Nederlandse overheid publiceert proefversie van coronadashboard

Het ministerie van Volksgezondheid heeft een eerste proefversie van het coronadashboard online geplaatst, waarop cijfers over onder meer het dagelijkse aantal ic-opnames en positief geteste mensen staan. Later deze maand moet het dashboard volledig klaar zijn.

Op het dashboard kunnen mensen bijvoorbeeld het dagelijkse aantal ziekenhuisopnames zien, of wat het huidige reproductiegetal is. De waarden zijn onder te verdelen in landelijke en regionale cijfers. Bij de waarden staat ook wat de 'signaalwaarde' is. Dit zijn door het RIVM berekende cijfers, die aangeven waar de kritieke grens ligt bij elk cijfer. Aan de hand van deze signaalwaarden, bekijken landelijke of regionale overheden of er nieuwe maatregelen nodig zijn. De data voor het dashboard komt van onder meer het RIVM, de GGD en ziekenhuizen.

Het dashboard is nog in ontwikkeling, in de komende weken wil het ministerie andere gegevens toevoegen. Zo moet er in de toekomst komen te staan wat het aantal besmette verpleeghuislocaties is en data als huisartsengegevens, GGD-contactonderzoeken en zelfrapportagegegevens tonen. Ook moet het dashboard dan een overzicht bieden van wat de geldende maatregelen en adviezen zijn, op zowel landelijk als regionaal niveau. In de tweede helft van juni moet het coronadashboard volledig functioneren, zo schrijft de Rijksoverheid.

Het ministerie benadrukt dat er nooit ingegrepen wordt op basis van één getal. Dus als het aantal dagelijkse ziekenhuisopnames over de signaalwaarde van 40 gaat, zal dit niet automatisch leiden tot aanvullende maatregelen. Nieuwe maatregelen zullen altijd op basis zijn van een analyse van de cijfers en een bestuurlijke weging, zo schrijft het ministerie. Het nu gepubliceerde dashboard is bedoeld voor de overheid, onderzoekers en de Nederlandse bevolking. Mensen die een 'technisch zwakke plek' op de website aantreffen, kunnen dit melden bij het Nationaal Cyber Security Centrum.

Coronadashboard

Door Hayte Hugo

Redacteur

05-06-2020 • 09:40

132 Linkedin Whatsapp

Submitter: EJlol

Reacties (132)

132
124
61
13
0
45
Wijzig sortering
Tijd voor regionaal maatwerk.

In mijn provincie (Friesland) zijn 0,5 op de 100.000 besmet. Dus met een inwoner aantal van grofweg 650.000, lopen hier ‘maar’ 3 besmette (geregistreerde) mensen rond..
Om dit een klein beetje te nuanceren: Friesland heeft volgens het dashboard 0,5 positief geteste personen per 100.000 per dag. Maar alsnog zullen er maar een handjevol positief-geteste mensen rondlopen in Friesland.

[Reactie gewijzigd door GladstoneW op 5 juni 2020 09:59]

Nog wat extra nuance. De PCR test kent een aardig percentage 'false positives', zo'n 3%, vanwege de gevoeligheid van de test. Daarom is het van belang dat bij een positieve PCR test een Virus Viability Test wordt uitgevoerd. Alleen dan kan geconstateerd worden dat het virus in besmettelijke vorm aanwezig is.Dat gebeurt momenteel niet (standaard).

Zie ook https://www.youtube.com/w...LT5AeS00&feature=emb_logo

Bedenk ook dat het aantal gemelde nieuw geteste besmettingen verdacht dicht bij de 3% van het totaal aantal geteste personen ligt. Het aantal positief geteste personen kunnen zodoende best grotendeels 'false positives' zijn...
De PCR test kent een aardig percentage 'false positives', zo'n 3%

Geef daar eens een serieuze bron van?
https://spectrum.ieee.org...9-tests-are-most-accurate

96% accuracy on negative samples... Dat is zelfs 4% false positives...
Uhm, specificiteit van een RT-PCR is wel iets hoger dan 97%. Vals negatieven komen wel wat vaker voor.

Mocht het wel 3% zijn, dan snap ik niet dat de laatste dagen maar 1% positief getest is, klinkt niet logisch.

[Reactie gewijzigd door markiemannie op 5 juni 2020 23:19]

https://spectrum.ieee.org...9-tests-are-most-accurate

100% score on positive samples, 96% on negative... 4% false positives. Kortom, alle positief geteste mensen vallen binnen de foutmarge...

Overigens is volgens de RIVM cijfers het percentage positief geteste mensen rond de 4%... (Laatste rapportage is van 25 mei: https://www.rivm.nl/sites...agelijks20200605_1128.pdf)

[Reactie gewijzigd door resma op 6 juni 2020 00:21]

Dit zijn moleculaire tests die in dit artikel besproken worden van relatief onbekende fabrikanten, bovendien wordt er alleen een minimum gegeven en geen typische getallen of meer details. Gezien de werking van de tests van de bekende fabrikanten, zeker de grote zoals in de Nederlandse test labs staan, is het echt heel onwaarschijnlijk dat de specificiteit significant onder de 99,9% is.

Ik ging even uit van het cijfer van afgelopen maandag (8000 tests 94 positief).

Een studie van het RIVM/ErasmusMC toonde aan dat er verwaarloosbare cross-reactivity is op de RT-PCR tests met andere pathogenen: https://www.sciencedirect...cle/pii/S1386653220301542

[Reactie gewijzigd door markiemannie op 6 juni 2020 00:41]

Het volgende rapport https://www.medrxiv.org/c...101/2020.04.26.20080911v2 bevat volgens de auteurs conservatieve schattingen van de false positives to basis van bekend klinisch onderzoek. Zij rekenen met 0.88%. Dat is inderdaad fors lager dan de 3% waarover het andere onderzoek spreekt.
Hoe dan ook, bij 94 positief van de 8000 zit je wederom verdacht dicht tegen die conservatieve schatting van false positives.

[Reactie gewijzigd door resma op 6 juni 2020 11:49]

Dat klinkt leuk op papier, maar in de praktijk zie je vaak hetzelfde gebeuren.

Toen je in Nederland nog naar het café mocht, gingen de Belgen massaal de grens over naar Brabant, terwijl dat juist onze brandhaard was, en het in België erger was dan bij ons. Je krijgt helaas veel mensen die gaan reizen naar plekken waar iets wel mag.

Als straks Groningen een brandhaard is, en je niet naar de horeca mag, zal je Groningen hermetisch moeten afsluiten om te zorgen dat ze geen toerist in de nagelegen provincies gaan spelen. Dit is echter enorm vrijheidsbeperkend waarbij je families en vrienden weer van elkaar zal scheiden.

Het is ook slecht voor het transport van goederen. Je zal namelijk iedereen aan de provinciegrens moeten controleren, wat er voor zorgt dat de bevoorrading van supermarkten zal vertragen, net zo als de bevoorrading van bedrijven die we weer langzaam willen opstarten. Het is ook heel normaal dat mensen werken in de ene regio, maar wonen in de andere.

Het gaat dus niet eens om solidariteit, maar om het feit dat het iets is dat niet kan en niet werkt. Zelfs grotere landen hebben moeite hier mee. Italië had ook een noord-zuid-scheiding bij de eerste maatregelen, en de eerste reactie van mensen was om massaal in en uit deze regio's te reizen, met alle gevolgen van dien. Nederland zelf is nog kleiner en nog meer verbonden dan één losse regio in Italië, dus het land opknippen in 12 stukjes is hier nog meer gedoemd te falen dan in Italië.

Keer op keer lijkt in de praktijk dit te mislukken, en het zal je alleen lukken als je een autoritair regime hebt zoals in China, en zelfs daar zijn ze uiteindelijk niet van het virus af.
Op wat baseer je je dat Belgen die over de grens gingen naar Brabant de brandhaard was voor Nederland en om te zeggen dat het in België erger was dan in Nederland?

Zomaar cijfers gaan vergelijken en dit dan leggen op die van een ander land is al aangetoond dat dit niet correct is. De manier van tellen is voor elke land anders (en werd zelfs als gezegd dat Belgen "te eerlijk zijn" in hun rapportering https://www.vrt.be/vrtnws...n-de-internationale-pers/ ).

Dat er in België fouten zijn gemaakt ontken ik helemaal niet. Deze reportage toont aan dat België duidelijk de mist is ingegaan tijdens de eerste weken van Corona (https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/pano/2020/pano-s2020a7/ ) en vooral hoe het is omgegaan met de skiers die teruggekeerd zijn.
Maar ik ben benieuwd waar je je conclusie vandaan haalt dat Belgen de brandhaard waren voor Nederland.
Op wat baseer je je dat Belgen die over de grens gingen naar Brabant de brandhaard was voor Nederland en om te zeggen dat het in België erger was dan in Nederland?
Ik zei nergens dat Belgen de brandhaard in Nederland hebben veroorzaakt Ik zei wel dat Belgen massaal de grens over gingen, de al in Nederland bestaande brandhaard in. Uiteraard rezen ze daarna terug naar België.

Het punt dat het in België beter gegaan kan zijn omdat ze eerlijker met cijfers zijn, ga ik niet bestrijden. Ik heb me er niet in verdiept, en je kan dus prima gelijk hebben.

Mijn originele punt blijft echter staan: lokale verschillen in maatregelen lokken ongewenst reisgedrag uit, die de verspreiding van het virus kunnen bevorderen in plaats van beteugelen.
Solidariteit is wel de belangrijkste factor. Zolang iedereen de contacten zoveel mogelijk beperkt en extra de hygiëne in de gaten houdt, heeft een virus het een stuk lastiger om zich te verspreiden.

Ik heb het dan nog niet over de beruchte anderhalve meter onderlinge afstand en allerhande bijkomende maatregelen. Er zijn echter te veel mensen die het gevaar van het virus niet onderkennen en denken dat zij er toch niet ziek van zullen worden, of de negatieve gevolgen (door beperkingen in werk of vrije tijd) niet willen accepteren.
Het vervelende is dat een virus geen onderscheid maakt. Iedereen kan in meer of mindere mate ziek worden en een aantal dagen het virus kan verspreiden. Als je net zo'n "ontkenner" tegenkomt die toevallig net ziek aan het worden is en alle regels gewoon negeert, ben je wel de pineut. Als je dan ook nog tot de risicogroep behoort ben je behoorlijk de sjaak. De "ontkenners" die bewust de regels negeren zou je eigenlijk best als moordenaars kunnen beschouwen.

Natuurlijk iedereen wil gewoon kunnen werken, op vakantie gaan en zo nu en dan naar het theater of festival. Er zijn nu 1500 tot 2000 mensen rond die het virus kunnen verspreiden. Als één zo'n persoon naar Low Lands zou gaan, kan je ervan uitgaan dat er binnen een week twee keer zo veel zijn. Een mondkapje dragen om jezelf te beschermen werkt niet. Een mondkapje draag je vooral om te voorkomen dat je anderen per ongeluk besmet.

Als iedereen solidair is en elkaar de ruimte gunt en een mondkapje draagt als de onderlinge afstand te klein is, of je langere tijd met meerdere personen in een (kleine) ruimte moet zitten, kan er best veel vrij normaal doorgaan. Eén ontkenner kan het echter al voor honderden mensen verpesten.
geregistreerde is een belangrijke woord. Tot eind mei werd er nog erg moeilijk gedaan over testen, zelfs bij mensen die symptomen toonden en het advies was om thuis uit te zieken. Zelfs bij mensen in vitale beroepen was het lastig om getest te worden, tenzij ze in contact waren geweest met iemand die al positief getest was en zelf ook symptomen vertonen.
N=1, maar zelfs in mei werd er moeilijk gedaan over getest worden, veel ping-pong tussen GGD-Bedrijfs arts - werkgever - persoon in kwestie. We hebben her hier ook over iemand in een vitaal beroep. Ging rustig twee weken overeen om eindelijk getest te mogen worden omdat je de symptomen had en in contact was geweest met een kind van een Corona patient. Procedures niet duidelijk, miscommunicatie tussen werkgever en bedrijfsarts (ziek gemeld ipv als reden corona verschijnselen). Test kan alleen als je een auto hebt, of kan lenen. Vervolgens moet je zelf najagen om de uitslag te krijgen, die kwam namelijk niet binnen de beloofde 48 uur. Bedrijfs arts verwijst naar GGD, GGD naar lab, lab naar de bedrijfsarts die op hun portaal moet kijken.

Wel jammer dat het zo moeizaam ging, maar gelukkig is de persoon in kwestie niet positief getest op Corona :) Als het allemaal wat sneller was gegaan, was de persoon ook al weer wat sneller aan het werk geweest.

Ik hoop echt dat het bij anderen beter gaat, want anders kan ik mij goed vinden in bovenstaande dat alleen 'geregistreerde gevallen' bekend zijn en dat een aardige beperking is in de statistiek. Zeker als het verkrijgen van een een test zo moeilijk blijft gaan. Hopelijk dat het nu dus beter gaat nu er meer mensen getest mogen worden.
Het probleem hiermee is dat regio's met soepele regelgeving, mogelijk geïnfecteerde dagjesmensen, uit strengere regio's gaan trekken. Je zult dan maatwerk moeten maken van de ondersteuning voor ondernemers, grenscontroles houden bij veiligheidsregio's en dat is gewoon niet te doen. Ik woon aan de grens van Duitsland. Het moment dat daar alle winkels dicht gingen en hier de Ikea nog open was zag het er zwart van de Duitse auto's op de parkeerplaats.

Nee het is voor niemand een pretje, maar daar heeft een virus echt lak aan. Bedenk je dat het virus, in Groningen, momenteel onder controle is, omdat er momenteel nog strenge regels gelden. Een regio met 0,5 besmette geteste(!) personen per dag kan neerkomen op (factor 12): 6 besmette mensen per dag per 100.000 inwoners. 3 van deze 6 personen zijn Asymptomatisch en zullen niet in volledige quarantaine gaan. Het lijkt heel weinig maar een klein handje vol besmettingen in Brabant afgelopen januari zijn de start geweest van de volledige eerste golf die zeker zo'n 6000 Nederlanders het leven heeft gekost. Haastige spoed is zelden goed, helemaal in tijden van een pandemie.

Blijf thuis, stay safe!

[Reactie gewijzigd door martijn86 op 5 juni 2020 10:23]

Tijd voor regionaal maatwerk.

In mijn provincie (Friesland) zijn 0,5 op de 100.000 besmet. Dus met een inwoner aantal van grofweg 650.000, lopen hier ‘maar’ 3 besmette (geregistreerde) mensen rond..
Daar heb je het al: geregistreerd. En hoeveel niet-geregistreerden lopen er rond? Dat is hetzelfde als zeggen dat er maar 10 criminelen zijn omdat er maar 10 in de gevangenis zitten, maar natuurlijk lopen er ook nog rond die (nog) niet in de gevangenis zitten.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 5 juni 2020 16:36]

Geen idee over het aantal niet geregistreerden, maar van het aantal besmette personen lijkt net onder de 50% niet symptomatisch te zijn (maar mogelijk wel besmettelijk).
[...]


Daar heb je het al: geregistreerd. En hoeveel niet-geregistreerden lopen er rond? Dat is hetzelfde als zeggen dat er maar 10 criminelen zijn omdat er maar 10 in de gevangenis zitten, maar natuurlijk lopen er ook nog rond die (nog) niet in de gevangenis zitten.
Gezien die cijfers van de bloedbank,
waaruit blijkt dat zo'n 5 tot 6 % van de bevolking antilichamen heeft,
zou je kunnen zeggen dat het ware aantal besmette personen zo'n 15 tot 20 x zo hoog is als de officiële cijfers.
Lijkt me lastig, want bijvoorbeeld de IC capaciteit geldt landelijk.
Dan klik je op het knopje "Regionale cijfers" :?
Volgens mij bedoelt hij met regionaal maatwerk dat in Friesland de maatregelen meer versoepeld kunnen worden dan bijvoorbeeld in Brabant.
Het aantal mensen die besmet raken worden steeds minder.Als iedereen thuis moet blijven gaat onze gehele economie naar de kloten.Ik ben al blij dat ze sommige dingen wel weer toelaten kunnen worden.
En ik ben blij dat alle cafees weer open mogen,ondanks de 1,5 meter regel.Een app met gps signalen op de telefoon was idd een goed voornemen.Ik ben straks blij als iedereen weer aan het werk is.
Zodat onze economie weer gaat draaien.En ook voor de mensen die werkeloos zijn geworden dat die later of nu weer aan de slag kunnen.Zodat ze weer kunnen gaan solliciteren zodat ze weer fatsoenlijk werk kunnen vinden.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 5 juni 2020 14:12]

Het aantal besmettingen is momenteel laag /vanwege/ de maatregelen. Juist omdat iedereen thuis moest blijven. Over een week of 2-3 zullen we mogelijk weer een stijging krijgen door versoepeling van de maatregelen, mede beïnvloed door de protesten waarbij men zich amper aan de regels hield (hoewel mondkapjes wel veel gebruikt werden, dus misschien valt het mee).
Het aantal besmettingen is momenteel laag /vanwege/ de maatregelen. Juist omdat iedereen thuis moest blijven.
Hoe weet je dat zo zeker? Het kan toch ook het einde van het reguliere griepseizoen zijn dat bijdraagt aan het mindere aantal besmettingen?
Nee, dat kan niet, want het reguliere griepseizoen wordt gemonitored en is uit te zetten tegenover de seizoenen van voorgaande jaren. COVID-19 is geen griepvirus, maar een longvirus met bijkomende griep-achtige symptomen. Uiteraard is verwarring puur op basis van symptomen mogelijk, maar dat is in dit geval niet relevant.

Dit is evident in de grafieken die de besmettingen uitzetten over tijd, waaruit blijkt dat het aantal doden zeer sterk steeg in het begin van de crisis in Nederland en pas na inwerking (met inbegrip van de incubatieperiode) van de lockdown reduceerde. Er is een direct causaal verband met een zeer logische verklaring: minder besmettingen resulteert in minder ziekte. Het is echt niet zo dat een virus maar iets tijdelijks is en dan uit zichzelf uitgaat. Sterker nog, we hebben maar één virus kunnen uitroeien ondanks alle huidige kennis.

Zelfs al zouden er mutaties zijn die het virus minder schadelijk maken (wat zeer goed mogelijk is gezien coronavirussen vrij onderhevig zijn aan mutaties), betekent dit niet dat alle viruspartikels in omloop allemaal dezelfde mutatie krijgen. Net als het griepvirus zullen er vele subtypes ontstaan met variatie in ernst, met inbegrip van de ergere vormen. Deze blijven doorgaan over de gehele wereld en daar kunnen we pas effectief iets aan doen zodra we een werkend vaccin krijgen en/of zeer brede groepsimmuniteit, wat enkel mogelijk is juist als meer mensen ooit besmet zijn geweest. En zelfs dan is het maar de vraag of dit goed genoeg is, want herbesmettingen zijn al vastgesteld, erop duidend dat de adaptieve afweer van ons immuunsysteem niet optimaal werkt tegen dit virus.

We zijn nog lang niet aan het einde, ben ik bang. De kans is vele malen groter dat het virus tientallen tot honderden jaren relevant blijft.
jka dat klopt ik snap sowieso niet waarom mensen gaan protesteren, als ze zich niet aan de regels houden kunnen ze gewoonweg dood gaan door het virus.
Ik heb me netjes binnen gehouden en aan de regels gehouden ik was ook regelmatig mijn handen vanwege het besmettings-gevaar.ik ben nu zeker al 3 maanden thuis maar boodschappen moet ook gedaan worden.
En de winkel karretjes die moeten ook zuiver gemaakt worden.Het kost allemaal een hele hoop geld.
En ook voor de bedrijven als ze al besloten hadden iedereen op 1,5 meter te laten werken.Men moet er gewoon mee rekening proberen te houden dan komt alles goed.Petje af voor de gezondheids zorg die veel gedaan hebben voor andere mensen.Ze hebben nota benen mijn medicijnen aan de deur afgegeven met een koerier, dat hebben de apothekers goed aan gedacht.
Volgens het dashboard is die "0.5 op de 100.000" het aantal positief geteste mensen per 100.000 inwoners per dag. Er komen er dus 3.25 per dag bij ipv dat er ca. 3 rond lopen ... :+
N.B.: Dit gaat wel enkel om de vastgestelde besmettingen. Het daadwerkelijke aantal dragers (al of niet met symptomen) ligt significant hoger.
Kijk, zo hoort het. Publieke data vrij beschikbaar zodat een ieder er open-source applicaties mee kunnen maken. Top bezig hier overheid!
Dit zou onmogelijk moeten zijn, de overheid kan geen enkel IT-project succesvol afronden.... :')
Dat is onzin, projecten die succesvol afgerond zijn, halen meestal niet de media.
Op dat punt, deelt de overheid te weinig zijn successen of wordt het niet door de media niet opgepakt.
Dat was sarcastisch bedoelt :+ N.a.v. de kritiek in het bericht over C2000...
Sorry dat ik mij aangesproken voelde ;)
De Unix Epoch tijden zijn in UTC/GMT en niet CET (mocht je dat verwachten).

Verder verwijst het IP naar Boston en mist de server nog de OpenResty 1.15.8.3 security update, maar verder lijkt er weinig mis te kunnen gaan.
Een unix epoch in iets anders dan UTC? Nog nooit gezien. UTC is geen GMT trouwens. Vreemde keuze trouwens om voor unix epoch timestamps te gaan en niet voor rfc3339, zoals vrijwel iedere relevante web api vandaag de dag.
Klopt, alleen rfc3339 is niet geschikt en zeker niet voor JSON.
Daarvoor gebruik je eerder ISO 8601 als in 2020-06-05T11:48:00.000Z

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 5 juni 2020 11:49]

rfc3339 is juist wel geschikt. Het is een "profile" van iso8601, je kunt het als een striktere vorm van iso8601 zien, iso8601 laat nog ruimte open voor ambiguïteit. Maar helaas is rfc3339 daarin ook niet helemaal perfect. Laten we het er op houden dat we het eens zijn, het is in de praktijk lood om oud ijzer.

edit: ... trouwens, Wommel!!! Dat is een tijd geleden!

[Reactie gewijzigd door roelboel op 5 juni 2020 12:02]

Vreemde keuze trouwens om voor unix epoch timestamps te gaan en niet voor rfc3339, zoals vrijwel iedere relevante web api vandaag de dag.
Juist niet. De epoch tijden zijn UTC gebaseerd en veel talen hebben functies of libraries om dat naar ISO8601 of jaar/dag/maand/tijd om te zetten.
Ideeal voor verdere verwerking zonder dt er geparsed hoeft te worden, en daarbij is json niet gemaak om direct door mensen gelezen te worden.

[Reactie gewijzigd door Durandal op 5 juni 2020 14:15]

Het IP verwijst naar Boston omdat de CDN van Akamai ertussen zit en is dus niet representatief voor de locatie van de server zelf. ;)
Oh interessant, staat er ook ergens een update frequentie?
De GGD hier (Hollands Midden) heeft ook al een maandje een niet onaardig dashboard:
https://eengezonderhollan...rd/dashboardthemas/corona

Ik weet niet of alle GGD's dat hebben, maar daar is ook veel info te vinden. Op het eerste gezicht ljikt er meer info te staan dan het landelijke dashboard, al is het wel regionaal.
Anoniem: 551631
5 juni 2020 09:45
handig, maar waarvoor heeft dit zo lang moeten duren?
is dit geen namiddag klusje voor 1 persoon? (serieuze vraag)?
A: Iemand moet het eerst het idee hebben om dit te bouwen. Dat gebeurd niet op dag 1
B: Data moet aangeleverd worden
C: Data moet betrouwbaar zijn
D: Het idee moet uitgewerkt worden in een vorm die voor het merendeel van de bevolking toegankelijk is.
E: Werk moet ingepland worden bij of een interne afdeling of een externe leverancier. Er lopen nog meer projecten dan het bouwen van een dashboard.

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan met punten.
Een goed voorbeeld hiervoor is het Dashboard van het duitse Robert Koch instituut
https://experience.arcgis...17327b2bf1d4/page/page_1/

Dat door ESRI Deutschland ontwikkelde Dashboard werd op 20 maart gepubliceerd ... ofwel, ruim 2,5 maand eerder.
Op veel punten vind ik dit ESRI Dashboard veel duidelijker en nuttiger, omdat het een direkt overzicht geeft van verdeling over besmettingshaaden met een hoge besmettingsgraad en regionen die duidelijk minder betroffen zijn, waardoor de duitse overheid zich ook sneller kan aanpassen (deze heeft al enige tijd waarin maatregelen per regio/landkreis verscherpt of afgezwakt kunnen worden: maatregevend daarin is de '7-Tage Inzidenz' de waarde van het aantal nieuwe besmettingen de laatste week, dit om bepaalde effecten waarbij per weekdag er bekende 'schommelingen' zij af te zwakken' en ook een middellange termijnsontwikeling duidelijker te kunnen tonen ).

Het nederlandse Dashboard zoals nu ontwikeld mist een geheel overzicht van alle regio's samen ter vergelijk (als je naar de pagina per regio gaat, moet je iedere regio apart aanklikken om daarvan de getallen te zien, direkt vergelijken is onmogelijk, terwijl dat prima mogelijk is door bv een kaart met kleur-legende te maken, waarbij de meest 'kritische' regio's rood worden).

Tevens mist het dus een goede vergelijk over langere tijd, enkel de waarde per dag tonen is ontzettend beperkt omdat juist in de dagwaarde grote schommelingen kunnen zitten. (bv het al bekende sterk teruglopen in het weekend en een 'opveren' van de getallen rond dinsdagen)

Een vergelijk met het duitse voorbeeld maakt zeer duidelijk dat men daar wél veel vroegere en efficienter snel kon inspelen en iets kon opzetten, zelfs in een cultuur waarvan men vaak zegt dat die 'bureaucratischer' is ...
tevens zie je aan dat voorbeeld dat juist ook doordat men snel en efficient een 'gereedschap' op kan zetten, de bestuurders en de politiek zich aan de gegevens kunnen aanpassen en hun beleid erop aanpassen;
Helaas denk ik dat deze toepassing veels te laat komt om effectief een verschil uit te maken in bestuurlijke beslissingen;

het bestuurlijke probleem dat bv de indeling in Veiligheidsregio's geen 'politieke bestuurslaag' heeft (die zou ofwel de provincie moeten betreffen die dan meerdere veiligheidsregio's betreft, terwijl één veiligheidsregio weer verschilende gementes en burgemeesters betreft die verschillende beslutien kunnen treffen, wat bv al te merken is aan duidelijke verschillen in de omgang met publieke orde-handhaving (dat bv rondom de demonstratie in amsterdam er een 'politieke discussie' is tussen de bestuurslagen burgemeester en minister van binnenlandse zaken illustreert het probleem dat hierin de bestuurslaag 'veiligheidsregio' kennelijk geen rol speel/speelde) ) is pas laat merkbaar, maar maakt wel een ingrijpen in 'regionaal' vlak moeilijk...
Dit Dashboard zal het ook niet veranderen, zelfs inzichtelijk maken zal het verder niet doen; maar dat was wel een mogelijkheid geweest als men dit zeer snel had kunnen opzetten, en het als 'coordinatietool' kunnen gebruiken om regionale ontwikkelingen weer te geven en beleid ook per veiligheidsregio te sturen

Als laatste enkele positief punten, qua grafische vormgeving ziet de nederlandse versie er wel gelikt uit, mooie kleuren en strakke vormgeving.... helaas koop je daarvoor verder niet zo heel veel:
liever twee maanden vroeger een pagina opzetten die gelijk alle gegevens overzichtelijk aanbied zonder veel 'desing' eromheen, maar die wel functioneel gewoon bruikbaar is.

Tevens vind ik het idd positief om van het monitoren van verpleeghuizen een apart item te maken... idd denk ik ook dat dit een belangrijk steekpunt van beleid moet zijn, en idd speciale en gerichtte aandacht dient te krijgen en ik vind het goed dit ook te visualiseren, ook om het apart-zijn' van dit probleem aan mensen duidelijk te maken en ook bewust te maken (ook uitleg aan mensen die familieleden in verpleeghuizen hebben en bezoeken, hen erop te wijzen op het extra risico dat daar bestaat)

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 5 juni 2020 11:42]

Bij mij crashed de pagina keer op keer op de iPad. Dus, zo onder de indruk ben ik weer niet. Je hebt weinig aan een pagina als je het niet kunt lezen. ;)
Tja daar zeg je ook wat.. Safari is de IE6 van 2020; een waardeloze browser
Safari is een uitstekende mobiele browser. Er worden actief en intelligent trackers geblokkeerd, louche pop-ups en scripts werken niet, video’s worden niet automatisch afgespeeld en het is veel energie-efficiënter dan (bijvoorbeeld) Chrome. Het is zo dat sommige sites op safari suboptimaal functioneren, maar dat komt vanwege keuzes die Apple heeft gemaakt voor veiligheid, privacy en efficiëntie.

We hebben het trouwens goeddeels aan Safari te danken dat we nu afzijn van Flash en over zijn naar het veel elegantere HTML5 — als geen van de browsers keuzes durft te maken die legacy compatibility verkleinen verandert er nooit echt iets.
Ziet er inderdaad goed uit.
Nordrhein-Westfalen
Fälle 38.439
Fälle/100.000 EW 214,4
Todesfälle 1.617
Einwohnerzahl 17.932.651
Aktualisierung 5/6/2020 0:00
Wat een verschil met het aantal overleden personen t.o.v Nederland. Hier is het 6x zo veel. In Duitsland is de andere zorg ook gewoon door gegaan.

Nederland had al veel langer meer kunnen testen als ze de overcapaciteit van Duitsland tijdelijk hadden gebruiken. Maar de kwaliteit was niet goed genoeg.
Zie het commentaar van de arts-microbioloog van het LUMC.
https://nos.nl/collectie/...iterende-factoren-voorbij

[Reactie gewijzigd door space-one op 5 juni 2020 14:22]

ofwel, ruim 2,5 maand eerder.
Ja en wat is je punt?

Niet ieder land/organisatie heeft dezelfde prioriteiten. Blijkbaar stond een dashboard óf laag op de prioriteiten lijst óf niemand heeft er een project van gemaakt etc etc.

Ik kan uit niets opmaken dat de ontwikkeling zolang geduurd heeft. Alleen dat Nederland later met een dashboard komt dan Duitsland.

De vraag waarom we dat nu pas hebben is totaal niet relevant. En als er mensen zijn voor wie het te lang wachten was, dan hadden ze zelf aan de slag moeten gaan en hun diensten aanbieden aan de overheid.
Het publiceren van een Dashboard/Website is niet het doel of eindpunt an sich... hoeveel mensen dat soms ook lijken te denken, is het hooguit het begin.

Zodra dit bestaat zal het werking hebben, op het publiek, dat bekend is met wat de exacte risico's zijn, of ze in een regio wonen met een hoger risico of niet...
elaas heeft dat voroal zin aan het begin van de epidemie, als er ook een groter gevaar is en je juist de mensen extra moet waarschuwen.

In de huidige situatie is de kans groot dat het juist een tegengestelde werking zal hebben, dat het vel mensen zou kunnen bevestigen in en 'Het valt mee, het ergste is sowieso voorbij' en 'in mijn regio was er maar 1-2 besmetting gisteren (dat er bv enkele dagen eerder nog 10-15 waren, zie je op dat huidige dashboard niet).

Tweede punt is een politiek/bestuurlijk iets dat ik ook uitleg in mn eerdere post:
bestuurspolitici moeten lokaal beleid uitvoeren en moeten dat doen op basis van informatie die ze krijgen, maar ok delen met andere betrokkenen..
Hierbij is het in nederland lastig dat de structuur met Veiligheidsregio's redelijk nieuw is (wet hierop sinds 2010 en laatste herorming in 2019) en een aantal hindernissen kan hebben bij juist Calamiteiten-response... zeker het aspect dat vaak het lokale/regionale Gezag bij Burgemeesters ligt, die echter hooguit een deel-gezag hebben en uiteindelijk moeten coordineren met andere betrokken organisaties (medische instanties, politie en nooddiensten)...

Onderlinge informatievoorziening en overleg is daarbij gewoon essentieel en ik kan je best voorspellen dat als de Evaluatie volgt er veel aandacht en ook kritiek zal zijn op juist het aspect van bv coorinatie van maatregelen tussen landelijke bestuurders en lokale (Burgemeesters).

Een technisch gereedschap als zulk een informatie-Dashboard kan een goede gereedschap zijn om die problemen vroger op te vangen en beter beleid mogelijk te maken, maar dat moet dan wel relatief snel beschikbaar zijn en Nu zitten we helaas al in de na-fase... waarbij de werking veel kleiner is dan in de vroege fases of zelfs middenn, als men beleidsmatig ook veel meer kan ontwikkelen (mits de gereedschappen zelf al staan)

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 5 juni 2020 14:46]

Ben jij een developer? Ik denk van niet, anders zou je niet zoiets roepen.

Het template ontwikkelen is niet lastig. Kost je paar dagen. De achterliggende data-set nuttig gebruiken en deze interactief maken kost veel tijd.
Maar toch, de GGD hier heeft al een maand een (uitgebreider) dashboard staan, dus het kán wel.
Misschien dat het veel tijd kostte om de data van alle GGD's te standaardiseren ofzo?
Dat zij al een maand een dashboard hebben, betekent niet dat die van de RIVM opeens sneller ontwikkeld kan worden. Het is ook natuurlijk veel makkelijker schakelen als enkele instantie.

Verder maken zij gebruik van een bestaande tool welke van data voorzien wordt. Dit heb je inderdaad zo opgezet.
https://swing.eu/content/Swing-Mosaic.

Als je zelf een dashboard wil bouwen, kost dat stukken meer tijd. Ik bedoel een bedrijf verdient er zijn brood mee, dus het zal niet zo makkelijk zijn nee. De waarom hierachter is natuurlijk de vraag. Ik kan mij voorstellen dat je als overheid meer controle wil hebben over de tool en niet afhankelijk wil zijn van een derde partij. Kost meer tijd, maar dan heb je ook wat.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 5 juni 2020 10:05]

Helaas is deze beperkt tot een specifieke meewerkende gemeentes.
Anoniem: 551631
@Relief20095 juni 2020 15:06
wat maakt het uit wat mijn beroepsgroep is? ik stel een on-topic vraag.

als ik als niet it'er al heel makkelijk redelijk deftige websites met werkende onderdelen uit de grond kan stampen met nono tools als node-red en wordpress. waarom zou een heel orgaan van de staat dat dan niet kunnen. t is nou niet dat hier heftige rekenmodellen achter zitten.

het is letterlijk een opsomming van bekende feiten.

als elk staats orgaan wat een deel van deze info aanlevert er een halve dag een poppetje had gezet was dit al in een dag klaar geweest.

ik ga er gemakshalve even van uit dat in crisistijd zelfs een ambtenaar wel even een beetje gas kan geven. ipv de deur om 1700 stipt dicht te trekken.

maar je hebt gelijj dit is een hoogstaand stukje webdevelopment wat zijn gelijke niet kent. en ik heb er inderdaad geen professionele binding mee.
Dat heeft te maken met procedures. Je kunt niet zomaar op zo’n belangrijk landelijk platform in een middagje een website lanceren. Daar moeten veel mensen testen, wat van vinden, aanpassen etcetera.
Een middag is nog lang. Je klopt ff wat code, haalt hem door de A.I. compiler van je quantum computer, dan via voice-as-ui in je microfoon brullen wat ermee moet gebeuren en klaar. Blijft de data over, maar dat deel is eigenlijk nog makkelijker. Die haal je gewoon uit de smart blockchain met wat hyperautomation. Gooi dat alles in de quantumcomputer, terugtrekken op de cloud, elleboog op tafel en dan stift je hem zo de C.D. pipeline in. Ff de verdubbelaar inzetten en dan ben je in twee uur klaar.

Eigenlijk is software bouwen net zoiets als gewoon bouwen. Je graaft een gat, gooit er een paar pvc buizen in, wat water erbij en je hebt een waterleiding.
Anoniem: 551631
@diyoo5 juni 2020 15:16
bijzonder nuttige reactie op een serieuze vraag.
gelukkig is het gros van de it'ers volwassen genoeg om normaal op een vraag te antwoorden. en deze niet weg te modereren.

om op je bouwvakkerspunt terug te komen. prioriteit is key.
als ze in japan binnen een week een weggespoelde weg kunnen herstellen dan kan dat hier ook. Hier kost het leggen van een nieuw stuk weg al gauw een paar maanden.
dat is ook logisch want 1 de prioriteit is niet zo hoog 2 het kost bakken met extra geld.

dus waarom zou in de it wereld iets niet gemaakt kunnen worden in een kortere doorlooptijd als gangbaar. lijkt mij mokenteel toch een crisissituatie, waarbij er toch wel even wat schouders eronder gezet kunnen worden.
Sorry dat het zo overkwam, sarcasme is een bijproduct van een it-er en was meer bedoeld als ludieke reactie op een vraag waarvan voor mij in ieder geval vrij duidelijk was dat een halve middag gewoon onmogelijk is (ook met een team niet). Bij deze een serieuze reactie met aandachtspunten waar een dergelijk team mee te maken kan krijgen:

Willen we dit zo snel mogelijk uitrollen en is "iedere hack" toegestaan, of moet de software
onderhoudbaar zijn voor latere collega's?
Willen we dit project later ook kunnen gebruiken voor andere uitbraken of vergelijkbare doeleinden?
Welke gegevens willen we eigenlijk op de site laten zien?
Hoe maken we dat inzichtelijk en begrijpelijk voor 80% van Nederland?
Uit welke systemen moet de data vandaan komen?
Hebben die systemen end-points die al bereikbaar zijn, of moet daar ook nog wat aan gebeuren?
Moet de data die opgehaald wordt geanonimiseerd worden, en is die avg compliant, ...?
Hoe lang moeten dingen bewaard worden?
Hebben we voor de datavergaring speciale overheidscertificaten nodig, of is een normaal x509 certificaat voldoende?
Hoe doen we het met eventuele overige beveiligingsvraagstukken?
Moet deze site op kunnen schalen, of mag het down gaan bij grote drukte?
Hoe doen we de logging, telemetry, en wie moeten daar inzicht in krijgen?
Hoeveel externe teams hebben we mee te maken, en wat voor vertragingen kunnen we daar verwachten i.v.m. verschillende prioriteiten?
etc.., etc.., etc...

Het punt is, het uiterlijk wat je als gebruiker ziet van een site is maar een heel, heel klein stukje van het geheel. Je voorbeeld omtrent Japan is w.m.b. een goede, waarbij m.i. op grond van een aanname een te snelle conclusie wordt getrokken. Wij hebben hier, in tegenstelling tot Japan, te maken met een vrij zachte grond. Eerst moeten er dingen inklinken, omdat er anders later ongelijkmatige verzakkingen optreden. Zo zullen er meer verschillen zijn waardoor een directe vergelijking niet mogelijk is. Datzelfde geldt voor een site die voor de overheid gebouwd wordt t.o.v. een wordpress draak voor de lokale school.

Ik vind een weg in een week trouwens niet eens zo heel snel.. Wij doen een tunnel in de a12 in een weekend als het moet: https://www.youtube.com/watch?v=S6Q-0XNviys ;-)
Prachtig. Ik mis alleen een duidelijke indicatie wanneer de gegevens voor het laatst zijn bijgewerkt.
Een trend indicator zou ook mooi zijn.

[Reactie gewijzigd door M.M op 5 juni 2020 09:48]

Periode: 1 maart – 3 juni 2020
Even het linkje "meer uitleg" eronder uitklappen?
Het is geen 1 datum voor alle indicatoren omdat die niet op dezelfde dag/tijd doorgegeven word.

[Reactie gewijzigd door Puc van S. op 5 juni 2020 09:49]

Staat boven blok 'Intensive care-opnames per dag'.
Staat er boven: Laatst bijgewerkt: 18:00, 4 juni 2020
Ik moet zeggen dat het er wel aardig uitziet. Geeft in een oogopslag een goede indruk van de situatie.
Dit is heel duidelijk, maar wat ik me afvraag is; "Waarom heeft dit 2,5+ maand moeten duren?"
Volgens mij is het eerder 2 weken dan 2 maanden.
https://www.nu.nl/coronav...ken-rond-coronavirus.html (dit was 19 mei)

Even een websiteje opzetten die miljoenen bezoekers aan kan, is niet zo makkelijk als je denkt.
Ook dient de website gemaakt, en getest te worden volgens de geldende overheidsregels.

Jij en zouden gewoon coronadashboard.nl registreren, AWS eraan hangen en ons nuxt project ernaartoe pushen. Echter iedereen die wel eens iets voor de overheid gedaan heeft, weet dat de vereisten en controle (en bureaucratie) een stuk meer zijn.
Misschien is dat juist de reden dat dit 2,5 maand geduurd heeft ;)
Misschien is het niet zo zeer het opzetten van het dashboard dat zo lang heeft geduurd, maar meer het bepalen van de signaalwaardes. Daar gaan ze op afgerekend worden. Zet je de signaalwaarde op intensive care opnames op 5, 10 of 20. Dat maakt een groot verschil voor de interpretatie door het publiek. Er staat nu al dat het overschrijden van 1 signaalwaarde niet meteen strengere maatregelen betekend.
Er zal wel 2,4 maand aan overleg aan vooraf zijn gegaan, en 0,1 maand implementatie. Zo werkt de overheid, en de grote IT leveranciers van de overheid doen daar lekker aan mee.

@Relief2009 ik zie 5 getallen gepresenteerd in een simpele vormgeving. Ja, dat is in een paar dagen klaar ja. Probleem zal eerder zijn hoe ze die data geautomatiseerd vanuit allerlei data-bronnen in de dashboard krijgen. Maar kom op, 5 getallen had ook iemand 2x per dag met de hand kunnen invullen for the time being zodat er wel een simpele informatieve pagina is voor de bevolking.

[Reactie gewijzigd door beany op 5 juni 2020 09:53]

Altijd leuk om arm chair tweakers te zien die denken dat zo een dashboard ontwikkelen in 3 dagen klaar is. _/-\o_
Hoe lang het duurt om een dashboard te ontwikkelen ligt heel erg aan de organisatie en personen, ik kijk al sinds het begin van de crisis op andere dashboards voor wereld informatie. Het kan dus wel degelijk...

En dashboards maken kan heel eenvoudig, natuurlijk afhankelijk van de software die je gebruikt. Het grootste issue is de data en hoe je de data interpreteert (en daarmee presenteert).
Snap ik goed. Een template bouwen kost niet al teveel tijd. Maar de achterliggende data en de interactieve grafieken kosten tijd. Verder zijn er altijd meerdere afdelingen betrokken die deze data aanleveren wat ook tijd kost.

Heeft weinig met overheid te maken. In elke grote organisatie met meerdere betrokkenen, kost het tot overeenstemming komen veel tijd. Verder gaat dit om een dashboard voor het publiek. Dat zal niet een al te hoge prioriteit hebben, omdat je dagelijks bezig bent om de pandemie de kop in te drukken.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 5 juni 2020 09:59]

Ik denk dat het dashboard an sich vrij vlot in elkaar zit ja, echter alle systemen juist aan elkaar knopen en netjes configureren zodat de juiste input geleverd word zal ongetwijfeld een hell zijn, doch denk ik dat dit groot en deels te maken heeft met het gebrek aan flexibiliteit bij onze zorgverstrekkers als ook de overheid.
Zie mijn reactie hierboven.
Toch zou net het verzamelen van die data relatief eenvoudig moeten zijn. De overheid moet zich ook ergens op baseren en ik mag hopen dat zij sowieso al maanden lang dagelijks deze data verzamelen. In België is bijv. al maandenlang de data dagelijks gewoon op te vragen. En hoewel er ook een interactieve site is, moet ik wel zeggen dat men in NL het net iets toengakelijker maakt, maar dat zal dan ook zijn omdat de data in B vooral bedoelt is voor mensen in de wetenschap.
Je kan ook op het knopje meer uitleg en data klikken. Dan zie je meer informatie en interactieve grafieken. Maar goed ik denk dat je snel een reactie wilde geven en niet zozeer goed op de website rondkijken.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 5 juni 2020 09:56]

Mijn verwachting is dat het dashboard op zich niet het werk is geweest maar wel de borging van de kwaliteit van haar inputs, en de manier om die inputs structureel te kunnen aanbieden. Ik denk dat het heel goed is dat bewust een pas op de plaats is gemaakt om te bedenken welke informatie te tonen. Zo laat Arcgis informatie op gemeenteniveau zien. Zo kan het bijvoorbeeld een terechte vraag zijn of de resolutie van het gemeenteniveau wel te bieden is, als de registratie meer per veiligheidsregio verloopt.

De vormgeving vind ik trouwens best rustig en overzichtelijk. Mijn eerste reactie was wel, ho ho, maar waar is de trend informatie? Die is dan achter de omlaagpijlen per sectie te vinden. Een vraag die ik mijzelf wel stel is of ik die trend informatie niet als eerste (oogopslag) zou willen zien. Maar mogelijk geldt dat niet voor iedere Nederlander. Het gemakkelijk doorkoppelen maar regionale informatie vind ik op zich wel charmant, al kan op die plek ook een klein kaartje van Nederland waar mensen direct in een muisklik door hadden kunnen stappen naar de voor hun interessante regio.

Al met al ben ik positief over dit initiatief, en denk ook dat de overheid deze rol terecht uitvoert. Dit dan even los van de al bestaande initiatieven.
MERS kwam uit het Midden-oosten. Dat is de M en de E in de naam ;)

[Reactie gewijzigd door anandus op 5 juni 2020 09:57]

Yup, en de Swineflu kwam uit de VS. Overal waar mensen met dieren in contact komen kan dit gebeuren. Zie nu ook de nertsen die door mensen besmet zijn, die op hun beurt weer wilde katten hebben besmet.
Goed verhaal man. De economie zit een half jaar op slot, mensen moeten 1,5 m afstand houden. Enzovoorts. Hoeveel doden zouden er zijn gevallen als we dat met z’n allen niet hadden gedaan? Immers, bij de normale griep nemen we ook geen massale grote maatregelen als nu met COVID.

Totale kul en ook nog eens off-topic
Het ziet er goed uit, maar ik vraag me af wat men met deze data wil doen. Aangezien er een wachttijd is van 1-2 weken tussen besmetting en echte symptomen, loop je altijd achter de bal aan. Zodra bijvoorbeeld de IC opnames per dag boven de grenswaarde stijgen, ben je al te laat en zal het, zelfs met een harde ingreep, de komende twee weken alleen maar erger worden.

Het lijkt mij dan ook belangrijker om te kijken naar trends. Wat betekent een lichte stijging nu die nog niet boven de grenswaarde zit, maar wel een idee kan geven welke kant we op gaan. Ik neem aan (hoop in ieder geval) dat het RIVM op deze manier werkt en niet met een dashboard als deze.
Het ziet er goed uit, maar ik vraag me af wat men met deze data wil doen. Aangezien er een wachttijd is van 1-2 weken tussen besmetting en echte symptomen, loop je altijd achter de bal aan. Zodra bijvoorbeeld de IC opnames per dag boven de grenswaarde stijgen, ben je al te laat en zal het, zelfs met een harde ingreep, de komende twee weken alleen maar erger worden.

Het lijkt mij dan ook belangrijker om te kijken naar trends. Wat betekent een lichte stijging nu die nog niet boven de grenswaarde zit, maar wel een idee kan geven welke kant we op gaan. Ik neem aan (hoop in ieder geval) dat het RIVM op deze manier werkt en niet met een dashboard als deze.
Ik neem aan dat als men een patroon ziet in bijv. het aantal stijgingen op een plek ze snel over zullen gaan tot actie. Ja je bent dan helaas te laat, maar dat is niet te voorkomen (incubatietijd is ontzettend moeilijk te voorspellen als deze tussen 0 en 14 dagen zit).

[Reactie gewijzigd door Pasteis op 5 juni 2020 10:03]

Dat is precies mijn punt. Je kijkt naar patronen en op basis daarvan neem je maatregelen. 7 dagen achter elkaar een stijging, ook al blijft de absolute waarde onder de grenswaarde, indiceert dat er iets aan de hand is en daar acteer je wel of niet naar.

Dit dashboard werkt echter niet op deze manier. Het laat zien hoe we er op dit moment voor staan. Daarmee vraag ik mij af voor wie dit dashboard bedoeld is. De politiek kan namelijk geen beslissingen maken adhv de gegevens zoals ze hier getoond worden. Overige instanties/bedrijven zouden zelf geen beslissingen moeten maken mbt tot regels rond corona, dat doet de politiek namelijk.
Dat is precies mijn punt. Je kijkt naar patronen en op basis daarvan neem je maatregelen. 7 dagen achter elkaar een stijging, ook al blijft de absolute waarde onder de grenswaarde, indiceert dat er iets aan de hand is en daar acteer je wel of niet naar.

Dit dashboard werkt echter niet op deze manier. Het laat zien hoe we er op dit moment voor staan. Daarmee vraag ik mij af voor wie dit dashboard bedoeld is. De politiek kan namelijk geen beslissingen maken adhv de gegevens zoals ze hier getoond worden. Overige instanties/bedrijven zouden zelf geen beslissingen moeten maken mbt tot regels rond corona, dat doet de politiek namelijk.
Ben het met je eens hoor, maar ik ga er een beetje van uit dat het dashboard die o.a. het RIVM gebruikt stuk uitgebreider zal zijn met meer inzicht in de trends. Alleen hebben ze dit publieke dashboard wat beknopter gemaakt, zodat meer van de bevolking kan zien hoe we ervoor staan zonder ingewikkelde formules/tabellen/grafieken af te lezen. Ik mag hopen dat ook de politiek hier meer inzicht in heeft.
Dan zijn wij het met elkaar eens :)

Ik snap alleen de teksten op rijksoverheid.nl dan niet:

Met de combinatie van actuele gegevens op het dashboard kan een eventuele tweede golf van het virus sneller en preciezer worden opgespoord en bestreden. Bovendien moet het dashboard waardevolle informatie bevatten voor wetenschappers die onderzoek naar het virus doen.

Dat klinkt heel erg alsof ze dit dashboard als een primaire bron gaan gebruiken om echte beslissingen op te nemen. Of ze moeten het persbericht ook simpel hebben gehouden om mensen niet in verwarring te brengen?
Dit dashbord is bedoelt voor de burger die graag eens wenst te zien wat de gegevens zijn waarop men zich baseert.
Die informatie was al beschikbaar?

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken

https://www.stichting-nice.nl/

Leuk dat het nu in een dashboard wordt gezet, maar de meerwaarde lijkt mij gering. En dit soort teksten zijn niet erg handig als het puur bedoeld is om de burger te informeren:

Met de combinatie van actuele gegevens op het dashboard kan een eventuele tweede golf van het virus sneller en preciezer worden opgespoord en bestreden. Bovendien moet het dashboard waardevolle informatie bevatten voor wetenschappers die onderzoek naar het virus doen.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/06/05/proefversie-coronadashboard-gereed
Ik vind dit een goede zet van de overheid. De informatie die weergegeven wordt is eenvoudig te begrijpen, maar niet te simpel en er is ook verdieping mogelijk. Dit geeft mij het gevoel dat de overheid de burger serieus neemt en een open houding aanneemt in deze crisis.

Één kritiekpuntje dan: dit dashboard had er in maart ook al mogen zijn. Het voelt nu een beetje als mosterd na de maaltijd, aangezien veel getallen waarschijnlijk niet veel meer zullen veranderen. Aan de andere kant geeft deze late publicatie van het dashboard weer dat de overheid de overtuiging heeft dat deze situatie nog lang zal duren, en dat het dashboard dus blijkbaar nog lang van nut kan zijn.
In deze periode heb ik met genoegen gebruik gemaakt van dit dashboard: https://bddataplan.nl/corona/
Wel iets minder gebruiksvriendelijk, maar met heel veel informatie _/-\o_
Leuk, maar voegt niet super veel toe buiten het bestaande arcgis dashboard (deze).

De voornaamste toevoeging is het reproductiegetal, maar dat is super misleidend. Er staat namelijk nu 0.87, wat mooi lijkt, maar klik je iets verder, dan kom je er achter dat dit de waarde van 15 mei is, het laatste betrouwbaarheidsinterval (zonder exacte schatting) van 28 mei is, en dat tussen de 0 en de 3.03 ligt. Kortom: R = geen idee ligt een hele hoop dichter bij de waarheid.

Als je zo'n dashboard maakt, dan zijn recente gegevens en correcte presentatie van die gegevens wel belangrijk. Op z'n minst verwacht ik een timestamp zonder uit te hoeven klappen als de gegevens meer dan 2 weken oud kunnen zijn en niet voor alle data van hetzelfde tijdstip zijn.

Zelf draai ik ook één dashboard, maar daar heb ik een R pipeline die dagelijks de statistiek draait en exporteert naar het dashboard (en de RIVM grafieken zijn hier ook gewoon R). Jammer dat dit bij de overheid niet lukt, en gegevens verouderd zijn.

[Reactie gewijzigd door Niet Henk op 5 juni 2020 10:04]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee