RTL Nieuws RTL.nl

Let op, binnenkort verhuist RTL Nieuws naar RTL.nl

Al onze nieuwsberichten en video’s vind je straks op RTL.nl.

Neem alvast een kijkje

Ga naar de inhoud
Opmerkelijk

Weggeefactie van Australische fastfoodgigant valt verkeerd: 'Belachelijk'

Een medewerker van fastfoodgigant Krispy Kreme. Beeld © Debra L Rothenberg/REX

Het leek zo'n goed idee: gratis donuts voor alle Australiërs die tijdens de lockdown een verjaardag hadden gevierd. Maar de weggeefactie van fastfoodgigant Krispy Kreme pakt helemaal verkeerd uit. "Belachelijk", vindt de politiecommissaris.

Australië kampt met het coronavirus. Vandaag werd de 10.000ste besmetting in het land geconstateerd, terwijl het virus er de afgelopen maanden volledig onder controle leek. Melbourne is voor een deel in lockdown en volledige buurten zijn er afgesloten. De grens tussen de deelstaten Victoria en New South Wales blijft, voor het eerst sinds honderd jaar, gesloten.

Ludieke weggeefactie

Te midden van al die strenge maatregelen bedacht fastfoodgigant Krispy Kreme een ludieke weggeefactie. Het van oorsprong Amerikaanse bedrijf besloot twaalf gratis donuts te geven aan een ieder die tijdens de lockdown een verjaardag had gevierd. Mensen moesten hun cadeautje wel gisteren ophalen. Er lagen 420.000 donuts klaar.

Fidget
Lees ook:
Fidget Spinners massaal op Marktplaats na weggeefactie

De weggeefactie leidde tot enorme rijen voor filialen van het bedrijf. Er ontstonden files en bij een aantal vestigingen moest de Australische Mobiele Eenheid (ME) zelfs optreden om de menigte uit elkaar te houden.

Virusverspreiding tegengaan

De politiecommissaris heeft dan ook geen goed woord over voor de actie. "Dit is belachelijk", vertelt hij aan Australische media. "Mensen in deze staat zijn geliefden kwijtgeraakt, hebben geen werk meer of zijn zelf ziek geworden. Deze weggeefactie werkt onze coronamaatregelen alleen maar tegen. Sociale afstand is essentieel om de verspreiding van het virus te stoppen."

Ook op sociale media reageren Australiërs verbouwereerd. "Mensen worden gestimuleerd om de deur uit te gaan voor een gratis doos donuts terwijl dit daar absoluut geen goed moment voor is", schrijft Tracey Johnston.

Britse
Lees ook:
Britse pub spant schrikdraad om gasten op afstand te houden