Clear Channel, een uitbater van reclameborden in de openbare ruimte, wil voorbijgangers in Europa gaan volgen met ‘anonieme mobiele data’.
Volledig scherm
Clear Channel, een uitbater van reclameborden in de openbare ruimte, wil voorbijgangers in Europa gaan volgen met ‘anonieme mobiele data’. © ANP

Bedrijf voor reclameborden gaat locatiedata gebruiken voor gerichte advertenties

Clear Channel gaat voor zijn Europese reclameborden ‘locatiedata van derden’ gebruiken om reclames gericht te kunnen tonen aan doelgroepen. Het bedrijf combineert de data met een kaart van zijn reclameborden om zo te zien waar bepaalde doelgroepen zich vaak bevinden.

  1. Man denkt baas te zien in videocall en wordt voor miljoenen opgelicht: 'Deze gasten slaan Nederland niet over’
    deepfake
    2

    Man denkt baas te zien in videocall en wordt voor miljoenen opgelicht: 'Deze gasten slaan Nederland niet over’

    Een internationaal opererend bedrijf is voor omgerekend zo’n 23,6 miljoen euro opgelicht. Dat gebeurde nadat een medewerker van een vestiging in Hongkong voor de gek werd gehouden met een deepfakevideo. Nederlandse tech-specialisten waarschuwen dat óók Nederlandse multinationals op hun hoede moeten zijn. ,,Als het in Hongkong kan, dan kan het hier ook. Realtime-deepfake in een videovergadering is technisch al mogelijk”, oppert tech-deskundige Jarno Duursma.