Microsoft Flight Simulator verschijnt op 18 augustus voor pc

Microsoft brengt Flight Simulator op 18 augustus uit voor Windows 10. De Standard Edition is beschikbaar via het Game Pass-abonnement of los te koop voor 70 euro. Edities met meer vliegtuigen en vliegvelden zijn er voor 90 en 120 euro. De Xbox One-versie volgt later.

Vooralsnog is alleen de verschijningsdatum van de pc-versie bekendgemaakt. Het spel komt later naar de Xbox One, maar wanneer is nog niet duidelijk. Flight Simulator verschijnt als Standard Edition met twintig vliegtuigen en dertig luchthavens. Deze versie zit ook bij het Game Pass-abonnement. Los is het spel te koop in de Microsoft Store voor 70 euro.

Voor 90 euro biedt Microsoft de Flight Simulator Deluxe Edition aan. Die versie bevat vijf extra vliegtuigen en vijf extra luchthavens. Tot slot is er de Premium Deluxe Edition met nog eens vijf extra vliegtuigen en luchthavens. Microsoft heeft overzichten online gezet met alle vliegtuigen en luchthavens die in de verschillende edities zitten.

Microsoft Flight Simulator is vooruit te bestellen in de Microsoft Store. In Europa komen ook fysieke versies uit van de game; Aerosoft is daarvoor verantwoordelijk. De nieuwe versie van Flight Simulator is ontwikkeld door Asobo Studio uit Frankrijk. Tweakers publiceerde vorig jaar een preview van de game.

Update: De Xbox One-versie verschijnt later, op een nog onbekende datum. Het artikel is hierop aangepast.

Microsoft Flight Simulator-editiesMicrosoft Flight Simulator-editiesMicrosoft Flight Simulator-edities

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

13-07-2020 • 16:04

224 Linkedin Whatsapp

Submitter: systech2

Reacties (224)

224
219
148
15
0
54
Wijzig sortering
Een onwijs prestigieus project, hulde. Gewoon even 2 PB aan data in je cloud zetten en die laten werken i.c.m. een lokaal draaiende game met schitterende resultaten. Wat mij betreft wordt hier een voorbeeld gesteld van de technische mogelijkheden van cloud computing. Ik ben benieuwd hoe stabiel het draait voor de eindgebruiker straks.
De keerzijde is ook: Kan je dit over vijf jaar nog spelen?

Is dat een gekke vraag? Ik denk het niet, er zijn genoeg die nu nog Flight Simulator X draaien - of zelfs ouder.
Als je als simmer ineens iets vind wat je altijd kunt spelen en die je 10 duizend kostende setup rechtvaardigt, dan kun je met 1 game misschien wel 10 jaar doen. ik spreek uit ervaring vanuit het simracen (iRacing.is al 12 jaar oud!). En de nieuwe flight sim is grafisch zo ontiegelijk goed, deze gaat misschien wel 20 jaar mee. De cloud data kan continu verbeterd worden, los van DLC's zoals nieuwe vliegtuigen etc.
Maar dat is ook wat hij bedoelt en dat geldt niet alleen voor FS; spellen die (groten)deels afhankelijk zijn van online servers, zijn vroeg of laat den dode opgeschreven. Kun je het mooi op disc hebben bijv., maar is dan gewoon een onderzetter.
Ik snap de vergelijking met online servers, het verleden heeft laten zien dat dat inderdaad niet eeuwig goed blijft draaien. Maar we praten hier over Azure, een hyper scalable cloud infrastructure. Dit is geen game servertje natuurlijk he ;-)
Ik snap de vergelijking met online servers, het verleden heeft laten zien dat dat inderdaad niet eeuwig goed blijft draaien. Maar we praten hier over Azure, een hyper scalable cloud infrastructure. Dit is geen game servertje natuurlijk he ;-)
De hardware zal het misschien wel blijven doen, maar wat als Microsoft gewoon de service op zwart gooit omdat ze vinden dat het commerciëel niet meer interessant is (bijvoorbeeld omdat FS2022 uit is)?
Om eerlijk te zijn, ik vind 70 euro voor een simulator van dit niveau geen geld. Dat je zo'n licentie dan voor een paar jaar koopt en vervolgens weer een dergelijke bedrag uitgeeft voor een nieuwe versie: zal geen liefhebber van wakker liggen. De investering in hardeware om het uberhaupt goed te kunnen draaien kost een veelvoud.
Om eerlijk te zijn, ik vind 70 euro voor een simulator van dit niveau geen geld. Dat je zo'n licentie dan voor een paar jaar koopt en vervolgens weer een dergelijke bedrag uitgeeft voor een nieuwe versie: zal geen liefhebber van wakker liggen.
Als je op de desktop speelt waarschijnlijk niet, maar er zijn bijvoorbeeld hobbyisten die cockpits bouwen en die nog op oudere pakketten draaien omdat die compatibel blijven met alle externe software die ze er nog omheen draaien.

FS2020 is een compleet nieuw platform en dus niet backwards compatibel met Prepar3D (FSX) waardoor ik verwacht dat veel cockpitbouwers daar nog even op blijven hangen tot de ondersteuning van de software ver genoeg is.
Dat wist ik niet, maar daar heb je inderdaad een punt. Toevallig heb ik vorig jaar een paar speakers gekocht van iemand die aan cockpit-bouw deed, op basis van een originele Airbus/Boeing (weet ik even niet meer) cockpit die hij aan het ombouwen was voor simmen met FS.
Inderdaad, uitgaande van de premium versie is de investering reeds 22x het spel. Ik heb zeg maar een dikke 20 jaar op dit moment gewacht. De droom op FS gebied is gedeeltelijk waarheid geworden dus die paar centen maakt dan ook niet meer uit.
De oude FS draaide al redelijk op bescheiden hardware. Een gamer zal ongetwijfeld als een systeem hebben waar FS soepel op draait. Een stuurtje met een joke is dan eigenlijk al voldoende om aan de slag te kunnen. € 70,- is dan eigenlijk geen geld, mits je niet gelijk de portemonnee moet trekken om een leuk toestel te kopen.
Als oud FS vlieger krijg ik toch weer zin om mijn stuurtje af te stoffen. Of en wat voor aanvullende hardware er dan weer bij komt zien we dan wel weer.
Twee jaar is wel erg kort, vind je niet? Ik probeer niks te verdedigen, maar ik denk echt dat deze game er is voor de lange termijn. We gaan het zien he.
De periode tussen Flight Simulator 2000/2002/2004 was inderdaad 2 jaar. Versie X kwam drie jaar later en heeft het 8 jaar 'uitgehouden', X Steam edition nog eens zes jaar. De vraag is natuurlijk, zet MS de huidige koers voort of verandert het weer?

@Stoney3K Het verleden zegt vaak veel over bedrijven, bij wat voor games heeft MS vroegtijdig de stekker eruit getrokken?

Aan de andere kant, na 2 jaar en drie maanden trok MS de stekker uit de studio de versie X maakte. Pas bijna zes jaar later wilde een andere studio de X Steam edition maken. Welke nog DLC kreeg in april van dit jaar...
Aan de andere kant, na 2 jaar en drie maanden trok MS de stekker uit de studio de versie X maakte. Pas bijna zes jaar later wilde een andere studio de X Steam edition maken. Welke nog DLC kreeg in april van dit jaar...
De studio die Steam Edition heeft 'ontwikkeld' heeft eigenlijk alleen een port gedaan zodat het spel speelbaar is in Steam. Ze hebben niks gewijzigd.

De DLC die dit jaar is uitgekomen is ook alleen maar een module waarme je telemetrie kan verzamelen die gebruikt wordt voor de ontwikkeling van FS2020.
Maar eerder dan die 8 jaar werd de stekker er al uit getrokken qua studio vanuit MS, toch? Vervolgens bleef FSX als los ding bestaan, maar hebben LM en Dovetail later de resp. zakelijke en entertainmentlicenties overgenomen. Daaruit kwamen vanaf Dovetail FSX Steam, een vrij slap aftreksel waar ze veel aan hebben gesleuteld maar alsnog vrij snel overleed. Vanaf LM werd dat Prepar3d, dat nu op v5 zit en enorme stappen heeft gemaakt.
Dat zou je kunnen verwachten van een boel partijen, maar ik acht Microsoft juist zo'n partij die z'n zaakjes dusdanig op orde heeft dat het langer dan dat zou duren voordat de boel op zwart zou gaan.
De simulator blijft ook gewoon te gebruiken zonder online verbinding. Een deel van de data kun je lokaal bewaren (cache), maar de ervaring zal wel minder zijn dan de online variant. Daarnaast noemt iedereen het FS2020, maar Microsoft noemt het alleen 'Flight Simulator' zonder toevoeging. Men wil FS blijven doorontwikkelen zoals het dat ook doet met Windows 10 welke inmiddels alweer 5 jaar lang mee gaat..

Daarnaast is FS ook nog niet af. Rotorwings (helicopters) komen bijvoorbeeld later. Je moet maar even naar the 'Three Grumpy Simmers' zoeken op YouTube welke een zeer lange review hebben toen zij een jaar geleden waren uitgenodigd door Microsoft voor een pers event..

Zelf ben ik vooral benieuwd hoe immersive de standaard vliegtuigen zijn. Is dit hetzelfde niveau als eerdere FS versies, maar dan in een hogere resolutie, of zijn er ook diverse systemen gesimuleerd? Dat bepaald vooral welke versie ik zal afnemen..
Klopt en het is niet alleen een infrastructuurverhaal. De services maken misschien gebruik van bepaalde libraries, en men moet wel deze wel up-to-date houden i.v.m. futureproofness, security vulnerabilities etc. Je kan die services niet nu opzetten en daarna vergeten. Zelfs niet al is de basisinfrastructuur en platform zoals Azure automatisch en zonder onderhoud.
Die 2PB staat er niet alleen voor FS2020, wordt ook gebruikt voor Bing maps enzo, heb ik begrepen.
Exact.
Ik ben ook echt zo'n type dat games uit de jaren 90 nog speelt, dus ik verwacht in de toekomst nog wel issues te krijgen met nieuwe spellen die ik nu speel.
Ik had het al met Rfactor 1, deze wilde ik vorig jaar opstarten, kon niet omdat de validatieserver niet meer bestaat.
Uiteindelijk wel kunnen oplossen door de leverancier/maker via via te vinden.
Na wat heen en weer mailen kreeg ik een steamkey voor Rfactor omdat ik kon bewijzen dat ik Rfactor in 2004 ofzo gekocht had. (altijd dit soort mail bewaren)

Maar ja, de steamversie is wel ietsjes anders, want ik krijg niet al mn mods meer aan de praat.
Als je als simmer ineens iets vind wat je altijd kunt spelen en die je 10 duizend kostende setup rechtvaardigt, dan kun je met 1 game misschien wel 10 jaar doen. ik spreek uit ervaring vanuit het simracen (iRacing.is al 12 jaar oud!). En de nieuwe flight sim is grafisch zo ontiegelijk goed, deze gaat misschien wel 20 jaar mee. De cloud data kan continu verbeterd worden, los van DLC's zoals nieuwe vliegtuigen etc.
Ik (66 jaar) hoor het me nog tegen mijn vrouw zeggen, nadat ik me bij een etalage van Radio Shack had staan vergapen aan een prehistorische pc met zwartwit scherm, waarop de eerste Flightsimulator als een samenspel van witte lijntjes op zwart draaide: “Dit is zó echt, het kan nooit meer mooier worden!”
Ik denk het wel. Een gemiddelde AAA-game heeft wel 5+ jaar server support, en gezien de opzet van de game kunnen ze flink wat DLC blijven uitbrengen.

Wanneer de servers op zwart gaan, is er nog de offline mode. Hierin worden reguliere lijnvluchten gesimuleerd door een AI. Deze ziet er, als je deze reddit-gebruiker mag geloven, prima uit, hoewel je dan natuurlijk maar enkele locaties hebt in plaats van de hele wereld.

[Reactie gewijzigd door jhnddy op 13 juli 2020 18:03]

Wanneer de servers op zwart gaan, is er nog de offline mode. Hierin worden reguliere lijnvluchten gesimuleerd door een AI.
En waar haalt het spel dan de scenery vandaan? Nadat de servers offline zijn gegaan kun je dus geen scenery meer ophalen als je het spel opnieuw hebt geïnstalleerd.
De scenery staat dan lokaal, anders is het geen 'offline' :+

Bij het opnieuw installeren zul je die wel opnieuw moeten downloaden, en ik heb geen idee in hoeverre Microsoft dat gaat ondersteunen. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat ze een beperkt gebied zouden leveren zolang je het kunt downloaden.

Uiteraard geld voor alle cloud services: net zolang tot het ondersteund wordt. Het staat je natuurlijk vrij om zelf een lokale back-up te maken.
Bij mijn weten heb je lokaal hooguit een heel basic map staan en wordt de HD scenery gestreamd van de omgeving waar je op dat moment bent.
Geldt ook voor het actuele weer en wie weet zelfs NOTAMS.
Kan me dus voorstellen dat deze simulator alleen fatsoenlijk werkt zolang Microsoft de servers aan laat staan en onderhoudt.
Ik vlieg al vanaf het allereerste begin met de MS flightsimulators en vond het altijd briljant mooi ( rekening houdend met de beperkingen aan de hardwarekant op mijn pc's
Mijn huidige PC zou de 2020 versie soepel moet kunnen draaien volgens de previews.
Ik wacht met aanschaf tot ik de diverse aankomende reviews bekeken heb.
Tot dan blijf ik bij X-plane 11 ( met als enige HD scenery die van EHTE en de PH-JFK die Leen Bakker maakte obv de Robin- 140) en DCS met de Nevada map en de F16C block50)
Denk dat vooral X-plane een kluif gaat hebben aan het binnenboord houden van de fan base.
DCS zal het minder voelen omdat dit in principe een compleet ander publiek trekt.
Gezien de screenshots vind ik het alsnog indrukwekkend, die 'basic' assets.
Er is low level scenery beschikbaar in offline mode, maar je mist dan wel alle fancy features zoals custom gebouwen etc
de scenery komt van google maps ( deel van de 2 PB ) :D
Correctie: Bing Maps!
De servers zijn niet per sé nodig. De ontwikkelaars hebben al gezegd dat er 3 manieren zijn om te spelen.
Online, cached en offline.
Online spreekt voor zich, alle textures laden constant in.
Bij cached heb je een pre-defined route waar je de textures al hebt gedownload. Wijk je van die route af terwijl je geen internet verbinding hebt zul je op de offline textures verder gaan.
Offline ziet er gewoon minder goed uit. Hoeveel minder weet ik helaas niet.
Offline betekent niet dat er niets van MS servers afgehaald moet worden, of dat er geen registratie nodig is.
Heb je daar een bron van?
Zover ik nu overal heb begrepen is er zeker wel offline scenery beschikbaar die met de installatie mee komt. Echter is die van stukke lagere kwaliteit dan dat je het laat streamen door MS.
Nee, maar ik kijk gewoon naar alle spellen die ik de laatste jaren gekocht en gespeeld heb.
Spel opstarten via een launcher en dan wordt er update opgehaald. Als dit al in spellen van 5 euro zit.
Spel opstarten via een launcher en dan wordt er update opgehaald.
Lang leven firewall. Heb alles standaard geblocked en unlock wat ik nodig heb.
Alle launchers bij mij hebben alleen internet als ik wat download of iets wil updaten, met uitzondering voor Steam.

Ik kan er vanuitgaat als Microsoft een Offline functie aanbied, dat dit ook offline zal zijn.
En uiteraard zal je dan je updates niet hebben, maar dat is logisch.
[quote]
1. Full Adaptive Streaming - Always Online

2. Downloaded/Cached - Same scenery as adaptive streaming but downloaded in advance and requires the most hard drive space.

3. Offline - The base textures that are included in the sim. Synthetic textures and LC based. Try to listen to the dev in the video, this is all explained and differentiated with sample screenshots included.
Over 5 jaar zal het nog vetter zijn, en dan is het de moeite ook wel weer waard om te kopen.
Dat is per definitie altijd een dilemma... koop ik nu die 2080 GPU of wacht ik tot de opvolger wordt geïntroduceerd?
Ik gok dat het met cloud-gaming steeds belangrijker wordt je een stevige FTTH lijn hebt liggen met maximaal verkrijgbare up/downlink.
Dat is hier thuis alvast geregeld, hoewel dat meer zakelijke redenen heeft.
Bij de weg: 'wifikabelhuren' is een briljant leuke nick name waarvoor hulde ende respect _/-\o_
Gezien de dedicated playerbase die nu nog oude soms dagelijks spelen gok ik dat Microsoft dit spel wel lang zal ondersteunen. Ook gezien de kant die ze met Windows op zijn gegaan waar gewoon op doorgeborduurd wordt gok ik dat ze dit spel wel langer dan vijf jaar zullen ondersteunen.
Ik vog je helemaal: al die cloud dingen zijn bijna per definitie tijdelijk.
Dat terwijl je originele SNES het nog prima doet, mét alle spellen.

Maar je zou ook kunnen zeggen dat je geen media meer koopt, maar een entertainment service. Zoals je ook een bioscoopticket koopt, dat zelfs slechts eenmalig bruikbaar is. Op zich is dan 70€ voor zoveel uur entertainment niet duur.

Dat gezegd zijnde denk ik dat Microsoft deze versie nog wel even online houdt. Ik zie nog heeeeel veeel marge voor DLC's en upgrades, en meerdere versies parallel online houden is nu ook niet bepaald voordelig.
De keerzijde is ook: Kan je dit over vijf jaar nog spelen?
Het kan offline ook gespeeld worden, dus ik denk het wel :)
Dat is inderdaad de vraag, en ik denk dat het antwoord is dat het er aan ligt of ze er over vijf jaar nog geld aan verdienen.

Ik verwacht abonnementsdiensten en heel erg veel microtransactions.
Als ik kijk naar hoe ze MS Flight hebben behandeld, dan kan ik dat nog steeds downloaden van MS. Goed er zijn al jaren geen updates meer geweest en behalve een paar losse items aan DLC is er ook geen nieuwe content meer voor.

Alle MP support is met het stopzetten van mainstream support helemaal naar p2p basis gegaan en er zijn vandaag de dag nog steeds wel een paar sessies met die-hards online.

Het jammere aan MS Flight was dat er eigenlijk geen mod support was en dat was in de community gewoon echt niet populair. Mensen bleven bij FSX of gingen naar X-Plane en dat heeft de boel genekt. Ik verwacht niet dat MS die fout nog een keer zal maken en dan zal de mainstream support ook wel langer blijven bestaan.

Ik verwacht eerlijk gezegd dat MS hetzelfde gaat doen als Dovetail, waar mod makers hun waren via Dovetail kunnen aanbieden in de officiele store. Zo pikken zij een graantje mee en hebben de 3rd party content creators beduidend meer exposure. Al twijfel ik eraan of MS dezelfde 90/10 verdeling zal hanteren.
Nee, over vijf jaar zijn de details scherper. Meer vliegvelden. en online interactie met real time vliegtuigen en real time weer berichten.
Dus, is cloud hetzelfde over vijf jaar? Nee. Is meer en voor gebruiker beter
weet je nog hoe wij, de gamers en de pers, dit niet geloofden toen MS die visie had voor de Xbone?
Altijd online en AI en grote datasets in de cloud? En dat vervolgens Sony de PS4 zo in de markt en media neerzette als de "lord & saviour" van iedereen die geen dikke pijp en dure data abbo's kon afnemen? en dat wij ze allemaal na-balkten..

Dat heeft ons, de gebruiker, gewoon 5 jaar gekost.
MS heeft altijd dit probleem gehad, het beste idee, maar te vroeg, als nog niemand er klaar voor is of het begrijpt.

[Reactie gewijzigd door redniels op 13 juli 2020 16:31]

Er zit wel een heel verschil tussen een spel van 2pb groot en die data fus moeten streamen en een console waarvan je alle data al hebt op je console, je verplicht nog een internet verbinding moet hebben voor nagenoeg/helemaal niks.
Lees de plannen nog eens na. Het ging exact over dit soort dingen. AI offloaden naar de cloud, textures downloaden uit de cloud, realtime updates aan centraal managed maps, etc etc. Dat werd inderdaad versimpeld door ons en de pers naar wat jij nu zegt. Natuurlijk dat was ook een onderdeel voor simpelere games.

het was de reden waarom de Xbone een iets mindere krachtige processor had(heeft) dan pv de PS4; MS wilde simpele taken, threads, offloaden naar de cloud. da's door de backlash nooit gebeurd.
Ik vind 120 euro vragen voor de volledige game niet nou niet echt hulde waardig.
Ik denk wel dat diegene die dit kopen en fanatiek gaan spelen die 120 euro niet een probleem gaan vinden. Zeker niet als ze voor honderden (of als je echt mega fanatiek bent duizenden) euros aan hardware (throttle, pedals, flight stick, multiscreen setup, deftige pc om dit te draaien).

Denk dat het ook een behoorlijk niche spel is. Het zal ook niet aan mij besteed zijn, maar ik vind de technische opbouw van deze "game" toch behoorlijk indrukwekkend. Een mooie showcase wat er met cloud in gaming mogelijk is.
Mja dat je het al een game noemt geeft aan dat je waarschijnlijk de doelgroep mist.

Die 120 is voor de fanatiekelingen en is nog maar het begin, er zullen vele en mooie expansions komen die aardig wat geld gaan kosten. Iets wat een Sim fan ook niet zo’n probleem zal vinden.
Volslagen mee eens... FS is een simulator, geen game.
Ik heb 10 seconden getwijfeld om F1-2020 aan te schaffen voor een whopping €55.
Heel leuk allemaal, en het zit prima in elkaar maar..... voor de die hard simmer zal het volgend jaar al zwaar verouderd aanvoelen. Alonso terug, Vettel weg en wat staat ons nog meer te w88?
Ik lig persoonlijk niet zo wakker van de €120 die MS vraagt voor de nieuwe FS.
De add-ons kunnen ook aardig in de papieren lopen gok ik. PDMG is een beruchte daarin maar...... ze maken dan ook uitzonderlijk mooi spul.
Als je bij events als het FSweekend (fsweekend.com, elk jaar op Lelystad AirPort) gaat kijken dat sommige mensen cockpits nabouwen voor €25.000 euro is dit een schijntje....

Dit is hét Tweaker-gereedschap bij uitstek!
Je moet dit ook niet als "standaard game" zien. Flight Sim is niet gericht op de gemiddelde gamer. Daarbij is de "volledige game" het kleinste bedrag van een setup van de meeste zelf-respecterende Flight Sim fans.

Bovendien is dit op gebied van andere niet-game software volledig normaal. €600 euro is ook duur voor de "volledige" MS Office, maar €150 voor iets wat voldoende is voor 90% van de particuliere klanten is een ander verhaal. Ik zie het probleem niet van verschillende prijsklassen voor verschillende hoeveelheden content. Het is niet alsof de helft van een story-mode achter een betaalmuur zit.
Een onwijs prestigieus project, hulde. Gewoon even 2 PB aan data in je cloud zetten en die laten werken i.c.m. een lokaal draaiende game met schitterende resultaten. Wat mij betreft wordt hier een voorbeeld gesteld van de technische mogelijkheden van cloud computing. Ik ben benieuwd hoe stabiel het draait voor de eindgebruiker straks.
Bijzonder hoe de benaming van dingen die al decennia bestaan steeds veranderd.

Cloud computing? Of gewoon een mainframe (de "cloud") met terminals (je PC)?

Dit project toont dus aan wat je wel niet allemaal met moderne mainframes kan. :+ Dat leest heel anders, ondanks dat er exact hetzelfde staat :P

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 14 juli 2020 12:13]

Deze reactie klinkt meer als verwondering dat het technisch is gelukt. Misschien ook even kijken naar welke negatieve aspecten er voor de gebruiker aanzitten zoals afhankelijkheid.
Het zal wel zeuren zijn...... maar geen VR? Is dat bedoeld om ons te pesten of zo? Ik kan me geen "game" voorstellen die beter geschikt is voor VR als deze. Ze kijken ernaar, goed, maar leveren ho maar, net als bij de XBox. ik begrijp die lui niet...
Uhmm nee je vlieguren die tellen echt niet mee als je op je huis tuin en keuken pc aan het simmen bent.

Die tellen pas mee als je in een static of full motion sim zit, welke is goed gekeurd volgens EASA FSTD.
Dit geld trouwens ook voor de FAA.

Er is nog geen enkele sim buiten de gecertificeerde sims om die goed gekeurd is voor gecertificeerde uren.

En zover ik weet is er geen enkele officieel gecertificeerde X-Plane 11 simulator

[Reactie gewijzigd door borgdrone op 13 juli 2020 18:07]

https://www.x-plane.com/pro/certified/

Is er dus wel, mits je de juiste package, licentie en controls hebt.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 13 juli 2020 18:15]

Er zijn X-Plane 11 simulators welke (beperkt) gebruikt mogen worden voor training. De vliegschool waar ik lid ben heeft een C172 sim waar ik vier uur in gelogd heb voor mijn PPL en welke je voor de eerste ~10 uur van een IFR rating mag gebruiken.

Maar deze markt gaat mogelijk veranderen. Ik heb thuis een setup met een goed yoke, pedalen en een Oculus Rift S, en voor sommige aspecten is dit een aanzienlijk betere ervaring dan de gecertificeerde setups omdat je diepte kunt schatten. Voor het oefenen van landingen in kleinere toestellen is dit laatste een must.
X-Plane is wel officieel FAA certified. Als je de professionele key gebruikt wordt ook je framerate en hardware gevalideerd. Wordt goed uitgelegd op de website. https://www.x-plane.com/k...a-certified-home-version/

Dat is dan ook gelijk een kwaliteitskeurmerk dat het flight model van X-Plane zeer realistisch is. De vraag is of dat nu bij de nieuwe Microsoft Flight Simulator ook zo is. De oudere versies waren dat niet.

Mijn ervaring is dat de vorige Flight Simulator veel te gemakkelijk was. Probeerde je daarna met X-Plane een 747 even op de grond te zetten werd dat een harde klap.

Sommige mensen gaan erg ver met X-Plane 11. :) https://youtu.be/QK1xP9Wqzx0

Pfft. De -1 voor mijn eerdere post zegt wat over het niveau van modding hier. Dit is allemaal zo na te gaan.

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 14 juli 2020 22:35]

Dat de software FAA certified is wil niets zeggen.

Een sim voor professionele trainings doeleinde heeft meer certificering nodig dat alleen software.
Ook de flight controls, visual en sound moet gecertificeerd zijn.

Dat de software ingezet kan worden als onderdeel daarvan wil niet zeggen dat het ooit is toegepast.

CAE, FSI, THALYS enzovoort ontwikkelen professionele simulators welke miljoenen kosten in research, development, en certificering door wereldwijde luchtvaart autoriteiten.
Daar kan geen X-Plane tegenop.

Als dat wel zo was waren er veel meer sims draaiende op X-Plane.... Maar die zijn er niet.
De professionele X-Plane wordt gebruikt door vliegscholen en is ook FAA approved voor vlieglessen.
De key geeft een approval voor software èn de hardware. X-Plane simulatie uren tellen mee voor je vliegbrevet. En je kunt voor een redelijk bedrag een volledge virtual cockpit samenstellen.
https://www.gleimaviation.com/xplane/

Ik weet niet wat voor punt je hier probeert te maken.
MS Flight Simultator 2020 ziet er prachtig uit maar is een game. X-Plane is ook een simulator.
Hey punt wat ik wil maken is dat het leuk is voor het fine tunen voor basis skills.

Maar voor ppl certificering of cpl certificering is toch hands on training nodig of een full flight sim welke FSTD gecertificeerd is.

Nogmaals dat FAA het heeft gecertificeerd heeft maakt het nog niet heilig.

Het feit dat er geen enkele xplane full flight sim is welke ook FSTD gecertificeerd is zegt al genoeg.

Nogmaals xplane mag dus gebruikt worden voor skill fine tuning, maar niet voor daadwerkelijke certificering.
Blijkbaar kan het wel.

Je kunt met X-Plane aan je verplichte vlieguren komen om je real life vliegbrevet te onderhouden.
Mooi toch.
Nog even ter aanvulling de specs:

Minimaal
Ryzen 3 1200 of Intel i5-4460
Radeon RX570 of Nvidia GTX770 met minimaal 2GB VRAM
8GB werkgeheugen
150GB opslag
5Mbps internet

Aanbevolen
Ryzen 5 1500X of Intel i5-8400
Radeon RX590 of Nvidia GTX970 met minimaal 4GB VRAM
16GB werkgeheugen
150GB opslag
20Mbps internet

Ideaal
Ryzen 7 Pro 2700X of Intel i7-9800X
Radeon VII of Nvidia RTX2080 met minimaal 8GB VRAM
32GB werkgeheugen
150GB opslag
50Mbps internet

De game lijkt dus best schaalbaar gelukkig :)
Wel opvallend dat je vrij ''moderne'' AMD specs nodig hebt. Is de R9 290 en FX 8350 niet goed genoeg meer? Maar je kan nog wel een Nvidia 700 kaart+ een Haswell CPU gebruiken.
AMD was pre-Ryzen nou niet echt denderend. De R9 290 zal waarschijnlijk nog wel voldoende zijn voor minimale specs aangezien die redelijk gewaagd is aan de GTX770. CPU's is een ander verhaal. Zelfs een Ryzen 3 1200 is al sneller dan de FX8350 volgens mij, en dat is de redelijke bodem van moderne AMD CPU's.
FX 8350 presteert iets beter dan de Ryzen 1200. Maar dat is ook weer vrij discutabel omdat de FX zo'n "rare" processor is. In bepaalde dingen draait de FX rondjes om de 1200, maar in andere dingen andersom. Plus de Jaguar cores van de Xbone is er op gebasseerd.

Verder is het niet zo dat de 4460 zo'n vlotte CPU was toen hij uitkwam.

Maar goed, die minimumspecs zijn toch maar een benchmark. Een 2500 OC + 680 zal flight sim ook wel draaien.
Daar verkijk je anders behoorlijk op. Zo slecht waren die FX chips nou ook weer niet. Single threaded is de Ryzen 1300 ~30% sneller. Multithreaded (en daar zal dit spel zeker goed op gebouwt zijn) verslaat de FX 3850 de Ryzen 1300 weer met ~20%.

De FX chips hebben tijdens hun levensduur makkelijk 25% extra vermogen gekregen door middel van optimalisaties in zowel Windows als de game engines, de benchmarks zijn van release date. Het grote probleem van FX in de eerste paar jaar was omdat Windows en game engines bv 8 cores zagen en dus ook 8 float threads over de cores probeerde te gooien, dan kakte de performance echt compleet in elkaar. Dat paste niet gezien er maar 4 float units in zaten.

Ik heb mijn FX8350 ingeruilt voor een Ryzen 1700X, maar niet vanwege het gebrek aan performance (hele setup was 5 jaar oud en de ouderdom werd merkbaar). Het draaide BF4/1 en andere games nog dikke prima op ultra 1080p@60fps met ruimte over.

Dan nog rekening houden met Intel die tientallen procenten heeft mogen inleveren op chips uit dezelfde tijd.... Zo slecht waren die FX CPU's eigenlijk niet.

Er zit ook ~6 jaar tussen de 2 chips
De GTX 770 is totaal niet gewaagd aan de R9 290. Zelfs een 280X is tegenwoordig sneller.
Een r9 290 zal goed genoeg zijn omdat deze vergelijkbaar is met de rx 580, de fx cpu kan wel een bottleneck zijn, zeker in een Sim, maar aangezien deze ook draait op de Jaguar cores van de Xbox vermoed ik dat het wel speelbaar zal zijn
Idd opvallend, de r9-290x (mijn vorige kaart, nu 5700xt) slaat een GTX770 zondermeer op elk individueel punt uit het water en heeft bovendien het dubbele VRAM.

Gezien een 970 aanbevolen wordt, moet een r9-290 prima bruikbaar zijn (ik heb deze altijd qua performance als vergelijkbaar aan een 970 kunnen beschouwen)

Ik wil aannemen dat het niet kan zijn omdat de 290 maar een deel van DX12 features ondersteunt; de GTX770 zou dan met exact datzelfde probleem moeten zitten... maar wat de reden dan wel is kan ik enkel naar gissen.
Wel raar eigenlijk, om een kaart van 7 jaar oud aan te raden. (De 770)

Dat ze niet bijvoorbeeld een 1650GTX als low-spec aangeven.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 14 juli 2020 00:46]

Welke echte gamer heeft sinds 2013 geen upgrade meer gedaan? :)

En ik denk dat een 1650 een stuk sneller zal zijn dan een 770?

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 14 juli 2020 00:47]

Volgens Userbenchmark is er zelfs 0% verschil in gemiddelde prestatie. ;)

Maar dan nog, inderdaad raar dat ze zo'n oude kaart adviseren ipv een nieuwere lagere kaart die nu makkelijker te relateren is.
Ik was in de veronderstelling dat zij met dat hele Azure-cloud verhaal, AI en sattelietdata, iets hadden aangekondigd in de richting van "alle luchthavens ter wereld met enorm veel detail".

Nu lees ik dat het om 30-40 gaat. Heb ik iets niet goed begrepen?
Q: What airports come fully hand-crafted for each edition?
A: The following is a list of customized, hand-crafted airports that come with each edition below. There will be over 37,000 airports in the sim.
https://flightsimulator.z...-us/articles/360015204020

Het zijn ze inderdaad allemaal (of waarschijnlijk alleen de geregistreerde vliegvelden). Deze worden opgebouwd met satelietbeelden en AI.
Die 30-40 vliegvelden die ze noemen zijn "handcrafted". Speciale assets voor gemaakt met de hand en zo accuraat mogelijk nagebouwd.
Dat begrijp je niet goed, alle 37000 vliegvelden zijn met de hand uitgewerkt maar vliegvelden zoals de 20/25/30 die bij de verschillende edities zitten zijn nog gedetailleerden uitgewerkt.
Dit was in het marketingmateriaal inderdaad wel heel erg onduidelijk. Ik dacht eerst ook dat het heel beperkt was (a la Microsoft Flight). Ben blij dat alles er gewoon in zit.

Wel jammer dat ze nou net Donegal (EIDL) hebben genomen uit Ierland, en niet Galway (EICM) mijn 'thuisbasis' destijds :'( Qua grootte zijn deze vergelijkbaar.

Galway heb ik inmiddels al gezien in FS2020 maar ze hebben toch een aantal details niet goed meegenomen zoals de flinke drop aan de 08 kant van de baan,

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 14 juli 2020 00:55]

Dat had ik inderdaad ook begrepen, dus dit is nogal een teleurstelling. Zie bijvoorbeeld deze link, daar staat het toch echt... Er werd al aangegeven dat niet alle airports volledig in detail zijn uitgewerkt, maar destijds werd uitgegaan van 80 fully-detailed airports. De rest zal wel komen in de vorm van DLC etc. wat de prijzen alleen maar verder opdrijft. Aan de andere kant, ik ben allang blij dat het geen abonnement is geworden.

[Reactie gewijzigd door Rabbithole op 13 juli 2020 16:21]

Volgens mij hebben alle vliegvelden (en andere zaken zoals steden, bossen, bergen, etc) een 3D-model gebaseerd op satellietbeelden. Een beetje zoals Google Earth dat doet, maar dan aangevuld met algoritmes om te bepalen hoe iets in 3D eruit ziet (daar komt ook heel het Azure verhaal bij kijken). Daarnaast zijn een aantal vliegvelden nauwkeurig nagemaakt in 3D zodat die nóg meer detail hebben, ook van heel dichtbij. De rest zal vermoedelijk vooral vanuit de lucht zeer gedetailleerd ogen.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 13 juli 2020 16:24]

Dit zijn waarschijnlijk vliegvelden met extra detail, denk aan werkende slurven, grondvoertuigen, bebouwing etc.

Alle vliegvelden ter wereld hadden “we” in FS5 al, bijna 30 jaar terug.
Alle vliegvelden die in fsx zitten zitten hier ook in , 30 - 40 waar ze het over hebben zijn helemaal uitgewerkt tot in de puntjes.
Jeetje wat een prijzen. Mijn schoonvader speelt de oude versie regelmatig, maar dit is wel een erg hoge prijs.
70 euro vind je hoog voor een spel waar 100-en (zo niet 1000-en) uren game plezier in gaan zitten?

Sowieso, Als iets de laatste 20 jaar amper omhoog zijn gegaan zijn het game prijzen. Ik kan het zo snel niet vinden maar eind jaren 90 waren PC games rond de 100 gulden en console games rond de 150. Niet dat ik de oude lul wil spelen maar Computergames (geld eigenlijk ook voor films en muziek) zijn minder in prijs gestegen dit millennium dan de inflatie.

[Reactie gewijzigd door [Roland] op 13 juli 2020 17:10]

Op zich niet gek dat de prijs van een spel niet met de inflatie mee stijgt. De markt is in de jaren ontzettend gegroeid en verspreiding gaat ook sneller en makkelijker met online stores.
Niet zo heel normaal dat de prijzen niet mee gegaan zijn met de inflatie. Voor de andere manier van distributie zijn wel weer andere kosten terug gekomen. Je moet ook goede digitale distributie systemen boiuwen en onderhouden.
Maar de kosten zijn wel gigantisch gestegen en er is veel meer concurrentie.
Het is natuurlijk een afweging.
Als ik een dagje naar de schietbaan ga, en dat kost me dan incl eten drinken en vervoer wellicht €100, heb ik daar één dag (plus herinneringen) plezier van.
Koop ik een game, doe ik daar ruim een jaar mee.
Dan kan ik die game met €50 duur vinden, maar dat dagje schieten niet.
Het is maar wat je er zelf voor stickertje op plakt, en of die waarde in jouw ogen klopt.
Niet voor mensen die hier hun hele setup voor hebben .

Ik ben het verder wel met je eens.
Als je hier een set-up voor hebt dan wil je dit misschien nog wel aanschaffen, maar 70 euro voor een 'basis' versie vind ik persoonlijk veel. Ik snap dat ze veel werk in deze game hebben gestopt. De screenshots liegen er niet om, maar de prijs is wel behoorlijk. Helemaal als je voor de uitgebreidere versie gaat kijken.
Een gemiddelde summer geeft al snel 2-300 euro uit aan de 'base game' omdat de huidige games vele uitbreidingen (shaders, degelijke vliegtuigen (pmdg = 80+ eur), weather plugins, scenery (orbx)) nodig hebben om het er iet wat degelijk te laten uitzien.

De markt wordt daar uitgemolken omdat er veel (veelal oudere) simmers tussen zitten met een grote portemonnee.

Het is dan ook geen klassieke AAA game, maar eerder een niche product waar wel wat kwaliteit van verwacht wordt op simulatie niveau.

Al bij al valt de prijs wel mee, zeker tegenover de concurrentie
Inderdaad, helemaal omdat de standaard versie al een zeer volledige sim/game is (ook vergeleken met huidige sims zoals je al aangaf).
Sorry hoor, maar ik begrijp hier uit dat je geen simmer bent en het ook niet echt zal gaan begrijpen.
Voor die 5 zal dit dus mee vallen idd. Maar vergeet niet dat studio's hun inkomsten moeten halen uit de mainstream verkoop.
Het zou me dan ook niet verwonderen de kortste keren een prijsdaling zien.
Vergeet niet dat je de hele planeet hebt om overheen te vliegen he.
En dat alles is van superieure kwaliteit? Of vlieg je over een high-res versie van Bing maps? Kortom, kan ik waar dan ook ter wereld een random weg uitkiezen om een noodlanding te maken en die omgeving ziet er dan top uit?
Is het dan uberhaupt wel 3d overal ?
Yup, waar geen 3d Bing maps beschikbaar is, heeft de AI hier met andere bronnen een 3d versie van gemaakt.
Dat is wat hele Azure doet, die maakt obv maps, hoogtemaps en stratenmaps een omgeving waar ze dus 'gokken' waar bomen, huizen of dergelijke moeten zitten, en deze er in gedaan.

https://gathering.tweaker...message/62806036#62806036
Dat is een screenshot van Naarden, duidelijk te zien wat de hele AI Azure dus doet.
Ik denk dat onder FS2020 VFR ineens een grote vlucht gaat nemen, in elk geval de eerste maanden..

Orbx Netherlands HD was al zeer goed, maar gebouwen waren generiek. Ik heb zelf een tijdje aan de Haringvliet (Rotterdam) gewoond, maar de typische gebouwen waren niet goed zichtbaar. Wel de kubus woningen en de Maasboulevard waar de Haringvliet tussen in is geklemd..
En dat alles is van superieure kwaliteit? Of vlieg je over een high-res versie van Bing maps? Kortom, kan ik waar dan ook ter wereld een random weg uitkiezen om een noodlanding te maken en die omgeving ziet er dan top uit?
Ze hebben met AI, sateliet data en publieke gegevens een wereld gebouwd. Ik vermoed dat het inderdaad er erg netjes uit zal zien (al is het natuurlijk niet net zo mooi als een wereld die volledig met de hand in elkaar is gezet).
Eh, als je screenshots bekijkt kun je nauwelijks verschil zien tussen in game renders en echte foto's, op Reddit loopt daar een draadje over.
Ik vindt het opzich ook wel belachelijk dat de devs hun prijzen omhoog gooien, echter als je naar dit spel kijkt dan is de prijs misschien ook wel een beetje te verantwoorden.

De techniek hierachter is volgens mij echt fenomenaal.
Flight Simulator will feature Asobo's in-house developed game engine, and leverage Bing Maps data, accessing over two petabytes of data from the cloud on demand.[3] Azure AI analyzes map data and photogrammetry to generate photorealistic 3D models of buildings, trees, terrain, and so on. This allows the simulator to depict most parts of the world in 3D photo-realism, and other parts in high definition.[4] There will also be realistic physics and weather systems, and utilization of real-world weather data. An example used at E3 2019 was that if it was raining somewhere in real life, it would be raining in-game. Individual clouds will have their own behaviors and they will impact aircraft performance depending on its location within the system.[5] Asobo has created their own flight model engine, allowing thousands of surfaces and 3D forces and moments to be fully simulated.[3] Flight Simulator will populate roads with vehicles, water will flow realistically based on wind direction, grass will have individual grass blades and trees will have individual leaves, creating the illusion of a living world.[6] It will feature over two million cities and towns and more than 40,000 real-world airports.[7]
Daarom zit de basis ook gewoon in de gamepass, probleem opgelost.
In versie 1.0 uit 1982 zaten een vliegtuig uit WO 1. Dat mis ik nog steeds. Daarna eigenlijk geen FS meer gespeeld. Wel veel andere flight sims. SWOTL om er maar een te noemen.
als je fsx hebt , kijk eens op https://www.rikoooo.com/ , heeeeel veel mooie gratis vliegtuigen.
Ik speel tegenwoordig eigenlijk alleen nog race spellen, voornamelijk Dirt Rally 2, en af en toe Rainbow Six Vegas 2. Had gehoopt op Ready or Not, een spirituele opvolger van SWAT3/4, maar dat ziet er twijfelachtig uit of dat spel er gaat komen.
De doelgroep is kleiner dan dat van andere game genres. Ik ben erg blij dat MS het na zoveel jaar weer aandurft een nieuwe FlighSim te maken. Ik Er zit enorm veel werk in de ontwikkeling met daarbij live air traffic (dus vanuit de echte wereld geïmporteerd in je spel) en zelfs de weeromstandigheden. Gelukkig is het geen abonnementsdienst geworden. Uit piëteit met de ontwikkelaars en affiniteit met het game genre, heb ik de Ultimate besteld.
Als ik kijk naar de prijzen van de Nintendospelletjes van mijn kinderen vind ik het allemaal wel meevallen. Als je dit spel weer 10 jaar kan spelen is het een koopje.
Je kunt deze gaan piraten, maar dan krijg je wel een probleem met je game assets gezien alles gestreamd wordt uit de cloud met je Microsoft account.
Niet alles wordt gestreamd. Dat is slechts een optie om op die manier meer 3D assets in de game te krijgen, naast realtime data van vliegverkeer en het weer. Je kunt de game ook offline spelen, maar dan moet je het doen met een veel plattere speelwereld en veel minder AI-gestuurde zaken die anders realtime zouden zijn.
Ik heb het downloaden een keer uitgezet bij het spelen van de alpha maar als je dat doet kun je net zo goed X-plane blijven spelen. Het downloaden van de scenery maakt echt een groot verschil.
Wat voor internetverbinding heb je? Kun je tijdens het vliegen merken dat hij flink staat te downloaden en gaat het soepel?
Ik heb een glasvezel 500/500 verbinding. In de alpha wil het nog weleens gebeuren dat de verbinding even wegvalt en als deze niet snel genoeg weer wordt opgepakt dan zie je dit wel aan de textures. Ook wanneer de verbinding er dan weer zie je vakken die zich een voor een weer vullen. Over het algemeen pakt de verbinding vrijwel meteen weer op en merk je hier niks van.
Je vliegt niet in 3 seconden van Amsterdam naar Maastricht.. Je hoeft dus alleen de map te hebben waar je je op dat moment bevind en de blokken om je heen. De blokken hebben verschillende afmetingen afhankelijk van de hoogte waarop je vliegt.. Op 30.000ft zijn de blokken groter, maar ook minder gedetailleerd, terwijl je op 2000ft kleinere blokken hebt met extreem detail..

Daarbij kun je je er ook voor kiezen als je een vlucht doet met route planning om de route al te cachen..
Ik wil straks in een Cesna vliegen boven mijn woongebied de wadden bijvoorbeeld dus vrij laag.
Tja de kosten hebben ze ook. Dit is echt een spel voor de enthousiastelingen die na 13 jaar de oude versie gespeeld te hebben blij zijn met een dergelijke upgrade.
Het gaat om de trend in de gamewereld. Half afgeraffelde games die 55 euro kosten voor de instap versie.
Dat is inderdaad niet goed, maar dit is niet een willekeurige game. Dit is een flightsim, en de wereld ziet er stukken beter uit dan een flink aantal racespellen van rond dezelfde prijs. De wereld is ontzettend groot.

Als ik EuroTruck Simulator 2 op zo'n map zou kunnen spelen zou ik er echt wel 100 euro voor over hebben. Ik ben zelf nooit een flightsim liefhebber geweest, maar ik kan je wel zeggen dat 100 euro voor een sim wat je met gemak 5 jaar gaat spelen echt helemaal niets is. Laat staan vijftig euro...

Je moet naar naar absolute bedragen kijken maar in kosten per speeltijd. Als ik een spel van 120 euro koop en verwacht er 300 uur in te maken is het een betere deal dan als ik een spel van 50 euro koop en er 50 uur in speel.
Daarnaast is een spel waar je 300 uur in besteed vaak een spel waar je regelmatig terug zal gaan.
Het is niet anders dan vroeger, ook toen waren er een hoop losse uitbreidingen voor spellen als deze. En de prijzen van games zijn de afgelopen 30 jaar amper gestegen, maar de kosten om ze te maken zijn gigantisch gestegen. MAAR je kunt deze dus in principe ook 'gratis' spelen als je dus een game-pass abonnement hebt.
Ik snap dat de game nog niet uit is maar is zo'n game nu ook leuk voor een complete leek? Of moet je voor zulke games echt wel iets van aviation weten om er plezier aan te beleven.. De hele wereld over kunnen vliegen klinkt wel heel erg aantrekkelijk.
In FSX was dat in ieder geval prima te doen. Er zat een tutorial bij, waarmee je begon in een ultralight, waarbij je eigenlijk alleen gas hoeft te geven en te sturen. Daarna kan je in een klein vliegtuigje, en later mocht je in jets.
Als je alleen lol wilt hebben hoef je 99% niet te weten. Ook bij een grote boeing.
Ja zeker, maar dan pak je een wat simpeler vliegtuig ipv. een boeing ofzo.
Ze hebben aangegeven dat 'start & fly' ook gewoon mogelijk is, niets met bergen kennis over vliegtuigen, gewoon gas geven en gaan.
Je moet er wel wat van weten om te kunnen navigeren enzo. Maar door het te doen leer je er ook steeds meer over, en merk je ook of je het leuk vindt. Ik heb zelf de interesse voor het echte vliegen opgedaan vanuit sims, immers is de drempel voor sims ontzettend veel lager.

Niettemin is het wel iets waar je echt je eigen vermaak in moet maken. Als je verwacht door een soort 'campaign' van missies heen gaat, kom je bedrogen uit. FSX had wel wat missies maar het was niet zoals een gewone game dat je helemaal aan het handje genomen werd ofzo. Ik heb geen idee of deze er ook in zitten want in FSX waren ze niet erg geliefd. Ze hebben ditzelfde idee ook nog een tandje zwaarder geprobeerd met MS Flight en dat was al helemaal geen succes. Daarom is dit weer een 'echte' simulator.

Als het je echt alleen maar gaat om de wereld vanuit de lucht te zien, probeer dan eens Google Earth in VR. Kan je als een soort superman rondvliegen en alle gebouwen in de grote steden staan er. Het is prachtig. En gratis ;)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 14 juli 2020 01:01]

Jammer dat Schiphol een Deluxe airport is. Zeventig euro is een hoop geld maar 90 euro voor een game die ik niet heel regelmatig ga spelen is wel erg veel.

Ik neem aan dat dit echter 'premium' airports zijn met veel assets, en dat je in de basisversie een soort uitgeklede versie hebt zoals in oudere FS games? Of alleen een grijze texture met een paar banen?

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 13 juli 2020 16:13]

Klopt. Alle luchthavens zitten in de standaard editie maar er zijn 80 extra gedetailleerde handcrafted luchthavens in de duurdere edities.
Microsoft Flight Simulator will feature “all the airports on Earth,” including 37,000 manually edited airports, according to the game’s developer.

The developer revealed it has chosen 80 airports, based on the most played and busiest ones, which will be given “extra attention”. They’ll be more realistic than others thanks to more detailed signage and surface definition, it said.

Finally, the developer defined a “top level category” containing an unknown number of “iconic” airports. These airports have been given unique buildings, props and terrain.
Hoe groot is dan het verschil tussen 'deluxe' en 'gewoon'?
Heeft 'gewoon' Schiphol dan nog steeds de banen en navigatiemiddelen die het in het echt ook heeft, maar dan met standaard textures?
De banen zullen wel kloppen maar de gebouwen zijn waarschijnlijk generiek.
Amsterdam airport (schiphol) helaas allen in de deluxe editie speelbaar van 90€
Nee, Schiphol zit gewoon in de game. De super gedetailleerde versie zit alleen in de duurdere variant.
Jammer dat de vliegvelden ook gelocked zijn aan de bundels, vliegtuigen snap ik dan wel.
Vooral flauw dat de pakketten gestapeld zijn: stel dat je wel San Francisco wil, maar niet geinteresseerd bent in Schiphol, dan moet je toch het duurste pakket nemen.

Zou vriendelijker geweest zijn als er één basispakket was en dan uitbreidingssets die onafhankelijk van elkaar aangeschaft konden worden. Of nog vriendelijker: een basispakket waar je zelf een aantal vliegvelden en vliegtuigen in mag uitkiezen.
Vooral flauw dat de pakketten gestapeld zijn: stel dat je wel San Francisco wil, maar niet geïnteresseerd bent in Schiphol, dan moet je toch het duurste pakket nemen.
Dat is gewoon slimme marketing.
Op een netwerk als Vatsim zijn velden als Schiphol, Heathrow en Frankfurt de meest bevlogen velden. Logisch dat de helft daarvan in het duurdere pakket zit natuurlijk. Voor San Francisco telt dat ook: relatief gezien enorm populair.

En voor de vliegtuigen hetzelfde natuurlijk. De 787 dreamliner wil iedereen wel vliegen, maar zit in het duurdere pakket. De Boeing 737 zit er niet eens tussen, die zal wel als DLC komen of al ontwikkeld worden door een 3th party zoals PMDG. Dergelijke 3th party uitbreidingen hebben een prijskaartje van pakweg 60,-
Realismeniveau van dergelijke 3th party DLC ligt wel erg hoog overigens.
Zou wel heel bewust zijn als ze het op die manier zouden aanvliegen (haha), ik denk dat het vooral om keuzes gaat en er dus op bepaalde basis vliegvelden/vliegtuigen gekozen zijn om in detail uit te werken. Niet meer en niet minder dan dat. En dat zal ongetwijfeld gebaseerd zijn op een "lijstje".
Ja de 737 vond ik ook wel opvallend. Zou misschien ook te maken hebben gehad met het negatieve nieuws rondom de 737 MAX? Ik weet het, totaal ander toestel maarja... Binnen 1 dag na release zal je dan wellicht al filmpjes zien die de grote ongelukken naspelen en wellicht een hoop negatieve aandacht met zich meebrengen. Net zoals die "Note 7" mod van GTA V waar zowel Rockstar als Samsung niet blij mee waren.
Ik denk eerder dat ze 3rd party developers niet té veel tegen de zere schenen wilde schoppen. De default vliegtuigen hebben immers al veel meer details en functies dan in FSX - vrijwel het niveau van betaalde addons. Als ze dan alle populaire modellen meeleveren blijft er geen business meer over voor PMDG :+
Zijn ze niet "echt". Je kunt altijd alle vliegvelden zien, maar die vliegvelden die in de DLC zitten zijn zo goed mogelijk nagemaakt.
Zelfs al heb je het DLC pakket niet, kan je nogsteeds op (bijv.) Schiphol landen, alleen ziet het er dan niet zo precies als in het echt uit :)
Ah kijk, dat verandert de zaak, dan snap ik het wel. Maar eens uitproberen met de gamepass! Zin in!
Volgens mij komt hij 18 augustus niet uit op de xbox. Nieuws artikel op news.xbox.com:

Microsoft Flight Simulator Set for Launch on August 18 for PC, also with Xbox Game Pass for PC (Beta)
Ik gok later mogelijk op de series X. Op de Xbox one kan je dit echt schudden inderdaad.
Inderdaad, in de FAQ staat ook:
Q: What platforms will Microsoft Flight Simulator be released on?
A: Our PC release is on August 18, 2020. We will share more information regarding the Xbox release in the future.
Aangezien ze het over 'Xbox' hebben ipv 'Xbox One', en gezien de requirements, lijkt het me aannemelijk dat het alleen op de Xbox Series X gaat komen.

[Reactie gewijzigd door Tom Paris op 13 juli 2020 16:30]

Volgens mij waren de devs helemaal verbaasd toen de community na de eerste preview videos de volgende twee letters in niet willekeurige volgorde zette: VR?

Toen kwam het bovenaan de lijst te staan maar nu lees ik zo 123 niets meer over VR support.
VR komt niet bij launch, maar er zijn plannen om hier later support voor toe te voegen
Ik blijf het bizar vinden dat het er op dag 1 niet in zit. En verrekte jammer. :'(

Ik heb veel sims gevlogen en ook in het echt. Tot het moment dat ik de Rift opzette had ik nooit het gevoel echt te vliegen. En vanaf dat moment... Wauw. Het is echt een verschil van dag en nacht.

Waar tot die tijd een sim vooral handig was voor procedureel oefenen, is het nu echt een sim geworden.

Wellicht komen er in de tussentijd wel mods zoals FlyInside die er voor FSX was. Maar first-party zoals X-Plane nu heeft is toch wel koning.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 14 juli 2020 01:08]

Nuja, als dev moet je prioriteiten stellen. Ikzelf vindt VR nog niet goed genoeg. Het is inderdaad indrukwekkend maar door de net te lage resolutie is het moeilijk om de informatie (tekst) van een FMS of andere instrumenten in een Boeing te lezen.

Eens de scherpte omhoog gaat en het screendoor effect verdwijnt dan stap ik over naar VR, dus heeft Asobo ruim tijd genoeg om dit te implementeren
Gelijk dan maar eens naar de nieuwe Hp Reverb G2! Komt september uit.

Verbeterde versie van de G1 zelfde hoge resolutie, maar veel verbeteringen aan de lenzen.
Bij de eerste helaas zitten de helicopters er ook nog niet in, dus VR heeft lagere prioriteit..
Men wil eerste de basis goed hebben. En het beloofd een zeer goede basis te worden!
Nou, toen werd al aangegeven dat ze er wel naar gingen kijken maar zeker bij release nog niet beschikbaar zou zijn. Tja, een echte flightsim zonder VR is natuurlijk niet echt meer in te denken.
Wel redelijk mee eens inderdaad. Zelfs dermate no-go dat ik m via gamepass niet eens zal gaan installeren zonder VR-support. (Nu heeft dat ook met m'n setup te maken, maar dat doet er nu even niet toe ;) )

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee