Samsung Galaxy Note 20 Ultra heeft ultrawidebandchip van NXP

De Samsung Galaxy Note 20 Ultra is de eerste Android-smartphone met een uwb-chip en die is afkomstig van het Nederlandse NXP. Samsung wil de chip inzetten voor Nearby Share en om gebruikers met hun telefoon deuren van auto's of een huis te laten openen.

Samsung Galaxy Note20 Ultra 5G 256GB ZwartDe ultrawidebandchip gebruikt radiotechnologie en maakt zeer nauwkeurige locatiebepaling mogelijk, met 'ruimtelijk inzicht'. Apple integreerde soortgelijke techniek al in zijn iPhone 11-serie met de U1-chip, die de fabrikant zelf maakt. De uwb-chip van NXP zit alleen in de Galaxy Note 20 Ultra en niet in de reguliere Note 20. Andere Android-smartphones met ultrawideband zijn er nog niet.

Samsung toont in een eigen promofilmpje dat het de ultrawidebandtechniek gaat inzetten voor de Nearby Share-functie van Google. In de toekomst moet het ook mogelijk worden om deuren van bijvoorbeeld auto's of een huis te openen met de draadloze techniek. Daarvoor moet in het slot ook een uwb-chip zitten. BMW gaat in 2021 zijn modellen uit de 5-serie voorzien van die techniek, voor samenwerking met Apples CarKey-systeem. Samsung heeft nog geen samenwerkingen met autofabrikanten aangekondigd.

De chip die Samsung gebruikt is de NXP SR100T, die wordt door de fabrikant aangeduid als secure fine ranging chipset en combineert nfc met ultrawindebandtechnologie en een secure element. De uwb-chipset werkt op 6 tot 9GHz met 500MHz bandbreedte per kanaal. Volgens NXP levert de chip een zeer hoge nauwkeurigheid. Als er geen zicht is tussen de sensoren kan de locatie tot op ongeveer 10 centimeter nauwkeurig bepaald worden. Met line of sight kan ook de hoek van het verbonden object tot op zo'n 3 graden nauwkeurig worden bepaald.

Zowel Samsung als NXP zijn medeoprichters van het FiRa Consortium, dat vorig jaar is opgericht om de ontwikkeling en interoperabiliteit van de ultrawidebandtechniek te promoten. Tot dusver hebben andere fabrikanten van Android-smartphones nog geen toestellen met uwb-chip aangekondigd.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

12-08-2020 • 10:11

30 Linkedin Whatsapp

Reacties (30)

30
29
13
1
0
12
Wijzig sortering
Dit zat er natuurlijk al lang aan te komen. Persoonlijk denk ik dat dit zeker wat gebruiksgemak kan leveren. Nu nog maar zien hoe veilig het is.

(Je wilt natuurlijk niet dat je auto gestolen kan worden omdat iemand het voor elkaar krijgt om je chip te spoofen oid)

[Reactie gewijzigd door Byron010 op 12 augustus 2020 10:19]

Het spoofen van een signaal kan natuurlijk alleen als je het signaal te pakken weet te krijgen. 1 van de voordelen van UWB is dat de delay tussen de ontvanger en zender zo klein is dat iedere obstructie of interferentie opgemerkt wordt. Zodra iemand dus je signaal probeert te kopiëren zal de auto dit merken en niet open gaan. "With ultra-wideband, any attempt to intercept the car’s communications delays the return signal from the key fob, and that stops the car from unlocking." https://www.electronicdes...a-with-ultrawideband-chip
Wat je schrijft over interceptie van radio signalen, dat klopt niet. Dat je door de ultra-korte vertraging zou kunnen vaststellen of iemand anders je signaal ook opvangt, bedoel ik. Dat zou alleen mogelijk zijn als je het hebt over het opvangen van een radiosignaal om het VERVOLGENS weer door te sturen, iets dat bekend is de vorm van de hackerstruc om bancaire transacties weg te sluizen (Man in the Middle attack) maar dat niet met radiosignalen wordt gedaan (en ook niet technisch mogelijk is op die manier: je kunt het originele radiosignaal tenslotte niet uitschakelen, dus kun je ook geen kopie van het originele signaal met een lichte vertraging over dezelfde frequentie sturen, dat wordt een zooitje van signalen over elkaar heen). Je kunt dit gemakkelijk begrijpen als je je de werking van een ander soort radiozender voorstelt: als een fm-zender actief is, kan je óók niet aan de hand van het uitgangssignaal (of op de origineel bedoelde òf alternatieve plaatsen waar je ontvangst hebt) vaststellen door hoeveel andere radio's 'bij mensen thuis' het signaal daadwerkelijk wordt opgepikt/ontvangen. De belangrijkste aspecten bij toegangsbeveiliging zijn vergelijkbaar met wat bijvoorbeeld bancaire transacties veilig maakt: de uniciteit van de code die verzonden wordt. Je kunt meestal niet (en bij radiogolven helemaal nooit) voorkomen dat deze ook door anderen kunnen worden opgevangen. Máár je kunt er wél voor zorgen dat de opgevangen sleutel gewoon geen tweede keer te gebruiken is. Een fors rijtje unieke sleutels die allemaal in een bepaalde volgorde maar één keer gebruikt worden zou volstaan. En met uniek bedoel ik hier natuurlijk dat ieder zender/ontvanger duo (in praktijk, iedere auto, iedere garagedeur) zijn eigen rijtje getallen krijgt daarvoor, op basis van toeval gegenereerd, en dus niet te voorspellen. Om dat voor elkaar te krijgen is natuurlijk wel aan beide zijden de electronica nodig waar die reeks getallen in zit ingebakken, en die electronica moet ook in staat zijn zijn geheimen voor de buitenwereld te bewaren. Net zoals het met de chip op je bankpas is, of die in het apparaatje dat je van je bank krijgt om transacties te ondertekenen. Bij die applicaties wordt ook gewerkt met onvoorspelbaarheid en uniciteit als basis. Overigens, in plaats van een forse reeks unieke getallen die vast staan, wat alleen makkelijk uitvoerbaar zou zijn met de bijgeleverde sleutels van de auto of garagedeur maar moeilijker met een smartphone, zou natuurlijk gebruik kunnen worden gemaakt van het soort versleuteltechnieken die voor encryptie gebruikt worden - of misschien een variant daarop.

[Reactie gewijzigd door hymnhums op 12 augustus 2020 14:10]

Je chip spoofen is natuurlijk maar het halve werk, je hebt dan ook de encryptiesleutel nodig die het bericht naar de auto versleuteld wat de auto dan weer kan decrypten en om kan zetten in een actie (unlocken of starten bijv.).

En als elke telefoon dan een sleutel heeft, die combineert met de hardware_id, dan heb je dus al mijn sleutel nodig en mijn hardware_id. Lijkt mij veilig zat, het is niet dat auto's nu niet prima open te breken zijn of te misleiden.

Laatst nog een foto gezien waar een vrij nieuwe BMW precies boven de middenspiegel was geopend (daar zit het alarm denk ik dan?) en daarna de rest van binnen was gestript. Total loss verklaard en er is geen alarm afgegaan. Dan heb ik liever dat mijn auto er helemaal niet meer staat, dan dat ik een compleet vernielde auto op het pad zie staan (ik laat toch geen persoonlijke/boeiende spullen in mijn auto liggen, mijn auto is een keer open gebroken voor een radio die voor hun misschien net 50 euro waard was, koste mij 300+ euro om te laten fixen en nog een nieuwe radio kopen).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 augustus 2020 10:35]

Watchdogs geeft een goed voorbeeld lijkt me.

Dus zo veilig is het allemaal niet.
Ik vind dit behoorlijk naïef om een spel waarin hacken centraal staat en verheerlijkt wordt te vergelijken met de echte wereld met use-cases waarin fabrikanten helemaal stuk gemaakt kunnen worden door schade-claims wanneer blijkt dat alles zo maar te hacken valt.
Geloof het of niet, maar het kan gewoon nfc spoofing bijvoorbeeld, of ander soort CC spoofing met of zonder kaart lezer. Het kan allemaal. En wanneer men meer en meer dit soort functies toepassen des te meer en meer er mensen gaan investeren in spoofing hardware en software.

Als spoofer, hacker zodra je bijvoorbeeld man-in-the-middle bent, en je bent binnen bij de auto.
Kan je als het ware de auto zo aanpassen dat het geen GPS meer uitzend, of niet meer traceerbaar is.
Waardoor het voor de fabrikant moeilijk te achterhalen is waar die is.

Enige voordeel zou je kunnen zeggen dat aan de hand van kenteken tracking, dus moet de spoofer, hacker ook fysiek het mogelijk maken dat de kenteken past bij de auto. Zo niet dan wordt het echt moeilijk terug vinden.
Geloof het of niet, maar het kan gewoon nfc spoofing bijvoorbeeld, of ander soort CC spoofing met of zonder kaart lezer. Het kan allemaal.
Doordat de goedkoopste beveiliging wordt gekozen door sommige ja. Soms uit fout gebruik van technologie / verkeerde kostenbesparing, soms omdat een beetje beveiliging goed genoeg is. NFC kopieren van bijvoorbeeld pasjes die gebruikt worden voor printers bij instellingen kan omdat (iig in het verleden) vaak het alleen beveiligd was door de UID van een NFC chip uit te lezen, die zo gekopieerd kan worden. En als het enige doel is de studenten 5 cent per printje te laten betalen, dan zal de fraude daarmee wel meevallen.

De andere kant van het verhaal zijn de NFC chips die in pinpassen en paspoorten zitten. Ik zal niet claimen dat ze onkraakbaar zijn. Maar dat is zeker niet iets wat je even kopieert met je aliexpress spullen.
Nieuwere keyless entry systemen meten de afstand tussen de sleutel en auto op een betere manier dan enkel signaalsterkte. Bijvoorbeeld deze UWB variant, maar ook andere sleutels doen dat nu. Daar mee is MITM een heel stuk moeilijker en zal het je zeker wel opvallen als iemand binnen één meter van jou (zoals hier in de tekst staat kan de afstand binnen 10 cm bepaald worden) opeens in jouw auto stapt...
Heeft pas echt zin als andere devices die chip ook hebben.
Sharen heeft alleen zin als het een standaard is en als je mensen tegenkomt die dat ook hebben.
Kans dat je iemand tegenkomt met een Note20ultra is niet zo heel groot.
En ja, het moet groeien en zal in andere devices komen maar in het begin alleen in de ultra premium devices (Note20 van 1000 euro heeft hem al niet) dus het zal niet snel gaan qua inktvlek.
Hetzelfde geld voor het openen van auto’s en garages, een doelgroep die extreem is.

Ik zie het meer als een gimmick,
Het duurt nog jaren voordat een grote hoeveelheid autos dit ondersteunen. Tegen die tijd is UWB algemeen in iedere smartphone.
Ja, dus op dit moment heb je er vrijwel niks aan.
Beetje zinloos argument. Toen USB uitkwam noemde mensen het spottend "useless serial bus" omdat er vrijwel geen apparatuur voor was. Nu kunnen we USB niet meer wegdenken.

Niet alles wat ontwikkeld wordt, heeft op dag 1 massale adoptie.
Als het zo belangrijk is waarom zit hij dan niet op de Note20 ?
Wat heeft het voor zin als je praat over een standaard als hij niet op alle apparaten geplaatst wordt die je vanaf dat moment released ?
Natuurlijk moet je ergens beginnen maar het is dan ook handig als die standaard ook elders te vinden is zodat je er wat mee kan.
Beetje hetzelfde als 5G chipset 2 jaar geleden. Compleet zinloos en nu begint het een beetje te komen en dan moet je hopen dat je de juiste band hebt want ook daar zit verschil in.
Omdat er ontwikkelingskosten gemaakt zijn die terugverdiend moeten worden. Daarom komt deze als eerste op de high end toestellen omdat daar het meeste marge op gemaakt wordt.
Ja, en die worden juist het minst verkocht, zeker met de huidige 1300+ euro prijzen.
Je snapt het concept marge toch wel?
Jazeker maar heb je die marge niet op een 1000 euro Note 20 ???
Slaat nergens op. Laten we niet net doen alsof dat een budget toestel is.
BMW gaat in 2021 zijn modellen uit de 5-serie voorzien van die techniek, voor samenwerking met Apples CarKey-systeem. Samsung heeft nog geen samenwerkingen met autofabrikanten aangekondigd.
Samsung heeft o.a. met Mercedes en BMW al een samenwerking voor digitale auto sleutels. Deze waren al beschikbaar voordat Apple met de aankondiging kwam.
https://youtu.be/9AD7dPts4n0

[Reactie gewijzigd door CyberJohn op 12 augustus 2020 11:28]

Dat zijn echter NFC sleutels. Werkt ook, maar je moet ze tegen je deur houden. Dit is met UWB, waardoor je keyless entry kan (/zou moeten kunnen) ondersteunen.
Dat klopt, ik haakte vooral in dat Samsung nog geen samenwerkingen met auto-makers zou hebben.
Samsung werkt al jaren nauw samen met Audi die haar Exyonos Auto processor gebruikt
https://news.samsung.com/...-toekomstige-modellen-aan

Met BMW heeft Samsung ook al een jaren lange samenwerking en die gaat steeds verder.
https://www.gizmochina.co...ble-electric-suv-by-2021/

In 2016 had Samsung een samenwerking met Mercedes waarbij je met je Galaxy de Mercedes kon openen.
https://news.samsung.com/...-key-solution-at-ifa-2016

Samsung gaat nauw samenwerken met Kia en Hyuandai
http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20200721000815

Tot slot. Samsung heeft 2 of 3 jaar geleden Harman Kardon Industries overgenomen waarin ook Harman Automotive zit. Hiermee krijgt Samsung een enorme voet in de automotive industrie omdat Harman zo'n 25 automerken als klant heeft.

Zie https://www.harman.com/automotive-partners

Kortom Samsung zit metersdiep in de Automotive industrie. Oneindig veel meer dan welke concurrent dan ook.
Ze hebben niet voor niets een aparte tak binnen Samsung speciaal voor de automotive industrie
https://www.samsung.com/s.../applications/automotive/
Het is mooi dat dit mogelijk is bij de nieuwe Note 20. Vraag mij alleen af hoe veilig de techniek is?
Ik vraag me vooral af voor welke markt?

Het is een leuke gimmik, maar mijn auto is uit 2018 en heeft gewoon nog een ouderwetse "sleutel" (met afstandsbedienig).

Ik vond die IR blaster die er een tijdje op zat handiger dan dit.
Tja mensen hebben een sleutel voor hun auto en/of huis.
Deze functie is wel leuk en aardig maar als je altijd je sleutels bij je hebt is dit een onnodige luxe waar bovendien een dikke prijskaartje aan hangt.
Allemaal totale flauwekul en een bron voor ellende met falende elektronica door kou, vocht, hitte en schokken. Om maar wat te noemen. En leuk als je batterij van je smartphone van 1200 euro weer eens leeg is dankzij het 7 inch scherm. Wat is er in hemelsnaam mis met een sleutel met transponder ( al genoeg, ik weet het).
Zou het zo fijn vinden als Nuki sloten daarmee open zouden gaan. Desnoods met apart device dat verbonden is met het slot via Bluetooth. Dan heb ik geen nieuwe Nuki nodig.
Nu heb je een Bluetooth dingetje, maar dat is dan weer extra aan je sleutelbos.

Deze bejaarde heeft de note20 ultra al besteld...
Maar tja. Anderen zijn aan de coke.
Samsung verkeert in vergelijking met welke concurrent dan ook in de unieke positie dat ze een enorm eco-systeem hebben waarbij ze in elk apparaat zelf zo'n UWB chip kunnen inbouwen. Niet alleen smartphones, tablets, computers, laptop en wearables maar ook home appliances, airco's, maar ook smart home apparaten en niet te vergeten hun grote voet in de automotive industrie met het overgenomen Harman Automotive.

Android Central heeft hier een interessant artikel over geschreven.

The Note 20 can make Ultra Wideband mainstream because it's attached to a whole Galaxy of other products. UWB really only matters when there are other products that use it. That's where Samsung has the advantage.
https://www.androidcentra...ole-galaxy-other-products

[Reactie gewijzigd door Kristijaan op 12 augustus 2020 18:44]

Samsung verkeert in vergelijking met welke concurrent dan ook in de unieke positie dat ze een enorm eco-systeem hebben waarbij ze in elk apparaat zelf zo'n UWB chip kunnen inbouwen
Klopt in principe, maar als je ziet dat ze nu enkel in het ubertopmodel van één type smartphone deze UWB functionaliteit inbouwen, dan helpt dat niet echt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee