders voor V-bucks. Ja natuurlijk kan je het internet van je kind uitzetten via de router. Maar als ze huiswerk moeten maken en internet daarvoor nodig hebt?

Nu zal je misschien wel zeggen ''dan moeten die ouders hun kind fatsoenlijk opvoeden''. Maar je dan overschat je het vermogen van een kind om (langdurige) gevolgen in te zien. Er is een reden waarom we alcohol en autorijden pas bij 18+ toelaten. Gevolgen inzien en inschatten is iets wat elk kind op verschillende leeftijden ontwikkelen. De 1 kan wel na 2 uurtjes Fortnite uit zichzelf stoppen, terwijl bij de andere het niet lukt, ook al is het een prima opgevoed jong. Bovendien zou je kunnen beargumenteren dat het instellen van een tijdlimiet voor spellen als een kind dat nog niet zelf kan ook hoort bij ''fatsoenlijk opvoeden''.


Dus ik vind dit een goede toevoeging, nu hebben ouders 2 extra handvatten voor hun kind als het de spuigaten uitloopt.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 28 september 2020 18:31]

Er zijn ook genoeg ouders die niet weten wat opvoeden is. Kinderen worden op allerlei manieren beïnvloed en de meeste ouders hebben dat niet eens door.

Ik had vroeger niet eens het lef om überhaupt aan mijn ouders portemonnee te zitten. Een kwajongens streek is wel iets anders dan geld stelen. Wie heeft als kind wel niet eens avonds stiekem nog even wat gesnoept of tv gekeken terwijl het al bedtijd is. Dit is niet erg en hoort ook bij het leren en opvoeden. Maar even een creditkaart gebruiken is wel heel iets anders. (daarbij is het al lang mogelijk om dit als ouder te beveiligen)

Veel ouders zijn tegenwoordig veel te druk met zichzelf bezig in plaats van te zien wat er in hun kind om gaat. Iedereen en allerlei instanties vertellen hoe een kind precies opgevoed moet worden, maar dit is onmogelijk. Elk kind is anders en er is gestandaardiseerde manier om een kind op te voeden. De een heeft misschien een wat hardere aanpak nodig dan een ander.

Ik vindt ouderlijk toezicht prima en alleen maar goed. Zolang het kind niet volwassen is, is de ouder verantwoordelijk en dan mag men ook ingrijpen waar nodig. Dit moet elke ouder ook lekker voor zichzelf bepalen. Maar alles staat en breekt met een goede opvoeding!
Het heeft zeker ook met opvoeding te maken. Maar ik wil zeker niet alleen daar de schuld leggen. Vergeet niet dat het andere tijden waren. In mijn jeugd had je bijvoorbeeld flippo wat kinderen leuk vonden om te verzamelen. Maar die zaten in de zak chips. Dat maakt het "stelen" (pinpas van de ouders gebruiken) natuurlijk niet makkelijker. Je moest dan de deur uit in de tijden dat de winkel open was waardoor de pinpas langer weg is tijdens dat de ouders ook nog eens wakker zijn (in vergelijking met even snel op de computer invullen wat ook nog in de nacht kan). Maar wie weet hoe we toen hadden gereageerd als die dingen digitaal waren en/of super snel en makkelijk gekocht zou zijn.

Maar ik denk ook zekers dat bedrijven ook wel schuld hebben. Ik heb tenminste wel het gevoel dat bedrijven gewoon veel hebzuchtiger zijn dan vroeger. Vroeger zouden de meeste bedrijven er voor mij gevoel geeneens aan gedacht hebben om de data te verkopen. En dingen als verzekeringen die veel makkelijker uitkeerde. Of wat wel is een keer gebeurde bij mij dat ik een spel wou kopen, 5 gulden te kort had en het spel toch mocht kopen. Maar misschien was dit natuurlijk alleen maar de visie van me omdat ik toen natuurlijk minder op zulke dingen letten en de wereld veel onschuldiger aanvoelde.

Wat ik ermee wil zeggen is dat bedrijven het te makkelijk en aantrekkelijk hebben gemaakt om zulke dingen te kopen. Vooral zoals bij Fifa dat de beste spelers kleine kans hebben om te verkrijgen (en het gevoel van voorsprong op andere die de speler niet zou hebben). Zou je de spelers zelf kunnen kopen zouden mensen ook niet zoveel hoeven uit te geven. (Al vraag ik me wel af of het spel dan nog wel leuk is om te spelen).
Ik leg ook niet alle schuld bij opvoeding, maar dit heeft een zeer grote invloed. Opvoeding is niet alleen je kind vertellen wat wel en niet mag, maar daar hoort ook bij dat je het kind duidelijk uitlegt waarom iets wel of niet zou mogen.

Daarbij zijn veel ouders niet opgegroeid met de techniek waar hun kinderen al met jonge leeftijd mee te maken heeft. Ouders zullen zich daar wel in moeten verdiepen om te snappen en begrijpen hoe men er mee om dient te gaan.

Je vergelijking met met de pinpas is exact hetzelfde als contant geld uit een portemonnee stelen. Of zaken nu digitaal zijn of niet, dit maakt naar mijn mening niets uit. Je blijft van de portemonnee af. Dan kom je niet aan creditcard, pinpassen of contant geld. Dit is gewoon opvoeding.

Het probleem van bedrijven is iets wat ook in de flippo tijd al begin, want waarom is men met flippo's begonnen? Juist om kinderen de ouders te laten overhalen om een zak chips te kopen, en het liefst meerdere zodat ze de flippo's kregen. Dit is wat mij betreft hetzelfde als de digitale 'lootboxes' al krijg je bij de zak chips nog wel iets wat je kunt opeten, maar het principe is hetzelfde.
Het is aan de overheden om ervoor te zorgen dat dit soort praktijken zo snel mogelijk verdwijnen, niet alleen bij computer games, maar ook op social media en ook Youtube en andere platformen.
Je vergelijking met met de pinpas is exact hetzelfde als contant geld uit een portemonnee stelen. Of zaken nu digitaal zijn of niet, dit maakt naar mijn mening niets uit.
Ja en nee. Het is allebei stelen maar er zit wel een verschil in. Bij contact geld dan verdwijnt er echt iets uit de portemonnee en de pinpas/creditkaart komt weer terug waardoor het gevoel van stelen minder erg kan voelen. Bij een contant geld zie je wat de limiet aan hoeveel geld er in de portemonnee zit en kan bij weinig geld iemand nog het gevoel geven van ik kan het beter niet doen. Bij een pinpas/creditkaart zie je niet hoeveel er nog op staat waardoor de verleiding veel groter is omdat je niets ziet verdwijnen. Voor kinderen die het besef van de waarde van geld nog niet echt hebben zou dit wel kunnen uitmaken.

Flippo's is inderdaad hetzelfde. Het bedrijf hoopte op meer inkomsten. Maar het verschil wat ik wou aangeven is dat het dus veel moeilijker was om in die situatie geld te stelen van de ouders. Maar wie weet hoe wij vroeger hadden gereageerd als dit net zo makkelijk was als nu met de lootboxes. Dan praat ik dus over gelijk binnen hebben, geen fysieke spullen waardoor het minder snel door de ouders zou kunnen opvallen (zoals 10 zakken chips mee naar huis nemen).
Anoniem: 894165
@Daoka29 september 2020 15:13
In mijn jeugd had je bijvoorbeeld flippo wat kinderen leuk vonden om te verzamelen. Maar die zaten in de zak chips.
En omdat de pinpas "lenen" een brug te ver was voor veel kids, scheurden ze in de supermarkt de zakken open om de Flippo's eruit te halen. De chips bleef onverkoopbaar achter in het schap...
Bron: Ik werkte toen in een supermarkt en dat gebeurde bij onze hele keten, door het land heen.

On topic:
Het is zorgelijk dat ouders nóg meer technologie nodig hebben om het gebruik van technologie door hun kinderen te managen. Daar ben ik (als ouder) op tegen, in algemene zin.

Ik hoop dat iedere ouder die tools als dit nodig denkt te hebben eerst een achter zijn/haar oren krabt.
Maar het zijn wel de uitdagingen van deze tijd, het is gewoon een andere tijdsgeest als toen de ouders van nu kinderen waren.

En laten we eerlijk zijn, de meeste ouders deden wel eens iets wat niet hoorde, laten we niet roomser dan de paus zijn.
Internet van kinderen uitzetten vind ik persoonlijk erg belangrijk. Kind van 12+ mag meer op internet, maar dat gaat toch echt om 21 uur uit. Kind van onder de 6 mag tot 18 uur en daarna is het klaar en Youtube etc, niet beschikbaar. Alle aankoop zaken zijn afgeschermd met wachtwoorden, xbox staat op max privacy en ook de instellingen staan met wachtwoorden, Pi-hole om op het netwerk aardig wat reclame eruit te halen. In de router ook aardig wat dingen dichtgezet. Telefoons mogen ook niet door ons kind van 12+ gebruikt worden in de avond, we controleren dat en als het niet goed gaat dan gaan we weer terug naar de oude situatie, de telefoons en tablets 's avonds beneden (die van kind onder de 6 ligt 's avonds op kantoor en die is op slot). Misschien overdrijf ik een beetje, maar het internet is een open deur van de wereld zo in de slaapkamer van je kinderen en ik weet niet wie daar allemaal doorheen wilt komen.

[Reactie gewijzigd door Azenomei op 28 september 2020 20:44]

Ben zelf geen ouder, maar heb je wel een idee hoe erg het tijdperk van het internet ontzettend veel kinderen aan het ontsporen is? Als je geen inzage kan hebben in wat je kind online doet, wordt nogal lastig om je kind te helpen en te sturen. Hoop wel dat ouders dan alleen gaan controleren wanneer zij vreemde dingen merken aan hun kind, en niet preventief controleren om alles te kunnen voorkomen (want ook een kind moet fouten kunnen maken). Maar dat is de verantwoordelijkheid van de ouders zelf, en niet aan de bedrijven die tools aanbieden.
Ik ben zelf ouder en nee het is niet de schuld van Internet dat kinderen ontsporen.
Ik was als kind ook geen lieverdje en daar had ik echt geen internet voor nodig. Des ondanks ben ik tegen vergaande controle over wat een kind doet of het nu in de echte wereld is of op internet.

Ze spelen online games, van Minecraft tot Fortnite en natuurlijk willen ze dat ik voor alles betaal. Enige wat helpt is ze uit te leggen waarom ik het als ouder niet doe. En waarom ik niet wil, dat ze er aan mee doen.
Hoop wel dat ouders dan alleen gaan controleren wanneer zij vreemde dingen merken aan hun kind, en niet preventief controleren om alles te kunnen voorkomen (want ook een kind moet fouten kunnen maken).
Juist, op dat laatste doelde ik in mijn reactie. Veel ouders zullen het gebruiken om te proberen dingen te voorkomen. Waardoor ze nooit het moeilijke gesprek met hun kind hoeven aan te gaan.
Ik ben er voor de vrijheid van de persoon en zelf ontdekken. Maar ik let wel op mijn kinderen en ga het gesprek aan.En geloof mij, het is af en toe niet gemakkelijk. Maar ik denk dat ze daar later meer aan hebben, dan het voorkomen.
Op mijn vorige school had de docent per ongeluk de hele klas absent gemeld. Niemand had het door behalve een paar ouders die de hele dag door het schoolsysteem bekijken. Die hadden meteen hun kind en school boos gebeld.

Persoonlijk vind ik dat in de moderne wereld ouders steeds te veel gaan controleren inplaats een goed gesprek aan te gaan.
Er zijn genoeg kindeten de even snel de creditcard uit de portemonnee van de ouders halen en (veel) schuld maken. Sommige kinderen geven zo 1000 euro uit voor lootboxes omdat ze die ene item willen hebben. Dus ja ik denk dat er wel behoefte aan is. Nu kan er wel gezegd worden maar dat ligt aan de "slechte" opvoeding van de ouders maar daar ben ik het niet altijd mee eens. De game maakt het soms ook verleidelijk door bijvoorbeeld kortingen of dingen die je maar tijdelijk kan verkrijgen. Dus een beetje extra bescherming kan zeker geen kwaad.
Wat misschien ook kan helpen is niet zulke lokkertjes en verleidingen als lootboxes in games te stoppen voor jonge kinderen.
Maar hoe moeten ze de whales dan binnen halen?
Geloof me, er zijn zat volwassen mensen die whales zijn. Ik denk dat alleen de doelgroep met weinig toekomstperspectief en/of weinig verstand (let op het woordje verstand, dat staat niet gelijk aan hoog- of laagopgeleid zijn) al meer dan de helft whales zijn.

Kijk naar een game als Fate/Grand Order. Dat is een freemium game die meer omzet maakt dan b.v PubG, Assasins Creed en Monster Hunter. Dat komt oa door het Niito/otaku fenomeen in Japan (en tegenwoordig overal in de wereld), mensen die geen toekomstperspectief hebben en die game als hun enige houvast in het leven hebben.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 28 september 2020 21:41]

De vraag is hoeveel ze hier echt aan verdienen. Vaak genoeg bellen de ouders het bedrijf op en krijgen ze (de eerste keer) het geld terug dan blijft er alleen de rente nog over.
Maar hoe moeten ze de whales dan binnen halen?
Misschien dat ze het grote geld liever kunnen verdienen aan het maken van goeie games, in plaats van elke game om te bouwen tot een veredelde gokautomaat.
Hah,als ik dat bedrag had uitgegeven als 12-15 jarige dan kon ik nu nog niet eens zitten als 32.

jaja geef maar een -1 voor de relevantie of een +1 voor de humor, aan jouw de keus lezer.
Anoniem: 894165
@Daoka29 september 2020 15:15
Er zijn genoeg kindeten de even snel de creditcard uit de portemonnee van de ouders halen en (veel) schuld maken. Sommige kinderen geven zo 1000 euro uit voor lootboxes omdat ze die ene item willen hebben.
Heb je een bron?
Komt vast voor maar "genoeg kinderen" en "zo 1000 euro" klinkt een beetje als mooi verjaardagsverhaal.
Anoniem: 894165
@Daoka29 september 2020 16:04
Alright, ze zijn er inderdaad.
Met oog op jouw voorbeelden had ik dan toch liever dat EA (ja, wishful thinking) de trigger zou geven, omdat 8000 euro buitenproportioneel is.
Gelukkig zijn in NL de meeste CC limieten 1000 of 2500 euro.
Bijzonder! Wat zijn de plannen van Epic? Of ik mis iets of ik zie het nut niet van deze aankoop in Epic's huidige vorm. Ouderlijk toezicht is toch iets dat je over heel het toestel toepast en niet per app?
Ze kunnen dat natuurlijk zo in fortnight zetten daar kun je als ouder wel wat toezicht op gebruiken.
Ja snap ik maar normaal geef je toch als ouder aan welke apps en hoe lang je mag spelen op het toestel van je kind? Ik denk dat zowat elk OS ondertussen wel al uitgebreide parental controls heeft
Ik ga ervan uit dat als je als spellen maker je actief parental controls gaat implementeren je eerder moet denken aan: contact logboeken, hoeveel geld mag mijn kind uitgeven, hoe lang is hij ingelogd, met wie heeft hij gesproken via zijn headset etc.

Dat zijn dingen die ik als ouder spannender vindt dan hoe lang. De ellende zit meer in creapy lui die mijn kind aanzetten tot mega uitgaven, pestgedrag etc. Of hem/haar negatief benaderen via chat. Je ziet dat daar de tools nog niet voldoende zijn.

En als epic dat soort dingen meer en meer in hun unreal engine pakket kan stoppen dan helpt dat best veel.
Ok dat klinkt wel logisch: kunnen beheren met wie je kind speelt. Daar zit inderdaad wel iets in
exact wat 4play zegt: vaak wil ik een spel best toestaan maar moet gelijk de hele launcher met alles erachter toestaan. ook respecteren ze slecht de platform settings, als ik uit zet dat ze online mogen chatten werken veel games helemaal niet meer omdat het kan in het spel.
Zeer waarschijnlijk wordt dit opgenomen in Epic's Online Services pakket, en wordt het een standaard feature in de UnrealEngine.
Ik vind het per programma toch een stuk fijner.
Sommige games die voor oudere leeftijden dan mijn zoon oud is, mag hij van mij wel spelen omdat ik weet dat hij ze prima kan spelen ondanks de leeftijdsbeoordeling door de officiële instanties. Maar ik wil tegelijkertijd niet dat hij alles kan spelen dat voor oudere leeftijd is.
Dat word dus zeker een Epic SuperAwesome tool 8-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee