Google Lens krijgt filter dat hulp biedt om vergelijkingen op foto op te lossen

Google Lens, de dienst die onder meer zoekopdrachten kan maken op basis van gefotografeerde objecten en planten en dieren op foto's kan herkennen, krijgt een 'huiswerkfilter'. Daarmee kunnen gebruikers hulp krijgen om wiskundige vergelijkingen op een foto op te lossen.

Google zegt dat Lens binnenkort de functionaliteit krijgt om hulp te bieden bij een probleem of een vergelijking op een gemaakte foto. Daarbij maakt Google gebruik van de technologie van de mobiele leer-app Socratic, die het een jaar geleden overnam.

Na het nemen van de foto, licht Lens alle vergelijkingen of huiswerkvragen daar uit. Daarna komt er na een selectie door de gebruiker een sheet tevoorschijn met opties om de tekst te kopiëren, het naar een computer met Chrome te sturen of de wiskundige vergelijking aan te passen. Het is ook mogelijk om de vergelijking te laten oplossen, gevolgd door een stapsgewijze uitleg en het antwoord.

Google Lens HomeworkGoogle Lens HomeworkGoogle Lens Homework

Op een vergelijkbare wijze kan het Homework-filter bij een foto van een wetenschappelijke vraag kaarten met grafische elementen tevoorschijn halen, inclusief uitleg over de onderliggende materie. Volgens Google kunnen deze functies behulpzaam zijn om het begrip van bepaalde kernonderwerpen te verbeteren.

Daarnaast komt er in Search 3d-content beschikbaar voor bijna honderd onderwerpen gerelateerd aan Stem-onderwerpen, waarbij het veelal gaat om onderwerpen uit exacte en technische vakken. Dit is beschikbaar voor Android- en iOS-gebruikers. Als een gebruiker bijvoorbeeld iets zoekt over kwantummechanica, dan volgt er een close-up van een atoom in 3d. Vervolgens is augmented reality in te zetten om het atoom virtueel in de eigen ruimte te brengen.

Deze vernieuwingen zijn gericht op het helpen van kinderen met hun huiswerk en het leren en studeren vanuit huis te vergemakkelijken.

Door Joris Jansen

Redacteur

12-08-2020 • 15:18

56 Linkedin Whatsapp

Reacties (56)

56
56
26
3
0
21
Wijzig sortering
Deze vernieuwingen zijn gericht op het helpen van kinderen met hun huiswerk en het leren en studeren vanuit huis te vergemakkelijken.
Goed idee. Dan hoeven ze straks helemaal niet meer iets uit het hoofd te leren, zijn ze helemaal afhankelijk van wat er op apparaten verschijnt en wordt dat ook meteen als waarheid aangenomen.

Of ben ik nu te sarcastisch.

(Hoeveel mensen in mijn omgeving problemen hebben met simpele rekensommen, 30 euro delen door 4 personen oid....)
Heb je het artikel eigenlijk gelezen?

Het gaat er juist om dat ze kinderen ook meenemen in de stapsgewijze oplossing. Er wordt dus niet domweg een antwoord gegeven. Met het aantal kinderen in een klas, het lerarentekort en de steeds dalende lijn in kwaliteit van onderwijs, is dit juist een mooie oplossing om als leerling zelf rustig door de stof te kunnen werken.

Geen ouder thuis die je kan helpen met het uitwerken van de oplossing? Even een foto maken, en je kunt alsnog verder met je huiswerk.
Ben ik deels met je eens, echter: Ik vermoed dat 85-90% van de mensen die van de middelbare school helemaal niks meer met zulke vergelijkingen doen in het echt.

Hoofdrekenen ben ik met je eens, maar een vergelijking oplossen in het dagelijks leven...Prima toch om dan zoiets als dit te gaan gebruiken?
Ingewikkelde vergelijkingen misschien niet, maar je vergeet het belangrijkste wat je leert: logisch nadenken en stapsgewijs een probleem oplossen. Als je dat goed kan, kan dat je zoveel brengen in je professionele en persoonlijke leven.

Maar gelukkig zijn dit soort oplossingen bij toetsen verboden dus zal men alsnog het zelf moeten leren.

[Reactie gewijzigd door Bartske op 12 augustus 2020 16:14]

Analytisch en logisch denken zijn vaardigheden die je op tal van manieren kan ontwikkelen, daar hoef je geen wiskunde voor te studeren. Kinderen met een passie hiervoor zullen nog steeds blijven doorstromen naar wiskundige richtingen in het hoger onderwijs en we gaan hierdoor niet met een tekort kampen aan wiskundige ingenieurs. Dat de rest van de bevolking vertrouwt op een calculator is prima.
Je moet echt wel iemand zijn die geen academische wiskunde gehad heeft voor zo een conclusie te trekken

Wiskunde is net de hoofdreden dat je abstract logisch redeneren aanleert.
Er is geen enkel andere manier die zo gestructureerd logisch redeneren kan aanleren.

Ja je kan analytisch denken op andere manieren leren, maar je zal nooit begrijpen waarom iets logisch is, dat is het wetenschappelijke gedeelte: Dus wiskunde
Door te begrijpen waarom iets logisch is, kan je ook sneller andere logische of analytische verbanden zien.
Voor kinderen is wiskunde het meest belangrijke, want ze hebben nog geen ervaring om analytisch denken te kunnen spontaan ontwikkelen.
Heb jij elke academische branche vergeleken dan om tot dat besluit te kunnen komen? Wiskunde is een menselijke constructie, het deel van onze hersenen dat abstract kan denken niet. Wiskunde is een lens waardoor je naar de natuur kan kijken, maar het is niet de natuur.
Wiskunde is totaal geen menselijke constructie. Wiskunde wordt ontdekt, niet uitgevonden. Alle wiskundige axioma's en wetten hebben altijd al bestaan nog voordat er mensen op de wereld waren, en zullen blijven bestaan nadat mensen er niet meer zijn.
Zo bedoelde ik het ook, maar ik heb het misschien slecht verwoord. Mijn punt is dat die axioma's en wetten iets zijn dat er altijd is geweest en onze hersenen zijn in staat om die te vatten. Je moet geen handboek wiskunde lezen om te kunnen nadenken op de manier waarvoor je hersenen zijn gemaakt om na te denken. Getallen, formules, bewijzen enz. zijn gewoon symbolen die mensen gebruiken om over de natuur te communiceren met elkaar. Onze capaciteit om de natuur te begrijpen is daar niet inherent aan verbonden.
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen. Voor mij is natuur wiskunde, maar natuurlijk niet "wiskunde uit een boekje". De natuurlijlke, bijna vanzelfsprekende ontdekking van wiskunde wordt niet voldoende gedaan in scholen. Daar leer je dat de oppervlakte van een driehoek gelijk is aan b*h/2, maar als student heb ik nooit ontdekt waarom dit zo is, terwijl het triviaal en leuk is om dit uit te zoeken.
Maar gelukkig zijn dit soort oplossingen bij toetsen verboden dus zal men alsnog het zelf moeten leren.
En andersom, tijdens het leren kan dit een waardevolle verificatiemogelijkheid zijn.
Ik vermoed dat 85-90% van de mensen die van de middelbare school helemaal niks meer met zulke vergelijkingen doen in het echt.
Telt "studeren" als "in het echt"? Als je na je middelbare school naar HBO of universiteit gaat voor een exacte studie, dan gebruik je dit soort vergelijkingen dagelijks.

Hoe het vandaag de dag exact zit durf ik niet te zeggen, maar zo rond 2005 was de toelatingseis voor een studie Technische Informatica op de TU/e dat je Wiskunde B in je pakket moest hebben (dat werd op alle scholen gegeven, dus dat mocht een harde verplichting zijn). Daarnaast werd ten zeerste aanbevolen om Wiskunde D en Informatica te doen (maar die werden niet op alle scholen gegeven, dus dat kon niet verplicht worden). Niet omdat je bij Wiskunde D (of zelfs bij Informatica, zoals de meeste middelbare scholen het gaven) kennis opdeed waar je bij je studie iets aan had, maar omdat je er ervaring opdeed in bijvoorbeeld het werken met formules. Of je de ABC-formule uit je hoofd kent is niet bepaald relevant. Maar het is wel degelijk belangrijk dat je, zodra je die formule eenmaal opgezocht hebt, de formule daadwerkelijk kunt gebruiken om een antwoord te vinden.

Een feature als dit is in feite de volgende stap op de weg van rekenliniaal naar rekenmachine naar grafische rekenmachine. Ja, het is een handige tool bij het leren en kan voor dat doel ontzettend nuttig zijn, maar het is (als je hier later echt iets mee wil doen) cruciaal dat de tool je ondersteunt bij het leren hoe je problemen (als het moet) met de hand oplost. Als je tools (hetzij een abacus, hetzij Wolfram Alpha) gebruikt om een antwoord te krijgen zonder dat je begrijpt waar dat antwoord vandaan komt dan geef ik je heel weinig kans op een technische vervolgstudie.

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 13 augustus 2020 01:10]

En hoeveel mensen gaan er vanuit de middelbare school naar HBO of hoger + een exacte studie?
Volgens deze tabel bijna 40% (totaal van kolommen "Hbo-, wo-master, doctor" en "Hbo-, wo-bachelor", regel "15 tot 25 jaar" niet meegerekend). Dat is helaas niet uitgesplitst naar exact vs. niet-exact.

Aan je post kan ik niet zien of jouw schatting gebaseerd is op een betere bron of dat je zomaar een getal riep?
O nee dat was pure willekeur, anders had ik wel een bron vermeld!
Als de tussenstappen te zien zijn zou dit ze daadwerkelijk kunnen helpen (zoals op de foto te zien is), wanneer dit een premium optie is zoals bij Wolfram Alpha zie ik het ook niet helpen nee.
Gewoon het antwoord krijgen is vaak heel erg handig bij wiskunde.

-Universiteiten geven lang niet altijd de antwoorden bij de opdrachten
- Als je een fout moet zoeken in je berekening
- Controle voor de volgende opgave
- Iets controleren dat je gezien hebt of niet weet of dat zo kan
Op scholen etc.. mogen ze best strenger zijn met het inleveren van de telefoon als de les begint. Probleem opgelost. En als je het thuis wel gebruikt en maakt je proefwerk slecht omdat je het niet begrijpt, is het je eigen verantwoording. Je had ook wel kunnen leren.
Of je hebt geen goede uitleg kunnen krijgen door het online onderwijs, dat kan ook nog. Stapsgewijs een paar voorbeelden hebben kan dan zeker helpen. Zo.leer je hoe het moet, en dan kan je het vervolgens zelf doen.

Zou hier onwijs handig zijn geweest. We hadden geen uitwerkingen, lessen online waren er niet (was inhalen van een kwartaal ervoor, omdat door corona er geen toets was), en er waren weinig mensen die het echt goed begrepen. Met zn allen nog zitten oefenen, en toch had maar 50% de toets gehaald, omdat bij het oefenen de stappen niet voor iedereen duidelijk waren
Ik denk dat wat we uit ons hoofd leren veranderd en daarom hoeft deze tool niet slecht te zijn.

In mijn situatie helpt het mij juist meer
Zelf heb ik deze dingen ook moeten leren hoe ze werken, uiteindelijk ben ik een simpele manager en als het hierop aan komt speel ik het door naar mijn collega. Ik hoef het dus niet te weten. Een dergelijke tool zou mij helpen simpele vraagstukken zelf op te lossen en niet mijn collega er mee lastig hoeven vallen.

Na wat nadenken hierover komt het argument afhankelijkheid van internet al snel omhoog, daar ligt ook gelijk de uitleg waarom niet iedereen deze dingen meer uit het hoofd hoeft te leren.

Als ik even uitwijk naar een vergelijking dan wordt duidelijk dat wij steeds meer dingen niet meer kunnen omdat onze samenleving steeds luxer word. Het eerste waar ik aan dacht was een vuurtje maken zonder hulpmiddelen, eeuwen geleden een primaire vaardigheid om te overleven maar naarmate de samenleving luxer wordt wordt die kunde niet meer aangeleerd.

De uitleg waarom we deze dingen niet meer uit het hoofd hoeven te leren ligt in de beschikbaarheid van het Internet. Als internet voor iedereen beschikbaar is hoeft een groot gedeelte van de samenleving niet meer dit soort vraagstukken uit het hoofd te leren. Hoog over betekent dit dat er voor de samenleving ook meer werk is rondom het internet waar weer andere kennis voor nodig is, zo leren de kinderen van nu relevante informatie om internet draaiende te houden.

Als ik weer mag uitwijken, stel je voor je maakt de periode mee waar water nog uit de put komt, de nieuwste innovatie is dan dat je waterleiding kan krijgen. je wordt daarmee afhankelijk van de waterleiding en het systeem er achter en zijn betrouwbaarheid. Wanneer het systeem goed werkt hoef je je kinderen niet meer te leren om water te putten en hoeven ze alleen maar de kraan open te draaien. de banen van puttenbouwers verdwijnen maar de samenleving groeit door en krijgt er een waterleidingsbedrijf bij wat weer nieuwe banen (en kennis) genereert.

is maar mijn mening, ik vond het een leuk gedachtenspeelsel
Ik denk dat wat we uit ons hoofd leren veranderd en daarom hoeft deze tool niet slecht te zijn.
Het oplossen van vergelijkingen is niet iets wat je uit je hoofd kunt leren maar vooral moet begrijpen, net als vrijwel alles in de wiskunde. Wanneer je alleen trucjes leert om toe te passen maar het achterliggende concept / idee niet begrijpt blijf je vastlopen en haal je nooit een hoger niveau.
Veel dingen uit je hoofd uit je hoofd doen kan ook voor fouten zorgen. Je denkt iets te weten maar je zit er naast. Dan is het handiger om het op te zoeken.

En v.w.b. rekenen: apparaten om mee te rekenen zijn zo alom aanwezig dat de noodzaak van het zelf kunnen doen steeds minder is. Het is veel belangrijker dat je in staat bent om te beoordelen of de input en output correct zijn.
Veel dingen uit je hoofd uit je hoofd doen kan ook voor fouten zorgen. Je denkt iets te weten maar je zit er naast. Dan is het handiger om het op te zoeken.
Iets op of nazoeken is natuurlijk wel wat anders dan het geautomatiseerd laten oplossen van een vraagstuk. Daar zit een groot verschil.
Het zal in de toekomst meer en meer belangrijk worden om te weten hoe én waar je bepaalde informatie kan vinden dan dat je problemen uit je hoofd kan oplossen. Je hebt natuurlijk basiskennis nodig die in de scholen/universiteiten wordt aangeleerd. Maar waarom zou je een zeer ingewikkelde formule uit het hoofd moeten kunnen oplossen indien daar een "app" voor bestaat die 1000x sneller en nauwkeuriger is. Je moet enkel die app/site/info weten te vinden op het www om er gebruik van te kunnen maken. Ik veronderstel dat jullie toch ook Word en Excel gebruiken om berekeningen en documenten te maken. Terwijl je dat ook uit je hoofd zou kunnen doen.
Je moet natuurlijk nog altijd het vraagstuk/situatie kunnen vertalen naar een formule
Niet helemaal met je oneens, maar ik heb zelf ook moeite met de meest eenvoudige rekensommen en ik stam nog van vóór de smartphonetijd. Het kan dus ook andere oorzaken hebben.
tja, en anders nemen ze wat in boeken staat aan voor waarheid...
Met het verschil dat op internet veel meer onzin is te vinden dan in goedgekeurde schoolboeken.
Zoals de godsdienst boeken... Er zijn zelfs al scholen waar men de evolutie theorie in twijfel gaat trekken.
Voor dat laatste bestaan ook al heel erg lang rekenmachines. Het aandeel mensen dat stopt met hoofdrekenen zal vermoedelijk niet zo heel drastisch toenemen door een app voor vergelijkingen.
Ik was van kinds af aan altijd al graag met cijfertjes bezig, en speelde (vanaf 1977 ofzo) graag met rekenmachines, en ook toen maakte men (in ieder geval mijn moeder) zich zorgen of dit wel goed was voor mijn ontwikkeling. Maar het is allemaal goedgekomen, hoofdrekenen gaat me prima af (ook in hexadecimaal en binair :) ), en volgens mij is dat juist dankzij die rekenmachines.
Voor meer geavanceerde wiskundige vergelijkingen zoals differentiaal vergelijkingen, kansrekening etc.
Kan beter https://www.wolframalpha.com/ gepleegd worden :-)
The Lenwoloppali Differential Equation Scanner _/-\o_

Edit: reactie op de verkeerde comment. Excuus. Deze was voor @wisselwerking bedoeld mbt The Big Bang Theory

[Reactie gewijzigd door Polydeukes op 12 augustus 2020 19:54]

Deze vernieuwingen zijn gericht op het helpen van kinderen met hun huiswerk en het leren en studeren vanuit huis te vergemakkelijken.
Helaas, ik hoopte al op oplossingen van sturm-liouville problemen en andere differentiaalvergelijkingen. :)
Als Google de vergelijkingen van de foto kan omzetten in tekst en het invoert in https://www.wolframalpha.com/ moet zelfs dat kunnen.

Maar een foto van 1 + 1 die vervolgens wordt opgelost tot 2 is natuurlijk ook interessant :+.
Zo'n formule kun je in de rekenmachine plakken.
Dat doet mij denken aan een aflevering van The big bang theory. Toen hadden ze een vergelijkbare app ontwikkeld.
The Lenwoloppali Differential Equation Scanner _/-\o_
Deze vernieuwingen zijn gericht op het helpen van kinderen met hun huiswerk en het leren en studeren vanuit huis te vergemakkelijken.
Leuk! Doet me sterk denken aan de Microsoft Math Solver
Leuk! Doet me sterk denken aan de Microsoft Math Solver
En dat zal dan ook wel de reden zijn dat Google dit introduceert. Kinderen mogen natuurlijk niet gewend raken aan producten van een concurrent van Google. "Resistance is futile. You will be assimilated."
Zo’n app van Microsoft deed dat een paar jaar geleden met oa Sudoku’s, was wel grappig :)
Dit gecombineerd met Google Glass maakt straks je wiskunde examen een eitje ;)
Bij menig examen mag je al geen (al dan niet normaal) horloge om. Laat staan een flashy bril met camera's en een scherm.
Het is dus voor de examenkandidaten erg interessant dat Google binnenkort met ContactLens komt. Schijnt ergens in begin april 2021 aangekondigd te worden.

:+
Dan zullen wiskunde-examens worden aangepast zodat de dan benodigde kennis getoetst wordt. Vroeger (ik denk dan aan de tijd dat mijn vader (nu 80) op school zat, was hoofdrekenen en rekenen met de rekenlineaal een belangrijk deel van wiskunde, domweg omdat er niets anders was. Nu vinden we het heel normaal dat je het rekenwerk via een calculator of spreadsheet doet.

[Reactie gewijzigd door K-aroq op 12 augustus 2020 18:17]

Zeker! In een maatschappij waar "survival of the smartest" al langer de basis is om te overleven zou het zeker een meerwaarde zijn om, al op vroege leeftijd, het kaf van het koren te scheiden! Uitdelen die brillen, komt helemaal goed! 8)7 :+

[Reactie gewijzigd door junkchaser op 12 augustus 2020 15:57]

wiskunde was een stuk makkelijker geweest als dingen zoals wolfram alpha al bestond in the 90s :P
Ik denk het niet. Ik denk dat de vraagstukken dan gewoon een stuk complexer waren gemaakt. Net zoals we nu behoorlijk ingewikkelde berekeningen met een paar klikken kunnen doen, terwijl je daar vroeger een paar A4-tjes voor nodig had.
Niks inhoudelijks, maar dit stoort me: Het is "het filter". Dus "... krijgt filter DAT....".
- edit, meteen na mijn bericht was het al gewijzigd :)

[Reactie gewijzigd door jukman op 12 augustus 2020 15:40]

Filter kan zowel mannelijk als onzijdig zijn. Dus "de filter" en "filter die" is even goed als "het filter" en "filter dat". Zie https://www.vandale.nl/gr...kenis/filter#.XzPxqxMzYvM
Mooi allemaal hoor tegenwoordig. En op school vonden wij de TI grafische rekenmachine al machtig interessant met al die programmaatjes om formules op te lossen. Het mocht gebruikt worden, zelfs soms bij proefwerken, om tot een antwoord te komen. Maar de leraren waarschuwden al: zorg dat je zelf ook de materie erachter begrijpt, welke tussenstappen het allemaal vergt. Wat dat betreft lijkt deze nieuwe functionaliteit van Lens wel goed te zijn, het laat netjes de totstandkoming zien van het antwoord. Dan nog vergt het wel de juiste kennis om het echt te doorgronden, enkel klakkeloos overnemen brengt nog geen nieuwe wijsheid.
Kom je leuke programma's op schrijven die de formules oplossen met berekening, heb dat voor meerdere klasgenoten gedaan toendertijd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee