Bedrijf voor reclameborden gaat locatiedata gebruiken voor gerichte advertenties
Clear Channel gaat voor zijn Europese reclameborden ‘locatiedata van derden’ gebruiken om reclames gericht te kunnen tonen aan doelgroepen. Het bedrijf combineert de data met een kaart van zijn reclameborden om zo te zien waar bepaalde doelgroepen zich vaak bevinden.
Digitaal wordt door deze technologie, die in Amerika al vier jaar wordt toegepast onder de naam Radar, niet alleen getraceerd hoeveel mensen er een reclamebord voorbij lopen, maar is via mobiele data ook meteen bekend wat voor mensen dat zijn. Adverteerders leren op die manier welke mensen hun reclame hebben bekeken.,,Hiermee kunnen we je bewegingen naar een winkel volgen. We kunnen zien wat je koopt,” zegt directeur William Eccleshare tegen de Financial Times. ,,En ja, we kunnen zien wat je ‘s avonds kijkt als je die dag langs een reclame voor een Netflixserie bent gelopen.” De ceo benadrukt wel dat de data ‘zeer goed geanonimiseerd’ zijn.
Volgens Clear Channel voldoet Radar inmiddels aan alle Europese regels.
Zelf geen data verzamelen
Het bedrijf zegt zelf geen data te verzamelen, maar samen te werken met externe partijen zoals mobiele providers. In de VS werkt Clear Channel samen met AT&T. Een woordvoerder van de Nederlandse tak zegt tegen het ANP dat het mogelijk kan worden om consumenten te “segmenteren”, waarbij reclame wordt toegespitst op de interesses en het gedrag van een persoon. Wie niet gevolgd wil worden, kan zich volgens de woordvoerder bij zijn provider afmelden.
In een nadere toelichting schrijft het bedrijf dat Radar vooral een planningsmiddel is voor adverteerders. De advertentieborden van Clear Channel worden op een kaart getoond, waarna er een laag overheen gelegd kan worden met mobiele data over de doelgroep. Zo kan bijvoorbeeld worden bepaald welk billboard het meest geschikt is om 18- tot 34-jarigen te bereiken die kleding kopen bij grote ketens, of waar ouders te vinden zijn die recent een supermarkt hebben bezocht. De billboards bevatten zelf geen volgtechnologie, waardoor Radar ook werkt met analoge papieren posters.
Nederland pas later
De technologie wordt in september eerst toegepast in Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Enkele maanden later zal Zweden volgen. Volgens de woordvoerder zal Nederland ‘pas later in het traject’ aanhaken, naar verwachting eind 2021. Clear Channel heeft naar eigen zeggen 14.137 reclameborden in 294 Nederlandse gemeenten staan. Die zijn overigens lang niet allemaal digitaal. In ieder geval in Utrecht en Eindhoven staan elektronische borden van het bedrijf.
In 2017 ontstond er nog ophef om de billboards van concurrent Exterion. Die bevatten een camera die in de gaten hield hoe lang een advertentie bekeken werd. Bovendien werden geslacht, geschatte leeftijd en zelfs iemands emotie geanalyseerd. Na ontstane ophef werden de camera’s uitgeschakeld. De Autoriteit Persoonsgegevens oordeelde destijds dat hiervoor toestemming van voorbijgangers nodig was.
Update 12/08
Clear Channel laat in een reactie weten dat de reclameborden zelf geen vorm van tracking bevatten, maar dat het Radar-platform gebruikt wordt om te kijken waar mensen uit bepaalde leeftijdsgroepen zich vaak bevinden. Zo kan het bedrijf doelgroepgericht reclames aanbieden via de digitale borden. Het Radar-softwareplatform maakt gebruik van anonieme locatiegegevens die verkregen zijn via derde partijen, zegt Clear Channel. Waar dat vandaan komt is onduidelijk. Dit stond foutief in dit artikel. Het artikel is hierop aangepast.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Google ontslaat 28 medewerkers die tien uur lang protesteerden tegen samenwerking met Israël
-
PREMIUM
Jessica vertaalde haar boek met ‘preuts’ ChatGPT: ‘Vijlt de scherpe randjes eraf’
Schrijfster Jessica de Jong heeft haar tweede maffiaroman Vrouw van eer in drie vreemde talen laten vertalen door ChatGPT. Volgens De Jong levert die stap haar alleen maar voordelen op: het is relatief goedkoop, fouten in de tekst kunnen eenvoudig worden gewijzigd en ze krijgt als onbekende auteur ‘een eerlijke kans’ in het buitenland. De club van professionele vertalers vindt het maar niks: ,,De lezer krijgt een beroerde vertaling voor zijn kiezen.” -
Onderzoek
Meer dan vier miljoen Nederlanders willen stoppen met sociale media, maar doen dat niet
Nederlanders voelen massaal een gevoel van onbehagen door het gebruik van sociale mediaplatforms, blijkt uit nieuw onderzoek. Ze vinden het continu scrollen tijdverspilling en stellen zelfs dat het een gevaar vormt voor ons geestelijk welbevinden. Toch blijft het aantal gebruikers van online platforms maar groeien. -
Quiz
Facebook bestaat 20 jaar: wat weet jij van het platform?
Facebook bestaat precies 20 jaar. Hoeveel weet jij van het platform? Test je kennis met de quiz! -
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
Tom de Wit (35) nam een vriend mee naar een restaurant waar hij niet voor twee maar voor drie maaltijden moest betalen. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater.
-
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
-
-
-
Europese media claimen 2,1 miljard van Google vanwege mislopen advertentie-inkomsten
Een groep van meer dan dertig Europese mediabedrijven eist een schadevergoeding van 2,1 miljard euro van Google. Ze dagen het Amerikaanse bedrijf in Nederland voor de rechtbank, zo melden ze. DPG Media, uitgever van onder meer het AD en de regionale titels in het zuiden en oosten van Nederland, nemen deel aan de claim. -
Slimme sloten en camera’s vaak onveilig: ‘We willen mensen bewust maken van de risico’s’
Fabrikanten moeten de nieuwste beveiligingssnufjes voor je huis - zoals digitale sleutels en alarmsystemen - veel beter beveiligen tegen potentiële indringers. Deze bedrijven laten dat nu vaak na uit kostenoverwegingen. Hierdoor kun je als onwetende consument zelfs onderdeel worden van kwaadaardige cybernetwerken. Een keurmerk voor deugende apparatuur is broodnodig, stellen experts.
-
Ook smartphonegiganten mengen zich nu in de grote AI-oorlog
-
‘Nieuwe Nintendo Switch komt pas na de kerst op de markt’
Nintendo zegt tegen uitgevers van games dat de komst van de volgende generatie Switch-console tot de eerste maanden van 2025 wordt uitgesteld, aldus ingewijden volgens persbureau Bloomberg. De opvolger van de populaire Switch zou gepland staan om eind dit jaar te verschijnen. -
-
Elon Musk meldt doorbraak met hersenchip: computermuis besturen met je gedachten