Fabrikant Philips Hue stopt met gebruik van plastic voor verpakkingen

Ledlampenmaker Signify, het bedrijf dat ook de Philips Hue-producten uitbrengt, wil vanaf volgend jaar volledig overstappen naar verpakkingen zonder plastic voor al zijn consumentenproducten. Dat bespaart volgens het bedrijf 2,5 miljoen kilo aan plastic.

Philips-blisterverpakking
Signify stopt met blisterverpakkingen

In plaats van plastic gaat het bedrijf grotendeels materiaal gebruiken dat is gemaakt van gerecycled papier. Als dat niet volstaat, gaat Signify op zoek naar andere alternatieven. Signify heeft momenteel al een eigen beleid dat voorschrijft dat alle verpakkingen voor minimaal 80 procent uit gerecycled papier of ander duurzaam materiaal moet bestaan.

Volgens Signify wordt door een volledige overstap naar verpakkingen zonder plastic jaarlijks 2,5 miljoen kilogram minder plastic gebruikt, het equivalent van 125 miljoen pet-flessen. De nieuwe verpakkingen zijn volgens het bedrijf ook kleiner, wat het vervoer efficiënter maakt.

Bij Philips Hue-producten is Signify al begonnen met het verwijderen van de plastic inserts die gebruikt worden in de verpakking van Hue-lampen. Voor ledlampen gaat Signify blisterverpakkingen vervangen door papieren doosjes. Daarmee begint het bedrijf in Europa in het derde kwartaal van dit jaar. In de rest van de wereld wordt dat vanaf begin 2021 doorgevoerd.

Signify voert de verandering vooralsnog alleen door bij zijn consumentenproducten. Het bedrijf maakt ook lifi-systemen, ledlampen en -armaturen voor bedrijven, over de verpakking daarvan meldt Signify niets. Signify is het voormalige Philips Lighting. Begin 2018 werd die naamswijziging doorgevoerd.

Philips Hue duurzame verpakkingen

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

05-06-2020 • 11:16

264 Linkedin Whatsapp

Reacties (264)

264
263
105
23
0
105
Wijzig sortering
Zo zie je maar weer dat systeemsveranderingen beter top-down geregeld kunnen worden dan de verantwoordelijkheid bij consumenten neer te leggen onderaan de keten. Ook bij plastic tasjes en single use plastics zie je een gigantische impact tegenover jarenlang mensen aanspreken op hun verantwoordelijkheid (schuldgevoel).

[Reactie gewijzigd door Zwarte_os op 5 juni 2020 11:33]

Ja, de consument kan heus bewuster omgaan maar soms is het gewoon echt heel lastig. Maar moet ik dan een broodje van de AH niet kopen omdat die én plastic én papier samen gebruiken? Ik zou liever zien dat zij geen plastic mogen gebruiken in dat soort verpakkingen.
Of andere producten die soms wel 4 lagen verpakking hebben.

Soms lijkt het wel alsof men denkt: je kunt het recyclen. Maar ik denk dan toch vaak: je hoeft het ook niet te maken? Recyclen van onnodige zaken is ook zonde van de middelen en tijd.
Wat freesturend is als het een papieren verpakking is voor koekjes en vervolgens zijn de koekjes per 5 verpakt in plastic, zitten ze in een plastic bakje en de papieren verpakking heeft een vetlaag waardoor het moeilijk te recyclen is.

Zie liever dat er Europese wetgeving komt die bedrijven dwingt om milieuvriendelijke verpakking te maken.
Luikse wafels in een pak van 10 stuks seperaat verpakt in de plastic, die 10 in een plastic 'schaal' en daaromheen weer plastic om de boel bijeen te houden.

Een verplicht einde aan blisterverpakkingen zou ook gigantisch welkom zijn. Is het niet vanwege het milieu aspect dan wel omdat die krengen altijd een drama zijn om open te maken.

Microplastics is ook zo'n probleem. Ik meen eens gelezen te hebben dat dat ook in tandpasta wordt gebruikt. Dat gaat dus uit de tube, in de mond, in de spoelbak richting zuivering en zo het oppervlakte water in. Waarom is zoiets nog niet al lang verboden?
Het probleem met alternatieve verpakkingen is dat consumenten per see het product eerst willen zien. Ik heb wel eens met fooddesign studenten gesproken op mijn school die bezig waren met alternatieve verpakkingen, en het is echt heel moeilijk om producten in een niet-platic/niet-doorzichtige verpakking te stoppen.

Als je b.v Champions in een dichte doos of zak doet gebeuren een van de volgende dingen:

- Mensen kopen het niet
- Mensen maken dozen open zodat ze het product kunnen bekijken
- Mensen maken de verpakking kapot (bedoeld of onbedoeld) en daardoor kopen mensen dat product niet.

Ook bij andere onbenullige producten zoals scharen is het blijkbaar normaal om een doos open te doen en te kijken of de schaar er in zit 8)7

En dan hebben we het nog niet over producten waarin veel vocht zit zoals vlees en sla.

Bij elektronica en duurdere producten heb je daarbij ook nog eens probleem dat mensen een product afkraken als het ''gewoon'' in een doos zit. Als mensen een moederbord van €500,- kopen verwachten ze een heel inpakfestijn en niet zomaar ''een bruine doos met kartonnen houders''. Heck dat hoeft niet eens met hele duren producten. Koekjes die ''lux'' zijn moeten volgens de consument ook in een heel inpak festijn. Anders is het ''budget'' en kopen ze het niet.

Dus tja, het is makkelijker gezegd dan gedaan vrees ik. Zolang de consument kieskeurig blijft zullen we voorlopig nog met de blisterverpakkingen bezig blijven. Ook deze doosjes met Philips lampen zullen voortdurend open worden gemaakt door mensen. Maar blij lampen is dat vermoedelijk een minder groot probleem.

Maar goed, dit is dezelfde discussie als mensen die perse ''de mooiste fruit en groeten kiezen'' en mensen die een heel schap leeghalen om helemaal achterin een product te pakken dat 2 dagen langer houdbaar is. 8)7
Ik heb ook nooit gezegd dat je zonder plastic verpakkingen kan. Maar er kan nog genoeg plastic vervangen worden door iets anders als verpakkingsmateriaal.

Bij groente en fruit wil je wel zien of wat je koopt nog vers is.

Vlees en vis lijkt me ook lastig inderdaad vanwege het vocht, maar ook daar wil je zien of het vers is. En daar wordt je in winkels al mee voor de gek gehouden door de verlichting bij het vleesschap. Sta je buiten met je biefstukje dan kleurt ie in ene minder fris dan toen je 'm uit het schap pakte.

Maar er zijn genoeg dingen die wel gewoon in een dichte doos kunnen, ondanks dat jij dat van tafel schuift. Anders zou alles wat nu in een dichte doos zit ook niet verkocht worden.
Liga's verkopen toch ook? Een laadsnoer voor je telefoon zit bij de Kruidvat ook in een dicht doosje.

En een bruine doos is natuurlijk onzin. Karton leent zich prima om te bedrukken.
Plastic zuivel bekers zit ook vaak een bedrukt karton omheen.

En blisterverpakkingen kan zeker anders. KaKu is er ook vanaf gestapt en heeft nu het kartonnen doosje met een ophangoog zonder dat er een onhandelbare plastic blister om zit.
Hoho, ik zeg niet dat ik "het van tafel schuif" ik speel enkel advocaat van de duivel en zeg dat het niet zo heel simpel is.

Natuurlijk zullen producten verkopen. Maar de consument prefereert het als ze het product kunnen zien. Als je 2 producten naast elkaar legt, 1 in blister en 1 in een doos voor dezelfde prijs kiezen de meeste mensen toch de blister. Het is voor de verkoper ook fijn gezien je niet zomaar een blister kan open maken, dus verkopers hebben meer producten om te verkopen tov 2/3 overkoopbare producten waarvan de doos is open gemaakt en waar onderdelen van missen.

Plastic verpakkingen zijn er niet "zomaar" gekomen, er is een reden voor ;)

Verder kan je natuurlijk dozen bedrukken, ik zeg ook niet dat dat ook niet mag. Maar als je hem vervolgens "aankleed" met plastic en plakt er een hoop stickers aan vast dan heb je in princiepe ook een platic verpakking met karton als basis. En die dozen zijn minder goed te recyclen.
Anoniem: 1330988
@Frappuccino10 juni 2020 00:10
Een biefstuk is ook niet 'fris' in de zin dat het kraakvers vlees is. Verse biefstuk is namelijk niet te eten. Dat moet een tijdje besterven zodat het vlees mals wordt. Die dure angus steaks bijv liggen maanden in niet al te koude opslag voordat die op je bord verschijnen. Daar wordt het vlees namelijk veel lekkerder van. Van nature ziet dat vlees er dan uiteraard allang niet meer prachtig uit aan de buitenkant. Dat kleurt namelijk donkerbruin. Daar moeten mensen maar gewoon aan wennen als ze een stukje vlees eten want daar is niks mis mee. En eenmaal gebakken dan zie je daar niks meer van.

Ze moeten gewoon de ouderwetse slagerij in de supermarkt weer invoeren. Niks verpakt. Je geeft aan hoeveel je nodig hebt en het gaat in een papiertje. Daar ben ik mee opgegroeid en toen hadden we nog geen vuilnisbak vol met piepschuimen bakjes.

Groente en fruit kan prima verpakkingsloos. Een komkommer in een plastic jas slaat helemaal nergens op. En aangezien je dit eten toch moet wassen voor gebruik kan dat prima los in bakken liggen. Dat was 30 jaar overigens heel normaal. Die verpakkingsdrang is pas later gekomen. Voorgesneden groenten koop ik ook maar zijn totale onzin. Gewoon verbieden. Kopen we maar weer een krop sla los uit een bak. 90% van alle verpakkingen bij de dagelijkse boodschappen kan zo afgeschaft worden.
Het is niet erg om ‘luxe’ meuk te gebruiken, maar hou het dan verplicht bij papier en karton. Dat kan prima.

Een schaar kan prima in een half open doosje of tegen een kartonnen plaatje met bevestigd door m in een gat in een een naar voren gevouwen gedeelte te steken.

Vochtige etenswaren zal je in plastic moeten blijven doen, maar laten we dan gewoon één verplichte, biologisch afbreekbare soort plastic daarvoor afspreken, zodat het recyclen 70x simpeler wordt. En vooruit, nog eentje voor plastic ‘ruitjes’ als het dan moet, maar wel op voorwaarde dat die makkelijk te scheiden zijn, in plaats van bijna onbreekbare blisters met veel lijm en karton er door en dergelijke.
Producten zoals deze lampen worden voornamelijk via webshops aangeschaft, dus is de luxe verpakking totaal overbodig. Ik erger mij er zelfs aan als het in dar dicht gesealde hard plastic zit wat nauwelijks te openen is.

Maar verder helemaal eens met je verhaal, verpakkingen zijn voornamelijk gericht op merchendise, vroeger zat een 'peertje' ook in een vierkant kartonnen doosje, tegenwoordig moet dat verpakt worden alsof het van goud is. Blijft gewoon een lampje in mijn ogen.

Is het je overigens ook opgevallen dat komkommers tegenwoordig geheel in plastic zijn verpakt? Dit omdat er een paar mensen over klaagden dat het anders niet hygiënisch is. Terwijl we dit zo al tig jaar zonder die plastic ook al kochten. Jammer dat een AH er dan niet voor kiest om een paar in plastic te verkopen (en flink duurder) en de rest gewoon zonder dat plastic. De vervuilers moeten dan maar ervoor betalen. Deze constructie zou men overigens op veel producten kunnen toepassen. Moet jij eens opletten wat het gros dan koopt.
Is het je overigens ook opgevallen dat komkommers tegenwoordig geheel in plastic zijn verpakt? Dit omdat er een paar mensen over klaagden dat het anders niet hygiënisch is. Terwijl we dit zo al tig jaar zonder die plastic ook al kochten. Jammer dat een AH er dan niet voor kiest om een paar in plastic te verkopen (en flink duurder) en de rest gewoon zonder dat plastic. De vervuilers moeten dan maar ervoor betalen. Deze constructie zou men overigens op veel producten kunnen toepassen. Moet jij eens opletten wat het gros dan koopt.
En grappig dat dan net de biologische variant weer NIET in plastic zit. 8)7
De verpakte lampjes van ikea kun je zien ondanks dat er geen plastic gebruikt wordt.

Ik zou zeggen terug naar school als iemand denkt dat je plastic nodig hebt daarvoor :)
Toen ik de 'plastic in tandpasta' opmerking zag dacht ik "nee joh, dat kan toch niet". Maar het is nog veel erger! Het zit blijkbaar in superveel hygienische en cosmetische producten :( https://www.beatthemicrobead.org/product-lists/

Wordt hier echt verdrietig van, iedereen weet toch al decennia lang dat plastic niet uit zichzelf verdwijnt, waarom zouden we het dan door de gootsteen spoelen.....
Klopt! Heb mij tijdens mijn minor nanotechnologie zelfs laten vertellen dat l’Oreal om deze reden ‘s werelds grootste aantal nanotechnologische patenten heeft, onder andere dus vanwege het gebruik van microplastics om vloeibare middelen meer “shiney” te maken..
Onbegrijpelijk dat de overheid daar niet ingrijpt. De EU kon het er zeker weer niet over eens worden of zo?
Vraag me af of zij zich ervan bewust zijn..
Om geld te verdienen... Helaas is dat de drijfveer voor alles. Of het nu om gezondheid gaat of het milieu etc. Zodra er 10ct meer verdiend kan worden op het product door er plastic in te gebruiken, zal.een bedrijf dat doen.

Mensen zouden veel meer bewust gemaakt moeten worden over wat ze gebruiken/eten/drinken etc. Bijzonder weinig aandacht voor dit soort onderwerpen in de dagelijkse media.

Tijdje geleden heb ik docu gekeken over Teflon pannen, ik wist altijd wel dat Teflon iets naars over zich had, maar de feiten die dan naar boven komen (die al decennia bekend waren bij het bedrijf zelf) waren echt schokkend.. praat je er vervolgens met mensen over, niemand die het zo letterlijk wist. (En ja, pas in 2015 is dat officieel verboden geworden)

En zo zullen er nog veel meer dingen zijn (zoals dus plastic in tandpasta e.d.)
Maar je wilt ook verse ongebroken koekjes...De plastic omdoos zou vervangen kunnen worden (recycled) papier en wellicht de houder.
Opa gaat praten: vroeger had men ook verse ongebroken koekjes en werd er geen plastic gebruikt. Thuis belandden ze in de koekjestrommel en bleven lang genoeg vers.

Vroeger kocht men voor een week vlees en kaas snijwaren voor op brood en dit werd keurig vers voor je gesneden in de supermarkt en in een papiertje gedaan. Je kwam dan thuis en deed het allemaal in een grote tupperware-bak en in de koelkast en je vlees was een hele week smakelijk (salami moest je wel apart leggen).

Toen kwam de verplastificering van alles. In het begin vond de consument het geweldig. Het argument was: nu kan het voorverpakt worden en hoef je niet te wachten meer in de supermarkt. Het scheelde ook personeel waardoor het goedkoper werd. Echter we zijn nu al wat jaartjes verder en vers gesneden of voorverpakt: het maakt qua prijs nauwelijks meer uit.. en nog erger: voor allebei wordt nu plastic gebruikt.

We zijn inmiddels zo gewend om plastic te gebruiken dat we niet eens meer weten hoe we zonder plastic onze koekjes vers houden, ons broodbeleg houdbaar houden en onze snacks op kunnen peuzelen. Kijk bij menig jongere in de koelkast en je ziet daar vleeswaren liggen in hun originele plastic verpakking. Met kaas is het idem terwijl de methoden van vroeger het wel langer houdbaarder en smakelijk hielden.

Niet alleen zorgen de plastic verpakkingen daarnaast voor een onnodige belasting van het milieu, maar wat men zich ook moet realiseren is dat er hierdoor ook veel meer voedsel verkwist wordt. Een plakje worst is namelijk veel sneller bederfelijk dan een een volledige ham waar zo nu en dan een plakje afgesneden wordt. Waar vroeger de vleeswaren vers gesneden werden op maat voor de klant worden en nu dagelijks kilo's vlees weggegooid met plastic verpakking erbij omdat dit 'efficienter' zou zijn. Denk daarbij niet dat de uitbater van die supermarkt dit niet mee calculeert in de prijs van het plastic zakje vlees wat jij koopt. Je betaalt er dus ook nog eens voor.
Etenswaar zoals koekjes kan ik het nog begrijpen, die moeten veelal luchtdicht zijn anders bederven ze sneller, maar lampen etc heb ik nog nooit begrepen waarom in plastic.
De Jumbo heeft voor vleeswaren van die verpakkingen met papier en plastic. Zogenaamd makkelijk te scheiden door een fikse ruk aan de verpakking. Heb het geprobeerd maar is echt niet te doen. Daarnaast zit er nog een plasticlaag op het papier dus dat is ook al kompleet nutteloos dan.

Doe of helemaal plastic of helemaal papier, maar niet beide aan elkaar.
Ik doe dat soort verpakkingen altijd bij het plastic in de veronderstelling dat dat via het recyclingproces opgelost wordt o.i.d. Als dat niet klopt hoor ik het graag en ook wat je er dan mee aan moet.
Terug naar het onderwerp is het naturlijk een crime dat je nog steeds niet realistisch je producten zonder plastic verpakkingen kan kopen. Dat terwijl papier goedkoper is dan plastic.
Papier is echter niet zo handig icm vocht. Vandaar dus ook de plastic lagen die er vaak overheen zitten.

Daarmee kan het echter in het recylcingproces niet worden opgelost (letterlijk), want het papier kan niet nat gemaakt worden en tot pulp teruggebracht worden. Daarmee verkloot je dus in principe de hele batch -> verbranden die hap.
Klopt, de dozen van bijv Domino's zijn van prachtig karton, maar door het vet van de pizza mag het absoluut niet bij het papier en moet het naar het restafval. Misschien dat een losse plastic hoes voor alleen de onderkant zoiets al zou kunnen oplossen.

Verder is papier maar 7 keer te recyclen in het gunstige geval terwijl plastic an sich natuurlijk eindeloos weer van korrel naar een product kan mits blank. Helaas maken veel fabrikanten waaronder de AH nog gebruik van zwart plastic en ja, dat wordt natuurlijk nooit meer doorzichtig en dus zijn de mogelijkheden voor dit soort plastic al gelijk flink beperkt. Kan me ook nog een wasmiddelen fabrikant herinneren die maakte ook zwarte flessen voor de donkere was, witte fles voor de witte was, etc. Terwijl als je gewoon altijd een doorzichtig plastic fles gebruikt met een gerecyclede sticker dit al veel beter te verwerken is.
Ja vooral bij die vleeswaren en kaas dingen. Is nou niet echt functioneel om het zwart te maken. Wordt niet langer houdbaar ofzo. Sterker nog. Als het een beetje in zonlicht ligt warmt het alleen maar sneller op.
Als domino's nou eens niet zo veel vet zou gebruiken. Genoeg italianen die het voor elkaar kunnen krijgen een pizza te maken die geen vetvlek achterlaat.
Plastic is niet eindeloos her te gebruiken. Ik weet het aantal keer niet precies, maar zal gelijk of minder zijn aan papier. Net als dat je van papier weer pulp kan maken, kun je van plastic granulaat maken. Maar beide degraderen in het proces.

Bij plastic is het voornamelijk de hitte in het productie proces en UV licht tijdens gebruik waardoor het degradeerd. Ze hebben beide een maximaal aantal keren dat ze gebruikt kunnen worden. Beide hebben een eindige levensduur. De rede om toch over te willen stappen naar karton in plaats van plastic, is dat karton rot en plastic niet! Je komt er daad werkelijk van af. Wel jammer dat de inkt op het karton vaak zeer giftig is (verbeter puntje).

En nee, bio plastic is niet veel beter. De ecologische en sociale impact van bio plastic is een paar procent beter dan plastic uit olie en daarmee niet de oplossing. Om een paar tegen punten te noemen, het kost te veel grond (ontbossing regenwoud) en voor de productie is ook zeer veel energie nodig. Daarnaast is bio plastic alleen afbreekbaar onder ideale condities en zolang er bijna geen toevoegingen (om de eigenschappen te verbeteren) in zitten. En wanneer het voor iets ander dan verpakking gebruikt wordt, zit er eigenlijk altijd te veel toevoegingen in.

En het zwart in plastic is een zeer kleine hoeveelheid koolstof, dat is niet echt een probleem. En door het grote contrast met wit of transparant volgens mij ook prima automatisch te scheiden in een fabriek. En het zwart houd zonlicht tegen. En zonlicht is zeer slecht voor de houdbaarheid van bijna alles, inclusief niet bedervelijke product zoals wasmiddel.
Er is nog een 2de probleem bij jouw voorbeeld,

De horeca wet schrijft aardig wat onzin uit in de naam van consumer bescherming en zorgd daardoor voor enorm extra plastic verpakking.
Je bedoelt dingen als de individuele verpakte rietjes bij MacDonalds enzo?

Erger is nog: bedrijven zijn niet verplicht om plastic te scheiden. Of althans: ik zie veel bedrijven waar plastic gewoon bij het rest afval gaat.
Wij zouden het op kantoor graag willen maar het pand voorziet er niet in. We nemen dus af en toe maar wat mee naar huis.
Scheiden van plastic is in Nederland nagenoeg zinloos. Dit doen de afvalverwerkers beter:

"Alleen voor plastic verpakkingen en drinkpakken maakt het niet zoveel uit of het gescheiden ingezameld wordt of samen met het restafval. Toch kan jouw gemeente goede redenen hebben om dit gescheiden in te zamelen, bijvoorbeeld omdat ze geen nascheidingsinstallatie hebben. Elke gemeente mag zelf kiezen hoe zij huisvuil inzamelt. Daarbij kijkt de gemeente bijvoorbeeld naar het soort woningen (veel flats of juist laagbouw) en of veel mensen een tuin of plaatsje hebben."

Maar, gewoon in blijven geloven dat je het goede doet ;).

Kan je verder nagaan dat maar 14-16% gerecycled word van al het plastic in de wereld. Ouch!
Die 14-16% is echt scary.
Ik schrok er van toen ik begon met plastic afval scheiden. Dat is echt de overgrote meerderheid van mijn afval. Zeker als ik ook groenten/fruit bij de Albert Heijn koop (doe ik normaal op de markt). Je kunt bijna één zak vullen van de week boodschappen. En dan is dan nog verwaarloosbaar op de wereld vol plastic.
Klopt, ik heb een tijdje plastic gescheiden, en ik kwam tot conclusie dat 80% van mijn afval (qua volume) plastic was (Ik heb papier, gft en glas er al buiten gehouden, dat scheid ik al)

Gelukkig doet onze gemeente sinds kort aan nascheiding, hoewel het al 20 jaar bekend is dat na scheiden beter is.....
Klopt gelukkig heb ik ook een gemeente die niet aan apart ophalen van plastic doet maa aan nascheiden in de fabriek. Efficienter, goedkoper en CO2 vriendelijker. Gemeentes die doen aan afval scheiden bij de burger doen dat veelal alleen om het morele gelijk te hebben en zichzelf goed te voelen. Het is slechter voor het milieu alleen.
https://www.businessinsid...riek-is-goedkoper-626462/ bv of andere links maar die zitten achter betaal muren. Zoals https://www.limburger.nl/...hteraf-scheiden-van-afval
Een van de grote nadelen van vooraf scheiden is dat mensen het niet kunnen.

Plastic scheiden dient eigelijk schoon te gebeuren. Zonder etens resten etc, dus vlees bakjes eerst in de vaat wasser mee schoon maken voordat je het bij het plastic doet.

Als er een paar bakjes tussen zitten die dat niet hebben zit je met verontreinigd plastic en dient het dus een andere recycle stroom in te gaan. daarom is het binnen de meeste plaatsen lastig om plastic goed te scheiden voor recyclen.

Eigenlijk zou men 2 bakken moeten hebben verontreinigd en schoon plastic.
Nou ja ze hoeven niet per se door de vaatwasser, even afspoelen is ook prima, al is het al voor de geur als het 1x per 2 weken wordt opgehaald. ;-)

Verder is scheiden bij de burger ondanks de vervuiling nog steeds écht beter. De kwaliteit is nl al veel beter doordat het niet doordrenkt is met allerlei sappen en rotzooi dat standaard in de vuilnis zit. Verder kun je écht geen papier meer scheiden uit restafval hoor ondanks dat dat wel eens beweerd wordt en als het al kan dan is het zo weinig en de kwaliteit zeer slecht. Dus je hebt het over alléén de plastic stroom en die is tussen alle zooi ook enorm vies en dus moet er nog een flinke bewerking plaats vinden.
Omspoelen schijnt het hele recyclen teniet te doen in de netto berekening van de opbrengst.

Ik denk dat het nog steeds wel helpt overigens, maar het is beter om het niet te doen aangezien het toch van te voren gewassen wordt.
En je hebt plastic en plastic, en een hoop mensen die bijvoorbeeld niet weten dat chipszakken dan weer niet bij het plastic mogen, omdat daar aluminium in zit.

Het is voor de consument ook niet gemakkelijk.
Het is ook nauwelijks te volgen logica, want in onze gemeente moet aluminium (bakjes) en ‘blikjes’ die dus tegenwoordig ook vrijwel altijd van aluminium zijn, ook bij het plastic-afval.

Maar goed, ik zie mensen ook enorme blokken piepschuim in die container frotten..
Het is om treurig van te worden inderdaad.

Bij de jumbo hebben ze voor groente en fruit inmiddels papieren zakjes liggen. Soms liggen ze naast de weegschalen en soms moet je er om vragen.

Vind ik een prettigee alternatief voor plastic.
Het scheiden van plastic scheelt voor het huisvuil heel veel, dat het verder een druppel op een gloeiende plaat is, dat is een tweede.

Bedrijven zouden ook plastic moeten scheiden. Daar gaat veel meer in om, dan bij de particulieren.
Dat maakte in onze gemeente overgens niet uit, vroeger in een jaren 60 appartement gewoont en daar was je ook verplicht te scheiden alleen werd daar de plastic zakken in een hoek van de berging gekiepert en eens in de zoveel tijd opgehaald, overgens nu ook in de rijtjeshuis een apparte container voor plastic.
Er is een aflevering van Keuringsdienst van waren waaruit blijkt dat het door consumenten scheiden helemaal niet zo goed is. Bij de recycle instantie scheiden werkt beter
Maar dat komt omdat te veel consumenten er een potje van maken, of gewoon helemaal niet scheiden.
Scheiden aan de bron blijft altijd het efficieënste, maar dan moet je het wel doen.
Leuk gezegd. Mijn container zegt Plastic. Plastic is een volksmond-verzamelnaam voor alle soorten kunstof. Dan gaan alle soorten kunsstof ook in die container. Je kan niet verwachten dat mensen materiaaldeskundigen zijn. De meesten weten niet eens het verschil tussen koper, brons en messing.
En dan nog, je kan ook niet verwachten dat mensen 10 soorten plastic scheiden in 1 container, want je krijgt er maar 1. En die container staat natuurlijk niet in je keuken. Je kan ook niet verwachten dat mensen 10 verschillende vuilnisbakken in de keuken hebben staan. Ik heb er nu al 3 en dat is al te veel.

Je moet leven en dus heb je producten nodig. Als je maar 1 soort (of een groep van) plastic in de plasticbak mag gooien dan moet de overheid zorgen dat er maar 1 soort op de markt aangeboden wordt. M.a.w, niet aan 1 kant gedogen en aan de andere kant verbieden.

Overigens bestrijdt ik dat scheiden aan de bron het efficientst is. Natuulijk, voor de gemeente of afvalverwerker kost dat het minst, maar dat is natuurlijk nog geen efficientie. Om efficientie te vergelijken moet je alle handelingen van alle consumenten thuis optellen en dat vergelijken met een machine die het massaal doet. Ik kan garanderen dat een machine efficienter is. Niet anders dan bij welk andere fabriek in vergelijking met thuisnijverheid.
Ik ga natuurlijk ook niet thuis mijn eigen afwasblokjes maken.
De bron is waar je het koopt. Ze moeten de de plastic zee die supermarkt heet eens aanpakken. Een komkommer in plastic, tss. Een losse paprika in plastic....

Het zal wel impact op de prijs hebben, want zoals vleeswaren wordt veelal voorgesneden aangeleverd. Dan moeten we weer terug naar snijden op locatie.....
Door dat plastic alleen blijft een produkt ruim een week langer vers terwijl doorzichtig plastic gewoon eindeloos gerecycled kan worden dus op zich blijft plastic echt geen probleem als je het maar weer netjes in de juiste bak doet. En al het schaarse eten gelijk na 3 dagen weer weggooien omdat er géén plastic om zit en het daardoor sneller bederft, dáár kun je ook weer wat vinden natuurlijk ;-)... blijft lastig.
Ik heb die aflevering niet gezien, maar hoe doe ik dat? Ik heb geen verstand van plastiek. Natuurlijk kan ik meestal plastiek van papier onderscheiden maar zelfs dat is lastig bij bijvoorbeeld melkpakken en bepaalde chipszakken. Maar de honderden verschillende soorten plastiek die ik in de supermarkt tegen kan komen kan ik niet uit elkaar houden en zeker niet separaat inleveren.
Het valt wel mee, al kan het (helaas) per afvalverwerker verschillen.

Hier gebruiken ze die gele PMD zakken, en dan geldt het volgende.
Niet scheiden:
  • Harde plastics (speelgoed, tuinstoelen)
  • Schuimstoffen
  • Laminaten (voor plastics met een aluminium laagje, zoals inderdaad sommige chipszakken)
Maar dat zijn de eisen die aan consumenten worden gesteld omdat je niet meer van ons kunt verwachten. Om te recyclen, en opnieuw: ik ben geen expert, moet je alle soorten plastics separeren en zelfs plastic van bijvoorbeeld papier scheiden. Ergo: er vindt sowieso nasortering plaats. Soms is het nuttig een griffe voorsortering te doen, maar ik ben sceptisch. Ik heb het gevoel dat we alleen afval separeren om dan zonder schuldgevoel het vliegtuig naar New York te kunnen nemen, maar dat de werkelijke bijdrage daarvan aan het milieu minimaal is. Evenwel is een symbolische bijdrage ook waardevol dus ik ga vrolijk door!
Op zakken chips staat een logo of het bij het restafval moet (90% vd chipszakken) of gercycled kan worden. Verder zullen zakken met een plastic doorkijk over het algemeen ook bij het restafval moeten, het is niet helemaal zo dat verbranden per definitie slecht is mits de oven up to date is. Er zijn ovens die nog zorgen voor stadswarmte (sommigen al meer dan 30jr), restfracties worden voor de wegenbouw gebruikt, de pijpen kunnen worden volgehangen met zonnepanelen, er zijn nog wel wat opties mogelijk...
Omdat consumenten het ook niet altijd weten, ik sta ook regelmatig te twijvelen en kieper het dan maar in de grijze container.

Of de grijze container gaat toevallig de volgende dag weg dan verdwijnt het daar ook nog wel eens in zodat de PMD container niet overstroomt.
Klopt. Ik weet niet hoe het precies werkt. Maar plastic zakken met afval gaan zonder pardon de verbrandingsoven is als er iets in zit wat er niet hoort. Hoorde ik.
Klopt. Als 1 iemand een chipszak bij plastic mietert houd het al op.
Moet het daar niet dan? Die zak is toch van een metaal-achtige stof?

https://www.milieucentraa...aar/plastic-verpakkingen/

Oké dat wist ik dus niet, en met mij velen, volgens mij. Hoe kan je dit als consument nou weten?
Grappig. Ik kreeg eergisteren een folder van onze afvalverwerker. Hier (ergens in Zweden) mag ik chipszakken van ‘plastiek’ ( die metalige) bij plastiek gooien. Die papieren moeten bij papierverpakkingen (niet te verwarren met kranten, die hebben een eigen bak). Enveloppen moeten bij het restafval.
Wat ik wil zeggen is: iedere regio doet het anders. Die van jou beweerd dat chipszakken niet gerecycled kunnen worden, die van mij beweert het wel te kunnen. Die van jou accepteert enveloppen, kranten en dozen waarschijnlijk wel in dezelfde bak, die van mij heeft daar problemen mee. Dat versterkt mijn gevoel dat
A. Er heel veel nasortering plaats vindt
B. Veel van wat wij scheiden alsnog de oven in gaat
Maar zoals ik elders vermeld, ik draag graag uit dat ik mijn steentje bij wil dragen voor een beter milieu dus ik doe netjes wat er van me verwacht wordt.
Metaal is geen plastic..

En in de chipszak zit aluminium, dus mag niet bij het plastic.

[Reactie gewijzigd door Segafreak83 op 5 juni 2020 15:04]

Ik weet niet waar jij woont, maar ik heb (onder andere) een paarse container buiten staan waar PMD op staat, en de M van PMD staat voor metaal. Plastic chipszak met aluminium (als je al weet dat dat aluminium is - ik geloof het nog steeds niet) gaat dus gewoon in de PMD bak. Net als een soepblik, verroeste spijkers, PVC pijp en blister verpakkingen. En natuurlijk melkpakken waar daar zit een plastic laagje op en dat moest er ook bij.

Niet goed? Dan niet duidelijk of systeem niet goed.
Wij hebben hier anders duidelijke instructies wat er wel en niet in mag. En alleen maar een plastic zak en geen container zoals anderen hebben.

Wat mag er bij ons in:
Melk en drank karton.
Blik, dus blikjes van drank of soepblikken.

Ik krijg de lijst niet gekopieerd via mijn mobiel, maar er staat duidelijk wat er wel of niet in mag. Bijvoorbeeld bij niet staat: Chipszakken met een aluminium binnen laagje.
Inderdaad niet goed. Ik dacht ook dat oude (wel schone) metalen er in mochten.Geen bouten, schroeven en spijkers blijkbaar. Het blijft gewoon uitzoeken als je iets hebt wat je niet eerder uitgezocht hebt.
Metaal is geen plastic..

En in de chipszak zit aluminium, dus mag niet bij het plastic.
Bij ons (Houten) wordt "PMD" apart ingezameld. Staat voor: Plastic, Metaal, Drinkpakken. Aluminium is een metaal. Maar ik kan me voorstellen dat het metaal in de chipszakken lastig te scheiden is van het plastic.
Plasticfolie met een metaallaagje, zoals chipszakken of koffiepakken, horen bij het restafval. Het aluminiumlaagje kan niet gescheiden worden van het plastic, waardoor het plastic niet te recyclen is.
is ook ontzettend onduidelijk. ze flikkeren zo'n bak bij je neer met dit is voor plastic en metaal (blik), maar vervolgens zeggen ze er niet bij dat dit alleen geldt als het plastic en metaal niet aan elkaar vast zitten.

:facepalm:
Haal het aluminium dekseltje eraf en doe dit er los bij.
Dat moet je dan dus maar net opgezocht hebben.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 5 juni 2020 15:04]

There's an app for that: https://www.google.com/ur...Vaw0ua1s2fMXS6sPTz0VNSaA0
Toegegeven: ik kon er niet alles in vinden, maar er zijn manieren om jezelf te informeren. Je moet het ook willen.

Edit: typo.

[Reactie gewijzigd door pruxor op 6 juni 2020 09:09]

Dit is inderdaad het probleem, met als gevolg dat mensen horen dat het de oven in gaat waardoor ze vinden dat het toch niet uitmaakt wat je erin gooit want het gaat toch de oven in. Dus kan alles er wel in. Hier wordt omgekeerd inzamelen ingevoerd, waarbij je dus het plastic (PMD) in de rolemmer gooit en het restafval in de container op de hoek van de straat. De hoeveelheid plastic neemt flink toe omdat mensen dan minder hoeven te lopen, maar helaas ook de vervuiling in die stroom plastic...
Dat is inderdaad ook een probleem. De restafvalcontainer innemen is in dat opzicht ook niet zo handig.
Bedrijven mogen die plastic-plasticzakken niet gebruiken.
Niets heeft mij tegengehouden om op de afdeling een grote prullenbak te regelen en daar een plasic-plasticzak in te stoppen en die mee te nemen als ze opgehaald worden.

Het duurde even voordat alle collega's braaf hun plastic (e.d., er mag bij ons wel meer in) daarin deden ipv de gewone prullenbak, maar dan heb je ook wat!

Om het officieel via werk te regelen was mogelijk, maar ze gaven hier wel toestemming voor.:)
Rietjes van McD in Engeland moesten van papier.(plastic kon gerecycled worden).
Papier was te slap, werd verstevigd, gevolg de papieren rietjes waren niet te recyclen.
Papieren rietjes worden nu ook afgedwongen door EU.

https://www.aljazeera.com...mits-190806073657018.html
Dit. Als consument heb je de keus niet. Je wilt een product, dat komt nu eenmaal met een verpakking. Je hebt niet de keus om het product te kopen zonder verpakking. Als er voor elk verpakt product een onverpakt alternatief in de winkel moet liggen dan wordt dat veel te duur voor de winkel.

Ook die meerdere lagen verpakking is een mooi voorbeeld. Bijvoorbeeld koeken die apart verpakt zijn maar ook nog een wikkel erom hebben. Sommigen vinden dat onnodig verpakken. Maar voor ouders is het heel praktisch om apart verpakte koeken te kopen, je kunt zo eentje bij elk kind in de rugzak doen. Zou die onnodige verpakking er niet om zitten, dan zou je daarvoor losse plastic zakjes gebruiken, dat geeft net zoveel afval.
Praktisch? Mwah. Je oplossing dat je er dan losse plastic zakjes voor zou gebruiken, is jouw keuze. Er bestaat ook zoiets als een boterhammentrommel (daar kan het prima bij), of een herbruikbare (wasbare) wikkel voor het eten.
Soms lijkt het wel alsof men denkt: je kunt het recyclen. Maar ik denk dan toch vaak: je hoeft het ook niet te maken? Recyclen van onnodige zaken is ook zonde van de middelen en tijd.
Er zijn vele soorten plastic, met verschillende eigenschappen en pros en cons. Sommigen zijn te downcyclen, anderen niet. Recyclen, zoals je dat met GFT kan doen, is er niet bij. We gebruiken een te positieve term voor het fenomeen.
Fabrikant komt topdown met die blisters en dure lampen.

Consument heeft 100 jaar gewoon gloeilampen in een kartonnen doosje gekocht.
De blister verpakking is een 'oplossing' voor een sociaal probleem. Namelijk dat je als dief kartonnen doosjes eenvoudig weer leeg terug in het schap kan zetten.
Vaak genoeg gezien in een bouwmarkt dat er lege verpakkingen lagen... Dan steel je twee lampjes voor 3 euro per stuk. Te triest voor woordje.
Die Hue lampjes zijn wel wat duurder dan 3 euro (helaas). Die leggen ze tegenwoordig bij de kassa neer in plaats van in het schap...
Voor de tijd van goedkope camera's en anomaly detection systemen, was het toch niet zo'n gigantisch probleem.
Omdat ze achter de balie stonden samen met de dure gillette scheermesjes :)
Ik snap nog steeds niet waarom bijv. supermarken de plastic tasjes niet bannen en overgaan op papieren tassen/zakken. Die kun je tegenwoordig best stevig maken en zelfs waterdicht.
Ik heb ooit ergens gelezen dat het product waar een supermarkt het meest winst op maakt een plastic tasje is..

Desondanks kan een papieren/kartonnen tasje prima deze plek innemen.

De rekenkamer heeft er een aflevering over gemaakt 20 maart 2014

Edit: rekenkamer

[Reactie gewijzigd door appelthee op 5 juni 2020 12:11]

kan ik me best voorstellen, zo'n plastic tasje kost geen drol om te produceren.
Klopt, tasjes op 1, en bananen op 2 :Y)
Door er meer geld voor te vragen, zorg je voor een ontmoedigingsbeleid. Ik zelf gebruik altijd mijn eigen rugzak of boodschappentas ipv er eentje te kopen.
Of misschien beter gewoon één keer een (degelijke) boodschappentas aanschaffen van katoen, juten e.d. die je meer dan een keer kunt gebruiken. Kunt bijv. bij de AH bij de (zelf-scan) kassa zo'n tas kopen, kost je iets van een euro of twee.

Een bij de groente- en fruitafdeling kun je bij de meeste supermarkten speciale (plastic) netjes/zakjes vinden (lees, eerst kopen) en meerdere keren gebruiken i.p.v. een keer die plastic tasjes .
Hier al jaren een fatsoenlijke stevige tas en/of rugzak, veel makkelijker.
Ben het met je eens hoor maar de BBC heeft vorig jaar een interessante mini docu gemaakt hierover: https://youtu.be/DQW5w9yAWgE
Je hebt ook herbruikbare netjes voor groente en fruit. Helaas moet je die elders aanschaffen; de supermarkt heeft deze niet.
Als gezegd ja, dat zijn handige zakjes _/-\o_ Bij ons kun je ze bij zowel de Lidl als de AH vinden bij de groeten en fruit afdeling.
Lol sorry, ik had niet eens je hele post gelezen... :)
Waterdichte papieren tasjes zijn behandeld en kunnen daardoor ook slecht gerecycled worden.
Plastic tasjes is gewoon verdienmodel van de supermarkten. Ze maken ze niet voor niets zo dun.
Stevige plastic tas kan de nodige keren mee en daarna gewoon verbrand worden en energie opleveren.
Ik zie nog liever dat er overgegaan wordt op biologisch afbreekbare plastic tassen. Papier is wat mij betreft (zeer) ongewenst: bij wat nattigheid (niet per se lekken, maar regen of condens) dan wordt het papier zwak en kan het daarna waarschijnlijk niet meer hergebruikt worden.
De combinatie papier/karton vind ik altijd vreemd.
Geef mij maar papier/karton, want biologisch afbreekbaar plastiek is een brede term, die waarschijnlijk niet de lading dekt die jij bedoelt.
Sommige zijn gewoon plastiek dat vlugger in brokjes valt, nog meer microplastiek en dat wil je dus ook niet recycleren.
Andere moet je industrieel composteren, indien het gewoon de natuur invliegt dan gebeurt helaas meestal geen snelle compostering.
https://www.nationalgeogr...r-onder-de-grond-nog-heel
Goed punt, dat versta ik niet onder biologisch afbreekbaar (ben benieuwd hoe dit creatief geïnterpreteerd zou kunnen worden ... ). Biologisch afbreekbaar betekent dat als het in de natuur komt, het totaal volledig wordt afgebroken en geen schadelijke gevolgen heeft voor het milieu.
Eens, maar dan wordt het weer moeilijker om het afval te scheiden of recyclen. Biologisch afbreekbaar plastic mag niet bij het plastic en de groenafvalverwerker keurt regelmatig de lading af omdat hij 'plastic' ziet en de meneer die in de bak kijkt niet zo snel ziet dat het biologisch afbreekbaar is.

Wat ik graag zou zien dat er wetgeving komt op verpakking. Alle wasverzachter in één soort fles, alle brood in één soort zak etc. Het is waanzinnig hoeveel verschillende soorten plastic er in omloop is!

Of theezakjes, die van G'woon zijn volledig afbreekbaar en mogen in de GFT, die van Zonnatura (linkse biohippies) zijn weer gelijmd met plastic dus moeten in het restafval. Kansloos! En dan het gek vinden dat de consument er de zak aan geeft.
Zo'n (natgeworden) papieren of kartonnen zak kan wel weer gewoon bij het oud papier en gerecycled worden natuurlijk.

Persoonlijk ontgaat mij het nut van biologisch afbreekbaar plastic, tenzij je 't zelf gaat composteren. Als je 't weggooit moet het bij het restafval, zodat het verbrand wordt.
@B64 wij gebruiken biologisch afbreekbare zakjes voor de prullenbak op de slaapkamer/badkamer en GFT. Voor restafval is het niet handig. Het begint af te breken zodra het nat wordt (!!). Daarom niet praktisch voor restafval, en daarom moet het zakje van GFT vanuit de Brabantia naar de GFT kliko (want GFT is van zichzelf soms vochtig). De Brabantia wordt hierdoor minder vies (vrijwel niet). Bij die op de badkamer is de regel geen vochtig materiaal er in, slaapkamer zelfde maar het is eigenlijk enkel opletten bij die op de badkamer.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 6 juni 2020 15:12]

Een waterdichte papieren tas bevat ook plastic en is moeilijker te recyclen. En de massa aan plastic die we nu hebben naar papier omzetten heeft ook hele nadelige gevolgen voor de bebossing in de wereld. Plastic heeft een noodzakelijke rol in een moderne samenleving. Maar het is wel goed om dit top down aan te sturen.

Zo is bijvoorbeeld zo'n grote, stevige plastic boodschappentas (dat geweven harde plastic) met 5 keer gebruiken al zijn investering waard geweest qua milieuimpact en die dingen gaan superlang mee. Daarom is het goed om rationeel naar de impact van dingen te kijken. Een papieren tas haalt net het eenmalige verbruik, en je hebt pech als het regent. Tenzij je dus weer voor een plastic (lastig recyclebaar) of wassen (beperkt beschermend) laag gaat.
wat bedoelde je met bebossing in de wereld?

Denk je dat papier gewonnen wordt uit natuurbos? Nee man, dat zijn productiebossen, dat is gewoon landbouw.
Papieren tassen zijn milieu onvriendelijker dan een plastic tas wanneer die meerdere keren gebruikt wordt. Productie proces van papieren tassen is vele malen vervuilender dan die van een plastic tas. Het beste is dus plastic tassen of andere tassen veelvuldig hergebruiken.

Papieren tassen worden doorgaans niet meerdere keren gebruikt. Zeker niet zo veel als een plastic tas.

https://youtu.be/DQW5w9yAWgE

[Reactie gewijzigd door hiostu op 5 juni 2020 13:22]

Yep, dat is een goede mini documentaire, eentje die een bijdrage aan de discussie levert. Het probleem mbt tassen is voornamelijk de gemakzucht van ons als consument. Qua verpakkingen zijn we gewoon afhankelijk van wetgeving en de producenten om verbeteringen doorgevoerd te krijgen.
Gebruik een herbruikbare tas. Zeker als je een plastic tasje meer dan 1x gebruikt is het beter dan heel veel alternatieven. Daar is onderzoek naar gedaan:

* https://www2.mst.dk/Udgiv.../02/978-87-93614-73-4.pdf
* https://www.gov.uk/govern...he-bags-available-in-2006
Veel kledingwinkels hebben al papierentassen. Maar kleding weegt minder dan boodschappen van de super.

Bij de jumbo kan je voor groente en fruit kiezen plastic of papieren zak. Ik ben weer terug op plastic. De papieren scheurde te vaak.
Anoniem: 159816
@Sograd5 juni 2020 12:33
Ik gebruik niet eens een tasje voor het meeste groente en fruit. Alleen voor boontjes en dat soort grut.
Bij de Zeeman kun je (eenmalig) een stevig (plastic, dat wel) tasje aanschaffen voor je kleding voor een euro. En als die stuk gaat, kun je hem inruilen voor een nieuwe. Voorkomt weer zwerfafval en onnodig gebruik van die standaard plastic tasjes
Bij de AH kun je herbruikbare netjes kopen voor je fruit. Papieren zakken zijn ook niet zo goed voor het milieu als je ze weggooit na 1x gebruiken.
Hard fruit/groente (bananen, appels, grote tomaten, komkommer e.d.) deed ik nooit in een tasje.

De wat zachtere en kleinere groenten (witlof, bonen) doe ik in een papieren zak. Ik heb er nog nooit een gescheurd.

Gaat prima zo ;)
Gewoon (plastic) big shoppers gebruiken. En hergebruiken. Of kratjes etc.
Dat is (even achterop een recyclebaar bierviltje berekend) een goed alternatief voor de plastic tassen die een paar keer meegaan.
Die big shoppers gaan jaren mee (bij ons i.i.g.)

Voor losse AGF gebruik ik de kartonnen tasjes. Dat werk prima.
Die big shoppers zijn steeds duurder en gaan steeds sneller stuk. Doe wel lopend boodschappen.
Ja, ik gebruik ze al jaren.
Niet dat er nooit 1 kapot gaat, maar over het algemeen gaan ze echt wel lang mee (bij mij).
In Duitsland doen ze dat aardig: de leverancier is verplicht overbodig verpakkingsmateriaal terug te nemen.
Je kunt in Duitse supermarkten toch inderdaad overbodig verpakkingsmateriaal achter laten?
Is dit een vraag of een bevestiging van Theek's reactie?
Uit nieuwsgierigheid. Wat wordt er verstaan onder 'overbodig' verpakkingsmateriaal?
Ik dacht alles wat meer dan een laag is, maar weet het niet zeker.
Ik vermoed dat dit (zelfs zonder verplichting?) eigenlijk overal gedaan wordt.

De tv die je koopt zit niet alleen in een doos maar zat oorspronkelijk ook verpakt in plastic op een pellet oid. Dat verpakkingsmateriaal zie je nooit

Lijkt me wel relax als ik piepschuim en groot karton gewoon terug naar de winkel kan brengen en dat zij dat maar afvoeren
Het probleem ligt niet hier in Nederland of Europa, maar in de landen die hun afval gewoon in rivieren dumpen of in zee.

Bij ons wordt afval verwerkt, niet gedumpt al zijn er altijd uitzonderingen dat consumenten rotzooi achterlaten, maar dat wordt ook weer opgeruimd.

Minder plastic is echt wel beter, maar hier niet belangrijk, wij recyclen wel, maar pak dit nou eens aan in de landen waar het WEL een probleem is.

Meer papier moet ook recyclet worden, dus was is beter, plastic of papier? Hoe dan ook, een goede stap voor plastic vermindering, maar als hier iemand zo'n lamp koopt, dan kan je er bijna vanuit gaan dat dat plastic niet in zee beland...
Kerel, waar dacht je dat al dat plastic vandaan is gekomen? Wij hebben dat 10 jaar lang lekker lopen exporteren naar China e.d. want lekker goedkoop. Ogen dicht en wegvoerne maar
Umm van die 5 miljard mensen die geen fatsoenlijke afvalverwerking heeft.
Kom je wel eens in China? Daar krijg je bijna stokslagen als je niet netjes je afval scheidt in de 4 gekleurde bakken. Daar staan vaak fulltime schoonmakers naast om het in de gaten te houden. Dus nee, al die mensen scheiden netjes hun afval. Het zijn echter de bedrijven die voor een snelle cent gaan die het verpesten.
Plastic wordt gemaakt uit olie... maar vertel, je weet blijkbaar het antwoord, dus waarom er niet bijgezet?
10 jaar lang? exporteren?
Als plastic geëxporteerd wordt, dan wordt het daar dus gebruikt?
Misschien wat duidelijker zijn?
Wegvoerne? Vertel...
Ik kan echt niets met dit bericht, sorry...
Het ligt bij beide.

Als vegetariër bespaar je het leven van ongeveer 30 dieren per jaar en als veganist ongeveer 70. Als consument kan je dus wel duidelijk iets veranderen. Zelf ben ik ook zoveel mogelijk zero waste, waardoor mijn restafval op jaarbasis ook vele kilos minder is. In het grote plaatje is het weinig, maar als ik het van uit mijn perspectief bekijk is het wel veel. Het ligt dus duidelijk ook ergens bij de consument.
Als de EU nu ineens een vleestax zou invoeren en de bioindustrie zou tegenwerken zou je veel meer effect zien dan een hoopje ideologische mensen als jij. Begrijp me niet verkeerd, ben blij dat je er bent en het anders wil.
Dat zou heel mooi zijn :)

Mijn punt is ook dat je stemt met je geld. Dus waar jij je geld aan uitgeeft, en dus waar jij voor kiest, is waar er "vraag" komt en dus ook "aanbod".
Vind ik nogal kort door de bocht. Het is maar net hoe je wilt rekenen. Er zijn gemiddels zo'n 12.5 miljoen varkens in Nederland. Als iedereen veganist wordt dan valt de markt weg en krijgen er miljoenen varkens geen leven. Is niet geboren worden beter?
Tuurlijk. Het enigste van leven dat de mensheid hun biedt is een hok, voedsel dat gemaakt is om ze vet te mesten wat vol met antibiotica zit, en de dood. Geen liefde, geen vrijheid. Zelfs als veganist wil ik liever dat ze niet geboren worden.
Niet helemaal eens. Een top-down maatregel is enorm moeilijk te implementeren op dit punt. We zitten met enerzijds een wereldwijde markt van producenten die hun productie moeten omgooien, daar gaat tijd overheen. En hoe gaan we om met Chinese producten die bij Ali worden besteld in van die zakjes met noppenfolie? Ik zou als Europese webshop me opnieuw in de zak gezet voelen als China hiermee weg zou komen. En Mag er nog een folie over het scherm van een iPhone in de originele doos? Mag dan wel een beschermfolie after market? Ik zie al oplossingen komen waarbij de producent beweert dat de verpakking onderdeel uitmaakt van het product zelf (ik verzin snel even: speelgoed van kinderen waarbij de plastic verpakking ook geschikt is om mee te spelen, maar eigenlijk bestemd is als verpakking)

Beter snel naar meer recycling en wel doelstellingen zetten op sterke vermindering van plastic gebruik op producten waar dat eenvoudig kan.
Beter recyclen kan niet zonder aansturing op betere maatregelen. Nu moet de burger alles scheiden en is het een handjeklap bij het afval centrum. Vervolgens worden burgers bestraft voor het verkeerd sorteren, waar je onderhand wel een diploma voor mag halen.
ja idd. Bij ons (Belgie) kan er wel veel gerecycleerd worden, maar ik mis nog wel een sectie voor plastic afval (bv niet vervuilde verpakkingen) We kunnen wel pet flessen, zuiver plastic folie en harde plastics scheiden, maar zoiets als een, ik noem maar iets, een plastic deksel of zo van iets.
Het is helemaal niet gezegd of dit initiatief van de top komt. Het kan heel goed dat de distributie verantwoordelijken herkenden dat logistiek zo veilig was, dat een overstap naar karton/papier een reeele optie begon te worden. Die hebben dat dan naar boven doorgespeeld en zodoende kan het idee zijn gaan rollen.

Iedereen draagt de verantwoordelijkheid om te helpen mee denken om dit soort dingen te doen. En eerlijk gezegd zijn engineers nu eenmaal in een betere positie om met oplossingen te komen dan de top management.
En eerlijk gezegd zijn engineers nu eenmaal in een betere positie om met oplossingen te komen dan de top management.
Lol, jij studeert nog ofzo?
Nee, ik ben al 10 jaar op weg. Hoezo?
Het algemene probleem bij alle soorten verpakkingen zit in het gebruik van multimaterialen en combinaties. Denk aan een kunststof bakje met een papieren wikkel (gelukkig is dat nog wel te scheiden), maar er zijn ook tal van voorbeelden waarbij dat niet kan. De reststromen van deze combinatiematerialen zijn echt afvalstromen, omdat er niet mee gescheiden en recycled kan worden.

Wanneer je kiest voor mono materiaal en er is een goed recyclingsysteem (glas / papier / kunststof / metaal etc) en de stromen zijn behoorlijk schoon, dan kan elk materiaal opnieuw gerecycled worden. Het is de vervuiling van combistromen die het moeilijk maakt.

Zo kunnen we bijvoorbeeld al heel lang chipszakken (de nachtmerrie van afvalverwerkers vanwege het aluminimum laagje) maken van composteerbare of hernieuwbare of beter recyclebar oplossingen. Maar de consumenten die deze vernieuwende verpakkingen testen willen geen chipszak die (nog meer) kraakt of anders aanvoelt dan dat men gewend is.

Zo zijn er tal van voorbeelden uit de branche (ja ik zit in de verpakkingen)
Maar de consumenten die deze vernieuwende verpakkingen testen willen geen chipszak die (nog meer) kraakt of anders aanvoelt dan dat men gewend is.
Heb je hier een bron van? Niet dat ik je niet geloof, maar ik ben echt supergeïnteresseerd hierin. Over hoe raar wij als consumenten soms redeneren/reageren op iets ogenschijnlijk simpels als een verpakking

Maar zou dan niet bijvoorrbeeld een oplossing zijn dat de merken onderling afspreken dat ze 'het gewoon tegelijk doen'? Dus vanaf 1-1-2021 gebruiken we alleen nog maar dit type verpakking voor onze chips(achtige)-producten. Ik kan me niet voorstellen dat mensen ineens een ander merk zullen kopen of minder chips zullen kopen dan dat ze gewend zijn, vanwege hoe de verpakking voelt/klinkt (denk ik?). Het gaat uiteindelijk om de inhoud.

Dit doet me overigens denken aan toen de Coca Cola van herbruikbare PET-flessen overstapten op de huidige. Vroeger had je die dikkere PET-flessen die gereinigd werden (moest van Europa, ook al was het reinigen van flessen voor voedingsproducten duurder en vervuilender dan de flessen eenmalig te gebruiken en ze daarna te recyclen tot bijvoorbeeld winterjassenvoering of speelgoed (zoals we met de huidige flessen doen)). Tijdens die overgang klaagden mensen ook dat die verpakking zo slap was, dat ze de flessen kapot knepen en dat de cola er uit spoot omdat je er hard in kneep. Maar na een maand was dat geklaag over, en had iedereen door dat je hem gewoon niet zo hard moet knijpen als je een fles in je hand hebt :)
@lenwar ja hoor, zie hier het (al oude) artikel. Zo zijn er wel meer bronnen te vinden. In dit artikel staat duidelijk dat PepsiCo (van de cola idd) al langer een bio afbreekbare chipszak had meer veel kritiek kreeg van consumenten dat het teveel kraakte (denk aan tijdens TV kijken, in de bioscoop etc).

https://www.vmt.nl/techno...2292-226910944.1591352292

De reden dat fabrikanten hier geen afspraken over maken is eigenlijk heel simpel. Je wordt dan namelijk allemaal gebonden aan hetzelfde materiaal en dat wil men niet. Iedereen wil een Unique Selling Point of een bepaalde uitstraling die anders is dan de andere merken. Zo werkt marketing namelijk.
All about the money.

Coca Cola is bezig met de plantbottle en gaat hierin naar een 100% recyclede en recyclebare PET kwaliteit, omdat men qua dikte van de fles gewoon niet dunner kan en naar andere oplossingen moet.
PET is een van de enige kunststoffen die gerecycled kan worden en hergebruikt kan worden in een voedselveilige verpakking. Wetgeving ligt hier dwars op innovatie, omdat de wet verbied gerecycled materiaal in te zetten in voedselverpakkingen. PET is hierop een uitzondering, dus daar kan het.
Daarnaast hebben zij gekozen voor recycling als verduurzamingsmissie. Andere bedrijven kiezen weer voor groene materialen (hernieuwbare bronnen) of beter herbruikbare/minder belastende verpakkingen.
Ik heb nog steeds last van die nieuwe flessen ;) Stevig is gewoon fijner. Ik zie het maar als noodzakelijk kwaad.
Die dunne nieuwe flessen halen ook sneller de prik van de de cola.
"het geklaag was over" - dat is alvast niet waar - men houdt ook wel op met hardop klagen als het al zo vaak gezegd is en toch geen zin heeft. Dat heet noodzakelijk kwaad. Maar het blijft van den zotte dan de container waar de vloeistof in zit nauwelijks bruikbaar is. En overgieten naar een betere container gaat vaak fout vanwege het koolzuur.
Sommige frisdranken zitten echter weer in gelamineerde papieren pakken. Die zijn wel iets beter bruikbaar maar dus weer slecht te recyclen begrijp ik.
Maar bier zit bijv. nog gewoon in glas - zou ook vast wel in plastic/gelamineerd papier kunnen maar dat gebeurt nog niet.
Een echte lijn zit er niet in.
Het algemene probleem bij alle soorten verpakkingen zit in het gebruik van multimaterialen en combinaties. Denk aan een kunststof bakje met een papieren wikkel (gelukkig is dat nog wel te scheiden), maar er zijn ook tal van voorbeelden waarbij dat niet kan. De reststromen van deze combinatiematerialen zijn echt afvalstromen, omdat er niet mee gescheiden en recycled kan worden.

Wanneer je kiest voor mono materiaal en er is een goed recyclingsysteem (glas / papier / kunststof / metaal etc) en de stromen zijn behoorlijk schoon, dan kan elk materiaal opnieuw gerecycled worden. Het is de vervuiling van combistromen die het moeilijk maakt.

Zo kunnen we bijvoorbeeld al heel lang chipszakken (de nachtmerrie van afvalverwerkers vanwege het aluminimum laagje) maken van composteerbare of hernieuwbare of beter recyclebar oplossingen. Maar de consumenten die deze vernieuwende verpakkingen testen willen geen chipszak die (nog meer) kraakt of anders aanvoelt dan dat men gewend is.

Zo zijn er tal van voorbeelden uit de branche (ja ik zit in de verpakkingen)
Dat is dus voor mij als burger het grote kritiekpunt.
Hoe moet ik weten of mijn afval goed genoeg is?
De vakman-verwerker moet mijns inziens niet zo kieskeurig zijn. Afval is voor mij afval, geen basisgrondstof.
Die discussies lopen inderdaad op gemeenteniveau spaak omdat men afvalverwerking uitbesteed, maar ook omdat er veel verschillende inzamelsystemen zijn die voor gemeentes allemaal anders zijn. Het ene gezin heeft 4 containers, het andere 2 (soms duobakken). In de ene gemeente heeft men PMD (melkpakken etc) liefst in het plastic afval, in de andere gemeente in het restafval.

Producenten van producten hebben de verplichting om symbolen op hun verpakkingen te vermelden hoe de verpakking gerecycled moet gaan worden (https://kidv.nl/weggooiwijzer en de gemeente kan jou naar mijn idee dan ook niet beboeten voor het verkeerd weggooien van afval als je deze symbolen volgt.

Staan deze er niet op, dan is het inderdaad een grijs gebied en zou ik zeggen "restafval".
Staan deze er niet op, dan is het inderdaad een grijs gebied en zou ik zeggen "restafval".
Maakt mij niet uit.
Het probleem is dat "restafval" duur is in mijn gemeente.
Die willen het liefst dat je niks in het grijze vak gooit. En ze controleren de grijze inhoud. Ik krijg een boete als iets bij restafval zit wat volgens een andere partij in een andere bak moet.
Als je met restafval naar de milieustraat gaat moet je betalen.
Ondanks dat je €260/jaar betaalt aan de gemeente voor afvalinzameling.
Volgens onze APV is afvalinzamelen voobehouden aan de gemeente, burgers mogen dat niet eens.
Je kunt een boete krijgen als je zwerfafval voor je huis opruimt :(

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 5 juni 2020 13:01]

Dan moeten ze het maar gewoon verplichten, consumenten kunnen dan klagen, maar alle merken hebben hetzelfde probleem en klagen heeft ineens geen zin meer. Probleem opgelost van de chipszakken :-)

Snap dat het niet zo makkelijk gaat als dat ik het hier neerzet, maar toch... Willen we ergens komen, dan moeten er dingen soms ook doorgedrukt worden en we zijn zo gewend.
en de vaak nutteloze afbreekbare plastics (zoals groenzakjes) die breken niet snel genoeg af (pas na 3 mnd) en morgen daarom niet bij het groenafval.....
Dat noemen we nou echt greenwashing, we drukken er een composteer logo op en dan vindt de consument het prima. Gelukkig zijn er ook bedrijven die wel de juiste feiten kennen en certificeringen hebben. Er zijn hele duidelijke regels omtrent compostering, alleen worden die vaak niet nageleefd met dat soort zaken tot gevolg. Denk aan de koffiebeker affaire van de overheid (keuringsdienst van waarde aflevering).

Bij ons in het bedrijf is de stelregel dat wanneer composteerbaarheid van de verpakking niet bijdraagt aan een juiste end of life (dus compostering in landbouwfolies of composthoop of installatie), dat het dan niet wenselijk is om composteerbare materialen als verduurzaming te gebruiken. Dit geld voor 99% van de consumentenverpakkingen, omdat het niet duidelijk is voor de eindklanten.

Daarom adviseren wij de producten vaak biobased (hernieuwbare bron) of recycled of een combinatie daarvan. Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Waarschijnlijk ga ik hier een hoop mensen tegen het zere been schoppen, maar:

Ja, er wordt veel te veel in plastic verpakt. Verpakkingen zijn vaak veel te groot, en dubbel uitgevoerd (hierboven het voorbeeld van koekjes die 3x zijn verpakt). Er wordt dus bijna altijd ten onrechte veel te veel materiaal gebruikt, vaak ook om een product "exclusiever" te laten ogen. Er is dus heel eenvoudig een grote winst te behalen, alleen al door het verkleinen of vereenvoudigen van verpakkingen.

En nu de maar:ik zie ook een aantal keer hierboven genoemd het voorbeeld over de plastic tasjes van de supermarkt, en hoe goed het is dat die vervangen worden door papieren tasjes. Een tijd geleden stond al in de krant dat het 1-op-1 vervangen van plastic tasjes door papieren tasjes eerder een slechte ontwikkeling, dan een goede is. Dit komt o.a. doordat er veel meer materiaal nodig is voor het maken van een papieren tas (omdat plastic nu eenmaal sterker is), en daardoor natuurlijk meer energie nodig is voor het vervoer. Verder vergt het maken van een papieren tas veel meer energie dan het maken van een plastic tasje, omdat (zo is het nu eenmaal) het produceren van plastics zeer energie-efficiënt is. En natuurlijk, wat we nu ook in de discussie over het verstoken van biomassa/houtpellets terugzien, het moet ergens vandaan komen! Het is niet zo dat papier oneindig gerecycled kan worden, een stuk papier kan maar een keer of 7 opnieuw gebruikt worden, voordat het de afvaloven in gaat.

Ja, maar plastic dan, dat wordt nu ook slecht (tot niet) gerecycled! Dat klopt, maar er zijn al een flink aantal technieken aan het opschalen om plastics chemisch uit elkaar te halen, zodat je weer nieuw en schoon plastic krijgt. Deze zullen in de komende paar jaar op grote schaal toegepast kunnen worden.

En de plastic soep dan? Ja, dat is een heikel punt, dat moet ik erkennen :) Het probleem is inderdaad dat plastic in de natuur niet zo makkelijk afbreekt als papier/karton (ook al duurt dat volgens MilieuCentraal ook 0.5 - 1 jaar). We kunnen natuurlijk niet alleen de schuld bij Azië leggen (waar afval gewoon wordt gedumpt in het water), maar we kunnen zelf prima de hoeveelheid (dubbele of onnodige) verpakkingen verminderen. Koop bijvoorbeeld losse paprika's of komkommers, in plaats van die gesealde dingen. Eet ze gewoon met een paar dagen op, dan is die verpakking die zogenaamd zorgt dat het langer houdbaar is ook niet nodig.

TL;DR: het probleem is niet het plastic, maar de hoeveelheid verpakkingsmateriaal.
Er zijn andere oplossingen dan de oplossing die jij aandraagt. Je hebt jutten/katoenen, herbruikbare zakjes voor groente en fruit. Het enige nadeel is dat je die van te voren mee moet nemen. De supermarkt verkoopt deze niet. Waarom niet? Leg ze bij het groente en fruit, en verkoop ze. Ik zal dit overigens aan de lokale Deen voorstellen; de manager lijkt mij een vriendelijke meneer.
Anoniem: 328026
5 juni 2020 11:23
Ik las dat Spanje een plastic-belasting wilt invoeren. Kunnen we dit niet Europees regelen? Dit zijn nou opties die daadwerkelijk iets bijdragen aan het milieu zonder iedere keer dezelfde onderdelen duurder te maken: benzine, benzine, benzine, benzine, etc.
De minister van Ecologische Transitie Teresa Ribera heeft dinsdag aangekondigd dat er een wetsvoorstel is aangenomen waarin onder andere vermeld staat dat er een belasting komt voor plastic voor eenmalig gebruik. Het gaat om een indirecte belasting die dus in principe niet door de consument maar door de fabrikant betaald dient te worden waarmee de minister uiteindelijk 724 miljoen euro hoopt op te halen.
https://www.spanjevandaag...k-wordt-belast-in-spanje/
In Nederland hebben we al belasting op verpakkingen. Elk materiaal wordt apart belast, dus karton, kunststoffen, metalen etc worden allemaal met een eigen tarief per kg belast als het verbruik in de industrie (dus niet de consument) per bedrijf groter is dan 50.000kg van het materiaal.

Het bedrijf dat meer dan dit gebruikt moet dit opgeven aan de belasting en dan heft die er verpakkingenbelasting over. Zie voor meer informatie: https://afvalfondsverpakkingen.nl/verpakkingen/alle-tarieven
dat lost het probleem niet op,

Alleen het niet meer doen lost het probleem op,

Afgelopen week een zwembad gekocht van intex, Elke buisje zit in een aparte plastic zak , WTF ijzer bederft niet!!.

belasting lost dat niet op wordt het nogsteeds geproduceerd.

Enige oplossing is het niet meer produceren of het distributie probleem aanpakken.


NL produceert groente voor het buitenland maar transport duurt lang dus plastic verpakking nodig.
NL importeert groente uit het buitenland want dat is goedkoper ?? transport duurt lang dus plastic verpakking nodig .

Oplossing kappen met die ex en import en gewoon eigen groente eten vers van het land. spaart 2x verpakking uit. Hoe zie jij dat belasting dat op gaat lossen ?
Het gaat bij dit soort dingen meestal om beschadigen. De fabrikant kan prima ijzeren delen zonder plastic verpakken, maar als er ook maar 1 consument gaat janken omdat daardoor krassen op het ijzer komen, dan is die fabrikant alweer klaar. Klantenservice, reserveonderdeel opsturen, administratie die daarbij komt, dat kost vele malen meer dan gewoon een plastic hoesje om die onderdelen doen.
Afgelopen week een zwembad gekocht van intex, Elke buisje zit in een aparte plastic zak , WTF ijzer bederft niet!!.
Doe ze hoogstwaarschijnlijk opdat de pootjes niet beschadigd raken, want ja, je wilt natuurlijk geen krasje op je witte intex-zwembad-pootje 8)7 Slaat nergens op al dat soort over-verpakken...

We zouden ja ook meer moeten nadenken of dat het nodig is om zoveel producten heen en weer te transporteren. Waarom ja bepaalde groente en fruit uit het buitenland halen? Wij Nederlanders behoren to of zijn zelfs de top in landbouw. Dus als we nou eens zoveel mogelijk binnenlands of zelfs steekgebonden kopen?
Deze pootjes zijn na krassen zeer gevoelig voor roest. Een kartonnen verpakking met ruimte tussen de pootjes om krassen te voorkomen is qua aanschaf duurder en groter, wat voor transport weer duurder is.

Men lijkt hier in de discussie ook te vergeten dat papieren en in ergere mate kartonnen verpakkingen ook een belasting op ons milieu leveren. Het grootste probleem zit hem bij plastic niet in normaal gebruik en afvalverwerking. Het probleem is dat mensen hun plastic NIET op de daarvoor bestemde plekken achter laten.

Maar dat is blijkbaar te complex voor de media, de boodschap plastic is slecht blijft beter hangen.
men kan toch echt beter een vuilnisbelt vol papier stoten en een laag zand er over doen dan eentje met plastic.

Meeste plastic al doe je het correct afvoeren beland nogsteeds op de vuilnisbeld / in zee doordat men niet weet wat men er mee aanmoet omdat het verontreinigd plastic is.
Ja en men kan toch echt beter water opslaan in plastic containers i.p.v. kartonnen. Je moet het totaal plaatje bekijken en niet met één voorbeeld komen. Op het vlak van hergebruik is verontreiniging steeds minder een probleem. Behandeld papier zoals drankkartons en andere kunstoffen zoals piepschuim zijn veel lastiger te recyclen.
we hebben het over toepassingen waar plastic nutteloos is en vervangen kan worden , in een vloeistof container is dat niet het geval.

Plastic wordt op zoveel plaatsen zinloos gebruikt.
Diepgang in de meeste mainstream media is al heel lang heel ver te zoeken. Die zouden best vaker ook een kanttekening bij een verhaal mogen plaatsen zodat je als lezer/kijker/luisteraar zelf je mening moet vormen ipv enkel de voorgekauwde mening van een journalist/redactie te moeten slikken (omdat het dan zo lekker kort en bondig is en dus gemakkelijk gebruikt kan worden). Uiteraard staat het een ieder vrij om zichzelf meer te verdiepen in een onderwerp maar de massa doet dat (in toenemende mate?) niet... helaas. Voor journalisten lijkt het ook moeilijk om af en toe eens een inhoudelijk kritische vraag te stellen ipv 7x dezelfde vraag stellen op telkens net een iets andere manier om maar een uitspraak te ontlokken.

Maar wat betreft krassen op metalen voorwerpen door verpakking/verzending... ik heb 10 jaar geleden eettafelstoelen gekocht waarbij jezelf de poten eraan moest monteren. Een van de poten was volledig verroest dus ze zouden een vervangende sturen. Dat hebben ze uiteindelijk 3 mogen doen omdat ik telkens een set kreeg met krassen erop, iets wat je op een zichtbaar iets van chroom niet wilt hebben. Daar had een klein beetje plastic de eerste keer een boel milieu impact kunnen voorkomen. Er zijn natuurlijk wel genoeg metalen (gebruiks)objecten te bedenken waarbij een krasje erop niet heel veel kan doen omdat die er door gebruik ongetwijfeld toch op zullen komen.
Belasting op plastic is een van de voorstellen van de Europese Commissie voor EU belastingen. Dus geen EU brede regel voor nationale belastingen, maar een belasting die direct naar de EU kas gaat.
Nederland is tegen.
Benzine duurder maken is prima. Dat word naar de mileuimpact kijkend nauwelijks redelijk belast.
Helaas gebruiken we toch nog altijd een aantal ordegroottes meer benzine dan plastic (om maar niet te spreken over de benzine die gebruikt wordt om plastic te vervoeren) dus dat laatste zet toch echt meer zoden aan de dijk.
Heel goed!

Ik moet zeggen dat het ook steeds ongemakkelijker voelt om bijvoorbeeld schuim uit verpakking na het uitpakken weg te gooien.

(edit: ik weet dat schuim geen plastic is)

[Reactie gewijzigd door nexhil op 5 juni 2020 12:38]

Niet alleen ongemakkelijk, maar ook onpraktisch. Veel van ons zijn tegenwoordig gelimiteerd tot de ruimte in een plastic bak die eens in de twee weken wordt opgehaald voor al het plastic. En het gaat bij ons fout bij plastic verpakkingen die we niet fatsoenlijk kunnen 'crushen', bij mij komt er veel uit bordspellen (onhandige inserts) via kickstarters. En voorheen ging je eens in de zoveel tijd een keertje naar de vuilstort, maar de afgelopen drie maanden doe je dat ook niet meer omdat het naar mijn gevoel veel te druk is tijdens de periodes dat deze open is voor het publiek...

Goed ontworpen kartonnen verpakkingen kan je netjes platvouwen waardoor het allemaal veel makkelijker in de papierbak past.

Wat ik helemaal erg vind is van die schuim 'wokkels'!

Edit: Voor iedereen die op de 'wokkels' springt, die en piepschuim gaan ook niet bij het plastic. Deze worden netjes apart gehouden en ingeleverd bij de juiste container bij de stortplaats. Afhankelijk van het type 'wokkel' gaat dat ook naar piepschuim of in de klassieke vuilniszak. Ik heb dan veel liever 'airbags' (significant minder plastic welke recycled kan worden) of verpakkingspapier dat is opgepropt.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 5 juni 2020 12:42]

Schuim mag in de meeste gevallen ook niet bij het plastic. De "wokkels" zijn vaak niet van plastic maar van maiszetmeel en ook piepschuim is een materiaal dat ze niet in de reguliere recyclestroom willen hebben. Wil je het goed doen, dan gooi je deze materialen dus bij het restafval.

Helaas weten veel mensen dit niet waardoor de recyclestromen dus vervuild raken. Of mensen zijn te lui om het piepschuim uit de doos te halen en flikkeren de doos met piepschuim en al bij het oud papier.

Het zou m.i. een flinke stap voorwaarts zijn als fabrikanten gewoon overstappen op kartonnen inserts. Maakt het recyclen veel makkelijker en duidelijker, en voorkomt ook dat je met een grote lading vulmateriaal in je restafval zit waardoor je je gewone afval niet meer kwijt komt.
Schuim mag in de meeste gevallen ook niet bij het plastic. De "wokkels" zijn vaak niet van plastic maar van maiszetmeel en ook piepschuim is een materiaal dat ze niet in de reguliere recyclestroom willen hebben. Wil je het goed doen, dan gooi je deze materialen dus bij het restafval.

Helaas weten veel mensen dit niet waardoor de recyclestromen dus vervuild raken. Of mensen zijn te lui om het piepschuim uit de doos te halen en flikkeren de doos met piepschuim en al bij het oud papier.

Het zou m.i. een flinke stap voorwaarts zijn als fabrikanten gewoon overstappen op kartonnen inserts. Maakt het recyclen veel makkelijker en duidelijker, en voorkomt ook dat je met een grote lading vulmateriaal in je restafval zit waardoor je je gewone afval niet meer kwijt komt.
Sinds ze bij ons EN afvalheffingen hebben, EN je betaald per zak ( 1,50€ voor een 50l zak ) - wat dus kleiner is dan een standaard KOMOzak, doe ik dat ook, ja
Asociaal, misschien .. maar die blokken uit een TVdoos, of de vulling van de gemiddelde webshop vult meer dan de helft van zo'n zak.

In Februari een nieuwe bank aangeschaft, en op de nota/bevestiging stond "wij nemen restmateriaal en oude model kosteloos retour"

Nu hadden wij de oude al niet meer, maar ik wilde die lap plastic en hoeken van piepschuim toch echt niet zelf afvoeren.
Maar het transportbedrijf wilde daar niet aan meewerken.
De bezorger ging doodleuk weg, en na een telefoontje naar de verkoper 'maar dat is normaal, dat nemen we niet mee'

De dag erna een mail gestuurd naar de verkoper, en de koop laten ontbinden onder WKOA.
Ze hadden binnen eern uur weer contact, de reden was niet duidelijk :+
Ik had opgegeven dat de afspraken niet werden nagekomen volgens contract.
De dame aan de telefoon hoorde mijn kant van het verhaal, en vroeg of ik serieus de koop ongedaan zou maken, op basis van die reden.
Ja, dat was ik ... ik moet daarvoor moet betalen bij onze gemeentestort, en het linkje laten bekijken.

"Als ik nu die 15€ overmaak, bent u dan akkoord ?" vroeg ze
Ik had het ondertussen al in 3 zakken zitten, dus gaf aan dat ik met 4,50 ( kosten zakken ) al genoegen zou nemen.
Puur omdat ze alsnog hun verantwoording namen, en netjes telefonisch contact opnamen, was het voor mij in orde
Die 4,50 euro boeide me niet, maar zet dan niet op 3 plekken neer dat je "ontzorgt' en de rommel op zal ruimen
Haha, wat een geweldige zuiger ben je! Hoewel je het bloed onder mensen hun nagels vandaan haalt heb je wel terecht bedrijven een keer op hun verantwoordelijkheid gewezen.
Niet alleen om te zuigen, die paar euro boeit me niet
Maar de arrogantie van de zogenaamde 'keten' die niet op de hoogte is van de afspraken ( terwijl die duidelijk op de bonnen stonden )
En dan ook doodleuk zo laten .... en weggaan.
Dan druk je op mijn knoppen, ja ...
Laat ik het zo zeggen, veel mensen zouden het daarbij hebben gelaten en al mopperend het afval of netjes in de container doen of stiekem ergens dumpen.
Daarom zijn zulke acties heel goed. Hopelijk brengt het de boel in beweging zodat het bedrijf z'n verantwoordelijkheid gaat nemen. Want als we met z'n allen blijven accepteren dat een bedrijf dat niet doet dan blijven we verpakkingen dumpen of ongesorteerd weggooien.
Geweldig maar helemaal gelijk. Waarschijnlijk werkt het bij 99.9% van de mensen en hebben ze de tekst voornamelijk vanwege een wettelijke verplichting(vermoed ik vanwege de mileubijdrage die over bepaalde goederen wordt geheven).
Sinds ze bij ons EN afvalheffingen hebben, EN je betaald per zak ( 1,50€ voor een 50l zak ) - wat dus kleiner is dan een standaard KOMOzak, doe ik dat ook, ja
Asociaal, misschien .. maar die blokken uit een TVdoos, of de vulling van de gemiddelde webshop vult meer dan de helft van zo'n zak.
Pfft... als je dit zelf in ziet... waarom stop je dan daar, en flikker je niet gewoon al je afval bij het oud papier 8)7

echt, en mensen verbazen zich dat de wereld naar de klote gaat :/
[...]


Pfft... als je dit zelf in ziet... waarom stop je dan daar, en flikker je niet gewoon al je afval bij het oud papier 8)7

echt, en mensen verbazen zich dat de wereld naar de klote gaat :/
Omdat het normale sorteerwerk probleemloos gaat.
Maar aangezien ze superregeltjes hebben gemaakt, dat er zaken onlogisch wel of niet in de plastic zakken, of in de papierbak mag komen kan je soms gewoonweg niet anders.

Helemaal in de huidige afvalverzameling, je moet scheiden, maar plastic en restafval gaat in één wagen ( en nee, in die grote achterklep zit GEEN magische sorteermachine, dus de plastic heroes gaan met de blauwe zakken gewoon naar dezelfde sorteer instelling. )
Dus piepschuim en plastic gaan in dezelfde zak, en ja, er verdwaald wel eens een complete doos met het piepschuim bij het oud papier.
Doet me denken aan pakketbezorging. Officieel moet je voor aanname van het pakket controleren of deze zonder schade is aangekomen, anders moet je het weigeren. Zie je het al voor je? Hey hoi postnl-er, wacht even, ik pak even een schaar zodat ik de doos open kan maken om de inhoud te controleren. Of hij barst in janken uit, of je krijgt een steekkar door je ruit gegooid.
Helaas blijkt het toch echt dat hij het vervoeren van bijvoorbeeld grote apparaten karton niet zo schok bestendig is als piepschuim, daarnaast is piepschuim vele malen goedkoper en wordt er ontzettend weinig materiaal gebruikt. Uiteraard daarna goed recyclen!
Ik twijfel, maar volgens mij hoor je dat spul dan niet bij het plastic te doen, maar grof vuil.
Plastic bak is alleen voor verpakkingsmateriaal.

Correct me if i'm wrong, heb de plastic Heroes pagina al een tijd niet bekeken, en het zal ook wel verschillen per gemeente
Piepschuim/verpakkingschips worden van verschillende materialen geproduceerd. Als het om zetmeel gebaseerde materialen gaat kunnen deze gewoon bij het groenafval. Deze composteren in de afvalinstallatie bij de verwerker.

Wanneer de materialen van EPS (Expanded PolyStyreen) zijn, dan moeten ze bij het restafval, of beter nog, ingezameld worden bij de milieustraat bij het andere piepschuim/EPS afval.

Er is een nieuwe technologische ontwikkeling om dit piepschuim chemisch te recyclen en een volledig nieuwe grondstof te maken zonder noemenswaardig verlies van materiaal.

Deze EPS is dus mits goed ingezameld 100% recyclebaar en opnieuw inzetbaar.
Tot vorig jaar was EPS en XPS pas recyclebaar wanneer het precies hetzelfde soort was (drukklasse, samenstelling). Het zou mooi zijn wanneer dit zonder de scheiding kan omdat dit achteraf veelal niet mogelijk is. Ik weet niet de laatste stand van zaken maar ik ergerde me altijd aan het afval bij productie.

[Reactie gewijzigd door Floor op 5 juni 2020 12:42]

@Floor Zie bijgaand artikel over de recycling van XPS en EPS in de nieuwe testfabriek in Terneuzen. Dit is de eerste stap naar het gezamenlijk volledig chemisch recyclen van deze PS materialen, waardoor weer een "feedstock" ontstaat, oftwel een schone grondstof.

https://polystyreneloop.eu/
Bedankt. Ik ga het doorlezen.
Schuim (piepschuim, PUR, vleeswarenschaaltjes) is niet recyclebaar, grijze container dus.
Zoals hierboven ook gezegd, piepschuim is wel plastic maar moet inderdaad apart gescheiden worden, bijvoorbeeld bij de gemeente of in geval van bijvoorbeeld witgoed direct terug meegeven aan de leverancier. Daarna kan het vrij eenvoudig volledig worden hergebruikt.
Ah, wist ik niet.
Hier (Gooi en Vechtsreek) gaat het ook op het scheidingsstation naar restafval.
Ja piepschuim hoort niet bij het plastic, maar bij het grijze afval.
Wel verwarrend met al die soorten plastics.
Dat er een hele campagne is opgezet rond plasticafval, plastic heroes en de plastic-bak om vervolgens er mee te komen dat deze bak juist niet voor plastic is, maar voor verpakkingsmateriaal (dat plastic kan zijn) is, is toch denk ik het grote probleem van het afval scheiden.

GFT en papier is (relatief) vaak logisch, maar alle niet-plastic dat wel in de plasticbak moet en alle plastic dat er niet in moet maakt het onnodig ingewikkeld. Zeker wanneer je het dan ook nog een kilometer verderop moet weggooien. Ik scheidt GFT, glas, papier en rest, maar 'plastic' ga ik niet aan beginnen.
Als de leverancier nu gewoon even vermeldt waar het spul in hoort... Een maandblad hier heeft een bio-plastic-verpakking. Heel leuk, maar volgens de een moet 'ie bij het groen, de ander vindt plastic en nog iemand zegt restafval. Zelfde met pizzadozen van bezorgpizza, echt triest als je die (soms met stuk pizza er nog in) tussen het papier gekieperd ziet worden. Daar staat op 'please recycle me' dus ik snap het wel, maar als ze gewoon zouden zetten 'dit is restafval vanwege de olie en het vet' dan zou dat al een hoop schelen.

[Reactie gewijzigd door ari op 5 juni 2020 13:36]

Wat ik vooral bizar vind is dat je in sommige gemeenten moet betalen voor restafval. Maar als ik zie wat ik in mijn gemeente allemaal bij het restafval moet gooien, dan ben ik blij dat het hier nog altijd gratis is. PMD gaat wel redelijk hard bij mij, maar ik red die twee weken wel. Echter, ik zie wel dat veel mensen het niet redden, dus ze zouden wat mij betreft wel één keer per week mogen langskomen.
Bij ons in de gemeente betaalden we aanvankelijk 1 bedrag per jaar, toen per leging van de kliko en sinds dit jaar per kilo. En dat is succesvol volgens mijn lokale krant:
In de Sortibak zat 26% minder restafval. Het gft-afval in de Biobak is met 27 procent toegenomen. Er wordt veel beter afval gescheiden. Daarnaast zijn de meeste huishoudens goedkoper uit, want de Sortibak is vaak minder zwaar. In 2020 moeten gemeenten aan de VANG-doelstelling (‘van afval naar grondstof’- doelstelling) voldoen. Dit betekent 75 procent van het huishoudelijk afval scheiden en maximaal 100 kg (per inwoner, per jaar) aan te verbranden restafval hebben. Ooststellingwerf is zeer goed op weg om deze doelstelling te halen. Het gewicht van te verbranden afval per inwoner in 2019 kwam neer op 114,4 kilogram. Dat is al 26,8 kilogram minder dan in 2018 en al dicht bij de 100 kilogram van de doelstelling van 2020.
Via de Omrin-app kun je zelf zien hoeveel kilo je bij de weg zet en dit jaar heb ik de rest-kliko drie keer laten legen met gewichten van respectievelijk 16.5, 13.5 en 13 kg. Ik doe 8 weken met de rest-kliko inderdaad. Met een huishouden van 3 personen en 43kg afval voldoen we dus al aan ruimschoots aan de VANG-doelstelling; met een beetje geluk blijven we met zijn drieën zelfs onder de 100kg

edit: link toegevoegd

[Reactie gewijzigd door P_Tingen op 5 juni 2020 12:07]

Ik wil een kleine kanttekening maken op dit bericht.
Wat niet duidelijk is (voor zover ik weet), is of de consument netjes heeft gescheiden, of ook (bewust of onbewust) onjuist is gaan scheiden / dumpen om onder de kosten uit te komen.

Ik zie best veel verdwijnen in de PMD zakken wat er zeker niet in hoort. (zoals piepschuim) en hoor ook van pampers in de groene bak (wat bij ons i.i.g. niet mag)

Ik ben het eens met de financiële prikkel die ze koppelen aan afval scheiden, maar die gaat wel uit van de goedheid van de mens.
En de ervaring leert dat dat niet altijd een juiste aanname is.

Overigens legen wij maar 4x per jaar de grijze en we zijn met 5 personen in één gezin. Dus het loont zeker om netjes te scheiden en bewust (proberen) te consumeren.
We betalen iets van € 11,- per leging.
Alleen hebben ze net de frequentie van het ophalen van de grijze kliko verlaagd naar 1x per 6 weken. (en de kosten weer verhoogd) waardoor je hem toch vaker aan de weg zet omdat je het anders niet redt.
Maar goed, daar zal wel iemand op afgestudeerd zijn die veel slimmer is dan de gemiddelde medeburger.
(of gewoon meer geld wil verdienen..)
Die financiële prikkel zorgt er helaas wel voor dat er meer afval gedumpt wordt. In mijn gemeente is dit grotendeels teruggebracht vanwege steiging dumpingen in het bos (!!).
Ja, ik zie hetzelfde bij ons.
Helaas.
Maar je hoeft maar langs de weg te kijken om te zien hoe we het voor hebben met die wereldbol waar we voor moeten zorgen.
Piepschuim is geen plastic!

Maar daarover gesproken, met al die verschillende soorten materiaal wordt scheiden echt ingewikkeld. Kassabonnetjes zijn bijvoorbeeld geen oud papier. Net als pizzadozen met vet en resten. Plastic tasjes zijn plastic afval, maar van die gek voelende tasjes niet en shoppers ook niet. Je hebt tegenwoord papier dat niet van papier is maar andere vezels maar dat zie je soms niet. Een vensterenvelop mag wel bij oudpapier, maar je moet wel de plastic wikkel om reclamefolders halen.
Je moet de papieren wikkel van je kwark bakje afscheuren en de rest bij het plastic afval, maar de aluminium sluiting weer niet. Het aluminiumlaagje in drankpakken mag wel weer.
Je hebt plastic inzameling maar ook PMD.
Dat zeg ik ook niet ;)
Precies, en daarom is het ook hier weer beter om de dingen centraal aan te pakken. Volgens mij is Amsterdam laatst nog overgegaan op afvalscheiding bij de verwerking in plaats van de burger.
Je moet niet de plastic wikkel van de reclamefolders afhalen, maar een ja/nee-sticker plakken als je de reclamefolders niet leest. Of naar Amsterdam verhuizen, want daar mag alleen nog ongeadresseerde reclame worden bezorgd als op de deur een ja/ja-sticker zit.
Plastic blisterverpakkingen kunnen wat mij betreft niet snel genoeg verleden tijd zijn!
Onmogelijk om los te maken, als je pech heb snij je jezelf er ook mee (vooral onder de nagels is het spul zeer vervelend) en daarnaast heb ik eens een SD kaartje kapot gemaakt tijdens het openen van een verpakking.
Je moet ze dan ook open knippen met een schaar, niet open snijden ;p

Maar inderdaad de slechtste verpakking wat volgens mij enkel wordt gebruikt om het terugbrengen van een product moeilijker te maken want het retourbeleid is doorgaans nog steeds 'In verpakking'
Het is vooral bedoeld om diefstal te bemoeilijken, maar inderdaad, het belemmert soms ook retourneringen van producten, want die zijn niet weer makkelijk in de verkoop te plaatsen.

Ik ben het ermee eens: weg met Blister verpakkingen! Dit is, voor de consument (los van het milieu in dit geval), een van meest vervelende verpakkingen die er bestaan. Vind het een goede stap van Signify. Ik hoop dat andere fabrikanten snel volgen!
De schaar bij dergelijke verpakkingen vind ik dus ook maar gevaarlijk :+
https://tweakers.net/foto...mXQKSgx9cw5XUvjYD7DOR.png
Makkelijk praten... ik had geen schaar en kocht er 1 in blisterverpakking, gevolg, heel m'n klauwen open. :+
Makkelijk praten... ik had geen schaar en kocht er 1 in blisterverpakking, gevolg, heel m'n klauwen open. :+
Beetje tweaker heeft natuurlijk een leatherman op zak ...

https://gathering.tweaker...ist_messages/1723453/last
Daarvoor had ik juist die schaar nodig. 8)7
https://bit.ly/2U9jpS0

[Reactie gewijzigd door Gohan040 op 5 juni 2020 12:31]

Daarvoor had ik juist die schaar nodig. 8)7
https://bit.ly/2U9jpS0
Ja dan word het kip/ei verhaal
Daar heb ik een klein werkmesje voor in de auto
https://ibb.co/ZVjRDVx

paar euro bij de action
( je moet hem alleen niet in je zak laten zitten, Politie vindt dat niet zo grappig ;) )
Dat doet me denken aan dit fragment van Zondag met Lubach.
https://youtu.be/wyBPwDvZxBE?t=74
Tuurlijk knip ik ze open, echter zitten die SD kaarten soms zo vast dat je ze eruit moet drukken met als gevolg dat je hem in 2x breek :D.
De eeuwenoude truc is om het met een blikopener te doen. 30 cent bij de kringloop :p

Zo doe ik het al jaren, die verpakkingen zijn ervoor gemaakt lijkt het. Maar liever nog zie ik een verbod, maar wat zou een goed alternatief zijn die dezelfde mate van diefstalbeveiliging vormt?
Haha ja, ik had een nieuwe muis, snijd ik de muiskabel door tijdens t openen... Kon t ook niet meer provisorisch fixen.
Ze zijn voornamelijk handig als diefstalpreventie. Moeilijk te openen verpakkingen zijn vooral bij relatief goedkopere producten effectief gebleken om dit in de retail wat terug te dringen.

Dat het vervolgens ook moeilijker is voor mensen die de producten wel netjes aanschaffen lijken de fabrikanten en verkopers op de koop toe te nemen.
Ik heb wel eens een schaar gekocht in deze verpakking. Hoe verwacht zo’n fabrikant hoe je deze verpakking open krijgt 8)7
groot keuken mes, met als resultaat tripje maar de EHBO, wel eerst een afspraak maken.
Die blister verpakkingen moeten gewoon verboden worden. We moeten nota bene betalen voor een plastic tasje terwijl een simpele lamp verpakt zit in een hoeveelheid plastic waar je wel 10 tasjes van kan maken
Je betaald echter ook voor die verpakking d.m.v de aanschafsprijs.
Bij de plastic tasjes gaat het niet alleen over de hoeveelheid plastic maar vooral de vervuiling erdoor. Omdat de tasjes relatief groot zijn en veel in de natuur gegooid werden was het nodig dit in te voeren.

Hoewel een blisterverpakking misschien gelijk staat een 10 plastic zakjes qua gewicht, is de vervuiling van 10 plastic zakjes natuurlijk vele malen groter.
Een tasje kost maar 20 cent. Je moet lang met een tasje doen als je een beetje geld wil besparen

Edit: stel je doet 2 keer per week boodschappen en dan haal je 2 tassen vol en je gooit alle tasjes weg. Dan kost het je 41,60 per jaar, dit is nou niet echt een besparing die het verschil maakt. Dit is 1 middag op een terras bier drinken met je maten.

Het zou veel meer uitmaken als tasjes minimaal een euro moesten kosten want dan gooi je 208 euro weg

[Reactie gewijzigd door mikesmit op 5 juni 2020 12:04]

Alles wordt microplastic.
Thuis, zodat je beveiligingsstrip er in de winkel niet afgehaald wordt.
Stel je gaat net op jezelf wonen. Je koopt een schaar en een messenset, Allebei worden ze in verpakkingen gedaan die een atoomoorlog kunnen overleven. Moet ik die met mijn tanden openmaken dan? Scharen moeten gewoon nooit verpakt worden in een verpakking waar je een schaar voor nodig hebt om open te maken
Natuurlijk zeer vervelend als je echt niemand kent die een schaar heeft :|
Of je kijkt eens vriendelijk in de ogen van de kassierster en vraagt of je een schaar zou mogen gebruiken.

Dacht zelfs dat je niet verplicht was om verpakkingen mee te nemen uit de winkel. Dus je zou eigenlijk een schaar kunnen lenen en de verpakking achterlaten in de winkel. Nog een probleem opgelost ;)
Worden de prijzen van HUE hierdoor nog duurder? :D

Grapje natuurlijk. Prima ontwikkeling.. zoals MazeWing al aangeeft kunnen die blisterdingen niet snel genoeg verdwijnen!
Hue heeft dat volgens mij heel lang al niet meer. Doosje wat ik hier nog heb liggen van het laatste bolletje zit alleen karton in. Het gaat hier om de gewone bolletjes zo als op de afbeelding staan.
Philips deed het al veel eerder:
Als je 1 lamp in de losse verkoop haalt bij een winkel dan krijg je een blisterverpakking, maar als je een doos van 10 stuks haalt op het Internet worden ze apart nog in een kartonnen doos gestopt.
Eigenlijk schrappen ze dus 1 van de 2 verpakkingen die ze leveren of anders gezegd: de "grootverpakking" doen ze nu ook in de losse verkoop.
Het verschil hierin is, is dat je retail verpakkingen hebt, en non-retail verpakingen. Retail-verpakingen (voor in de winkel dus) moeten mooi/chic/sexy zijn, anders wordt er minder verkocht. (schijnt). De 'bulk-verpakingen' hebben doorgaans een andere doelgroep. (is allicht niet helemaal van toepassing voor lampen, maar in z'n algemeen).

In principe kunnen ze een ongekleurd kartonnen doosje maken met een stickertje erop: "Hue E27 White Ambiance" erop, plus de wettelijk verplichte notities uiteraard, maar het hoeft echt allemaal niet persé full-color glossy gedrukt te worden. Maar ja. Wij als koop-vee zijn daar blijkbaar toch gevoelig voor.

https://www.bol.com/nl/p/...CJB-A.1_4.13.ProductTitle
En laten we eerlijk zijn. Als je een (dimbaar) peertje koopt voor 28 euro, wil je wel dat de verpakking een beetje leuk is. Onder aan de streep maakt het niet uit natuurlijk, maar misschien het gevoel dat de fabrikant wat meer aandacht aan het product/de klant geeft?
Nee hoor, ze zitten in een kartonnen doosje met opdruk, net zoals de gloeilampen van vroeger.
Zo'n blisterverpakking van tegenwoordig heb ik altijd niet geweldig gevonden, maar gelukkig zijn we er vanaf.
Mooie stap! Sommige blisterverpakkingen waren ook niet open te krijgen zonder in je vinger te snijden met de schaar of het plastic van de verpakking zelf.

Ook totaal niet handig voor ouderen en mensen met een beperking.

[Reactie gewijzigd door OMEGA_ReD op 5 juni 2020 13:07]

Sommige mensen moet je dan ook niet in de buurt van scherpe objecten laten komen... ;)
Een bot mes is gevaarlijker dan een scherpe, ga je kracht op zetten en schiet je uit.
Of een botte bijl. Die kaatst af in plaats van in de boom te bijten...
Ik heb nog nooit verpakkingen van Hue in een blister gehad, wil niet zeggen dat ze niet bestaan, maar ik heb ze altijd in een doosje met een gevormd plastic houdertje.
Hoeveel plastic hadden ze nog in gebruik dan? De afbeelding bij het artikel is een voorbeeld. Met wat zoeken is er ook te zien dat ze bij andere verpakkingen nauwelijks tot geen plastic lijken te gebruiken.
Toen ik een paar maanden geleden wat lampen en een lightstrip had besteld kwam het allemaal netjes met het nodige plastic binnen. Van die verpakkingen waarbij je het product (gedeeltelijk) kunt zien zitten. Heel fancy, maar ook onnodig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee