Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 wordt uitgesteld tot 2021

Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 wordt opnieuw uitgesteld. Het spel van ontwikkelaar Hardsuit Labs en uitgever Paradox Interactive had eigenlijk in het eerste kwartaal van dit jaar uit moeten komen, maar dat werd al niet gehaald en nu wordt een release voor 2021 genoemd.

De twee bedrijven achter Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 zeggen dat ze een moeilijke beslissing hebben moeten nemen en erkennen dat er meer tijd nodig is om de best mogelijke game af te leveren en te zorgen voor een waardige opvolger van de originele Bloodlines-game. Hardsuit Labs geeft aan dat een release in 2020 niet meer mogelijk is. De bedrijven zeggen dat ze in de komende maanden meer informatie geven over de nieuwe releaseperiode.

Dit uitstel naar 2021 is de tweede keer dat de release van Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 wordt opgeschoven. Aanvankelijk had de titel in het eerste kwartaal van dit jaar moeten verschijnen, maar in oktober vorig jaar gaf de ontwikkelaar al aan dat dat niet gehaald zou worden. Er werd toen geen nieuwe releaseperiode genoemd, maar de game zou nog wel in 2020 verschijnen, zo werd gezegd. Dat laatste is nu niet meer aan de orde. Wanneer de titel in 2021 zal verschijnen, hebben Hardsuit Labs en Paradox Interactive nog niet gezegd.

Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 is een rpg die in maart vorig jaar werd aangekondigd. Het originele spel kwam in 2004 uit en werd ontwikkeld door Troika Games en uitgegeven door Activision. Spelers kruipen in Bloodlines 2 in de huid van een vampier in Seattle ten tijde van een oorlog tussen rivaliserende clans. Spelers moeten door de straten op zoek gaan naar prooien en de protagonist moet een clan kiezen en allianties aangaan met de strijdende partijen. Het draait echter niet alleen om gevechten. Zo moeten spelers omgaan met politieke verhoudingen en reageert het verhaal op de keuzes van de speler. Ook moeten spelers voorkomen dat ze de Masquerade verbreken. Dat is de vampierwet die voorschrijft dat de vampiergemeenschap gescheiden blijft van de menselijke wereld.

Door Joris Jansen

Redacteur

12-08-2020 • 09:01

30 Linkedin Whatsapp

Reacties (30)

30
30
10
0
0
20
Wijzig sortering
Ik vind het eigenlijk niet zo'n probleem dat het uitgesteld wordt.
Er werd veel uitgegeven zonder goede gamebug checks en controle, dus ik begrijp dat ze een zo bugloos mogelijke game willen uitbrengen.
Ben al een lange tijd aan het wachten, maar ik hoop dat het het wachten waard is uiteindelijk :)
Vooral van die yearly releases, die moeten in november in de winkels liggen. Of er was een assasins creed, game had teveel bugs, maarja uitstellen zou betekenen dat ze directe concurrentie zouden krijgen van red dead redemption 2. Ik vind uitstel altijd jammer, maar als het nodig is is het nodig. Liever een betere game een paar maanden later.
Ik heb het idee dat games niet meer uitgesteld worden ivm bugs, maar meer omdat het management nog niet tevreden is over de content. Bijvoorbeeld als gevolg van beta testen.
Er is in mijn ogen geen garantie dat er minder bugs zitten in een game die later gereleased wordt. Misschien is het zelfs zo dat er meer bugs in zitten, omdat de grote contentwijzigingen afgeraffeld zijn ivm tijdsdruk.
Normaal komt Cyberpunk 2077 ook eind dit jaar uit, het zou dus ook deels tactisch kunnen zijn, wat ik trouwens ook niet eens erg zou vinden.
Ik ben eigenlijk op beide games aan het wachten.
Op beiden een pre-order ook gedaan, puur omdat het gewoon mijn 2 favoriete games zullen worden :)
Deel 1 was veel bekender en veel groter geweest als het niet een gigantische bug-puinhoop was (mijn volledig non-bias professionele mening ;) ). Gelukkig is de game door de community gefixt en zijn missende onderdelen zelfs aangevuld. Dit is zelfs als officiele patch beschikbaar bij GoG. Deel 1 is daarom ook zeker aan te raden.

Dat ze deze tijd nemen bij deel 2 vind ik daarom helemaal niet verkeerd. Toch vind ik het natuurlijk erg jammer, aangezien ik erg naar deze game uit kijk. Toch ook zorgwekkend dat ze blijkbaar in de eerste instantie een release gepland hadden die veel te optimistisch was. Hopelijk doen ze het gewoon meteen goed (genoeg) dit keer.
Dat heb je toch vaak bij games. Het grote verschil bij grote bedrijven is dat ze vaak meerdere games in de pipeline hebben en ze daardoor minder kunnen schuiven. Het nadeel bij kleine studio's is dan weer dat het geld op geraakt (zoals Troika Games).
Tsja het was natuurlijk wel een van de eerste games met de toen nog gloednieuwe source engine, dan kan je ze die bugs niet kwalijk nemen toch? Van wat ik lees hadden ze het niet makkelijk.

Wikipedia knip en plak:
Troika's 32-member team began development of Bloodlines in November 2001, as an indirect sequel to the previous year's Vampire: The Masquerade – Redemption. Troika used Valve's Source game engine, then in development, which was being used for Valve's own Half-Life 2. The game's production was turbulent, as the design's scope exceeded the available resources, and the team were left without a producer for nearly a year until Activision appointed David Mullich to the role, where he found designs and levels unfinished or abandoned. After three years in development with no end in sight and running over budget, Activision set a strict deadline for completion, and Bloodlines was released incomplete in November 2004.
Bron: https://en.wikipedia.org/...rade_%E2%80%93_Bloodlines

[Reactie gewijzigd door Armselig op 13 augustus 2020 01:09]

Ja, deel 1 was echt te gek qua sfeer en gameplay en helaas bijna niet speelbaar vanwege de bugs. Goed dat ze het uitstellen en hopelijk krijgen we een mooi afgewerkte game. Zou jammer zijn als ze dezelfde fouten maken als destijds.
Jammer maar helaas ;(. Ik ben wel een beetje huiverig dat het een buggy game gaat worden. Desondanks heb ik er nog steeds erg veel zin in, deel 1 was een pareltje!
Ik was ook super fan van deel 1 en kijk met smart uit naar dit deel.
Vind het ook helemaal niet erg dat ze er wat meer tijd voor nemen.. deel 1 was écht een bugfest.

Hoop overigens wel dat ze niet al te veel politieke boodschappen omtrent de huidige maatschappij erin hebben zitten, of als ze dat wel doen dat ze dat zo doen dat het 'neutraal' is.

Verhalende games vandaag de dag hebben nogal de neiging om een politieke boodschap te hebben, en als dat niet een neutrale is die aanzet tot zelf denken/oordelen maar juist een 'dít is goed, dát is fout' boodschap dan geef je daarmee de helft van je potentiële speler base een nare naasmaak mee. :)
Ik heb die keuzes eigenlijk nooit zo erg gevonden. In Mass Effect, in Fable, in diverse Star Wars-games, etc kom je ook voor good vs evil-keuzes te staan. Ik vind het juist wel interessant voer voor een tweede playthrough! Moet ik hier 3 kleine zielige huilende kindjes afslachten om het vampierras te beschermen? Bring it on! :P
Ja dat is dus wat ik bedoel.

Mass Effect deed het hele 'ambiguiteit' aspect van morele/subjectieve oordelen erg goed omdat het het vanuit een neutraal standpunt bracht en béiden kanten van de munt toelichtte en als optie stelde.

Stel je echter eens een Mass Effect voor waar elke renegade optie tot insta-death zou leidden.. dat zou het spel echt onacceptabel saai en dom gemaakt hebben.
Goeie beslissing. Liever een goeie game dan een vroege game.
En op die manier blijven ze uit het vaarwater van Cyberpunk 2077 :)
Poeh, jammer. maar snap het wel inderdaad. beter dat ze goed de tijd nemen en dat het een parel wordt. gelukkig komen er de komende tijd genoeg leuke games uit :)
Persoonlijk vind ik dit niet slecht. Binnenkort de nieuwe flight simulator, cyberpunk en Serious Sam 4. Dat er dan wat extra dev tijd in vampire kruipt kan het spel alleen maar ten goede komen.

Ik kan mij trouwens ook herinneren dat bugs in deel 1 ervoor gezorgd heeft dat het niet de titel was die het had moeten zijn, ik kan mij voorstellen dat ze dit nu koste wat het kost willen vermijden.
en de competitie van half-life 2 toendertijd met release heeft ook niet voor extra verkopen / populariteit gezorgd :)

wil deel 1 nog steeds weer op pakken met de onofficiele patch.. (tijdsgebrek / motivatie )

en op 2 zit ik echt al tijden te wachten. hoop daarom dus ook dat dit het spel echt ten goede komt.
Doen. Deel 1 was echt een zeer vermakelijk spel.

Het is indertijd afgeknald geweest omdat het zo buggy was, maar met de patches is dit toch nog altijd één van de leukste actionrpg's die ik ooit gespeeld heb.
Na Cyberpunk2077 was deze game de volgende cross-gen/next-gen game die ik ging spelen. Er zit dit najaar voor mij persoonlijk bijna niets meer tussen.
De release van de nieuwe consoles lijkt inderdaad niet gepaard te gaan met grote releases op deze manier :(

Maargoed, ik vertrouw erop dat ik met Cyberpunk wel minimaal tot 2021 bezig ben :)
Heb liever dat ze een goede game uitleveren dan dat hij om de haverklap crashed of andere vreemde problemen heeft. Voordeel is wel dat ze hem gelijk goed kunnen optimaliseren voor de nieuwe consoles.
Grote lanceertitels die bijna of helemaal tegelijk met een nieuwe console uitkomen, zien we al langer minder en minder inderdaad. Bij de PS4 / Xbox One werd ook al meer gesproken over het launch window van een aantal maanden voor wat meer speling, en de meeste system sellers kwamen alsnog daarna. Dit zit 'm in de steeds langere en duurdere trajecten voor het maken van een game, wat steeds lomper en minder flexibel wordt. Dit is grotendeels een gevolg van stijgende verwachtingen en ontwikkelingen in de markt: games zijn veel groter en mooier, er zijn bizar veel assets om te maken, veel meer motion capturing dan vroeger, enz. Zeker als je gaat van Tetris in één keer naar GTA5 - vele, vele orden van grootte verschil in projectomvang - maar zelfs van PS3 naar nu. Maar een ander deel zit in de grootte van de grootste uitgevers en hun over-commerciële instelling, waardoor er tijd verloren gaat aan overhead, mobiele companion-apps, enorme marketingcampagnes, deadlines die onrealistisch kunnen worden omdat ze zijn gezet door de verkopers in plaats van de makers, werk dat opnieuw gedaan wordt vanwege het aansluiten op de nieuwste hype of verdienmodel, enz. Maar ook kleinere ontwikkelaars zijn lang bezig met een game, waardoor er in de hele sector minder releases zijn per ontwikkelteam. Dan vallen er ook minder samen met een console-release.

Zelf vind ik het niet zo erg, want kwaliteit is het belangrijkst zoals jij ook aangeeft. En lanceertitels waren eerder ook niet altijd supersterk, maar deels gemaakt om de nieuwe mogelijkheden en grafische pracht van de console te laten zien. Het is al generaties zo dat de echte toptitels redelijk dun bezaaid zijn over de hele levenscyclus van een console. En met de complexiteit in de gaming-industrie van nu is het ook niet anders volgens mij. Ik wacht persoonlijk toch altijd een jaar of langer met de aankoop van een nieuwe console; dan is de console zelf goedkoper en zijn er meer games, die verder afgewerkt zijn.
Goed, de eerdere gameplayvideo’s trokken nergens op. Hoe meer tijd ze nemen hoe beter.
Dit uitstel lijkt in eerste instantie verstandig. Echter, ik hoop van harte dat het geen vapourware wordt. Het is nogal een ambitieus project voor een relatief kleine en onbekende studio.
Veel van de schrijvers van deel 1 zijn aan boord en daar moest het eerste spel het nu net van hebben.

Paradox, de uitgever heeft diepe zakken en een extra groot belang om het spel een succes te maken. Ze zijn namelijk eigenaar van de World of Darkness IP, en zie naar Witcher / Netflix wat dat kan opleveren.

Verwacht van Bloodlines 2 niet de beste graphics of combat, maar wel sfeer en verhaal.

[Reactie gewijzigd door TLLRS op 12 augustus 2020 10:16]

Laten wij als consument nu gewoon van de ontwikkelaars vragen dat ze kwalitatief goede games op de beloofde tijd afleveren (dat verwacht mijn baas ook van mij in mijn vakgebied) in plaats van toe te juichen dat ze nog wat meer tijd gaan spenderen aan het afronden van iets waarvan ze de deadline niet gehaald hebben. Dat is gewoon een pleister op de grote wond van slechte planning. Persoonlijk heb ik natuurlijk ook liever dat ze iets uitstellen en betere kwaliteit leveren maar dat neemt niet weg dat planningsmatig er voor die tijd al verkeerde inschattingen zijn gemaakt.
Alleen als jouw baas onrealistische verwachtingen schept?
Ben je dan blij als je meer tijd krijgt?
Of raffel je het liever af :)
Tja dat heet goed leiderschap zou ik zeggen. Iemand in een leiderschappositie moet gewoon kunnen inschatten of iets haalbaar is of dat het eigenlijk al onrealistisch was bij de start.

Daarnaast kan je natuurlijk ook nog intern bijsturen voordat je naar buiten treed met een release datum.
Helaas is dat bij game development (en software development in het algemeen) makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet altijd hoe dan ook ruim plannen om wat speling te krijgen voor onverwachte zaken, maar vaak komt er toch nog weer extra bij kijken, waardoor zelfs een ruime planning niet altijd gehaald kan worden. En hoe langer een project duurt, hoe lastiger het wordt.

En dan heb je natuurlijk ook nog management die geen idee heeft hoe het allemaal in zijn werk gaat maar wel resultaten wil zien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee