GoldenEye-remaster op Unreal Engine 4-basis mag geen James Bond meer gebruiken

GoldenEye 25, de remaster van de campagne van GoldenEye 007 voor de Nintendo 64, komt er niet. De makers hebben een cease-and-desist-brief ontvangen en mogen de merknaam van James Bond niet gebruiken. De makers gaan met de nodige aanpassingen wel door met het project.

Het originele Twitter-account van het project is inmiddels opgeheven. Vlak voor het opheffen gaven de makers daar nog aan dat ze vriendelijk verzocht zijn om de ontwikkeling van GoldenEye 25 te staken, schrijft Eurogamer. Dat verzoek was afkomstig van de rechthebbende, MGM/Danjaq. De makers zeggen dat ze altijd al wisten dat dit zou kunnen gebeuren. Ze geven aan te zullen voldoen aan het verzoek en danken alle betrokkenen voor hun blijvende steun.

Op een nieuw account genaamd Spies Don't Die lichten de ontwikkelaars toe dat ze niet langer de naam GoldenEye of James Bond-personages mochten gebruiken. Ze gaan echter niet bij de pakken neerzitten: "We nemen wat we gemaakt hebben en creëren een originele game." De makers geven aan dit te betreuren, maar ze zien ook positieve kanten, zoals het feit dat ze op Steam aanwezig kunnen zijn en ports voor de consoles mogelijk zijn.

"We kunnen geen Bond-game maken, maar we kunnen nog wel een geweldige game maken met alle geliefde aspecten van ons favoriete jaren '90-actieschietspel", aldus de ontwikkelaars. Bepaalde elementen zijn nog wel gewoon te gebruiken, zoals de gamecode, de wapens, delen van levels, geluidseffecten en een grote bibliotheek aan 3d-modellen en textures. De wapens krijgen waarschijnlijk hun echte of fictionele namen.

GoldenEye 25 was al een paar jaar in ontwikkeling. Het remaster van de singleplayercampagne is gemaakt op basis van de Unreal Engine 4, en had op augustus 2022 afgerond moeten zijn. Die releaseperiode was geen toeval: het originele GoldenEye 007 is dan 25 jaar oud.

Overigens zijn er meer vergelijkbare GoldenEye-projecten die nog wel lopen of al bestaan, zoals een mod van GoldenEye 007 in vr, die door Half-Life: Alyx mod-makers wordt ontwikkeld. Daarnaast is er GoldenEye Source, een remake van het multiplayergedeelte.

Door Joris Jansen

Redacteur

12-08-2020 • 10:23

106 Linkedin Whatsapp

Reacties (106)

106
106
43
4
0
42
Wijzig sortering
Dit is Bames Jond, de blonde agent met codenummer 700.

Onofficiële patch die het gewoon James Bond maakt door de community laten verspreiden buiten de officiële site/forums om, en geen haan meer die ernaar kraait.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 12 augustus 2020 10:45]

James Blunt.... af en toe zingt ie ook nog...
Die vind je wss op pornhub
"Onverschrokken, blonde lokken: Agent drie-keer-nul!"
Doet me denken aan een spelletje van vroeger: James Pond. Dat die game nooit door de mangel gehaald is destijds met alle verwijzingen naar James Bond.
Ander tijden...de game industrie werd nog bekeken als een hobby die toevallig wat geld op bracht, geen miljarden generator die het vandaag is. Pond nog veel gespeeld op mijn Amiga.
Die is nog her-uitgebracht op de Wii https://www.youtube.com/watch?v=pa1S2c2NZ0A :)

Amiga, heerlijke tijd was dat :) vond vaak de muziek van de cracks/trainers het vetst
Nou als ik die Wiki goed lees, in 2003 een sequel en in 2013 nog een poging om iets van de grond te krijgen.
Doet me denken aan een spelletje van vroeger: James Pond. Dat die game nooit door de mangel gehaald is destijds met alle verwijzingen naar James Bond.
De mooie escape is altijd dat parodieën wel toegestaan zijn in de wetgeving die daarover gaat. Ze hebben het heus wel eens geprobeerd, maar voor zover ik weet heeft nog nooit iemand een parodie met succes aangeklaagd. :)
https://www.iusmentis.com/auteursrecht/parodie/

Staan enkele voorbeelden in. Sowieso is deze wet doelbewust vaag gehouden dus daar kan je echt niet van uit gaan.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 13 augustus 2020 01:16]

Was dat een serieuze imitatie of viel dat onder parodie/satire?
Want dat laatste is gewoon legaal voor zo ver ik weet.

[Reactie gewijzigd door WORPspeed op 12 augustus 2020 15:15]

Satire kan gezien worden als smaad. Gewoon legaal is het zeker niet. Parodie kan een verdediging zijn bij een rechtzaak maar het is enorm complex.
The main character is a freaking fish! A pond is een vijvertje... De naam is idd wel erg like like.

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 12 augustus 2020 18:57]

Ik zag deze vandaag bij de Action liggen. Alleen dan de Nintendo Switch variant :9~
Dat is inderdaad de Davilex-oplossing.
Ik wilde het net zeggen: Bames Jond in z'n Alpen Martin. Met zijn favoriete pistool, de Walker PPK, gaat hij de strijd aan met o.a. Teeth, GoldPinkie en Generaal Oorlof. En laten we z'n permit to kill niet vergeten.

[Reactie gewijzigd door nst6ldr op 12 augustus 2020 10:53]

Ik hoop dat hij uit de klauwen van SPEKTRAL weet te blijven! Die Blaufelt is 'n gevaarlijke knakker!
Of Bames Nond, en dan de auto vervangen met een Bondulance.
:')

"Do you expect me to die?" -"Nooo mister Jond, I expect you to talk!"

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 24417 op 12 augustus 2020 10:57]

Zouden we er niet een Agent327 "variant" van kunnen maken?
Ooooh ja!! Briljant! Waar kan ik pre-orderen? :P
Heb me met dat spel toch wel geamuseerd!
Ik bedoel ook dat ze dan wéér een claim kunnen verwachten. :) Het spel was zeker leuk ja.
Een patch die het weer James Bond maakt druist nog steeds in tegen de rechten. Zolang het een parodie is mag het. Anders moet je toch eerst met de rechthebbende om tafel.
Als ze de maker van de patch kunnen achterhalen natuurlijk, maar ik zou niet in zijn/haar schoenen willen staan als dit een wijdverbreid succes wordt.
Stel, je maakt het heel makkelijk: in de map van het exe-bestand van het spel zit een ini-bestand met alle in het spel gebruikte namen. Er staat bijvoorbeeld "Hero = John Smith, Secretary = Miss Apple", enz. Dan hoef je niet eens zelf een patch te verspreiden: iemand anders kan gewoon een ini-bestandje maken met de juiste namen en dit online zetten voor iedereen.
Precies wat ik ook dacht!! En hij werkt voor IM-6....
SilverNose 700 - Bames Jond - License to end lives :+
G0ld3nAi, James Front, Agent 47.
Waarom dan niet James Blond :+ :+ :+
MGM heeft zowiezo hele rare licensing regels. Zo heb ik als vrijwilliger bij een lokale radio zender een keer onze Buma licenties moeten uitzoeken.
Het komt er op neer dat je zo'n 99.9% van de muziek gewoon mag uitzenden, maar daar zijn dan weer uitzonderingen op. (Meestal bepaalde bands die niet bij de buma zijn aangesloten).
Maar op die uitzonderingen zitten weer uitzonderingen, zoals MGM:

"The James Bond theme can be used but not closely prior or after the release of a new Bond movie, due to sponsoring contracts for said movie"

Dus: Het mag wel, maar het mag ook niet. Lekker vaag allemaal. Ik kan me voorstellen dat de makers van de remaster het ook allemaal niet meer begrijpen.
Stel je voor dat zo'n regel in het spel ingebouwd moet worden, dat je spel een ander liedje speelt als een nieuwe bond film uit komt...
Het is niet zo gek dat dit gebeurt, toch? Hier wordt gewoon eigendom beschermd.

Wat ik alleen niet zo goed begrijp in dit geval, en soort gelijke gevallen, is dat de partij achter de 'cease-and-desist' hier toch heel makkelijk een slaatje uit kan slaan? Er ligt een product op tafel, wat bijna klaar is, waar met veel passie aan gewerkt is en wat enorm positieve feedback krijgt uit de community / van de doelgroep. Ik zou zeggen: sluit een deal met de partij die het product maakt, laat ze het afmaken en breng het zelf uit; 'The remaster you've all been waiting for!' Win-win. :)

Wie beheert de James Bond-gamerechten? Nog steeds EA of is dat ook MGM? Gemiste kans, me dunkt.
Daarnaast heeft momenteel niemand de game rechten voor James bond. Activision was de laatste en die heeft aangegeven dat ze geen gelicenceerde games meer gaan uitbrengen:

https://www.slashgear.com...-licensed-games-20270334/

Niemand heeft de rechten nog opgepakt destijds, Teltalle had plannen, maar die zijn inmiddels failliet. Zou leuk zijn als een rocksteady een James bond game gaat maken. Iemand die er ook echt wat van kan maken.
Rare zou gewoon de rechten moeten krijgen waarna ze GoldenEye eindelijk kunnen uitbrengen als remaster in hun Rare Replay Pack.

PerfectDark en andere N64 games zitten er in, enkel GoldenEye ontbreekt door de rechten kwestie.
Liever niet, Rare is van Microsoft en dan wordt het een exclusive. Liever de rechten bij een partij zodat iedereen er van kan genieten. En daarnaast is Rare niet meer wat het geweest is. Na de overname hebben de meeste medewerkers een eigen studio opgezet (Free Radical Design) en hebben ze timesplitters uitgebracht. Dit is na Haze failliet gegaan en veel zijn overgegaan naar Crytek UK. https://nl.wikipedia.org/wiki/Crytek_UK, maar die is ook inmiddels niet meer bestaand. De meeste zitten nu bij Deep silver Dambuster studios.

Dus of Rare daadwerkelijk een goede remaster neerzet is maar de vraag.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 12 augustus 2020 11:15]

Ja Rare is nu een compleet andere studio. Toen ze die rare banjo kazooie autootjesbouw game hadden uitgebracht en die pinata game was wel het dieptepunt. Echter leveren ze de laatste tijd best klasse werk af. Sea of Thieves zit erg goed in elkaar en is aardig populair.
Sea of thieves heb ik wel thuis liggen maar nog niet gespeeld. Die moet ik nog uitproberen ja, dat is weer een keer een game van Rare waarvan ik denk misschien is dit weer het oude niveau van de snes/n64.
Dat houdt vooral MGM niet tegen om gewoon heel hard 'cease and desist' te roepen tegen alles en iedereen wat gebruik maakt van hun merknamen.

Hebben ze bijvoorbeeld ook gedaan met een aantal games en mods gebaseerd op Stargate terwijl ze zelf geen plannen meer hebben om een Stargate game te ontwikkelen.
Mja, ik denk dat het ook iets met kwaliteitsstandaarden etc. te maken heeft. Ik kijk nu een willekeurig filmpje op Youtube (toegegeven een jaartje oud), maar dat ziet er grafisch en met bewegingen etc nou niet heel erg 2020 en verder uit zegmaar.

Dat is niet persé erg, het blijft een remaster van een oude N64 spel, maar snap eigenlijk wel dat de rechthebbende(n) daar niet direct op zit te wachten om de naam James Bond aan te koppelen.
kwaliteitsstandaarden zijn nooit echt een obstakel geweest voor film games :P (of AAA games de laatste tijd)
Anoniem: 24417
@Yonix12 augustus 2020 10:58
Idd, dit is meestal zo'n gevalletje van, de mensen die er over gaan zijn niet begaan met de franchise, maar met de juridische kant. En ze zijn vaak bang als ze niet 100% de controle ergens over hebben.
Idealiter wel ja.

Het probleem is een beetje dat als de kwaliteit van de remaster slecht blijkt, MGM er schade van heeft omdat mensen dan James Bond games gaan associeren met die kwaliteit. En dat willen ze voorkomen.

Of stel dat hij niet door de kwaliteitscontrole heen komt en MGM zegt; we brengen hem niet uit. Dan heeft degene die de remaster gebouwd heeft alle tijd geinvesteerd voor niks. MGM zelf is er natuurlijk ook tijd mee kwijtgeraakt.

Uiteindelijk draait het allemaal om risk management, helaas. Volgens mij is in de 'harde' zakenwereld dit soort samenwerkingen enkel mogelijk als de eigenaar van het merk zelf met het idee komt, of er in ieder geval echt voor open staat, want anders wordt het lastig de directie te overtuigen in de tijd die je realistisch gezien hebt om het te regelen.
Het is niet zo gek dat dit gebeurt, toch? Hier wordt gewoon eigendom beschermd.
Het is maar hoe je er naar kijkt. James Bond komt uit 1953 en de schrijver, Ian Flemming, is in de jaren 60 overleden. We zijn bijna 70 jaar verder en James Bond is deel van onze cultuur geworden. Iedereen weet wie James Bond is. Iedereen kent de muziek. Er zijn talloze werken die verwijzen naar James Bond of er op een of andere manier door zijn geinspireerd.

Bescherming geven aan recente films begrijp ik nog wel, maar James Bond als cultuereel fenomeen is veel groter gegroeid. Alle culturele verwijzingen zijn daar een deel van. Het werk is in mijn ogen daarom ook deel geworden van onze collectieve cultuur.

Dat is geen wild modern idee van mij, maar een van de kerngedachtes achter copyright-wetgeving: na een periode van bescherming worden werken collectief eigendom van de maatschappij zodat we er allemaal gebruik van kunnen maken. Daar zijn allerlei pragmatische redenen toe, zoals mensen stimuleren om nieuwe werken te maken, in plaats van alleen maar te profiteren van de oude hits.
Een andere reden is dat je wil dat mensen hun cultuur kunnen overdragen aan de volgende generatie. Opa moet z'n langspeelplaten en videobanden kunnen kopieren en/of digitaliseren om de cultuur aan z'n kleinkinderen door te geven, ook als die kinderen er op dat moment nog te jong voor zijn (smaak veranderd nu eenmaal met de leeftijd).

We moeten ook niet vergeten dat cultuur voor het allergrootste deel bestaat uit het nadoen en herhalen van wat anderen voor ons hebben gedaan. Zelfs de meest radicaal vernieuwende werken maken grotendeels gebruik van bestaande cultuur en technieken. Mozart heeft de piano niet uitgevonden. Onze belangrijkste culturele werken zoals De Illias, de Bijbel, de sprookjes van Grimm en Game of Thrones bestaan uit verhalen die generaties lang zijn herverteld en over de hele wereld verspreid zijn in talloze variaties.

Kopieren en nadoen is een essentieel onderdeel van ons mens zijn. Ons vermogen om kennis op te doen en over te dragen aan andere mensen zodat die niet verloren gaat is een van de pijlers van onze samenleving. Veel van de grote doorbraken in onze samenleving gaan over het vastleggen en overbrengen van informatie. Taal, het schrift, de boekdrukkunst, de telefoon, radio, televisie, internet. Al deze doorbraken zijn gebaseerd op het dupliceren en verspreiden van informatie.
We zitten nu helaas in een tijdperk waarin we techniek steeds meer gebruiken om de verspreiding van informatie tegen gaan en kopieren af te remmen. Volgens mij is dat heel slecht voor onze verdere ontwikkeling.
Nog 29 jaar wachten dus. Public domain van boeken uit 1923 werden vrijgegeven in 2019.

Dus 1953 in 2049.

Dankjewel Disney :(

[Reactie gewijzigd door Nimja op 12 augustus 2020 13:06]

Nog 29 jaar wachten dus. Public domain van boeken uit 1923 werden vrijgegeven in 2019.
Dan komen de eerste boeken beschikbaar.
Ik vraag me af hoeveel mensen op dit forum die gelezen hebben. (Ik wel, maar ik ben vast de uitzondering).

Over 30 jaar is er al weer een volgende generatie groot.
Waarschijnlijk zullen die de boeken nooit meer lezen (even afgezien van dat mensen steeds minder boeken lezen).

Op de films zullen we nog langer moeten wachten.

Een nog grotere vraag is wat er gaat gebeuren met de cultuur die we nu produceren? Die gaat rechtstreeks naar streaming sites waarbij de kijkers helemaal geen kopie hebben die ze kunnen bewaren. Na X jaar gaat de stekker uit het archief en heeft niemand het meer.
We gaan nooit oude videobanden vinden met Netflix series.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 12 augustus 2020 14:15]

Blijkbaar is het niet zo simpel en was er al een vergaande remaster in ontwikkeling door Nintendo en Microsoft. Van Wikipedia:
GoldenEye 007 has never been remastered due to legal issues involving the numerous licence holders with rights to the game and to the Bond intellectual property.[74] Nintendo of America president Reggie Fils-Aimé stated in 2006 that Nintendo was "exploring all the rights issues" involved in bringing the game to the Wii's Virtual Console,[75] while an Xbox Live Arcade remaster was in development at Rare for several months in 2008.[76] The remaster, which reportedly needed only two more months of development before it was finished, was cancelled because Nintendo and Microsoft, which acquired Rare in 2002, were unable to come to a licensing agreement
Ze moeten niet alleen met MGM/Danjaq praten, maar ook met Nintendo en Microsoft. Vaak met de nodige financiële analyses en advocaten. Als indie developer heb je die resources vaak niet en ze outsources zou bakken vol geld kosten.
Nou, om eerlijk te zeggen, ondanks dat ik het wel mooi vindt, het is absoluut niet op het niveau van wat wij tegenwoordig zouden verwachten van een AAA remaster. Dus ik kan me zeker voorstellen dat ze dit niet hebben opgepakt om als remaster uit te brengen, en wie weet, zijn ze zelf wel bezig met nog een remaster van het spel.
Waarom begin je niet eerst met een toestemming voordat je jaren werk in een remake steekt?
Omdat ze zeker wisten dat ze die toestemming nooit gingen krijgen. Door het gewoon Goldeneye te noemen staan ze nu met Spies Don't Die op de voorpagina van Tweakers, wat ze anders wellicht nooit gelukt was.
Aan de andere kant, wanneer de rechthebbende besluit tot een rechtzaak over te gaan kan het je enorm veel geld kosten. Dat schijnt ook regelmatig te gebeuren met fangames.
Geloof ik niet zoveel van, behalve als ze geld proberen te verdienen ermee.
Dat maakt voor de wet helemaal niks uit. Je maakt inbreuk op het handelsmerk (trademark), waar alleen al de suggestie dat het geassocieerd kan worden voldoende is. Als jij dan letterlijk de geregistreerde tekst, logo's of personages gebruikt dan is het vrij duidelijk.
Heb je een voorbeeld van waar het zo gelopen is? Want ik kan mij alleen C&D's herinneren.
Dit word vaak geoppert door Ryan Morrison, een advocaat die zich specialiseert in video games. https://www.reddit.com/us...till_ruin_your_life_free/
Hij was in ieder geval betrokken bij een rechtzaak omtrent 'Project M'.

Deze zaken worden vaak geheim gehouden.
No, you can't make a fan game. Yes, it's infringing. No, it doesn't matter others do it. [...] These companies are brutal about protecting their IP. The reason you never hear about it? All settlements come with an NDA that makes it so no one can write or talk about it.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 12 augustus 2020 15:25]

Aan de ene kant logisch dat je er dan niks van hoort, aan de andere kant ook makkelijk bangmakerij omdat je het nooit kan hard maken, behalve als misschien bepaalde aangekondigde mods zomaar verdwijnen en het opvalt.

Dan zou je denken dat degenen waar we wel over horen simpelweg te groot zijn geworden en het bad press zou zijn om gelijk met een rechtzaak te komen.
Soms is het gemakkelijker vergeving te vragen dan toestemming,.
Als je voor alles toestemming vraagt en je aan de regeltjes houdt, zou de helft nooit zijn uitgevonden.
Jason Bourne anders een leuke naam!
En jij denkt dat de rechthebbende op die naam niet gaan protesteren? :D
Anoniem: 24417
@KaiTak12 augustus 2020 10:59
Jameson Bournd!
Of gewoon JB. Kan dan van alles zijn: James Bond, Jason Bourne, Jack Bauer, Jack Black...
Over de rechten voor Bond worden al bijna 50 jaar rechtszaken gevoerd. Ian Fleming kreeg tijdens een van de eerste in 1963 een hartaanval en was kort nadat hij schikte dood aan een volgende. En dat er een Spectre film kwam was alleen mogelijk nadat de winnaar van die rechtszaak uit 1963 in 2006 overleden was, tot dat moment was er alleen maar haat en nijd tussen de verschillende partijen.
Wel toepasselijk nieuws dit, aangezien 12 Augustus ook de dag was dat Ian Fleming overleed in 1964.
Het is jammer, want GoldenEye op de N64 is tot op heden nog steeds één van de beste shooters ooit. Mooi verhaal, goede sfeer, lekkere gameplay, ...

Ze moeten dan zelf maar een opvolger maken voor de next-gen consoles, maar dat zal er niet inzitten waarschijnlijk.
Er was een remake voor de PS3/xbox360. de PS3 heeft zelfs move ondersteuning.
Kunnen ze niet gewoon stiekem een james pond sequel ervan maken.
Best jammer, project zag er goed uit.
Hier was ik vroeger altijd al zo'n fan van. Ik had zelf geen N64 maar een SEGA in die tijd. Dus altijd bij een vriendje thuis op de N64 :)

Top dat hier aan is gewerkt

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee