Microsoft brengt Xbox Series X in november uit - update

De Xbox Series X komt uit in november, zegt Microsoft. Een exacte datum is nog niet bekend, maar eerder werd gesproken over de feestdagen, wat de periode rond Thanksgiving aannemelijk maakt. Die Amerikaanse feestdag valt dit jaar op 26 november.

Volgens Microsoft verschijnt de Xbox Series X in november samen met 'duizenden games'. Daarmee doelt de consolemaker ook op de games van de vorige Xbox-generaties, die ook werken op de nieuwe console. Juist de tot nu toe belangrijkste launchtitel, Halo Infinite, zal niet dit jaar uitkomen. Microsoft maakt namelijk ook bekend dat die game is uitgesteld tot volgend jaar.

Er komen dit jaar vijftig games uit die geoptimaliseerd zijn voor de Xbox Series X, zegt Microsoft. Die games werken ook allemaal op de Xbox One-consoles, maar zullen er op het nieuwe model mooier uitzien of met een hogere framerate werken. Microsoft noemt als voorbeelden Assassin's Creed Valhalla, Dirt 5, Gears Tactics, Yakuza: Like a Dragon en Watch Dogs: Legion. Dat zijn op Gears na allemaal games van derde partijen, niet van de Xbox Game Studios.

Naast de Xbox Series X wordt ook een goedkopere en minder krachtige Xbox Series S verwacht. De verpakking van een controller heeft inmiddels het bestaan van die console bevestigd. Of die Series S gelijktijdig met de Series X uitkomt, is nog niet duidelijk.

Sony's PlayStation 5 komt vermoedelijk rond dezelfde tijd uit. Tot nu toe lieten beide consolebouwers alleen weten dat hun next-genconsoles 'tijdens de feestdagen' op de markt verschijnen. Daarmee wordt gedoeld op de Amerikaanse feestdagenperiode, die eind november met Thanksgiving begint. Sony heeft nog geen exacte maand genoemd voor de PlayStation 5-verkoop.

Tweakers publiceerde in maart een achtergrondartikel over de next-genconsoles, aan de hand van de technische informatie die beide consolemakers toen beschikbaar hadden gesteld.

Update, woensdag 10:37: Mogelijk komt de Xbox Series X al begin november uit. Tom Warren van techsite The Verge toont op Twitter een foto van een doos waar de eerder uitgelekte Xbox Series X-controller in gezeten zou hebben. Op een sticker staat dat de inhoud van de doos vanaf 6 november getoond en verkocht mag worden.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

11-08-2020 • 21:53

263 Linkedin Whatsapp

Lees meer

Reacties (263)

263
244
120
5
0
71
Wijzig sortering
Ik vind het maar raar dat ze Cyberpunk 2077 niet noemen bij die titels. Die zou toch een Series X optimized versie krijgen? Dat is eigenlijk de enige game waar ik de console nog voor zou halen. Nu we geen Forza en geen Halo krijgen.

Met een release van CP2077 op 19 November leek mij dat ook de release van de Series X te worden maar misschien komt de console nog iets eerder dan?
Cyberpunk 2077 krijgt helaas in 2021 pas een update voor de “next-gen experience”, tot die update draait de Series X (en dus de Playstation5 ook wel waarschijnlijk) de Xbox One X versie.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 11 augustus 2020 23:32]

Dat is spijtig, want was voor beide systemen de titel geweest die velen meteen zouden kopen bij launch.

Voor mij reden om dan wellicht voor het eerst ooit geen Xbox te kopen op de launch dag. Want verder is het voor mij qua aanbod de minst interessante launch, van welke console dan ook, ooit.

Misschien iets te veel bezig geweest met de hardware die er dan wel verrekte goed uit ziet qua specs en opbouw.
Gewoon de PC versie pakken
Die snap ik niet? wat is er met je pc dan?
Cyberpunk gaat waarschijnlijk veel eisen van je pc en ik verwacht zomaar dat Donstil geen hardware heeft die dit (op een acceptabele kwaliteit/framerate) kan draaien.

PC gaming is leuk als je het geld ervoor over hebt, maar ik kan me genoeg scenario's bedenken waarbij het voordeliger is om voor een console te gaan.
Dan kun je nu de Google Stadia versie pakken en die met controller of toetsenbord en muis op je PC of telefoon spelen. Je hoeft geen abbo af te sluiten om toch op HD te kunnen spelen
het idee van next gen is niet om het op HD te spelen lijkt mij. Dan kun je gewoon op de console blijven spelen.
Dan neem je een abonnement op Google Stadia, dan werkt het in 4K/60fps... punt is dat iemand hier zegt dat hij geen Cyberpunk kan spelen omdat zijn PC niet krachtig genoeg is. Ik doe hem een suggestie aan de hand van hoe hij de game kan spelen op niet zo krachtige hardware, zonder een vermogen in nieuwe hardware voor PC of Console te hoeven stoppen.
Daar heb je gelijk in. Echter zijn er al genoeg artikelen dat de kwaliteit op stadia tegenvalt.
Bovendien is al bekend dat Cyberpunk pas na de console en PC release op Stadia zal verschijnen.
Een crappy stadia versie, moet je niet willen.
Mijn PC's draaien op macOS en daar komt Cyberpunkt2077 niet voor uit.

Maar verder voor veel mensen ook wat @ixrobin zegt natuurlijk. "Gewoon de PC versie pakken" is veel te kort door de bocht.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 12 augustus 2020 09:52]

Pak de Stadia versie... Misschien niet pixel perfect, maar je hoeft alleen maar de game te kopen om het op HD te kunnen spelen. Wil je de 4K versie dan heb je (tijdelijk) een Pro abonnement nodig.
Ja maar dan zit je ook met input lag, ben je afhankelijk van een goede internetverbinding, etc.

Ik snap wel dat voor veel mensen het eenvoudiger is om een console van 399 of 499 EUR te kopen, en klaar, je bent next-gen.

Met de prijzen die Nvidia tegenwoordig hanteert voor hun grafische kaarten kan ik ze geen ongelijk geven. Ik zit momenteel met een 980Ti die misschien wel aan een upgrade toe is. Misschien haal ik wel een Xbox Series X, voor de prijs van wat een RTX 3070 misschien zou kosten. Goede deal.
Stadia? Als je ook maar een beetje zelfrespect hebt als gamer weiger je gewoon games te spelen met input lag. Je speelt games voor een ervaring waar developers jaren aan attentie aan besteed hebben, als je dat in mijn ogen er voor kiest een ervaring compleet te vergooien door het op een streaming platform te spelen die niks anders dan kritiek heeft gekregen vind ik dat je gewoon werkelijk de spijker verkeerd slaat. Stadia en xCloud zullen zolang er input lag is niks anders zijn dan oh hey ik wil nog even verder met die game onderweg dus speel het even met een slechtere ervaring door in de trein ofzo maar het is absoluut in geen enkele vorm dan ook een vervanging van dedicated systems thuis zonder enige input lag of kwaliteits verlies.

Ik heb Persona 5 basically een game grotendeels met alleen text via Remote play gespeeld omdat ik geen playstation heb en mijn neefje wel. Ook dat werktte bagger slecht ondanks het feit dat je nauwelijks wat anders doet dan alleen A drukken om verder te lezen.

Stadia heb ik geprobeerd het is vreselijk en het is echt de meest efficiente manier om een ervaring compleet te verpesten.

Adviseer Stadia aub niet zomaar aan jan en alle man zonder hierover na te denken. Het is geen console vervanger bij lange na niet tot ze werkelijk latency issues kunnen fixen die gamen mogelijk maakt. Want ook xCloud en ik ben echt een M$ fan maar ook MS heeft ondanks gamepass nog geen goeie streaming service waar je betrouwbaar een game kan spelen. Misschien met 5G op mmwave en dedicated servers van MS in Nederland die Series X cuputing power hebben maar absoluut niet daarvoor.

Ps. vergelijk het maar met Netflix kijken onderweg met volle zon erop op je kleine smartphone vs thuis op groot beeld met mooie speakers in de avond met chips of popcorn. Het is handig te hebben onderweg maar het is absoluut niet geweldig. En een game als Cyberpunk waar mensen jaren lang op wachten met die kwaliteit. Daar besteed je gewoon moeite voor om de juiste setup in huis te hebben of speel je het bij een vriend of vriendin die dat wel heeft. Stadia geeft je die ervaring niet.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 13 augustus 2020 20:37]

Och wat zielig. Op de een of andere manier heb je of een slechte internetverbinding, een slechte wifi of je pc is verkeerd ingesteld. Input lag is niet merkbaar als die drie goed zijn
Het kan natuurlijk ook aan je ogen liggen ;)

Inputlag is 100% merkbaar. Zet dat tegen een dedicated machine zoals je PC of console in je kamer die het rechtstreeks afspeelt op jou scherm met controllers die aangesloten zijn met kabel en je hebt een onwijs groot verschil in input lag, ping & packet loss.

Jij zit echt werkelijk op de verkeerde site als jij mij wilt beweren dat Stadia geen input lag heeft vriend. Ik heb gewoon glasvezel hier in huis en heb xCloud uitgebreid gebeta test en heb een Chromecast Pro en Stadia controller hier liggen waar ik ook flink het 1 en ander nog recent heb getest. Er is altijd input lag. Probeer er een fighting game of Racing game op te doen en het is compleet onspeelbaar. Doe er een Adventure game op en je loopt altijd makelend en het lukt je nooit om goed door ruimtes te manoeuvreren omdat je jawel "INPUT LAG HEBT"

Dus doe niet schijnheilig, het is absoluut niet zielig en ik heb niks verkeerd ingesteld dit is gewoon een feit en basis natuurkunde. Als jouw input via een (wireless) controller wordt verstuurd en vervolgens verbinding moet maken (zelfs via kabel) naar een server van google om vervolgens een bericht te sturen dat je op een knop hebt gedrukt met een bepaalde mate van kracht die console daar op moet reageren en dan dat signaal en beeld weer moet terug sturen naar jou en jouw TV, Laptop, Chromecast of mobiel dat vervolgens moet streamen ben je heel wat tijd verloren dan een setup thuis waar een controller of muis rechtstreeks verbonden is met jouw console/PC en zonder enige vertraging dit gelijk afspeelt op jouw scherm.

Probeer eens online te gaan met je stadia dan weet je wat ik bedoel. Je gaat niks maar dan ook niks online winnen met je input lag. Zet die Stadia bril even af en kijk naar de realiteit. Het is een niche markt die werkelijk een doorn in het oog van de gamer & developer is. Het maakt in 1 klap de kwaliteit van de game bagger en het is gewoon niet ready in deze markt. Ook xCloud en remote play van PS4(wat trouwens al jaren bestaat zelfs met de PS Vita vroeger) maar Sony begreep gelukkig wel dat dat geen manier om te gamen is. Zelfs Microsoft struggled nu enorm met xCloud om latency en input lag te verbeteren maar Google heeft geen console op de markt. Die heeft alleen een groot marketing budget en denkt met genoeg geld en chromecastjes mensen een "game console" te verkopen. Ik wens je veel plezier met je stadia maar respecteer ook de developers in de game industrie. Waar jij op speelt is een nietszeggend systeem en dat zal ook nooit zo gerespecteerd worden als echte consoles en PC.
Iets met macOS er op is geen PC maar een Mac. Ik adviseer je om iets fatsoenlijks aan te gaan schaffen met Windows 10 er op. En mocht je een Hackintosh hebben, even inspoelen met Windows is natuurlijk zo gebeurd.
Iets met macOS of Linux erop is net zo goed een PC natuurlijk.

Verder prima fatsoenlijk overigens. Ook als hij geen spelletjes kan draaien.
Ah dat is jammer. Bij uitstek een game die meteen goed gebruik kan maken van de kracht van de next-gen consoles. Op current-gen wordt CP2077 geen optimale ervaring vrees ik.
Deze update zal waarschijnlijk raytracing introduceren, maar je hebt sowieso kortere laadtijden op de Series X en de framerate kan ook wat soepeler gaan worden.
ivm AMD en Nvidia?? Aangezien 2077 weer een nvidia sponsored title is zoals witcher3 ook was en er amd gpu's (apu) in de consoles zitten?
Geld alleen is niet voldoende. Er is een hoeveelheid werk en een beperkte groep devs en een maximaal aantal mensen wat aan een project kan werken zonder dat het problemen oplevert.
De optimized versies van cyberpunk voor Xbox series x en ps5 komt niet gelijk uit. Eerst draaien ze in BC modus. Die wordt enhanced voor Series X. De optimized version (met native code) komt waarschijnlijk pas in 2021.
Je krijgt wel een Foraz en Halo
Forza aha die veel later uitkomt dan Halo.
Jep, maar je krijgt hem dus gewoon.
Ondertussen kijken beide partijen elkaar uit de boom met het presenteren van een prijs
Logisch, De Xbox One is heel stuk minder verkocht omdat MS later was met de release & de console duurder was. Dan verlies je een hele groep mensen
Dat was niet de reden dat Microsoft veel kopers heeft verloren. Heeft meer met de presentatie te maken, altijd online, verplicht kinect, geen 2de hands games etc. Dat was de doodsteek voor Microsoft. Daar heeft Sony niks voor hoeven doen.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 11 augustus 2020 22:48]

O.a. De onhandige communicatie van Microsoft & slechte werknemers heeft het success en momentum van de Xbox One te niet gedaan.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 12 augustus 2020 12:54]

De 360? Die had juist een vrij succesvolle launch, in tegenstelling tot Sony met hoge kostprijzen, een late launch en in de praktijk nauwelijks betere prestaties dan de 360. Het kostte Sony jaren om die schade in te halen.
Altijd online was niets mis mee. Dat geld voor alles z'n beetje tegenwoordig. Digital Games die je niet door kon verkopen is gemeengoed. Kinect..... Microsoft is een innovatief bedrijf wat met de Xbox One gewoon ver voor liep op de tegenstanders. Ze waren net iets te snel met die features wat ze nu allemaal hebben.

Ik weet nog dat Sony schande sprak over alles wat Xbox One deed maar ze het zelf ook deden.
Niks mis mee? Door deze punten hebben ze veel marktaandeel moeten inleveren t.o.v. de xbox 360. Vandaar dat ze alles hebben teruggedraaid. De xbox one zou gewoon niet werken als je geen internet verbinding hebt. Dat is nu zeker niet, de ps4 en xbox one werken nu gewoon zonder internet verbinding.

Kinect verplichten heeft niks met innovativiteit te maken eerlijk gezegd. Daarnaast was de strategie van Sony om het tegenovergestelde te doen van Microsoft. Maar wat deden ze precies hetzelfde dan? Want dat hebben ze nooit gedaan...
"Niks mis mee? Door deze punten hebben ze veel marktaandeel moeten inleveren t.o.v. de xbox 360."
Dat zegt @Shifra toch ook?
"Microsoft is een innovatief bedrijf wat met de Xbox One gewoon ver voor liep op de tegenstanders'
Altijd online is iets wat er aankomt, alleen nu nog niet. Respect voor MS dat ze inzagen dat ze te vroeg waren en het terugdraaiden.
Als je dit introduceert en men is er nog niet aan toe zoals jij aangeeft is dat niet echt innovatief. Je hebt het dan totaal verkeerd ingeschat. Maar dan nog, ook bij de volgende generatie consoles wil niemand dit. Niemand wil inloggen met kinect en de console niet kunnen gebruiken als het internet er uit ligt.
Als je iets introduced waar men nog niet klaar voor is of nog niet wist klaar voor te zijn is dat juist innovatie. Het zou wat zijn als je innoveert en iedereen zegt ah ja dat ken ik al :P

Zeker wanneer je features een generatie te vroeg introduceert is het toch echt wel innovatie
Nee innovatie is, he dat ken ik niet maar ik moet het wel hebben want het voegt echt wat toe...

Maargoed waar gaat dit over, hij noemde in de post een aantal dingen op die een rol spelen in de verkopen. Dat wordt door @adje123 ontkent en tegelijk ook weer toegegeven, en daardoor is nu ineens afleiding gevonden in de vraag of een feature wel of niet innovatie is, terwijl dat totaal niet boeit!
"Als je iets introduced waar men nog niet klaar voor is of nog niet wist klaar voor te zijn is dat juist innovatie. Het zou wat zijn als je innoveert en iedereen zegt ah ja dat ken ik al "

Dat is precies wat ik bedoel, al kwam het er misschien niet zo uit......
Ze zijn ook veel marktaandeel verloren doordat ze geen wereldwijde launch hadden en Sony wel.
Idd. Ik moest ervoor naar Duitsland
Dat viel wel mee. De lokale Mediamarkt had begin 2014 al de Xbox One te koop terwijl die nog niet officieel door MS in Nederland was uitgebracht. Dat was in een tijd dat de PS4 voortdurend uitverkocht was. Of het geholpen heeft betwijfel ik wel, die Duitse Xbox One-dozen lagen er verdacht lang.
Welke pr hebben ze jou bijgebracht man man.

Aan al jouw punten zit niemand te wachten en is dus de reden dat Xbox faalde. Daar kan je niks aan doen.

1. Prijs.
2. Altijd online wilt niemand, ik nog steeds niet samen met miljoenen andere.
3. Kinect nodig om te kunnen inloggen.

Een console blijft een console. Daar kan je moelijk tegenop. Sony bracht hun console als echt puur Games. En nog steeds is het puur games. Ze komen keer op keer met triple A kwaliteit games. Waar Microsoft U op zegt.
Als er nog steeds miljoenen zijn die niet altijd online willen zijn gaan de verkopen van de next-gen tegenvallen aangezien steeds meer games een internetverbinding vereisen om te spelen.
Vereisen of willen gebruiken? Multiplayer games niet meegerekend want dat is logisch dat je daar online voor moet zijn. Maar er zijn genoeg spellen die internet willen maar het ook gewoon doen zonder internet. Bijvoorbeeld voor ranglijsten, game nieuws via de game, ingame winkel of extra opties zoals Assassin's Creed Origins wraak optie. Wel maken ze het helaas soms irritant om offline te spelen. Zoals bij het opstarten dat die op zoek gaat naar de server om te verbinden en niet verder kan tot die een melding geeft van server niet gevonden.
ZIjn juist de punten waarom ik hem toen der tijd heb gekocht.
De prijs maakt me niet echt uit voor een console als voor mij maar waard is en voor ieder ligt die op een ander niveau.
Altijd online geen problemen mee in Nederland met ons internet en juist makkelijk kan ik gelijk zien wie er allemaal online is om een potje mee te gamen of te praten.
Kinect was super gaaf. Uren en uren gebruik van gemaakt. Laatste games die we hier in huis gebruikte met dat waren forza horizon 4 en Just Dance 2020 en niet te vergeten skype via de grote tv kleinkinderen en oma/opa met deze corona tijden. Genoeg redenen om hem te gebruiken.
Wellicht was dit reden voor jou om daarom te kopen, maar feit blijft wel dat daarom Microsoft veel marktaandeel heeft verloren.
In Nederland hebben we misschien goede internet (misschien niet overal glasvezel en kabel maar meestal wel stabiel). Maar dat houd niet in dat er overal goed internet is. En er zijn ook nog genoeg plekken waar een datalimiet is. Dus altijd online kan voor die plekken wel problemen geven.

Ook vind ik het onnodig dat je altijd online zou moeten zijn. Ik speel eigenlijk alleen maar singleplayer games en de meeste zijn al oudere spellen of kleine indie games dus dat is vaak maar 1 keer updaten en klaar. Dus waarom zou ik altijd online moeten zijn? Ik snap wel voor digitale games op een 2e console dat ze dit willen controleren dat je niet overal je account verspreid en offline blijft doorgamen. Dat er een gemak is in online zijn ontken ik niet (nu praat ik over de PS4 maar ik neem aan dat Xbox vergelijkbare dingen heeft: berichten binnen krijgen, trophies automatisch syncen, geen dingen hoeven te doen om naar de store te gaan, om even een paar dingen te noemen) maar dit zijn toch dingen waarvoor ik ieder geval niet de hele dag online zou moeten zijn.

Het altijd online voelde voor mij een beetje aan als geldklopperij. Als in de hoop dat je sneller iets uit de store koopt, je vrienden iets ziet spelen en dus hopen dat je dit ook wil kopen, advertenties die je kan hebben, altijd weten wat je speelt zodat ze betere selectie aanbevolen games kunnen aanbieden en weten welke dlcs/lootboxes je geïnteresseerd zou kunnen zijn.
Online verplicht plus kinetic verplicht verbonden in de tijd dat Nsa nieuws booming was.. Dan weet je wel wat mensen gaan denken.
In 2013 Android en Apple, Facebook en meeste websites die tracken alles al van je waar niemand om roept. Android en Apple en nog veel meer weten tot op de meter nauwkeurig en hoogte waar je bent wat je doet. Ben je op een bepaalde tijd bij het ziekenhuis geweest koppelen ze dat met de anonieme gegevens die het ziekenhuis verkoopt en kunnen ze vrij nauwkeurig inschatten bij welke dokter jij bent geweest en wat voor kwalen jij dan wel al niet zal hebben.

Dat de xbox altijd online was bracht het wat meer op de voorgrond waar het bij die andere bedrijven meer in de kleine letters van de user agreement staat.

En wie denkt dat anonimiteit en privacy bestaat in de westerse en groot deel van de oosterse wereld waant zich in een droomwereld.
Tegenwoordig wel. In 2013 was dat andere koek. :)
Verklaar dan waarom Microsoft inmiddels de support voor Kinect nagenoeg gedropt heeft (weggestopt in een apart dashboard)?

Toegegeven, naar verluidt had Sony vergelijkbare consument-onvriendelijke features in de planning, maar zij hadden hun persconferentie op de E3 om 6 uur 's avonds, terwijl Microsoft 's ochtends om half tien een persco had die grandioos de soep in liep getuige de vele boze reacties op social media. SCEA gebruikte die cruciale uren om de feedback op Microsoft's console te gebruiken om hun eigen platform te verbeteren, en haalde dus weer het trucje uit waarmee ze in 1994 effectief de Sega Saturn om zeep geholpen hadden.
Dat was zeker ook een ding, vooral die Kinect. Wat had je nou nog zo'n ding? Ik zie ze nu vaker bij fysiotherapeuten of dat soort instellingen waar ze ook met een systeem kijken naar je bewegingen.
Ik werk in de zorg en soms moet ik switchten tussen verschillende verpleeg en verzorgingshuizen, daar kom je de Kinect nog vaak tegen om games te spelen zoals bijvoorbeeld bowlen.
Merknaam, meer exclusieve games, meer japanse gerelateerde games, semi exclusieve games (metal gear/final fantasy verkopen veel beter op playstation).
Daarnaast waren veel functionaliteiten waar tijdens de presentaties behoorlijk wat aandacht aan werd besteedt niet tot nauwelijks te gebruiken buiten Amerika. De Xbox One zou het centrale punt van je entertainment systeem moeten worden door o.a. live informatie over televisie kanelen (bijv. opstelling van de huidige sportwedstrijd) te weergeven, of met stembediening je volume bedienen.

Klonk leuk allemaal maar werkte dus voor geen meter in Europa. Sony heeft zich daar niet mee bezig gehouden om het wereldwijde publiek tevreden te houden.
Maar het gebrek aan goede exclusive titels speelt toch ook echt wel mee. Heb toch een paar keer tijdens de lifecycle naar de Xbox gekeken als aanvulling en wat me opviel is dat Nintendo er wel in slaagde me te doen twijfelen een Switch te nemen wat Microsoft zelfs nooit gelukt is. Zelfs niet met betere beeldkwaliteit dan de PS4 Pro.
Eens, MS kon geen verschil maken met games. In de vorige generatie was dat een stuk beter. Ik herinner me nog dat toen de Xbox One nog niet zo oud was, reclames op tv tijdens de feestdagen Fifa promootten. Daar stond Sony tegenover met reclame van exclusieve games. Dan ga je niet winnen.
Denk je nu echt dat de gemiddelde consument dat allemaal weet, laat staan die presentatie gezien te hebben?

Nee, de gemiddelde consument maakt z'n keuze op basis van de spellen, wat de anderen in zijn/haar omgeving hebben en de prijs. Die was voor de xbox in dit geval €100 duurder. Dat was echter maar tijdelijk en Microsoft heeft redelijk snel de prijs verlaagd waardoor de console net zo duur was als de ps4.

Maar waar het gewoon "fout" is gegaan, is op het gebied van games. Sony had (en heeft) gewoon een veel grotere bibliotheek aan 1st party / exclusieve games in heel veel genres.
Het was zeker wel een van de (al dan niet belangrijkste) redenen. Want mensen kijken altijd naar de portemonnee .
Plus het feit dat Xbox gewoon geen noemenswaardige exclusieve games heeft op een handjevol na en dat zijn dan ook nog games als Halo 5 en Gears 5, niets origineels. Op de Playstation heb je er veel meer en buiten dat zijn de exclusieve op Playstation kwalitatief veel beter. Als een console krachtiger is maakt het niet gelijk de beste console om te kopen. Je komt toch uiteindelijk voor de games.

En het mooie is als je een PC hebt dan heb je die Xbox al helemaal niet nodig want al die exclusives komen ook op PC. Dus voor mij is het eigenlijk standaard Playstation.

[Reactie gewijzigd door munitqua op 12 augustus 2020 08:47]

Dat was toen inderdaad nogal schocking, Microsoft was bezig met toekomstmuziek, terwijl niemand daar toen al op zat te wachten. Alleen de beperkingen werden uitgelicht, niet de voordelen.
Ik zou het nu wel fijn vinden als ik games die ik op disc koop aan mijn account kan koppelen en deze vervolgens zonder elke keer de disc in de console moet stoppen gewoon kan spelen.
Het zit alleen wel in de details hoe je het uitwerkt, want dan moet je wel oplossingen hebben voor altijd online en tweedehands games. Ze sloegen de plank mis door die niet te bieden.
Sony heeft na de presentatie van Microsoft zijn slogan zelfs aangepast omdat de Xbox een focus had op entertainment: "For the players". Dat gebruiken ze nu nog steeds.
Bron? Dit heb ik nooit eerder gehoord. Dit zijn alleen maar speculaties.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 11 augustus 2020 23:05]

Dit is er over bekend: https://www.fraghero.com/...-changing-e3-script-2013/

Ja Sony heeft het script aangepast, maar niks aangepast aan de ps4:

Though, he admits that Sony didn’t change any of their core components with the PlayStation 4.
Lol ja, verzwijgen dat je geen 2dehands toelaat is ook het script wijzigen. Maar blijkbaar een te grote ps fanboy om in te zien dat beiden het wilden invoeren + de uitgevers.
Ik heb nog steeds geen bron gezien van je statement... Je roept het namelijk de hele tijd zonder dat je enig bewijs aanlevert...

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 12 augustus 2020 20:41]

Was makkelijk praten. Sony had hetzelfde idee maar na de reacties op de Xbox presentatie hebben ze dat meteen geschrapt voor de PS4 presentatie. Dat is het gevaar om als eerste naar buiten te komen.
Denk eerder dat de beschikbaarheid in Europa erg slecht was. Veel waren ongeduldig en kochten een PlayStation.
Nu heeft Microsoft gezegd wat de prijs ook zal zijn van de PS 5, wij gaan eronder zitten.
Dus MS wacht nu gewoon lekker af.
Dat is niet waar... Pure speculatie van jou kant
Los van de PS move of hoe dat ding ook heette die samen werkt met die lichtbak op je ps4 controller? Het is erg gewoon maar door de pushback bij ms op een laag pitje bij Sony
Ze vroegen duidelijk om een bron. Want hier heb ik ook nooit iets over gehoord.
Bron gevonden, het enige wat ze hebben gedaan is het script van de presentatie aangepast. ik pas ook altijd mijn presentatie aan op basis van nieuwe info. Maar ze hebben niks aangepast aan de ps4 wat hier wordt beweerd:

Dit is er over bekend: https://www.fraghero.com/...-changing-e3-script-2013/

Ja Sony heeft het script aangepast, maar niks aangepast aan de ps4:

Though, he admits that Sony didn’t change any of their core components with the PlayStation 4.
Niet dus:

Dit is er over bekend: https://www.fraghero.com/...-changing-e3-script-2013/

Ja Sony heeft het script aangepast, maar niks aangepast aan de ps4:

Though, he admits that Sony didn’t change any of their core components with the PlayStation 4.
Het grootste struikelblok van de XBox One was toch wel de game line-up. Heel weinig exclusiefs. En de paar exclusives die de Xbox One kreeg kwamen pas erg laat. Een nieuwe console moet toch op zijn minst twee echte console sellers hebben, wil de verkoop een beetje beginnen te lopen.

De PS4 kwam ook erg laat met console sellers, maar heeft er nu toch een flink aantal. Waaronder spiderman, god of war, gran turismo en horizon zero dawn en uncharted 4.

De Xbox One heeft dat zelfs tot op heden niet. Als ik Google op best Xbox One games, kom ik geen enkele goede exclusive tegen. Ze zijn allemaal beschikbaar voor de pc en vele ook voor de PS4.

Op deze manier sluiten ze al iedereen met een goede game pc uit als potentiële koper, en dat is niet slim.
De prijs van xbox moet 200 onder de PlayStation zitten wil de "gewone" burger (meer) voor de xbox kiezen. En nog steeds een grote kans dat PlayStation meer gaat verkopen.

Aangezien dit niet gaat gebeuren kunnen ze wachten zo lang ze willen. Gaat niks veranderen
Als je de geruchten wilt geloven dan gaat de PS5 weer €600 kosten. Dat was 14 jaar geleden te duur voor een console en nu nog steeds. Ja de die hard Playstation fans kopen ‘m sowieso, maar het gros van de mensen gaat voor de goedkoopste.
€600 hoeft helemaal niet te duur te zijn. Psychologisch is €500/499 wel verdedigbaar maar zowel Series X en PS5 hebben hardware die momenteel geavanceerder is dan wat er op de pc-markt verkrijgbaar is (voor zolang het duurt; dat zal vermoedelijk niet heel erg lang zijn, maar misschien wel veel bang for buck) en dat was bij voorgaande generaties op veel vlakken anders. Dat kan betekenen dat de console duurder wordt dan €500. Mits ze de vastgestelde prijsstelling goed communiceren.
Als de ene consolebouwer een relatief hogere prijs vraagt dan zal de andere daar niet heel veel onder gaan zitten. Dat betekent dat de ingecalculeerde aanloopverliezen op de hardware mogelijk meevallen t.o.v. eerdere ramingen of launchscenario's.

Daarnaast verwacht ik dat PlayStation 4-bezitters (at launch of op termijn) over zullen stappen naar de PS5, en XBOX One-bezitters naar de Series X (of mogelijk Series S).
Daarnaast denk ik dat de meest doorslaggevende factor zal zijn: wat doen mijn vrienden. Gamen op hetzelfde platform en dezelfde spellen kunnen spelen is wel zo fijn.

Of het gros voor de goedkoopste gaat weet ik niet, wellicht wel voor de goedkoopste PS5-variant, de PS5 DE want ze zijn technisch identiek met uitzondering van het optische loopwerk. Ik denk dat Sony daar ook op rekent en al extra inkomsten uit digitale verkopen heeft ingecalculeerd.

MS moet op de een of andere manier nog hard maken (lees: laten zien) dat de Series S echt alles kan wat op de Series X mogelijk is op een lagere resolutie en met minimale grafische aanpassingen.

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 11 augustus 2020 23:09]

€600 hoeft helemaal niet te duur te zijn. Psychologisch is €500/499 wel verdedigbaar maar zowel Series X en PS5 hebben hardware die momenteel geavanceerder is dan wat er op de pc-markt verkrijgbaar is (voor zolang het duurt; dat zal vermoedelijk niet heel erg lang zijn, maar misschien wel veel bang for buck) en dat was bij voorgaande generaties op veel vlakken anders.
Dit is niet helemaal waar. Alles wat er in de nieuwe consoles zit bestaat wel degelijk voor PC, echter: Het is reteduur!
Alles wat er in de nieuwe consoles zit bestaat wel degelijk voor PC
Waar kan je voor de PC een SSD kopen met een controller die hardware-decompressie en check-in van assets doet zonder hierbij de CPU te belasten, en hierbij ook nog eens samenwerkt met de GPU om de GPU caches up-to-date te houden met 0 overhead ? Linkje naar de pricewatch graag.
De die hard fans van de console kopen hem alleen? Ik denk eerlijk gezegd dat iedereen die nu een ps4 heeft blindelings een ps5 koopt. Waarom? Omdat de vrienden in de omgeving dit ook doen, opgebouwde trophies, BC met ps4 games etc. Microsoft heeft sowieso weinig marktaandeel in Europa, ze hebben hier Playstation nooit in kunnen halen. Prijs is zeker niet het belangrijkst bij de keuze van een console.
Bc met ps4 is toch niet het zelfde als Bc met alle xbox consoles ooit gemaakt wat ook nog eens via xcloud te streamen valt naar al je devices(wanneer apple mee werkt).
Oh en cross play met pc voor heel veel games..
Leuk, maar hoeveel xbox classic games zijn compatible? Juist ja, welgeteld 35 games: https://www.xbox.com/nl-NL/xbox-one/backward-compatibility

Xbox 360 is de compatibiliteit beter inderdaad, maar je kan ook ps2 en ps3 games streamen via ps now. En is het daadwerkelijk een system seller? Sony heeft het ook verwijderd op de ps3, om de kosten omlaag te brengen maar ook omdat er weinig mensen gebruik van maken.

Ps4 heeft nu ook gewoon crossplay met pc.
Klopt allemaal, de ps3 dropte het omdat er hardware voor in de machine zat. Xbox heeft er verder geen chips voor in de machines zitten. Verder worden veel van de games ook grafisch beter. Zoals 4k en hdr in games van de originele xbox en x360 en de xbox one games gaan veel van 30 naar 60 fps en van 60 naar 120 in sommige gevallen. Dit geeft toch wel een extra boost om toch wat oudere games te spelen.
Ook heb je play anywhere waar je naast cross play met pc ook gewoon titels hebt die je op beide platforms krijgt.

Toch wel meer "for the players" ;)
Backwards compatible gebruikt Microsoft als troef, maar ik weet nu al dat lang niet alle 360 titels die ik heb compatible zijn of gaan worden.

streep 100+kinect games alvast maar door :)

Dus voor mij meer een nice to have.
Er zijn er genoeg van de 360 naar de PS4 overgestapt ondanks alle trophies en vrienden.
Prijs is inderdaad niet hetbelangrijkste, daarom ga ik eerst voor de XBox vanwege de controller.
Klopt door fouten die Microsoft heeft gemaakt tijdens de lancering. Die gaan niet zomaar terug komen hoor.
Ah als je een iPhone kan kopen van 700€ dan valt 600€ mee...
De meesten -vooral jongeren- nemen een telefoon bij hun abonnement, dus op afbetaling.
Of een abonnement voor PlayStation dan , 2 j online en een Ps gratis :)
Dat is een beetje Apple's met peren vergelijken ;)
Prima toch? De prijs gaat wel dalen. Er zijn genoeg mensen die dan nog een Ps4 gaan kopen omdat die goedkoper is.
Ik ben een gewone burger en ik koop de Xbox, dus daar gaat je theorie :)
Wat is je reden om voor XBox te kiezen ? Het verbaast me echt want ik kan niet 1 goede reden verzinnen om XSX boven PS5 te kiezen. Mis ik iets ?
Tja, onbeperkt matige en oude games spelen. Dan geef ik liever af en toe het volle pond uit voor een goed spel, ik heb toch niet genoeg vrije tijd om continue te gamen.
Ik merk juist dat er veel games tussen zitten die ik anders nooit had geprobeert. For The King bijvoorbeeld. En natuurlijk alle exclusives op dag 1. Volgende week Flight Simulator 2020.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 12 augustus 2020 16:33]

En natuurlijk alle exclusives op dag 1.
Welke exclusives ? V.z.i.w. heeft de XSX geen exclusives.
Gears Tactics, straks Halo, Flight Simulator komt nog, Fable, Avowed, Everwild, Forza.
Komen allemaal ook beschikbaar op PC, dus geen XSX exclusives.
Ik game liever op een console, dus lekker belangrijk.
De ps5 lijkt me iets teveel op een router. Ik vind de controller van xbox altijd al fijner geweest, en de xbox krijgt sterkere hardware, al met al genoeg redenen voor mij om voor de xbox te gaan.
Ik vind de controller van xbox altijd al fijner geweest
De DualSense controller voor de PS5 lijkt qua vorm erg op die van de XBox, ik vermoed dat ie een stuk prettiger in de hand ligt dan de DS4.
de xbox krijgt sterkere hardware
Persoonlijk denk ik dat de PS5 een betere balans heeft tussen de verschillende onderdelen. Ik verwacht op de XSX marginaal hogere resoluties/framerates maar op de PS5 betere graphics, o.a. door de snellere SSD/storage controller en hoe deze samenwerken met de GPU, en door de geavanceerdere GPU in de PS5.

De XSX is feitelijk een hoop standaard PC hardware in een doosje gepropt, terwijl Sony voor de PS5 veel meer custom hardware heeft ontwikkeld.

En dan zijn er natuurlijk nog de games. Dat 1 van de 'launch exclusives' multiplayer Tetris is zegt denk ik genoeg. Er is eigenlijk niks interessants te spelen op de XSX. De paar (zeer matige) exclusives die er zijn kan je ook op PC spelen. Halo ziet er uit als een PS3 game. Daar zit je dan met je 12 Flops.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 12 augustus 2020 12:50]

Ja als ze eenmaal echt uit zijn en de reviews zijn uit dan weten we het pas echt. Ik ben ook niet zo dom om een pre-order te plaatsen, ik wacht natuurlijk eerst de reviews af, ik hecht geen emotionele waarde aan een merk, ik kijk gewoon welke meer waarde geeft voor zijn geld voor wat ik er mee moet doen.
Jij bent een console markt expert? Volgens jouw voorspellingen moet de Xbox 30% goedkoper zijn wil het een optie zijn tegen over de PS5?

Microsoft heeft steeds meer waar Sony niet tegen op kan boxen:
- Games die je koopt kan je ook op de PC spelen
- XCloud, Microsoft heeft een gigantisch netwerk (Azure) en vele malen meer resouces dan Sony
- Geld, heel veel geld. Microsoft heeft heel veel geld op de bank liggen en proberen uit te breiden waar ze kunnen. Zie het bijna wanhopige gedrag richting TikTok overname.

Sony heeft 2 dingen:
- Exclusives
- Al mensen op een platform.

Microsoft heeft het afgelopen jaar vrij veel studios overgenomen dus het zal mij niks verbazen als Microsoft op dat gebied gelijk loopt binnenkort.
En wat heeft het Microsoft precies opgeleverd hier in Europa? Microsoft heeft altijd veel geld gehad, maar heeft nooit de xbox classic hier goed aan de man kunnen brengen ondanks er enorm veel geld in te stoppen. De xbox 360 ging iets beter, maar met de xbox one hebben ze weer heel erg hard gefaald door fouten tijdens de presentatie.

De punten die jij opnoemt zijn helemaal niet zo belangrijk voor de meeste gamers, belangrijker is wat doen de vrienden? Die gaan naar ps5 dan ga ik ook. Zo denkt merendeel. Hoeveel mensen maken er nu daadwerkelijk gebruik van de mogelijkheid dat je de games ook op de pc kan spelen? Ze hebben namelijk al een console. Je overschat deze punten heel erg.

Wat heeft Sony:
- Sterk merk (Playstation)
- grote userbase (de meeste gaan gewoon over naar ps5)
- veel exclusives, sommige zijn grote namen geworden. Net zoals Nintendo dit heeft.
- Games, games, games. Dat is toch het belangrijkste. Want de exclusives van Microsoft zijn op dit moment heel erg teleurstellend, vandaar dat Halo ook is uitgesteld.
- BC PS4
- PS Now
- PS Plus

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 11 augustus 2020 23:06]

Exclusives zijn overrated. Die zijn alleen zinvol als je die games ook leuk vindt. De enige exclusive die ik op mijn PS4 gespeeld heb is HZD, de andere exclusives boeien mij totaal niet.
Vandaar dat elke exclusive ook erg goed verkoopt? Exclusives zijn system sellers.
Ik snap niet dat je wordt gedownvote, maar ik zie wel meer vreemds in dit nieuwsbericht gebeuren met karma-punten. Ook mij boeien de PS-exclusives weinig, maar je mag dit blijkbaar niet kenbaar maken. Ik kan persoonlijk niet wachten op de nieuwe Fable.
Omdat exclusive games een groot onderdeel is waarom iemand voor een console kiest. kijk naar de verkopen van de console exclusive games van Sony:

https://vgsales.fandom.com/wiki/Best_selling_Sony_games

En bij de xbox 360:

https://en.wikipedia.org/...ling_Xbox_360_video_games

Veel games die bovenin staan zijn, gears, forza, Halo etc. Dus het klopt niet dat exclusives overrated zijn. Het maakt een groot verschil of je als console fabrikant exclusives games hebt of niet. Of je dit nu leuk vindt of niet...

Waarom denk je dat veel mensen een Switch kopen? Niet alleen maar om de console zelf, maar vooral de exclusive games die nintendo biedt, Mario, Pikmin, Zelda etc etc. De fanbase die nintendo heeft komt door de games die ze maken.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 12 augustus 2020 11:45]

Kan ik bevestigen. De keuze voor console hangt voor veel mensen af van de exclusieve titels. En uiteraard wat vrienden ook hebben. Om zo samen te kunnen gamen.

Dit laatste gaat met crossplay wel een minder selling point zijn. Exclusieve titels blijft dan staan als punt.
“De Xbox 360 deed iets beter”

Een mooie zin als je een punt wilt maken en het niet wilt hebben over het succes van de 360, maar niet helemaal eerlijk.

De Xbox 360 verkocht ontzettend goed, ook in Europa. De PS3 verkocht er meer, dat klopt, maar dat betekent niet dat de 360 een flop was hier. Zeker niet, het verkocht als warme broodjes.
80 miljoen verkopen wereldwijd. Het is een stuk beter ja. Maar nog steeds niet het succes waar Microsoft op hoopt zoals Sony heeft gedaan met de ps2 (158 miljoen), ps4 (120 miljoen). Dit zijn nog steeds veel grotere aandelen dan Microsoft ooit heeft gehaald. Na de xbox 360 zijn veel gamers overgestapt en ik vraag mij af of die weer terug gaan komen.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 12 augustus 2020 00:47]

Het klopt dat veel mensen zijn overgestapt na de Xbox 360- maar dat kwam niet door de xbox 360.

Sterker nog, ik wilde een Xbox One kopen na mijn 360 omdat hij zo goed was. Echter ging Microsoft toen ontzettend de fout in.

De manager die al die foute beslissingen nam is ontslagen 1 jaar nadat de Xbox one uit kwam en is vervangen door iemand die het sindsdien echt veel beter doet.

En nu er een nieuwe Xbox komt ga ik ook meteen weer terug naar de Xbox. De PlayStation 4 trekt me gewoon niet- het is sloom, de UI is meh, geen game pass (en PSNow is gewoon niet zo goed). Ik denk dat best veel mensen dat gaan doen.

At the end of the day kiezen mensen zelf wel voor het beste product. Sony behoudt de beste exclusives, maar niet iedereen boeit dat. Dus ondanks dat Sony waarschijnlijk meer PS5s gaat verkopen dan Microsoft XBOX series Xs, wordt de Xbox wel weer een hit deze generatie.
Het komt door de xbox one lancering en de fouten die daar gemaakt zijn inderdaad. Microsoft heeft bijvoorbeeld de volgende punten teruggedraaid:

- Always online
- Kinect verplicht
- 2de hands games konden niet op de xbox one afgespeeld worden.

Maar eerlijk gezegd zijn ze pas veel te laat begonnen met de rest van de schade in te halen. Zoals alle developer studios die ze hebben gesloten na de xbox 360. Ze hebben er nu veel weer gekocht, maar te laat want bij de lancering zijn er geen games te bekennen.

Ik heb beide systemen in huis (xbox one x en ps4 pro), maar ik vind de interface van xbox zelf een stuk trager eerlijk gezegd. Het is ook totaal niet overzichtelijk, daarnaast passen ze de complete look en feel van de UI ineens tussentijds aan. Hebben ze ook bij de xbox 360 gedaan. Ik weet nou niet of dit zo klantvriendelijk is. Waarom is PS now niet zo goed? genoeg ps4 games die je kan installeren en spelen.... Dus ik vind dat geen punten waarom veel mensen gaan overstappen. Ik denk eerder dat veel mensen bij playstation blijven door de games die gelanceerd worden bij launch:

Bij launch :
- Deathloop
- Spiderman miles morales
- Godfall
- Demon's souls
- Astro’s Playroom
- Kena: Bridge Of Spirits
- JETT: The Far Shore
- Bugsnax
- Observer: System Redux
- Quantum Error
- Oddworld: Soulstorm

En begin 2021:

- Gran turismo 7
- Horizon Forbidden West
- Project Athia
- Ratchet & Clank: Rift Apart
- Returnal
- Sackboy A Big Adventure

Daar heeft Microsoft weinig tegenin te brengen voorlopig.
Xbox heeft de perfecte controller dus meer is er niet nodig.
Je kunt ook gewoon een scuff Xbox controller kopen voor de PS. Dan heb je de betere exclusives en voor jou de betere controller. Een maat van mij doet dat ook, die is verliefd op de Xbox controllers, maar minder op de Xbox zelf. :P
Voor jou misschien, maar dat is niet een console seller, een controller. Ik hoor vanaf de eerste xbox al van verschillende mensen dat Microsoft de beste controller heeft. Maar ze hebben nooit meer marktaandeel dan Sony.
Boeit mij niet marktaandeel, die weinige exclusieve games van ps boeien mij maar matig. Dus voor mij zijn dat geen systeem sellers de controller wel.
Ik gebruik ze beiden maar de DS4 controller wint het toch echt, ligt veel beter in mijn handen ergonomisch gezien.
Velen gaan voorbij aan het feit dat de Xbox niet alleen een 'spelcomputer' is, maar een complete entertaint machine.
Wacht, heb je zojuist elk punt herhaald wat ik eerder heb gezegd met extra tekst?
"
Sony heeft 2 dingen:
- Exclusives
- Al mensen op een platform.
"

Volgensmij ben je ook compleet mijn punt misgelopen, ik reageerde op het feit dat iemand zei dat de Xbox 30% goedkoper moest worden om een kans te maken. Ik betwistte dat.
Dan heb je het niet goed gelezen. De punten die jij noemt waar Sony niet tegenop kan boksen is gewoon niet waar. Dat heb ik ook in mijn tekst aangegeven.
Hoe kan Sony opboksen tegen:

-PC games? Ze doen letterlijk niks met PC games, op HZD na wat een trauma is.
-XCloud, ze hebben gewoon het netwerk niet van Microsoft met Azure? Al blijkt het dat ze een partnership hebben wat ik niet wist.
-Geld, het is gewoon een feit dat Microsoft heel veel geld op de bank heeft liggen?

Ik heb het over direct tegen opboksen wat ze gewoon niet kunnen? Sony heeft 2 punten die veel waard zijn. Exclusives waar Microsoft goede stappen maakt en hun playerbase welke voornamelijk om marketshare gaat.
Die punten zeggen werkelijk weinig, en dat “meer geld” vind ik persoonlijk altijd zo’n slap argument. Wat heeft dat ze gebracht in de afgelopen 20 jaar? Waarom zouden ze pas na 20 jaar opeens iets met dat geld kunnen? Microsoft heeft misschien meer cash, maar Xbox divisie heeft zijn eigen budgetten. Dus als we even hierbij stilstaan, de budgetten bij PlayStation zijn een stuk hoger dan bij Xbox.
Wat heeft Pc games te maken met marktaandeel van de console? Doordat ze de games ook uitbrengen op de pc zorgt er nou juist voor dan er minder xboxen worden verkocht. Iedereen die een pc heeft, die denkt ohh dan speel ik hem wel op de pc. Dit zorgt niet voor meer verkopen, dus snap niet waarom dit in het voordeel van Microsoft werkt?

Je tweede punt klopt dus niet omdat ze een partnership hebben met Microsoft. Daarnaast heeft Sony ook nog ps now. Maar wie zegt dat Xcloud Microsoft iets gaat brengen? Google Stadia heeft ook nog lang niet opgebracht wat Google er van heeft verwacht. Daarnaast als je de test laatst had gelezen van Tweakers valt de kwaliteit nog heel erg tegen. Terwijl PS now gewoon prima werkt in de cloud... Dus waarom heeft Microsoft hier het voordeel, terwijl Sony al een paar jaar een cloud dienst heeft.

Microsoft heeft geld, maar dat hebben ze al jaren. Ze hebben enorm veel geld in de xbox classic gestopt. En wat heeft ze dat precies gebracht? De xbox classic is maar moeilijk van de grond gekomen in Europa. (Totaal heeft de xbox slechts 24 miljoen wereldwijd verkocht, dat kan je zien als een flop). Xbox 360 heeft het veel beter gedaan, maar die was ook een jaar eerder op de markt. Uiteindelijk heeft Sony ze alsnog ingehaald. Ze hebben nog steeds veel geld, maar dat maakt ze nog steeds niet beter dan Sony.

Dus ik snap die punten niet die je noemt waarom dit in het voordeel is van Microsoft en wat ze dit precies gaat brengen?

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 11 augustus 2020 23:20]

Buiten het feit dat ik zie waar je je karma-punten vandaan haalt wil ik toch een kleine nuance in je spam op dit nieuwsbericht brengen:

Ik, en met mij velen, kopen geen console "omdat vrienden hetzelfde kopen". I don't care. Wat Xbox in mijn ogen al vanaf de 360 goed doet is voor mij de controller. Uiteraard is dat persoonlijk, maar voor mij wel van essentieel belang als ik een nieuwe console koop.

PS heeft inderdaad de grotere en betere exclusives, echter zijn de meeste voor mij niet interessant. Heb een paar jaar terug nog een tweedehands PS4 gekocht om nog de exclusives mee te maken en geen spijt van gehad, begrijp me niet verkeerd.

Ik ben wel iemand die vaak titels speelt die op meerdere platformen beschikbaar zijn (FIFA, COD, GTA) en met mij zijn dat velen. Hier op Tweakers.net zal de verdeling anders zijn, maar zolang de grote titels niet exclusief zijn, zal het voor een grote groep niet uitmaken welke console hij/zij koopt. Gelukkig zijn die titels ook niet exclusief (nog).

De een kijkt uit naar de nieuwe God of War of Last of Us, maar ik kijk bijvoorbeeld uit naar de nieuwe Fable. Koop ik dan gelijk een console bij release? Waarschijnlijk niet, aangezien het aanbod bij zowel PS als Xbox vrij mager is in mijn optiek. Vaak zijn het veredelde tech-demo's.
Ik haal mijn karma punten op basis van de kennis die ik heb over die onderwerpen, zo werkt dat bij Tweakers.

Maar ik vraag mij af waarom jij mijn post als spam ziet? Terwijl jij in je bericht alleen een mening van jezelf noemt. Maar het feit blijft natuurlijk wel dat de Xbox one maar rond de 50 miljoen verkopen zit en de ps4 op 120 miljoen. Dus als iedereen het eens is met jouw mening dan zou dit toch andersom moeten zijn?

Dat de xbox one veel slechter heeft verkocht in Europa heeft diverse redenen:

- Bij release Kinect verplicht
- Altijd online bij release
- exclusivestudios die door Microsoft zijn afgestoten (er zijn vrij weinig exclusives op de xbox one)
- Xbox one was als een media apparaat neergezet, echter was 80% van de functionaliteit alleen bruikbaar in de VS.
-Geen 2de hands games
- Etc

Microsoft heeft hierdoor veel van zijn klantenbase weggejaagd. En die zijn allemaal naar de ps4 gegaan. Microsoft moet nu veel harder werken dan Sony om deze klanten terug te halen.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 12 augustus 2020 09:20]

Waarom geef je mij een lesje in de verkopen van de PS4 vs Xbox One? Ik geef mijn mening over waarom ik (en ook mensen in mijn omgeving) iemand een console koopt. Dat de PS4 de winnaar is deze consolewar is volgens mij voor iedereen wel duidelijk, maar ik zie het jou vermelden in elke post hier, vandaar dat ik het spam noem.
Omdat je reageert op een algemene discussie waarom mensen voor de ps4 hebben gekozen en niet voor de xbox one. vervolgens geef je het volgende aan:

Ik, en met mij velen, kopen geen console "omdat vrienden hetzelfde kopen". I don't care. Wat Xbox in mijn ogen al vanaf de 360 goed doet is voor mij de controller. Uiteraard is dat persoonlijk, maar voor mij wel van essentieel belang als ik een nieuwe console koop.

Hierbij geef je dus niet alleen je mening voor jezelf maar ook voor vele andere, daar suggereer jij dat voor veel mensen dit niet de reden was. Dus dat is niet alleen je eigen mening. Daarnaast is er gewoon onderzoek naar geweest waarom iemand een bepaalde keuze heeft gemaakt. zie bijvoorbeeld:

https://www.polygon.com/2...-4-an-xbox-one-or-a-wii-u

punt 5 is, "what family wants", daar schaar ik ook vrienden onder. Dus ik baseer mij op bronnen die hier onderzoek naar hebben gedaan.

Ik reageer op discussies die hier plaats vinden. Dat is geen spam, dat het niet jouw mening is dat maakt het nog geen spam volgens mij? Je hoeft het niet te lezen. Ik beargumenteer mijn reacties met bronnen en feiten, dat maakt het een goede toevoeging aan de discussie.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 12 augustus 2020 11:11]

Wat weinig mensen weten: Sony heeft voor o.a. game streaming een deal gesloten met Microsoft en maakt dus ook gebruik van azure. https://news.microsoft.co...re-strategic-partnership/ en https://mspoweruser.com/s...nershipstrong-congestion/
Bijzonder, nooit van gehoord, interessant.

In die artikelen wordt alleen gesproken over kennis delen en experimenteren. Er staat eigenlijk niks inhoudelijks in.

“Microsoft Azure has splendid cloud technologies and they have given us [clear] explanations so far. Each side has its merits and it seems that our mutual understanding is deepening after discussions.”

Dus ik weet nou niet wat voor partnership het eigenlijk is, het lijkt erop of Sony overweegt om naar Azure te gaan of ietsdergelijks. Ik lees het alsof er niks concreets is tussen Azure en PS maar dat er wordt gekeken naar opties.
Sony maakt inderdaad gebruik van Azure. MS is niet de grootste op consolegebied maar haalt zijn geld gewoon binnen. Daarom ook dat Minecraft nog steeds op de PS uitkomt, allemaal extra inkomsten.
Het is geeft mij een ibm als lachende derde gevoel ten tijde van de wii, xbox 360 en ps3. Het maakt microsoft niet meer uit of playstation beter verkoopt, zolang hun cloud platform maar gebruikt wordt. Satya Nadala doet als voormalig chef-azure exact wat ik verwacht: Alles en iedereen over naar azure. Hij is daarmee uitermate succesvol en het legt Microsoft geen windeieren.

Waar ik nou benieuwd naar ben is of het playstation OS (gezien de grote overeenkomsten in architectuur) ook op de xbox blades kan gaan draaien of dat dat custom blades worden...
Sony heeft daarnaast een serieuze markt naast de VS omdat ze de rest van de wereld niet als tweederangs behandelen. En Sony is iets beter in het promoten van hun console. Heb je wel eens een Champions League wedstrijd gezien? Dan wordt je dus een hele avond gebombardeerd met Playstation reclame.
Even een fact, bij Gamemania zijn de pre-orders zo verdeeld. 250 ps5 consoles tegenover 13 Xbox series x consoles. In heel Europa ligt dit hoog!
Japan idem dito. Ps5 veel Xbox niks.
Alleen Amerika is trouw aan Xbox.
Games die je koopt kan je ook op de PC spelen
Dus het verkoop argument is hier: koop een XBox, want je hebt geen Xbox nodig voor het spelen van Xbox games! :?

Als je al een game PC hebt, dan heb je die xbox dus niet nodig, en als je geen game PC hebt, waarom boeit het dan dat je ze ook op PC kan spelen ?

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 12 augustus 2020 11:48]

Nahja, daarom wil MS ook met twee modellen komen, dus naast de Series X ook een goedkopere optie. Maar het is koffiedik kijken hoe dat uitpakt; Sony heeft gewoon (iig in West-Europa) het grootste deel van de markt; dat pak je niet zomaar af.
Toch lukte Sony dit wel met de ps4 dus misschien maakt die prijs toch wel meer uit dan je denkt. Stel de disk versie is 600 bij Sony en de series X is 500. Dan is de sterkste console 100 euro goedkoper dus meer voor minder. Dat zijn wel goede kaarten om te hebben
Tja, beetje hypothetisch allemaal. De gemiddelde gamer kijkt niet echt naar specs, en gezien de PS5 (eindelijk) ook backwards compatible zullen mensen met een al bestaande collectie niet zomaar overstappen. Ik denk eerder dat beiden 499 gaan kosten.
In de vorige ronde kon men niet ophouden over dat ps4 er net iets beter uit zag of dat het wel 1080p deed waar xbox 720 of 900p was.

Sony gaat waarschijnlijk was van z'n games uitbrengen op 30fps om zo veel mogelijk de graphics to boosten. Dit lijkt niet nodig te zijn op de series X om graphics toch van de zelfde kwaliteit te krijgen.

Misschien niet belangrijk voor iedereen maar wel het nieuws item van de dag wanneer ze uit komen
Het performance verschil tussen de ps5 en xbox series x is alleen niet zo groot zoals jij het schetst. Dus ik vraag mij af waar jij deze info precies vandaan hebt dat de ps5 alles op 30fps moet draaien om qua graphics te matchen met de series x?
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat er voor wat van de games gekozen is voor 30fps zodat ze er beter uit kunnen zien. Alles op 30fps is nooit gezegd ;)
Ik denk dat de ps5 ook gewoon 4K 120fps titels gaat krijgen hoor. Btw ik zeg ook niet om te matchen met series X, ze kiezen hier zelf voor en ps5 kiest er voor om geen back compat te hebben voor de nieuwe games dus je zou denken dat meer ps games er iets beter uit kunnen zien omdat ze dingen als Unreal 5 kunnen gebruiken. Voor non back compat op Xbox geld dit natuurlijk ook
Er zijn wel degelijk games die 4K/60 zijn bij launch en ook games op 30fps met de PS5. Vanuit gaan dat iedere game op XSX 60 is, is whisful thinking. Er zijn gewoon launch games op de XSX die ook 30fps zijn.
Misschien terugkijken naar de historie van beide bedrijven. Sony heeft met de Playstations wereldwijd qua verkoopcijfers altijd Microsoft overtroffen (en niet een beetje maar heel veel).

[Reactie gewijzigd door Ootje70 op 12 augustus 2020 09:09]

Welke dan? Ik heb geen titel gezien waarvan al bekend is dat het 30fps is op series X.
Het is natuurlijk geen schande he, de games gaan er gewoon wel erg goed uit zien maar naast assassins creed is er verder geen andere game waarvan bekend is dat het op 30fps gaat draaien. Zelfs bij assassins creed zeggen ze het voornamelijk omdat het safe is. In hun statement geven ze aan een minimum van 30fps en dat ze werken naar 60fps. Het kan dus later in een patch komen of at launch al zo zijn dat is nog niet zeker.

Het verschil is ook dat er geen first party games of wel exclusives zijn de voor 30fps gaan waar de grote titels als ratchet en clank en horizon zero dawn wel voor 30fps gaan zo te zien. Nogmaals het is geen probleem alleen een beetje jammer dat het toch nog moet met de nieuwe hardware
The Medium is 30 en zo zullen er nog wel meer games zijn die 30fps zijn. Valhalla is gewoon 30fps en krijgt misschien voor beide console een 60fps modus met lagere resolutie. Horizon is geen launch game dus daar weten we niks van en misschien ook 60fps met een andere modus. Rarchet&Clank zal ook 60fps zijn. Velen van de first party games komen pas een jaar of zelfs bijna 2 jaar later. Die games als Fable, en die RPG, en bv Hellblade zijn games die je moet verwachten op 30fps, met eventuele 60 modus. Race games zoals GR7 en Forza zullen 60fps zijn en 120fps modus hebben.
Assassins Creed Valhalla is ook aangekondigd met 30 fps op de Xbox Series X, dus waarschijnlijk op de PS5 ook. Dat kun je ook een beperking van Ubisoft vinden, maar het gaat dan al om een redelijk standaard game die niet erg vernieuwend is. Als het daarbij al niet mogelijk is...
Dat is niet het enige. Door Corona is er ook een psychologische prijs aanwezig. Als de ps5 over 500 euro gaat kosten en de Xbox daar 50-100 onder gaat zitten en 450-500 euro doet, zitten Microsoft onder de psychologische grens. Zelfde als de Series S onder de discloze versie van de ps5 gaat zitten en bv wel een diskdrive krijgt. Als die prijs rond de 350 zit en de discloze ps5 op 450 gaat voor de gewone consument de Xbox echt wel winnen.

Als Microsoft ook nog met het hardware/gamepass combi subscriptie komt in Europa voor bv 20-25 euro per maand, dan durf ik echt niet meer te zeggen wat er gaat gebeuren.
Ik snap je punt, maar ik denk dat het alleen op gaat voor mensen die nog helemaal geen console hebben, geen voorkeur hebben en alleen naar het prijskaartje kijken.

Ik denk dat velen die van plan zijn er 1 te kopen, al consoles hebben van of Sony of Microsoft, en die zullen niet snel een overstap maken voor 50 of 100 euro. Deze mensen zullen waarschijnlijk voor hetzelfde merk gaan, om hetzelfde type games die ze gewend zijn te spelen. Niet alleen de games, maar ook makkelijker om te blijven op hetzelfde platform dat je al gewend bent (denk aan vrienden, trophies en digitale aankopen). Dus ik denk ook niet dat dat zo "spannend" gaat worden als dat je verwacht, tenzij er opnieuw een blunder gemaakt wordt.

Het probleem bij de vorige generatie was niet alleen de prijs. De prijs was een factor ja, maar Microsoft had een zeer slechte presentatie waar gamers niet tevreden over waren. Sony had juist daarop ingespeeld en het tegenovergestelde gepresenteerd, plus een lagere prijs.

Ik denk dus dat mocht het zo zijn dat de prijs van de PS5 100 euro hoger is zoals jij beweert, dat deze mensen (met een Sony console) simpelweg wachten op korting. Die drempel voor overstap ligt voor mijn gevoel toch wel wat hoger gezien de tijd en geld die men al heeft ingestoken in de vorige generatie(s). De mensen met een Microsoft console zullen dan uiteraard niet voor Sony gaan, maar die kans was eigenlijk al wat lager om dezelfde reden.
Voor mij wint de Xbox al puur voor de controller die is perfect.
Nochtans genoeg games gespeeld op Xbox one
Welke launch games (die niet op de xbox one uitkomen) staan er nu eigenlijk nog gepland?

En "duizenden"? Zijn er echt zoveel games uitgekomen op Xbox one? Dat wist ik niet!
Edit: volgens Wikipedia 2548 games. "Duizenden" is dus technisch correct.

[Reactie gewijzigd door PearlChoco op 11 augustus 2020 23:00]

cyberpunk 2077 is ook tot november uitgesteld, toeval?
Komt ook uit voor Xbox One.

Ik vraag naar welke games bij launch uitkomen op de Series X, die een Xbox One bezitter niet kan spelen.
geen, daar is eerder bericht over geweest.
Eigelijk heeft deze launch dan meer iets weg van een intra-generational update, zoals de Xbox One X, dan van een volledig nieuwe generatie: alle spellen die launchen zijn ook speelbaar op de vorige Xbox, maar ze gaan er iets mooier/sneller uitzien op de nieuwe.
Avowed gaat alleen op de Series uitkomen, maar dat duurt nog even. Microsoft heeft ervoor gekozen om de Xbox One nog even te blijven ondersteunen, wat in principe heel klantvriendelijk is.
Dit jaar zal daar nog geen verschil in zijn, games komen voor beide platformen uit. Waarschijnlijk wordt de oude console vanaf eind volgend jaar afgebouwd.
Ik zie niet waarom het op een Xbox One X bv niet zou werken.
Ja je moet dan rekening houden met tragere CPU GPU en storage. Maar door dingen flink naar beneden te schroeven kan het nog steeds werken.

Kan mij wel voorstellen dat er op een gegeven moment dev's zijn die zullen zeggen die HDD is te traag we willen seemless levels hebben zonder loading dus hij komt niet voor de oudere consoles.

Maar meestal komen de games in het begin ook nog wel naar de oudere consoles. En in dit geval is het makkelijker dan bij de Xbox 360 naar Xbox One generatie omdat de CPU beide X86 zijn ipv Powerpc bij de 360. En de GPU architecturen ook wat dichter bij elkaar zitten.
Al is RDNA2 wel een grote stap voorwaards tov GCN1.4 welke in Polaris zat en gebruikt is voor de PS4 Pro en Xbox One X. (al heeft de PS4 Geloof ik wel Rapid Pack math extra wat pas in Vega zat).
Die wordt pas volgend jaar geoptimaliseerd voor de next-gen.
Ze doelen meer op de totale xbox collectie: xbox, xbox360, xbox one vanwege de backwards compatibiliteit 😉
Die "duizenden" games gaat niet alleen over de Xbox One maar ook over de Xbox en de Xbox 360.
Er zijn geen Xbox Series X exclusives, MS heeft zelf aangegeven dat alle games die uitkomen ook op de Xbox One speelbaar zouden zijn. Xbox One mist natuurlijk Raytracing, dus de games zullen op de Series X er beter uitzien.
Dus een beetje zoals de Xbox One X launch eigenlijk :)
Nu nog de prijs en we kunnen met een gerust hart een pre order plaatsen.
Volgens mij wachten ze op Sony. Bij de PS4 werd namelijk op het laatste moment de prijs naar €400 gegooid omdat MS als eerste presenteerde.
Alsof ze de prijs na aankondiging niet alsnog kunnen verlagen voor de launch. Het is gewoon een beetje een trieste vertoning van beiden.
Na aankondiging van een prijs nog om laag gaan is wel heel triest. MS kan dit keer gewoon lekker wachten. Ze willen Sony gewoon niet de kans geven om er nog even onder te gaan zitten
Ach, en dan weet je de prijs. Het apparaat komt pas in november. Hou rekening met 500-600 euro, dan valt het altijd mee :-)

En zodra de prijs bekend is, kun je gaan pre-orderen. Zolang de prijs maar voor half oktober bekend is, dat is vroeg genoeg :-)
Men zegt wel eens "De eerste klap is een daalder waard".
In deze is het juist andersom, omdat de tegenpartij daarop kan anticiperen en de prijs lager gaat aanbieden.
Waarom dan word het steeds lager.
Triest, maar wel hoe het werkt. Door de ps4 met verlies te verkopen heeft sony er 2.5x zoveel van verkocht als die generatie xbox. En het geld wordt gemaakt met games en online abo's, niet met consoles. Ik verwacht dat ze beiden rond de 450-500 euro komen te liggen.
ze denken dat ja..
https://arstechnica.com/g...costs-about-381-to-build/
dit waren de kosten om de ps4 te maken zonder reclame etc maar dan nog van echt verlies kan je niet spreken.
Lel. 399x.19=75.81. Dat is de BTW al die Sony niet ziet. En dan wil de winkelier ook nog wat hebben. Moet nog verscheept worden.

Je eigen bron zegt zelfs:
What isn't factored into the teardown cost are research and development, advertising, and shipping costs associated with the console,

Sony verkocht, iig rond launch, de ps4 met verlies. No question about it. En het heeft goed uitgepakt voor ze.
Niemand ontkent dat de xbox met verlies verkocht werd. Dus waarom is dat uberhaubt relevant voor de discussie of de ps4 met verlies verkocht werd?

Misschien het je niet door dat niemand er iets negatiefs mee verondersteld, maar simpelweg een constatering gedaan is waar iedereen wel in kan zien dat het gewoon klopt...
hij klaimt dat het de reden was dat Xbox verloor, maar Xbox verkocht dus ook zowat met verlies en dus gelijk stond met winstmarge. Maar wel 100 euro duurder doordat kinetic een camera van 100 tot 150 euro bij verplicht was.
Ik denk dat de PS5 sowieso duurder wordt dan de Xbox Series X, ongeacht wie de prijs als eerste bekend maakt. Het gerucht gaat namelijk dat Sony heel erg steggelt met het omlaag krijgen van de prijs, mogelijk door de proprietary SSD die er in zit. Omdat PlayStation één van de meest belangrijke (en winstgevende) divisies binnen Sony is, wil Sony de console waarschijnlijk met een kleine winstmarge of voor inkoopprijs verkopen. In ieder geval niet met verlies. Dat is waar Microsoft voordeel kan halen.

Microsoft kan prima de console voor inkoopprijs verkopen of zelfs iets met verlies doordat het bedrijf genoeg andere inkomsten heeft. Het verlies zullen ze goed kunnen maken met abonnementen uit xCloud, accessoires en licenties van games.

[Reactie gewijzigd door D3F op 11 augustus 2020 22:27]

Ps3 heeft Sony altijd met verlies verkocht. De games daar verdienen ze het meeste mee, dus als ze een groter marktaandeel kunnen krijgen door de consoles met verlies te verkopen dan doen ze dat. Hoe meer consoles er verkocht worden, hoe meer je verdient aan elke game die er verkocht wordt. Dus dat is echt volledige speculatie. Sony weet ook wel hoe belangrijk de prijs is bij lancering en die gaat de gamers echt niet teleurstelling met een veel hogere prijs dan Microsoft.
sterker nog, men wil naast games vooral ook PS Plus abonnementen verkopen, en de console is verder gewoon een trojan horse zodat mensen toegang hebben tot de PS store voor verdere verkoop. De kans is groot dat de PS5 inderdaad met verlies verkocht zal worden (de PS4 was namelijk behoorlijk conservatief qua hardware en prijs).
En bij de PS4 net zo. Dat zullen ze nu weer doen. De vraag is alleen hoeveel. Gezien die prijs nog altijd niet bekend is wachten ze op elkaar. Je wint door de meest verkochte consoles binnen te halen, niet het meeste winst op consoles. Dat verdien je terug op games en abo's, omdat er zoveel spelers op jouw platform zitten.
Tegenstrijdig verhaal. Wat boeit het nou dat je de console met verlies verkoopt? Als je vette marges haalt op de games, abonnementen en accessoires dan heb je alsnog een keiharde business case. Zit je alleen nog met de timing van cash.

De vraag is simpelweg; wat is ideale prijs voor een console, gekeken naar de totale opbrengsten die daar aan zitten gekoppeld?Het antwoord kan prima zijn "lager dan de kostprijs". Ook voor de PS5.
een loss leader zoals dat mooi heet, zolang de customer lifetime value het verlies maar compenseert :)
Ik verwacht, dat het net als bij printers en dergelijke is. Beide consoles worden onder de kostprijs verkocht (niet zo veel als printers helaas) om op die manier later zo veel mogelijk aan abonnementsvormen en dergelijke te kunnen verdienen.

Ik denk dat Microsoft door het succes van de XBox 360 dacht, dat ze met zaken als een verplichte Kinect, altijd internet nodig en games niet tweedehands kunnen kopen/verkopen in combinatie met een hogere prijs wel weg konden komen, maar dat was dus niet zo. Ook het hele controle aspect vanuit Microsoft werd niet gewaardeerd. De exclusives maken volgens mij niet zo veel uit in het begin van de verkoop, want dan zijn er nog niet zo veel en je weet ook niet welke er nog zullen komen (op de bekende Forza/Gran Turismo na dan). Het ging vooral mis door de foute inschatting van Microsoft, waardoor er slecht mond- op mondreclame ontstond.

Allebei de consoles hebben verder hun voors en tegens. Zo ga ik voor de XBox vanwege vooral Forza. Mijn zoon kijkt vooral naar welke console zijn vrienden aanschaffen, vanwege het met en tegen elkaar spelen en dat zal hoogstwaarschijnlijk dus weer de PS worden.
Inderdaad. Ik begrijp niet zo goed waarom de prijzen nog niet bekend gemaakt zijn voor de Xbox en Playstation 5. Waar zouden ze op wachten?
Op elkaar.. Microsoft wil lager in prijs dan Sony, Sony wil niet te ver of mss ook onder Microsoft, Microsoft wil ook weer niet te laat gaan zitten en te veel geld verliezen...

Iemand moet er als eerste komen en beiden stellen ze het zo lang mogelijk uit.
Al verwacht ik dat de prijzen en pre-orders los gaan bij de presentatie van de Xbox Series S ergens deze maand.
En met beetje geluk komt er ook een subscriptie model (maandelijkse prijs) voor Xbox en game pass ultimate ineen naar Europa.
Good point. Daar had ik eigenlijk helemaal niet aan gedacht. Bij deze bedrijven verwacht ik eigenlijk dat ze wel bepaalde informatie hebben van elkaar (legaal verkregen of niet), maar dit wellicht niet.
Inderdaad. Ik begrijp niet zo goed waarom de prijzen nog niet bekend gemaakt zijn voor de Xbox en Playstation 5. Waar zouden ze op wachten?
Op elkaar :)
Voor welke launch-title zou je willen pre-orderen?
Niet direct een voorkeur maar meer omdat nieuwe hardware altijd leuk is.

En ja ben redelijk Microsoft minded maar ook kritisch, want met alleen uitstel kom je er idd niet.

Kijk vooral uit naar de multi platformers zoals AC.

En ik gok erop dat de ps5 snellet uitverkocht zal zijn dan de nieuwe Xbox.
Dat heb ik dus ook. Fable is aangekondigd, wat vet is, maar ik weet nu al dat ik 75% van de tijd multi-platformtitels ga spelen. Het hebben van een nieuwe console is zeker leuk, al ben ik nog steeds benieuwd naar de prijsstelling van beide consoles.
499e. Na een jaar komt de S versie voor 399e. Geldt voor xbox en Ps5.
Ik denk niet dat de Series S een jaar op zich laat wachten.
Microsoft heeft de productie van de Xbox One X gestopt. De Series S moet dat gat gaan vullen.
De Series X is de vervanger voor de One X (vandaar ook de letter X), als zijnde de 'enthusiast' versie. De Series S word juist de vervanger van de One S die nog geproduceert word.

De One X kost namelijk officieel €500, en ik verwacht eerder dat de Series X goedkoper zal worden dan duurder.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 12 augustus 2020 12:55]

Dat is het platform wat je nu vergelijkt.
De Xbox One S wordt echter nog verkocht straks.
Dus het is Xbox One S -> Xbox Series S -> Xbox Series X.

De Xbox One S bedient de onderste markt (denk voor nog minstens een jaar), de Xbox Series S op de plek van de Xbox One X en bedient de nieuwe generatie onderste markt (wat eigenlijk het midden segment is). Ze zijn gestopt met de productie van de Xbox One X op dit moment omdat de Series S die plek gaat innemen (kwa performance zullen die 2 elkaar niet heel veel verschillen en kwa prijs ook niet)

De Xbox One X is al een tijdje rond de 400 euro (alleen de special limited edition Cyberpunk versie gaat voor 500 euro de deur uit)
pricewatch: Microsoft Xbox One X Zwart
pricewatch: Microsoft Xbox One X + Gears 5 Zwart

nieuws: Microsoft staakt productie Xbox One X en Xbox One S All-Digital Edition
De Series S komt niet tegelijk uit met de Series X. Hij is nog niet eens officieel aangekondigt.

De One S gaat er straks ook uit. Er blijven niet drie naast elkaar bestaan.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 12 augustus 2020 15:39]

En hoe weet jij zo zeker dat hij niet gelijk uit komt als hij nog niet is aangekondigd?
Waarom zouden ze dat niet doen? De Xbox One X productie is niet voor niets stopgezet.
Van de Xbox One S is ook niet bekend of die er gelijk uit gaat. De Xbox 360 is ook nog jaren verkocht toen de Xbox One uit kwam.
Voor mij is het toch echt wachten op de rumour dat je cross-platform met PC kan gaan spelen (dus steam/origin/gog) met dezelfde account.

Dan is de XSX (voor mij) een no-brainer, en gaat de pre-order er meteen uit....
Zo niet, heeft het er alle schijn naar dat de PS5 de betere console gaat worden, wat voor mij dus betekent dat ik geen van beide zal kopen, en mijn geld naar een nieuwe game-pc gaat.....

Jeej, ze laten nog steeds iedere idioot modereren, misschien nog eens de https://tweakers.net/info/faq/karma/#tab:1-2 doorlezen, het was gewoon ontopic en hoort dus niet met een 0 beoordeeld te worden, maar wat weet ik er nou van..... (deze small zou wel met een 0 beoordeeld moeten worden, maar zal uiteindelijk wel met een -1 beoordeeld worden, soit

En @Segafreak83 De XSX draait gewoon Windows 10 met next-gen hardware, dus niks nodig, in principe zou de XSX gewoon full speed native alle PC games moeten kunnen draaien, is alleen een kwestie van licensing.....
Foutieve reacties horen ook op 0 en dat ‘gerucht’ slaat echt nergens op.
We zullen zien....
Moderatiegezeik is puntje eraf dus...
Eensch, ik zei toch al dat ik op -1 ging eindigen ;) (blijft wel dat de initiele moderatie incorrect was :>

[Reactie gewijzigd door zion op 11 augustus 2020 22:33]

Doe maar niet, cross-platform is vaak zwaar in het nadeel van de console spelers.
Hij bedoelt niet MP (hangt namelijk veel af van de game studio) maar dat je je Steam spellen op je xbox kan spelen. Wat naar mijn mening heel onrealistisch is, dit kan wel met de games die je op de microsoft store koopt.

Waarom is dit onrealistisch?
- Verkopers (zoals steam) nemen 30% van de prijs, in ruil daarvoor kan je de game downloaden (bandwith kost geld). Ook zorgt steam voor een mod platform, cloud saves en MP opties
- Microsoft krijgt er geen geld voor en gaat heel erg op zijn eigen verkopen cannibaliseren. Als ik een game goedkoper op steam vind koop ik het natuurlijk daar en krijgt Microsoft er geen cent voor.
Bij die spellen is er waarschijnlijk geen enkel probleem met het gebruiken van keybord en muis, en dan is dat nadeel (wat niet altijd een nadeel is) ook geen nadeel.

Bij racespellen hang ik ook gewoon een controller aan de PC...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 augustus 2020 07:37]

je kan niet "zomaar" PC games op een console runnen, zelfs niet als deze console een gemodificeerd OS heeft (Hyper-V/Win10 core). Daar zal wat emulatiewerk tussen moeten zitten. Daarnaast is het maar de vraag of Microsoft open staat voor andere stores/launchers binnen het Xbox OS.
Tell me, waarom zou dat niet kunnen?
Het apparaat bestaat voor 100% uit PC hardware. Het draait, zoals je al zegt, op een Win10 OS met DirectX als API. In feite is het dus gewoon 100% compatibel met alles wat je op je PC draait. Ik zie nergens enige reden om iets te moeten emuleren.
Daarnaast is de hardware van deze generatie console dusdanig krachtig dat je er van uit kunt gaan dat PC spellen ook nog op redelijke resolutie met redelijk detail en framerate kunnen draaien.

De enige beperking die ik zie is de UI. De XBox heeft geen keyboard/mouse en is ook niet bedoelt voor een setup waar je die eenvoudig kunt gebruiken. En om nou alle besturing naar een controller te gaan mappen.... Volgens mij kennen we allemaal het Steam Controller debacle; het is niet voor niets dat dat ding niet meer gemaakt wordt.

Volgens mij kan Microsoft zonder veel problemen Valve toestaan om een Steam app voor de XBox te maken en zullen nagenoeg alle spellen dan ook out of the box werken. Maar ik zie geen enkele reden waarom Microsoft dat zou willen, zoals je al stelt. Er is simpelweg geen business case voor.
natuurlijk kan het technisch, dat betwijfel ik ook niet :) mijn punt is dat dit niet makkelijk kan, dus niet zonder inzet van developers en/of Microsoft. En als er tijd in geinvesteerd moet worden dan moet het ook ergens rendabel zijn, of iig ergens financieel voordeel opleveren.
mijn punt is dat dit niet makkelijk kan
En dat bestrijd ik dus. Volgens mij kan het met nagenoeg 0 investering. Code die op de PC draait zou zonder enige moeite ook op een XBox moeten kunnen draaien aangezien dat in feite gewoon een PC is met een licht aangepast OS (als in: Er zit een schilletje omheen, verder is het nagenoeg exact gelijk)
maar dat is dus niet zo, genoeg maatwerk-oplossingen in de APU en algehele architectuur (denk aan het gebruik van een shared memory pool) waardoor het "het is maar een PC"-argument niet zomaar opgaat. Natuurlijk ligt het wel dicht bij elkaar, en er zal vast een Windows-build te maken zijn die er op draait. Maar dan kom je weer bij mijn eerdere punt uit :)
Ja ik heb weinig zin in nog meer slechte beoordelingen, maar Ja, je kan (theoretisch) wel zomaar PC games op een XSX draaien, omdat het in de basis gewoon een Win10 (core) systeem is (Hyper-V(irtualisation) is waarschijnlijk juist voor de emulatie (backwards compatibility) voor de XB360 die nog een Power-PC cpu gebruikte en/of streaming, De Xbox One, en de XSX gebruiken gewoon een x86-64 instuctie chipset, dus is PC-compatible
Ook zijn alle componenten die erin zitten in de basis 100% x64 compatible, dus heb je gewoon een W10 systeem met x64 componenten, en zijn alle libraries aanwezig om je PC game op te draaien.
Misschien dat er wat extra drivers nodig zijn om gebruik te maken van de "custom" modificaties voor de XSX, maar die heeft zich dus al veel meer aan de gangbare protocollen gehouden wat betreft de GPU dan Sony, dus waarschijnlijk zou het OotB gewoon werken.
De XSX krijgt ook gewoon ondersteuning voor KB/Muis/Controller, en alhoewel ze niet direct inzetten op VR, kán dit dus waarschijnlijk met een driver-update zo over gezet worden van een W10 naar XSX.

Wat ik de eerste keer dus al probeerde te zeggen, het draait allemaal om of MS het ook wíl, hardwarematig kan in principe elk spel wat nu op een Windows 10 machine draait, straks ook op een XSX machine draaien, daar is geen emulatie software of wat ook voor nodig, hoogstens een driver-update.

Natuurlijk zou MS liever zien dat alles voor de XSX eclusief zou zijn, maar als je alle leaks leest heeft Sony waarschijnlijk de snellere console in handen (vanwege veel meer customization ism AMD), en zeker de betere exclusives (heb ik mij laten vertellen, ik ben niet thuis in console-land), dus misschien voelt MS zich wel gedwongen tot dit besluit..., maar dat is meer voor mijn voorgaande reactie, waar ik niet verder op in zal gaan.
Rest mij alleen nog: Ik, en vele anderen die slimmer zijn dan ik, zien geen téchnische reden waarom het niet (full-speed) zou kunnen, natuurlijk wel een heleboel juridische redenen....

[Reactie gewijzigd door zion op 12 augustus 2020 20:01]

Natuurlijk komen ze in November. Ze komen beiden gewoon een week voor blackfriday :-). Die dag willen ze in ieder geval voor zijn.
PS5 zal wel in dezelfde week uitkomen.
Nu alleen nog een duidelijke prijsstelling. Al hoewel ik er zo €1000 euro voor zou neerleggen. Met andere woorden; een console is voor mij de investering waard.
Laat maar lekker komen. Ik heb toch nog een flinke backlog, en er zijn voor mij bij launch nog niet genoeg goede exclusives. Ik heb geduld, en wacht lekker tot de consoles wat goedkoper zijn, en er ook meer goede en goedkopere exclusives zijn :). Maar de early adopters wens ik uiteraard veel plezier!
Tja, dan weet je iets meer, maar dit zegt nog steeds niets. Dat het november zou worden was al wel redelijk duidelijk. Ze wachten echt op elkaar met het bekend maken van de prijs en releasedag.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee