Clear Channel, een uitbater van reclameborden in de openbare ruimte, wil voorbijgangers in Europa gaan volgen met ‘anonieme mobiele data’.
Volledig scherm
Clear Channel, een uitbater van reclameborden in de openbare ruimte, wil voorbijgangers in Europa gaan volgen met ‘anonieme mobiele data’. © ANP

Bedrijf voor reclameborden gaat locatiedata gebruiken voor gerichte advertenties

Clear Channel gaat voor zijn Europese reclameborden ‘locatiedata van derden’ gebruiken om reclames gericht te kunnen tonen aan doelgroepen. Het bedrijf combineert de data met een kaart van zijn reclameborden om zo te zien waar bepaalde doelgroepen zich vaak bevinden.

  1. Jessica vertaalde haar boek met ‘preuts’ ChatGPT: ‘Vijlt de scherpe randjes eraf’
    PREMIUM

    Jessica vertaalde haar boek met ‘preuts’ ChatGPT: ‘Vijlt de scherpe randjes eraf’

    Schrijfster Jessica de Jong heeft haar tweede maffiaroman Vrouw van eer in drie vreemde talen laten vertalen door ChatGPT. Volgens De Jong levert die stap haar alleen maar voordelen op: het is relatief goedkoop, fouten in de tekst kunnen eenvoudig worden gewijzigd en ze krijgt als onbekende auteur ‘een eerlijke kans’ in het buitenland. De club van professionele vertalers vindt het maar niks: ,,De lezer krijgt een beroerde vertaling voor zijn kiezen.”