RTL Nieuws RTL.nl

Let op, binnenkort verhuist RTL Nieuws naar RTL.nl

Al onze nieuwsberichten en video’s vind je straks op RTL.nl.

Neem alvast een kijkje

Ga naar de inhoud
Tech

Digitale reclameborden gaan locatietracking inzetten

De digitale reclameborden van Clear Channel gaan in Europa binnenkort locatiegegevens gebruiken om specifiekere advertenties te tonen.

Dat heeft het bedrijf deze week bekendgemaakt. De locatiegebonden advertenties worden eerst getest in het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Zweden, waarna ze in de komende twee jaar geleidelijk in andere Europese landen worden ingezet. Het bedrijf is ook in Nederland actief.

Clear Channel gaat locatiegegevens van andere bedrijven inkopen om te zien wat voor mensen er in de buurt van bepaalde reclamezuilen komen. Is een locatie populair onder jongeren, dan worden daar advertenties voor deze groep getoond. De gegevens in kwestie zouden worden geanonimiseerd, zodat persoonsgerichte informatie niet af te leiden is.

Privacy

Van locatietracking door de reclameborden zelf lijkt nog geen sprake te zijn. Dat is ook lastig zonder de Europese privacyregels te overtreden: de digitale borden mogen niet zomaar de locatie van passanten vastleggen zonder vooraf expliciet toestemming te vragen.

In 2017 werden honderd reclameborden van Exterion Media in Nederland nog voorzien van camera's, om te zien hoe lang mensen naar een advertentie keken en hoeveel mensen passeerden. Die borden stonden onder andere bij NS-stations. Het leidde tot privacyklachten van reizigers, waarna de camera's alsnog werden uitgeschakeld.

De
Lees ook:
De corona-app: hoe het werkt, en hoe het met je privacy zit
Bright blok

Bright is verhuisd naar Bright.nl

Nieuwe artikelen van Bright zijn voortaan te vinden op Bright.nl.

Kijk ook onze video's op YouTube.

En luister onze podcast.