Nederlandse consumenten zijn een beetje minder somber dan begin mei, maar per saldo zijn we nog wel negatief.
Het consumentenvertrouwen was eind mei -29, terwijl dat aan het begin van de maand nog -31 was. Een lichte verbetering dus, maar nog altijd zijn we behoorlijk somber gestemd.
Dat blijkt uit cijfers van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek).
Werkloosheid
Gezien de coronacrisis is het niet verrassend dat Nederlanders somber zijn. Zo groeit de werkloosheid hard. In april werden er 74.000 nieuwe werkloosheidsuitkeringen aangevraagd en dat zijn er twee keer zoveel als een maand geleden.
Het gaat vooral om jongeren met een flexcontract. Het aantal werklozen steeg naar 314.000: de grootste stijging sinds de maandmetingen begonnen in 2003.
Verder concludeerde het CPB (Centraal Planbureau) dat de coronacrisis kan leiden tot een nieuwe bankencrisis. De toeristische sector krijgt ook nog klappen, zo kregen eigenaren van hotels, pensions en campings al in maart zware klappen door de coronacrisis.
Koopbereidheid iets hoger
Normaal gesproken meet het CBS maar één keer per maand het consumentenvertrouwen, maar vanwege de coronacrisis gebeurt dat tot en met juni twee keer per maand: aan het begin en aan het eind.
De lichte verbetering in de loop van mei komt doordat de koopbereidheid wat minder negatief is.