Google belooft EU Fitbit-data niet voor advertenties te gebruiken

Google is niet van plan om de data van wearables van Fitbit te gebruiken voor adverteren, dat meldt het bedrijf aan Reuters. Volgens Google is de overname van Fitbit om apparaten te doen en niet om data.

De belofte moet ervoor zorgen dat de overname van Fitbit door Google door kan gaan. Google maakte die overname vorig jaar bekend, maar de Europese Commissie onderzoekt deze. Bij dat onderzoek zouden meerdere vragenlijsten zijn gestuurd naar concurrenten van Google en Fitbit, om te vragen of de overname van Fitbit privacy- of concurrentiebezwaren op zou leveren.

De EU zou onder andere bezwaren hebben tegen het gebruik van Fitbit-data voor advertenties. Reuters schreef vorige week dat de Europese Commissie Google tot 13 juli had gegeven om concessies te doen. Op 20 juli zou de commissie besluiten over de overname en als er geen akkoord kwam, zou een onderzoek van vier maanden volgen.

"Deze deal gaat over apparaten, niet over data. We waarderen de mogelijkheid om met de Europese Commissie samen te werken aan een aanpak die de verwachtingen van consumenten waarborgt dat de data van Fitbit-apparaten niet voor adverteren gebruikt wordt", meldt Google in een verklaring aan Reuters. Niet duidelijk is of daarmee de bezwaren van de Europese Commissie volledig weggenomen zijn.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

14-07-2020 • 07:32

160 Linkedin Whatsapp

Reacties (160)

160
159
56
11
1
84
Wijzig sortering
Anoniem: 100386
14 juli 2020 07:34
En nu de gewetensvraag: Vertrouwen we Google op zijn woord ?
Hebben we met Facebook toch ook gedaan toen ze WhatsApp hebben overgenomen.
Ik vind het gek dat dit soort beloftes gedaan kunnen worden en later zonder gevolgen gebroken kunnen worden.
De beste reactie van de Europese Commissie hier op is dan ook om Google te bedanken voor de gedane belofte en het onderzoek gewoon door te zetten. Als er dan uit het onderzoek komt dat de overname door kan gaan onder voorwaarde dat deze data niet gebruikt wordt voor advertenties dan kan de EC daar ook gevolgen aan verbinden als later blijkt dat het wel gebeurt. Je legt de belofte dan vast in een juridisch bindende afspraak.

Je kunt dan de overname niet meer terugdraaien als Google later de afspraak schendt maar wel de verkoop van Fitbit in de EU verbieden (waar Google niet blij mee zal zijn) of misschien zelfs een boete per dag dat deze afspraak is geschonden.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 14 juli 2020 08:30]

Dat veronderstelt wel dat je moet kunnen bewijzen dat het data afkomstig van Fitbit-gadgets is waarmee ads worden gevoed, en niet één van de vele andere data-sources die Google heeft. Google kan op basis van o.a. zoek- en surfgegevens, agenda- en mailbox-inhoud en locatiedata akelig nauwkeurige advertentieprofielen samenstellen. De data die Fitbit genereert is extra, ondersteunt de overige data-sources en je mag aannemen dat Google oud en wijs genoeg is om (zeker na deze belofte, voor wat die waard is) ervoor te zorgen dat data uit de Fitbit-app altijd ondersteund wordt door één of meerdere andere data-sources voordat die aan een advertentie-profiel wordt toegevoegd.

Maar los daarvan: wat nu als Google volgend jaar besluit de Fitbit app de nek om te draaien, en gebruikers 'voorzichtig' richting Google Health app duwt die ongetwijfeld volledige Fitbit ondersteuning gaat krijgen?
En wat gebeurt er als Google allerlei extra functionaliteit naar de Fitbits brengt die er nu nog niet in zit, wat gebeurt er met de data die dáármee wordt gegenereerd?

Kortom, nog los van het ontbreken van een controlemechanisme, worden die datastromen na verloop van tijd zo diffuus dat je ze niet meer los van elkaar kunt zien.
En de belofte van Facebook, was die niet tegen de EU gericht maar gewoon een statement dat ze de data van WA niet gingen gebruiken icm Facebook?
Dat vermoed ik wel, ja. Ik denk niet dat daar destijds juridisch bindende afspraken over gemaakt zijn.

De EC kan relatief makkelijk overnames verbieden als er teveel negatieve effecten voor EU burgers van te verwachten zijn. Sancties als beloftes verbroken worden ligt al lastiger en zul je dus expliciet moeten vastleggen bij de goedkeuring.
Ik heb nu geen linkjes om te delen. Maar volgens mij heb je inderdaad gelijk dat de EC geen bindende afspraken heeft vastgelegd wat betreft de overname door Facebook.

Persoonlijk vind ik dat heel erg jammer.
Facebook heeft uiteindelijk een boete gekregen van € 110 mln. vanwege het geven van misleidende informatie van Facebook. Die boete is beperkt tot 1% van de omzet. De EC keek ten tijde van FB-WA niet naar de concentratie van data als geheel, maar beperkt naar het effect van de extra data op diverse deelmarkten (advertenties op diverse sociale media) en vond toen geen bezwaar, vandaar geen aanvullende voorwaarden...

ook nu loopt men in Brussel aan tegen de grenzen van de wet, want deze vorm van privacy- en consumentenbescherming past niet naadloos binnen de scope van de fusiecontrole....
https://tweakers.net/nieuws/124829/eu-legt-facebook-110-miljoen-euro-boete-op-voor-misleiding-bij-overname-whatsapp.html

110 miljoen Euro boete dus, niet omdat ze die koppeling toch tot stand hadden gebracht, maar vanwege misleiding door te zeggen dat dat niet mogelijk was. Ik hoop dat de EU hierin ook een lesje geleerd heeft, namelijk deze bedrijven niet op hun blauwe ogen vertrouwen en afdwingbare voorwaarden opleggen. Hoewel controle/handhaving daarvan wel een dingetje is, zeker in 't geval van het gebruik van bepaalde datasources voor advertentieprofielen. Die datasources zijn bijkans onuitputtelijk, net als de budgetten voor advocaats- en rechtbankkosten.
Een boete voor 110 miljoen daar moet een advocaat die € 500 p.u. schrijft toch ook gewoon vier carrieres voor werken......morgen komt de eerste uitspraak in die andere zaak waar de kosten van de advocaat ook in het niet vallen bij het belang: Ierland v. EC (inzake Apple)
Dan brengen ze Fitbit gewoon onder de home of nest namen uit. Zal ze een worst zijn dat fitbit dan niet meer mag worden verkocht.
Jammer genoeg is de meerderheid van mening dat: "jah ik heb toch niks te verbergen" en het ze totaal niks kan schelen. Dit is dus het probleem als een commerciële service te essentieel wordt en alternatieven niet cross compatibel zijn.

Ik zal al lang over zijn gestapt naar signal of telegram als ik daar mee ook mensen kon bereiken die op whatsapp zitten.
Ik heb sinds kort Telegram. Die had ik gekozen boven Signal (of ja, Signal heb ik er ook op staan, waarom zou ik of-of doen) omdat die meer features heeft.

Maar ik kwam er later pas achter dat niet alles default encrypted is, maar alleen in de 'secret chats'. Waarom? Nu staan al je normale chats gewoon in plain text op de server. Bij Whatsapp heb je dat tenminste niet. Maar ja, is van Facebook en dat bedrijf is totaal niet te vertrouwen.

Maar bij Telegram is het dus technisch makkelijk om gesprekken te geven aan een 3e partij, overheid of zo. Ik ga echt niet constant secret chats starten.

Grappige is trouwens, dat ik zo nu en dan mensen bij Telegram erbij zie komen. M'n neefje van 16 is er ook opeens op sinds gisteren (dan krijg je een notificatie). Ben benieuwd wat de reden is, misschien is er iets gestart bij jongeren dat ze over gaan op iets anders?
Elke chat app heeft zo'n zijn zwakke plekken, maar zover wij weten verkoopt Telegram het niet aan 3e partijen die het vervolgens tegen je gaan gebruiken.
Net zoals Whatsapp dus. En aangezien Whatsapp wél encryptie toepast weet ik wel dat ik niet voor telegram kies.
Onzin. whatsapp bv geeft die data aan hun eigenaar facebook en die verkopen alles aan adverteerders
Waar kan ik precies als adverteerder data kopen van facebook of google dan?
Bij google en facebook? Ik snap de vraag denk ik niet.

Je moet natuurlijk wel eerst contacten hebben en bekend zijn daar voordat ze je in die grote databak laten grabbelen. Als onbekend persoon kun je alleen advertenties inkopen en je doelgroep aangeven. Maar als je ze genoeg geld betaalt over een langere periode en dan vraag je of je misschien wat marktonderzoek mag doen in hun datagrabbelton om te kijken hoe je product beter kunt marketen?
Vergeet niet dat gebruikersdata door adverteerders niet "Gekocht" wordt.
Ze betalen om te adverteren en, in ieder geval bij google, gaan al die advertenties door allemaal filters voor ze bij jou uitkomen.

Het is niet dat adverteerder A naar google stapt en zegt kun je mij de data geven van 100k gebruikers want ik wil advertentie X aan ze laten zien.

Veel mensen denken nog steeds (weet niet of dat voor jou ook geld) dat letterlijk jou persoonlijke gegevens worden verkocht aan derden.
Dit gebeurt niet. (er zijn altijd uitzonderingen i know)
In hun netwerk kan je gebruik maken van die data om nogal doelgericht te adverteren. Wie er waarschijnlijk zwanger is of een ziekte heeft maar de buitenwereld het nog niet weet en zo veel meer.
Doch heeft WhatsApp in tegenstelling tot Telegram in ieder geval de inhoud van je berichten en media niet. Dat scheelt weer. WhatsApp is in alle opzichten veiliger dan Telegram, maar een nog veel betere optie is Signal. :) Facebook en Google verkopen data niet direct aan adverteerders overigens, ze zouden gek zijn, dan raken ze hun unieke dataset kwijt die miljarden waard zijn per jaar.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 14 juli 2020 13:09]

Als je aanneemt dat facebook de private keys niet opslaat ergens op een server in de kelder en dat ze niet door de amerikaanse overheid zijn gedwongen backdoors in de encryption in te bouwen, dan kan whatsapp inderdeed in theorie niet bij je berichten. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de praktijk anders is.
Dit is gewoon niet waar. De data wordt gratis weggegeven.

Evengoed zijn berichten in Whatsapp versleuteld, en in telegram niet.
Als het gratis wordt weggegeven is het dus in de praktijk niet versleuteld
nou, volgens mij alleen metadata, tijdstip etc.maar niet de inhoud! Dat is toch een heel groot verschil.
Bedenk wel dat metadata (met wie je communiceert) net zo gevoelig is als de inhoud van je berichten.
En WhatsApp heeft gewoon je metadata. Facebook dus ook. Dat ze de inhoud niet kunnen zien is maar een detail.
Maar ik kwam er later pas achter dat niet alles default encrypted is, maar alleen in de 'secret chats'. Waarom? Nu staan al je normale chats gewoon in plain text op de server. Bij Whatsapp heb je dat tenminste niet. Maar ja, is van Facebook en dat bedrijf is totaal niet te vertrouwen.
End-to-end encryptie heeft echter effecten op de gebruikerservaring. Wil je op Whatsapp via de computer, dan moet je mobiel aan staan en een actieve data connectie hebben. Wil je Whatsapp op je tablet en mobiel? Dan kan dat niet. Punt is, end-to-end encryptie maakt veel dingen zeker niet onmogelijk om te programmeren, maar op z'n minst significant complexer. Bij Telegram en Messenger is voor de 'secret chat' oplossing gekozen waar je een slechtere gebruikerservaring krijgt, maar wel betere encryptie. Dat is dan een keuze aan de gebruiker. Of dat de beste oplossing is, is niet aan mij om te zeggen, maar het is zeker een extreem begrijpelijke oplossing.
. Wil je Whatsapp op je tablet en mobiel? Dan kan dat niet.
Signal heeft dat anders mooi opgelost want daar is het gewoon wel mogelijk.
aaaah, duidelijk! Niet bij nagedacht dat je natuurlijk de encryption key nodig hebt op je computer anders.

Maar als je een encrypted chat hebt (nog niet geprobeerd), kan je dus niet die gebruiker via de desktop client?
WhatsApp heeft een brakke implementatie van multi-device inderdaad, maar alternatieven als Signal en Wire doen het wel gewoon. Ik heb beide op zowel mijn telefoon als mijn laptop en PC en alle 3 ontvangen onafhankelijk van elkaar alle berichten.

Met name berichtgeschiedenis is een ding. BIj Telegram komt alles gewoon van de Telegram servers dus heb je overal toegang tot je complete geschiedenis. Bij Wire en Signal is dat pas vanaf het moment dat je je nieuwe device geregistreerd hebt. Achter de schermen werkt dit net als groepsgesprekken waarbij jij zelf meerdere deelnemers aan het gesprek met dezelfde naam vertegenwoordigd.
Ik heb gewoon Whatsapp op al mijn apparaten tegelijk, via de matrix bridge.

https://github.com/tulir/mautrix-whatsapp
Mis je het in de praktijk wel eens? Oprechte vraag. Ik gebruik WhatsApp Desktop en dat werkt feilloos. M’n mobiel staat altijd aan dus geen enkel probleem, ik merk eigenlijk niet eens dat die verbinding met m’n mobiel nodig is.

En zoals gezegd, Signal kan het wel. Multi-device en ijzersterke encryptie. :)
M'n mobiel is verbazend vaak leeg, dus voor mij is het de hoofdreden dat ik WhatsApp nauwelijks gebruik.

En wat Signal betreft, heb het zelf niet gebruikt, maar dat was inderdaad al waarom ik aangaf dat het "maakt veel dingen zeker niet onmogelijk om te programmeren, maar op z'n minst significant complexer".
Ik heb die 'overstap' een paar maanden vol kunnen houden totdat mijn hele vrienden- en kennissenkring weer terugging naar WhatsApp. En dan kun je lekker in je eentje gaan chatten op Telegram 8)7
Niet default E2E encrypted betekent niet dat je berichten in plain text op de server staan ;)

https://telegram.org/faq#q-so-how-do-you-encrypt-data
ah sorry, ik dacht dat ik ergens gelezen had dat het plain text was. Ok, de overheid zal dan nog de encryptiesleutel te pakken dienen te krijgen :)
En de server staat in rusland dus daar komen westerse overheden niet zomaar bij
Telegram’s cloud staat verspreid over meerdere landen, niet enkel Rusland en misschien zelfs helemaal niet in Rusland gezien die te makkelijk servers ceasen.
In de praktijk maakt het alleen geen verschil vanuit het oogpunt van Telegram en hackers als deze diep door kunnen dringen. Het is niet plain-text opgeslagen, maar wel plain-text accessible. Voor Telegram had het dus net zo goed direct plain-text kunnen zijn, de encryptie beschermt je daar niet. Dus staat het vanuit dat besef simpelweg praktisch gezien gelijk aan plain-text. Het beste is gewoon om Telegram zoveel mogelijk of geheel te vermijden, zelfs WhatsApp is dan nog een stuk veiliger, maar als je iets anders wilt dan is Signal een van de betere, zo niet de beste, optie op dit moment. En Signal groeit nu flink oa dankzij de protesten in de VS. Een goed moment misschien om te proberen dat internationaal momentum te geven, laat een familielid Signal naast WhatsApp installeren. ;)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 14 juli 2020 13:18]

Signal Foundation is helaas ook een Amerikaans bedrijf dus die zijn net zo goed niet te vertrouwen als telegram en whatsapp puur omdat de amerikaanse overheid niet te vertrouwen is met data. ik raad je aan eens de patriot act en usa freedom act goed door te lezen. ze kunnen door geheime rechtbanken worden gedwongen om backdoors in te bouwen en als je daarover praat is het hoogverraad.

[Reactie gewijzigd door pietjepuk369 op 15 juli 2020 10:10]

patriot act is op het moment buiten werking. Maar het scheelt dat Signal volledig opensource is en door jezelf gecompileerd kan worden. :)
Daarom heb ik ook de opvolger van die wet die nu wel van kracht is genoemd. de USA FREEDOM act

Dat je het zelf kan compileren doet niks tegen backdoors van de usa overheid :)
En dat het open source is doet daar ook niks aan tenzij je zelf de hele codebase gaat auditen, nou veel plezier, als de NSA code wil verstoppen dan kunnen ze dat best op een manier obfuscaten dat jij of ik het niet kunnen vinden.

En ze hebben het vaak genoeg gedaan, pas zelfs hier op deze gecensureerde site (is tenslotte eigendom van de persgroep) nog een artikel erover
nieuws: Oud-medewerker bevestigt afzwakken encryptie door Philips in jaren ne...

Dus nee sorry Signal kun je helaas ook niet vertrouwen. Geen enkel Amerikaans bedrijf. En de Europese ook niet want die spelen onder 1 hoedje met de amerikanen en geven ze bulk data door. De illusie van security hebben is erger dan geen security hebben. Mensen denken met whatsapp en signal dat ze echt veilig kan communiceren. Ik weet redelijk zeker dat iedereen die het echt wil mee kan lezen en hou dat ook in mijn achterhoofd als ik dingen zeg op het internet.

[Reactie gewijzigd door pietjepuk369 op 16 juli 2020 09:52]

Signal is dusdanig tot in den treure ge-audit, ik heb er zelf ook onderzoeken naar gedaan (maar goed, wie ben ik.) en het komt allemaal prima terug. Ja, er bestaat altijd een kans dat er iets mis mee is, 100% veiligheid bestaat sowieso niet; niet op de minste plaatst omdat je niet enkel afhankelijk bent van de veiligheid van Signal, maar ook dat van het OS dat je gebruikt, de hardware van je apparaat en noem het maar op.

Maar "Signal kun je niet vertrouwen" vind ik een enorme stretch. Signal is juist een van de zeer weinig aantal apps die prima te vertrouwen is en een solide codebase + crypto heeft, daar moet je geen afbreuk aan gaan doen "omdat het Amerikaans is". Dan riskeer je dat mensen juist naar onveilige alternatieven gaan of denken "nou als het toch geen fuck uitmaakt, dan ga ik lekker terug naar Facebook Messenger of Telegram" en dan zijn we verder van huis, want dat zijn twee voorbeelden van diensten die zeer onveilig zijn en écht niet te vertrouwen zijn. Als je moet kiezen tussen Signal en Telegram/FB Messenger, dan ga je me hopelijk niet wijs maken dat je serieus liever voor een van die laatste twee kiest. :P

Ja, het is een best practice om er altijd vanuit te gaan dat er sowieso meegelezen kan worden. Maar ik vind het wel een wat gevaarlijke opstelling om te stellen dat Signal niet te vertrouwen is want "Amerikaans". Dan blijft er ook weinig over, want de Russen en Chinezen zijn ook voor geen reet te vertrouwen; dan vertrouw ik toch echt eerder spul van eigen bodem (dat wil zeggen NL) of misschien vanuit andere EU-landen. :P

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 16 juli 2020 23:19]

"nou als het toch geen fuck uitmaakt, dan ga ik lekker terug naar Facebook Messenger of Telegram"

exact, ik denk dat die mensen het goed hebben begrepen. Dan zijn we helemaal niet verder van huis want dan weten mensen nml dat er wordt meegelezen ipv dat ze de illusie van veiligheid hebben.

Als je echte security wilt dan moet je met de hand berichten gaan coderen op papier met een veilig algoritme alvorens ze te verzenden. Code van amerikanen kun je niet vertrouwen. Onder geen enkele voorwaarde. Dat is heulen met de vijand. bijv: De NSA maakt misbruik van in hardware en software ingebouwde lekken om industrial espionage te plegen om Amerikaanse bedrijven een oneerlijk concurrentievoordeel te geven.
https://en.wikipedia.org/wiki/ECHELON#Concerns
On behalf of the British Prime Minister Margaret Thatcher, the Communications Security Establishment allegedly spied on two British cabinet ministers in 1983.[59]
The US National Security Agency spied on and intercepted the phone calls of Diana, Princess of Wales right until she died in a Paris car crash with Dodi Fayed in 1997. The NSA currently holds 1,056 pages of classified information about Princess Diana, which has been classified as top secret "because their disclosure could reasonably be expected to cause exceptionally grave damage to the national security ... the damage would be caused not by the information about Diana, but because the documents would disclose 'sources and methods' of US intelligence gathering".[60] An official insisted that "the references to Diana in intercepted conversations were 'incidental'," and she was never a 'target' of the NSA eavesdropping.[60]
UK agents monitored the conversations of the 7th Secretary-General of the United Nations Kofi Annan.[61][62]
US agents gathered "detailed biometric information" on the 8th Secretary-General of the United Nations, Ban Ki-Moon.[63][64]
In the early 1990s, the US National Security Agency intercepted the communications between the European aerospace company Airbus and the Saudi Arabian national airline. In 1994, Airbus lost a $6 billion contract with Saudi Arabia after the NSA, acting as a whistleblower, reported that Airbus officials had been bribing Saudi officials to secure the contract.[65] As a result, the American aerospace company McDonnell Douglas (now part of Boeing) won the multibillion-dollar contract instead of Airbus.[66]
The American defense contractor Raytheon won a US$1.3 billion contract with the Government of Brazil to monitor the Amazon rainforest after the US Central Intelligence Agency (CIA), acting as a whistleblower, reported that Raytheon's French competitor Thomson-Alcatel had been paying bribes to get the contract.[67]
In order to boost America's position in trade negotiations with the then Japanese Trade Minister Ryutaro Hashimoto, in 1995 the CIA eavesdropped on the conversations between Japanese bureaucrats and executives of car manufacturers Toyota and Nissan.[68]
En jij wilt dus zeggen dat lui die dit soort shit doen ooit nog te vertrouwen zijn met 1 bit data? Nee bedankt. Het zou letterlijk verboden moeten worden om ze data te geven.

Dus ja ik ga je wel serieus wijsmaken dat ik liever geen Amerikaanse software gebruik al is het nog zo goed geaudit.

En dat wil niet zeggen dat ik denk dat Signal corrupt is ofzo, meer dat de overheid daar ze kan dwingen hele nare dingen te doen waar ze niet over mogen praten.Aan de andere kant, als die foundation privacy echt belangrijk vond, waarom hebben ze dan gekozen om zich in de USA te vestigen, ipv bijv. Duitsland? Leg mij dat maar uit. Dat lijkt nml nogal een sterke indicatie dat het ze niet echt boeit wat er met jouw data gebeurt.

[Reactie gewijzigd door pietjepuk369 op 17 juli 2020 10:37]

Ik zit al 8 jaar op Telegram en je krijgt met enige regelmaat berichten dat iemand erbij komt. Het vreemdste (verontrustendste) is dat dit soms ook van mensen is die niet mijn contacten zijn, maar van een van mijn contacten. Hoe en vooral waarom die aan mij geassocieerd worden is mij niet duidelijk.

Verder: voor privacy moet je niet bij Telegram zijn. Wel voor feature set en gebruiksgemak. Voor privacy kun je beter naar Signal gaan. Ook daar krijg ik regelmatig berichten dat iemand van mijn contacten het heeft geinstalleerd.
Dan zal je ooit toegang tot je Contactenlijst aangezet hebben.

Of iemand van jouw contacten die jou in zijn of haar lijst heeft staan heeft dat gedaan. Dat ga je niet voorkomen, zeker als je meer dan een honderdtal contacten hebt ..

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 14 juli 2020 10:43]

Het zíjn dus niet mijn contacten. Ik heb ze niet in mijn telefoon. Nooit gehad ook. Een aantal zitten wel in de contactenlijst van mijn vrouw, bijvoorbeeld. Maar waarom ik daar dan een notificatie van krijg is mij niet duidelijk.
Omdat anderen misschien wel *jouw* gegevens hebben en hun adreslijst uploaden...
Ongetwijfeld. Maar de situatie is dus als volgt:

MadEgg's contactenlijst:
- Persoon X
- Persoon Y
- Persoon Z

Persoon X's contactenlijst:
- MadEgg
- Persoon Y
- Persoon A
- Persoon B

Nu besluit 'Persoon A' om Telegram te installeren. Dat 'Persoon X' hiervan een notificatie krijgt is naar verwachting - Persoon A staat immers op de contactenlijst van Persoon X. Maar waarom MadEgg hier een notificatie van krijgt? Wat interesseert mij dat nou? Ik heb nooit contact met Persoon A en ken deze persoon niet anders dan dat Persoon X deze naam wel eens laat vallen.

Dat Persoon X en MadEgg beide een notificatie krijgen als Persoon Y besluit Telegram te installeren is ook weer begrijpelijk. Maar er gaat hier iets scheef.
Ik heb dat nog nooit gehad, er worden alleen mensen toegevoegd wiens nummer ik in mijn mobiel heb staan.
Andersom misschien? Ik bedoel, had die ander jouw nummer in zijn/haar contactenlijst?
In al die jaren dat ik Telegram gebruik is het mij nog nooit overkomen dat ik een melding kreeg van een onbekende.
Dat zou kunnen al zou ik niet goed weten waarom die persoon mij in in het adresboek zou hebben. Maar dat zou de meest voor de hand liggende verklaring zijn inderdaad. Alsnog is het ook niet echt interessante informatie voor mij - deze persoon is blijkbaar niet relevant genoeg voor mij om het nummer in mijn telefoonboek op te slaan.
Dat kan. Maar het zijn factoren die je niet kan controleren.

Als persoon X uitgebreide adresinformatie van jou opgeslagen heeft op diens adresboek weer met LinkedIn geïntegreerd heeft of voor mijn part jou ooit per ongeluk een verkeerd geadresseerd mailtje heeft gestuurd en “dus” jouw mailadres ergens heeft staan... et cetera.
Ik vind het gek dat dit soort beloftes gedaan kunnen worden en later zonder gevolgen gebroken kunnen worden.
Precies dit! Wat zijn de consequenties als ze achteraf hun belofte verbreken? Een boete? Er zijn natuurlijk allang mensen achter de schermen bezig die scenario's bedenken hiermee of de baten tegen de kosten opwegen.

Daarnaast hoe wil je dit controleren? Dit zal namelijk niet zo snel achterhaald kunnen worden denk ik .
Precies dit! Wat zijn de consequenties als ze achteraf hun belofte verbreken? Een boete? Er zijn natuurlijk allang mensen achter de schermen bezig die scenario's bedenken hiermee of de baten tegen de kosten opwegen.
Zo werkt het niet met boetes. Je krijgt een boete omdat je je niet aan de regels/vastgelegde afspraken/wet houdt. Die boete is een straf dat je je er niet aan gehouden hebt. Die boetes blijven herhalen/oplopen totdat je je wel aan die regels houdt. Indien je door blijft gaan worden er andere sancties opgelegd.

Een boete is niet een afkoopsom.

Daarnaast zijn die boetes van dusdanige proporties (percentages van jaaromzetten en zo) dat aandeelhouders snel van die boetes af willen, want dat kost hen gewoon geld.


Ik weet niet meer precies hoe het toentertijd zat met Facebook en Whatsapp. Wat er in detail is vastgelegd. Er werd toen inderdaad aangegeven dat FB de WA-data niet zou correleren. Nu heeft FB aangegeven dat wel te willen gaan doen, maar ze doen dit op dit moment nog steeds niet, vanwege de weerstand die het oproept bij allerlei organisaties. (even er vanuit te gaan dat ze daadwerkelijk doen wat ze zeggen te doen natuurlijk :) )
[...]

Zo werkt het niet met boetes. Je krijgt een boete omdat je je niet aan de regels/vastgelegde afspraken/wet houdt. Die boete is een straf dat je je er niet aan gehouden hebt. Die boetes blijven herhalen/oplopen totdat je je wel aan die regels houdt. Indien je door blijft gaan worden er andere sancties opgelegd.

Een boete is niet een afkoopsom.

Daarnaast zijn die boetes van dusdanige proporties (percentages van jaaromzetten en zo) dat aandeelhouders snel van die boetes af willen, want dat kost hen gewoon geld.


Ik weet niet meer precies hoe het toentertijd zat met Facebook en Whatsapp. Wat er in detail is vastgelegd. Er werd toen inderdaad aangegeven dat FB de WA-data niet zou correleren. Nu heeft FB aangegeven dat wel te willen gaan doen, maar ze doen dit op dit moment nog steeds niet, vanwege de weerstand die het oproept bij allerlei organisaties. (even er vanuit te gaan dat ze daadwerkelijk doen wat ze zeggen te doen natuurlijk :) )
Zo hoort het inderdaad te werken met boetes, helaas is de realiteit echt anders. Als het echt loont om dat risicootje te nemen zullen ze dat zeker doen! Tuurlijk zullen ze daarna wel mee "stoppen", maar als ze hierdoor jarenlang extra waardevolle data kunnen pakken, waarom zouden ze het dan niet doen? Ik denk namelijk dat data over gezondheid (al dan niet persoonlijk) heel erg waardevol kan zijn.

Je geeft nu een mooi voorbeeld. FB zou de data niet gebruiken, maar gaat toch (om)wegen zoeken om dit alsnog te kunnen doen. Zo zal het niet anders zijn bij Google.

Zolang je geen openheid en inzicht hebt wat er achter de schermen gebeurd, kan je met name techreuzen als Google en Facebook niet volledig vertrouwen.
Zolang je geen openheid en inzicht hebt wat er achter de schermen gebeurd, kan je met name techreuzen als Google en Facebook niet volledig vertrouwen.
Uiteraard heb je daar helemaal gelijk in. Al is het maar omdat ze de schijn tegen hebben, door hun historische gedrag.
FB zou de data niet gebruiken, maar gaat toch (om)wegen zoeken om dit alsnog te kunnen doen.
Zolang ze hier transparant in zijn, en door de EU (en andere organen die hier iets van moeten vinden) laten toetsen, is het natuurlijk ook helemaal prima. (voor het grote plaatje in elk geval. Als persoon vind ik het nogal 'niet netjes', maar ik leef ook niet naast de wereld. Dit lag natuurlijk gewoon in de lijn van verwachting) Als ze het 'stiekem' zouden doen, en men komt er achter weten ze ook dat ze een heel groot probleem hebben.
Ik denk namelijk dat data over gezondheid (al dan niet persoonlijk) heel erg waardevol kan zijn.
Absoluut Ook voor niet-advertentiedoeleinden.
Een boete is niet een afkoopsom.
Dat is de theorie maar in de praktijk als je een groot genoeg bedrijf bent dan is het wel een afkoopsom. Vandaar dat de EU een hoop wetten heeft aangepast/aan het aanpassen is zodat ze dit formaat bedrijven ook van proportionele boetes kunnen voorzien. Dit proces is nog lang niet voltooid want google breekt nog steeds elke dag een hoop wetten en maakt daar winst op.
Dat is de theorie maar in de praktijk als je een groot genoeg bedrijf bent dan is het wel een afkoopsom.
Nee, dat is het niet. Ze krijgen een boete en moeten hun werkwijzen aanpassen. Als ze dat niet doen, volgen er verdere sancties in de vorm van hogere boetes. Het is niet zo dat het een boete betalen is, en dan klaar. Zo werkt het niet :). Boetes van percentages jaaromzet (niet winst, maar omzet) zijn echt significante boetes waar aandeelhouders (die alleen maar naar kwartaalcijfers kijken, want dat is hun bron van inkomsten) niet blij van worden (zij zien hun aandelen minder opbrengen). Zeker niet als dat ieder jaar weer is.

Mochten de boetes niet helpen, kunnen andere sancties te pas komen, met als extreemste, dat ze niet meer op de Europese Markt mogen opereren. Nou slaat dat in het geval van Google natuurlijk nergens op, vanwege de impact van Google op 'Het Internet', maar theoretisch mogelijk. Overigens zou dat iets zijn dat aandeelhouders al helemaal niet gaan pikken. De EU is best een grote markt met heel veel geld voor een internationale toko.

Dan zou je kunnen beargumenteren dat als je aan de wet houden 100 euro oplevert, en je niet aan de wet houden, inclusief de boetes 101 euro oplevert, dat je je dan niet aan de wet houdt, want dat lever meer geld op. Even los van dat dat in de praktijk moeilijk te kwantificeren is of dat werkelijk zo is (want hoe kan je makkelijk zien dat je door het verwerken van FitBit data in eens 2mld meer nettowinst hebt gemaakt), worden die boetes en sancties steeds hoger en zwaarder.
Dit proces is nog lang niet voltooid want google breekt nog steeds elke dag een hoop wetten
Heb je daar een overzichtje van? Van de dingen die op dit moment niet door de EU onderzocht worden, maar die wel onwettig zijn. Want dan kan je aangifte doen als je dat weet.
Je kan zien aan iemand als Max Schremms wat het oplevert om zulke aangiftes te doen...je bent er jaren van je leven aan kwijt. No thanks. Google trekt nog steeds in zoekresultaten hun eigen diensten voor en ze worden nog steeds vaak betrapt op zonder toestemming data uploaden van android apparaten wat dus niet gdpr compliant is. Dit is algemeen bekend. Staat regelmatig hier op tweakers in het nieuws als het weer eens gebeurt. De procedures om zo'n bedrijf daarvoor verantwoordelijk te houden duren jaren.

En het gaat niet alleen om die ene euro extra die ze kunnen verdienen door zich niet aan de wet te houden, het gaat ook om de hoeveelheid geld die ze kunnen verdienen doordat ze het geld wat ze uiteindelijk aan boete moeten betalen een paar jaar kunnen investeren in nog meer concurrentievoordeel, voordat die wettelijke procedures zijn afgerond en ze daadwerkelijk de boete moeten gaan betalen. Die boetes zijn gewoon onkosten voor google die ze moeten betalen om hun business model in stand te houden.

[Reactie gewijzigd door pietjepuk369 op 17 juli 2020 11:26]

]
[...]


Precies dit! Wat zijn de consequenties als ze achteraf hun belofte verbreken? Een boete? Er zijn natuurlijk allang mensen achter de schermen bezig die scenario's bedenken hiermee of de baten tegen de kosten opwegen.

Daarnaast hoe wil je dit controleren? Dit zal namelijk niet zo snel achterhaald kunnen worden denk ik .
De consequenties? dat klanten misschien geen producten van Google meer accepteren.... ah nee... de meerderheid geeft hier niet om. Dus waarom zouden politici zich hier mee bezig moeten houden. Misschien enkel om af en toe wat geld binnen te halen via boetes. Dus het is een win-win situatie. Google kan tegen betaling doen wat ze willen, en overheden kunnen af en toe wat geld binnen halen met boetes, en de consument vergeet na 1 dag het voorval. Het maakt eigenlijk niet uit.
Ik vind het gek dat dit soort beloftes gedaan kunnen worden en later zonder gevolgen gebroken kunnen worden.
Dat is simpel, GELD en dus macht, als je ziekelijk veel geld heb kan je bijna alles alles doen wat je maar wil.

Zo werkt deze wereld nou eenmaal.
En dat bleek een grote fout, nee dus
Helaas heb jij er helemaal niks over te zeggen en gaan die mensen die dat wel hebben weer diezelfde "fout" maken. De Europese Commissie kan op kosten van Google weer een keer lekker op vakantie.
Hebben we met Facebook toch ook gedaan toen ze WhatsApp hebben overgenomen.
Ja, en kijk waar dat toe geleid heeft..
En nu de gewetensvraag: Vertrouwen we Google op zijn woord ?
En nu de praktische vraag:
Waarvoor gaat Google de data wel gebruiken?
Alphabet Inc’s Google has offered not to use health data of fitness tracker company Fitbit to help it target ads in an attempt to address EU antitrust concerns about its proposed $2.1 billion acquisition, the U.S. tech company said late on Monday.
Gezien hoe groot Alphabet is vraag ik mij af wat ze wel gaan doen met die data. Dat laten ze echt niet op de plank liggen.

Verder gebruikt Alphabet niet die data voor gerichte advertenties. Kan Fitbit dit dan wel?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 juli 2020 07:54]

Google wilt een hardware concurrent op de wearable market, Fitbit kan daarbij helpen. Dus het resultaat is hopelijk/waarschijnlijk dat ze een goedkope fitbit uitbrengen met goede microfoon en google assistant en dan zorgt die er weer voor dat er inkomen is op gelinkte platformen (van audioboeken tot google pay transacties). Niet alles draait altijd enkel om data, Google vindt het bijv. ook prima als je alle data tracking op Android uit zet, maar wel nog steeds applicaties op Play Store koopt. Het einddoel is een stabiel inkomen, niet data an sich. Data kan een weg zijn hoe je geld effectiever kunt verdienen, maar data an sich zorgt nooit voor een stabiel inkomen op lange termijn.
Niet alles draait altijd enkel om data, Google vindt het bijv. ook prima als je alle data tracking op Android uit zet, maar wel nog steeds applicaties op Play Store koopt. Het einddoel is een stabiel inkomen, niet data an sich. Data kan een weg zijn hoe je geld effectiever kunt verdienen, maar data an sich zorgt nooit voor een stabiel inkomen op lange termijn.
Het is een poos terug dat ik (sorry) zo'n naïef stukje tekst heb gezien.

Data is vloeibaar goud. De inkomsten die Google met data verdiend zijn buitensporig veel meer dan door de verkoop van apps of hardware. Als je alle data tracking op Android uitzet (let op: dan heb je dus ook wifi scanning, precieze locatie, bluetooth, en gmail uit) dan nóg krijgt Google gigantisch veel informatie van je binnen. Dat varieert van welke apps jij koopt, maar ook nog gewoon welke apps je hebt geïnstalleerd en hoe vaak jij waar bent.

Data is het verleden, de korte termijn en de lange termijn visie voor Google. Zo'n Fitbit dingetje gooien ze over een paar jaar zo bij het vuilnis en gebruiken hardware van merk X met hun ecosysteem er op. De data bewaren ze voor altijd. Soms zullen ze even een jaartje wachten met het gebruik er van, maar daar houdt het ook wel mee op.

Denk alsjeblieft niet dat je een Android telefoon met play services kunt gebruiken waarbij Google geen data van je verzameld: dat is onmogelijk. Ook al zet je elk vinkje uit. Zelfs als je Android AOSP + MicroG gebruikt moet je nog heel erg uitkijken, veel apps en frameworks gebruiken alsnog Google diensten.

Kijk maar eens naar de gemiddelde AOSP telefoon: als die de Google servers niet kan bereiken (ik heb daar een blokkade op) dan geeft de telefoon aan dat er geen internet is en werkt niets.
Het is makkelijk om te stellen dat iets naïef is, maar de realiteit is dat Google niks aan jouw data an sich heeft. Het heeft pas waarde als het te monetizen is. Het Google advertentienetwerk heeft grotere efficiëntie dan de competitie, want ze weten beter de juiste advertentie aan de juiste persoon te laten zien, waardoor ze dus hogere prijzen kunnen vragen en dus beter kunnen verdienen. Maar zelfs als je alle personalisatie uit zet kan Google prima nog steeds geld aan je verdienen. Als ik op een tech site met Google advertenties kom zie ik enkel tech advertenties, want naast het hele personalisatie verhaal heeft Google ook veel geld geïnvesteerd in contextuele advertenties.

Dat is een beetje iets wat ik echt super irritant vindt momenteel. Mensen kijken naar Google alsof het een eenzijdig bedrijf is omdat het gros van hun monetization (80% van hun revenue) werkt via advertenties. Echter realistisch gezien is Google een bedrijf wat z'n eigen producten heeft (wat het monetized via advertenties en subscripties), google cloud (directe verkoop), android (wat het monetized via de google play store cut en product exposure), z'n advertentie netwerk (wat het monetized via een cut van het bedrag dat van adverteerders naar publishers gaat) en dan nog platformen waar mensen content kunnen publishen (Youtube, wat ze monetizen via een cut van de advertentie inkomsten).

Natuurlijk is 'data' een belangrijk element van een technologie bedrijf, maar als er plots een wet komt die niet noodzakelijke gebruikersprofielen verbied, dan verandert er extreem weinig voor Google. Advertenties gaan gewoon nog steeds door. En zelfs een wet die geheel advertenties verbiedt voor iedereen zou waarschijnlijk voor Google te overleven zijn, want 'maar' 20% van Google's inkomen komt uit niet eigen producten/content. Natuurlijk zou er eerst een schok zijn terwijl mensen eraan wennen dat ze zonder subscription geen zoekmachine hebben, maar zolang de wet voor alle bedrijven geldt zullen mensen snel gaan betalen.

Om dus bij Fitbit terug te komen, het belang van Fitbit is waarschijnlijk meer dat ze een speler blijven op de wearable markt en dus voorkomen dat meer gebruikers overstappen naar iOS dan dat het an sich iets is wat ze hopen te monetizen. Locatie data van gebruikers die het bereid zijn te geven hebben ze al, en verder is het gewoon vooral interessant vanwege hoe groot de Fitbit brand is. Alles wat Google nu hoeft te doen is een een eigen wearable onder de 'Google Fitbit' brand uit te brengen voor een lage prijs en ze kunnen een stevige positie op de wearable markt herbouwen. Op dit moment zal Google hiernaar voornamelijk kijken in termen 'zolang het geen verlies draait en wel groeit en onze brand en producten promote dan is het het waard'.
Helemaal met je eens.
Vergeet ook niet dat mensen voornamelijk denken dat de uitspraak "google verdient aan jouw data" betekend "Google verkoopt jouw persoonsgegevens aan adverteerders".

Dat klopt totaal niet en omdat advertenties zo diep in het systeem van googe verwerkt zitten, zal niemand google geloven bij uitspraken waarin google zegt iets te beloven.

Helaas blijft het een proces waarin men blijft hangen.

1 wat een fantastisch product ik ga het bij al mijn vrienden aanraden.
2 alle vrienden vinden het fantastisch en raden het ook weer aan.
3 iedereen gebruikt het en regeringen beginnen te klagen dat ze te groot zijn.
4 Mensen beginnen te klagen dat ze te veel data hebben

Microsoft, Google, Apple om maar voorbeelden te noemen
Ik vind dat je de plank nog steeds mis slaat.
Mensen kijken naar Google alsof het een eenzijdig bedrijf is omdat het gros van hun monetization (80% van hun revenue) werkt via advertenties. Echter realistisch gezien is Google een bedrijf wat z'n eigen producten heeft (wat het monetized via advertenties en subscripties), google cloud (directe verkoop), android (wat het monetized via de google play store cut en product exposure), z'n advertentie netwerk (wat het monetized via een cut van het bedrag dat van adverteerders naar publishers gaat) en dan nog platformen waar mensen content kunnen publishen (Youtube, wat ze monetizen via een cut van de advertentie inkomsten).
Ze hebben enkel diensten om hun core business van adverteren te ondersteunen. Dat mag je noemen wat je wil, maar de waarde van de producten/diensten is nihiel voor google als ze daarmee hun core business niet kunnen verbeteren. Dat staaft dus alleen maar dat het een eenzijdig bedrijf is.
Als ik op een tech site met Google advertenties kom zie ik enkel tech advertenties, want naast het hele personalisatie verhaal heeft Google ook veel geld geïnvesteerd in contextuele advertenties.
(...)
Natuurlijk is 'data' een belangrijk element van een technologie bedrijf, maar als er plots een wet komt die niet noodzakelijke gebruikersprofielen verbied, dan verandert er extreem weinig voor Google. Advertenties gaan gewoon nog steeds door.
Zonder profieldata is google gewoon een adverteerder zoals daar duizenden van zijn en die al bestonden voordat google ooit een regel code bedacht had. De hele waarde van adverteerders is juist welke profielen ze er aan kunnen koppelen. Dat je op een tech site tech adverteert en op een toeristische site vakantiereizen is zo oud als de weg naar Rome. Als nieuwe data-aggregratie verboden wordt dan verandert er niets voor google, want ze zijn al de grootste. Als ze alle ooit verzamelde profieldata zouden moeten wissen dan is het bedrijf spoedig failliet, want dan hebben ze geen bestaansrecht meer en dus 0 investeerders. Net zoals facebook overigens.
Om dus bij Fitbit terug te komen, het belang van Fitbit is waarschijnlijk meer dat ze een speler blijven op de wearable markt en dus voorkomen dat meer gebruikers overstappen naar iOS dan dat het an sich iets is wat ze hopen te monetizen. Locatie data van gebruikers die het bereid zijn te geven hebben ze al, en verder is het gewoon vooral interessant vanwege hoe groot de Fitbit brand is. Alles wat Google nu hoeft te doen is een een eigen wearable onder de 'Google Fitbit' brand uit te brengen voor een lage prijs en ze kunnen een stevige positie op de wearable markt herbouwen.
Voorkomen dat gebruikers overstappen naar ios omdat ze dan minder profieldata krijgen. Een nieuwe wearable uitbrengen om nieuwe profieldata te blijven verzamelen. Ik snap werkelijk niet hoe je dit als tegenargument kan zien van googles core business. Health data is industriewijd erkend als de nieuwe markt, niet alleen omdat we in toenemende mate daar afhankelijk van worden om de zorg betaalbaar te houden, maar ook omdat health data een sterk voorspellend karakter kan hebben wat perfect te monetisen is door als eerste ads naar een gebruiker te pushen.
Google weet nu nog niet welke data er over 30-50 jaar geld waard is. Daarom verzamelen ze alles.
natuurlijk gaat google die data wel gebruiken net zoals ze mensen ook tracken die aangeven dat ze niet willen dat google constant hun gps locatie upload en alle 999 andere privacy violations die er de afgelopen jaren hier op tweakers in artikelen zijn aangestipt. het levert nml. nog steeds meer geld op om dit gewoon wel te doen en de boetes te betalen dan om het te laten.
Oh, bijvoorbeeld bij HR? Als je fitbit ínteressante'resultaten laat zien krijg je nooit een jobaanbod van Google. Waar dacht je dat ze al die data van de chromebooks in scholen voor gebruiken?

[Reactie gewijzigd door SJCE op 14 juli 2020 08:10]

Ze zijn op zoek naar wie ze willen aannemen, en wie niet
Ik persoonlijk wel. Als ze laten vastleggen dat zij die data niet voor advertentiedoeleinden gaan gebruiken, geloof ik dat direct, dat ze dat zullen doen. Ik geloof ook dat zij die data voor andere doeleinden kunnen/zullen gebruiken.

Al is het maar, omdat als het ooit blijkt dat ze dit toch doen, er hele force sancties opgelegd gaan worden en daar zitten aandeelhouders niet op te wachten. (kost hen geld)

Mogelijk zullen ze er mettertijd op terug willen komen, maar dan zullen ze dat toch echt met de EU moeten afstemmen.
Die sancties zijn nog steeds lager dan de miljardenwinsten die ze maken (al gaan de getallen wel elke keer omhoog) door de regels te overtreden dus daar gaat google voorlopig gewoon mee door hoor.
Ze hoeven ook niet failliet, ze moeten een goede incentive hebben om te stoppen. als je percentages van je omzet moet afdragen aan boetes is dat natuurlijk erg zuur. Als je doorgaat worden de boetes hoger. Uiteindelijk zullen er andere sancties opgelegd kunnen worden. In het extreemste geval kan de EU opleggen dat ze geen zaken meer in de EU mogen doen, al heeft dat dusdanig veel impact dat dat niet snel zal gebeuren :)

Simpel voorbeeld In 2019 had Google een nettowinst van 7mld dollar. Dat is inclusief de 1.5mld euro die de EU als boete heeft geïnt. Hun nettowinst had dus ruim 20% hoger kunnen uitpakken dat jaar zonder die boete.

Wij als Jan met de korte achternaam zien die getallen en denken nog steeds doe mij maar 1 procent daarvan. Maar als aandeelhouder zie je dat je aandeel minder waard is, dan dat het had kunnen zijn. Je interesseert je niks voor Google. Je interesseert je alleen in je eigen aandelenportfolio.
Zolang het meer dan 0 euro oplevert netto gaan ze gewoon door. De EU moet meteen zeggen de boete wordt 150% van de winst die je illegaal hebt gemaakt en dat stellen wij achteraf vast. Dan is het klaar. Maarja daarvoor wordt niet gelobbied.
Wat ik al zei. Ze hoeven niet failliet van de EU. Ze moeten zich gewoon aan de regels houden.
Zolang het meer dan 0 euro oplevert netto gaan ze gewoon door.
Ik kan je met zekerheid zeggen dat de aandeelhouders het niet gaan slikken als hun aandelen te weinig opleveren, simpelweg door zaken als boetes.

Stel je zelf maar is voor.
Jouw persoonlijke core business is, is geld verdienen met aandelen. Stel jij koopt aandelen Google en je ziet dat jouw aandelen 0 euro meer waard zijn geworden, domweg omdat Google zich niet aan EU-regels houdt.
Dan koop je liever stukjes <bedrijf XYZ> in die wel ieder jaar meer waar worden.

Als Google een BV is, met aandeelhouders die van zichzelf vinden dat zij genoeg geld verdienen heb je vast helemaal gelijk. Maar aangezien Google een beursgenoteerd bedrijf is (en dus hun ziel is overgeleverd aan anonieme aandeelhouders die niks met het bedrijf hebben) zit dat toch anders.
Maar als google 1 euro verdient netto aan het breken van de regels is dat 1 euro meer voor de aandeelhouders dan als ze het compleet zouden laten.

Het mag gewoon niet winstgevend zijn om de wet te overtreden. Dat is een van de beginselen van onze rechtsstaat.
Daar heb je zeker een goed punt, maar dat is wel een hele grote als. 20% van je wereldwijde nettowinst is wel een hele grote hap, en dat moet dat overtreden van de wet wel HEEL erg veel winst opleveren voor die paar EU-landen. En let op dat de EU ook allerlei andere sancties gaat opleggen als ze door blijven gaan. (hogere boetes tot en met het uiterste dat ze überhaupt niet meer in de EU mogen handelen (Dat slaat nergens op in het geval van Google natuurlijk, al is het maar vanwege de impact hiervan, maar even voor beeldvorming))
Ja ondertussen beginnen de boetes op te lopen maar het is heel lang veel te weinig geweest en toen hebben ze de wet aangepast zodat het op zou schalen bij herhaaldelijke overtreding. maar ja, er moest dus wel aan het begin van die curve gestart worden. Ondertussen heeft google dus, wat, 15-20 jaar hard misbruik kunnen maken en geld verdienen aan illegale handelingen. Als jij of ik dat doet dan wordt je geplukt tenzij je miljoenen hebt verdiend en het geluk hebt dat je een deal kan sluiten met een louche ambtenaar waar ze het bonnetje van kwijt maken.

[Reactie gewijzigd door pietjepuk369 op 14 juli 2020 10:48]

Ja ondertussen beginnen de boetes op te lopen maar het is heel lang veel te weinig geweest en toen hebben ze de wet aangepast zodat het op zou schalen bij herhaaldelijke overtreding. maar ja, er moest dus wel aan het begin van die curve gestart worden. Ondertussen heeft google dus, wat, 15-20 jaar hard misbruik kunnen maken en geld verdienen aan illegale handelingen.
Deels met je eens. Dit 'boetegedrag' had er al veel eerder moeten, maar ja. De wetgeving was er domweg nog niet (dus was het ook niet illegaal, hooguit 'niet netjes'). Dit is één van de collosale voordelen van de EU. Als één grote entiteit hebben 'we' meer macht tegen dit soort megacorporaties en andere grote politieke blokken.
Ja gelukkig zitten er in europa nog een paar mensen die op die anti trust afdeling worden gezet die ook echt wat doen. Neelie Kroes en die Vestager hebben er allebei goed werk gedaan. Maar het is lang niet genoeg imo. Er zou veel meer aandacht voor moeten zijn. En het levert ook geld op voor de schatkist.
Anoniem: 14842
@lenwar14 juli 2020 09:51
Al is het maar, omdat als het ooit blijkt dat ze dit toch doen, er hele force sancties opgelegd gaan worden en daar zitten aandeelhouders niet op te wachten. (kost hen geld)
Haha, geweldig.

Eerst moet er al bewezen worden dat ze deze specifieke data toch gebruiken en dat het niet uit een andere bron komt. Best lastig bij de grootste datahoarder ter wereld.

Daarna is de EU zo traag, dat tegen de tijd dat die er aan toekomen om een boete op te leggen het voor Google al weer uit kan om er even mee te stoppen of om de boete gewoon te betalen. Omdat ze jaren lang extra winst hebben gemaakt op de data en ze wel een keer een stukje jaaromzet willen missen.

Nee, als je instemt met een overname door een bedrijf waarbij de corebusiness data is dan moet je gewoon accepteren dat ze die data gaan gebruiken of het verbieden.

Gezien de EU een hele grote lobby machine is gaat dit gewoon goedgekeurd worden. Misschien komt er wel een keer een boete, maar een boete van 1 miljard is voor Google als een boete van 10 euro voor mij...
Gezien de EU een hele grote lobby machine is gaat dit gewoon goedgekeurd worden. Misschien komt er wel een keer een boete, maar een boete van 1 miljard is voor Google als een boete van 10 euro voor mij...
In absolute getallen zeker. Echter is Google en beursgenoteerd bedrijf, en dus hebben ze hun ziel verkocht aan anonieme aandeelhouders. Aandeelhouders kijken niet naar de totale waarde van het bedrijf, maar naar hoe hun stukje van het bedrijf meer waard is wordt. Heel kort door de bocht: De winst.
Google had in 2019 een nettowinst van 7mld euro. En ook een boete van 1.5mld. Dat is ongeveer 20%. Dat is een flinke hap voor de aandeelhouders.(uiteraard zijn hun aandelen niet 20% minder gestegen dan ze hadden gekunt, maar wel een paar procent, en daar doe je het net voor)
Anoniem: 14842
@lenwar14 juli 2020 10:28
Je vergeet dividend en meerjaren strategie.

Die 20% was van dat jaar. Door de wet te overtreden hebben ze misschien 5 jaar ervoor wel 20% meer winst gehad = jackpot. Aandeelhouders hebben geen scrupules, bedrijven ook meestal niet.
De dividend is een leuk extraatje natuurlijk maar is ook een discutabel iets. (aangezien het uiteindelijk zorgt voor minder waarde van de aandelen). Google betaald echter al een aardig tijdje geen dividend uit overigens.

Aandeelhouders kijken doorgaans niet naar meerjarenstrategieën. Ze kijken naar kwartaalcijfers en de waarde van hun aandelen.

Mijn aandelen zijn nu 105 euro waard. vorig kwartaal nog 102. Maar als ze die boete niet hadden gehad, hadden ze 107 waard geweest.
Bij dat andere bedrijf waar ik niks mee heb, hadden m'n aandelen 106 waard geweest. Doei Google, hallo ander bedrijf.
wanneer brak google dit dan?
Vaak zijn dit soort beloftes intenties of beloften op korte termijn, zie inderdaad @Blokker_1999's reactie voor Facebook. Het is een korte kick van vertrouwen die we willen horen.

En de data niet gebruiken voor advertenties impliceert dat je een datapunt niet gebruikt voor advertenties. Maar als je data gebruikt om zaken af te leiden, en die nieuwe data gebruikt voor advertenties. Gebruik je dan nog steeds data of niet?
Ik denk maar zo: Google is geen liefdadigheidsinstelling. Ze willen geld verdienen en hebben wel aangetoond dat ze dat via advertenties en profielen doen. Mijn antwoord: nee.
Op dit moment niet bijzonder veel meer of minder dan de belastingdienst, wat best een pijnlijke constatering is :/
Ik kom hier wel eens op voor het gedrag van Google. In dit geval zou ik Google zeker niet op zijn woord volgen.
In tegenstelling tot de data die bij de Corona api geeft een activity tracker wel informatie die Google niet op een andere manier kan verzamelen. Daarnaast heeft Google al de app "Fit" die al met verschillende apps van andere fabrikanten is te koppelen. Via een kleine omweg kan Google de data dus gewoon binnen harken en gebruiken. Een andere omweg is het opheffen van het merk FitBit en gewoon met een nieuwe merknaam verder te gaan.
Op basis van beloften moet je Google hier dus niet geloven. De belofte zal dus goed vastgelegd moeten worden waarbij allerhande omweggetjes ook worden afgedekt en er een substantiële boete op het schenden van de afspraak wordt gezet.
Ik ben gestart met een Fitbit Charge HR en zit nu alweer aan de Charge 3 (Welke alweer 3x vervangen is onder garantie). Als het Google vooral te doen is om de apparaten zelf, dan hoop ik wel dat ze een wat betere kwaliteit krijgen (maar de uitstekende service moeten ze houden).

Wou eerst naar de Charge 4 gaan, maar wou eerst weten wat Google precies wou gaat doen met Fitbit. Heb geen zin om geld uit te geven en na een half jaar met een stuk plastic & metaal om mijn arm te zitten.

Wordt dit dan door een soort van notaris vastgelegt en daarin staat "U mag de data niet gebruiken" of "De data mag niet gebruikt worden en als de data gebruikt word XXXXX boete"? En hoe gaat het als ze toch aan de data komen door het te gebruiken als anonieme data of onderzoek, mag dit dan wel?
Waarom zou je zo'n apparaat willen als je hier op tweakers zit en weet hoe vaak het al fout is gegaan met die wearables en privacy violations?
Waarom zou je een telefoon willen als je hier op tweakers zit? Waarom heb je een facebook account als je hier op tweakers zit? Waarom bestel je bij Amazon als je hier op tweakers zit? Waarom zou je een Apple watch hebben als je hier op tweakers zit?

Bij de Fitbit is het de reden dat het handig is en je ook kan helpen met fit blijven, zoals bij elke wearable wel het geval is en niet specifiek iets met Fitbit is.
1 Omdat ik een baan heb. 2 Heb ik niet. 3 Omdat sommige producten daar heel goedkoop zijn tov andere webshops, ik bestel ook bij bol en andere aanbieders. 4 Zou ik nooit willen hebben

Je hebt geen apparaat nodig om fit te blijven, je hoeft alleen maar elke dag een paar km te wandelen en misschien af en toe iets op te tillen. Er zijn trouwens ook al decennia lang stappentellers zonder gps en internetverbinding die niet al je biometrische data aan de hoogste bieder verkopen.
Tja niet de precieze data van die fitband wellicht, maar als je je straks verplicht aanmeld, anders doet ie t niet natuurlijk, weten ze wel dat je er eentje hebt, en dus of een sporter bent of jezelf te dik vind en besloten hebt om meer te gaan sporten, en dat icm met je zoekgeschiedenis is ook weer wat waard. Of je krijgt onderweg op dat ding advertenties dat de McDonalds 😬 50m verderop een aanbieding heeft.

Het blijft Google, die zijn er niet om jouw gratis een dienst te verlenen zonder dat ze er geld aan willen verdienen. En dat is natuurlijk prima, maar wees gewaarschuwd als je (nog) een Google apparaat aanschaft
Klopt. Ze zullen ook allemaal apps maken en bestaande apps toevoegen die fibit ondersteunen. Bv een koppeling met google maps. De data van fibit zelf word dan niet gebruikt. De data van maps wel.

[Reactie gewijzigd door The_Woesh op 14 juli 2020 08:29]

uhuh en de gps locatie die maps doorgeeft?
Als je er niet voor betaald ben jij het product en is maps de aas. Jou gegevens worden dus gebruikt om geld van adverteerders te krijgen. Als bedrijven graag advertenties tonen aan mensen in een regio dan kan google dat bieden. Google heeft overigens geen gps nodig om te weten waar je bent. Op mijn laptop weet het ook altijd de locatie, terwijl deze geen GPS heeft. (Ip adres + wifi netwerken geven een goede indicatie)
Maps bied ook betaalde diensten voor bedrijven. In dat geval is maps wel het product.
Het blijft Google, die zijn er niet om jouw gratis een dienst te verlenen zonder dat ze er geld aan willen verdienen. En dat is natuurlijk prima, maar wees gewaarschuwd als je (nog) een Google apparaat aanschaft
Fitbit is gewoon winstgevend dus ze kunnen er gewoon geld aan verdienen.

Daarnaast slaat je waarschuwing ook nog eens nergens op, dat kan je stellen bij alles wat je koopt of afneemt, let op de andere partij wil (jouw) geld verdienen. Denk dat je er zelf of je werkgever ook zo over denkt, anders zou ik alvast een werkgever zoeken die er wel zo over denkt :9

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 juli 2020 08:10]

Fitbit is gewoon winstgevend dus ze kunnen er gewoon geld aan verdienen.
Maar laten we wel wezen: dat is niet het business model van Google.
Alsof ze maar 1 verdienmodel (kunnen/moeten) hebben 8)7

Je hebt vast nog nooit van G Suite gehoord...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 juli 2020 08:53]

Uiteraard hebben ze meer inkomstenstromen, maar Google's core business model is en blijft op maat gemaakte advertenties verkopen. Ze hebben dus ten alle tijden (al dan niet terecht) de schijn tegen met dit soort acquisities.
Het lijkt me vreemd en niet correct als men schijn alleen baseert op een belangrijk verdienmodel zoals je noemt.

Schijn tegen hebben komt uit gebrek aan vertrouwen en meestal gebaseerd op het verleden, onwetendheid of andere motivatie. Als het dan bij een investering schijn tegen hebben om het belangrijkste verdienmodel gaat dan lijkt het me niet juist die schijn tegen er dus ten alle tijden zal zijn. Een investering gaat namelijk om de toekomst en de mogelijkheden van een investeerder om in de toekomst veilig te stellen voor welk doel dan ook. Als men dan alleen kijkt naar het verleden en toen het belangrijkste verdienmodel dan heeft men waarschijnlijk niet begrepen wat een investering is en dat een investering niet alleen om het verdienmodel hoeft te gaan. Zeker niet als het bedrijf in het verleden al heeft laten zien dat het ook andere verdienmodellen kan toepassen. De geschiedenis van de economie bestaat juist niet door alleen behoudend investeren. Dat men nu onderzoek doet komt niet voort uit enkel het belangrijkste verdienmodel maar hoe een bedrijf de investering kan misbruiken waar het belangrijkste verdienmodel een onderdeel van is, maar niet het enige.
Anoniem: 100386
@lenwar14 juli 2020 15:34
Precies dat. Het doel van alle dataverzameling is de zogenaamde 'gepersonaliseerde' advertenties.

Aan de huidige ongecontroleerde en bijna ongeremde vorm van advertentiebusiness kleven zoveel nadelen, dat G_M_C uit principe heeft besloten tot het installeren van addblockers en ook een pihole overweegt. Het hele businessmodel bevalt mij niet.

Argumenten dat websites en aanbieders van diensten daardoor inkomsten mislopen is misschien deels waar. Maar als advertenties het doel hadden om websites betaald/bereikbaar te houden, zouden er geen miljarden naar aandeelhouders gaan die dus profiteren van de schending van allerlei rechten die we met elkaar hebben afgesproken.

Het installeren van de addblocker heeft (voor mij) het doel om het buisinessmodel te doorbreken, doordat het resultaat ervan, de advertentie, nooit bij mij aankomt.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 100386 op 14 juli 2020 20:44]

Geldt ook voor mij. Ik wil niet ongevraagd geprofiteerd worden door allerlei bedrijven waar ik nooit van gehoord heb. Ik wil best advertenties zien, maar laat ze dan maar adverteren op basis van de inhoud van de site ipv wat ze van mij denken te weten. (net zoals op tv/radio)

Edit: ik gebruik zelf adguard home. Doet hetzelfde maar, praat ook DoH, en is lichter. Pihole is onder aan de streep niks anders dan een dnsmasq server met een hele vracht scripting en een webserver er omheen.

[Reactie gewijzigd door lenwar op 14 juli 2020 19:05]

Jawel.

Maar jij weet net zo goed als ik dat het primaire business model van Google draait om data en advertenties, en al het andere daar direct of indirect een bijdrage aan moet leveren. Of ze daar nou wel of niet een rekening voor sturen.

Kortom: privacy is bij de manier waarop Google op dit moment opereert per definitie een zorgenkindje.
Fitbit is gewoon winstgevend dus ze kunnen er gewoon geld aan verdienen.
Wat een naïeve opmerking. En dus zal Google, een commercieel bedrijf, er niet nog meer geld aan proberen te verdienen dan Fidbit al deed?

De core business van Google draait om data en vrijwel alle diensten van Google hebben maar 1 bestaansrecht: data binnenharken.
En dan zouden ze bij de overname van Fidbit niet gedacht hebben aan de hoeveelheid data wat zo'n apparaatje binnenharkt?
8)7 8)7
Ik zeg toch ook dat geld verdienen prima is? Alleen bij google betaal je vrijwel altijd met data, dat is hun core business. Ja ze proberen wat extra zaken op te tuigen, zoals g suite maar dat doen ze -denk ik- voornamelijk om een userbase te vergroten en mensen binnen het google netwerk te houden, en zo te kunnen blijven tracken
99% van de werkgevers denkt alleen maar aan $
Spreekwoord: 'vertrouwen komt te voet en gaat te paard'
"maar het blijft lang plakken voor een biertje..."

Oftewel als mensen een beetje zoetgehouden/omgekocht worden blijft het vertrouwen in bepaalde partijen onterecht lang hangen.
Als ze het gaat om de apparaten dan zal het vooral gaan om zelf zulke apparaten te kunnen ontwikkelen, waarvoor ze dan wel weer de dat voor advertenties kunnen gebruiken. De huidige apparaten zullen hoogstens een paar jaar meegaan. Daarna komt google met nieuwe apparaten onder de pixel naam, ontwikkeld met het fitbit team en die kunnen ze gewoon gebruiken voor advertentie data.

edit: Dat denk ik iig. Mij lijkt het logisch, het is niet dat ik een geheime bron heb ofzo.

[Reactie gewijzigd door air2 op 14 juli 2020 08:07]

Hebben wij vaker zien gebeuren. Met de afspraak dat ze hen de eerste 5 jaar niet opslokken om zo concurrenten meer tijd te geven.
Gaan ze net als Nest de hele community api dichtgooien?
Heb nu spijt van mijn nest thermo en protect aankopen
stop met proprietary troep kopen. Je kunt altijd nog proberen te retourneren en geld terugvragen omdat het product niet degelijk is / niet werkt zoals geadverteerd.

[Reactie gewijzigd door pietjepuk369 op 14 juli 2020 09:37]

Hoewel ik de big boys als Google nooit echt zal vertrouwen -- Is het niet een beetje zo dat we met google eigenlijk aardig goed weten hoe en wat ze precies doen met onze data? Of is dat allemaal nog maar het topje van de ijsberg?

Wat ik hiermee bedoel is;
Google is altijd vrij open geweest over hun dataverzameling enz. Een beetje, uhh... "The evil you know", zeg maar? Waarom zouden zij hier dan over liegen?

Tegelijkertijd zijn veel andere bedrijven (Apple, Facebook, Twitter enz) allemaal wel betrapt op geheime data-farming terwijl ze het actief ontkenden tot ze betrapt werden?

Zie ik dit verkeerd? In dat geval hoor ik graag waarom!

Edit: voor de "off-topic" stemmers -- hoe is dit off-topic? Zijn jullie je bewust dat de rating te maken heeft met of je het wel over het onderwerp hebt, niet om te stemmen of je het er mee eens of oneens bent?

[Reactie gewijzigd door NoobishPro op 14 juli 2020 16:03]

Nee. Ga maar hier op tweakers zoeken in oude artikelen over google. tussen alle halfbakken reclame artikelen die tweakers voor ze schrijft in de afgelopen tien jaar zitten ook echt tientallen stukken over hoe google keer op keer liegt over welke data ze gebruiken, opt-outs niet respecteert, de wet met voeten treedt, en dan lachend de boetes betaalt en vrolijk op dezelfde voet verder gaat. Meerdere keren per jaar zo'n artikel.

https://tweakers.net/zoeken/?keyword=google

bijv
nieuws: Google fixt bug waardoor Zoeken-app op Android constant locatie opvroeg
nieuws: 'Google verzamelt locatiedata in Android en iOS ook al staat die func...

maar het zijn natuurlijk altijd "bugs" net als bij facebook.

[Reactie gewijzigd door pietjepuk369 op 14 juli 2020 09:21]

"...waarborgt dat de data van Fitbit-apparaten niet voor adverteren gebruikt wordt"...
Precies! Maar over andere privacy schendende manieren om met deze data geld te verdienen heeft Google niets gezegd, laat staan beloofd. Er kan dus nog steeds data "uitgewisseld" worden met "partnerbedrijven" voor de "verbetering van de service"...
En de amerikaanse overheid weet ook van al die europese fitbits waar ze zijn en waar hun huis woont. Op de een of andere manier denk ik dat ze dat andersom niet zo leuk zouden vinden....als de eu overheid van al die amerikanen weet wat hun dagelijkse routines zijn en waar ze wonen en werken etc.

[Reactie gewijzigd door pietjepuk369 op 14 juli 2020 09:23]

Geloof best dat Google die data van Fitbit apparaten niet voor advertenties gebruikt. Of ze die gegevens na het syncen met je telefoon nog steeds als Fitbit data beschouwen moet ik nog zien.
hahaha mag ik even heel hartelijk lachen. Google gaat voor de apparaten... Is simpel dus ze doen niets met de huidige data maar brengen vervolgens een nieuw apparaat uit onder eigen naam en forceren dan al die o.a. de gebruikers va de brakke onvrijwillige beta test Charge 4 naar hun nieuwe apparaat om wel aan de data te mogen en kunnen komen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee