Bedrijf voor reclameborden gaat locatiedata gebruiken voor gerichte advertenties
Clear Channel gaat voor zijn Europese reclameborden ‘locatiedata van derden’ gebruiken om reclames gericht te kunnen tonen aan doelgroepen. Het bedrijf combineert de data met een kaart van zijn reclameborden om zo te zien waar bepaalde doelgroepen zich vaak bevinden.
Digitaal wordt door deze technologie, die in Amerika al vier jaar wordt toegepast onder de naam Radar, niet alleen getraceerd hoeveel mensen er een reclamebord voorbij lopen, maar is via mobiele data ook meteen bekend wat voor mensen dat zijn. Adverteerders leren op die manier welke mensen hun reclame hebben bekeken.,,Hiermee kunnen we je bewegingen naar een winkel volgen. We kunnen zien wat je koopt,” zegt directeur William Eccleshare tegen de Financial Times. ,,En ja, we kunnen zien wat je ‘s avonds kijkt als je die dag langs een reclame voor een Netflixserie bent gelopen.” De ceo benadrukt wel dat de data ‘zeer goed geanonimiseerd’ zijn.
Volgens Clear Channel voldoet Radar inmiddels aan alle Europese regels.
Zelf geen data verzamelen
Het bedrijf zegt zelf geen data te verzamelen, maar samen te werken met externe partijen zoals mobiele providers. In de VS werkt Clear Channel samen met AT&T. Een woordvoerder van de Nederlandse tak zegt tegen het ANP dat het mogelijk kan worden om consumenten te “segmenteren”, waarbij reclame wordt toegespitst op de interesses en het gedrag van een persoon. Wie niet gevolgd wil worden, kan zich volgens de woordvoerder bij zijn provider afmelden.
In een nadere toelichting schrijft het bedrijf dat Radar vooral een planningsmiddel is voor adverteerders. De advertentieborden van Clear Channel worden op een kaart getoond, waarna er een laag overheen gelegd kan worden met mobiele data over de doelgroep. Zo kan bijvoorbeeld worden bepaald welk billboard het meest geschikt is om 18- tot 34-jarigen te bereiken die kleding kopen bij grote ketens, of waar ouders te vinden zijn die recent een supermarkt hebben bezocht. De billboards bevatten zelf geen volgtechnologie, waardoor Radar ook werkt met analoge papieren posters.
Nederland pas later
De technologie wordt in september eerst toegepast in Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Enkele maanden later zal Zweden volgen. Volgens de woordvoerder zal Nederland ‘pas later in het traject’ aanhaken, naar verwachting eind 2021. Clear Channel heeft naar eigen zeggen 14.137 reclameborden in 294 Nederlandse gemeenten staan. Die zijn overigens lang niet allemaal digitaal. In ieder geval in Utrecht en Eindhoven staan elektronische borden van het bedrijf.
In 2017 ontstond er nog ophef om de billboards van concurrent Exterion. Die bevatten een camera die in de gaten hield hoe lang een advertentie bekeken werd. Bovendien werden geslacht, geschatte leeftijd en zelfs iemands emotie geanalyseerd. Na ontstane ophef werden de camera’s uitgeschakeld. De Autoriteit Persoonsgegevens oordeelde destijds dat hiervoor toestemming van voorbijgangers nodig was.
Update 12/08
Clear Channel laat in een reactie weten dat de reclameborden zelf geen vorm van tracking bevatten, maar dat het Radar-platform gebruikt wordt om te kijken waar mensen uit bepaalde leeftijdsgroepen zich vaak bevinden. Zo kan het bedrijf doelgroepgericht reclames aanbieden via de digitale borden. Het Radar-softwareplatform maakt gebruik van anonieme locatiegegevens die verkregen zijn via derde partijen, zegt Clear Channel. Waar dat vandaan komt is onduidelijk. Dit stond foutief in dit artikel. Het artikel is hierop aangepast.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Hoe AI de grote verkiezingen zal manipuleren: ‘Dit gaat over de bescherming van onze democratie’
-
PREMIUM
Smartwatch kan straks levens redden, maar vintage horloges leveren tonnen op
Smartwatches kunnen ons binnen afzienbare tijd zelfs waarschuwen voor een hartstilstand. De evolutie van het aloude horloge is compleet. Of niet? ,,Ze raken als enige aan de emotie.’’ -
Jort Kelder wint hoger beroep over nepadvertenties op Google
Jort Kelder heeft na bijna vier jaar zijn rechtszaak tegen Google gewonnen. Het gerechtshof in Amsterdam oordeelde dinsdag dat het bedrijf in 2020 te weinig heeft gedaan om malafide advertenties met de beeltenis van Kelder te weren. Het gaat om advertenties die leidden naar websites van bitcoinfraudeurs. -
PREMIUM
Apple-bril van 3500 euro veel beter dan goedkopere concurrent: ‘Waanzinnig mooi beeld’
De Apple Vision Pro-bril moet volgens topman Tim Cook de wereld veranderen zoals de computer de wereld veranderde. Techverslaggever Bastiaan Vroegop kon de gadget van 3500 euro alvast uitproberen. Het beeld is waanzinnig mooi, merkte hij. Maar na een tijdje begon hij die extra 600 gram extra op zijn neus wel te voelen. -
Sociaal netwerk Reddit bij beursgang 6,4 miljard dollar waard
Reddit heeft bevestigd dat aandelen van het socialemediaplatform voor 34 dollar per stuk naar de beurs in New York gaan. Dat is de bovenkant van een eerdere bandbreedte die het bedrijf afgaf. Daarmee krijgt Reddit een beurswaarde van zo’n 6,4 miljard dollar (bijna 5,9 miljard euro).
-
Elon Musk meldt doorbraak met hersenchip: computermuis besturen met je gedachten
-
-
-
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’
Het is weer zover: sinds 1 maart kun je de aangifte inkomstenbelasting doen over het jaar 2023. Wij helpen je op weg bij je belastingaangifte. Vandaag: welke inkomsten moet je opgeven? -
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’
Het lijkt wel alsof we steeds zieker worden. Bijna zestig procent van de Nederlanders kampt met een chronische aandoening. Toch is er ook goed nieuws: steeds meer aandoeningen zijn beter te behandelen of zelfs te voorkomen. Daarnaast is er ook veel wat we zelf kunnen doen om het risico op ernstige ziektes te verkleinen. Een huisarts, kankeronderzoeker en immunoloog over hoe reëel het is om angstig te zijn.
-
Apple krijgt megaboete van EU vanwege machtsmisbruik op streamingmarkt
-
PREMIUM
Elk jaar 16 miljard euro aan crimineel geld witgewassen: dit kunnen banken doen
Banken steken jaarlijks 1,4 miljard euro in de aanpak van witwassen, maar toch lukt het ze bij lange na niet om alle criminele miljarden op te sporen. De hoop is dat, met behulp van lerende computersystemen, het risico op witwaspraktijken beter valt in te schatten. Maar de boeven leren ook bij, waarschuwt een expert. Dus mogen banken er best nog een tandje bijzetten. ,,Het juiste gebruik van kunstmatige intelligentie kan de financiële sector jaarlijks miljoenen besparen.” -
-
eigen tuin eerst
Met deze vergeten planten kun je ook zonder tuin tuinieren