Noorse smartphonereparateur verliest zaak van Apple over importeren schermen

De Noorse eigenaar van een smartphonereparatiebedrijf heeft de zaak die Apple tegen hem aanspande over het importeren van iPhone-schermen verloren. De man moet Apple omgerekend 23.305 euro betalen.

Henrik Huseby, de man die in zijn eentje smartphonereparatiewinkel PCKompaniet runt, kreeg afgelopen week de uitspraak van de Noorse Hoge Raad te horen in de zaak die Apple tegen hem aanspande. De rechtsinstantie oordeelt dat door Huseby uit Hongkong geïmporteerde iPhone-schermen inbreuk op het handelsmerk van Apple maken. De man moet de schermen vernietigen en Apple 247.600 kronen, omgerekend 23.305 euro betalen.

Huseby noemt de uitspraak 'een grap'. "Ze slikten alle leugens en speculaties van Apple." Hij vindt dat het oordeel Apple meer macht geeft en spreekt de verwachting uit dat andere bedrijven Apple nu gaan volgen en niet-repareerbare apparaten blijven maken. De reparateur had een crowdfundingactie op touw gezet om aan geld te komen voor de zaak. Daarbij had hij bijna zesduizend euro verzameld. Hij bedankt de mensen die hem steunen en verontschuldigt zich dat het geld naar Apple gaat.

De organisatie Right to repair Europe toont zich teleurgesteld in de uitspraak. "Met dit besluit blijft Apple onafhankelijke reparatiediensten de toegang tot refurbished of aftermarket reserve-onderdelen ontzeggen." Right to repair Europe wil dat maatregelen genomen worden zodat andere bedrijven niet het lot van PCKompaniet treft. De organisatie gaat er bij de Europese Commissie op aandringen dat de belofte voor een 'recht op reparatie' in het Circular Economy Action Plan gestand blijft. De organisatie heeft al langer een petitie voor een reparatierecht met betrekking tot smartphones lopen.

Restarters Norway, een Noorse organisatie die zich inzet voor het recht op reparatie, spreekt zich uit tegen de uitspraak en meldt dat Apple burgers in de praktijk aanmoedigt om nieuwe producten te kopen in plaats van te repareren. Ook meldt de organisatie dat de prijzen bij de twintig geautoriseerde Apple-reparateurs zo hoog zijn dat repareren vaak niet de moeite waard is. "Het moet gemakkelijker en goedkoper zijn om te repareren dan om nieuw te kopen, maar dit oordeel draagt ​​bij aan het tegendeel."

Apple klaagde PCKompaniet aan wegens het importeren van 67 iPhone 6- en iPhone 6S-schermen via een handelaar uit Hongkong. Die bood ze aan als 'refurbished schermen die door een derde partij gefabriceerd waren'. Apple vond dat zijn handelsmerk was geschonden omdat de schermen van Apple-logo's waren voorzien. Henrik Huseby wees er op dat de logo's waren doorgekrast met een permanente stift en dat de producten niet als Apple-producten vermarkt werden.

Volgens Right to repair Europe verwijderen Aziatische bedrijven het glas van authentieke Apple-schermen en zetten ze er een nieuwe glasplaat van een derde partij op. Apple laat douanes deze producten onderscheppen met een beroep op inbreuk op zijn merkenrecht. Omdat Apple geen authentieke onderdelen levert aan onafhankelijke reparateurs, alleen aan officiële resellers, rest de onafhankelijke bedrijven volgens Right to repair Europe de keuze tussen kwalitatief slecht namaak, of de refurbished onderdelen zoals Huseby die kocht. In 2019 beloofde Apple wel met een independent repair program te komen waarmee het onafhankelijke reparatiebedrijven van reserveonderdelen en hersteltools voor de iPhone voorziet.

In 2018 won Huseby nog tegen Apple bij de Noorse rechter, maar de beroepszaak bij het Hooggerechtshof verloor hij.

Henrik Huseby PCKompaniet

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

04-06-2020 • 21:05

217 Linkedin Whatsapp

Submitter: IThom

Reacties (217)

217
192
108
23
1
34
Wijzig sortering
Een aantal aanpassingen / toevoegingen aan het artikel:
Apple spande niet zelf de rechtszaak aan, dit is gedaan door Huseby zelf nadat de zending met schermen in beslag was genomen voor "imitatieonderdelen".
Helaas worden ook alle onderdelen die wel compleet origineel van Apple zijn, (die uit een toestel gehaald zijn ook wel pulled onderdelen genoemd) ingenomen door douane.

Als onafhankelijk reparateur zijn refurbished schermen waarbij enkel het glas is vervangen de beste kwaliteit beschikbaar, aangezien Apple geen originele onderdelen beschikbaar stelt. Alleen geauthoriseerde reparatiepartijen kunnen beperkt originele onderdelen krijgen, eigenlijk alleen accu's en schermen.
Wanneer bijvoorbeeld een oplaadpoort defect is is je enige reparatieoptie bij een geautoriseerde partij een volledige toestelswap, voor bijvoorbeeld een iPhone 7 is dat een schokkend bedrag van €347,10

De laatste jaren is Apple als voorbeeld-gevende fabrikant steeds meer bezig om onafhankelijke reparaties lastiger te maken, zoals bijvoorbeeld het vastlijmen van batterijen, het gebruiken van speciale schoeven, en het hardwarelocken van schermen en accu's aan het moederbord vanaf de iPhone Xs, Xr en latere modellen.

Het bedrijf dat zich zogenaamd hard maakt voor langere levensduur van producten en het beperken van e-waste is Apple daar tegelijkertijd een reparatiemonopoly aan het opbouwen die niet ten goede komt van de gebruikers. Reparatie bij Apple of Apple Authorized Service Providers duurt vaak langer, is duurder en heeft in veel gevallen een kortere garantie op de uitgevoerde reparatie.

Voor de duidelijkheid: ik begrijp waarom mensen kiezen voor reparatie door een AASP of door Apple zelf, maar als het over pak 'em beet 3 jaar de enige optie is die overblijft denk ik dat dat absoluut de verkeerde kant op gaat, zeker omdat andere fabrikanten gedrag van Apple zoals deze dingen kopieert.
Daarom zou ik ook iedereen willen oproepen de petitie die ook in het artikel genoemd staat te ondertekenen.
Apple wil het monopolie. Niet alleen de verkoop van nieuwe apparaten, maar ook de reparatie ervan. Ze smeren je het liefst een nieuwe aan. Dat wil zeggen dat er sprake is van een onnodige afvalstroom omdat apparaten niet hersteld kunnen worden.

Als je kijkt naar de filmpjes van Louis Rossman op Youtube, dan zie je wat voor nare streken Apple uithaalt. Het niet beschikbaar stellen van reserveonderdelen is tot daaraan toe, maar de Genius Bar verkoopt je direct een nieuwe voor een defect wat voor een paar euro te verhelpen is.

Ook maken ze je het als consument of reparateur op andere wijzes godsonmogelijk. Zo zit er een chipje in een macbook wat af en toe de geest geeft. Firmware corrupt oid. Normaal zou dat te verhelpen zijn door een andere macbook te koppelen en zo te booten vanaf een andere medium dan de harddisk. Maar wat doet Apple? Catalina zet ongevraagd Secure Boot aan. Ook wordt de data versleutelt opgeslagen.

Het defect wat zich voor kan doen, en simpel te verhelpen was, zorgt er nu voor dat het of niet te repareren is, of je bent al je data kwijt.

Met andere woorden : Apple is hufterig bezig, alleen maar om over de rug van hun klanten nog meer geld te verdienen.
De grap is al je een scherm vervangt van bijvoorbeeld een iPhone SE of iPhone 8 krijgen ze bij Apple dat toestel niet helemaal terug in zijn vorm ,waardoor er spleetjes onstaan en de reparateur waarschuwd daar ook voor als het scherm defekt is.

Mijn broertje had dit ook met een defekt scherm (geen barst, deed het gewoon niet) en dat toestel was daarna niet mooi met een spleet, het was gewoon tegen elkaar gedrukt en hij was al gewaarschuwd, maar wat moet je dan Nee tegen garantie zeggen. Hij heeft het toestel in de Apple store laten repareren. Het toestel was weer werkend, maar niet zoals het toestel was qua vorm en heeft uiteindelijk het toestel verkocht en neemt nooit weer een iPhone.

Dus als ze die kwaliteit niet kunnen aanbieden, waarom dan niet via een ander die wellicht dit op dezelfde manier kan en waarom niet met een ander scherm. Is toch je eigen toestel.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 9 juni 2020 08:34]

Precies dát.
Voor mij een reden om ver van dit, in mijn ogen, arrogante bedrijf te blijven, nog afgezien van de ronduit absurde prijzen voor de hardware.
Persoonlijk vind ik dat hardware locken van schermen geen slechte zaak.
In vele landen worden toestellen gestolen voor het roven van onderdelen er van. De GSM zelf wordt nooit meer aangezet maar enkel gebruikt voor onderdelen te dienen voor andere gsm's... Daardoor gaan fabrikanten ook over tot dit soort maatregelen en vind ik persoonlijk dit niet verkeerd.
Er zijn natuurlijk dan weer manieren om dit te omzeilen maar je moet er wel de nodige kennis en tools voor hebben.
Hardware locken, prima als je het ook kan unlocken. Ik vergelijk telefoon reparaties altijd met auto reparaties. Fabrikanten stoppen waarschijnlijk nog wel meer geld in het ontwikkelen van auto's, maar staan ook gewoon toe dat je zelf een reparatie kan uitvoeren, zelf onderdelen kan kopen of dit kan laten doen door een andere partij.

Apple staat er om bekend om een volledig moederbord te vervangen wanneer 1 chip kapot is. Dus buiten de extra kosten, levert dit ook extra afval op. Louis Rossman uit de VS heeft daar heel veel filmpjes over op YouTube gezet.
Helaas gaat met auto's al behoorlijk de verkeerde kant op. Denk bijvoorbeeld aan Tesla of Crysler.
Het is een zeer zorgwekkende ontwikkeling waarbij je moet afvragen of je nu eigenaar bent of een service koopt.
Begin dit jaar was Tesla nog in het nieuws omdat ze Autopilot uit een tweedehands Model S hadden gesloopt welke was gekocht bij een officiële Tesla dealer. Blijkbaar staat de upgrade op naam van de koper en is niet gelinkt aan de auto. Rich Rebuilds op YouTube is zeer interessant om te volgen.
Hetzelfde met tractoren - John Deere. Deze worden bewust zo ontworpen dat ze niet te repareren zijn door een derde partij of de eigenaar zelf.
Dit alles heeft als gevolg dat de fabrikant het levenscyclus van het product bepaalt wat gewoon absurd is.
Het ene kwaad voorkomen door een groter kwaad in te zetten is meestal geen goede oplossing.
Gestolen onderdelen zijn echter gewoon originele onderdelen en worden dus niet om deze reden tegengehouden bij de douane.

Verder heeft het natuurlijk niets met de reden dat Apple dit doet te maken. Dit gaat puur om geld.
Dat wordt wellicht ook door Apple in de hand gewerkt door reparatie zo duur te maken. Als de onderdelen betaalbaar zijn dan loont dit soort diefstal ook minder.
Niet helemaal on topic, maar je zou de hardware lock, na reparatie dan ongedaan moeten kunnen maken door middel van je face id of touch id. Dan zou ik daar geen moeite mee hebben.

Ben het verder helemaal eens met IThom, het komt de circulaire economie nou niet bepaald ten goede.
De batterijen in een iPhone zijn niet vastgelijmd, deze zijn met hele makkelijke pulltabs te verwijderen. Je kunt bijna zeggen dat ze het makkelijker gemaakt hebben (wat overigens al jaren zo is).

Tevens duurt een reparatie bij Apple bijna nooit langer en is het zelfs binnen enkele uren klaar, zo niet krijg je een nieuw toestel mee (tegen betaling of niet afhankelijk van de garantie en Apple Care).

En aan de andere kant kan Apple natuurlijk veel meer milieuvriendelijkheid garanderen als oude iPhones en schermen weer terug komen. Op die manier kunnen ze alles makkelijker recyclen voor nieuwe iPhones, en dat gebeurt nu ook. Dat kan een 3e partij niet garanderen, dat moet je ook niet vergeten.

Wat me opvalt is dat het altijd om geld draait bij de iPhones of Apple. Ja, ze maken gigantisch veel winst en boeken jaarlijks gigantische hoeveelheden omzet, maar milieutechnisch gezien zijn ze ook ieder jaar beter omdat ze steeds meer recyclen en hergebruiken voor nieuwe iPhones. Iets wat zeker wat waard is imo.
Ik neem aan dat je het gezegde Grote bomen vangen veel wind wel kent?

De rede dat Apple zo opvalt is omdat het zo ontzettend veel telefoon verkoopt.
De rede dat er zo veel schermen refurbished beschikbaar zijn komt voort uit de grote hoeveelheid verkopen en (Chinese) winkeltjes die telefoons ter plekken repareren terwijl je mee kan kijken, kijk maar naar enkele stangeparts filmpjes op youtube.

Samsung zal het denk ik niet heel veel beter doen, neem bijvoorbeeld de fold. Zie daar maar een ander scherm voor te krijgen.
Maar Samsung heeft véél meer variatie in de telefoons die ze leveren, veel meer verschillende toesten en dus onderdelen. Hierdoor is de populariteit van een toestel nooit dusdanig dat het een zelfde niveau zal berijken als Apple. Over de breede verkopen ze wel meer dan Apple.

Daarnaast heb je ook het behoorlijk gesloten Apple iOS en het complete ecosysteem.
Anoniem: 390145
@King45894 juni 2020 23:21
Het gaat niet zozeer om de beschikbaarheid van refurbished onderdelen maar van onderdelen in het algemeen. Ik verwacht als je een reparateur bent en je klopt bij samsung aan voor spare parts dat ze je dit gewoon verkopen. Je kunt voor de s20 gewoon oem onderdelen kopen ter vervanging.

Apple houd dit tegen en zelfs refurbished onderdelen zodat reparateurs geen optie hebben en apple/approved reparateurs een monopoly hebben op reparaties wat niet goed voor de consument zal zijn. Apple komt dan wel met het verhaal dat ze kwaliteit willen waarborgen van de reparatie en recyclebaarheid maar dit is natuurlijk gewoon een verhaal dat ze ophangen zodat ze zelf meer geld kunnen verdienen.
Ik ben er zeker niet mee eens wat Apple doet. Maar ik zie er wel een waarheid in. Als voorbeeld: een vriend van me heeft de thumbsticks van me ps4 vervangen. Maar de controller reageert sinds dien niet goed. Vooruit lopen doet het niet altijd goed meer. Soms werkt het goed maar soms registreert de controller het als half vooruit en dan loop je in plaats van rennen. En L1 is soms ook ineen als thumbstick omhoog (mocht iemand dit herkennen en weten hoe dit op kan lossen hoor ik het graag). Nu weet ik wel dat het komt door eigen aanpassingen. Maar zou dit door een niet gecertificeerde winkel gedaan zijn dan zie ik wel gebeuren dat mensen dan bij Apple (of in mijn geval Sony) zouden gaan klagen. Dat geeft toch een slechte reputatie voor het bedrijf.

En Apple is natuurlijk niet de enigste bedrijf die zulke dingen zegt en doet. De meeste auto merken zeggen ook van bij ons kunnen we de beste zekerheid bieden of misschien zelfs dat er al dingen zijn die alleen een gecertificeerde bedrijf kan maken. En een internet provider die me geen hulp wou bieden omdat de meegeleverde utp kabel niet gebruikt werd. En providers die geen andere modem toelaten. En ik weet het is niet precies hetzelfde maar komt wel in de buurt in mikn mening.
Neen, je moet gaan klagen bij de niet officiële reparateur en niet bij Sony. Bij Sony moet je gaan klagen op het moment dat het onmogelijk wordt om die controller te repareren ook als de reparatie perfect wordt uitgevoerd.

En ja de trend is ook aanwezig bij auto's en mogelijk in de toekomst nog veel meer apparaten als hardware via software locked wordt.

[Reactie gewijzigd door Dragonheart-03 op 5 juni 2020 08:27]

Ik en jij snappen dat. Maar ik zie echt wel dat genoeg mensen hier niet altijd aan zullen denken. Want ik denk niet dat iedereen weet dat alleen Apple zelf dit zou mogen doen. En als je dit niet weet dan ga je met je kapotte telefoon naar een telefoonwinkel. En als die zelf reparatie doen en het werkt daarna nog niet goed dat men al snel zou denken van Apple telefoons zijn dus slecht. Men zal misschien ook wel denken van slechte telefoonwinkel maar waarschijnlijk minder snel aan dat ze misschien imitatie spul gebruiken.
Als je verwacht dat een telefoon gemakkelijk bij een 3rd party gerepareerd kan worden, dan is een ontwerp wat dit onmogelijk maakt natuurlijk ook gewoon slecht. Het is ook een aspect van het apparaat. En een die nusteeds meer aandacht krijgt. Wat mij betreft prima.
Ik moet een beetje lachen. Je komt tig artikelen tegen van voorstanders van de vrije markt, bijvoorbeeld https://www.aei.org/carpe-diem/why-socialism-always-fails/ waarin Steve Jobs, onder anderen, wordt opgehemelt als bewijs van de zegeningen van de vrije markt. Toch volhoudt het bedrijf dat zijn erfenis is in het creëren van een reparatie monopolie. 8)7
Echter dit levert niet altijd het gewenste resultaat op. Juist Apple schermen zijn zeer populair om na te maken en kan ik dan ook een iPhone schermpje vervangen door een namaak voor 30/40 euro in China. Samsung is veel minder in trek dus kun je enkel OEMs kopen en die kosten me snel 150 euro incl. installatie (voor een Galaxy). En hierbij maakt het niet uit of je via Samsung zelf gaat of een lokale markt, die zijn juist heel duur.
Je zegt wel een aantal ware dingen. Al ben ik absoluut tegen de repairmonopoly die apple probeert te creëren, ze recyclen wel stukken beter dan wie dan ook, hebben hele machines ontwikkeld die een iphone uit elkaar kan halen. In ieder geval, naar mijn weten, misschien zit ik er wel naast hoor. Samsung is overigens bezig met accu's debiel vastlijmen, LG doet dit ook en zegt zelfs in de software van de telefoon dat de accu non replaceable is. Zou in mijn ogen verboden moeten zijn zoiets.
Heb veel samsungs gerepareerd de nieuwe A series geeft er wel een beetje een handje van dat de batterijen vast zitten maar de S serie is maar een dun randje rondom en als je het een beetje verwarmd wip je de batterij er zo uit.
Wat je doet, is zeggen dat het probleem wel te omzeilen is,...

Echter de vraag is of het ethisch gezien goed is als fabrikanten een reparatie monopolie krijgen.

Ik begrijp dat als je een zeer uitzonderlijke auto koopt dat het onderhoud daarvan exclusief aan een dealer is voorbehouden, echter het moet niet zo zijn dat elke auto enkel en alleen gerepareerd mag en kan worden op een manier en een fabrikant.

Concurrentie wordt dan nl. Onmogelijk.

Eveneens wordt fraude detectie zoals de vw dieselgate dan ook onmogelijk om te ontdekken omdat er enkel en alleen vw mensen naar het probleem mogen kijken.

De trend is dus een veel groter probleem dan alleen Apple e.d.
Dat is bij auto's al jaren zo.
Sinds de computer en software zo belangrijk geworden zijn kan je alleen nog maar terecht bij garages die deze software bezitten om je auto te kunnen uitlezen, en daarvoor moeten ze dan betalen.
Dat is bij auto's dus juist NIET zo. Andere partijen mogen onderdelen maken en de auto voldoet dan aan alle eisen.
Nog beter veel auto fabrikanten kopen gewoon standaard onderdelen in bij andere partijen. Dat is voor hun ook veel goedkoper. Waarom zouden ze veel dingen opnieuw willen uitvinden als ze al 100 jaar gebruikt worden.
Klopt dat je onderdelen mag leveren, maar bij sommige merken moet de auto gekoppeld worden aan de computer van de fabrikant om data uit te wisselen en bepaalde (storings)meldingen uit te lezen.
Dat is dan toch een manier voor de fabrikant om controle te houden, ook al kan een third-party er onderdelen aan vervangen..
Dat heeft met meerdere zaken te maken, bijvoorbeeld de jacht op elk grammetje minder schadelijke uitstoot: koop je een wagen af fabriek zonder trekhaak, dan is de kans groot dat je koeling er in software, maar ook in hardware anders uitziet. Achterafinbouw kan in sommige gevallen wel, andere gevallen niet of onder voorwaarden zijn toegestaan (zoals alleen voor gebruik als fietsendrager, niet om een aanhangwagen te slepen). Dan is het handig als de garage voor de wagen bij vage storingmeldingen (wordt veel te snel heet bij optrekken van 50 naar 100 km/h, weet je wat, ik geef een melding "onwaarschijnlijke temperatuur" af) contact maakt met de fabriek om hem te vertellen wat er wel of niet op zit, en om afwijkingen van de af fabriekspecificaties door te kunnen geven, of als ze er zelf een trekhaak op hebben gezet volgens de fabrieksspecificaties om de bijbehorende softwareafstelling te kunnen inlezen. Ook kun je zo tweedehands onderdelen vrijgeven voor inbouw, als die tenminste niet geregistreerd staan als gestolen. Dat laatste blijft natuurlijk een kat-en-muisspel met het dievengilde, daar zitten ook veel programmeertalenten tussen.
Wat ik zeg is dat de batterijen in een Samsung telefoon best makkelijk te verwijderen zijn en helemaal niet zo vastgeplakt zitten als wat de gene op wie ik reageer beweert. Daarnaast is het juist goed dat ze vastgeplakt zitten anders rammelen ze in je behuizing.

Samsung heeft sowieso geen monopolie aangezien ze gewoon originele onderdelen leveren aan reparateurs.
Ik vrees dat er niet te recyclen valt aan defecte schermen.
Geen idee wat de gebruikte materialen zijn gehalve glas en kunststof, maar gezien de grote hoeveelheid schermen hoeft er maar een kleine hoeveelheid waardevol meteriaal in te zitten om het al snel rendabel te maken de schermen al dan niet gedeeltelijk te recyclen.
Accu's van de Apple laptops zijn vastgelijmd... En als 1 toets doet weigeren van het keyboard wordt de complete topcase (baterijen trackpad en keyboard) vervangen, afgelopen jaren heeft dat voor een gigantische berg e-waist gezorgd. Miljoenen en miljoenen van deze reparaties zijn de afgelopen 3 jaar uit gevoerd en gaan zeker nog eens een miljoen keer komende 2 jaar gebeuren. (speciaal repair programma is daar voor uitgeschreven)
Nou mijn accu was slecht van mijn iP6, kreeg te horen dat ik hem 3 weken kwijt zou zijn en geen recht op op vervangend toestel. Bij AMAC's Leiden.
Ben toen zelf maar weer creatief geworden om me accu te "redden".
Ik ga volledig mee in wat je stelt. Echter, om ook een andere zijde te belichten: Reparatiediensten zijn in veel gevallen vrij ruk (in Nederland iig). Of het nu Dynafix is, een van de andere grotere reparatiecentra of de kleinere spelers die van de verschillende merken een 'Premium Support'-label mogen voeren als ze geautoriseerd zijn. Het tegenhouden van niet-gevalideerde onderdelen is wel een manier om het reparatie-proces zo veel mogelijk onder controle te houden. Doe je dit niet, dan is de kans dat de kwaliteit van deze onderdelen alle kanten op gaat en wellicht dat er ook andere vrijheden genomen worden in het hele proces. Apple wordt er uiteindelijk op aangekeken door de consument.
Ding is juist dat merkloze onderdelen niet tegen gehouden (mogen) worden.
Het argument dat Apple er op wordt aangekeken begrijp ik niet helemaal.
Mensen die een toestel hebben die nog binnen de garantieperiode zit zullen sowieso gebruik maken van een van de reparatieopties die Apple aanbied. Mensen die buiten de garantie bij een onafhankelijke partij bijvoorbeeld een batterij laten vervangen, en daar later problemen mee krijgen gaan daarover niet aankloppen bij Apple maar bij de onafhankelijk reparateur (lijkt mij).
True, maar Apple kan niet de kwaliteit garanderen van refurbished onderdelen, zeker niet als ze ook aan gepast zijn met bijv. andere digitizers. Zijn het echt imitatie-onderdelen, dan kunnen ze tenminste nog zeggen dat het niet van hen zijn en van niet-geautoriseerde fabrikanten komen.
Ik zeg expres 'niet-gevalideerd' ipv 'imitatie'.
Nee dat begrijp ik uiteraard, maar dan nog is Apple niet verantwoordelijk voor de kwaliteit van die onderdelen. Als onafhankelijke reparatiebedrijven imitatie en/of refurbished onderdelen voordoen als nieuw originele schermen dan zit de fout bij dat reparatiebedrijf, maar die zijn ook degene die de garantie op de reparatie bieden, dat is niet Apple.
Maar denk je niet dat als ze in deze vrijheden toestaan, er een kans is dat deze praktijken ook hun weg vinden naar andere reparatiecentra en de regels als het gaat om het gebruik van onderdelen van verschillende herkomsten, wat vaag worden, ook als het om garantie-reparaties gaat?
Apple Authorize Service Providers die garantie-reparaties uitvoeren krijgen onderdelen direct vanuit Apple, daarbij worden onder andere ook diverse serienummers van onderdelen uitgelezen en geverifieerd.
Gebruik van niet originele onderdelen bij een AASP kost de AASP de certificaten en in sommige gevallen zelfs een flinke boete.
zo een beetje het zelfde verhaal met Louis rosmann
https://www.youtube.com/watch?v=AUaJ8pDlxi8
Apple, dit is gewoon krankzinnig. Iemand mag toch gewoon zijn werk doen en een iPhone fixen. Waarom zijn de originele onderdelen niet te bestellen. Apple heeft zo heel veel macht in de schoot geworpen gekregen.

Open ook eens de ogen voor een alternatief ;) .

Edit: deze was opeens onderwater???

[Reactie gewijzigd door DefaultError op 5 juni 2020 14:05]

Het is gewoon krankzinnig wat grote boze Apple doet. Als een reparateur zijn schermen besteld in het land waar ze note bene gemaakt worden dan zouden er toch geen restricties op moeten zitten. Teken de petitie mensen!!

Open ook de ogen voor een alternatief!
... en dat terwijl Apple ook zijn smart phones in China (met de C van Copy) laat maken... :Y)
De laatste jaren is Apple als voorbeeld-gevende fabrikant steeds meer bezig om onafhankelijke reparaties lastiger te maken, zoals bijvoorbeeld het vastlijmen van batterijen
Je reactie is best oké, maar wat hierboven geciteerd is, is een beetje flauwekul. Apple is zo'n beetje de enige fabrikant die fatsoenlijke pull-tabs voor batterijen gebruikt waardoor de batterij makkelijk te vervangen is. Samsung, daarentegen, lijmt de batterij wel vast bijvoorbeeld.
Het gaat niet alleen over iPhones he, maar ik begrijp je punt.
Er is geen goed argument om de batterij in de macbooks / ipads vastgelijmd te hebben terwijl in eerdere modellen de accu verwijderd kon worden door een paar schroefjes los te draaien.
Ach, als consument zijn we toch de sterkste, als we in ieder geval Apple boycotten hierom ...

Ik ben zelf al absoluut geen Apple fan vanwege de ronduit belachelijke prijzen en ze doen absoluut zelden aan reparaties, zo ja, ben je altijd je data kwijt en een boel geld...

Dus die rommel gewoon niet meer kopen ...
Louis Rossmann heeft in deze zaak getuigd.
https://youtu.be/vfumv8um8IU

Op zijn YouTube kanaal is veel info te vinden over de werkwijze van Apple.
Louis Rossmann heeft hierop een video gemaakt, waarop die terug komt op zijn woorden:
I was wrong about the Henrik Huseby case. Let's go over the new information: https://www.youtube.com/watch?v=xKEdi6vXMrU

Zoals ik het nu begrijp, correct me if i'm wrong. Betreft het dus dat de leverancier/producent in China, Jack Telecom, telefoon schermen produceert, er een Apple logo en een nep serial nummer op zet. Henrik Huseby importeert deze schermen en gebruikt ze om iPhones te refurbishen. Apple tikt vervolgens Henrik Huseby op de vingers en zegt dat hij met het gebruik van deze schermen inbreuk maakt op Apple's Trademark. Het scherm is niet door Apple geproduceerd, het scherm is niet afkomstig van een echte Apple telefoon.

Hierop is een eerste rechtszaak geweest, waarop Henrik Huseby heeft aangegeven dat het scherm niet meer als Apple scherm gepresenteerd zal worden, door het logo te verwijderen. Volgens mij was hiermee de eerste zaak gesloten.

Vervolgens blijkt dus dat ze deze imitatie schermen alsnog gebruiken, maar het Apple logo wordt met een permanent marker onzichtbaar gemaakt.
Hierop zegt Apple dat er nog steeds inbreuk wordt gemaakt op Apple's trademark, zelfs als het Apple logo onzichtbaar is gemaakt.

Ook weet ik niet of de Noorse smartphonereparateur of de leverancier deze logo's met een marker onzichtbaar maakte.

edit: typo en opmaak

[Reactie gewijzigd door Munchie op 4 juni 2020 22:21]

Volgens mij is het probleem ook TradeMark..

Of je nu wel of geen apple logo er op zet.. Of wat dan ook doet met een scherm of ander onderdeel dat is bedoeld om te plaatsen in/op/aan een apple product. Scherm ziet er uit als een apple scherm, scherm functioneert als een apple scherm. Al zouden ze ipv glas plexiglas gebruiken..

Al met al je zal altijd het trademark overtreden.. je kopieert namelijk een orgineel onderdeel.

Terwijl we wel merkloze accus in auto's mogen en kunnen plaatsen. Volkswagen kan en mag jou daar niet voor de rechter slepen.. Maar als je telefoon fabrikant ben.. Ja dan wel :+
Zo'n beetje de hele autoonderdelen industrie kun je dan verbieden. Sinds wanneer is het verboden om aftermarket onderdelen te maken? Heel de 2e hands automarkt zou niet meer bestaan, omdat reparaties bij de dealer duurder dan de waarde van oudere auto's zou zijn. Te gek voor woorden waarom je een telefoon niet zou mogen repareren met onderdelen van een derde fabrikant. 8)7
Heel de 2e hands automarkt zou niet meer bestaan, omdat reparaties bij de dealer duurder dan de waarde van oudere auto's zou zijn.
Apple: Bingo.
Nu kan dat nog maar als autofabrikanten een accu via software locken dan is dat niet meer mogelijk zonder de software te hacken.
Zou dit een goede ontwikkeling zijn?
Dat waren de autofabrikanten ook van plan, maar dat is tegengehouden.
trademark heeft juist alleen betrekking op het logo.
trademark/handelsmerk gaat om de bescherming van niet-functionele unieke herkenningspunten van een product/merk.
denk daarbij aan een logo, merknaam, of iconische kleur(t-mobile magenta, caterpillar geel)

bescherming tegen exacte kopieën valt onder copyright.
Betere deze https://www.youtube.com/watch?v=Pyo4XbmK1_Q

edit; Men had Jack Telecom erop moeten aanspreken inderdaad en ik hoop ook dat men deze leverancier aansprakelijk stelt voor de onkosten van deze Noorse man.

[Reactie gewijzigd door GameNympho op 4 juni 2020 22:21]

Jezus wat een simpele zielen in die rechtbank Pff. Rossmann legt 100x uit wat zijn niche is, en dat dat iets is wat Apple niet doet, en dat hij enkele componenten vervangt die nodig zijn ipv een complete telefoon enz. Reageert die vent: “so, why you are cheaper then Apple?” FACEPALM!

Dan dat geforceerd langzaam moeten praten omdat die hele rechtbank aanvoelt als een traag hok op het platteland. Je ziet de frustratie bij Rossmann. Tenenkrommend.

[Reactie gewijzigd door xoniq op 5 juni 2020 00:45]

Wat een vreselijke rechtzaak. Ze hebben geen enkel verstand van de zaak dat ze behandelen, ook niet na 80x herhalen, ze knikken wel, maar begrijpen het echt niet!

Dit is alles behalve een eerlijke zaak en ze gedragen zich naar mijn inzicht erg vooringenomen.
Ethisch en milieubewust zouden onder andere de kern woorden van je marketing maar zijn ...

Weer erg jammer dit. Vind dat de EU echt harder op moet gaan treden tegen zulk bedrijfs gedrag, helemaal als ze zelf zo zeuren tegen qualcomm etc en ze voor van alles uitmaken.

Ondertussen zelf geen haar beter.

Aan mijn part vraagt een qualcomm voortaan 300 euro per telefoon aan Apple per device, geen reserve onderdelen meer leveren en de complete API dichtstampen richting Apple, zal ze koekje leren van eigen deeg.

p.s. qualcomm is ook niet gezond, vandaar deze vergelijking. Ze lijken namelijk erg veel op elkaar

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 4 juni 2020 21:20]

Apple geeft gewoon een kul reden voor hun zakkenvullers praktijken.

Mooi voorbeeld is de lightning poort. USB-C is de standaard en superieur aan Lightning.

Ik heb 1 lader voor mijn headset, laptop en telefoon. Ideaal.

Maar Apple blijft de lightning poort zo lang mogelijk gebruiken zodat ze royalties betaald krijgen van fabrikanten die accessoires voor de iPhones op de markt willen zetten.

En hoe verdedigd Apple deze onzin? Onder het mom van; overstappen naar USB zou veel afval betekenen omdat mensen nieuwe accessoires gaan gebruiken. Dus 'voor het milieu' blijven wij de lightning poort gebruiken.

https://www.google.com/am...s/amp/technology-51208912
Ik heb al jaren iPhones en in de jaren aardig wat kabels en accessoires verzameld die werken met lightning. Als Apple overstapt op usb-c zijn al die spullen waardeloos geworden. Dus ja, slecht voor het milieu inderdaad.

Daarnaast, usb c superieur? Op welk front? Dat het qua standaarden een rommeltje is? Of qua bouwkwaliteit van de connector? Want daarin is lightning juist superieur en usb c fragiel.
Als Apple overstapt op usb-c zijn al die spullen waardeloos geworden.
Je kan gewoon een verloopje gebruiken voor oude accesoires. De gemiddelde Apple gebruiker moet sowieso leven met verloopjes en dongels. Dus vervelend? Ja. Een valide reden om nooit te veranderen? Nee.

Bouwkwaliteit? Hoe vaak ik niet kapotte lightning kabels heb gezien... Maar je doelt op de connector, dat snap ik.

Well, volgens de specificatie is de usbc poort goed voor 10.000 cycles. Als jij elke dag 2 keer je telefoon aansluit, is ie na 13 jaar kapot.

En ja, lightning was ooit goed. Nu is er iets beters. En ja, USB-C is superieur:
https://www.tronsmart.com...etter-than-lightning.html

[Reactie gewijzigd door procyon op 4 juni 2020 22:47]

De gemiddelde Apple gebruiker moet sowieso leven met verloopjes en dongels.
Is dat zo? Hier in het gezin alvast niemand. We hebben wel allemaal een verloopje gekregen voor een audio-jack, maar niemand gebruikt ze. (Bijgeleverde oortjes zijn prima + Bluetooth doet het ook goed)

Nu, ik ben ook wel voorstander van een overstap naar usb-c, het is gewoon makkelijk om 1 kabel voor veel toepassingen te gebruiken.
USB-C is superieur omdat het gros van de moderne devices het heeft/ondersteunt.
In 2019 waren 13% van de verkochte smartphones iPhones. Met Android telefoons met USB-micro erbij zal dat niet boven de 20% uitkomen. 80% van de verkochte telefoons kwam dus net een USB-C kabel. Verder zit de aansluiting in veel monitoren, sommige laptops, (Apple) tablets, oplaadbare headsets, muizen en toetsenborden, externe SSD's en home speakers en andere IoT-producten.

USB-C is bijv. qua degelijkheid misschien niet beter, misschien ook wel, maar als we overstappen op Lightning i.p.v. USB-C is er vele malen meer e-waste, omdat er simpelweg meer USB-C kabeltjes geproduceerd en in bezit zijn.
USB-C is superieur omdat het gros van de moderne devices het heeft/ondersteunt.
Dat maakt het niet per definitie superieur. Superieur betekend beter, wat je omschrijft is dat het het meest gebruikt is. (Wat kan betekenen dat het domweg het goedkoopste is).

Ik ben een beetje kwijt hoe USB tegenwoordig in elkaar steekt, maar vroeger werd alles met USB zo’n beetje offloaded naar CPU, wat performance issues veroorzaakte, je had geen timing garanties, etc. Dat is waarom er ook een andere standaard ontstond met eerst firewire en later thunderbolt.

Mijn probleem met USB-C is dat het geen straks omlijnde standaard is. Je kan alles, inclusief thunderbolt 3 over die kabel raggen. Voor de gemiddelde consument maakt het misschien niet veel uit, als het maar werkt, maar dat is niet in iedere toepassing denkbaar of haalbaar. USB-C gaat denk ik voor meer problemen zorgen dat het oplost daardoor.
Ik denk dat je je vergist. Op dit moment zijn er vele malen meer lightning kabels dan usb c kabels in omloop, simpelweg omdat er veel meer iPhones met lightning aansluiting zijn verkocht dat Android telefoons die een usb c aansluiting hebben.
Ik denk dat jij je vergist. Snap wel waarom, we horen vaak over Apples hoge marktaandeel.. maar dat is altijd uitgedrukt in omzet. Niet in aantallen verkochte devices.

Android telefoons zijn er echt veeel meer dan Apple telefoons. (En al helemaal in markten als China en India)

https://www.google.com/am...rket-share-3691861/%3famp

Daarbij zijn er ook heel veel devices anders dan telefoons die USB-C gebruiken.

[Reactie gewijzigd door procyon op 4 juni 2020 22:24]

Je weigert te lezen...ik heb het over Android telefoons MET USB C AANSLUITING.
Ik kan je de aantallen wel geven hoor, maar er zijn meer dan het tien voudige aan iPhones met lightning aansluitingen verkocht,
Ok, toon die cijfers maar :)
Oké...lightning sinds 2012 standaard op de iPhone, laten we voor het gemak beginnen te tellen vanaf 2013.

https://www.statista.com/...s-since-fiscal-year-2007/

Sindsdien 1.1 miljard iPhones verkocht.

Hoeveel usb c telefoons zijn er volgens jou verkocht?
Dat is inderdaad serieus veel. Zoals je kunt opmaken uit de post van P3TER_ zijn er echter al zeker anderhalf keer zoveel telefoons met USB-C verkocht. Tel daar alle laptops, docking stations, externe drives, smart watches, action cams en andere apparaten bij op en je ziet dat er nooit meer apparaten met Lightning poort in gebruik zijn dan met USB-C. Je krijgt een +2 omdat je objectieve cijfers over aantallen apparaten met Lightning poort noemt (objectieve cijfers zijn altijd welkom), maar je zou cijfermatige onderbouwing geven voor je stelling:
Ik kan je de aantallen wel geven hoor, maar er zijn meer dan het tien voudige aan iPhones met lightning aansluitingen verkocht
Je lijkt daar echter alsnog een factor 15 tot 20 naast te zitten.
https://www.slashgear.com...10-list-is-here-27611469/
1,486 miljard - 196 miljoen iPhones, *75% (misschien is 80 realistischer) = 968 miljoen in 2019 alleen met USB-C.
2018: 1,505 miljard - 206 miljoen iPhones, *60% (is waarschijnlijk meer) = 780 miljoen. 2018 + 2019 = 1,75 miljard USB-C telefoons, dus zelfs al zouden de percentages wat lager liggen zijn er in de laatste twee jaar veel meer USB-C telefoons verkocht dan iPhones met Lightning. En dan hebben we het hier nog niet over de eerdergenoemde apparaten...
De percentages hebben betrekking op USB-C.
Daarnaast heb ik geen opsomming met telefoons genoemd, dus ik snap niet precies wat je daarmee bedoelt.

De moderaties kunnen soms wat bijzonder zijn, maar als je met feiten en statistiek aankomt, heb je daar meestal geen last van.
Lijkt me sterk dat al die 1.1 miljard iPhones nog in omloop zijn op dit moment. Anders had Apple vast niet zulke mooie jaarcijfers gehad ;)
Dat geeft dus aan hoeveel 'onnodige' kabels iPhone de wereld geleverd heeft.
Hoewel pas in 2015 de eerste telefoon met usb-c geleverd werd.

In 2014 heeft de Europese Commissie de "fabrikanten ... aangemoedigd zelf een standaard op te zetten".

Dat Apple sinds 2015 daar dus moedwillig niet aan mee doet zorgt er dus voor dat nu het Europees Parlement (zelfde artikel) dit jaar waarschijnlijke verdere verplichtingen gaat stellen.
Dat ging over de laders, niet over de aansluiting op het device zelf. Op dat moment ontstond er een veelvoud aan verschillende laders die allemaal met het device meegeleverd werden, en veelal niet compatibel waren met een ander device. Ook zat de kabel veelal aan het voedingsdeel vast, en had je geen losse kabels. DAAR ging het verhaal van de EU initieel over...iedereen heeft er later zijn eigen draai aan gegeven en toen ging het ineens over de aansluiting. Op dat moment was er al nagenoeg geen probleem meer omdat de meeste laders waren voorzien van een USB-A aansluiting waarop elke fabrikant zijn eigen kabeltje kon aansluiten.
Alsof alleen telefoons USB-C gebruiken...
Je hebt de laatste zin over het hoofd gezien?

Hoeveel (Apple)laptops, computers en andere apparaten met USB-C zijn er denk je verkocht de laatste 3 jaar wereldwijd?
Mijn e-reader gebruikt USB-c oplaadebare batterij met USB-c, portable HDD met yep usb-c USB-c is sinds 2015 gebruikt en door zowat alle merken voor een heleboel producten.

Dus neen er zijn veeeel en veeeel meer usb-c kabels dan lightening
En mijn laptop, PC, telefoon, Nintendo Switch, Pro Controller en externe harde schijven hebben allemaal Usb-c. Ook nog eens allemaal andere merken. Lightning is leuk als je alles van Apple koopt, maar stap daar buiten en je zit in een wereld die alles op Usb-c heeft.

En je argument dat de bouwkwaliteit van lightning beter is? De connector misschien, maar de kabels gaan allemaal stuk. Ook allemaal op het zelfde punt.
Ik denk dat het gemidddelde aantal Lightning accessoires veel lager ligt dan het gemiddelde aantal USB-A accesoires bij Mac gebruikers, en daar zijn ze dan weer wel geforceerd op USB-C overgestapt.
Hetzelfde met originele Lightning kabels(kosten 25 euro, productiekosten 20 cent?) die zijn gewoon van pruts kwaliteit. En dat je standaard oplader krijgt bij bijvoorbeeld iPhone XR ipv Fast-Charge oplader is ook zo een onzin, kost Apple paar cent die hogere wattage lader. Nee die moet je los kopen voor 50 euro.
Je hebt gelijk!
USB-C is de standaard en superieur aan Lightning
Denk je? Er is zelfs geen standaard binnen USB-C. Bovendien was lightning er al voordat enige sprake was van “standaard‘ usb-c, dus je kletst onzin.

Deze video is de moeite van het kijken waard...deze man zegt wel zinnige dingen.
https://www.youtube.com/watch?v=44dNuVdTQwI
Nee. Dat weet ik.

Dataoverdracht is veel sneller.
Power delivery is veel beter.
Je bent compatible met de rest van de wereld.

Lightning is a dead end.
https://youtu.be/f91K7ardHyY
https://www.tronsmart.com...etter-than-lightning.html

[Reactie gewijzigd door procyon op 4 juni 2020 21:45]

Moet je wel geluk hebben want USB-C is geen standaard.
Qua laden is het allemaal redelijk uniform. ;)
Dat lightning a dead end is klopt, maar toen Apple lightning ontwikkelde was er niets anders (alleen het Uber crappy micro usb).

Bovendien is Apple toch ook een van de main contributors in het USB ontwikkel forum.

Apple gaat lightning op de iPhone tzt heus wel vervangen, maar waarschijnlijk niet door usb-c.
Hoewel Apple met veel wegkomt, kunnen ze echt niet wegkomen met weer een andere poort. Ze zullen worden teruggefloten door de EU.

Nee. Ze gaan vroeg of laat de android telefoons achterna, gewoon lekker USB-C net zoals de laatste iPads.

[Reactie gewijzigd door procyon op 4 juni 2020 21:55]

Een iPhone met usb-c moet ik nog maar zien, geruchten gaan al een tijdje dat Apple naar portless wil voor de iPhone. Tot die tijd voldoet lightning nog wel.

Ik ben er in ieder geval blij mee, heb overal wel een lightning kabel (auto, kantoor, nachtkastje, enz) terwijl ik maar 1 usb-c kabel heb omdat mijn iPad Pro zo nodig met usb-c uitgerust moest worden.
Die 'soap' heeft ervoor gezorgd dat alle fabrikanten hun eigen nippeltjes en connectors hebben ingeruild door USB. Hierdoor kan je nu als je een android hebt (maakt niet uit welke) de lader van je buurman of collega gebruiken.

Draadloos laden is perfect. Mijn OnePlus laad sneller draadloos op dan iPhones laden via de lightning poort.

Is het dan ideaal? Nee. Want je kan je telefoon niet gebruiken als je even snel wil laden.
Zou het niet heerlijk zijn als je straks met je iPhone 14 gewoon ook kan laden via alle laders die nu al beschikbaar zijn met een USB-c aansluiting?

[Reactie gewijzigd door procyon op 4 juni 2020 22:17]

Ehhh draadloos laden is echt heel iets anders, daar is Apple mee bezig. Het draadloos laden wat jij nu gebruikt gebruikt nog steeds een draad: naar je laad pad...niet echt draadloos, of wel? Of je dat draadje nou in je telefoon steekt of in je laad pad, maakt weinig verschil.
In de praktische zin ben ik het persoonlijk met je eens dat het allemaal niet zoveel verschil maakt.

Draadloos slaat overigens in dit geval op de overdracht naar het apparaat toe, dus daar is niets mis mee qua omschrijving,

Echter jij lijkt te suggereren dat Apple bezig is met een oplossing waarbij je niet meer in de buurt van een stopcontact hoeft te zijn. Dat klinkt behoorlijk ehh.. "magisch" zeg maar.
Dit tenzij je wellicht doelt op de principes van ene, als ik me niet vergis was het Tesla (Nicola), die met zijn idee ver vooruit was maar waarvan nog weinig of geen echte wijdverspreide praktische uitvoering mogelijk is na al die tijd !?
Klopt:
Apple is al lang bezig met een over the air charging project.
Het heeft al in 2018 een groot belang in Dialog Semiconductors genomen, welke een van de grootste aandeelhouders in Energous:
Energous is leading the next generation of wireless power and wireless charging – Wireless Charging 2.0 – with WattUp®, an RF-based scalable technology that enables both contact-based and over-the-air wireless charging for small electronic devices in an ecosystem that ensures interoperability. WattUp® is an award-winning technology that will transform the way consumers and industries wirelessly charge and power electronic devices at home, in the office, in the car and beyond. WattUp differs from older wireless charging systems because it supports power at-contact, as well as at-a-distance, enabling a charging ecosystem that frees users from always having to actively charge or manage batteries.
https://www.computerworld...6/apple-seizes-power.html
https://energous.com/
naar je laad pad...niet echt draadloos
Toch noemt de rest van de wereld dit toch echt wel draadloos laden.
Als jij zegt dat je telefoon sneller laadt dan een iPhone via lightning heeft dat niets te maken met de lightning poort, maar dat begrijp je blijkbaar niet.
Prachtig dit. Het heeft alles te maken met de lightning poort. Deze kan namelijk maximaal 20 Watt doorgeven. (Waar USB op 100 zit)
Draadloos laden is niet gelimiteerd op 15 watt.
OnePlus Kan tegenwoordig al 30 watt draadloos laden. Dus ja, sneller dan lightning.
Nee. Dat werkt niet.
Apple sells even faster USB-C chargers up to 87W, which are designed to be used for MacBooks, but don’t bother shelling out the extra money for the iPhone. The iPhone’s port has a maximum wattage throughput and charging at 18W will basically be as fast as charging at anything higher. The 87W chargers will work with the iPhone just fine, but don’t expect to get even faster charge times.
De lightning poort kan niet meer Watt doorgeven.. snap je het nu?

Mijn laptop power brick geeft mijn laptop 60watt via USB-C. Wanneer ik deze lader op mijn telefoon aansluit geeft hij zeker niet dezelfde 60 watt door. Ze doen wat handshakes en komen tot een acceptabele laadstroom die mijn telefoon aan kan.

(En zijn trouwens al wel android telefoons die met 60 watt kunnen laden)

[Reactie gewijzigd door procyon op 4 juni 2020 23:20]

Mijn hemel.....
Dit verschil heeft twee redenen: de USB-C laders die hier gebruikt worden hebben een hoger vermogen (≥29W) dan de iPhone lader (5W) en ze kunnen gebruik maken van deze speciale techniek om de iPhone supersnel te laden.
De lader in kwestie kan maximaal 29 watt leveren. Echter zal hij in praktijk met 18 watt (20 kortstondig) laden omdat de connector niet meer aankan.

Wat ik trouwens niet begrijp is dat het donker groene lijntje de originele 12 watt lader van Apple moet voorstellen. Deze laad even snel als de andere snelladers? Dat klopt natuurlijk niet ;)


Edit: Denk dat het nu wel duidelijk moet zijn en ga niet niet meer verder met deze slowchat.

[Reactie gewijzigd door procyon op 4 juni 2020 23:39]

Geen idee dat je dat bedoelde. Mijn telefoon kan ook makkelijk hangen aan de laadkabel.

Dat gezegd hebbende, denk ik inderdaad dat lightning een sterkere klik geeft en daarmee de kabel iets vaster zit aan je telefoon.

Maar dit is voor mij persoonlijk geen doorslaggevend verschil.
Geen enkel dergelijk product ongeacht merk of type behoort ooit aan zijn kabel te hangen.
Dan maakt Apple binnen de kortste keren zijn eigen chips, dat zal ze echt een rotzorg zijn...
Dat Apple al identificatie chips in laadkabeltjes en andere interfaces stopt zegt al genoeg over de welwilligheid om hun producten te beschermen. En eerlijk, de klanten zijn blijkbaar bereid daarvoor de prijzen te betalen
Dit soort zaken zorgen er telkens weer voor dat ik zoiets heb van "owja, daarom moet ik geen Apple nemen".
Apple is al lang vergeten dat ze ooit in de afgrond zijn gevallen en vanwege een mogelijke anti-trust zaak door Microsoft zijn gered. Er zit helemaal geen grijntje humiliteit meer in dat bedrijf.
Newsflash! Noorwegen zit niet in de EU.
Dat ging ik ook zeggen, maar op een iets minder lullige toon...
Wat een emoties hier.

Namaak kopen/importeren is gewoon illegaal. Net zoals een namaak T-shirt kopen op vakantie in Turkije ook illegaal is.
De rechter heeft nu bepaald dat “deze” schermen inbreuk maken, nergens is er gezegd dat hij geen telefoons mag repareren door gebruik te maken van andere onderdelen. Het ging hem om specifiek deze schermen

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 5 juni 2020 02:47]

Apple staat gewoon in hun recht, gaat niet om het geld, maar om het principe. En is een goede les voor andere handelaren met imitatie zooi.

Edit : haha hoezo is mijn reactie offtopic? Jullie kunnen het misschien niet eens zijn met mijn reactie, maar dit is de realiteit. De rechter deelde gelukkig dezelfde mening.

[Reactie gewijzigd door bones op 5 juni 2020 08:17]

Toch is het een stuk goedkoper om elders je iPhone 6, 7, 8, 9 of 10 he en 11 te laten repareren. Zoals eerder in dit draadje bij Apple draait alles om winstmaximalisatie.

Nee, ik repareer de iPhones zelf wel met "refurbished" producten :+
Je weet toch hoe kopen werkt? Je betaald geld en dan is iets van jou. Daardoor verliest de verkoper alle zeggenschap over het product.
Je mag het dus doorverkopen.
Je mag het aanpassen.
Je mag het aanpassen en dan doorverkopen.
Je mag het uit elkaar halen.
Je mag de onderdelen doorverkopen.
Je mag de onderdelen aanpassen en doorverkopen.
*Je mag alleen niet liegen over de staat en aard van het product wat je verkoopt.*

Het staat de originele verkoper wel vrij je het door technische middelen (DRM e.d.) lastig te maken, maar verbieden kan hij het niet.
Als dit dus echt refurbished originele Apple schermen zijn zou dit gewoon moeten mogen. Als we dit gaan verbieden zagen we de poten onder de concepten "eigendom" en "kopen/verkopen" uit, wat veel verdergaande consequenties gaat hebben.
Volgens mij zijn er wel uitzonderingen op die regels.
Software koop je soms ook waar in de licentieovereenkomst staat dat je het niet mag aanpassen en doorverkopen. Of dat er geen mogelijkheid is van doorverkopen (tenzij je bijvoorbeeld je hele account zou doorverkopen). Ook dingen zoals het verkopen van een aangepaste wii zijn mensen voor opgepakt. Dat dit voor illegale doeleinden gebruikt wordt is anders maar de aanpassing zelf hoeft dan niet illegaal te zijn volgens jou opsomming.
Software doorverkopen mag gewoon he. Als je je licentiesleutel overdraagt aan een ander kun je het gewoon verkopen. Het wordt een andere zaak als er bij aankoop van de software voorwaarden worden gesteld waar je akkoord mee gaat waaronder doorverkoop etc. Bij veel software koop je echter niet de software maar een gebruiksrecht en dan zijn aanpassingen niet toegestaan. Ik ben nog geen enkel toestel (of welk fysiek ding dan ook) tegen gekomen waar je een gebruiksrecht koopt ipv het ding zelf. En dat is het grote verschil met wat hier gebeurt.
honden.
sommige honden worden "verkocht" met vergelijkbare voorwaarden als software.

mijn moeder heeft een buitenlandse straathond in huis gehaald, en die mag ze niet verkopen of weggeven.
als ze afstand wil doen van de hond moet deze terug naar de organisatie die de hond heeft gered, tenzij ze iemand kan vinden die aan de adoptie eisen van de organisatie voldoet.
Dat is een dier, een levend wezen. Dat dier heeft zelfs rechten, als ik een hond koop en het beest gebruik als voetbal wordt ik strafrechterlijk vervolgd.
die rechten staan hier los van.

normaal gesproken als je een hond koopt of adopteert kan je deze verkopen of weggeven, maar bij kopen/adopteren via bepaalde organisaties komen er voorwaarden bij.
Jij mag dan ook best zelf je scherm vervangen hoor.
Welke imitatie dan. Het zijn oude Apple schermen.
Welke imitatie dan. Het zijn oude Apple schermen.
Nee, het waren imitaties. Als het echte waren geweest had niemand de beste man wat kunnen maken, en had de douane (daar begon dit verhaal, niet bij apple) de partij nooit in beslag genomen. Het staat letterlijk in het artikel. :)
Dit is niet helemaal waar. Rossmann heeft het ook al eens gezegd in zijn videos. Hij stuurt originele Apple schermen ter reparatie op naar China (om het glas te vervangen) en bij terug sturen worden ze onderschept als zijnde imitatie.

Dit staat ook in het artikel:
Volgens Right to repair Europe verwijderen Aziatische bedrijven het glas van authentieke Apple-schermen en zetten ze er een nieuwe glasplaat van een derde partij op. Apple laat douanes deze producten onderscheppen met een beroep op inbreuk op zijn merkenrecht.
Dus a het verhaal begint wel bij Apple b het gaat wel degelijk vaak om originele Apple schermen
En als ik als klant nou tevreden ben met de reparatie van een derde partij? Apple kan beter stoppen met verkopen van hun telefoons en ze gaan verhuren als ze zo nodig zich na verkoop willen bemoeien met dat ding. Gekocht wil zeggen dat het EIGENDOM van de klant is, wat die er mee doet en waar die het laat herstellen is volledig de keuze van de klant.
Ja... In je eentje tegen een multinational. Zielig van zo een multi national. Ze kunnen toch ook hun gelijk krijgen zonder geld te vragen?
Het geld boeit niet. Maar ze moeten het wel vragen anders is hun gelijk waardeloos. Ze klagen tenslotte niet voor niks aan
Deze man geeft netjes aan dat het originele schermen zijn, maar refurbished en logo door gekrast.
Dus weet niet wat hij fout heeft gedaan, alles netjes en in goede banen, zelfs refurbished scherm wordt door gegeven, wat is het probleem? ooo jaaa, Apple bepaalt bij welke winkel jij je mobieltje mag laten maken, want daar krijgen ze het hoogste percentage winst, that`s it.
Het probleem is dat Apple logo, niet meer, niet minder. Moesten de geïmporteerde schermpjes geen Apple-logo bevatten, was er blijkbaar geen probleem. Ergens kan ik dat ook wel begrijpen, je moet ergens een grens trekken met namaak.

Maar volledig mee akkoord dat dit gewoon Apple is die z'n eigen reparatieservice wilt veiligstellen, heel jammer.

[Reactie gewijzigd door TheMaxMan op 4 juni 2020 21:32]

Mee eens, ik zeg ook altijd tegen de mensen die info erover willen; zie @pple als Nike/Chanel of welk groot merk ook, die zijn producten in hele lage loon landen laat fabriceren en in het dure westen verkopen voor de hoofdprijs ;)
Daarom koopt dit merk veel op nu, want waar komt/kwam hun mobo/memory/camera/lcd/glas van vandaan? juist niks @pple

edit; Deze man is gestraft, omdat men in China, de boel hebben belazerd. Jammer dat hij geen dikke grote super advocaat had.
Deze man heeft de duurste schermen gekocht die hij op dat moment kon kopen en klopte gewoon 100%, maar men in China, hebben een logo op iets gezet, wat een slecht product is.
https://www.youtube.com/watch?v=xKEdi6vXMrU

[Reactie gewijzigd door GameNympho op 4 juni 2020 22:02]

Maar je Chanel jurk kan WEL bij de reparateur om de hoek gerepareerd worden, een Apple telefoon niet.
Maar in dit geval is het een bedrijf dat Chanel jurken uit elkaar haalt, er andere stoffen/knoppen/ritsen aan toevoegt, er opnieuw een Chanel-logo op plakt en dat dan exporteert naar andere herstellers.

Zonder het Chanel-logo is dat geen probleem. Met het Chanel-logo is dat namaak.

Jammer dat het de kleine hersteller is die hier voor opdraait, terwijl het probleem ligt bij het bedrijf dat het logo er op plakt.

[Reactie gewijzigd door TheMaxMan op 4 juni 2020 22:39]

Eh nee....
Het is een bedrijf dat Chanel knoopjes vervangt door Chanel knoopjes van een andere jurk die helaas gescheurd is.
Het bedrijf dat de schermen leverde, zette er een glasplaat op van een 3e partij, dus in de vergelijking knoopjes die niet van Chanel zijn ;)
En het naaigaren was idd. niet van Chanel. maar het gaat alleen om :

"Helaas worden ook alle onderdelen die wel compleet origineel van Apple zijn, (die uit een toestel gehaald zijn ook wel pulled onderdelen genoemd) ingenomen door douane."

Dus wel om originele onderdelen, alleen niet meer in originele apparatuur.

Dus als de knoopjes in Hongkong van een beschadigd Chanel jurkje worden gehaald en opgestuurd zijn het ineens namaak knoopjes...
Maar wel de refurbished Chanel knoopjes prijzen ;) ipv cheap imitatie
Juist, de fabrikant of verstuurder van die schermen is de schuldige, niet de Noor.
Waarom de rechter dan zo bepaald heeft?
Fout, de Noor importeert namaak. Dat het geen namaak betreft ben ik het mee eens maar nu de rechter stelt dat het wel namaak is, is de importeerder en niet een of andere chinees schuldig. Apple moet weer apart achter de fabrikant aan gaan in China, waar ze apple terecht zouden uitlachen. Dat je het ontzettend oneerlijk en idioot vind net als wij allemaal wil niet zeggen dat alles dan maar moet zijn zoals jij denkt of wilt.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 5 juni 2020 01:10]

De Noor koopt refurbished schermen, voor de juiste prijs $33, maar er zit iets bij wat niet origineel is, dit is door de fabrikant zo gedaan, hij maakt nm alleen schermen met apple logo`s.
Bekijk louis Rossmann filmpje maar https://www.youtube.com/watch?v=xKEdi6vXMrU
En de rechter oordeelt anders. Ik wil je niet op de man aanvallen maar kan je niet lezen of ben je er te boos etc voor? Ik hoef geen filmpjes te kijken ik ben al jaren op de hoogte van deze case en hoopte net als 'iedereen' dat de rechter niet idioot zou zijn, maar helaas.. Dus dan zit het zo :

De Noor importeert iets wat door de rechter als illegaal is verklaard. De Noor wist exact wat hij importeerde (maar wist niet dat een rechter zo idioot zou oordelen en zijn import illegaal zou verklaren). Maar nu de rechter het met apple eens is, is het simpelweg de importeur die schuldig is en niet 'jaaaa maar de fabrikant heb 't gedaan'. Heel oneerlijk dit allemaal, maar wel de realiteit. Deze uitspraak moet weer aangevochten worden maar niemand met slagvaardigheid lijkt zich er aan te willen branden.
Maar het is geen namaak, het onderdeel dat het logo bevat is een tweedehands origineel onderdeel van Apple, ze hebben alleen nieuw "namaak" glas op het scherm geplakt. Als de twee onderdelen los van elkaar verscheept wordt en hier op elkaar gelijmd wordt is het wel toegestaan.
Op je laatste deel "voor niks" maar de man doet niets verkeerd, behalve het voor niets, dat is in @pple`s ogen te weinig

edit; typo

[Reactie gewijzigd door GameNympho op 4 juni 2020 21:39]

Maakt niet uit, rechter heeft besloten dat meneer verkeerd zit, dat kan dat niet zonder schadevergoeding. Dat de rechter het niet bij het juiste eind heeft ben ik het mee eens maar apple kan niet EN de rechtzaak winnen EN zeggen 'maar het geeft niet hoor, laat de schade maar zitten' en daar ging deze thread over

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 4 juni 2020 21:31]

Dit gaat om peanuts en eigenlijk niks verkeerds.
Soms is het ind vreemd hoe een rechter reageert, maar ja, het normale volk en eenmansbedrijfjes, kunnen niet die advocaten betalen die hun hebben en elk woordje ontleden in tig stukjes
Rechters hebben het vaak fout hoor.
Ja ik zeg toch ook dat de rechter het fout heeft.
Ik begrijp niet waarom mensen maar op me blijven reageren alsof ik dit goed keur. Zijn het de emoties die er voor zorgen dat jullie mijn bericht niet eens goed lezen?
Apple zal het zeker niet om het geld doen, mogelijk eerder om mensen zoals Huseby af te schrikken om dit te doen? Ik kan mij voorstellen dat dat het enige doel is geweest van deze hele rechtzaak.
Alles draait bij Apple tegenwoordig om winstmaximalisatie, en dus om geld.

Steve Jobs was zeker geen heilige of zo, maar zijn doel was om het beste te maken, met een WOW factor, dat je wist dat je iets moois in handen had. Dat is nu al lang niet meer zo, het is maximaal uitmelken van de locked in klant.
Die 25k boeit Apple zeker niks, afschrikken inderdaad. Het is gewoon een verdienmodel bij Apple. Als 3de partijen goedkoop Apple spul kunnen repareren dan verkopen ze geen Apple care meer. Winstmarge op Apple care is gigantisch. Ze vragen hoge prijzen voor reparatie zodat het al snel aantrekkelijk is een nieuwe apparaat te kopen. Blijven consumeren is de opdracht zodat de aandeelhouders blij zijn!
Het gaat Apple om het veiligstellen van een "relatief" monopolie.
Door eigen stekkertjes te blijven gebruiken krijg je ook van de vervangings markt inkomsten. Het stekkertje is nu eenmaal niet voor EUR 0.10 te koop. (wel voor EUR 0.05 gemaakt).

En als deze meneer dit mag, dan mag iedereen het... en dat kost omzet omdat minder nieuwe toestellen verkocht worden. (nieuw is vrijwel even duur als vervangen, waarom dan vervangen).
Het is dus wel degelijk om omzet in de eigen winkels veilig te stellen.
Alles draait om geld bij Apple.

Is de achterkant (glas) kapot van je iPhone 11. Kost je tussen de 430 en 640 euro.

https://support.apple.com/nl-nl/iphone/repair/service

Belachelijk..
Alles draait om geld bij Apple.
Los van het feit dat het niet chic is van Apple, is dit natuurlijk een kulargument. Apple is een bedrijf. Een bedrijf heeft altijd een doel: zoveel mogelijk geld verdienen. Dit soort berichten zijn goedkoop scoren.
Helaas weet de gemiddelde koper pas hoe extreem duur reparaties zijn als hun iPhone beschadigd is.
Dan moet je wel.. ook omdat Apple normale reparateurs actief tegenwerkt.

Dus ja, zeker niet klantvriendelijk.
Nou, Apple gedraagt zich as een monopolist. (overigens in dit geval gesteund door de klanten).
Want er is nog wel een soort van alternatief. (afhankelijk van wat je in een mobiel het belangrijkste vindt).

[Reactie gewijzigd door tweaknico op 4 juni 2020 22:44]

Dat gaat alleen op voor bedrijven met aandeelhouders die in een bedrijf hebben geïnvesteerd met als doel meer geld terug te krijgen dan erin gestopt is.

Er bestaan ook niet-beursgenoteerde bedrijven.
Belachelijk?

Wat belachelijk is, is dat de koper gewoon doet en netjes (ik wil net niet zeggen "slaafs") de gang van zaken van Apple slikt als zoete koek. De onverbiddelijke fan zal reppen over "kwaliteit", maar kwaliteit is niet inherent verbonden aan hoge prijs.

Men laat Apple ermee weg komen, dus waarom veranderen?

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 4 juni 2020 21:23]

Wat wil je dat de koper doet? Een ander merk kiezen? Welk merk gedraagt zich volgens jou wel netjes?
FairPhone is al een stuk verder de goede kant op.
Men probeert er wat aan te doen, winkels zoals van deze Noor bijvoorbeeld. Dat wordt dan hard de kop ingedrukt.
Hoe wil je zonder bedrijfjes als deze of import en zelf doen, je Apple product laten repareren? Weinig keus, anders dan Apple het laten doen (cq. ermee weg laten komen) of wat anders kopen. Iets anders kopen neemt nog meer ellende mee.
Ze willen hun gelijk halen, daarnaast is het natuurlijk meteen mooi meegenomen als ze deze man financieel ruïneren. Je gelijk halen is goed, je tegenstander uitschakelen is nog beter!

Ik ben zeer teleurgesteld in deze uitspraak, een tegenslag voor het recht om te repareren.
Weer een reden meer, niets van Apple (und dit soort bedrijven) te kopen. (En ja, er zijn genoeg andere opties.)
Genoeg? Er is 1 alternatief, Android. Helaas is dat voor mij geen optie want ik weiger in het Google ecosysteem te stappen. Heb met veel plezier een Lumia met Windows gebruikt tot Microsoft de stekker er uit trok,ergens in een lade ligt een Xperia met Jailfish te verstoffen, die vind ik te instabiel voor dagelijks gebruik, GPS werkt slecht enz. Dus welk redelijk alternatief behalve Android zijn er dan nog? Ik vind Apple qua dit soort acties, de prijzen en de geslotenheid van het systeem ook geen hele goede keuze maar voor mij wel de enige.
Er zijn meer dan maar zat alternatieven. Samsung, Sony, Huawei, LG, Motorola, een berg Chinezen en nog veel meer. Je vergelijkt een OS terwijl de alternatieven gewoon fabrikanten zijn. Leuk dat apple dat ios heeft maar juist omdat ze het zo gesloten houden zit je als klant vast.
Ok, welke software kan ik gaan draaien op de Samsung, Somy, Huawei, LG en de Motorola? En dan graag gewoon voor dagelijks gebruik waar de meest gamgbare apps zonder tweaks en gedoe op werken... zoals ik al zei, ik heb een Sony Xperia met Jailfish geprobeerd maar dat werkt gewoon niet voor mij, freezes, reboots als ik gebeld word, wegvallende GPS tijdens navigatie... Als er serieus een goed Google-vrij alternatief is houd ik me warm aanbevolen...

[Reactie gewijzigd door J-roenn op 4 juni 2020 22:18]

Dus je schrijft volledig Android af na ervaring met 1 toestel van 1 merk? Android was oorspronkelijk niet van Google en het OS is vrij te gebruiken zonder Google apps, diverse Chinese smartphone makers bieden dat namelijk.

[Reactie gewijzigd door Andros op 4 juni 2020 22:23]

Een app van een bank werkt al niet zonder Google play services, hoe wil je dan ooit een Google-vrije Android als dagelijkse telefoon gaan gebruiken?
Een bank kiezen die wel werkt. Het kan gewoon hoor.
Welke bank ondersteund nfc betalingen zonder Google play service ?
Alles beter dan Apple.
Naar mijn mening zouden de schermen onder het FRAND principe moeten vallen.

Zou je misschien als koper van een iphone met een defect scherm kunnen eisen dat je afziet van reparatie door Apple en kunnen afdwingen dat ze je een scherm moeten verkopen?
Mooi zo, we willen kwalitatief goede reparaties, en niet al dat gesjoemel met imitatie onderdelen uit China. Het is al haast te gek voor worden dat het bijna niet mogelijk is om een officiële oplaad kabel van Apple te vinden op bijvoorbeeld Bol.com zonder eerst door de 3000 verschillende imitatie lightning kabels te scrollen.
Dit waren gewoon Apple schermen (uit anderszins defecte toestellen), met een nieuwe glasplaat. Alle logo's door gekrast en duidelijk gemarkeerd als 3rd party onderdelen. Hoe je dan een copyright schendt, is mij een raadsel.

Dit is gewoon pesterij van Apple. Gaat ze niet eens om het verlies van inkomsten, alleen om de uitspraak. Hiermee kunnen ze 3rd party repair (er zijn wel degelijk goede!) compleet kapot maken.

Als je dus buiten garantie bent, rest je niks anders dan of de absurde reparatie kosten van Apple te betalen of een nieuw toestel te kopen.

Ter vergelijking, Samsung biedt alle onderdelen van hun telefoons aan op hun eigen support site. Je kunt alles kopen en daarmee je eigen toestel repareren, mocht je dat willen.
Nee dit was imitatie zooi.
Ik zie het inderdaad; helaas flikt Apple dit dus ook met refurbished schermen (waarbij het paneel en digitizer dus nog origineel is en alleen de glasplaat is vervangen).

Zie bijv : https://www.vice.com/en_u...phone-screens-jessa-jones
Het alleenrecht om een uitvinding van 1500 v.Ch., maarliefst 4500 jaar oud, in een bepaalde vorm te mogen gieten. Wat zijn we ver gekomen sinds de Faraos. Die vonden dat schrijven verboden was en alleen voor de elite toegestaan. Lijkt natuurlijk helemaal niet op deze situatie. 8)7

[Reactie gewijzigd door Mushroomician op 4 juni 2020 23:03]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee