Coolblue start verkoop witgoedproducten in Düsseldorf en wil winkel openen

Internetwinkel Coolblue gaat in de regio Düsseldorf televisies, witgoedapparaten 'en meer' verkopen. Hiervoor heeft het bedrijf een nieuw depot in Venlo geopend. Coolblue wil later dit jaar een fysieke winkel in Duitsland geopend hebben.

Volgens een YouTube-film van Coolblue is de eerste wasmachine maandag in Duitsland geleverd. Het bedrijf start met witgoed, omdat het denkt hiermee een onderscheidende ervaring in het land te kunnen aanbieden. Coolblue verzorgt de verkoop, levering, installatie en uitleg van een witgoedproduct. Binnenkort wil het bedrijf starten met de verkoop van televisies in Duitsland, die het bedrijf zelf ook gaat installeren. 'Snel daarna' wil het bedrijf pakketten bezorgen rondom Düsseldorf, om binnen drie tot vier maanden ook fietsbezorging aan te bieden.

De expansie naar Duitsland is volgens Coolblue iets waar het bedrijf twintig jaar naartoe heeft gewerkt. Het bedrijf zou zich eerst hebben gefocust op de Belgische en Nederlandse klanten, 'om deze zo blij mogelijk te maken'. Coolblue zegt dat alle 'bouwstenen' in de twee landen nu 'op hun plek zijn', waardoor de uitbreiding naar Duitsland mogelijk is geworden. Voor de Duitse klanten heeft Coolblue tien Duitse klantenmedewerkers getraind in witgoed.

Later dit jaar wil het bedrijf een fysieke winkel in de Duitse stad hebben geopend, zegt oprichter Pieter Zwart tegen NRC. Hiervoor zoekt het bedrijf nog naar een pand. Zwart zegt om praktische redenen voor Düsseldorf te hebben gekozen. Zo ligt Düsseldorf minder ver van Tilburg, waar het bedrijf zijn centrale distributiecentrum heeft, dan Groningen. In de toekomst wil Coolblue uitbreiden naar andere steden in de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Concrete plannen voor steden elders in Duitsland noemt Zwart nog niet.

Coolblue heeft in totaal veertig Duitstalige werknemers aangenomen, volgens Het Financieele Dagblad moet dat aantal later dit jaar verdubbeld zijn. De webwinkel begon in 1999; in 2007 breidde het bedrijf uit naar België. In 2019 behaalde het een recordomzet van 1,5 miljard euro.

Door Hayte Hugo

Redacteur

14-07-2020 • 10:56

218 Linkedin Whatsapp

Submitter: RobbieB

Reacties (218)

218
206
106
6
0
85
Wijzig sortering
Voor een paar tientjes meer koop ik toch liever lokaal. Met name als ik reviews als deze zie:

https://tweakers.net/shopreview/permalink/334162/

Ook lokaal komen ze m thuis bezorgen en vaak wordt er net wat meer gedaan voor je. Just my 2 cents. :P
Coolblue was - in mijn ervaring - jarenlang fantastisch. De reputatie is er nu, en houden ze ook nog wel even vast denk ik. Maar in de praktijk is het inderdaad echt minder geworden.

Zie ook de product reviews. Wil je een 1-ster review vinden dan kom je bij reviews van 10 jaar geleden uit. Recenter worden die kennelijk geweerd. Lager dan 3-sterren kom ik tegenwoordig niet meer tegen.
Zoals het vaak met alles gaat. Vroeger was de Mediamarkt ook prima. Nu is het een soort reclame zuil met shop in shops en hangt hun uninque selling point (het aanraken + proberen van vele apparaten) er troosteloos bij.

Ik was erg blij met een coolblue in arnhem, je kon zo je producten ophalen. Maar tegenwoordig moet je een soort hip interviewtje doen met de medewerker. Die je dan vertelt hoe cool het allemaal wel niet is dat je gekocht hebt.
In die trant is de website inderdaad ook: alle producten lijken fantastisch. Maar blijkbaar komt het omdat je dus geen slechte reviews mag geven... ?!
De media markt is helemáál een droevig bedrijf. Keer op keer gedoe met de “service” als je aanspraak probeert te maken op de garantie en je online bestelling afhalen kan prima in de winkel maar service kan dan weer alleen via de online klantenservice (want: “is een ander bedrijf”..?).

Voorbeeldje: ik had in de winkel een telefoon gekocht en na 9 maand problemen - het scherm gaf alleen nog grijs beeld. Volgens de medewerker kon ik zonder problemen een nieuw toestel meekrijgen, prima! Echter, na 2 maanden (dus nog binnen de 12 maanden garantie) wéér problemen met het vervangende toestel. Volgens de mediamarkt moest het toestel nu worden opgestuurd naar Apple. Een weekje later kreeg ik bericht terug: het toestel was geopend geweest en Apple kon er geen garantie op geven. Kosten van de reparatie, indien ik zou instemmen: €500! Euhm, sorry wat..?

Na veel gezeur over-en-weer gaven ze eindelijk toe dat ze me hadden afgescheept met een refurbished toestel (wat ze destijds in de winkel “vergaten” te vertellen maar wel verklaard waarom ik het doosje niet had gezien en ook niet mee kon krijgen). Ze konden het eventueel “uit coulance” vervangen door een ander refurbished toestel. Geld terug was met nadruk geen optie. Pas na veel getouwtrek, citeren uit het wetboek (iets met vervangen door een gelijkwaardig product en dat een tweedehands refurbished toestel duidelijk niet gelijkwaardig is) en dreigen met inschakelen van de rechtsbijstand gingen ze akkoord om mijn geld terug te geven.

Never never nooit koop ik ook nog maar een kabeltje bij die ****zaak.

[Reactie gewijzigd door biteMark op 14 juli 2020 19:46]

Komt vooral ook doordat producten die slecht presteren van de website af worden gehaald en niet meer worden verkocht, zodat alleen goede producten over blijven. Liever minder producten te koop die wel goed zijn, dan een breed assortiment met daarin ook matige of slechte producten.
Anoniem: 159816
@iAR14 juli 2020 16:50
Waarom denk je dat je geen negatieve reviews mag plaatsen? Je kan bij reviews gewoon sorteren op minste naar meeste sterren. Ik kan je uit ervaring vertellen dat negatieve reviews er meestal niet doorheen komen omdat ze niet voldoen aan de eisen.
Coolblue is vaak ook duurder. Net voor 20 euro minder spullen besteld bij BOL.
Bol is zo'n vreselijke platform site, net als Blokker tegenwoordig: je koopt vaak niet bij bol.com of blokker.nl maar bij een andere shop die producten aanbiedt op die site. Ik heb daar een enorme hekel aan, omdat ik niet weet of ik van die shop ook dezelfde service en kwaliteit mag verwachten als van het bekendere bol.com of blokker.nl. Superirritant wat mij betreft.
Bij CoolBlue weet ik dat bij CoolBlue bestel. En ik de service van CoolBlue ga krijgen als ik iets terug wil sturen. Of bij een CoolBlue winkel terecht kan indien nodig. Dat is me die twee tientjes (op hoeveel?) meestal wel waard.
Is vooraf the checken of Bol levert of winkel onder Bol vlag. Les al geleerd, enkel bestellen als Bol zelf levert.
Hoezo, het tegelijkertijd bestelde boek van de externe verkoper was eerder binnen dan dat van bol zelf
Als je zoekt op een product en er staat bij "Verkoop door bol.com" dan vertrouw ik op de Bol service, als er staat: "Verkoop door Piet Snot BV" dan zie ik de bui al hangen en zie af van de aankoop.
Als het geleverd wordt door een andere partij staat dat er gewoon bij vermeld. Niks moeilijks aan.
Dus voor twee tientjes op 170 euro ga ik in dit geval voor de goedkoopste van de bekende aanbieders.
Ja, het staat er bij. En vervolgens weet ik nog niets over die partij.
Als jij voor een duppie op de eerste rang wil zitten is dat natuurlijk prima, maar net als ATS weiger ik om bij Bol.com (of Amazon for that matter) te kopen omdat je met allemaal vage partijtjes te maken krijgt, die hebben dan ook nog eens al je klantgegevens. En als er echt iets aan de hand is zegt Bol dat je het maar op moet lossen met de verkoper. Het is tegenwoordig meer uitzondering dan regel dat je iets bestelt bij een externe verkoper.

Ik wil gewoon bij een fatsoenlijke partij kopen met degelijke reputatie. Niet bij Anita om de hoek of Joshua die via een dropshipcursus z'n zooi via Bol aanbiedt..

[Reactie gewijzigd door Saven op 14 juli 2020 19:11]

klopt, maar vergeet niet dat bol hanteert dezelfde voorwaarden. dus als je wel problemen tegen loopt, kan je naar CS en ze lossen het voor je op.
Niemand forceert je via derde partijen te bestellen. De leverancier staat er duidelijk bij en de meeste producten worden ook nog zelf verkocht.

Plus bij Amazon gebruiken veel verkopers ook het distributiecentrum van Amazon, dus kwa levering precies hetzelfde als een normaal product.
edit: op verkeerde bericht gereageerd.

[Reactie gewijzigd door loonatick78 op 15 juli 2020 09:56]

Niet mee eens ook de klantenservice van Bol is prima.
Onlangs nog een akkefietje met een andere aanbieder op Bol, artikel is nooit geleverd bij mij.
Kwam er met de verkopende partij niet uit, Bol klantenservice ingeschakeld en netjes mijn centen terug gekregen.
De meeste webshops zijn gewoon dozen schuivers. Een Oral B elektrische tandenborstel is overal hetzelfde dus dan kijk je gewoon naar de prijs. Het boeit me niets wie het opstuurt eigenlijk.

Met een wasmachine is het wel iets anders, die moet gebracht en geïnstalleerd worden dus dan is service wel belangrijk.
als er problemen zitten bij de bestelling, bol is het echt beste. terugzenden in dezelfde doos, in het app barcode scannen en klaar is het. geen klote met plakken en zo. als je select klant ben, kan je zelfs ophalen aanvragen voor retour.

er is wel verschil tussen webwinkels meer dan maar de prijs.
Verschilt natuurlijk ook per persoon, als ze bij mij de wasmachine voor de deur zetten en de oude meenemen ben ik ook tevreden. Twee slangen en een kabel lukt zelf ook wel.
Het gaat mij niet lukken om een wasmachine in mijn eentje twee trappen op te brengen naar mijn zolder waar mijn oude wasmachine staat (die vervolgens ook weer naar beneden moet. Dus ik betaal graag wat meer voor die service waarbij ze tevens verantwoordelijk zijn voor eventuele schade aan mijn trap mocht er iets mis gaan.
Vergis je niet in de aantallen mensen die graag gebruik maken van een stukje installatie- en uitlegservice. Misschien niet voor die tandenborstel, maar wel voor witgoed, TV's, computers, etc. Dat zijn niet de fanatieke Tweakers op deze website, maar wel je 60-jarige achterbuurvrouw met 'de ballen verstand' ervan.

Voor wat betreft Coolblue kan ik je vanuit service oogpunt zeggen dat er geen (r)etailer in de Benelux zo hard voor haar klanten knokt als zij doen. Ik ben jaren eindverantwoordelijk geweest qua service in de Benelux voor een groot computermerk en CB was de markt ver vooruit qua ideeën en verwachtingen. Sindsdien koop ik zelf als consument met zekere regelmaat m'n spulletjes bij CB.. :)
Anoniem: 1409490
@NielsFL14 juli 2020 11:16
Dat is mij ook altijd opgevallen. Bijvoorbeeld bepaalde typen WD/Seagate schijven die hier op tweakers als onbetrouwbaar worden gezien, hebben daar steevast 4.5/5 sterren. Ik twijfel ten zeerste of dit klopt, en of Coolblue hier eerlijk is

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1409490 op 14 juli 2020 11:18]

De gemiddelde tweaker koopt waarschijnlijk zijn hardware niet bij Coolblue. En de gemiddelde consument zal het óf niet weten óf het niet weten. Dus ik denk dat die sterren best kloppen wat dat betreft.
Ik denk dat het domste wat CB kan doen is daar niet eerlijk in zijn. Dus ik verwacht niet dat ze daarmee sjoemelen hoor. Ik denk eerder dat het zo zit hoe baviaan het omschrijft.

De gemiddelde tweaker weet goed wat hij/zij wilt en hoeveel dat mag kosten. Als je zo kritisch bent dan kom je waarschijnlijk voor de echte tech al niet bij CB terecht.

Voor de consumenten die nog niet precies weten waar ze aan beginnen is CB heel prettig. Duidelijke, makkelijk te vinden info, kwaliteitsproducten en ja, iets duurder. Maar genoeg mensen die betalen voor dat gemak en peace of mind.

Edit: hoe is dit in hemelsnaam ongewenst 8)7

[Reactie gewijzigd door MrMistral op 14 juli 2020 13:39]

Zo’n review wordt meestal in de eerste dagen na aanschaf gemaakt. Dan doet een harddisk het nog prima. Het is voor de gemiddelde consument ook lastig om een genuanceerde mening over een harddisk te hebben, dus als hij het gewoon doet, dan zal er al snel vier of vijf sterren gegeven worden.
Nouja, de reviews kun je natuurlijk niet zo veel over zeggen. Coolblue is voor de gemiddelde consument, die gaan niet eerst 10 tests draaien en kijken of de R/W snelheden wel goed zijn, die denken als de harddisk werkt dan werkt hij.
Lijkt me sterk dat ze reviews aanpassen (los van de waardeloosheid van cijfers/sterren als review, maar dat is wat de consument graag ziet natuurlijk)
Het is me ook opgevallen dat er iets niet lijkt te kloppen met reviews - productien die hooguit een dag op de markt zijn met tientallen reviews.
Je bent vrij een negatieve review te plaatsen. Als je dat niet de moeite waard vind om te doen, wie zijn fout is het dan? Ik kan je hard zeggen dat er hier niet gesjoemeld wordt.
Klopt. Ik heb 1 keer een slechte review gegeven, door de aftersales. Die voldeed niet aan de voorwaarden en werd niet geplaatst. Kortom die reviews zeggen ook niks bij Coolblue
Is het kieskeurig plaatsen van reviews niet verboden? Dit is namelijk misleiding want reviews worden als reclame gebruikt door Coolblue.
Alleen dit al horen is bijzonder verdacht (slechte reviews onderdrukken).

Kortom: zoveelste formule-bedrijf dat met grote investeerders achter zich, marktaandeel verovert (letterlijk) en daarna niet veel bijzonders blijkt te zijn.
We hebben er velen zien komen gaan natuurlijk. Allemaal gaan ze prat op een bepaalde meerwaarde maar die meerwaarde komt dan vanuit aftersales en/of expertise. Want anders is het slechts dozen schuiven en daar telt enkel de prijs.
Echter: expertise is duur en kost veel tijd - dus wordt al snel minder. Want dit soort bedrijven zien loonkosten als een punt waar het hardst op moet worden 'bespaard'. Kijk maar naar de reputatie van een andere hele grote internet-retailer (Amazon).
Heb ik ook een keer gehad met een Sony hoofdtelefoon die ik bij iEAR had gekocht. Verpakking was open geweest, het ding zat onder de vingervlekken en er ontbrak een kabelbindertje. Mijn matige beoordeling werd ook weggehaald.
Je beoordeling gaat dan ook niet echt over het product in de algemene zin. Dus naast het feit dat het misschien wel wat over CoolBlue zegt in dat uitgezonderde incident, zegt het niks over het product waar lezers van je review iets aan hebben.
Ja, maar als je 't onder 'voorwaarden' gooit komen ze er vaak mee weg. Weinig consumenten die vervolgens melding maken bij de ACM. Die hele markt van reviews is echt verrot.
Even puur vanuit een marketing perspectief.
Coolblue doet het erg, erg goed op dit vlak. Maar de review trucs die hun uithalen. Een splinternieuw product heeft in 1 dag al soms paar honderd reviews.

Nu zouden ze er miss een paar duizend verkocht hebben. Maar dan converteerd hun review uitnodiging als een gek. Ik wil deze dan wel is zien. Want koop al jaren bij ze en krijg nooit een shop review uitnodiging of een product review uitnodiging.
Ik heb het zelf meegemaakt dat Coolblue een product opstuurt om het te reviewen en in ruil voor de review mag je het product houden. Ze kijken dan naar je bestelhistorie en bieden dan een zelfde soort product aan. Ik verwacht dat daardoor er ook meer positieve reviews overblijven omdat consumenten al blij zijn met het ontvangen van een gratis product.
Je moet dit in je account wel ingeschakeld hebben. Zag dit laatst toevallig staan ergens in m'n profiel.
Hmm ik koop pas een jaar of drie dingen bij ze (vooral in de fysieke winkel) en daar doen ze echt alles voor de klant, hebben kennis van de producten en als ze dat niet hebben geven ze dat netjes aan. Ze halen zonder problemen een muis van 120 euro even uit de doos zodat je het vast kan houden en kan beslissen of je het wilt of niet.
Als ik naar hun directe concurent MediaMarkt kijk merk ik dat ze daar weigeren een verpakking open te maken, geven maar al te graag onjuiste informatie over je product en ook de klantgerichtheid na de aankoop is een stuk minder.
Zou het zomaar even kunnen dat ze gewoon hun service goed in orde hebben? (dat is alvast mijn ervaring). Als je de reviews op hun eigen site niet vertrouwd, ga dan gewoon even op trustpilot.com kijken?
Die product reviews vraag ik me ook af hoe dat zit. Vooral ook hoe snel die reviews er ook al zijn bij nieuwe producten en de hoeveelheid bij producten waar je verder nergens reviews over vind. Alsof men het aleen maar leuk vind om bij coolblue te reviewen.

Maar los daarvan heb ik qua service nooit negatieve ervaringen gehad en altijd uitstekende aftersales of snel antwoord op vragen. En ik koop er al jarenlang regelmatig wat. Alleen qua product kennis laat t nog wel wat te wensen over.

Maar levertijd, retourneren of afhandelen van defecten is altijd consequent goed afgehandeld.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 14 juli 2020 12:10]

zie hierboven

[Reactie gewijzigd door Wouss op 14 juli 2020 14:01]

Vorige week witgoed besteld bij coolblue, de bezorgers waren extreem gehaast en de service was matig. Ze deden moeilijk over 2 meter naar binnen tillen terwijl ik op de begane grond woon. Ik betwijfel of ik hier weer zal bestellen.
had je deze optie meebesteld? "Neerzetten op de gewenste plek"
dit is een optie van 15 euro. ik kan me inbeelden dat ze dat weigeren indien niet betaald, ook al is het maar 2 stappen.
Er was alleen de optie installeren van 19,95.
die moet je nemen als je wil dat ze de boel over de drempel dragen ;)
Anoniem: 979365
@Ralph5814 juli 2020 16:01
coolblue plaatst gewoon tot in de keuken/badkamer en neemt het oude spul mee. test ook het apparaat voordat ze weggaan....

geen idee waar je op baseert dat ze tot aan de drempel bezorgen? misschien omdat je die optie niet besteld hebt bij je aankoop?
Dankzij mijn sociale vaardigheden hebben ze hem toch op de plek neergezet waar die moest dus dat zit wel goed.

Ik vind het wel knap dat je zo snel een oordeel klaar hebt terwijl je de situatie niet eens kent. :+
Als je lokaal een monteur van de fabrikant zou krijgen, en je stuurt daarna de factuur naar de lokale winkel krijg je ook nee te horen.

Sorry, maar als je denkt in je recht te staan moet je geen 50% gaan betalen en vervolgens de factuur doorsturen. Dan betaal je niks en eis je een oplossing. Natuurlijk gaat Coolblue geen facturen betalen die het resultaat zijn tussen afspraken van de klant en fabrikant. Dat betekent dat de klant dan 'onderhandeld' voor Coolbue.
Volgens mij staat er nergens dat de monteur buiten Coolblue om is geregeld. Indien dat het geval is, zou er zeker een terecht punt zijn.
De klant heeft via de monteur van de fabrikant een overeenkomst gesloten met deze fabrikant. De monteur zou je in dit geval kunnen verwijten dat hij de klant niet goed heeft geïnformeerd over de gevolgen van de overeenkomst.

Hij had toen de monteur de machine had nagekeken om een rapport moeten vragen en deze naar Coolblue moeten sturen. De verkopende partij is altijd het aanspreekpunt..

Mensen moeten dit leren!
Monteur is door Coolblue geregeld, maar is niet van Coolblue. Als je daarmee dus een overeenkomst maakt, in plaats van met de conclusie Coolblue te bellen, heeft Coolblue daar dus niks mee te maken.

Had de monteur dit duidelijk kunnen maken? Ja.
Had de klant ook maar 1 cent moeten betalen? Nee.
"Had de klant ook maar 1 cent moeten betalen? Nee."

zover ik het weet, klopt dat niet. althans,

Er zijn 2 garanties (vergeef mij als ik de termen verkeerd gebruik):

1. gewone garantie (2 jaar als ik mij niet vergis)
2. fabrieks garantie (die dus met het levensduur van dat ding te maken heeft -- bijv laptop is 3 jaar, witgoed is 10 jaar)

Als er binnen die 2 jaar iets gebeurd met je aparaat, dan moeten alle kosten vergoed worden en hoeft de klant niets te betalen. (mits wat er kapot is gegaan, niet kapot is gegaan vanwege iets wat de klant gedaan heeft)

na die 2 jaar, en binnen levensduur van je machine, worden alleen de onderdelen vergoed die nodig zijn om het aparaat weer werkende te krijgen. niet de arbeidskosten, dus die moet nog altijd betaald worden door de klant.
Nee, dat klopt niet. In Nederland heb je geen enkele garantie, maar heb je recht op een deugdelijk product. Dit betekent, dat het apparaat prima moet werken gedurende de hele levensduur, waarbij als er problemen zijn, er geen enkele kosten gerekend mogen worden om het apparaat weer conform te maken.

Wel is het zo dat als het apparaat binnen 6 maanden na aankoop kapot gaat, en het niet duidelijk kapot gemaakt is er van uit wordt gegaan dat het kapot geleverd is, en dat je na 6 maanden aanmerkelijk moet maken dat je het niet zelf kapot hebt gemaakt.

Wat de levensduur is, is nergens beschreven maar is minimaal 2 jaar, vanwege de Europese wetgeving. Maar de Nederlandse wetgeving is dus veel gunstiger voor de consument.
Verder zijn dingen als fabrieksgarantie een goede indicatie voor minimale levensduur, en ook als een bedrijf bijvoorbeeld extra verzekeringen of extra garantie aanbied tijdens de koop is het ook goed om dit niet te kopen, maar wel bewijs van te verzamelen. Immers, als men bijvoorbeeld 5 jaar extra garantie bied, is de levensduur ook minimaal 5 jaar, anders zouden ze dat niet kunnen aanbieden.

[Reactie gewijzigd door Wody op 14 juli 2020 12:56]

Dus die monteur regelt wat terwijl deze is ingeschakeld door Coolblue? Dan is het vrij aannemenlijk dat je aanneemt dat deze dus handelt als Coolblue, maar goed...
Al met al kun je de klant ook niet zomaar afschrijven met "had hij/zij kunnen weten".
Is dat niet een beetje een truc?

Het gaat nu om een monteur van de fabrikant. Maar CoolBlue kan dan ook CoolRed in het leven roepen als reparatiedienst en hetzelfde geintje zelf uithalen.

Heb is überhaupt al ergens gek dat de monteur over geld begint. KPN, Liander, etc. sturen mij ook externe monteurs, maar eventuele betaling verloopt nooit via die externen.
Lokaal? Alle electronic zaken zijn hier weg. Geeneen meer te bekennen.

Leegstand. Het enigste wat hier goed doet is vrouwenkleding. 8)7
Mja, elektronicawinkels in het centrum hebben ook weinig meerwaarde.

- Online is het goedkoper
- Online rustig de specs doornemen en reviews kijken ipv. info van een verkoper krijgen
- Verzendkosten was je anders kwijt geweest aan parkeerkosten/OV-kosten
- Wettelijke retourrecht
- Je hoeft de deur niet uit
- Niet in de rij staan voor de kassa
- Minder kans op besmetting met een virus
- Geen irritatie in het verkeer/parkeerplaats
Ik haal toch doorgaans liever gewoon op.
Ik vind dat hele dagen thuis moeten blijven omdat er ergens en mannetje gaat komen (of niet) met je dure aankoop ook helemaal niks.
Zeker als me dat verlofdagen kost.

[Reactie gewijzigd door Nederviking op 14 juli 2020 13:17]

Nja aan andere kant


Iets online bestellen was 10 euro duurder maar had Ik de volgende dag.

Iets lokaal bestellen was levertermijn over de 3 weken getild nja... Kan ik beter nog op aliexpress betalen.
Dit meen je niet serieus, hoop ik |:(
Ja eigenlijk wel. Tis maar werk.
Ik vind mijn baan leuk en heb zelfs een beetje respect voor mijn werkgever dus ik sla die tip even over als je het niet erg vind.
In mijn stad van 60000 is er nog 1 elektronica zaak op een "lokale" meubelboulevard. Die loopt trouwens wel redelijk.
Voor een paar tientjes meer koop ik toch liever lokaal. Met name als ik reviews als deze zie:

https://tweakers.net/shopreview/permalink/334162/

Ook lokaal komen ze m thuis bezorgen en vaak wordt er net wat meer gedaan voor je. Just my 2 cents. :P
Wat probeer je hiermee te zeggen? Dat een groot bedrijf slechter is dan een lokaal bedrijfje?
Elk bedrijf, groot of klein heeft zo zijn gebreken en ook coolblue valt daar onder.

De reviews van Coolblue zijn online overal positief, en de klantenservice is naar mijn inziens ook prima. Maar nogmaals; elk bedrijf schaatst een scheve schaats, ook jouw lokale ondernemer ;) Jouw lokale ondernemer heeft ook geen grote pot met geld om coulance gevallen af te handelen.
De reviews online gaan voornamelijk over hoe fijn het pakketje is afgeleverd, hoe grappig de reclames zijn en hoe leuk de doos is.

Ga je echter naar aftersales kijken dan zal er altijd het minimale gedaan worden. Binnen de garantieperiode wordt alles netjes opgelost. Buiten de garantieperiode (en dat wordt met name interessant bij vrij prijzige producten zoals deze dure wasmachine) wordt de poot stijf gehouden.

https://www.consumentenbo...ie-buiten-garantietermijn

Ook buiten de garantietermijn heb je recht op een deugdelijk product. Confirmiteit heet dat. Coolblue hanteert zelf de tabel van Uneto-VNI maar handelt er niet naar.

--

Uiteraard zal een lokaal bedrijf net zo goed deze opstelling kunnen hanteren. Echter is daar meestal nog mee in conclaaf te gaan en hebben zij (ik woon zelf in een dorp) een naam hoog te houden. Daarnaast vind ik het ook wel wat waard om dit soort lokale winkels te hebben en support ik graag de lokale ondernemer.
Precies dit. De Coolblue website is overzichtelijk, levering snel (al doet eigenlijk bijna elke andere webshop dat tegenwoordig ook), en alles is redelijk flexibel rond de levering.

Maar als er iets kapot gaat, dan is het gewoon Coolblue die de handel aanneemt, doorschuift naar de leverancier, en als het niet opschiet heb je pech. Eigenlijk net als elke andere webshop. Er is een topic op GoT geweest van iemand wiens garantie werd geweigerd omdat hij een paar uur buiten de 2-jaar garantietermijn zat (die uberhaupt al twijfelachtig juridisch was voor dat product). Waar uiteindelijk bleek dat omdat garantie ingaat vanaf levering en niet betaling hij nog net wel in garantie zat en CB overstag ging, maar soepel is anders.

Zelf had ik een koptelefoon die kapot was, en die geleverd was bij een Sony telefoon, waar ook Coolblue groots adverteerde met de gratis koptelefoon die erbij hoorde. En dan is koptelefoon kapot, en zegt Coolblue: Niet ons probleem, bij ons is de telefoon gekocht, zoek het maar uit met de koptelefoon ondanks dat wij er ook mee adverteerde.

Zelf koop ik ook echt nog wel spul bij Coolblue hoor, en ze zullen vast wat flexibeler zijn als sommige andere, maar het is niet dat ze bijzonder klantvriendelijk zijn bij daadwerkelijke problemen.
En als laatste voordeel: De allerduurste wasmachine die Coolblue heeft, een ding van €2000: https://www.coolblue.nl/product/859289/miele-pwm-300.html. Garantie? Ja een hele 2 jaar... Op een wasmachine van €2000!
Coolblue (en Miele) werken volgens een 'gestandaardiseerde garantie-methodiek' (bij gebrek aan een betere term). Een apparaat heeft een verwachtte levensduur duur een bepaald gebruik. (als je 6 wassen per dag draait in een wasmachine van 400 euro, gaat ie het geen 2 jaar volhouden)
Onderstaande site beschrijft het standaard model:
https://www.techniekneder...r/gebruiksduurverwachting

Komt er dus op neer dat als de verwachtte levensduur (bij voorgeschreven gebruik) van dat apparaat van 2000 euro 10 jaar is, en hij gaat na 4 jaar kapot, dat je bij reparatie 'slechts' 4/10'de van de reparatiekosten zou moeten betalen.

Het staat semi-los van het bedrag van het voorwerp. Kijk maar naar autos:
https://www.pondealer.nl/audi-garantie (Audi: 4 jaar)
https://www.pondealer.nl/standaard-4-jaar-seat-garantie (Seat: 4 jaar)
https://www.peugeot.nl/services/garantie-van-peugeot/ (Peugeot 2 jaar)
enz.

Voor apparaten van dergelijke bedragen is 4 jaar natuurlijk ook bezopen.

Andere merken doen het weer wel netjes
Die club achter de Green Egg bbq's levenslange garantie op het keramiek (mits je hem niet uit je klauwen laat vallen natuurlijk :) ):
https://assets.biggreeneg...9/garantievoorwaarden.pdf
Leatherman (multitools!) levert 25 jaar garantie, of je nu een sleutelhangermodel van €25 hebt of de meest luxe variant van €295 ...

Fantastische service wat dat betreft. Geen vragen, geen gedoe, gewoon inleveren bij ongeacht welke verkoper en het wordt geregeld.
Anoniem: 979365
@Sissors14 juli 2020 16:04
bij de grote merken krijg je na registratie de rest van je garantie vanuit de fabrikant
meestal 5 of 7 jaar
Ik herken je verhaal niet.

Een collega had een Sony-koptelefoon van zo'n €250, waarvan een halfjaar na verlopen van de fabrieksgarantie, de hoofdband scheurde. Hij kreeg gratis een nieuwe opgestuurd.

N = 1 natuurlijk, maar positief tegengeluid lijkt me toch een goede nuance.

[Reactie gewijzigd door Aardedraadje op 14 juli 2020 23:14]

De CB verwijst ook naar inderdaad naar Uneto-VNI. Die zijn ook van mening dat de consument zelf ook deels verantwoordelijk is voor de kosten. (er wordt een lineaire lijn getrokken)
https://www.techniekneder...r/gebruiksduurverwachting

Bij een apparaat met een verwachtte levensduur van 5 jaar:
Een apparaat blijkt 3 jaar (L) na aflevering een defect te hebben sinds de aflevering (een non-conformiteit) en moet worden gerepareerd. De reparatiekosten (R) bedragen € 150,-. De gemiddelde gebruiksduurverwachting (D) van dit apparaat is 5 jaar. De consumentenbijdrage (B) voor deze onverwachte reparatie bedraagt € 90,-. Berekening: € 150,- x 3/5 is € 90,-. De detaillist draagt in dit geval € 60,- aan reparatiekosten.
Effectief zit er bij iedere transactie ook nog een stukje 'geluk' en 'eigen verantwoordelijkheid' (verkeerde term, maar je snapt wat ik bedoel)
Ik vind dat behoorlijk tegen vallen, de keren dat ik bij andere leveranciers m'n pakje next day krijg zijn op één hand te tellen. Het is vrijwel altijd langer onderweg. Bij Coolblue komen ze vaak zelf met de fiets langs en heb ik het direct.

Ik heb ook regelmatig iets teruggestuurd wat defect ging en altijd supersnel een nieuw of vervangend product gekregen.

En ja die review, een bedrijf met zoveel klanten heeft al snel ook negatieve reviews. Ook is dat maar één kant van het verhaal dus persoonlijk laat ik me daar niet zo door afschrikken.
Ik moet zeggen dat ik vooral de fiets bezorging heel vermakelijk vindt. Geen idee hoeveel geld het aan hun kant scheelt om het zo te bezorgen maar het geeft wel een heel "oud-hollands" gevoel om zo'n Coolblue persoon op de bakfiets lekker in het zonnetje aan te zien komen fietsen (om je vervolgens een (forse) papieren envelop te overhandigen met daarin je laatste stukje tech upgrade).
Off topic, maar het eerste wat ik altijd denk is: hoelang gaat het nog duren voordat dieven deze fietsen massaal gaan overvallen. Kunnen soms best dure pakketjes in de kar liggen.
Bruto kost het gewoon meer. PostNL, Bpost en nu DHL hebben een mega infrastructuur en zijn gaan supper efficient te werk, ook is hun order dichtheid gewoon enorm.

Maar ja, je hebt alles onder controle als jij het zelf doet
In the global scheme of things is Coolblue lokaal. Onze wasmachine was op zondag stuk, 's avonds besteld en op maandagochtend 8 uur stonden ze al de nieuwe te installeren op zolder. Nog lokaler hoeft van mij niet ten opzichte van een Amazon oid.
Netjes hoor! Maar ik vermoed dat je wasmachine binnen de garantietermijn bij coolblue kapot was gegaan? :)
So what? Alsof amazon of de meeste lokale winkeliers dat bij je komt doen? Hierin onderscheid coolblue zich gewoon.
Hij heeft gewoon een nieuwe gekocht op zondag avond, die maandag ochtend weer werd geïnstalleerd, en de oude weer meegenomen om af te voeren.
Sorry hoor, maar deze opmerking is totaal ongefundeerd. Er wordt geeneens gezegd dat de vorige wasmachine bij Coolblue is besteld, laat staan dat hij binnen de garantie kapot gegaan is.
Anoniem: 979365
@Tarilo14 juli 2020 16:05
is ook niet het punt van probleem
Zelfde hier. Begin van de kerstvakantie 2 jaar terug, door persoonlijke omstandigheden nogal wat gedoe, wasmachine ineens kapot. Nieuwe besteld en volgende dag direct geleverd, aangesloten, getest en de oude weer meegenomen. Ideaal.
Je haalt er nu een enkel geval uit, over het algemeen is Coolblue ook op dat vlak vrij aardig dacht ik. Sowieso zal je bij online reviews eerder slechte ervaringen zien dan goede.
De review vind ik een beetje onduidelijk. Het lijkt erop dat de reviewer het defecte onderdeel heeft laten vervangen tegen 50% van de kosten en als kers op de taart ook nog eens de 5 jaar restwaarde van het apparaat wil claimen bij Coolblue. Maar misschien lees ik het verkeerd.

[Reactie gewijzigd door dakathefox op 14 juli 2020 12:02]

Als ik de review lees dan had meneer het gewoon via Coolblue moeten laten regelen en niet via de monteur zelf.

Klinkt voor mij als met je auto naar garage B gaan, het dan daar laten repareren en dan terug naar garage A waar je hem gekocht hebt en dan je geld terug vragen.

Zelf goede ervaringen met Coolblue, laatste maand wat minder qua after sales maar dat komt door Corona drukte.
Inderdaad, lijkt er toch echt op dat de klant een chromosoom of 3 mist.
En die review is niet de enige overigens...

Overigens is lokaal ook maar kijken hoe en wat. Wij kochten vroeger bij een lokale elektronicazaak, als er dan iets kapot ging een halfjaar buiten de garantie, werd dat gewoon opgelost. Altijd leuke kortingen, goed advies en een eigen technische dienst.
Maar tijden veranderen: het kleine winkeltje op de rand van het centrum in een smal straatje is verhuisd naar een mega pand op een bedrijventerrein. Er loopt 3x zoveel personeel in de winkel rond dat betaald moet worden. De leuke kortingen zijn er niet meer, de technische dienst kan met moderne apparaten niks meer uitrichten, ze kunnen het wel voor je opsturen. Service buiten de garantietermijn doen ze op basis van dat Uneto VNI tabelletje...
Heb je nog lokaal?
Volgens mij is dat toch door mediamarkt en co allemaal wel zo'n beetje weggeconcurreerd inmiddels?

Als ik een TV of wasmachine wil heb ik in Den Haag alleen maar dozenschuivers.
8x Mediamarkt en 3x Coolblue zelfs in metropoolregio Den Haag Rotterdam.
Dus dat je als Bob's TV's geen droog brood meer kan verdienen in zo'n beetje heel zuid holland lijkt me ook glashelder.

Je hebt hier alleen in dat aparte niché segment waar je magische audio en HDMI kabels koopt voor 400 euro nog éénpitters die service willen leveren. Maargoed die zijn waarschijnlijk ook wel weer klaar voor de maand als ze 1 hifi installatie leveren.

[Reactie gewijzigd door Nederviking op 14 juli 2020 13:12]

Elke webshop heeft er slechte reviews tussen zitten, elke webshop heeft te maken met raar volk zo nu en dan, je mag je 2 cents houden. Om nou in een nieuwsbericht slechte reviews over ze adverteren in je comment is nogal een zielige actie vind ik.
Helemaal met je eens. Aan de andere kant zorgt concurrentie tussen deze grote webshops (al dan niet met enkele fysieke winkels) ervoor dat niet maar 1 grote partij de macht heeft en dat lijkt me dan op zich wel gunstig voor kleinere winkels. Maar inderdaad, ons witgoed halen we ook lokaal. Als het verschil groot is dan willen ze je ook nog wel eens wat tegemoet komen.
Er zal een wereld voor onze Duitse buren open gaan. Ik ken geen andere retailer die op zulke wijze de markt bedient in Duitsland (iemand?). De vraag is of het volk het kan waarderen.

Verder mooie stap voor Coolblue en het is wat ze zeggen, die regio alleen zijn net zoveel potentiele klanten als dat ze in Nederland hebben. Dus op naar die 2+ miljard omzet en er voorbij :)
Er zal een wereld voor onze Duitse buren open gaan. Ik ken geen andere retailer die op zulke wijze de markt bedient in Duitsland (iemand?). De vraag is of het volk het kan waarderen.
1/ Euronics?
2/ Duitsers kopen liever óf bij MM óf bij het papa-mama-bedrijf om de hoek.

NB ik ben persoonlijk zeer afgeknapt op coolblue (slechte service gehad en veel vervelende reclame altijd) . . .
Het is en blijft een dozenschuiver, de beleving die er omheen is gecreëerd daar is kennelijk een groep consumenten gevoelig voor.

Persoonlijk heb minder goede ervaring bij defect/reparatie. Ook zij besteden dit uit, en dan gaat het mis. Lang wachten, valse beloftes vanuit de klantenservice, afspraak niet nakomen. Garantie betwisten wanneer iets precies na 2 jaar defect raakt.
coolblue is te groot geworden om nog dezelfde service als papa en mamma bedrijf te geven. Vanaf een bepaalde grote werkt dat gewoon niet meer. Gezien de marges die ze hebben, heel krap zullen ze op veel zaken kritisch moeten zijn dus zoals jij aangeeft garantie en ook andere zaken.
Ze proberen er uit te springen door net geen dozenschuiver te zijn. Of toch voor enkele types zoals witgoed en dergelijke.
Voor mij is een dozenschuiver die enkel pakketten verzend vanuit (meestal) niet hun eigen magazijn. Coolblue probeert zich te onderscheiden door de eigen installatiedienst en zo.
Heb tot nu toe vaatwas, koelkast, diepvries, ... bij hen gekocht. Wel beetje op de prijs letten maar zeker niet alles is duurder dan elders op internet. Als je dan nog rekening houdt met gratis levering en plaatsing, vind ik ze voor de meeste zaken niet duurder.
Koelkast defect (maar met koelblokken uit diepvries temperatuur beetje onder controle kunnen houden). Op maandag morgen besteld en in de namiddag stonden ze aan de deur met de nieuwe en hebben ze alles aangesloten. Had me ook al meer gekost, had ik het voedsel moeten weggooien omdat levering drie dagen (om maar iets te zeggen) zou duren

Met hun garantie heb ik geen ervaring, toch niet qua witgoed. Andere zaken wel maar daar heb ik eigenlijk geen klagen over
Anoniem: 1350842
@DaBomb214 juli 2020 12:58
Ik vind Duitsland sowieso een vrij verouderd land. Ik vraag me daarbij af of internet winkelen uberhaupt een ding is in een land waar pinnen nog niet eens een ding is in de meeste winkels.
Amazon zit daar niet voor niets al jaren... en pas sinds kort in Nederland..
Ik woon in Duitsland en internet winkelen is hier zeer zeker een ding. En pinnen kan ik inmiddels zelfs bij de bakker om de hoek. Ware het niet dat het niet altijd compatibel is met mijn NL bankpas (EC vs Meastro). Maar daarvoor heb ik nog wat cash in de portemonnee. Verder gaat bijna alles met Apple pay.
na 45 is er niets veranderd
Coolblue gaat het daar moeilijk krijgen, internet is een vechtmarkt en lokaal/fysiek zijn er ook goede alternatieven.
De Duitse afzetmarkt is tamelijk moeilijk moet ik zeggen. Ik opereer al jaren grensoverschrijdend en de Duitse consument behoeft echt topkwaliteit tegen een zeer scherpe prijs met goede ondersteuning. Nu, dat laatste is niet direct een probleem voor Coolblue dacht ik. Maar de flinterdunne marges, dat kan een brug te ver zijn.

Zeker niet als Duitsland al zeer sterke gevestigde namen heeft die lagere prijzen bieden en ook goede ondersteuning. Denk aan een Conrad of Amazon die erg groot zijn in Duitsland.

In de loop van de jaren heb ik al veel Nederlandse bedrijven een poging zien wagen en zien falen. Albert Heijn bijvoorbeeld. Maar ook kleine ondernemingen die lokaal opereren.
Het voorbeeld van het falen van Walmart in Duitsland is ook een interessant voorbeeld dat er geen one-size-fits-all (bedrijfs)cultuur is :).
Anoniem: 951889
@BoB_HenK14 juli 2020 11:29
Het hele concept van Walmart is gebouwd op uitbuiten en wegpesten, dat werkt niet in een territorium waar de wetten daadwerkelijk bedoeld zijn om het volk te beschermen.
Amazon toch net zo. En dat werkt dan weer wél.

Moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de klant-kant van Amazon... levering altijd erg snel en klantenservice sprak al een tijd Nederlands voordat ze een Nederlandse site hadden.
Ik ben zelf best tevreden over Amazon DE. Ik heb zelf een Amazon Prime Nederland account maar koop nog altijd alles uit Duitsland. Simpelweg omdat Amazon Duitsland véél meer biedt dan de Nederlandse zustersite. Het loont dan om gewoon verzendkosten te betalen.

Maar voor mij was Amazon DE een gateway naar de andere Duitse online winkels Die zelfs nog goedkoper en sneller bleken te leveren.
En Amazon.nl is niet veel meer dan een vertaalde versie van Amazon.fr en Amazon.de weinig Nederlands aan en qua leveringssnelheid vaak ook bedroevend en voorraad hebben ze ook al vaak niet. Beschikbaarheid vanaf Oktober wat?!
toch is er verschil!

de .fr en .de site biedt meer verzendopties aan.
premium verzending, gratis, en dag en levertijd te kiezen.

Dit heb je niet op amazon.NL!! Heel vreemd....maar de NL website heeft minder voordelen! (wel dezelfde prijs)
Inderdaad, ondanks dat ik over ben gegaan op Amazon Prime NL, bestel ik nog altijd het meest op de Duitse site. Groter aanbod en soms toch betere prijzen ondanks eventuele verzendkosten.
Heb je nog meer willekeurige woorden die totaal niet bij elkaar horen?

Toen Amazon.de alleen in Duitsland zat hadden ze een vertaalde site ja. Maar wel met Nederlands sprekend personee. Nu zitten ze in Nederland, hebben ze een Nederlands domein, Nederlandse site en nog steeds een Nederlandstalige klantenservice.

Levering is afhankelijk van wat je besteld uiteraard, maar qua diensten en service is het gewoon prima geregeld bij ze.
Banaan kroket zwembad :+

Dat ze Nederlands zijn kan kloppen maar veel producten zijn dagen onderweg en komen via Luik, Koblenz, Antwerpen, Lyon of Düsseldorf, volgens mij zijn dat allen geen Nederlandse locaties.

Bij Coolblue weet je nu in ieder geval dat als het op voorraad is het al in Nederland is en dus snel bij jou thuis.

Nu zou ik daar na hun corona marketing niet meer bestellen omdat ze nu een van de duurste webshops zijn geworden maar toch.
Amazon lijkt (op een afstandje, ik heb geen eerstehands ervaring met hoe beide bedrijven werken) een stuk flexibeler dan Walmart. Dat zie je ook aan hoe Amazon regelmatig uitbreid naar andere branches (video on demand, cloud computing, zelfrijdende auto's) en daar ook succes in heeft.
Walmart had heel veel problemen in Duitsland. Van vakbonden tot de begroeters bij de deur. Het was een cultuurverschil wat te groot is. Vermoed dat het het Nederlandse-Duitse cultuur verschil wat kleiner is.
Inderdaad, Duitsland is mogelijk net iets te veeleisend. Zijn het de consumenten niet, is het de overheid.

En Coolblue moet zich wel realiseren dat Nederlandse gebruiken zoals Zwarte Piet ook bijzonder verkeerd vallen in Duitsland, dat kan zomaar het einde van je bedrijf betekenen. Ook al vaker gezien.

Een handige Twitteraar (concurrent) diept natuurlijk direct wat oude foto’s op en creëert een schandaal voor de nieuwkomers. Het gaat er eenmaal harder aan toe in DE.
En Coolblue moet zich wel realiseren dat Nederlandse gebruiken zoals Zwarte Piet ook bijzonder verkeerd vallen in Duitsland, dat kan zomaar het einde van je bedrijf betekenen. Ook al vaker gezien.
Je weet dat men in Duitsland vergelijkbare tradities heeft, met Knecht Ruprecht en andere zwart geschminkte figuren?
Vertel dat maar eens aan collega’s die een foutje maakten en weggezet werden als extreemrechts en de deuren konden sluiten.

Overigens is knecht ruprecht niet zwart he, het is een bebaarde witte man met zware en bedekkende kleding, soms horens op het hoofd.

[Reactie gewijzigd door testaankoop op 14 juli 2020 12:42]

Eens, zelfde in de keukenwereld. Duitse bedrijven richten zich steeds meer op Nederland en België. Zaken als kopen in Duitsland en gratis monteren in Nederland/België wordt steeds meer gepromote.
Als je kijkt naar de prijs/kwaliteit dan valt een Mandemaker Groep echt in het niet. Voor het zelfde geld heb je in Duitsland een keuken met A merk apparatuur zoals Bosch, Siemens en of Miele.
Zeker. Heel suf maar ik krijg in Duitsland betere prijzen van retailers dan sommige fabrikanten in Nederland of België. Dus ben ik soms genoodzaakt om zaken bij concurrenten in te kopen voor de NL/BE markt.
'De rekenkamer' had daar een keer een leuke aflevering over.
In NL: het is duur maar speciale korting alleen voor jou, alleen vandaag, wel nu tekenen. Morgen kan die korting echt niet meer. En maar lullen.
In DE: dit is de prijs, en daar moet je het mee doen (en alsnog goedkoper dan de NL prijs met 'speciale' korting)
Maar Conrad is een peperdure winkel? En hoe kan jij weten hoe de gehele Duitse consumentenmarkt zich gedraagt?
Door simpelweg de vele sites te bezoeken die de Nederlandse overheid heeft opgesteld over zaken doen in Duitsland. Waar een enorme hoeveelheid informatie gratis beschikbaar is over de marktomstandigheden in Duitsland. En vertrouw je de NL overheid sites niet, kun je altijd de ABN AMRO insights raadplegen die nóg diepgaandere informatie uit eerste hand presenteert door de zakenbanken die het over heel Duitsland bezit.

En ja, Conrad is misschien wel een van de duurste elektronicaketens van Duitsland, eens. Maar toch is het vaak ietsjes duurder, on par of goedkoper dan Coolblue. Een iPhone 11 scheelt al enkele tientjes. Een Chromecast v3 slechts een euro maar toch. Ik zie niet zo goed hoe Coolblue bestaansrecht denkt te claimen als nieuwkomer zonder bijzonder te snijden in de prijzen. En dan vele jaren lang om maar een deukje te maken.

De vraag die ik mijzelf dan stel, is dat het waard? Kunnen ze dat überhaupt volhouden? Of geven ze binnen 5 jaar op zoals Albert Heijn?
Misschien heb je gelijk, we gaan het zien. Ze gaan in ieder geval proberen hun service gerichte aanpak over te zetten naar de Duitse markt, op prijs concurreren is nooit hun business model geweest en ik betwijfel of de Duitsers echt zo verschillen van Nederlanders.

Respect dat ze ervoor gaan! :)
In mijn beleving, na jaren van zaken doen in Duitsland, kunnen de Duitsers bijna niet meer verschillen van de Nederlanders en Belgen. Klanten voeren zero tolerance beleid naar bedrijven, eisen de hoogste standaard van aftersales en in de regel de laagste prijzen. Als je het kan maken in Duitsland, kun je overal in Europa overleven. En mislukt het, dan kan dat een hele zware en bittere pil zijn.

Zaken zoals multiverkoop (telefoon plus hoesje en autolader) is ongewenst en kan de aankoop zelfs verhinderen. Dat is nu net juist waar Coolblue van leeft.
Zowel Conrad als Amazon bieden niet dezelfde USP wat betreft levering en ondersteuning. Ik vind de propositie eigenlijk niet te vergelijken.
Wat vind je precies verschillen? Ik zie juist enorm veel overeenkomsten in service niveau terwijl de prijs bij Coolblue aanzienlijk hoger kan zijn.
Goede site waarop je producten kunt vergelijken, wekende filters bij het zoeken, de volgende dag leveren, goede retouren afhandeling, zélf leveren van juist de grotere producten (dat was voordat ze ‘t zelf deden een ramp. De externe partij kwam afspraken niet na en dat maakte klanten niet blij), eigen winkels (nog even wachten in Dusseldorff), noem maar op.

[Reactie gewijzigd door cloudcosmonaut op 14 juli 2020 12:45]

Maar dat kun je bij Conrad ook allemaal? Fysieke winkels, online vergelijken en tegen lagere prijzen.
Ook Conrad en co bezorgen met eigen diensten, geen externen.
Zo bijzonder is coolblue helemaal niet. Bij de meeste winkels krijg je prima service en snelle levering. Vaak ook nog tegen een betere prijs. Coolblue is vooral goed in marketing. Ze kunnen al lang niet meer de service bieden die ze vroeger toen ze kleiner waren wel konden bieden.
Ik vind Coolblue vooral heel erg duur eerlijk gezegd. Daarnaast vind ik de winkels totaal niet uitnodigend, het is een enorm kale bedoeling. Bij Mediamarkt denk ik nog wel eens, leuk even naar binnen stappen wat voor nieuwe apparaten er allemaal zijn. Dat heb ik totaal niet bij Coolblue, daarnaast vind ik het zelf erg vervelend dat ze per productgroep een zeer beperkt assortiment hebben. Daarom bestel ik eerlijk gezegd altijd bij bol.com, ik kan alles vinden, van electronica tot aan wasmiddel. Met select kan ik zelf kiezen wanneer het bezorgd wordt en als het een keer mis gaat is de service van bol.com zeer goed.

Ik was ook al afgeknapt op coolblue toen ze de prijzen gingen verhogen door Corona omdat er schaarste zou ontstaan. Uiteindelijk is dit nergens gebeurt (de nintendo switch daargelaten) en heeft iedereen zijn prijzen gewoon gelijk gehouden.
Offtopic maar ik heb juist het tegenovergestelde. Bij een coolblue winkel vind ik het rustig, kan ik op mijn gemak spul bekijken of zelfs testen, en mijn ervaring met een verkoper is dat ze kennis hebben en meedenken.

Bij een mediamarkt vind ik het zo schreeuwerig en anti consument. Het ziet er uit als kopen kopen kopen, snel snel en de winkel weer uit. Overweldigend vind ik het. En als ik dan aan een verkoper vraag of hij me een versterker kan aanraden met een subwoofer out, dan krijg ik bijna een receiver met onnodige functies aangepraat voor €800,- ...

Nee doe mij maar een rustig winkeltje waar hij wijze van spreken net een vloer in ligt.
Dit inderdaad, ik ben op een gegeven moment gestopt bij Coolblue want ze bieden niks speciaals meer tegenover andere winkels waar ik ook al jaren mijn computershopping deed. Combineer dat met een aantal slechte ervaringen op gebied van klantenservice en mij zullen ze er niet meer zien. En die reclames, kots. :X
Anoniem: 1350842
@h3nk1314 juli 2020 12:56
Misschien voor de tweakers niet, maar voor de gemiddelde consument is het wel een stuk fijner dan veel winkels. Klantenservice bijvoorbeeld is uit ervaring wel echt een klantenservice, ipv bijvoorbeeld de Media Markt waar ze je vooral irritant vinden dat je een probleem hebt.
En juist het advies en after sales is belangrijk voor de gemiddelde consument. Bij Coolblue weet ik dat ze geen directe sales targets hebben, dus de medewerkers hebben er niks aan jou een 1500 euro laptop aan te raden als je alleen maar Office gebruikt, waar bij andere winkel je zo met een i7 gamelaptop weg kan lopen terwijl het zwaarste wat je draait Netflix is.
Eh pardon? Gisteravond een retour bij de PostNL afgegeven en de volgende dag voor 12'en een mail dat het retour is aangekomen, verwerkt is en dat het geld direct teruggestort zal worden. Ik ken weinig partijen die dit zo goed in de vingers hebben.
Nou, ik bestel redelijk veel en stuur ook met regelmaat zaken terug. Het is bij mij een structurele ervaring hoor...
Anoniem: 979365
@Odie16 juli 2020 14:44
dat is dan structureel geluk. Ik zou een lot kopen.....

(krijg ik nu weer een downvote van je?)
Ik speel al jaren mee in diverse loterijen en win nooit wat, dus het lijkt bij coolblue geen kwestie van geluk.

En ikan reacties op mezelf niet downvoten, maar zoals de waard is zullen we maar zeggen.... ik denk dat anderen je reactie misschien vanuit de onderbuik vinden komen? Wat doet je vermoeden dat ik het op je gemunt heb?

[Reactie gewijzigd door Odie op 16 juli 2020 19:09]

:D Lol ja wie dacht er niet direct aan MM bij t lezen van dit bericht.

[Reactie gewijzigd door Rutger Muller op 14 juli 2020 11:02]

MM, Saturn en de nog vele andere spelers op de Duitse markt.

Duitsland is op vele gebieden al een markt met zeer scherpe prijzen. door het volume en de grotere markt kunnen sommigen daar overleven.

De vraag is of het coolblue concept aan zal slaan in Duitsland. De prijzen zijn stukken hoger en of mensen daar in massa ook meer voor gaan betalen is nog maar de vraag. Aldi, Lidl en andere discounters zijn niet voor niet groot geworden met kleine prijzen.
weet uit betrouwbare bron dat same day levery daar niet op het wenslijstje staat volgens de moeder van MM en saturn. Next day is al bijzonder voor duitsland. Of het ene kip en ei verhaal is wete ik niet, maar daar gaan ze nu achter komen...
Same day klinkt leuk maar ik zie het zo.

Same day is leuk als je iets echt heel dringend nodig hebt.
De prijs van sameday nu dekt volgens mij lang niet de kostprijs, dus hoe lang nog volhouden.

Daarnaast als iets morgen geleverd kan worden maar 10% goedkoper is bij een andere aanbieder is dat snel verdiend. Als dat 10% van 1000 euro is, dan is 100 euro toch veel geld.

Vraag me dus af hoeveel sameday er besteld wordt en als je het niet aanbied je dan echt veel omzet verliest.

Bij coolblue ook een keer gebruik van gemaakt puur om te zien werkt het. Jawel ging dus gigantisch mis.
Maandag besteld maandag leveren. Werd niet maandag en zou pas woensdag worden. Na veel bellen en mails, niet blij uiteindelijk dinsdag met nog een boel fouten waar ik ze op moest wijzen. Voor mij werkte het de eerste keer dus al niet en gaat er iets fout bakte coolblue en nog niets van.
Ah ja inderdaad, er zijn er nog meer!

Ik snap zelf (soms) niet waarom mensen nieuw witgoed kopen trouwens. De 2de hands markt STIKT ervan: wasmachines, kookpitten, ovens, magnetrons, koelkasten.... vaak voor een prikkie en soms zelf volledig gratis. Milieu/klimaat zou een argument kunnen zijn ja, maar als je de hele lifecycle doorrekent, en een laag inkomen hebt....

Bezorging kan inderdaad wel een probleem zijn bij 2de hands.

[Reactie gewijzigd door Rutger Muller op 14 juli 2020 11:58]

Ja dat zou ik ook niet tweedehands kopen. Het is al gebruikt, en je weet dus niet wanneer het kapot kan gaan. En een kapotte wasmachine of koelkast geeft relatief veel ongemak.
En het zijn wel dingen die je liever schoon en rein aankoopt.
Als een student (en hostel-reiziger) ben je die “reinheids” mindset snel kwijt, ik wel in ieder geval.

Ik woonde met 10 mensen 5 jaar anti-kraak en die Indesit wasmachine (zo goedkoop als wat) was niet kapot te krijgen.

Momenteel heb ik ook alles tweede hands. Geen problemen. Als t tweedehands nog werkt kan juist een teken zijn dat het een goed ontwerp is. En anders ja, dan vervang je t, is vervelend maar je hebt ook bijna niks betaald...

[Reactie gewijzigd door Rutger Muller op 14 juli 2020 13:21]

weet uit betrouwbare bron dat same day levery daar niet op het wenslijstje staat volgens de moeder van MM en saturn.
Het kan wel, maar het is gewoon een stuk duurder.

Vergis je niet, Duitsland is groot. Je bent sneller van Groningen in Parijs, dan een keer dwars door Duitsland.
Afhankelijk van hoeveel magazijnen je hebt en waar deze zijn, zijn je transportwegen vooral lang.
Expresslieferung bestaat hier wel, maar velen (incl. ik) wachten wel een dag langer ipv. X euro extra te betalen.
Je kunt Duitsland heel prima opdelen in een paar economische regio's, en dan is het redelijk overzichtelijk.
- West-Duitsland: Noordrijn-Westfalen en Rijnland-Palts met daarin het Ruhrgebied
- Zuid-Duitsland (Hessen, Beieren, Baden-Württemberg)
- Oost-Duitsland (Waar het in de Zuidelijke deelstaten beter gaat dan in het Noorden)
- Noord-duitsland (Nedersaksen en Sleeswijk-Holstein)

Ieder van deze regio's zijn economisch vergelijkbaar met Nederland. Tussen de 10 en 20 miljoen mensen, met afstanden redelijk vergelijkbaar. (Maar wel met grotere gebieden die minder verstedelijkt zijn. Er is relatief veel 'Drente' in Duitsland zeg maar)

Als je Duitsland een beetje leert kennen, dan ga je steeds meer begrijpen van de Nederlandse economie. Nederland is in veel opzichte het vijfde economische centrum van Duitsland.
Het klopt wel een heel eind wat je zegt. Dat is ook precies wat ik bedoelde: met meerdere DC kom je een heel eind om afstanden korter te maken, al is maar de vraag of pakketpost goedkoper wordt. Afgezien van een handvol echt grote spelers, zal de rest echter vanuit een centraal DC/winkel versturen.
Anoniem: 979365
@bbob14 juli 2020 16:12
Duitsland is niet scherp op prijzen voor luxe producten.

In Duitsland is vooral eten en drinken veel goedkoper, tvs en computers zijn daar net een tikkie duurder over het algemeen!
Zou zeggen kijk eens naar de prijzen op amazon.de met meer dan 1/3 marktaandeel in de online markt, inclusief veel witgoed.
Mijn ervaring is dat de prijzen daar toch behoorlijk scherp zijn.
Vooral hun 'niet tevreden, 75% van je geld teruggestort' service is top.
Heb er zelf jaren geleden mijn laatste aankoop gedaan na dit voorval...
75% is toch nog steeds beter dan de bekend niet goed geld weg garantie 8)7
Had ik het bij bv bij Bol.com gekocht had ik waarschijnlijk de volle 100% terug.
En als ze reclame maken met 'Niet tevreden, geld terug' of iets in die zin, verwacht ik ook dat ik er gebruik kan van maken.
Binnen de 30 dagen na ontvangst van je product heb je 2 opties:

je product gratis ruilen voor een ander product;
je product gratis retourneren en je geld terug laten storten.
Er zal een wereld voor onze Duitse buren open gaan. Ik ken geen andere retailer die op zulke wijze de markt bedient in Duitsland (iemand?). De vraag is of het volk het kan waarderen.

Verder mooie stap voor Coolblue en het is wat ze zeggen, die regio alleen zijn net zoveel potentiele klanten als dat ze in Nederland hebben. Dus op naar die 2+ miljard omzet en er voorbij :)
Coolblue biedt in mijn ogen een unieke ervaring en service die je maar bij heel weinig retailers kan krijgen (ik ken zelfs in Nederland er amper eentje opnoemen). Voor grote/dure aankopen kijk ik daarom ook zeker eerst bij Coolblue zelf, omdat ik weet dat ze redelijk zijn in hun service. Ja, daar durf ik wel wat meer voor te betalen. Mijn gevoel zegt altijd dat Duitsers en Nederlanders best wel op elkaar lijken, dus ik vind het ook niet gek dat Coolblue dit gaat proberen.

Bij Coolblue heb ik ook altijd het idee dat ze keuzes goed tegenover elkaar afwegen en niet zomaar rare zetten doen. Denk maar bijv. aan de vroegere levering witgoed, dit werd dan door een externe partij gedaan waar vaak toch voor Coolblue doen best wat klachten kwamen. Hoe pak je dit aan? Juist, door zelf te gaan bezorgen in plaats van externe partijen.

Ik hoop dat Coolblue zo blijft groeien met de geleverde kwaliteit die ze kunnen waarborgen.
Een unieke ervaring en service. Leg mij die ervaring eens uit want ik kan dat niet echt zien wat er nu zo uniek is.

Je gevoel zegt... de praktijk zegt dat Aldi en Lidl je weet wel de grote discounter groot geworden zijn met kale winkels en vooral hele lage prijzen. De Duitse consument is daar gevoelig voor. Als je dan weet hoe groot het marktaandeel van amazon in duitsland is https://www.onlinehaendle...-deutschen-online-marktes

ca 1/3 van de totale online markt, omzet ca 11,5 miljard in de eerste 6 maanden.
Omzet groeiende.
amazon scoort vooral met scherpe prijs.
Dat is de Duitse markt.
Dit is dus totaal andere dan de Nederlandse markt en je gevoel zit er dus heel wat naast.
Misschien ook omdat wij dit soort grote aanbieders met hele scherpe prijzen nog niet zo massaal in Nederland hebben.
Wat je overal ziet - ook in Duitsland en evengoed ook in Nederland - is dat het hele middensegment aan winkels het moeilijk heeft. In Nederland zijn dat bijvoorbeeld de Blokkers, de HEMA's, de V&D's. Winkels aan de onderkant van de markt, zoals de Action en winkels aan de bovenkant van de markt scoren wel goed.

Het is niet gezegd dat 'de Duitse markt' uitsluitend voor goedkoop gaat. Er zijn genoeg consumenten die niet op de prijs letten en graag winkelen in de duurdere winkels. Dat geldt voor alle type winkels, zowel online als offline, ongeacht de branche waarin ze actief zijn.

Waar je koopt, wat je op tafel zet, waarin je je kleedt of waarmee je rijdt... Het is echt een statussymbool voor mensen.
Ik denk niet dat ze kunnen concurren op prijs.
Coolbue is erg duur vergeleken bij andere Duitse retailers.
Ze roepen dan ook niet over zichzelf dat ze een prijsvechter zijn. Het gaat meer om het totaalplaatje.
Coolblue kan en zal nooit concurreren op prijs.
Amazon en eBay en MM zijn super groot.
De andere winkels hebben het altijd moeilijk. Maar Amazon is zeker de grootste hier in het land.
Qua support zal het ook veel beter zijn dan Coolblue. Maar Coolblue moet op de duitse regeling werken.
Dus het terugsturen etc zal een stuk makkelijker zijn dan in Nederland.
AO Duitsland ( www.ao.de ) is al een tijd actief op de Duitse Markt.
Zelfde principe, het bezorgen met een eigen bezorgdienst is iets wat Coolblue
goed heeft gecopierd van deze partij ....
De omzet van Coolblue is gigantisch maar als je dan de winst bekijkt 34.5 miljoen euro zie je ook dat de marges enorm laag zijn en/of de kosten gigantisch hoog. Als de economie een keer tegenzit weer kan het ook snel weer de verkeerde kant op gaan.
Daarom moeten ze ook uitbreiden. Retail is een lage marge business, dus moet je veel omzet hebben om onder aan de streep nog wat over te houden. Of je moet een speciaalzaak worden waar prijs niet zo belangrijk is (specialistische HIFI zaken verkopen over het algemeen gewoon tegen adviesprijs, de klanten gaan daar voro service i.p.v. de laagste prijs.
Ach wij lopen hier ten opzichte van de USA en iets minder maten Duitsland jaren achter.
Uiteindelijk gaat het naar groot groter grootst. De tussenhandel en middensegment is al aan het verdwijnen. Sommige fabrikanten gaan in bepaalde branches al rechtstreeks naar fabrikant of retailers zonder groothandel.
Uiteindelijk hou je groot over en klein gespecialiseerd. zoals je al aangeeft specialistische hifi zaken waar de klant niet koopt om de prijs. Dat heb je op andere gebieden ook.
Op papier maakt Amazon ook weinig winst. Dat zegt allemaal niet zo gek veel
Amazon steekt het voornamelijk in het opkrukken van de beweging naar andere markten. Zouden ze dit niet doen, dan bleef er zeker een gezonde marge over. AWS maakt enorm veel winst bijvoorbeeld.
Anoniem: 159816
@mkools2414 juli 2020 11:04
Dat krijg je als je investeert in grote nieuwe projecten zoals zonnepanelen, meer fysieke winkels en uitbreiding naar het buitenland.
Dat kun je zo niet stellen. Elk bedrijf heeft op papier een zo laag mogelijke winst, want dat scheelt vennootschapsbelasting. Dat kun je doen door te investeren, door geld naar boven te sluizen (naar de aandeelhouders) of allerlei andere boekhoudkundige foefjes.

Of kijk naar bv. IKEA waarbij elk filiaal zo ongeveer alle winst moet afstaan aan de houder van het IKEA merk als "licentiekosten". En dat merk zit toevallig in een land met een gunstig belastingklimaat. Maar daardoor maken de filialen op papier amper winst.

Winst in jaarcijfers die je bij de KvK kunt ophalen zegt helaas helemaal niets.
ze zijn veel te duur
De omzet van Coolblue is gigantisch maar als je dan de winst bekijkt 34.5 miljoen euro zie je ook dat de marges enorm laag zijn en/of de kosten gigantisch hoog. Als de economie een keer tegenzit weer kan het ook snel weer de verkeerde kant op gaan.
Ik heb de jaarrekening er niet bij gepakt, dus dit is een aanname. Ik denk echter dat de winst zo laag uitpakt doordat ze ontzettend in de groei aan het investeren zijn. Ik vermoed dat als je de investeringen die hiermee gepaard gaan los ziet, dat het bedrijf een behoorlijk gezonde winst pakt. Waarschijnlijk stukken hoger dan het getal wat je noemt (al is 35 miljoen an sich ook niet gek).

[Reactie gewijzigd door GeneralBurrito op 14 juli 2020 11:06]

Coolblue verkoopt dezelfde producten al vele andere. De marges daarop zijn gewoon dun en het moet uit de massa komen. Dat is voor iedereen in die branche van toepassing.

Wat coolblue doet is iets duurder verkopen maar vooral veel reclame maken. Reclame kost geld en daarmee koop je feitelijk omzet. Ze moeten echter wel reclame blijven maken om omzet te behouden.
dus onder de streep blijven de marges in die branche gewoon dun.

Neem een bedrijf als vidaxl, alles chineese zooi. Die hebben net als de action vele betere marges en denk dat vidaxl met 1/4 van de omzet evenveel winst maakr als coolblue. action is een winstmachine met vooral goedkope zooi met jawel veel marge.
Coolblue zit niet in de producten met veel marge en dat zal ook niet snel veranderen.
Anoniem: 1409490
14 juli 2020 11:13
Vroeger mijn favoriete winkel waar ik alles kocht, maar de laatste jaren is de service toch echt drastisch verslechterd. Waar ik vroeger altijd netjes werd geholpen, en er graag out the box werd gedacht, lijken de studenten bij de klantenservice tegenwoordig niks te kunnen doen, en wordt ik telkens aan het lijntje gehouden voor zelfs de meest eenvoudig lijkende dingen. Typisch een bedrijf dat een groot deel van haar charme heeft verloren (voor mij), waarschijnlijk als gevolg van hun enorme groei de laatste jaren. Om dan niet te spreken over de irritante reclame.
Nog steeds beter dan een winkel als MediaMarkt. Bij CoolBlue kan je alle producten retour opsturen zonder gezeik te krijgen.

Bij MediaMarkt vragen ze of je het "gebruikt" heb en dan nemen ze het niet meer terug. Soms wel soms niet...ligt eraan in wat voor soort bui de medewerker is.

Of zeggen ze dat het een "hygiene" product is en hoe dan ook niet terug kunnen nemen.

Terwijl het allemaal wel kan bij CoolBlue.

Het is inderdaad jammer dat er studentjes werken niet veel zeggen maar ook weinig kunnen mja...waar heb je het tegenwoordig wel goed? Alles wat groot word heeft studenten met puistjes op hun gezicht bij zo een klantenservice werken.

[Reactie gewijzigd door ThaddeusX op 14 juli 2020 11:34]

Qua klantenservice zijn ze nu veel meer gebonden aan regels van fabrikanten. Een tijd geleden oortjes langs gebracht die binnen de garantie kapot waren. Heb toen een kort gesprek hierover gehad met een medewerker. Waar je vroeger in 3 minuten een vervangend product had, mogen ze dat nu (tenminste niet altijd) niet meer doen. Als de fabrikant (in mijn geval sennheiser) aangeeft dat ze eerst opgestuurd moeten en dat het dan wellicht 4 weken kan duren, dan zijn ze verplicht om zich daar aan te houden. Als de reparatie langer duurt dan de aangegeven tijd storten ze het volledige aankoop bedrag terug.
Dit is gedoemd om te mislukken lijkt mij. Mediamarkt/Saturn is een vele malen grote speler dan Coolblue (welke voor veel Duitsers een onbekende naam is) Misschien dat ze uniek kunnen zijn met aanbieden van witgoed, maar de andere producten niet. Alternate is ook een grote speler voor veel elektronica. Daarnaast zijn de prijzen bij Coolblue vaak ook hoger dan andere aanbieders. Die reclames zullen ook wel heel erg aangepast moeten worden want die zijn in Nederland al vaak irritant genoeg en ja de Duitse humor is toch wel heel anders dan hier.

Ik zie dit niet slagen.
Ik zie de grappige / informele communicatiewijze van CoolBlue (de grapjes op de dozen bijvoorbeeld, de ludieke acties) totaal niet vertalen naar de Duitse markt. Die zijn een stuk stijver en conservatiever. Alleen al de klant aanspreken als "jij" zal niet goed vallen.
Je slaat de spijker op z'n kop.
Dit ís gedoemd te mislukken.
Het kan natuurlijk best dat er in Duitsland een andere marketingstrategie wordt toegepast. Het hoeft geen Nederlandse kopie te worden.

Misschien gaan ze daar wel meer concurreren op prijs.
Idd, Duitsers maken geen grappen :+
Ik haal juist veel bij amazon.de omdat het daar goedkoper is dan in NL en veel meer productaanbod.
Boven € 29,00 betaal je geen verzendkosten.
Veel mensen die langs de grens wonen gaan liever naar Duitsland om te shoppen.

Ik vraag me af waarom Coolblue denkt te kunnen concurreren met een Duits bedrijf.
Zolang ze geen fysieke winkels openen en de kosten laag houden kan het misschien slagen.
Maar het zal geen dikke omzet opleveren hooguit een verdwaalde koper.
Anoniem: 979365
@GoT14 juli 2020 16:15
en premium verzendopties, zoals dag en datum te kiezen.
Die opties heb je op de NL site niet
Wat ik jammer vind is om te zien dat ze nu ineens geld rekenen om een wasmachine ook in huis te plaatsen : Lees, naar de 2e verdieping brengen.
Voorheen was dat altijd bij de prijs inbegrepen, toen kwam Corona en gaven ze aan hem tot op de drempel te leveren ( wat begrijpelijk was ) , maar ondertussen is de drempel de standaard, en voor 20 euro brengen ze hem ook naar een hogere verdieping. Ik geloof nooit dat ze die 20 euro weer laten vallen op het moment dat de Corona crisis voorbij is. Best jammer, want dat was net het stukje extra service wat in het voordeel van Coolblue werkt(e)
We gaan het zien welke bedrijven weer terug naar de oude service standaard gaan na corona en die zullen dan ook weer als favorieten worden gezien. Het lijkt me een hele domme zet om op dit soort service puntjes te beknibbelen

ik bedoel de auto staat toch al voor de deur 2 man sterk zit er al in, die 5 minuten extra om dat bak beest naar boven te dragen kan dan best wel bij de prijs worden berekend. zou heel erg dom zijn om dat laatste stukje service weg te halen in mijn ogen dan. want dan bestellen mensen wel ergens anders waar ze die service wel krijgen.

en het kan ook zijn dat als het niet meer bij de prijs inberekend zit de prijs alsnog zo voordelig is dat die 20 euro extra bezorgkosten ook wel kunnen.
heb liever dat een bedrijf extra service aanbied optioneel en de basis prijzen laag houden en dat je dan zelf kan kiezen of je extra wilt betalen voor meer service, maar er moet natuurlijk wel een minimale service standaard zijn...
Helemaal met je eens, maar op de Coolblue website is niet duidelijk terug te vinden of dit nou een tijdelijke maatregel is , of dat dit vanaf nu standaard is :
Tot waar in huis bezorgen jullie witgoed en keukenapparatuur?
Standaard bezorgen wij producten tot aan de drempel die toegang geeft tot je woning. Is dat niet op de begane grond? Dan bezorgen we met de trap tot en met de vierde verdieping. Met de lift komen we tot elke verdieping.

Voor een aantal witgoedproducten bieden wij een extra aansluitservice aan. We zetten dan je product op de gewenste plek en sluiten hem voor je aan op de aan- en afvoer. Je kunt deze aansluitservice toevoegen op de pagina van de producten waarvoor we deze service aanbieden.
Voorheen werd er gewoon standaard afgeleverd tot 4 hoog, en werd het apparaat ook aangesloten en (snel)getest.

vwb Corona maatregelen hebben ze dit op de site staan:
Bieden jullie nog steeds installatieservices?
Ja, maar momenteel alleen voor een aantal witgoedproducten, keukenapparatuur, televisies, smart home producten en zonnepanelen. Andere witgoedproducten en keukenapparatuur installeren we tijdelijk niet meer. Dit doen we voor de veiligheid van jou én onze installateurs. Je kunt ze wel nog steeds bestellen en we komen ze ook bezorgen tot net over de drempel van je voordeur. Om je te helpen je nieuwe product zelf aan te sluiten, hebben we doe-het-zelf-tips van onze installateurs voor je klaargezet. Als we extra services aanbieden, zie je die optie staan op de pagina van het door jou gekozen product.
Dus uit veiligheid plaatsen ze niet meer, tenzij je 20 euro betaald ? En dan is de veiligheid geen issue meer ? Ik snap het niet meer helemaal geloof ik 8)7
Ik had wel wat winkels gewild die wat oostelijker lagen, maar niet zó veel oostelijker :P
Ik vind het altijd verbazend om te zien dat een bedrijf in een paar jaar door heel veel reclames zo snel kan groeien.
Nu heb je vinitid die kleding app die ze zitten te pushen als gekken.
Daarvoor had je trivago dat hotel kamer gebeuren. Het is in iedergeval een bewijs dat reclame werkt.
Ik heb Coolblue altijd al goed gevonden qua service maar als het op de prijs aankomt zijn ze toch nog in het algemeen veel en veel te duur. Ik koop enkel nog op Amazon, Bol en heel heel af en toe op Coolblue.

Ik vrees eervoor dat Coolblue binnen enkele jaren volledig weggeconcurreerd zal zijn door Amazon.
Coolblue heeft wel een hele goed website.
Prima om een goede vergelijking te maken of om één van hun video-reviews te bekijken.

Maar op prijs en service kunnen ze niet concurren met een Amazon of MediaMarkt/Saturn.
Daar ben ik het helemaal mee eens al heb ik wel al gemerkt dat er vaak heel veel fouten in zitten nl. in de specificaties. Ik controleer sinds kort altijd met de website van de fabrikant zelf. In 2018 had ik een LG 4K TV gekocht bij Coolblue en tijdens mijn uitvoerige zoektocht merkte ik dat er TV's waren die volgens Coolbue 100Hz schermverversing hadden terwijl het in werkelijkheid 50Hz was, en omgekeerd.

De website van Amazon is een regelrechte ramp.
Ha, dat is inderdaad zo.
Ik kwam hetzelfde tegen met mijn TV, die zou volgens Coolblue over een gigabit ethernet aansluiting beschikken..
Als je daarvoor vreest moet dus eigenlijk WEL bij Coolblue kopen... Anders gaat het ws inderdaad die kant op waar je al voor vreesde.

Vond CB vroeger echt top maar tegenwoordig, zoals al genoeg aangehaald hier, alleen nog maar als je geen gezeik hebt met je aankoop

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee