Bedrijf voor reclameborden gaat locatiedata gebruiken voor gerichte advertenties
Clear Channel gaat voor zijn Europese reclameborden ‘locatiedata van derden’ gebruiken om reclames gericht te kunnen tonen aan doelgroepen. Het bedrijf combineert de data met een kaart van zijn reclameborden om zo te zien waar bepaalde doelgroepen zich vaak bevinden.
Digitaal wordt door deze technologie, die in Amerika al vier jaar wordt toegepast onder de naam Radar, niet alleen getraceerd hoeveel mensen er een reclamebord voorbij lopen, maar is via mobiele data ook meteen bekend wat voor mensen dat zijn. Adverteerders leren op die manier welke mensen hun reclame hebben bekeken.,,Hiermee kunnen we je bewegingen naar een winkel volgen. We kunnen zien wat je koopt,” zegt directeur William Eccleshare tegen de Financial Times. ,,En ja, we kunnen zien wat je ‘s avonds kijkt als je die dag langs een reclame voor een Netflixserie bent gelopen.” De ceo benadrukt wel dat de data ‘zeer goed geanonimiseerd’ zijn.
Volgens Clear Channel voldoet Radar inmiddels aan alle Europese regels.
Zelf geen data verzamelen
Het bedrijf zegt zelf geen data te verzamelen, maar samen te werken met externe partijen zoals mobiele providers. In de VS werkt Clear Channel samen met AT&T. Een woordvoerder van de Nederlandse tak zegt tegen het ANP dat het mogelijk kan worden om consumenten te “segmenteren”, waarbij reclame wordt toegespitst op de interesses en het gedrag van een persoon. Wie niet gevolgd wil worden, kan zich volgens de woordvoerder bij zijn provider afmelden.
In een nadere toelichting schrijft het bedrijf dat Radar vooral een planningsmiddel is voor adverteerders. De advertentieborden van Clear Channel worden op een kaart getoond, waarna er een laag overheen gelegd kan worden met mobiele data over de doelgroep. Zo kan bijvoorbeeld worden bepaald welk billboard het meest geschikt is om 18- tot 34-jarigen te bereiken die kleding kopen bij grote ketens, of waar ouders te vinden zijn die recent een supermarkt hebben bezocht. De billboards bevatten zelf geen volgtechnologie, waardoor Radar ook werkt met analoge papieren posters.
Nederland pas later
De technologie wordt in september eerst toegepast in Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Enkele maanden later zal Zweden volgen. Volgens de woordvoerder zal Nederland ‘pas later in het traject’ aanhaken, naar verwachting eind 2021. Clear Channel heeft naar eigen zeggen 14.137 reclameborden in 294 Nederlandse gemeenten staan. Die zijn overigens lang niet allemaal digitaal. In ieder geval in Utrecht en Eindhoven staan elektronische borden van het bedrijf.
In 2017 ontstond er nog ophef om de billboards van concurrent Exterion. Die bevatten een camera die in de gaten hield hoe lang een advertentie bekeken werd. Bovendien werden geslacht, geschatte leeftijd en zelfs iemands emotie geanalyseerd. Na ontstane ophef werden de camera’s uitgeschakeld. De Autoriteit Persoonsgegevens oordeelde destijds dat hiervoor toestemming van voorbijgangers nodig was.
Update 12/08
Clear Channel laat in een reactie weten dat de reclameborden zelf geen vorm van tracking bevatten, maar dat het Radar-platform gebruikt wordt om te kijken waar mensen uit bepaalde leeftijdsgroepen zich vaak bevinden. Zo kan het bedrijf doelgroepgericht reclames aanbieden via de digitale borden. Het Radar-softwareplatform maakt gebruik van anonieme locatiegegevens die verkregen zijn via derde partijen, zegt Clear Channel. Waar dat vandaan komt is onduidelijk. Dit stond foutief in dit artikel. Het artikel is hierop aangepast.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Elon Musks bedrijf wil mensheid beteren met implantaten, maar ‘niet iedereen wil apparaat toelaten tot hersenen’
-
deepfake2
Man denkt baas te zien in videocall en wordt voor miljoenen opgelicht: 'Deze gasten slaan Nederland niet over’
Een internationaal opererend bedrijf is voor omgerekend zo’n 23,6 miljoen euro opgelicht. Dat gebeurde nadat een medewerker van een vestiging in Hongkong voor de gek werd gehouden met een deepfakevideo. Nederlandse tech-specialisten waarschuwen dat óók Nederlandse multinationals op hun hoede moeten zijn. ,,Als het in Hongkong kan, dan kan het hier ook. Realtime-deepfake in een videovergadering is technisch al mogelijk”, oppert tech-deskundige Jarno Duursma. -
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
Elke dag overlijden er 22 mensen aan hartfalen. Wat hartfalen precies is, weet maar één op de vijf mensen. Daarom is het deze week De Nationale Hartfalen Week. Cardiologen Steven Chamuleau en Jozine ter Maaten geven antwoord op zeven vragen over hartfalen. ,,Als je als 50-jarige een trap op loopt en het benauwd hebt, dan is dat gek.’’ -
PREMIUM
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
‘Melk is goed voor elk’ was jarenlang een bekend gezegde. Klopt dat nog? Want melkvervangers zijn enorm populair en beter voor het milieu. Maar zijn ze ook even gezond als koemelk? Een rondje langs de melkvelden. ,,Het eten van zo’n 400 gram zuivelproducten verlaagt het risico op darmkanker met 15 procent.” -
cyberwereld reageert
Onvoorstelbare videotool OpenAI gaat filmindustrie op z'n kop zetten: 'Gevaar voor Hollywood’
De maker van ChatGPT introduceert een gloednieuwe functie die zelfgeschreven teksten tot leven brengt in ultrarealistische video’s. Spectaculair, maar ook reden tot zorg, zeggen cyberdeskundigen. ,,Het onderscheid maken tussen wat echt en nep is wordt een uitdaging voor ons allemaal”, waarschuwt jurist Jan Gerrit Kroon.
-
PREMIUM
Habbo Hotel weigert Pim (23) na 10 jaar alsnog toegang: ‘Ze komen hun belofte niet na’
-
-
-
ICT is allang niet meer alleen voor nerds, kinderen leren nu programmeren op Schiphol
Leerlingen en leraren vanaf de bovenbouw van de basisschool kunnen via een lesprogramma van Microsoft hun eerste stapjes maken op het vlak van programmeren. Leuk voor de kinderen, maar volgens experts ook broodnodig: Nederland moet er nu echt een tandje bijzetten om bij te blijven, want de hele samenleving is tegenwoordig doordrenkt van technologie. -
PREMIUM
Elk jaar 16 miljard euro aan crimineel geld witgewassen: dit kunnen banken doen
Banken steken jaarlijks 1,4 miljard euro in de aanpak van witwassen, maar toch lukt het ze bij lange na niet om alle criminele miljarden op te sporen. De hoop is dat, met behulp van lerende computersystemen, het risico op witwaspraktijken beter valt in te schatten. Maar de boeven leren ook bij, waarschuwt een expert. Dus mogen banken er best nog een tandje bijzetten. ,,Het juiste gebruik van kunstmatige intelligentie kan de financiële sector jaarlijks miljoenen besparen.”
-
PREMIUM
Expert: ‘TikTok verboden in China, realiseer je wat dat voor ons betekent?’
-
techgezant
Noodklok: groei Nederlandse techsector in gevaar
De groei van de Nederlandse technologiesector is in het afgelopen jaar gestokt, doordat onze ondernemers er relatief lang over doen om investeringen aan te trekken. Ook het nijpende tekort aan gekwalificeerd personeel remt de ontwikkeling. -
-
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje